Trailer van Dune: Part Three toont schrikbewind van keizer Paul Atreides

Warner Bros. heeft de trailer van het derde en laatste deel van de Dune-trilogie gedeeld. Deze film speelt zich 17 jaar na de gebeurtenissen van Dune: Part Two af en toont de gevolgen van het schrikbewind van Paul Atreides. De film komt op 16 december uit.

Waar de eerste twee delen een (niet volkomen getrouwe) verfilming van de originele Dune-roman waren, is dit derde deel gebaseerd op het tweede boek, Messiah. Het verhaal draait opnieuw om Paul Atreides, gespeeld door Timothée Chalamet. Hij regeert inmiddels al 17 jaar als een meedogenloze keizer, met miljarden doden tot gevolg. In de trailer valt te zien dat zijn voormalige bondgenoten zich tegen hem keren. Net als bij de vorige delen is Denis Villeneuve de regisseur.

De vorige twee delen, die in 2021 en 2023 verschenen, waren grote successen en wonnen meerdere Oscars. Naast de films maakt Warner Bros. ook een serie genaamd Dune: Prophecy. Deze is niet een-op-een gebaseerd op een boek uit de reeks. Het eerste seizoen verscheen in 2024 op HBO Max. Seizoen 2 moet later dit jaar verschijnen.

Door Kevin Krikhaar

Redacteur

09-07-2026 • 14:47

131

Submitter: Noxious

Reacties (131)

Sorteer op:

Weergave:

Wat ik juist niet snap is waarom er een spoiler zit in de titel van dit stuk.

Ik kijk trailers geregeld bewust niet, maar nu weet ik meer over de film, puur omdat ik titels van nieuwsberichten op Tweakers lees...

Nee, geen groot leed of iets, maar snap het vooral niet zo goed. Wat is de toegevoegde waarde om in de titel iets over het verloop van de film te zeggen?

Ja, ik heb geklikt...
Dit werd toch ook wel duidelijk aan het einde van Dune Part 2?
En bovendien speelt deze film zich 17 jaar na Part 2 af. Hoogstwaarschijnlijk is dit dus ook meteen duidelijk aan het begin van de film.
En bovendien zijn de boeken al... Wat? 50+ jaar oud.

Ik wordt ook niet graag gespoilert, maar ik vind dit té generiek om van een spoiler te spreken.
En het verhaal is al oud.

[Reactie gewijzigd door Nyarlathotep op 9 juli 2026 17:11]

De films zijn nieuw, en geloof het of niet, er zijn mensen die de boeken niet gelezen hebben en dus ook niet bekend zijn met het verhaal.
Eens, het is zo ongelooflijk irritant dat je anno 2026 niet meer spoiler-free van content kan genieten. De titel had net zo makkelijk kunnen zijn: "Dune Part 3 laat eerste trailer zien", dan kunnen de mensen die het willen er naar kijken en de rest kan het negeren.

Ik merk dit ook bij sport, zo werd bijvoorbeeld het kampioenschap van PSV gespoiled in een uitzending van het wielrennen. Waarom is het niet mogelijk om wielrennen te kijken en erna de samenvatting van de voetbal? Zoals het ook gepland staat in de programmatie van de NOS. Nee, ze moeten het zo nodig vertellen.

Met spoilers is het heel simpel hoor: mensen die het willen weten kunnen de informatie makkelijk op zoeken, mensen die het niet willen weten hoeven het niet te weten. Nu is het andersom. /endrant
Ik stoor mij persoonlijk altijd bij Netflix er aan dat er dan in beeld staat: nog 2 afleveringen in dit seizoen en laatste aflevering van dit seizoen. Soms kijk je de afleveringen lekker weg en als je niet weet dat een seizoen eindigt kan de ontknoping ook echt een verrassing zijn. Maar niet bij Netflix!
Dit is geen spoiler maar de basis van het verhaal. Je moet iets weggeven (vertellen over het verhaal). Dan kun je beslissen of je het wat vind. Ik heb Children of Dune gezien destijds (ben fan van Dune, maar vond dit behoorlijk matig), dus ik kan je zo legio spoilers geven. Dit is er echter geen, en het is normaal dat een trailer iets vertelt over het verhaal. Waar ik een hekel aan heb zijn de trailers die juist niets zeggen. Zeg dan niets, kan ook gewoon.

En wat betreft sport: dat is nou een typisch voorbeeld waarbij live kijken loont. Want anders hoor je je buren al juichen.
Niet helemaal mee eens, waarom kan er niet gewoon een kop staan met: "Nieuwe trailer voor Dune part 3 is uit". Mensen die hem willen kijken weten dan toch genoeg.

