Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 82 reacties

Google gaat een update voor de eigen Chromecast-app uitrollen waardoor alle Android-apparaten die minimaal draaien op KitKat 4.4.2 hun schermweergave naar de hdmi-stick kunnen streamen. Enkele apparaten waren al compatibel met de dienst.

Om gebruik van de functionaliteit te kunnen maken, moeten Chromecast-eigenaren de bijbehorende app downloaden. De gebruikers hoeven vervolgens slechts enkele handelingen uit te voeren om verbinding met de hdmi-stick te kunnen maken. De functie om het scherm te casten zou nog niet voor alle apparaten geoptimaliseerd zijn, zo schrijft Android Police. Daarnaast worden alleen apparaten die minstens draaien op Android-versie 4.4.2 ondersteund.

Gebruikers kunnen met de optie het beeld op hun Android-apparaat via de Chromecast naar hun tv streamen. Zo wordt het mogelijk om bijvoorbeeld foto's en video's op een tv te bekijken. In juni werd de bèta van de dienst uitgerold. Een aantal apparaten kon al met de functie overweg, waaronder de Nexus-apparaten en de toptoestellen van Samsung, LG, Sony en HTC. Google heeft verder ook aanpassingen aan de interface gemaakt: die is nu op het Material Design-ontwerp gebaseerd.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (82)

En de update brengt ook de langverwachte guestmode mee, waardoor je niet je gasten de wificode hoeft te geven om gebruik te kunnen maken de chromecast. Er word dmv een (voor mensen) onhoorbare toon een code verstuurt en als dat niet werkt moet de gebruiker zelf de 4 cijferige code invoeren.
Maar kan mijn telefoon ook bestanden van de NAS via die applicatie streamen naar de TV/Chromecast? Want mijn telefoon heeft wat meer processing power voor de zwaardere video bestanden dan mijn tv-tje zelf :)
Als je je scherm kan casten kun je iedere andere app gebruiken om bestanden van je NAS te streamen. Alles wat je telefoon aan beeld en geluid laat zien en horen wordt op je TV weergegeven. De Chromecast app zelf heeft niet de functionaliteit om met je NAS te verbinden.

[Reactie gewijzigd door 3raser op 11 december 2014 11:55]

Als je je scherm kan casten kun je iedere andere app gebruiken om bestanden van je NAS te streamen. Alles wat je telefoon aan beeld en geluid laat zien en horen wordt op je TV weergegeven. De Chromecast app zelf heeft niet de functionaliteit om met je NAS te verbinden.
Dan gebruik je natuurlijk wel je telefoon/tablet om de video te (de)coderen en naar de Cromecast te sturen, lekker goed voor de batterij.

Het liefste wil je dat je NAS gewoon dat werk doet en alleen een compatibele video-stream richting de Chromecast stuurt.
En dat kan.. met bijvoorbeeld DS Video van Synology. :)

[Reactie gewijzigd door Torrentus op 11 december 2014 12:03]

En dat kan.. met bijvoorbeeld DS Video van Synology. :)
Dan stream je nog altijd naar je Android apparaat (en daarvan wordt de framebuffer weer naar de Chromecast gestuurd). Als je dan iets anders doet op je telefoon of je zet je telefoon op standby dan ben je het beeld op je TV ook kwijt.

Wat ik bedoel is dat er, net zoals bij Netflix, alleen via je Android device een opdracht (play, stop, seek, vind bestand) naar je NAS wordt gestuurd en de videostream rechtstreeks van je NAS naar de Chromecast gaat. Je Android apparaat zelf zit er dan niet meer tussen en werkt alleen als een domme afstandsbediening.

In principe is het niet eens zo moeilijk als je het stream-formaat van je Chromecast weet.
Plex Media Server doet dat. Moet je wel een pittige NAS hebben als je gaat transcoden; of zorgen dat al je media in het juiste formaat staat. Maar bijvoorbeeld srt-subs forceren transcoding; dus dat is al niet zo handig.

