Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Eneco en Nerdalize starten proeven met serververwarming in huishoudens

Door , 93 reacties

Start-up Nerdalize is samen met energieleverancier Eneco een proef begonnen om bij vijf huishoudens een 'serververwarming' in de woonkamer te plaatsen. Nerdalize laat de eRadiator rekenen, waarbij de woning 'gratis' wordt verwarmd.

De eerste serververwarming is opgehangen in een woning in Nieuwpoort. De hardware is ontwikkeld door de start-up Nerdalize. Het verwarmingssysteem, waarvan de behuizing door een designbureau is ontwikkeld, gebruikt de restwarmte van een aantal Xeon-processors om de directe omgeving te verwarmen. De installatie zou circa 1kW aan vermogen leveren; volgens Eneco en Nerdalize voldoende om een huiskamer te verwarmen. Het serverontwerp bevat verder geen ventilators. De hardware, waarover het bedrijf verder weinig wil loslaten, wordt passief gekoeld.

Nerdalize betaalt voor de eindgebruiker de kosten van de verstookte elektriciteit, waarbij het bedrijf de groene stroom bij Eneco afneemt. Eneco stelt dat een gemiddeld huishouden naar verwachting jaarlijks vierhonderd euro op zijn gasrekening kan besparen. De proef bij vijf huishoudens, die circa negen maanden gaat duren, moet meer inzicht geven in de daadwerkelijk te behalen besparingen.

De aanwezige rekenkracht in het eRadiator-systeem wordt via internet aan een clouddienst gekoppeld. Nerdalize verkoopt deze decentraal verdeelde rekenkracht aan bedrijven en onderzoeksinstituten. De start-up stelt dat het met deze opzet de kosten voor omvangrijke rekenprojecten met 30 tot 55 procent kan verlagen ten opzichte van aanbieders als Amazon en Google, daarbij verwijzend naar onderzoek van het Leiden Institute of Advanced Computing Science. De kostenbesparing wordt behaald doordat er geen fysiek datacenter meer gebouwd en beheerd hoeft te worden, inclusief de energievretende koelinstallaties. Daarnaast wordt de restwarmte niet alleen gebruikt voor rekenklussen, maar dus ook voor directe verwarming.

Met het huidige ontwerp van de eRadiator moet het verwarmingssysteem aan een buitenmuur gemonteerd worden. Zo kan in de zomer, als er geen verwarming nodig is, de restwarmte eenvoudig naar buiten worden afgevoerd. Nerdalize bekijkt samen met Eneco of er ook andere warmteafvoermethoden geschikt zijn. Een andere voorwaarde is dat woningen over een snelle internetverbinding beschikken, liefst glasvezel. Bij de vijf woningen waar de twee bedrijven nu tests uitvoeren, is dit het geval.

Nerdalize laat op zijn servers gevirtualiseerde rekenklussen draaien. Daarvoor gebruikt het Docker, een opensource-containersysteem dat het mogelijk maakt om gevirtualiseerde applicaties, mits noodzakelijk, razendsnel te verplaatsen. Naast het uitvoeren van commerciële rekenklussen wil de start-up niet-verkochte rekentijd besteden aan onder andere medische onderzoeken.

Eneco maakt bovendien bekend dat het een minderheidsaandeel heeft genomen in Nerdalize. Het energiebedrijf zegt veel potentie te zien in de eRadiator, terwijl Nerdalize heeft aangegeven dat het wil bekijken of zijn verwarmingsconcept op grotere schaal kan worden toegepast, bijvoorbeeld in het bedrijfsleven.

Door Dimitri Reijerman

Redacteur

24-03-2015 • 06:00

93 Linkedin Google+

Reacties (93)

Wijzig sortering
1kW aan warmte, dan heb je een behoorlijke server. Er zijn vast mensen die dat hebben, en ik heb ook best een aardig ding staan, maar 1kW? Sjezes ik hoop het niet. Sterker nog, ik weet wel zeker dat ie onder de 100W staat te idlen.
Deze servers staan niet te idlen ze staan te rekenen, daar zijn ze immers voor. Een aantal Xeon processoren trekken makkelijk 1000 watt ook icm de overige hardware.

Verder zijn die servers niet bedoeld voor de mensen zelf, maar worden de servers gebruikt door externe bedrijven, de mensen krijgen alleen de warmte.
1kW is heel erg veel voor een enkele moderne server... Alle (30+) servers van Tweakers samen verbruiken op dit moment zo'n 6,7kW. Dat is inclusief switches, loadbalancers, storage, etc. Onze servers hebben bijna allemaal 2 xeon cpu's.

