Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 42 reacties

De Bluetooth Special Interest Group heeft de specificaties van bluetooth 4.2 vastgesteld en online gezet. In de nieuwe versie switchen apparaten telkens van mac-adres, waardoor het volgen van gebruikers via bluetooth tracking een stuk lastiger wordt.

BluetoothDankzij het wisselen van mac-adres kan apparatuur een smartphone niet blijven herkennen, omdat die nu letten op het mac-adres. Daarnaast kunnen beacons bij bijvoorbeeld winkels apparaten alleen wakker maken voor onder meer berichten als gebruikers bijvoorbeeld de app van die winkel op hun toestel hebben staan; de software houdt daarvoor een whitelist bij in bluetooth 4.2. Doordat beacons smartphones minder vaak wekken, moet deze functie het accugebruik van bluetooth op smartphones terugdringen.

Daarnaast is de nieuwe bluetooth-versie 2,5 keer sneller bij data-overdracht dan bluetooth 4.1. Bovendien moeten er minder fouten bij dataoverdracht plaatsvinden. Daarnaast ondersteunt bluetooth bij de nieuwe versie een rechtstreekse verbinding via ipv6, wat vooral van pas moet komen bij kleine apparaatjes die het 'internet of things' vormen. Voor de internetverbinding is uiteraard wel een netwerkverbinding vereist via een router of settopbox met bluetooth, maar deze internet-of-things-apparaten hoeven zelf geen wifi meer aan boord te hebben.

Een kenmerk dat nog ontbreekt in bluetooth 4.2 is de mogelijkheid om met diverse bluetooth-apparaten een mesh-netwerk te bouwen. De leden van de Bluetooth SIG werken eraan, zegt een topman tegen EETimes. "Het is een duidelijke prioriteit."

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (42)

Ik zag vandaag op de BBC hoe winkels in Groot-Brittannië omgaan met je bluetooth-connectie. Via zogeheten beacons wordt je bluetooth verbinding ingeschakeld (ook als deze is uitgeschakelt) en krijg je gepersonaliseerde advertenties en aanbiedingen te zien. Hiermee willen ze jou de winkel in lokken.

Voorwaarde is momenteel wel dat je de app van de betreffende zaak hebt geïnstalleerd, maar er zijn plannen om deze technologie ook naar andere veelgebruikte apps (zoals browsers) te brengen om op deze manier een groter bereik te creëren. Je moet dus nóg beter opletten welke rechten door een app worden gevraagd, want voor je het in de gaten hebt wordt je in een winkelstraat volgespammt met "aanbiedingen", zelfs als je de app van de winkel zelf niet hebt geïnstalleerd.

Hier in Nederland is er al opheft omtrent WIFI-tracking door zaken als Dixons en Mycom. Dit is eenvoudig te voorkomen door WIFI uit te schakelen. Neemt niet weg dat ik het van de zotte vind dat IK wordt gedwongen om mijn verbinding uit te schakelen om niet gevolgd te worden. In mijn optiek is dat een omgekeerde wereld en bovendien een grove schending van de privacy.

In GB gaan ze dus zelfs een stapje verder door BT weer automatisch in te schakelen. Ik kan alleen maar hopen dat Bluetooth 4.2 hier een einde aan maakt. Het zou mooi zijn als er in de volgende WIFI versie ook actie wordt ondernomen om WIFI-tracking te blokkeren. Aangezien winkelketens lak hebben aan mijn privacy en zelfstandig geen actie zullen ondernemen (ook direct een van de redenen waarom ik niks in fysieke winkels koop) zal er dus naar een andere oplossing moeten worden gezocht. WIFI uitschakelen is symptoombestrijding, geen probleemoplossing. En ja, ik ben er van bewust dat ik online ook gevolgd kan worden, maar daar kun je wel het een en ander tegen doen. Neemt niet weg dat ik niet online én offline gevolgd wil worden...
Maar hoe schakel je op afstand BT in als het is uitgeschakeld? :?
Mogelijk met behulp van je mobiele internetverbinding, WIFI en / of GPS. Zo kan een app je locatie bijhouden en je BT-verbinding inschakelen zodra je volgens de GPS-locatie in de buurt van de betreffende winkel komt. Zodra je dan enkele meters van deze zaak bent verwijdert kan het beacon je vinden en je gerichte reclame sturen.
Dus, je moet een applicatie installeren, die alle rechten moet hebben om de plaats te bepalen en jouw instellingen aan te passen. Lijkt me absoluut geen probleem. Geen enkele app krijgt van mij het recht om mijn instellingen aan te passen. Zelfs het bepalen van waar ik ben is voor mij al een no-go.