De meeste commerciele ( < 800e) NAS systemen lenen zich nog niet voor realtime transcoding van materiaal in hogere bitrates; een losse HTPC is dan voor dit doeleinde meer geschikt (Zeker omdat de Chromecast helaas niet heel veel codecs support)
Wat Shodan zegt, volgens mij is het principe bij Synology ook al rechtstreeks, en niet zoals jij omschrijft. Ik kan mijn telefoon ook gewoon in standby zetten of van app wisselen zonder dat dat invloed heeft. Uitzetten heb ik niet geprobeerd, maar volgens mij moet dat ook prima kunnen.
Uitzetten kan ook, zelfs de update 5.01 installeren terwijl de chromecast van je Nas naar TV streamt ;)
Netflix speelt zelfs gewoon de volgende aflevering van een serie wanneer je verbinding met de Chromecast kwijt raakt.

Er hoeft geen actief verbinding te zijn met de Chromecast, enkel het geven van de opdracht (videolink, pauzeren, ect).
Is BubbleUpnp hier niet geschikt voor?
Ja, dat werkt ook uitstekend. Optioneel audio transcoding omdat de chromecast heel weinig ondersteunt.
Streamen vanaf een NAS (of bij mij een Raspberry PI met een HD) kan al met software zoals AllCast, Avia en Plex. Die apps laten de NAS rechtstreeks naar de chromecast streamen.
Nee, je cast het naar je TV hoor vanaf je synology, je gebruikt je android apparaat dan alleen als controller!
Synology kan rechtstreeks naar Chromecast casten toch..
Vwb Synology DS Video klopt dit niet, DS video package heeft CHromecast support ingebouwd en gaat dus vanaf de NAS.
Als je dat niet wilt, is een Chromecast gewoon niet het apparaat dat je moet kopen. Volgens mij is het gewoon zo simpel.

Het probleem met Chromecast is dat het apparaat zelf gewoon redelijk dom is. Gechargeerd is het alleen een signaal-ontvangertje voor je HDMI-poort.

Als je vanaf je NAS zaken wilt afspelen op je (niet SMART) TV, is het veel praktischer om een goedkopen mediaspeler of RPi neer te zetten. Er zijn verschillende goedkope Android en Linux mogelijkheden hiervoor, die nauwelijks duurder zijn dan een Chromecast.

Persoonlijk zie ik totaal het nut niet van de Chromecast. De functionaliteit zit ook op mijn TV en daar gebruik ik het ook niet op.
Dingen direct van af je mobiel op je tv zetten, maar vooral applicaties waarmee je je tv als scherm gebruikt die gewoon in android geschreven zijn. Dat is het handige van Chromecast.
Als je dat niet wilt, is een Chromecast gewoon niet het apparaat dat je moet kopen. Volgens mij is het gewoon zo simpel.

Het probleem met Chromecast is dat het apparaat zelf gewoon redelijk dom is. Gechargeerd is het alleen een signaal-ontvangertje voor je HDMI-poort.
Je kan de intelligentie om het te decoderen ook prima in een server kwijt die als NAS dienst doet. Ik heb namelijk geen behoefte aan een RPi of mediaspeler (of ander kastje) bij mijn TV, daar wil ik het gewoon zo schoon mogelijk houden. TV en audio-set zijn voor mij gewoon domme weergevers die gewoon moeten laten zien wat voor signaal je er naartoe schuift.

Anders heb je nóg een kastje, met nóg een voeding en nóg een afstandsbediening en kabels, die rommel heb ik geen zin in.

De rekenkracht om te decoderen en te indexen zet ik wel ergens anders waar ik geen last heb van de warmte en de herrie.

[Reactie gewijzigd door Stoney3K op 11 december 2014 15:05]

Een Android TV-stick of mediaspeler hoeft niet groter te zijn of meer in het zicht te liggen dan een Chromecast. Dat argument is dus niet erg sterk.

