Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 89 reacties
Submitter: Annihilism

Xiaomi heeft de Mi Pro Action Camera aangekondigd, een actiecamera die voorzien is van een 16-megapixelsensor van Sony's Exmor R BSI-generatie. De camera kost omgerekend 57 euro, maar zal in eerste instantie alleen op de Chinese markt verkrijgbaar zijn.

De f/2,8 Exmor R BSI cmos-sensor kan over een hoek van 155° beelden schieten. De Mi Pro is volgens Xiaomi in staat om 1080p-beelden te schieten met 60fps. Bij een resolutie van 720p worden 120 beelden per seconde behaald, terwijl in 480p-modus 240fps mogelijk zouden zijn. De beelden worden verwerkt door een Ambarella A7LS-beeldprocessor.

Xiaomi heeft de 72 gram wegende actiecamera voorzien van 16GB opslag via een meegeleverd microsd-kaartje. Verbinding met de camera verloopt via wifi, terwijl ook een 1010mAh batterij is geïntegreerd. Xiaomi stelt dat de behuizing van de camera het toelaat dat er beelden tot op een diepte van 40 meter onderwater geschoten kunnen worden.

De Mi Pro, die de concurrentie aan moet gaan met GoPro-camera's, komt in eerste instantie op de Chinese markt beschikbaar voor circa 57 euro, terwijl een 'vakantieversie' met selfiestick omgerekend 62 euro gaat kosten. De fabrikant wil ook een kit leveren om de camera op een huisdier te kunnen bevestigen. De actiecamera komt later dit jaar ook in de VS op de markt en mogelijk ook in Europa.

Xiaomi Mi Pro

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (89)

Voor de twijfelaars.

De Xiaomi Pro camera gebruikt een chipset van Ambarella (te zien in de link van het artikel).
Ambarella maakt tevens chips voor GoPro. Ik heb te weinig verstand van de Go Pro camera's om uit mijn hoofd te weten welke onderdelen van Ambarella precies worden gebruikt, maar de kans is groot dat de inhoud van deze Xiaomi Pro ook in een GoPro variant beschikbaar is.

Ik weet zelf nog niet of ik er zo eentje ga bestellen om er dit weekend mee te kunnen spelen (vanaf woensdag kan hij worden verstuurd uit China), ik vraag me namelijk af of ik een schermpje zou missen bij zo'n camera.
Ambarella makes graphics chips for cameras, including action camera maker GoPro (NASDAQ:GPRO), which used to be a mainstay on screens like Young Guns but has fallen off lately.
Bron:
http://news.investors.com...er-has-auto-ambitions.htm


Edit:
Ik heb het nog even snel opgezocht (ik kon het niet laten). Deze camera heeft een Ambaralla A7LS chipset.
De GoPro 3 heeft de A7, de GoPro 3+ heeft de A7L, de GoPro 4 heeft de A9.
Of de A7LS een betere of slechtere variant van de A7 versie is, dat durf ik niet te zeggen.
Hier is de productsheet:
http://www.ambarella.com/uploads/docs/A7LS-Brief-121713.pdf

[Reactie gewijzigd door Kiswum op 2 maart 2015 13:51]

Sinds de A7 voorheen werd gebruikt en de A7LS een nieuwe versie is zal deze waarschijnlijk beter zijn. Natuurlijk is het bij lange na niet zo'n verschil als een A7 VS A9 maar als het goed is moet deze LS gewoon wat verbeteringen hebben gekregen ten opzichte van de 'normale' A7.

Net zoiets als het Devils Canyon idee bij Intel. Daar zag je ook dat ze de 4th gen hielden (niet een nieuwe gen introduceren dus) maar wel de kloksnelheden van de cpu's iets omhoog haalde.

De A7 is al niet meer te vinden op de website van Ambarella dus de A7LS, die er wel naast de A9 en H1 staat, zal vast en zeker de vervanger zijn. http://www.ambarella.com/products/sports-camerasz

Hou wel in gedachte dat de sensor en de lens ook een rol spelen in de beeldkwaliteit en dat de verwerkingsprocessor (in dit geval dus de Ambarella) alleen de beelden verwerkt. Vandaar dat de GoPro Hero 4 Black met de A9 wel 4K 30 fps kan en de oudere Hero 3+ Black met de A7L alleen 4K 15 fps. Minder verwerkingkracht.