En hoewel onze servers op zich vrij veel idle (maar niet omlaag geclocked) zijn, geloof ik er niets van dat ze in de buurt van de 1kW komen onder volle belasting. Sterker nog, de meeste modellen die wij uitzoeken kunnen niet eens met een 1kW-voeding geleverd worden ;)

Dan zou je verwachten dat er meerdere systemen in zo'n module zitten... maar dan wordt het allemaal wel erg krap in de behuizing.

[Reactie gewijzigd door ACM op 24 maart 2015 12:34]

Ik denk dat je het beter kan vergelijken met een server 'park' van bijvoorbeeld de TU Delft. Ik denk dat hoge intensiteit rekenen een compleet ander plaatje gaat geven dan een aantal webservers.

Energie data is wat lastig te vinden, helaas. Ik vond dit artikel uit waar gesproken werd over het volgende: "De oude ruimte was gebouwd voor een capaciteit van ongeveer 2,5 kW per 19-inch rek, terwijl de werkelijke stroomafname een stuk hoger kon zijn."

http://www.computable.nl/...rnieuwt-rekencentrum.html

Nu gaat dit om een oudere opstelling, maar ik denk toch dat het verbruik bij dit soort operaties al vrij hard omhoog gaat.

Hier ook nog een (leuke) video over de supercomputers bij de University van Leicester: https://www.youtube.com/watch?v=5KEhhW8TOGk Helaas wordt er geen echte energie data gegeven, alleen ratios tussen koeling en rekenkracht. Hier werd gesproken van een ratio van 1.3; dus 1.3x het aantal stroom voor de koeling ten opzichte van hoeveel er werkelijk wordt gebruikt om te rekenen.
Volgens mij zit er doorgaans niet zo heel veel verschil in general purpose cloud-servers en general purpose webservers. Hoewel het natuurlijk ook zou kunnen dat dit ding tjokvol ARM-cpu's zit. Er wordt in de video trouwens gesproken van het equivalent van "50 tot 100 laptops"... Wat natuurlijk nogal een vage uitdrukking is; wat voor laptops dan?

Al met al zal het best lukken, ik reageerde vooral op het idee dat moderne servers met een paar Xeon's makkelijk 1kW zouden gebruiken :) Dat is gewoon niet zo.
6700 Watt / 30 servers = 223 watt per Tweaker systeem

1000 Watt (1kw) / 223 = +/- 4,5 systeem

Dus even heel grof zou ik het niet zo gek vinden als er bijvoorbeeld 4 tot 8 Xeon processors aanwezig zijn in de unit die er aan de muur wordt gehangen. In een standaard 1U kast past makkelijk een 4 way Xeon setup en zie het ook best passen dat er in die nerdalize unit twee 1U units naast elkaar passen.

http://www.supermicro.com...1U/8017/SYS-8017R-TF_.cfm
(ik google maar wat let ook op de aanwezige power supply!)

Daarnaast trekken rekentaken natuurlijk vrijwel constant maximaal processor belasting, terwijl je dat voor je serverpark juist niet wil hebben. Natuurlijk heb je gelijk dat het mogelijk is om voor energiezuinigere processoren te kiezen, en Nerdalize is vrij gesloten over de daadwerkelijke hardware die in de kast aanwezig is (waarschijnlijk vanwege diefstal) dus veel kunnen we er niet over zeggen, maar ik denk in ieder geval dat het voor een reken PC best mogelijk is dat deze 1000 Watt trekt :)

[Reactie gewijzigd door Apollyon op 24 maart 2015 14:28]

Ik vind de passieve koeling ook wel erg tricky. Benieuwd hoe warm de xeons zelf worden. Een enkele Xeon kan al tot 150 watt gaan, met overige meuk erbij is het erg compact, zelfs voor een normale server met fans vind ik het al krap.

Beter gaan ze dit verhuizen naar vloerverwarming. Meer constante verwarming ook voor de nacht door, mogelijkheid tot 'affakkelen' van warmte naar buiten in de zomer (want je hebt een dakdoorvoer bijv. makkelijker in gebruik) en minder ups en downs qua servercapaciteit. Op het moment dat je meer en meer van dit spul gebruik gaat maken (ook je warmwaterboiler en volledige verwarming van je huis) kan je dus meer capaciteit in je zolder zetten met eventueel noodkoeling met fans bijvoorbeeld. Dan loont het meer om een degelijke glasvezellijn aan te leggen met deftige netwerkapparatuur, een UPSje erbij en een wat zwaardere aansluiting op het energienet.