En geen van die apparaten maakt herrie.
Volgens mij gaat dit gewoon via de Plex server en niet via de telefoon. Ik zet namelijk nadat ik een video het geselcteerd mijn telefoon uit. Na een uur of 2 is de batterij niet veel minder dan daar voor. Me server streamt dan via de wifi direct op de chromecast en niet meer via de telefoon.
Qnap ondersteunt dit ook met hun app, Qvideo oid. Voor zwaardere/grotere bestanden werkt dit echter behoorlijk matig helaas.
Kijk even naar plex https://plex.tv, een maat van mij gebruikt dit i.c.m. een NAS en Chromecast.
Dat kan sowieso al met Cast media, NasCast en Plex (3 voorbeelden, er zijn er nog meer).

Het nadeel van bovenstaande (het artikel) is dat je scherm van je telefoon dus altijd aanstaat op de media die je op dat moment wilt streamen. Normaal is het voordeel van de Chromecast namelijk dat hij zelf de stream ophaalt, je telefoon vertelt alleen waar hij het vandaan kan halen, dus je kunt op je telefoon tijdens bijvoorbeeld Netflix gewoon andere dingen doen.
Dat is inderdaad het nadeel, het grote voordeel is dat het juist handig is bij apps die geen chromecast ondersteuning hebben van zichzelf, nu toch op je grote scherm te zien/horen/geburiken zijn...
Dan kan bij Plex ook prima. Stream aanzetten en je kan de app in principe afsluiten.
Ik heb ook tussen haakjes staan "het artikel" omdat ik niet de opsomming erboven bedoelde, maar het nadeel van wat er in het artikel staat, daar dien je namelijk altijd je scherm aan te houden, dit is niet het geval bij Plex etc.
Kon al in combinatie met plex
Niet het scherm van je telefoon. Dat bedoelen ze hier.
Plex stuurt een video vanaf een server en je telefoon werk daarvoor alleen maar als aansturing.


Ignore this.

[Reactie gewijzigd door mkliko op 11 december 2014 12:13]

Niet het scherm van je telefoon. Dat bedoelen ze hier.
Hij reageert toch duidelijk op iemands vraag, die die wel degelijk juist beantwoord :)
Donders! Dat had ik even over het hoofd gezien! :X 8)7
Zeker! Met de app 'Localcast' kan je lokale bestanden casten naar je chromecast. Ook vanaf een nas. Wordt vaak geüpdate en werkt erg goed! streamt zelfs vanaf een draaiende plexiglas server zonder een plex app te hoeven kopen.

Je device regelt dat de data daar komt. Maar hij speelt t zelf niet af. Dat doet je tv dan.

[Reactie gewijzigd door keitje op 11 december 2014 12:52]

Niet met Chromecast app van google zelf.

Maar er is een "chromecast store" waarin "chromecast apps" in staan waarmee je dat wel kan.

Moet er wel meteen bij zeggen dat WIFI niet ideaal is, vertragingen en andere irritante zaken komen vaak voor, gebruik chromecast stick incombinatie met Nexus 10 en samsung S5 nu een kleine half jaar het is wel beter geworden, maar nog steeds niet zo dat er geen latency is.

Vooruit spoelen is zeer irritant, opstarten filmpje nog steeds een halve minuut etc....

Zodra alles lekker "instant" zou zijn, is het een perfecte oplossing, maar op dit moment nog niet.
Handig, ik ben benieuwd hoe goed het daadwerkelijk werkt.
Moet je device ook unlocked zijn, of kan je m gewoon locken zodat de batterij niet zo snel leeg is?
Als je je scherm cast zie je op je tv wat je op je smartphone of tablet ziet, die moet dus aan staan (unlocked zijn). YouTube en Netflix bijvoorbeeld werken onafhankelijk van je telefoon. Dan kan je gewoon iets anders doen.
Je streamt het scherm van je telefoon naar de chromecast. Dus zodra je de telefoon locked zal het scherm op je tv waarschijnlijk ook zwart worden. Eerlijk gezegd nooit geprobeerd.

