Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 57 reacties

Een derde van het Belgische dataverkeer naar het cdn-platform van Akamai verloopt via ipv6, zo meldt het bedrijf in zijn laatste State of the Internet-rapport. Daarmee is het land koploper in het gebruik van ipv6 op Akamai's cdn-platform. Nederland staat daarbij niet in de top 10.

Volgens de cijfers van Akamai over het vierde kwartaal van 2014 is 32 procent van alle requests vanuit België naar zijn content distribution network via ipv6 verlopen. Daarmee is het land de lijstaanvoerder. Bovendien steeg de groei in de ipv6-adoptie met 18 procent ten opzichte van metingen uit het vierde kwartaal van 2013.

De Belgische provider Brutele handelt al 62 procent van zijn dataverkeer af via ipv6, de opvolger van het verouderde ipv4-protocol. Ook Telenet scoort met 49 procent goed, gevolgd door Proximus met 17 procent. In de top 10 van landen met een brede ipv6-adaptie staan acht Europese landen naast de Verenigde Staten en Peru. Nederland ontbreekt op de lijst. Veel grote Nederlandse providers moeten de overstap naar ipv6 nog steeds maken.

Akamai publiceert ook gegevens over de internetsnelheden van de verbinding tussen gebruikers en de servers van Akamai. Het is niet na te gaan hoe representatief die cijfers zijn. Nederland komt daarbij op plek zes, met een gemiddelde snelheid van 14,2Mbit/s in verbindingen naar Akamai-servers. Koploper is Zuid-Korea met een gemiddelde breedbandverbinding van 22,2Mbit/s. In het rapport vermeldt Akamai ook hoe snel de mobiele verbindingen zijn met zijn servers. Deze ligt in Nederland op 6,3Mbit/s, terwijl België 6,4Mbit/s scoort. Koploper is het Verenigd Koninkrijk met 16Mbit/s. Ook daarvan is onbekend hoe representatief het is.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (57)

De overgang naar IPv6 gaat nergens vlot behalve een hele hoop berichten van IPv6 minded people die natuurlijk beweren van wel. Het werkelijke aandeel van IPv6 verkeer wereldwijd ligt nog niet eens op 2%

XS4ALL is recent begonnen met het verkopen van mogelijkheid tot extra IPv4 adressen bij een abonnement. So much for schaarste.

Dus hoe graag de IPv6 luitjes ook willen, die overgang zal vermoedelijk nog wel 10-25 jaar op zich laten wachten, en misschien gaat het wereldwijd wel nooit voltooid worden omdat er tegen die tijd allang weer een betere oplossing is. Kortom de noodzaak om over te stappen is er simpelweg nog niet!
Geen noodzaak? er is een enorme noodzaak, IP adressen geraken tegen sneltempo op en er komen steeds meer embedded devices met internet toegang, neem alleen al auto's en algemeen the internet of things zoals Intel het verwoord.

Enkel IPv6 minded people? In BelgiŽ activeert Telenet dit standaard bij zijn modems en moderne windows versie zetten dat ook standaard aan, mensen gebruiken IPv6 in BelgiŽ zonder dat ze het weten. Als het zo verder gaat en genoeg websites het ondersteunen zal het relatief snel boven de 50% zijn in BelgiŽ. Een van de struikelblokken nu nog is dat MS Azure, Amazon AWS VPC, etc nog geen IPv6 ondersteunen, maar ook van hen weet ik dat ze dit volop aan het voorbereiden zijn met een nog niet bepaalde release date.

edit: typo

[Reactie gewijzigd door xp65 op 25 maart 2015 14:40]

De IPv4 adressen zijn eigenlijk op. De laatste blokken zijn alweer geruime tijd verdeeld over de regionale beheerders. In sommige landen (zoals India) moet men vandaag al carrier grade NAT toepassen omdat er onvoldoende IPv4 adressen zijn om elke modem van een eigen publiek IP te voorzien.

De noodzaak is er dus wel degelijk. Alleen zijn er mensen die blijkbaar oogkleppen op hebben en de waarheid niet willen zien ook al zijn de feiten publiek te bekijken. Zulke mensen zouden de klimaatverandering nog altijd ontkennen, zelfs al zag Antarctica volledig groen.
Even als toevoeging:

In BelgiŽ doet Proximus (en dan heb ik het over de "oude" Proximus, dus de mobiele tak van Belgacom) ook NAT'ing met zijn end user devices.
Carrier grade NAT word anders in landen als Zuid Afrika al dik 10 jaar gebruikt. Daar zat tien jaar geleden het hele land op een handvol IP adressen.