Een applicatie van een shop installeren en verwachten dat hij geen reclame van die shop toont lijkt me een beetje naief.
Tja. Ik ben bang dat veel van mijn vrienden daar niet bij nadenken en het gewoon doen. Dat is misschien geen excuus, maar niet iedereen is hier ook direct bewust van.
Waarschijnlijk doordat de App een lijst heeft van locaties (zendmasten) en/of WiFi netwerken. Sony doet iets dergelijks om te detecteren dat je thuis bent en Google Now verdenk ik daar ook van, al gebruikt die ook GPS.
Hier in Nederland is er al opheft omtrent WIFI-tracking door zaken als Dixons en Mycom. Dit is eenvoudig te voorkomen door WIFI uit te schakelen.
Jammergenoeg zit er sinds een tijdje een vinkje in de onetime eerste setup van Android met de naam: "Scannen naar WiFi netwerken, zelfs wanneer WiFi uitgeschakeld is.".

Staat standaard aangevinkt. Je kan het ook vinden bij WiFi instellingen.
http://androidtreasure.co...14/10/HTC-One-M8-Wifi.png
He nu begrijp ik waarom bij mijn energie geschiedenis WiFi altijd actief was.
Wat is het voordeel voor de gebruiker om dat vinkje aan te hebben?

Ja ik begrijp het voordeel van Google zijn kant.
Maar Google moet dit toch ook kunnen verkopen als voordeel voor zijn gebruikers?
Het voordeel van de gebruiker is eigenlijk nul.
Het gaat Google om accuratere locatiegegevens. Met als bijkomend voordeel, overal WiFi tracking, en ook overal de naam van je thuisnetwerk opgeven.

Als er gescand wordt naar WiFi netwerken broadcast je telefoon als zijn known networks.
Bij mij staat die optie uit, maar gebruik CyanogenMod. Weet zo even niet of deze optie standaard uitschakelt was of dat ik ze heb uitgevinkt. Bedankt in ieder geval voor de info.
In GB gaan ze dus zelfs een stapje verder door BT weer automatisch in te schakelen. Ik kan alleen maar hopen dat Bluetooth 4.2 hier een einde aan maakt.
Ik snap niet wat BT 4.2 hiermee te maken zou hebben.
Het lijkt me logisch dat een app met de juiste permissies BT in en uit kan schakelen. En als je zo'n app geinstalleerd hebt kan die app natuurlijk voor je unieke ID zorgen, dus dan maakt het weinig uit wat BT zelf voor anonimizering kan toepassen.

De oplossing lijkt me in dit geval vrij vanzelfsprekend, als je een app van een zaak installeerd lijkt het me logisch dat je net geinteresseerd bent in aanbiedingen etc. Ben je dat gespam moe kan je de app net zo eenvoudig weer verwijderen.
Ja en nee. BT 4.2 werkt met wisselende MAC-adressen. Dit zou tracking moeten bemoeilijken. Daarbij is het probleem dat je straks niet eens de app van de winkel zelf hoeft te hebben om lastig gevallen te worden door een Bluetooth-beacon; ook 3rd party apps die gesponsord worden of advertentieruimte ter beschikking stellen kunnen straks je verbinding ongevraagd activeren.
Dat wisselen van MAC-adressen helpt bij het anonimizeren van anonieme tracking zonder toestemming.
Van zodra je een app installeert die voor de tracking zorgt maakt dat natuurlijk helemaal niet meer uit, want de tracking kan gelinkt worden aan jou door middel van de app. Wat je mac adres is maakt dan niet meer uit.