Als je een video streamt via bijvoorbeeld plex kun je de telefoon gewoon locken. De stream blijft gewoon doorlopen omdat deze niet via je telefoon loopt, maar rechtstreeks tussen de chromecast en de plex-server. Daarom heeft de chromecast oa. ook zelf verbinding met het wifi.

edit: typo en ik zie dat Thomas18GT mij net iets voor was. ;)

[Reactie gewijzigd door mkliko op 11 december 2014 12:04]

Geluid wordt helaas niet gestreamd? Ik had dat erg gehoopt, zodat ik dan Spotify naar de Chromecast kon streamen (gebruik nu Spoticast ervoor).
Waar lees jij dat geluid niet wordt gestreamd? Bij mij pakt de chromecast het geluid netjes over en blijft mijn telefoon/tablet stil.
Dit is leuk nieuws!
Iemand ervaring met 'scherm-casten' terwijl de tablet of telefoon de ziggo tv app open heeft?
Ik kreeg op mijn nexus 7 ontzettend veel vertraging van audio en video op de tv terwijl de tablet redelijk liep. Vraag me af of dit aan de app ligt of dat het casten van audio/video beelden nog niet 100% geoptimaliseerd is.
leuke applicatie, zo wordt het wel nuttig om een Chromecast te nemen.

Zo wil ik er wel eentje hebben, leuk kerstboom cadeau.
Heel fijn! Heb het al eens geprobeerd met een Nexus 7 (2013) en dat werkt bijzonder goed, maar met mijn One (M8) kon het nog niet. Soms handig als je een video wil streamen waarvan het programma zelf geen Chromecast ondersteunt, of om snel even iets te laten zien op je TV.
Hmmm..tja een beetje een halve oplossing.
Weer een extra app.

Beter heb je het zoals bij de nieuwe androids 5.0 gewoon geïntegreerd in de ui.
Deze functionaliteit zit gewoon in de Chromecast app zelf. Die had je waarschijnlijk toch al op je telefoon staan om je Chromecast te kunnen configureren.
Ik heb 5 devices in huis maar er hoeft er maar te kunnen configureren :)

Anyway het is idd een extra app, maar ik zie het probleem daar niet van in, het brengt extra functies naar oudere devices, ik zie het probleem niet...
Tsja, google kan het nooit goed doen. Als het een aparte app is, klaagt men dat men het eerst moet downloaden en dat niet niet in Android zelf zit, als het een app is die meegebakken US, is het weer bloatware en als het en Android functie is, is het weer het niet open zijn van Android AOSP....
Maar ideaal lijkt mij dat als je de functionaliteit wilt gebruiken dat dat in de applicatie van de content of UI zit.
En niet dat je ook nog eens moet wisselen tussen apps.
Maar ideaal lijkt mij dat als je de functionaliteit wilt gebruiken dat dat in de applicatie van de content of UI zit.
Dat is de bedoeling ook maar je kan niet alle app/game makers verplichten dat te doen, en dus is dit een oplossing voor apps die dat dus NIET hebben...

Het maakt dus van een groot nadeel (dat een app iets niet ondersteund) een minder groot nadeel (immers maak je er dingen mee mogelijk die eerst niet konden), wat de chromecast-app dus gewoon een toevoeging maakt :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 11 december 2014 12:17]

Het is een nadeel tegenover gewoon alle apparaten updaten naar android 5.0.x, waar Chromecast wel prima geregeld is. Waarom doet men dat niet?

Alle WP's zijn toch ook van 8.0 naar 8.1 gegaan?
Alle Iphones jonger dan 4 jaar zijn toch ook van ios7.1 naar 8.0 gegaan?

Voorschriften voor app-makers om apps stabiel en compatible te maken zijn ook niet per definitie slecht.
Omdat de update van Android bij de maker van de apparatuur/telefoon ligt en niet bij Google zelf. Meestal gebruiken de makers niet de stock-Android en moeten ze dus eerst hun eigen laagje updaten.

Zeur dus bij de telefoon makers en klaag niet over Chromecast/Google, want die proberen juist het zo makkelijk mogelijk te maken voor iedereen. O-)
Samsung heeft 1080P streaming (naar vrijwel alle smart TV's van de grote merken) en mirror cast (naar redelijk recente Samsung smart TV's) al jaren ingebouwd in de UI (geen Chromecast nodig) en de Chrome Beta browser stond al een mirror cast (op vrijwel alle Android en Windows apparaten) toe via de Chromecast, maar dat laatste is dus wel beperkter dan de hier vermelde toevoeging.