[Reactie gewijzigd door caesar1000 op 2 maart 2015 15:28]

Met chipsets vind ik het niet altijd even duidelijk, vandaar dat ik de opmerking erbij had gezet, dat ik niet wist of de LS beter zou zijn.

Kijk maar naar de Qualcomm 400 met 1,6GHz vs de 410 met 1,2GHz.. De 410 is lager geclockt, wint niet alle benchmarks van de 400, maar heeft vooral als extra feature 64bit ondersteuning. De nieuwere chipset wint dus niet altijd van de oudere.

Over het algemeen is nieuwer vaak beter dan de oudere, maar ik wilde nog even een slag om de arm houden :D
Bedankt voor je duidelijke uitleg en ik denk dat veel mensen er veel aan hebben!
De lens is groot maar je ziet dat het gaatje voor de sensor piepklein is en de sensor zelf dus ook. Dat betekent hoesowieso slechter beeld ook al heeft deze Backside Illumination. Maar voor 60 euro kan je natuurlijk niet al te veel verwachten.

Natuurlijk komt die hier ook op de markt. De Chinezen maken alles in principe voor export, nooit voor hun eigen markt. De vraag is eerder: waneer komt die hier op de markt.

[Reactie gewijzigd door ArtGod op 2 maart 2015 12:32]

De grootte van een diafragma (dat is hoe je zo'n " gaatje" noemt in de optica) zegt weinig over de grootte van de sensor. Het zegt wel iets over de scherpte: hoe kleiner het diafragma, hoe scherper het beeld. Om met een klein diafragma toch genoeg licht te vangen heb je wel een grote lens nodig, en ook dat is OK.

Kortom, ik zie in je reactie eigenlijk geen onderbouwing voor je claim van een slechter beeld.
De relatie tussen tussen diafragma en de scherpte is minder dat je denkt. een goede lens kan met groot diafragma scherper zijn dan een slechte lens met een klein diafragma.
Over het algemeen worden lenzen wel scherper als je het diafragma kleiner maakt, maar met dit soort kleine lenzen is dat toch al niet mogelijk.

En sterker nog: als je het diafragma te klein maakt verlies je zelfs scherpte.Dit komt door defractie is is niet tegen te gaan. alle lenzen hebben er last van.
Het is eerder scherpte als in scherptegebied. Als in: wat is wel en wat is niet in focus, oftewel 'scherp'.
scherptediepte idd, was ik blijkbaar vergeten :P
Het is niet een diafragma in de zin dat het vergroot of verkleind kan worden. Alleen duurdere DSLR camera's hebben dat. Goedkopere CMOS sensoren kunnen alleen de 'sluitertijd' digitaal aanpassen. Meestal zit de sensor vlak achter het diafragma wat dus betekent dat de sensor klein is.

Grotere pixels betekent simpelweg meer licht wat er op kan vallen en dus grotere lichtgevoeligheid. Ook is de kwaliteit van de pixels heel belangrijk zoals lage ruis. De Mars rovers hebben beeldsensoren met betrekkelijk lage pixelcount maar extreem goede kwaliteit pixels. De beeldkwaliteit van deze sensoren is veel beter dan je van het aantal pixels zou vermoeden.
Nog even over dat 'gaatje'. In de tekst hierboven staat al vermeld dat het om een f/2.8 diafragma gaat met een Sony sensor.
De site van Xiaomi zelf laat weten dat ze een Asferische lens gebruiken.

Diafragma van f/2.8
f/2.8 is een relatief grote lens opening, dus zo veel mogelijk licht door latend naar de sensor.
In DSLR-land - met grotere sensoren - is f/2.8 goed voor een kleine scherpte diepte = de voorgrond + achtergrond onscherp & slechts een klein gedeelte van het beeld 'in focus'.
Maar hoe kleiner de sensor, des te groter dat scherpte-gebied weer wordt =>> in dit geval van voor tot achteren dus weer scherp.
GoPro's hebben ook een fixed diafragma van f/2.8. Uit ervaring weet ik dat die scherptediepte prima is.