Via glas heb je er zo gigabit liggen waardoor het type applicatie minder beperkt wordt. Ik vond de applicatie video-transcoding een beetje vreemd gevonden, op een 1kw xeon-systeem kan je meer video transcoden dan dat je Internetverbinding kan voorzien aan het apparaat.

Ik zie hier wel potentie in, uiteraard is dit niet gelijk 'af' en doorontwikkeld, maar het begin is er. Eigenlijk kan dit apparaat prima de hele CV-ketel vervangen, mits je serverpark dik genoeg is. 8) Dat zou dan een stuk of 8 van deze dingen zijn, uiteraard met een boiler erbij. Misschien kan het al met minder...
De server is bedoeld om rekentaken uit te voeren die anders in een datacenter gedaan zouden worden, hij is niet bedoeld om als home server te gaan dienen voor die huishoudens ;) Als het bedrijf veel klanten krijgen dan straalt dit ding dus continu 1kW uit, als dat qua warmte gewenst is door de bewoner. Dit concept zorgt wel voor een vreemde seizoensafhakelijke rekencapaciteit, al wordt dat redelijk opgevangen door de externe radiator.
Maar:

Word dit juist niet aanzienlijk duurder om fysiek onderhoud uit te voeren? Duurt langer om een server te repareren, meer geld nodig om van punt A naar B te komen. Kan je opvangen door bijv per regio een reparatie center neer te ploppen, om de reistijd naar afnemers in te korten. Maar ook dan moet je weer aardig wat grond huren. De enige manier om dat probleem weer op te lossen, is als er dan hopelijk voor het bedrijf een grote lokale dichtheid van afnemers bestaat in een straal vanaf het nabij gelegen reparatie center.

Daarnaast, wie compenseert je voor je internet verbruik? Naast dat jij nog altijd voor je dure abo moet betalen, en je je bandbreedte inlevert, verbruikt die constante verbinding ook weer energie (al gegeven; met glas is het dan aanzienlijk zuiniger). En hebben ze dit ook van ter voren met de lokale providers besproken? Ik meen dat niet veel providers het super vinden dat jij iets op enterprise niveau gaat hosten over je consumenten lijntje.

Nog zoveel vragen onbeantwoord.

Edit:
Al moet wel zeggen, als dit idee werkt (en dat is een grote als), geeft het nog meer aanzienlijk motivatie voor gemeenten om glas uit te rollen.

[Reactie gewijzigd door PostHEX op 24 maart 2015 06:58]

Distributed computing, iets wat de dutch power cows hier op tweakers ook doen, vergt echt niet zo veel dataverkeer hoor...

[Reactie gewijzigd door efari op 24 maart 2015 07:15]

Servers repareren doe je niet in een cluster, je vervangt de node gewoon.

Overigens zonder draaiende onderdelen (wat meeste uitval veroorzaakt na jaartje of drie) kan een server gerust 3 jaar zonder problemen werken. Er zijn servers die 20 jaar probleemloos draaien, en juist een probleem hebben als je ze uit zet ivm slijtage van harddisk en daarna niet meer kunnen booten.
Word dit juist niet aanzienlijk duurder om fysiek onderhoud uit te voeren? Duurt langer om een server te repareren, meer geld nodig om van punt A naar B te komen. Kan je opvangen door bijv per regio een reparatie center neer te ploppen, om de reistijd naar afnemers in te korten. Maar ook dan moet je weer aardig wat grond huren. De enige manier om dat probleem weer op te lossen, is als er dan hopelijk voor het bedrijf een grote lokale dichtheid van afnemers bestaat in een straal vanaf het nabij gelegen reparatie center.
Denk als ondernemer: wat is het risico op uitval in 3 jaar werkelijk? Dek dat af in het contract met je OEM. Schakel vervolgens de bewoner in (diens arbeid kost je niets :P ): stuur een mail met de melding dat de server stuk is en laat weten dat vervanging onderweg is. De bewoner plukt het apparaat van de muur, wisselt om & pakt het defecte toestel voor je in in de originele verpakking. De bewoner laat de vervoerder weten wanneer het pakketje kan worden opgehaald. De prijs voor verzending van een binnenlands postpakket tot 30 kg is steeds dezelfde ongeacht de vervoersafstand en daarmee calculeerbaar.

