Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 26 reacties

Ontwikkelaars krijgen volgens een Amerikaanse techsite de mogelijkheid om de presentatie van apps in de Play Store te a/b-testen. Zo kunnen ontwikkelaars zien of een bepaalde kleur app-icoon beter werkt, of voor welke prijs gebruikers bereid zijn om voor een app te betalen.

Play StoreGoogle is van plan om de nieuwe functionaliteit aan te kondigen op zijn Google I/O-ontwikkelaarsconferentie later deze maand, schrijft The Information. Ontwikkelaars zouden met behulp van a/b-testing kunnen zien of andere screenshots of een bepaald app-icoon beter werkt. Ook het verschil in interesse bij een lagere prijs kan worden getest.

De vrijheid om bepaalde onderdelen aan te passen in de Play Store strekt niet verder dan de informatie in de winkel zelf: de app kan niet afwijken, meldt The Information. Het is de eerste mogelijkheid voor app-ontwikkelaars om te testen hoe een uiting werkt. In de App Store van Apple is a/b-testing vooralsnog niet mogelijk.

Het is niet duidelijk of Google plannen heeft om uiteindelijk ook het a/b-testen van apk's mogelijk te maken, zodat bepaalde groepen gebruikers een andere apk voorgeschoteld krijgen. Google zou tijdens I/O overigens van plan zijn om meer nieuwe functionaliteit in de Play Store aan te kondigen, maar welke dat is, meldt The Information niet.

Update 9.01 uur: de a/b-test is een marktonderzoekmethode waarbij onderzocht wordt wat van twee verschillende opties de beste van de twee opties is. De term wordt vooral veel gebruikt bij optimalisatie en conversie van websites en het maken van nieuwsbrieven. Bij een titel van een nieuwsbrief wordt bijvoorbeeld gekeken welke onderwerpregel het vaakst geopend wordt, waarna de nog niet verstuurde nieuwsbrieven worden verstuurd met de winnende onderwerpregel.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (26)

Ben ik de enige die niet weet wat a/b-testen inhoudt? Tooltipje met in ieder geval de verklaring van de afkorting lijkt mij persoonlijk wel nuttig :)
Simpel uitgelegd is het een experiment waarbij men 1 factor zal manipuleren en al de rest constant zal houden.

Deze factor kan dus de kleur van achtergrond zijn, de omschrijving van je app, vormgeving van het icoontje, screenshots, wel of niet een video,...

Wanneer je verkopen dan plots stijgen of dalen in vergelijking met je referentiegroep (deze krijgt gewoon de normale situatie te zien), kan je de verandering in verkoop koppelen aan de aanpassing die je hebt doorgevoerd. Dat is het idee achter a/b-testing.
50% van de mensen ziet app x.custom1, 50% van de mensen ziet app x.custom2.

Met als resultaat dat je kan zien of bepaalde veranderingen in je app echt invloed hebben op je customer experience, zoals aankoopgedrag, hoe vaak openen ze je app, wordt er meer gespendeerd aan in-app purchases, enz...
In dit geval is dat dus niet zo (!):
De vrijheid om bepaalde onderdelen aan te passen in de Play Store strekt niet verder dan de informatie in de winkel zelf: de app kan niet afwijken, meldt The Information.
Het gaat puur om de looks in de Store zelf. Je hebt dus geen .custom1 en .custom2 versies van je app.
Het gaat inderdaad om de Store.
Er is veel commerciele software beschikbaar omdit al je in je app te doen b.v. http://apptimize.com/

Eigenlijk is het vrij simpel, laat de App zijn layout/stylesheet van jou bedrijfs server halen waarbij je het device ID mee geeft in de URL. Daarna kan je simpel weg een beperkt aantal gebruikers een nieuwe stylesheet aanbieden en kijken of de App vaker of langer gebruikt word.
Het houd in dat je een groep gebruikers verschillende versies aanbied (veelal inzake vormgeving) en dan kun je meten welke versie het meest aanslaat, hoeveel mensen iets kopen (conversie), etc.
dus een app icoon met een rekenmachientje, en een andere met een halfnaakte vrouw, kijken welke het vaakst aangeklikt wordt :+
Het is niet noodzakelijk beperkt tot het visuele/grafische aspect, maar kan ook gaan om verschillende functionaliteiten. A/B testing wordt op die manier veel gebruikt in lean startups om te meten of wijzigingen aan bvb funtionaliteiten ook een impact hebben op de gebruikers.
Zo kunnen ontwikkelaars zien of een bepaalde kleur app-icoon beter werkt,
Voor de app developers hier, maakt dit echt zo veel uit? Ik weet niet of dit bij andere Android devices ook makkelijk kan, maar ik heb zelf de kleuren op mijn telefoon sterk aangepast van de standaard waarden om te compenseren voor mijn kleurenblindheid.
Het gaat om de presentatie in de Play Store. Jouw kleurenschema doet er dus niet zo veel toe.