Sony Exmor Sensor
de backside illuminated sensors van Sony hebben een erg goede reputatie. Niet voor niets dat Nikon graag gebruik maakt van Sony sensoren in haar DSLRs. 16 Megapixel is gelukkig ook niet zo'n overdreven hoog getal, waardoor de individuele pixel grootte niet al te klein wordt.

Asferische lens
Op de site van Xiaomi wordt vermeld dat het om een 'asferische' lens van glas gaat. Glas is goed. Asferisch betekent dat ze heel bewust proberen lensfouten zo klein mogelijk te houden. Een standaard lens is zuiver bol vormig. een Asferische lens is in het midden boller dan aan de randen van de lens. Dat komt ten goede aan de breking van het licht, met name aan de randen van het beeld, maar ook daar waar er een groot contrast is tussen licht en donker. Dan heb je namelijk met een asferische lens minder kans op ongewenste paarse/groene randjes (chromatische abberatie genaamd)
Overigens hebben steeds meer camera's tegenwoordig asferische lenzen, dus zo'n unicum is dat niet, maar toch mooi meegenomen.

Op papier ziet het er dus alleszins goed uit voor deze action cam. Benieuwd naar de Europese prijzen, als ze hier ooit komen.
Dat kleine gaatje zegt niks over de grootte van de sensor volgens mij... Als die vlak achter dat gaatje zit ja, maar als die wat verder naar achter licht hoeft dat niet.

Eerst maar zien naar de specs straks en de sensorgrootte.
Vind het op zich prima beelden. Zeker voor huis tuin en keukengebruik.
Het gaatje zegt inderdaad niet veel. Je zou achter zo'n gaatje een DSLR sensor kunnen plaatsen en nog steeds dat gaatje zo klein houden. Wel krijg je dan een probleem met de beeldkwaliteit omdat er heel weinig licht kan worden doorgelaten door zo'n klein gaatje op een enorme sensor en ruis dus een gevolg is.

[Reactie gewijzigd door caesar1000 op 2 maart 2015 15:31]

Het is geen camera obscura!
De Chinezen maken alles in principe voor export, nooit voor hun eigen markt. De vraag is eerder: waneer komt die hier op de markt.
Veel Chinese fabrikanten brengen mobieltjes uit met alleen in China bruikbare ontvangst. Daar komt bij dat Xiaomi momenteel bijna al z'n phones in China verkoopt. Ik zou dus zeggen dat ze wel degelijk op hun thuismarkt zijn gericht.
De printplaten zijn zo ontworpen dat er verschillende componenten op gemonteerd kunnen worden voor verschillende standaarden. De SoC's zijn meestal wel hetzelfde want die ondersteunen vaak alle wereldwijde standaarden. Tuurlijk is het zo dat de versie met de Chinese LTE alleen in China verkrijgbaar is. De telefoon is echter 99% functioneel hetzelfde als de telefoon die hier verkocht wordt.
Xiaomi kennende komt deze niet in Europa op de markt maar je kunt deze zelf heel makkelijk importeren. Ze zijn voornamelijk op de interne markt gericht met spotgoedkope maar zeer goed uitgedachte en degelijke producten. Ik denk dat je voor deze 60 euro een bijzonder goede camera koopt. Ik ga deze halen als deze op de Chinese webshops te krijgen is.
Mooi verhaal, maar Xiaomi is vooral groot op de Chinese markt.
Een action cam met vergelijkbare specs (eerste indruk) als de GoPro Hero 4 Silver, voor nog geen 1/5 van de prijs, inclusief geheugen? Mis ik nog een addertje onder het gras?
  • Niet te koop in NL en BE, niet in fysieke winkels, niet online.
  • Invoerrechten + BTW te betalen
  • Garantieafhandeling problematisch (Ken je Chinees? Hoge retourprijs)
Onder de ¤ 150,= hoef je geen invoerrechten te betalen.
Onder de 22 euro zelfs geen BTW.
(Veel Chinese shops zijn zelfs zo vriendelijk op duurdere producten een verzendbrief te plakken dat er een "gift" t.w.v. ¤ 20 in zit :X )

(bron)
heb sterk de indruk dat ze heden dag een shippign depot in polen hebben; afgelopen maanden komen pakketjes uit china < 10 dagen binnen (record; staat op 5 werkdagen! va moment bestellen)
Over het algemeen komen de meeste pakketjes van China/Singapore binnen 48-72 uur aan in Eindhoven (ongeacht of er een weekend tussen zit).
DX heeft een EU warehouse voor veel producten.
(Veel Chinese shops zijn zelfs zo vriendelijk op duurdere producten een verzendbrief te plakken dat er een "gift" t.w.v. ¤ 20 in zit :X )

(bron)
Die vorm van valsheid in geschrifte en belastingfraude is gewoon abject en infaam.