En het is inderdaad mogelijk dat ook andere apps deze mogelijkheden als advertenties aanbieden. Op zich kan je daar niet veel meer tegen doen dan de permissies in de gaten houden en user agreements/privacy policies lezen.
antwoord is "privacy guard" zoals op Cyanogenmod?
Goede ontwikkeling! Het is wel te merken dat bedrijven inspelen op de vraag aan meer privacy. Wat ik persoonlijk het fijnst vind is dat de data-overdracht 2,5 keer sneller wordt met minder fouten. Als ik iets met vrienden wil delen en we zijn vlak bij elkaar, doen we dit nog wel eens via Bluetooth. Het probleem echter, is dat het nog wel eens even duurt om een film(pje) van een paar tientallen tot paar honderd Mb via Bluetooth 2.1 te delen. Bovendien is het bestand soms corrupt (zit hem dus in de fouten tijdens de bestandsoverdracht).

Hopelijk komt de stap met de mogelijkheid om een mesh-netwerk te bouwen binnenkort ook. Lijkt mij een zeer handige feature.
Je moet Bluetooth 2.x en 3.x niet met Bluetooth 4.x verwarren. Het Bluetooth 4.x protocol is gericht op 'Low Energy' toepassingen. Dit heeft als gevolg dat het relatief traag is vergeleken met Bluetooth 2.x. (Met versie 4.2 dus minder traag dan voorheen). Verwacht dus niet dat het oversturen van filmpjes sneller gaat met BT 4.2. Bluetooht Low Energy wordt veelal gebruikt in toepassingen die weinig batterijcapiciteit hebben maar relatief weinig data hoeven over te sturen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld smartwatches.
Bluetooth 4.x is helemaal per definietie niet trager dan 2.x of 3.x.
Bluetooth 4.0: "It includes Classic Bluetooth, Bluetooth high speed and Bluetooth low energy protocols."
Een fabrikant heeft de keuze welke protocols er ondersteund worden. Voor telefoons is juist één van de vereisten snelheid indien dataoverdracht gebruikt wordt dus is zeker op een hoge snelheid aanwezig. Het Low energy gedeelte maakt het mogelijk om met kleine sensoren samen te werken zonder dat deze steeds opgeladen hoeven te worden. (Hartslagmeters, snelheidsmeters fiets, stappentellers ed)
Verschillen zijn duidelijk weergegeven op: http://en.wikipedia.org/wiki/Bluetooth
Bluetooth low energy is wel degelijk iets anders dan Bluetooth Classic. de protocolaag heeft een andere opbouw en ook op de onderste lagen (radio) is het wezelijk anders.

Wat jij bedoeld is waarschijnlijk dual mode waarbij en classic en low energy beide worden ondersteund (meestal zelfs gelijktijdig) door een enkele chip. Dit heeft echter niets met Low Energy te maken.

Bluetooht Low Energy is wel degelijk trager dan Bluetooth classic.
Inderdaad. Foutje van mij. Zelf gebruik ik nu BT2.1 en dit artikel gaat over 4.2, dat 2,5 keer zo snel is dan 4.1, niet 2.1. Bedankt voor je reactie!
Jammer dat draadloze verbindingen technieken moeten gaan implementeren zodat je niet gevolgd kan worden in wat je doet. Waarom komt er niet gewoon een verbod op het ongevraagd volgen? In de geest van 2015 het jaar van de privacy zou dat een mooi begin zijn... maar helaas :(

Gelukkig gebruik ik nooit blue-tooth dus dat staat altijd uit en als ik weg ben en toch geen wifi kan gebruiken zet ik deze ook uit.
Dit is juist een goede ontwikkeling, de techniek zodanig aanpassen dat er meer privacy is in plaats van er van uit gaan dat niemand technieken (mis/ge)bruikt om er eigen gewin uit te halen.

Laat alle technieken maar standaard zodanig beveiligd zijn dat zelfs de NSA je niet kan volgen, in plaats van met elkaar afspreken dat niemand zich immoreel gedraagt en het randje van wat wel en niet mag en wordt geprobeerd op te rekken.