[Reactie gewijzigd door aardvark op 24 maart 2015 07:58]

Ik denk dat ze dit apparaat wel extra stevig hebben uitgevoerd - geen bewegende delen (geen fans, SSD), goeie temperatuurmonitoring, etc. Apparaten als je modem, themostaat, de slimme energiemeter in je meterkast, etc gaan ook jarenlang mee zonder onderhoud.
Had er al eerder van gehoord. Heel simpel eigenlijk, zoals veel briljante ideeŽn. Briljant is het zeker en past ook perfect in de tendens om lokaal energie op te wekken (hoewel je hier feitelijk gebruikt).
De zomeroplossing vind ik jammer. Dat moet beter kunnen. Ik zie mijzelf geen gat boren in mijn 2011 woning. Daarnaast beperkt het de plaatsingsmogelijkheden: buitenmuur.
Qua lokaal opwekken: Dit is ideaal voor mensen met (overcapaciteit op) zonnepanelen. Hiermee krijg je meer terug voor een eventuele overproductie dan met terugleveren. Zeker aangezien in de toekomst de verplichting van 1:1 afrekenen van opgewekte zonne-energie bij consumenten zal komen te vervallen.
(...) Hiermee krijg je meer terug voor een eventuele overproductie dan met terugleveren.(...)
Klopt, maar het probleem van de zomer blijft, of wordt zelfs versterkt.
Veel zon: veel stroom om af te fikken, veel warmte van de server. Maar geen warmte vraag in de kamer.
Die warmteafvoer moet netter voor ik het wil overwegen.
In de zomer op het noordelijk halfrond gaat de server uit (of op een laag pitje, bijvoorbeeld voor de boiler idd), en doen alle servers op het zuidelijk halfrond hun werk :+

Al die soft- en hardware die we tegenwoordig in ons huis hebben waarvan we niet precies mogen weten hoe het werkt.

Wel moet ik toegeven dat zolang zoiets enkel voor wetenschappelijke doeleiden gebruikt wordt ik het als een goed project zie. Maar hoe voorkom je misbruik? En is er ook een backup plan als de server down ligt?
Wat als de server defect gaat of in de fik vliegt, kan ik dan "rekenen" op een nette vergoeding? Mag ik zo'n apparaat met water blussen of klapt de stroom er af.. Hoe is dat allemaal geregeld?
Ze zouden de restwarmte / overschot in de zomer eigenlijk af moeten geven aan het water in de boiler bijvoorbeeld, dan heb je er warm water van ipv voor de vogels te stoken.

*edit* zie dat Andreetje me al voor was :)

[Reactie gewijzigd door justifire op 24 maart 2015 12:17]

Technisch gezien kan je van warmte ook weer gebruik maken om iets te koelen.
In caravans heb je bijvoorbeeld koelkasten die gebruik maken van warmte dmv LPG te verbranden.
In de zomer zou je zo ook de warmte van zo'n server kunnen gebruiken om het huis te koelen.
Maar waarschijnlijk zal daardoor het ontwerp een stuk complexer worden....
In caravans heb je inderdaad koelkasten die gebruikmaken van gas. Maar die gebruiken niet de verbrandingswarmte van het gas...
Lees bijv. http://www.anwb.nl/kamper...agen-over/caravankoelkast
De warmte van de vlam, gas...of element, elektra...wordt gebruikt voor koeling. Daarbij moet de omgevingstemperatuur lager zijn!
In principe moet koeling mogelijk zijn maar de kosten zijn daarvoor te hoog en afvoer van de opgewekte warmte blijft. Te denken is aan warmte opslag zoals boilers e.d.
Als je die serverwarmte efficient kon gebruiken om te coolen dan hadden datacenters veel minder moeite om te coolen.
Waarom verwarmen ze er niet een boilervat met douchewater mee? Daar heb je het hele jaar door wat aan.
ENECO heeft daar ervaring mee, zonnecollectoren water in grond pompen en dan oppompen in de winter en het verschil bijstoken.

Maar aangezien die projecten niet zo goed gelukt zijn, zullen ze dit "simpele" oplossing eerder voor ogen hebben.
Server"verwarming" heb ik in een ver verleden een paar jaar op mijn slaapkamer gehad :P De verwarming heeft jaren niet opgestaan in die ruimte.

Alleen in de zomermaanden was het effect wat minder :X

Vind dit eerlijk gezegd niet zo een geweldig idee. Veel "gedoe" terwijl je gewoon goed kan isoleren, passief verwarmen, etc.

Vang die restwarmte dan in het datacenter zelf op en doe er daar wat mee.
Vang die restwarmte dan in het datacenter zelf op en doe er daar wat mee.
Dat is inderdaad haalbaar. Je opmerking deed een belletje rinkelen: http://tweakers.net/nieuw...rmt-zwitsers-zwembad.html 2008 nota bene!
Leuk concept maar hiermee heb je dus maar 1 plek in de kamer die warmte uitstraalt, zoals de gashaarden aan de buitenmuur in oude woningen.
De egale verwarming die we gewend zijn met CV moet je dus missen en dat lijkt me toch minder comfortabel in de rest van het huis.