[Reactie gewijzigd door nul07 op 2 maart 2015 13:15]

woordenboek.nl zegt:

abject: werwerping,laagheid verworpenheid,zelfvernedering
abject: laag, verachtelijk, verwerpelijk
infaam: eerloos, geschandvlekt, schandelijk

Bedankt voor deze nuttig uitbreiding op mijn vocabulaire _/-\o_

Wat het gift label betreft, daar trappen ze bij de douane niet meer in. Ik denk zelfs dat dat een trigger is voor de douane om het pakketje te behandelen. Het is zo dat de meeste pakketjes er zonder kleerscheuren doorheen komen als je de gratis (trage) verzending kiest (bij de meeste chinezen beschikbaar). ;)

De snellere methodes worden doorgaans door de grote pakketdiensten verzorgd die de verplichte douane en btw kosten gelijk in rekening brengen aan de deur. Vaak zonder pin en geldwissel mogelijkheid dus afgezien van de extra kosten een hoop gedoe :|

[Reactie gewijzigd door klaaz op 2 maart 2015 13:49]

Dat hangt echt heel erg van de verzender af, in mijn ervaring. Hoe bekender / populairder de verzendende partij, hoe alerter de douane is met die pakketjes. Pakketjes van onbekendere winkels hebben over het algemeen meer kans er doorheen te komen zonder toestanden.
PayPal betaalt tegenwoordig een eventuele retour, dus dat nadeel is ook van de baan. Zolang je maar een beetje betrouwbare shop uitkiest is daarmee vooral de afstand en dus tijdsspanne het grootste nadeel.

Invoerrechten kan je soms verzekeren bij de webshop zodat je die terugkrijgt als je ze moet betalen, maar ook als je ze wel betaalt is het zo te zien aanzienlijk goedkoper dan de alternatieven.

Ik ben zeer benieuwd. Xiaomi heeft laten zien dat het goedkoop degelijke hardware kan bouwen. Dit zou zomaar een heel leuk apparaat voor een zachte prijs kunnen zijn.
Tevens zijn de specs van een willekeurige gopro een stuk beter
http://shop.gopro.com/EMEA/compare?category=cameras
Een 200 euro kostende hero 3 doet anders maar 30fps bij 1080p (natuurlijk zegt dat verder niks over de beeld kwaliteit etc.) Maar ik denk dat deze action cam voor z'n geld best goed werk aflevert. Xiaomi brengt kwalitatief wel goeie producten op de markt.
De Chine prijs is niet gelijk aan de prijs waar wij ze voor kunnen kopen.
Xiaomi is nog niet echt van plan op Europa te richten dacht ik dus je moet het sowieso importeren met kans dat de douane graag centen van jouw wil zien.
Geen opschep-rechten inbegrepen. ;)

Vergelijkbare specs betekend niet dat de resultaten en bijvoorbeeld de levensduur vergelijkbaar zijn.
Niet dat ik weet. Ik heb meerdere producten van Xiaomi en ze zijn allemaal relatief goedkoop, hoogwaardig en makkelijk in gebruik. Maar goed, de prijs is tegen de tijd dat die camera hier is echt wel omhoog, en wat de echte kwaliteit is van deze camera moeten we nog maar eens zien.

Ook denk ik dat GoPro's gewoon een hoge winstmarge hebben. Xiaomi heeft dat tot nog toe niet.

[Reactie gewijzigd door mincedmeat op 2 maart 2015 13:03]

Er zijn genoeg action camera's die dezelfde specs bieden als hun tegenhangers in de GoPro lijn. Allen tegen een veel lagere prijs.
Als je echter de youtube vergelijkings filmpjes gaat kijken met de twee beelden naast elkaar, doet zo ongeveer alles onder voor de GoPro.