Ik zie trouwens dat Tweakers zelf de titel alweer heeft aangepast, dat is al iets, maar nog niet top.

Wat betreft sport, ik heb het geluk dat ik de buren niet hoor, maar dat ter zijde. Waarom moet in programma X iets gespoiled worden over programma Y, dat is toch gewoon onnodig? Ongeacht of je je buren kan horen juichen. Niemand vraagt daar toch om? De personen die het willen weten kunnen gewoon een notificatie aanzetten op die andere wedstrijd.
De buren is een welbekend voorbeeld. Een ander voorbeeld kan zijn dat jij in de avond de wedstrijd nog wilt kijken, maar een push notificatie krijgt van de nu.nl app. Of dat je toevallig GoT bezoekt en het gaat erover. Of dat je moeder je feliciteert met de overwinning [1]. Het kan allemaal. Je kunt je afzonderen maar die verantwoordelijkheid ligt bij jou. De uitkomst van een wedstrijd is daarbij een vrij basaal gegeven. Waarbij de titel van dit artikel eigenlijk niets weggeeft, alleen maar iets zegt over de setting. Net zoiets als Verhaal Star Wars: The Empire Strikes Back begint op ijsplaneet Hoth. Dat zou je als een spoiler kunnen zien, maar ook als een tegenhanger van het hete Tatooine. Dat maakt het interessant. Ander voorbeeld: toen ik naar Pinkpop en Lowlands ging in mijn jongere jaren, keek ik nooit van te voren wie er optrad, behalve misschien de eindact. Allerlei namen zaten erbij die me niets zeiden. Het leukst is dan spontaan ergens heengaan, en dan maar zien wat het is. Zo hoorde ik soms ineens ook een bekend nummer, 'oh zijn zij dat'. Yep, ik vond dat een leuke benadering. Maar ik ga toch niet anderen afkatten wanneer ik e.e.a. te weten kom over wat er zoal zou spelen? Dat hoort er nou eenmaal bij.

Je zegt: 'niemand vraag daar toch om?'. Dat heb je pertinent fout. Mensen willen geïnformeerd worden. Voor mij is het leuk om in twee zinnen te horen hoe de wedstrijden in de Eredivisie (of hoe het tegenwoordig ook mag heten; ga ik niet in mee) zijn gegaan. Als ergens staat dat Ajax volledig in de pan is gehakt dan kan dat uitnodigen om te lezen. Hetzelfde met wat jij een spoiler noemt. Op basis van die informatie kan iemand zoiets hebben: 'he, dat is interessant!'. Waar ik mij veel meer aan stoor is titels die de lading niet dekken; dat noemen we clickbait. Dat is een veel groter probleem dan spoilers, want clickbait dient enkel en alleen de maker en de adverteerder.

[1] Zo heb ik n.a.v de overwinning van Marokko op Nederland een ex-collega gefeliciteerd. Iemand aan wie ik veel moest denken tijdens die wedstrijd, die ik het ook gunde. Ik heb er nooit bij stilgestaan of hij de wedstrijd al gezien had.
Bij het bezoeken van een bioscoopfilm hetzelfde, krijg je een hoop significante momenten van andere films er gratis bij als je op tijd gaat zitten, ik erger me daar ook kapot aan. Zo vaak denk ik "dit had ik niet willen weten". Ook als het een gebeurtenis aan het begin van een film is. Je moet het tijdens de film ervaren, niet in een trailer.
Precies, er was een tijd dat men moeite deed om trailers zo vaag mogelijk te maken. Dus zo min mogelijk spoilers, maar wel de vibe van de film. Dat vond ik helemaal niet erg. Maar als je dan de trailers anno 2026 ziet, man, man, man, wat een verschrikking. Eentje die me gelijk te binnen schiet is Captain America vs Red Hulk. Ik keek erg uit naar deze film, maar de grootste spoiler zat dus al in de trailer, echt balen.
Ik heb het 2 jaar achter elkaar gehad met Expeditie Robinson. Doe je het AD open staat er Huppeldepup wint ER! 😩

Jaar erop kon ik weer niet live kijken. Ik zorg ervoor dat ik niet de nieuws apps ga volgen... Krijg ik een breaking nieuws notificatie van het AD!

Ik heb ze toen een nette haatbrief gestuurd 😬
Mee eens, ik kijk nooit trailers (omdat ze alles spoilen) en heb de Dune boeken niet gelezen. Beetje jammer.
Aanrader om ze alsnog te lezen als je dit verhaal goed vind. Zit zoveel in het verhaal dat kan nooit in films uitgebeeld worden.