De noodzaak is er zo erg dat vrijwel niemand de moeite neemt over te gaan naar IPv6.
Ik weet uit eigen ervaring dat heel wat grote online dienstverleners al geruime tijd op de hoogte zijn van IPv6, maar geen diensten leverden over IPv6 omdat er gevreesd werd voor allerhande integratie problemen, maar vooral omdat er geen vraag was.
Dat laatste is de laatste tijd wel degelijk veranderd. En als klanten er om vragen is er een businesses case, en dus budget en prioriteit.
xs4all is een vrij oude provider, die waarschijnlijk nog lekker in zijn IPv4 blokken zit... Start maar eens een nieuwe provider, dan zul je wel anders piepen, je krijgt nu maximaal een blok met 1024 adressen als nieuwe provider om te gebruiken voor CGNAT. (En echt, een beetje klant wil geen CGNAT!)
Voor de concurrentie is dat verwoestend. Het is haast niet meer mogelijk om een nieuwe ISP te starten.
Exact. Als ik naar onze (50+) hosting providers kijk, kom ik twee dingen tegen:

1) Providers die echt heel zuinig omgaan met IPv4 adressen. Vragen er extra geld voor, laten je formulieren gedetailleerd invullen, etc. Dit zijn (vaak) de providers die erg weinig adressen op voorraad hebben, of die de regels erg serieus nemen. (Meestal Europese providers.)

2) Providers die je bij elke nieuwe server een flink reeks adressen geven. Een aantal zelfs 128 IPv4 adressen per server. Dit zijn (vrijwel altijd) providers die flink wat blokken bezitten en bang zijn deze op enig moment terug te moeten geven als ze ze niet in gebruik nemen. (Meestal Amerikaanse providers.)
Ik moet zeggen dat ik nogal moeite heb met hoe dat precies gaat. Ik heb er totaal nog geen kaas van gegeten en heb nog geen goede website gevonden die mij precies uitlegt hoe ik nou een een veilig IPv6 netwerk uitrol. Het laatste bericht was ook dat UPC nog geen IPv6 ondersteunde.

Hoe kan ik zien of mijn Router/Firewall IPv6 gereed is?
Je zou kunnen beginnen met de handleiding of de specificaties lezen van het apparaat. Of je gaat naar de netwerkinstellingen, zie je daar een optie 'ipv6', dan kan je apparaat IPv6 aan.

Open deur...
Doe eens normaal. Denegrerende opmerkingen horen niet op deze site. Ga lekker op nu.nl posten ofzo.

Bij de aankoop van m'n router heb ik nagekeken welke router IPv6 aan kon. Dat kon er nog geen. Maar degene die ik nu heb zou via een firmware update wel IPv6 geschikt worden. Zeiden ze. Maar ik heb nog geen firmware update gezien.
Hoe oud is je router dan? Want ik heb toch al een paar jaar routers van Fritzbox in gebruik die gewoon dual stack IPv4 en IPv6 ondersteunen (bij XS4ALL). En volgens mij heeft Draytek ook al aardig wat modellen die dat kunnen.
Ik heb een Linksys/Cisco E2000.

En ik heb de firmware 1.0.03. Hij zou naar de 1.0.06 moeten kunnen worden geupgrade, maar dat doet mijn router dus niet. Ik heb hem al wel gereboot, maar dat bood geen soelaas. Wellicht moet ik hem eerst naar de factory defaults resetten.

Maar dan nog staat er in de firmware notes alleen deze line met betrekking tot IPv6 en die lijkt me juist niet erg hoopgevend:

Disabled IPv6-to-IPv4 Tunneling feature to improve Interoperability

Er wordt geen woord gerept over enabled IPv6 of iets dergelijks.
Of je probeert DD-WRT op je E2000, die ondersteunt wel IPv6.
Wat is jouw definitie van "overgang"? Er zal altijd wel ergens IPv4 in gebruik blijven, net zoals je nog steeds IPX/SPX tegen kan komen ondanks dat een groot deel van de wereld op een gegeven moment overstapte op IPv4. Oftewel, je kunt overgang niet definiŽren als 0% IPv4, 100% IPv6. De vraag is dus of "overgang" een juiste term is. Misschien is "omslagpunt" beter.

Een omslagpunt zou kunnen zijn dat 90% van de gebruikers in een land IPv4 uit zou kunnen schakelen zonder er iets van te kunnen merken. Voor BelgiŽ ligt dat punt niet meer zo heel ver weg (5 a 10 jaar?) terwijl dat voor bijvoorbeeld Turkmenistan nog 20 jaar weg zou kunnen liggen.