Alleen de Sony's komen in de buurt in het hogere prijs segment, maar die winnen het niet op prijs.
De hoek van de GoPro is 170° en deze heeft een hoek van 155°.
Zo dat is een goede prijs! Nu word het voor mij ook eens interessant om te gaan experimenteren met dit soort cam's. Vond de GoPro toch ook wel een beetje te duur en dit is een prima prijs voor de impuls aankopers onder ons... Slim...
De prijs in het artikel is niet inclusief de opslag voor de webshop waar je hem koopt, en waarschijnlijk ook niet zonder importbelasting en eerlijk betaalde btw.
Dit zijn inderdaad de officiele prijzen. Tweakers kan geen rekening houden met de prijzen die bij webshops worden gevraagd voor Xiaomi producten. Die prijzen zijn bij Xiaomi altijd duurder dan de adviesverkoopprijs. Waarom? Gewoon omdat de internationale consument dat ervoor over heeft.

Hij is overigens voor ¤75,- te koop bij in ieder geval 1 webshop. Voor zo'n ¤82,- kun je ervoor zorgen dat je eventuele douane kosten worden vergoed.
Inderdaad. Thanks god for Xiaomi.

Kwaliteit voor de massa. :)

Eerste de Mi, toen de Hongmi, ik gebruik zelf met veel plezier de pistons, ze zijn bezig aan routers en nu dit en dat alles voor een meer dan schappelijke prijs.

Kan niet wachten tot de eerste laptop van hun makkelij op de markt komt. Doet hopelijk wat ik van lenovo gehoopt had. (kwaliteits laptops voor redelijke prijs, helaas is de kwaliteit van lenovo niet buitengewoon goed.)

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 2 maart 2015 12:37]

Zelf doe ik aan wakeboarden en het zou wel vet zijn om zon camera op helm of wakeboard te dragen. De enige mogelijkheid hiervoor is go pro (tot zover ik weet) vanwege de mount. maar deze liggen voor dit soort dingen wel buiten mijn budget.

gerefereerd naar de laatste alinea zouden deze mounts komen wat mooi zou zijn voor deze zomer. :)
kijk ook eens naar de SJ 4000 action cam, wordt heel veel gebruikt als goedkoper alternatief voor de GoPro
De SJCAM M10 is dezelfde camera als de SJ4000 in een vierkanter hoesje. Bij Techmoan komt deze goed uit de review, momenteel zijn favoriete camera. Ik heb dit weekend de Wifi versie bij dx.com besteld.
[offtopic]
Ik zoek nog een extra fietsbevestiging voor een SJCAM camera en houdt de andere beugels over. Wie wil ruilen?

[Reactie gewijzigd door Milmoor op 2 maart 2015 13:47]

Geeft ook een veel donkerder beeld.
Dat is bij de SJ 5000 weer opgelost ;) Het enige nadeel is het geluid bij die dingen :)
Maar dit is wel een interessant alternatief weer. Xiaomi staat wel bekend om goed spul af te leveren dus ik zit er aan te denken om er 1 bij te halen :D
De GoPro is in mijn ogen een onding als het gaat om helmgebruik, als je een helm hebt ben je beter af met een 'bullit' cam. Deze typen cams kun je veel makkelijker wegwerken. Kijk naar ContourHD, of de Panasonic HX-A100 serie bijvoorbeeld. Ik heb zelf al vele jaren de ContourHD vanwege de draaibare lens en het kleine formaat. Ik zou nu wellicht kiezen voor de Panasonic vanwege de lens.

Als ik kijk naar alle GoPro-klonen, wat deze Xiaomi ook is, dan denk ik dat je beter af bent met een kleine all-round fototoestel met 1080p opnamemogelijkheid: Doorgaans een veel betere lens namelijk.
Zeker voor zijn prijs is het een heel interessant apparaatje.
Wie zich zorgen maakt over kwaliteit, of support hoeft zich geen zorgen te maken.
Xiaomi heeft de laatste jaren laten zien, dat de nieuwe producten die ze maken goed in elkaar zitten.
Niet alleen bij telefoons, maar recentelijk ook met hun:Ook achterliggend, gaat Xiaomi misschien wel Apple en andere amerikaanse techgiganten achterna doordat ze ook goede software aanbieden, en digitale diensten als:
• Mi cloud
• Mi contacts
• Mi agenda
• Mi Band
Ik heb tot nu toe alleen een powerbank van ze (de 10400 versie) en wat een product zeg! Opladen duurt lang maar dat viel ook te verwachten, het is met verre afstand de mooiste powerbank die ik ooit heb gekocht (en ik heb er wat versleten!). Zeer goede kwaliteit, het ziet er uit als een Apple product en het werkt ook net zo goed. Doet precies wat het beloofd in tegenstelling tot goedkopere powerbanks die niet de capaciteit leveren die ze beloven.