Eerste 2 films vond ik geweldig maar ben bang dat het meer en meer afdwaalt van het origineel. Ik vond deze trailer niet veelzeggend, ben erg benieuwd hoe deze is geworden
Ik vond deze trailer niet veelzeggend
Ik kon er ook weinig mee, maar ik zou Dune Messiah ook mijn minst favoriete boek uit de serie noemen, dus ik verwacht niet veel.
Ja ik vond dat boek wel goed, ik ben erg benieuwd wat er allemaal in deze film gaat komen. Ik hoop toch ook nog wel een stukje van de kinderen te gaan zien
Ja, ik heb nu echt minder zin in de film...

Verrast worden vind ik een van de leukste zaken in het leven. Daarom speel ik ook niet graag games tegen AI.
Nooit de boeken gelezen??
Nope.

Van wat ik begrepen heb, zijn de films ook niet volledig hetzelfde (verhaal).
Klopt, met name part 2 ging een stuk van de rails af. En beide delen snijden in de karakters/facties die het boek wel rijk is. Maar de hoofdlijnen zijn gelijk.

Part 3 gaat zeker weten geheel een eigen ding doen. Ik doe een aanname op basis van het beeldmateriaal dat de film niet de tijdsprong maakt die Dune Messiah, het tweede boek, maakt maar juist wel in beeld brengt wat Paul allemaal uitvreet om zijn visie te volbrengen. Ergo de film gaat compleet nieuw materiaal bevatten wat in het boek enkel als historie aangekaart wordt.
Paul doet (in de boeken) voornamelijk niks. De Vrijman-volgelingen van Paul gaan met zijn profetieën aan de haal en veroorzaken met hun jihad een galactisch bloedbad om iedereen te bekeren.

Paul durft uiteindelijk het Gouden Pad niet af te lopen om de mensheid te redden. Leto II wel, dat was pas een brute keizer, maar die was dan ook oorspronkelijk bedoeld als Kwisatz Haderach en niet Paul. Thanks Jessica :)

[Reactie gewijzigd door GeeBee op 9 juli 2026 19:57]

Paul doet (in de boeken) voornamelijk niks. De Vrijman-volgelingen van Paul gaan met zijn profetieën aan de haal en veroorzaken met hun jihad een galactisch bloedbad om iedereen te bekeren.
Grappig, deze analyse. Ik heb twee boeken van Foundation (Asimove) en 1 boek van The Three Body Problem geluisterd, en dat vond ik vervelende boeken omdat de personen geen actieve rol speelden, alles overkwam iedereen. In zekere zin is het doorgeschoten bij Dune, Paul verzet zich (halfslachtig) tegen zijn lot. Toch kon ik die boeken wel waarderen, omdat andere personages wel degelijk invloed hebben op wat er gebeurt. Ook ontwikkelt Paul zich als karakter. Tenslotte wat sleutelmomenten waar hij wel actief iets veranderd aan het lot:
  • Hij ontsnapt van de Harkonnen met hulp van de Vrijmannen, maar ook zijn gebruik van de Stem.
  • Hij besluit de muur op te blazen om met zandwormen de stad te kunnen aanvallen.
  • Hij verslaat Feyd-Rautha
  • Hij onderhandeld met de zittende Padishah Keizer om de hand van zijn dochter
Ja op persoonlijk vlak wel, maar qua volgen van het Gouden Pad niet.

Dan maar in een spoiler:
[spoiler]Hij ontloopt zijn lot door de woestijn in te lopen en verzet zich later tegen de leiders als Prediker.
Ik heb heel benieuwd hoe dit overgenomen wordt. Ik vind Dune: Messiah het boek waarin er aan de ene kant qua grote ontwikkelingen weinig gebeurt, maar aan de andere kant zet het heel veel in beweging.
Misschien wel het beste boek van de 6.[/spoiler]

Oh... die werken niet op de Frontpage?

[Reactie gewijzigd door GeeBee op 10 juli 2026 18:23]

Inderdaad, ik wilde al die info hier niet posten want dit is echt een giga spoiler
Qua boek wel, qua film moeten we afwachten wat DV ervan overeind houdt....
Klopt, het lijkt hierop dat de film gaat over het stuk wat in de boeken wordt overgeslagen(afgezien van wat "epigraaf" stukjes van prinses Irulan) en waar Paul van vrijheidsstrijder (semi-)ineens de veroorzaker is van honderden miljarden doden.
Ik heb daar doorgaans weinig problemen mee, "nieuw materiaal". Een verfilming is uiteindelijk altijd een interpretatie van een stel creatievelingen. Soms blijft deze erg dicht bij het origineel, soms wijkt het af. Ik vind het niet erg, het origineel is er altijd nog. En film is een ander medium, een 'letterlijke verfilming' is praktisch onmogelijk, en je loopt (vaak door de beperkte tijd) al snel tegen het probleem aan dat niet alle verhaallijnen even uitgebreid aan bod kunnen komen, of dat juist karakters 'samengevoegd' worden.