[Reactie gewijzigd door Jortio op 11 december 2014 15:25]

zit het ook, in android L, maar de geust mode weet ik niet dat dan wel werkt met de geintegreerde versie.

nadeel van croomcast is dat het geen DTS ondersteunt. wat weer een gemis is bij sommige films.

[Reactie gewijzigd door Master_duck op 11 december 2014 11:58]

Het zou imo pas ideaal zijn als TVs zelf dergelijke functionaliteit volgens een standaad als DLNA zouden gaan ondersteunen. Zonder zon onhandige dongel en van input hoeven te schakelen.
Mijn Samsung tv ondersteund DLNA. Net zoals bijna elke huidige smart tv. Op mijn geroote Android telefoon kan ik mijn geluid streamen naar de DLNA van de tv, ala airplay maar dan alleen geluid. Dit doe ik met de app Allstream. En daarmee stream je echt AL het geluid van je telefoon, dus ook whatsapp pliepjes, en de rest naar de boxen toe.

Zie hier 2 screenshots:
Allstream
Zo ziet het er uit op de tv

[Reactie gewijzigd door Dacuuu op 11 december 2014 12:24]

Oh vet, dat ga ik vanavond even proberen :)

Vooralsnog gebruik ik de (ook samsung) smarttv icm DLNA vanaf m'n raspberry pi om series af te spelen met name.
Als de de Pi gebruikt als opslag, kan je de Pi beter inzetten als XBMC, en dan heb je 2 vliegen in 1 klap. Installeer Raspbmc of Xbian, dan ben je lekker flexibel. Openelec is zo dichtgetimmert/uitgekleed dat ik dat niet aanraad.
De enige verbinding tussen m'n Pi en TV is een UTP-kabel op het moment. Ik zal eens zo'n HDMI-kabel van DX proberen icm een XBMC-variant!
Staan de Pi en de TV zo ver uit elkaar dan? De Action heeft goede HDMI kabels voor weinig geld.
Voor kabels is DX een absoluute no-go. Heb te vaak niet werkende kabels gehad en dat waren dan nog de duurderen ook. Action is idd een betere keuze voor HDMI. Kosten maar een paar euro en je hoeft er ook geen weken op te wachten :)
Onhandige dongel? Lekker overdreven. Je raakt dat ding 1 keer aan om hem in een HDMI poort te steken, en ook het configureren moet even 1 keer gedaan worden...
Een standaard maken die door alle fabrikanten wordt ondersteund is bij voorbaat een drama. Te veel variabelen. Dit is exact de reden waarom airplay is gemaakt en nu dus ook de chromecast.

Dlna is zo'n voorbeeld van slechte implementatie. Soms werkt het, maar zo niet, dan ben je aan de goden overgeleverd
Je hebt gelijk dat DLNA een drama is. Dat was misschien ook niet zon handig voorbeeld :)
Maar dat een standaard door verschillende fabrikanten ondersteund word, standaard een drama is ben ik niet met je eens. USB en HTTP schijnen bijvoorbeeld redelijk te doen. Zolang verschillende partijen zich maar aan de standaard houden en niet allemaal verschillende implementaties gaan gebruiken.
Inderdaad zijn er wel voorbeelden te noemen. Maar ik doelde meer op het streamen:
- DLNA
- Widi
- Play To
- Miracast
Op een gegeven moment wordt je een beetje gek van alle "standaarden". Miracast werkt dan nog wel redelijk, maar is ook weer gelimiteerd aan een aantal apparaten (werkt al weer niet op een lumia 520 bijv.)
DLNA werkt helaas alleen op een lokaal netwerk.. nu staat mijn Plex echter niet lokaal.
De optie "Cast Screen" heb ik nog niet tussen mijn opties staan. Ik maak gebruik van een Motorola Moto G (2013).
Heb je de APK wel gedownload?
Toevallig net opnieuw gedaan. Het staat er nu wel... :D
Even de nieuwe update downloaden ;) In het artikel staat een link naar Android Police, die heeft het bestand online staan.