Je kan dus 2 verschillende presentatieblaadjes testen op je gebruikers. Bijv 1 met hele uitgebreide beschrijving van je app, en 1 die heel kort en bondig is. Nu krijgt bezoeker A de lange lijst te zien, en bezoeker B de korte lijst. Hiermee kun je over een periode gaan kijken welke tekst meer downloads/aankopen oplevert, dit is de beste tekst om je app dus mee in de store te hebben :)
Een kleurtje zal misschien niet een heel groot verschil maken, hoewel dit wel zo kan zijn. Kleuren hebben immers bepaalde effecten op mensen.

Waar het nuttiger voor is zijn bijvoorbeeld veranderingen in de app structuur, menus die anders zijn bijvoorbeeld. Hier kan het handig zijn om te kijken welke variant het beste lijkt te werken.
Waar het nuttiger voor is zijn bijvoorbeeld veranderingen in de app structuur, menus die anders zijn bijvoorbeeld. Hier kan het handig zijn om te kijken welke variant het beste lijkt te werken.
Volgens het nieuwsbericht moet de app echter dezelfde zijn, dus alleen de presentatie in de app-winkel wijzigt, niet de apps zelf.
"Waar het nuttiger voor is zijn bijvoorbeeld veranderingen in de app structuur, menus die anders zijn bijvoorbeeld. Hier kan het handig zijn om te kijken welke variant het beste lijkt te werken."
Voor a/b-testing in apps bestaan vele tools zoals Optimimo en Optimizely.

De feature van Google heeft dus als doel om de presentatie van je app te testen. Dat kan niet met bestaande a/b-testing tools.

"Een kleurtje zal misschien niet een heel groot verschil maken, hoewel dit wel zo kan zijn. Kleuren hebben immers bepaalde effecten op mensen. "
Een kleurtje kan bijzonder veel verschil maken. Ik zie vaak grote verschillen in de mate van interactie met gebruikers als ik de kleuren van buttons (CTA's) test. Dit effect zal in de Google store niet kleiner zijn verwacht ik...
Ik heb wel eens gehoord/gelezen dat het uiterlijk van een webshop erg veel uitmaakt. Andere kleur bestelknop en de verkoop nam toe met 20%, dat soort verhalen.
Interessant hoe dit uit zal pakken in de playstore, hoop volgend jaar een artikeltje te lezen met resultaten.
Vooral de titel maakt op dit moment vrij veel uit voor de ranking. Hoe mooi een app er uit ziet speelt natuurlijk ook mee. Maar dan moeten potentiŽle gebruikers je app wel eerst tegen komen op de Playstore.

Met een paar andere studenten hadden we een simpel spelletje gemaakt, "Left 4 Pacman". Als je zocht op Pacman of Left 4 Dead kwam je onze app vrij snel tegen.

We zaten na een aantal weken dan ook al op de 35.000 downloads zonder te adverteren. Toen kwam er ook een brief van Bandai Namco met een takedown verzoek ivm copyright...

Het filmpje is trouwens ook vaak bekeken zie ik...: https://youtu.be/txHY8-gGyBc

[Reactie gewijzigd door JJ93 op 6 mei 2015 13:14]

Google maakt een interessante zet hier, maar ik betwijfel of dit wel mag. Ze stellen namelijk dat ze het mogelijk gaan maken om de ene consument meer te laten betalen voor jouw product dan een ander consument betaalt voor hetzelfde product. Het is dus prijsdiscriminatie.

Nou is prijsdiscriminatie niet per difinitie slecht of illegaal, in tegendeel zelfs. In erg veel gevallen komt er prijsdiscriminatie voor waar het gewoon toegestaan is. Kijk bijvoorbeeld naar studentenkorting, kinderkorting of reizen in daluren.