Op individueel niveau kan dat omslagpunt natuurlijk al veel eerder liggen. Iemand met een Dual Stack (IPv4+IPv6) verbinding wiens voornaamste activiteiten bestaan uit een beetje op Facebook, YouTube, Gmail en Netflix hangen heeft 90% van zijn/haar dataverkeer nu waarschijnlijk al via IPv6.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 25 maart 2015 12:50]

Ik hoop dat er een betere oplossing komt maar we kunnen er ook weer niet op wachten.

Dit soort transities verloopt vaak via een s-curve. Het begint heel langzaam maar groeit steeds sneller (de voet van de S). Op een gegeven moment gaat de groei zo hard dat er een omslag komt waarbij de meerderheid in zeer korte tijd om gaat (de buik van de S). Vervolgens neemt de groei weer af en gaan de laatste restjes langzaam gaan (het hoofd van de S).

In IPv6 zien we al een aantal jaar dat het ieder jaar harder groeit. In het begin is dat natuurlijk makkelijk maar er zijn nog geen tekenen dat de groei afneemt. In BelgiŽ lijkt de "buik" bereikt te zijn en groeit het nu razendsnel. In een aantal ander landen lijkt het bijna zo ver te zijn. Nederland sukkelt er helaas een beetje achter aan.
Terrestrial, ik ben het met je eens dat het niet goed genoeg gaat met IPv6 (zeker in Nederland ten opzichte van onze Zuiderburen is het huilen met de pet op).

Maar de hoeveelheid IPv6 verkeer verdubbeld wereldwijd elk jaar, dus dat is hoopgevend. We zitten nu op 6%, volgens Google:

http://www.google.com/intl/nl/ipv6/statistics.html

Elke jaar een verdubbeling, nu 6%... dat is dus 4-5 jaar op weg naar de 100%?
Tsja, als je in deze grafiek de logistische s-curve plot, dan zie je dat pas in 2021 90% op IPv6 zal zitten. Dus ja, het gaat nog wel even duren. Zo tegen 2018 zit het wel in sneltrein vaart, mogelijk dat dan gewoon heel veel overschakelt en we dan eerder klaar zijn mer de transitie.
Overgang naar ipv6 bij upc gaat niet erg vlot :(.
UPC is klaar voor IPv6
Al enkele jaren geleden is UPC gestart met het gereedmaken van haar Digital Network voor IPv6. [...] Wij verwachten IPv6 in de loop van 2015 in gebruik te nemen.
http://www.upc.nl/klantenservice/uitleg/ipv-6/

Gewoon even wachten dus.

[Reactie gewijzigd door DeathMaster op 25 maart 2015 12:06]

UPC roept ieder jaar sinds 2011 dat IPv6 snel komt. Aangezien ze vorig jaar echt begonnen zijn met consumententesten zouden ze dit keer misschien wel eens de waarheid kunnen spreken. Maar, aangezien ze de vorige vier aankondigingen niet nagekomen zijn is het eerst zien, dan geloven...
Ik ben aan het testen voor UPC, ze liggen nu stil ivbm samengaan met Ziggo. Ook zijn er dingen naarvoren gekomen die waarschijnlijk eerst gefixed worden voordat ze het verder uitrollen. Tevens was zover mij bekend de strategie van UPC en Ziggo verschillend dus daar zullen ze nu ook overeenstemming over moeten vinden.
Volgens mij gaat alles over op de UPC infrastructuur toch? Dat is voor mij althans de reden voor allerlei TV storingen.
Lijkt mij dat als je infra / DHCP / routers allemaal gewoon IPv6 ready zijn, en je personeel er ook op is getrained, dat het geen probleem zou moeten zijn om een paar miljoen meer klanten aan te sluiten.
De afkorting is gewoon ivm O+
"klaar zijn" en effectief gebruiken zijn 2 totaal verschillende dingen. De overgang is dus nog altijd niet gestart ergo het gaat helemaal niet vlot
Hoe komt het dat hier in BelgiŽ de providers dit probleemloos kunnen ondersteunen terwijl dat in Nederland niet het geval is?
Pure luiheid en laksheid bij de Nederlandse providers. Iets anders kan je er niet van maken. Het heeft gewoon nooit hun aandacht om IPv6 serieus uit te rollen naar hun klanten.
Telenet moet toch op een of andere manier zijn recente prijsverhoging voor verbeteringen van het netwerk kunnen verantwoorden. ;-)