Wel jammer dat het überhaupt nodig is.
Ik vind het zorgwekkend dat we steeds meer moeten doen om onze privacy te waarborgen doordat er steeds maar weer ongevraagd ons gedrag wordt gevolgd. Als de burger eens voorop stond in plaats van commercieel belang dan was ongevraagd tracking gewoon verboden. Maarja, het meeste volk denkt toch weer van 'ik heb niets te verbergen' en laat alles maar toe zonder er verder over na te denken.

Het komt allemaal zo dom over, aan de ene kant ontwikkelen ze techniek om je gedrag te volgen, analyseren en te voorspellen en aan de andere kant wordt er techniek ontwikkeld om dit allemaal tegen te gaan. Maarja, het is gewoon een digitale versie van de eeuwige strijd tussen goed en kwaad. :)
Als ik het goed begrijp, moet je dus iedere keer je apparaten opnieuw koppelen? Vrij irritant voor de mensen (zoals ik) met een smartwatch, carkit of andere bluetooth accesoiries... Neem aan dat dit wel uit te zetten is?

Verder; het tracken tegengaan is toch best goed. Verbeterde accuduur, maar ook hoeft niemand te weten of ik nou wel of niet langs een winkel loop.
antwoord op MAC-adres tracking is triangulation met beacons? het lijkt me dat het dan niks uitmaakt of je je MAC-adres veranderd?!
https://cseweb.ucsd.edu/classes/fa06/cse237a/finalproj/almula.pdf

[Reactie gewijzigd door kabal op 3 december 2014 23:25]

Klopt, op die manier bepalen ze de positie, maar de data is waardeloos aangezien iemand niet door de hele winkel gevolgt kan worden. Als ik door de winkel loop en het mac adres wijzigt elke minuut dan zullen er volgens de tracking in die winkel 10 mensen een minuut binnen geweest zijn op diverse locaties (als ik bvb 10 minuten in die winkel loop). Je bent dus minder identificeerbaar.
Door positiebepaling te koppelen aan het systeem kan het juist wel onderscheid maken tussen een "nieuwe klant" en "mac wisselt". Zolang je binnen bereik van de beacons blijft zul je dan niet al 10 klanten gezien worden. Pas als je het beacon domein verlaat en weer terugkeert zal het systeem je als nieuwe bezoeker zien.
Maar als je nog eens in de winkel terugkomt, is het niet meer te herkennen dat je daar al eerder was geweest. Dat ze bijhouden hoe je door de winkel loopt is één. Je over verschillende bezoeken kunnen profileren gaat wel wat verder. En daar ben je, voor zover ik het begrijp, vanaf.
Over je eerste stukje:
de software houdt daarvoor een whitelist bij in bluetooth 4.2.
Dus je hoeft niet steeds de boel te koppelen, kwestie van software voor je smartwatch op je telefoon hebben en klaar.

Over je tweede stukje: tracken=het volgen van je apparaat en dus ook of je langs een winkel loopt. Zometeen kan dat dus niet meer omdat je steeds van MAC-adres wisselt.
Dit is volgens mij hetzelfde als wat Apple doet sinds de iPhone 5S, hierin zit er bij bluetooth ook het automatisch veranderen van een mac adres ingebouwd precies voor dezelfde reden, niet volgbaar zijn. Grappig, want heeft Apple dan al BT 4.2 in gebruik of heeft de bluetooth group deze techniek overgenomen van Apple?

[Reactie gewijzigd door ronaldmathies op 3 december 2014 18:50]

iOS doet dat inderdaad, maar met WiFi, niet BlueTooth (voor zover ik weet).

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 3 december 2014 19:40]

Klopt, en sinds iOS8.
Mooi dat Bluetooth hier ook aan mee doet, ik wil niet getracked worden, enkel wat kopen in een winkel. Ze mogen tegenwoordig al blij zijn met fysieke klandizie.
Volgens mij is dat een beetje de wisselwerking tussen een SIG en bedrijven. Net als bij het W3C en HTML5 toen. Je hebt standaarden, maar als je je daar aan houdt betekent het nog niet dat je geen non-standaard extensies mag gebruiken ;) En als een SIG dan zelf een vervanger of een gestandaardiseerde specificatie opzet heeft iedereen er profijt van.