[Reactie gewijzigd door ArawnofAnnwn op 2 maart 2015 12:55]

Ik heb op basis van je bericht onmiddelijk een powerbank besteld, erg handig lijkt me!
Ben ik de enige die opvalt dat die hand niet de camera vasthoudt? Als ze al niet kunnen photoshoppen, geeft mij dat niet een erg goed gevoel over de kwaliteit...
Flink getrainde ogen heb je dan volgens mij... mij viel het in ieder geval niet op
als je op de aangegeven website kijkt, snap je ook waarom dat zo lijkt:

http://www.mi.com/yicamera/
Doet hij ook timelaps? (mijn chinees is te slecht om dat uit die site te halen ;) )
Ik dacht precies hetzelfde en Google translate helpt iets:

https://translate.google....era%2F&edit-text=&act=url

-> Parameter -> Shooting performance

Wat veel interessanter is: hoe lang gaat de batterij dan mee, want dat is de enige reden dat ik nog geen GoPro heb gekocht (te kort!)
https://translate.google....era%2F&edit-text=&act=url

Heeft het over:
Delay pictures
Timing pictures
Trajectory pictures

Ik neem aan dat Trajectory pictures een brakke vertaling van timelaps is..
Aannemend dat je geen timelapse onderwater gaat maken kan je er natuurlijk altijd een Xiaomi powerbank aanhangen ;)
Dat kan bij de GoPro ook en is nou juist wat ik wil voorkomen. Anyway, ik denk dat ik 'r tzt wel eentje laat komen dus dan weten we 't snel genoeg. Overigens heb ik 'r met vergelijkbare chipset niet extreem goeie hoop op om bijvoorbeeld een hele dag te halen?
Een voorbeeldfilmpje van de gebruikte sensor:

https://www.youtube.com/watch?v=p_7n40rMebU

waarom die fietser niet gewoon het fietspad op gaat...?

En met een drone:
https://www.youtube.com/watch?v=Bb_XMtveDvs

[Reactie gewijzigd door steveman op 2 maart 2015 12:29]

Hmm beeld vind ik niet zo heel mooi, maar ja voor 57 eur is het meer dan goed voor de prijs/kwaliteit
De beeldkwaliteit opzich valt mij erg goed mee eigenlijk. Vooral qua scherpte en detail is het helemaal niet slecht, alleen lijkt de bitrate wat aan de lage kant te zijn waardoor dit wat teniet gedaan wordt. Misschien dat ze dat bij de Xiaomi nog verbeteren, zoja, dan vind ik het een hele interessante camera. Alleen benieuwd naar de bevestigingsmogelijkheden, ze hebben het alleen over een selfiestick en een huisdiermount. Niet echt handig als je het ook daadwerkelijk voor sport gaat gebruiken :+
Het is natuurlijk wel erg makkelijk om die opmerking zo te maken. Er zit vanzelfsprekend wel een kern van waarheid in dat het met inachtneming van de compressie van YouTube absoluut niet een 100% betrouwbare manier is om de kwaliteit van een videocamera te beoordelen, maar dat neemt niet weg dat ik prima meen te kunnen waarnemen dat er ook kwaliteitsverlies zichtbaar is vanuit de camera zelf, in vergelijking met (bijvoorbeeld) onbewerkt geüploade beelden van een GoPro. Daarnaast presenteer ik het ook niet als een feit maar als mijn persoonlijke observatie. De lezer mag daarmee doen wat hij of zij wilt!
Hier komen er dus twee van in huis. En dan heb ik het over twee complete sticks. In juli en augustus reis ik heel canada door van halifax naar vancouver en dit is IDEAAL voor die prijs!