Er is een erg groot grijs gebied tussen wat wel en niet mag. Zo hebben mannen lang meer betaald voor de autoverzekering, zeker als ze onder de 30 waren. Dit werd verboden door de EU. Een ladies-night waarbij vrouwen aanbiedingen en kortingen krijgen is niet verboden.

Er zijn drie verschillende soorten prijsdiscriminatie:
Eerste graad prijsdiscriminatie: Prijsdiscriminatie verschilt per klant.
Tweede graad prijsdiscriminatie: Prijsdiscriminatie aan de hand van het aantal producten.
Derde graad prijsdiscriminatie: Prijsdiscriminatie per klantgroep.

Nu zou Google alle Google accounts in kunnen delen in twee klantgroepen, ze hebben flink wat informatie over je. Als ze een succesvol een verschil tussen de twee klantgroepen aan kunnen tonen dan mogen ze aan de hand van die groepen de prijs veranderen. Als ze het willekeurig per klant aan gaan pakken dan ben ik benieuwd of ze sterk zouden staan in het gerecht.

Maar IANAL, en prijsdiscriminatie ligt vrij ingewikkeld, dus het zou kunnen zijn dat ze er via een loophole toch onderuit komen.
a/b-testen wordt mee bedoeld alfa/beta testen neem ik aan?
Ontwikkelaars gebruiken hier op dit moment andere kanalen voor. Maar het is wel mooi dat dit nu via de play store kan. Microsoft heeft het ook in hun app store zitten en dat werkt best goed. Apple heeft hiervoor een tijdje terug testflight overgenomen deze bood dit ook aan voor Android maar sinds overname dus niet meer helaas.

[Reactie gewijzigd door Gorefest op 6 mei 2015 08:12]

Heb je uberhaupt het artikel gelezen? Het gaat erover dat je in de toekomst vermoedelijk in de play store met enkele versies van je store page kan testen. Zodoende kun je te weten komen welke wijze effectiever is. :)

[Reactie gewijzigd door mvdam op 6 mei 2015 08:15]

Je kan het misschien beter zien als twee verschillende versies van dezelfde applicatie. Waar dus verschillen zitten kleuren/iconen/ en in-app aankopen bijvoorbeeld.
Nee, a/b testen worden gebruikt om 2 verschillende ontwerpen te testen. In dit geval dus de beschrijving, screenshots, iconen en prijs van apps in de app-store.
Een willekeurige groep krijgt mogelijkheid a te zien, een andere groep krijgt mogelijkheid b te zien.
Vervolgens krijg je statistieken te zien over ontwerp a en ontwerp b, en kan je zo beslissen welk van de 2 het beste werkt, en dit vervolgens voor alle gebruikers toe te passen.
... -delete me- ;) ...

[drukte even te snel op een knop]

[Reactie gewijzigd door HerrPino op 6 mei 2015 08:18]

Wat ik nou nog steeds mis in Android is fatsoenlijke, low-latency audio. Na al die jaren hebben ze bij Google nog geen echte stappen gemaakt m.b.t. tot dit. Ik hoop dat ze dat ook eens aan gaan pakken in de komende tijd. :+
Het is al aardig verbeterd in Kitkat (<100 ms) en Lollipop (~50 ms) maar nog steeds goed genoeg voor apps om muziek te produceren (~10 ms). Zie http://source.android.com...latency_measurements.html en http://superpowered.com/androidaudiopathlatency/
Precies mijn reden; ik werk met een app die voor communicatie een zo laag mogelijke latency nodig is.
verschil in interesse bij een lagere prijs?
Dus de ťne kan de app kopen voor een ander bedrag dan de andere. Puur op willekeur...
Dat lijkt nu niet echt een 'eerlijke' praktijk...
Voor de rest is deze A/B techniek ook veel gebruikt in nieuwsbrieven. (mailchimp ondersteund dit)
Zo ziet men snel welke manier van werken meeste clicks gaat genereren. Werkt eigenlijk enkel goed als ze al veel gebruikers hebt.
Ben benieuwd hoe dat gaat werken, nu wissel ik nog wel eens per icoon. Maar dan is het nog moeilijk om te bepalen of iets beter gedownload wordt ja of nee. Heel goed van Google

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True