Wat ik me met het whitelisting en pairing verhaal nog wel afvraag is waarom er niet met pubkey+hostkey auth gewerkt wordt. Je kan dat vrij makkelijk implementeren en zelfs op de meest low-power devices gaat dat slechts een of twee seconden meer pairing tijd kosten. Het is daarnaast ook nog eens een stuk veiliger dan slechts MAC-based host controle om dat je bij een MAC niet kan garanderen dat het een bepaald apparaat is terwijl dat met asymmetrische encryptie wel kan als je mutual verification doet. Betekent waarschijnlijk wel dat bluetooth devices standaard iets meer opslag nodig hebben, maar behalve dat zou dat toch een enorme verbetering zijn lijkt me.
Ik zeg ook niet dat er 4.2 in het toestel zit maar meer het truukje voor het wisselen van het mac adres. Maar schijnbaar gebeurt dit bij de wifi en niet de BT.
Apples implementatie werkt zacht gezegd maar heel matig want die is nog steeds gebonden aan andere apparaten die er niet op berekend zijn dus het kan niet al te vaak gebeuren.

Bij BT 4.2 is het gewoon onderdeel van de standaard, dus zolang jij 2 BT 4.2 apparaten hebt dan zijn ze er allebei op ingericht en kan het zo vaak als men wil.

Dat is een essentieel verschil, want als jij met Apple een langlopende inet request hebt dan zal een apple switch of je request beeindigen of apple zal hem niet laten doorgaan (waardoor je dus effectief tijdelijk niet van mac-adres switcht)

En langlopende requests zijn niet erg onbekend bij cloud-oplossingen die op de achtergrond syncen etc.
Ik ben benieuwd naar het stroomverbruik. Wordt dit meer, minder of het zelfde? Dat is voor mij het belangrijkste eigenlijk. Bij muziek afspelen bijvoorbeeld... Ik heb het trouwens over stroomverbruik tijdens verbinding. Niet met het beacons verhaal. Dat heeft niet veel invloed aangezien ik bluetooth standaard uit hou wanneer ik het niet gebruik.
Stroomverbruik onder het sreamen van muziek (constante datastroom) zal misschien wel iets lager zijn maar niet veel. Bluetooth 4.x is bedoeld voor Low Energy toepassingen (en daar valt muziek streamen dus eigenlijk buiten). Wel is Bluetooth 4.x minimaal 2x zo zuinig als zijn tegenhanger BT 2.x doordat er minder zendvermogen nodig is om met een vaste bitrate data over te versturen (vergeleken met BT 2.x)
Zou minder moeten worden, in roadmaps van 5G hebben ze het al over apparaten die 10 jaar met batterij kunnen doen. Ik heb de Core Specification er bij gehaald en daarin zie je nog niet echt terug wat de limieten zijn, maar bij een bepaalde 4.1 implementatie (nRF51822) is het max 13mA bij vol vermogen ontvangen, 11.8mA bij vol vermogen zenden, en 2.6µA wanneer er niet gezonden/ontvangen wordt, verwacht dat het nog beter zal zijn voor 4.2.
Als ik het goed begrijp, wordt het mac adres nou gespoofd?
Normaal gesproken is een mac adres apparaat uniek zonder mogelijkheid tot wisselen.
Echte unieke mac-adressen zijn al vele jaren een illusie, daarom bieden ook zo ongeveer alle drivers aan om ze te kunnen veranderen.
Als BT tracking niet meer goed werkt, betekent het gewoon dat de winkels meer gegevens van Google e.d. gaan kopen. Je smartphone weet immers precies waar je bent geweest.
Wat een onzinreactie... Google verkoopt dergelijke gebruikersgegevens niet. De winkels zullen dan misschien wel meer ads gaan tonen via het Google advertentienetwerk, omdat ze zo wel gerichter reclame kunnen tonen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True