Maar zonder een discussie over de prijs te willen beginnen, moet ik zeggen dat IPv6 bij Telenet als een zonnetje werkte (ik stelde gewoon vast dat mijn Debian desktop ineens een IPv6 adres had en dat de bind DNS-server op mijn Raspberry Pi IPv6 adressen doorgaf). Nu nog eens kijken hoe ik IPv6 DNS voor mijn intern netwerk moet implementeren, maar dat zoiets niet automatisch werkt kan ik mijn provider uiteraard niet verwijten.
De consumenten betalen de rekening met duurdere abonnementen. Er is dus meer budget voor zulke upgrades.
Via XS4all heb ik een hele tijd met volle tevredenheid met IPv6 gewerkt. Ik ben weer terug gegaan naar IPv4 omdat ik de VPN van mijn Fritz!Box niet goed aan het lopen kreeg. Het externe apparaat kreeg geen intern IP-adres. De gemiddelde gebruiker zal hier geen last van hebben.
Heb je dit al eens aangekaart in Het grote IPv6 topic? Je bent vast niet de eerste die deze combinatie wil gebruiken.
Jawel, zie hier: http://gathering.tweakers..._message/42884083#4288408. Bij herlezen blijkt het iets subtieler te liggen. Ik kom wel binnen, maar dan niet meer naar buiten.
Ik heb IPv6 aanstaan naast IPv4, en beide werken voor mij. Ik gebruik de DNS Flusher addon in Firefox, en zie dan altijd het ip-adres van de site in de statusbar. Daar zie ik geregeld een IPv6 adres staan, oa van Akamai, maar ook Facebook en diverse andere sites.
Dat is goed nieuws, het toont wel aan dat IPv6 verkeer reeel is. Niet dat het een puur technisch dingetje is want er kan niet een dergelijke grote groep gebruikers zijn die daar zelf aanpassingen/instellingen voor heeft gedaan.

Daaruit destilerend kunnen we dus stellen dat als ISP's en content providers IPv6 uitrollen het gebruik toeneemt.

Helaas is NL (ams-ix) nogal ingestort de afgelopen maand.

[Reactie gewijzigd door randomnumber op 25 maart 2015 12:00]

Ik kan de IPv4 data niet vinden, maar je moet kijken naar de verhouding IPv6/IPv4 als je wil stellen dat het uitrollen van IPv6 in NL instort. De grafiek die je aanhaalt laat zien dat het IPv6 gebruik op de ams-ix nu op hetzelfde niveau zit als in Dec/Jan en dat het veel minder is in vergelijking tot Feb. Daar zou je dan de foutieve conclusie uit kunnen halen dat providers sinds het begin van deze maand IPv6 ondersteuning aan het weghalen zijn ;)
Het ligt erook aan hoe je het wilt zien / meten. Gaat het om data volume of om aantal end-points of aantal destination points?

Het kan ook zijn dat een gedeelte van het data volume kwam door een specifieke partij die nu direct peert met een ISP waardoor het niet meer over ams-ix loopt.

Het kan nogal fluctueren, als UPC IPv6 aanzet gaat voor een groot gedeelte facebook en youtube traffic over v6. Dat maakt nogal een verschil, tevens als een content provider IPv6 aanzet, bijvoorbeeld een CDN of een aanbieder van veel data (eg realitykings,bangbros etc) dan zul je ook wel wat verschuiving zien.
Daar heb je gelijk in. Als Netflix een peering overeenkomst sluit om rechtstreeks (buiten de AMS-IX om) te peeren met XS4ALL dan gaat er ineens een hoop IPv6 verkeer buiten de AMS-IX statistieken om. Dat verkeer is er dan natuurlijk nog wel.
offtopic:
[Qoute]
Het kan nogal fluctueren, als UPC IPv6 aanzet gaat voor een groot gedeelte facebook en youtube traffic over v6. Dat maakt nogal een verschil, tevens als een content provider IPv6 aanzet, bijvoorbeeld een CDN of een aanbieder van veel data (eg realitykings,bangbros etc) dan zul je ook wel wat verschuiving zien. [/Qoute]

Er zijn wel meer sites als Realitykings en Bangbros die veel data aanbieden... je terminologie sluit goed aan bij Tweakers... :P


Maar je hebt wel gelijk... Bij Xs4all staan beide geactiveerd. Heb nog geen test gedaan welke site ik niet goed meer kan bereiken als ik alleen IPv6 zou activeren

[Reactie gewijzigd door Black Piet op 25 maart 2015 13:19]