Verder wel aardig idee overigens, maar nog beter als het in de zomer als inverter/koeling zou kunnen werken.
Als Tweaker heb je een kritische geest, maar je bent ook innovator. Kom eens buurten in Duurzame Energie & Domotica. Er bestaan woningen waar een klassieke c.v. leidt tot oververhitting en die toch zeer comfortabel zijn (Passivhaus). Een iets andere vormgeving van de serverbehuizing is dan uiteraard wel gewenst.

[Reactie gewijzigd door aardvark op 24 maart 2015 13:02]

Ik snap niet dat mensen iederekeer zeggen: "Zeker 1 april hahaha",
HP Heeft al datacentres geplaatst in Mineraal olie om de servers te koelen en de afgenomen warmte word gebruikt om het pand te verwarmen.

Dit is enorm kosten besparend, mensen die dit niet zien kunnen naar mijn idee niet echt potentie van ideeen inschatten.
Hier plaats je een complexe server vanuit een gecontroleerde omgeving in een stoffig woonhuis. En hoe zet de bewoner dat ding uit in de zomer?

Dikke 1 April grap.
"Met het huidige ontwerp van de eRadiator moet het verwarmingssysteem aan een buitenmuur gemonteerd worden. Zo kan in de zomer, als er geen verwarming nodig is, de restwarmte eenvoudig naar buiten worden afgevoerd."
Ja dat is erg duurzaam inderdaad :D
Stuk duurzamer dan een Datacenter bouwen en vervolgens alles te moeten terugkoelen. Die rekenkracht is toch wel nodig. Linksom of rechtsom. Vind het een briljant idee.

[Reactie gewijzigd door binbash. op 24 maart 2015 15:04]

Dikke 1 April grap.
Misschien, maar naast een website heeft deze '1 april grap' ook een KvK-nr: http://www.kvk.nl/orderst...n/?kvknummer=587636940000 Dat lijkt me wat overdreven voor een geintje.

En qua stof: het zal wel een stofdichte behuizing zijn, welke met heat-pipes/waterkoeling warmte naar 'het kachelelement' binnen of een warmtewisselaar buiten stuurt.
Goh, dat is eigenlijk best interessant… en niet alleen voor ons Tweakers/nerds :) Vanuit de consument bekeken toch een duidelijke verlaging in je stookkosten is natuurlijk altijd wel iets wat de interesse gaat wekken. Het enige waar ik een beetje mee zit is dat je, omdat de eRadiator toch aan de buitenmuur moet hangen, waarschijnlijk een huidige radiator moet verwijderen, en dat je een substantieel gat in de muur moet boren voor de afvoer van restwarmte in de zomer.

Maar goed… als het daadwerkelijk Ī30 euro in de maand kan schelen op permanente basis, dan is het voor een gezinswoning best een leuke investering denk ik. Afhankelijk van hoeveel het gaat kosten om het ding te installeren/kopen.
Ik zie dit concept wel een goede kans hebben, zeker in nieuwbouwprojecten en bedrijfspanden.

Wanneer er ergens een nieuwbouw gestart wordt, dan kan men direct rekening houden met het installeren van deze oplossing door ook bijv. een dedicated glaslijn aan te leggen per huis.
Dus 1 voor de particulier en 1 voor de e-radiator(en) zodat bandbreedte geen issue meer is voor de consument.

Daarnaast kan door het gebruik van deze radiatoren in bijv. bedrijfspanden een groot deel kosten en milieubesparing gerealiseerd worden.
Ik heb geen idee hoe een verdien model er aan te pas gaat komen maar het lijkt mij win-win.

De consument een warme woning met kosten besparing op huidige verwarming technieken.
Bedrijven meer rekenkracht ter beschikking en wanneer inpandig ook een kosten besparing op stookkosten.

Neem daarbij dat deze dingen (naar ik denk) worden geproduceerd als zijnde hot swap.
Dan kan er bij storing een unit worden vervangen i.p.v. een kostelijke onsite reparatie.
Refurbished modellen kunnen bijv. dan vervolgens weer ingezet worden.

Het is nu alleen de hoop dat Eneco er niet meteen een hoog prijskaartje aan gaat hangen.
Ik vraag me dan weer af, is het verstandig om een toch redelijk dure server bij consumenten te hangen?
Wat bij misbruik, vernieling, beschadiging, manipulatie etc?
Hoe gebeurd het meten van stroomverbruik en is hier een zegeling in voorzien?
Ik veronderstel ook vergaande fysieke en digitale beveiligingen?