Moet je eens kijken met www.ip6.nl wie er klaar voor is: Bizar weinig, zelfs de grote bedrijven hebben vaak hun zaakjes totaal nog niet voor elkaar. Inclusief de site waar je nu op zit :)
Wat je niet moet vergeten is dat de totale hoeveelheid verkeer ook blijft groeien. Om dus een trend te zien, en eventueel een toekomstverwachting, is het belangrijk dat je kijkt naar hoeveel beide groeien. Als IPv6 verkeer groeit maar even hard als IPv4 verandert er dus niets. Aangezien IPv6 verkeer op dit moment flink sneller groeit dan IPv4 verkeer kun je dus afleiden dat er steeds meer IPv6 aansluitingen komen. Er komen meer servers die Dual Stack kunnen online en er worden ook steeds meer Dual Stack verbindingen thuis opgeleverd.
Vast een gevalletje 'wet van de remmende voorsprong'. Nederland was voor zover ik weet het eerste land in Europa dat een internet aansluiting had. Daarna zijn er al snel veel ip-address reeksen uitgedeelt. Volgens mij zijn er in NL naar verhouding veel bedrijven met een B-class en zelfs een A-class ip reeks. Dan is er veel minder noodzaak om over te stappen naar iPv6.
Ja en nee. Je hebt gelijk dat er voor bestaande ISP's geen grote noodzaak is aangezien die voldoende IPv4 adressen hebben. Een nieuwe ISP opstarten is daarentegen vrijwel onmogelijk omdat je, ook in Nederland, de benodigde IPv4 adressen niet meer kunt krijgen. Ze zijn op.
Dat zou dan weer een verklaring kunnen zijn voor waarom het zo ontzettend langzaam gaat bij de grote providers. Die hebben geen noodzaak om te investeren en hoe meer ze vertragen hoe moeilijker ze het maken voor nieuwe concurrenten.
Volgens mij komt het ook dat er zo weinig providers zijn in BelgiŽ. Je hebt de grote spelers als Telenet en Proximus. Als een van de twee ipv6 ondersteunt dan heb je al bijna 50% van het internetverkeer aangepakt.
In Nederland is Ziggo 44%, KPN + dochters 40%. Dus als KPN eindelijk eens bij dochter XS4ALL gaat vragen hoe 't werkt (tunnel sinds 2002, dual stack sinds 2012), en zodra Ziggo over gaat op EuroDOCSIS 3.1, dan gaat het percentage heel snel omhoog.
Niet verwonderlijk daar de grote ISPs IPv6 systematisch zelf uitrollen zonder dat de klant actie moet ondernemen. Het toont netjes aan dat wanneer het goed gedaan word, de klant het niet eens merkt. Ik hoop dat, aangezien het hier zo vlot gaat, andere ISPs in andere landen ook eindelijk eens doorkrijgen dat de omschakeling naar IPv6 echt niet pijnlijk hoeft te zijn.
Dit is toch wel het bewijs dat het niet meer nodig is om bang te zijn voor IPv6. Als een heel land het op dergelijke schaal kan doen dan zijn de meeste hobbels nu toch wel genomen. Blijkbaar is er voldoende hardware, software en kennis om het goed te laten gaan. De resterende problemen zijn voldoende oplosbaar dat het geen showstoppers meer geeft.
De bulk van die data zal wel van een paar grote aanbieders komen (google, youtube, netflix) terwijl een hoop kleine websites en applicaties er nog niet klaar voor zijn. Daar zal nog veel werk moeten gebeuren maar niemand kan nu nog beweren dat de overstap naar IPv6 onmogelijk is voor zijn bedrijf/appliatie/website.
Met zoveel gebruikers is het kip-ei-probleem ook wel opgelost. Je kan niet langer zeggen dat je IPv6 uitselt omdat er toch niemand is die het gebruikt. In ieder geval niet als je op Belgie bent gericht.
IPv6-only begint ook in zicht te komen. Er zijn al hosters waar je goedkope VM's kan krijgen zonder IPv4-adres. Nu worden die vooral intern gebruikt door mensen die weten waar ze mee bezig zijn. Maar geld is een sterk argument. Er zijn vast al gebruikers die gewoon het goedkoopste nemen zonder te beseffen wat IP-adressen zijn. Nu komen ze daar nog vrij snel achter maar als het voor meer dan de helft van je gebruikers wel werkt dan zal snel de neiging komen om de schuld te leggen bij de gebruikers die nog geen IPv6 hebben.
Dit is ook een mooi kaartje van Google dat laat zien in welke mate een land IPV6 is gaan gebruiken.
BelgiŽ loopt ver voor.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True