In dit geval vind ik het juist wel tof dat er waarschijnlijk "nieuwe" scenes zijn; Messiah is een relatief kort verhaal en haast meer een soort beschouwing; lijkt me gaaf om sommige van de gebeurtenissen (die in het boek alleen een verwijzing of vernoeming zijn) in beeld te zien.
Ben het boek gaan lezen na de eerste film. Deel 2 wijkt wel wat af, maar grotendeels niet. Maar ik mistte wel echt dingen
Het is vrij lastig om een boek van 600+ pagina's te verfilmen, laat staan exact. Van de drie Dune verfilmingen blijft denk ik dat de miniserie van (het toen nog zo hetende) Sci Fi Channel het dichtst bij de boeken blijft. Maar ook die verandert bepaalde stukken.

De Dune film van David Lynch raffelt de oorlog op Arrakis teveel af en voegt een idioot plot element toe waar zelfs Frank Herbert over viel, maar daarvoor blijft het wel dichter bij de boeken waar het de situatie voor de Harkonnen aanval betreft.

Ik denk dat de Denis Villeneuve films een aantal aspecten gemoderniseerd hebben, die in de jaren zestig (toen de boeken geschreven zijn) meer geaccepteerd waren en een aantal zaken weggelaten hebben die lastig te verfilmen waren geweest (denk aan de hele Alia plotline).

Over het algemeen denk ik dat de DV films beter werken als films dan de andere twee versies, maar het boek blijft natuurlijk de peilstok waar tegen de films gemeten worden.
Om de een of andere reden vind ik de miniserie de beste.
Wellicht ben ik een van de weinige, maar ik vind de film van Lynch een leukere sfeer hebben dan de films van Villeneuve.
Nee hoor. De twee miniseries over dune van scifi channel zijn nog steeds de beste. Niet in de zin van grafisch geweld, maar dat is een functie van de tijd waarin het gemaakt is en het budget. Maar voor een idee van de boeken naar film brengen is de miniserie best goed en wat mij betreft ondergewaardeerd.

Dat wil niet zeggen dat ik deze films niet kan waarderen als interpretatie. Het is goed film werk, spectaculair op punten.

[Reactie gewijzigd door bzuidgeest op 9 juli 2026 16:34]

Maar voor een idee van de boeken naar film brengen is de miniserie best goed en wat mij betreft ondergewaardeerd.
Grappig, ik vond de serie juist slecht aangepast voor het medium. Op televisie werken nou eenmaal andere dingen dan op het witte doek of in een boek, daar moet je als maker rekening mee houden.

Maar het is lang geleden dat ik de serie keek en ook maar eenmalig.
Dit is natuurlijk opinie. De jouwe mag anders zijn :)
Lynch is ook een typische Lynch. Helaas zullen we nooit weten hoe het origineel zou zijn gegaan. Zie Wikipedia: Jodorowsky's Dune

Ik ben ook van mening dat je moet vergelijken met de tijdsgeest. Dus niet alleen onderling, maar ook tegen ander materiaal van de tijd dat de film uitkwam.

Dat gedaan hebbende begrijp ik niet wat de DV adapties toevoegen op de miniseries (die wel degelijk wat toevoegde op die van Lynch). Ik heb het samen met mijn vrouw bekeken (ze wilde meteen de beste, en alleen die) maar ik vond het toch teleurstellend zeg.
Alia is inderdaad hetgeen waar ik van dacht "ja maar..die moet nog geboren worden of zo?!"

Daarom is het wel lastig om anderen horen te zeggen hoe te gek Dune 2 vonden terwijl ik dat mistte. Dat heb ik mezelf verpest wss door het boek in de tussentijd te lezen.

Maar alsnog hele vette films hoor! En ik ga het boek waar deel 3 over gaat (moet nog zoeken welk dat is) ook zeker lezen
Dune messiah

Daarna kinderen van dune , god keizer van dune , ketters van dune , kapittel van dune

De laatste geeft een beginnend einde , voor de nieuwe reeks buttler jihad enz
Dat zou raar zijn.

The Butlerian Jihad (De Butlerse Jihad dus) was 10 000 jaar vóór het eerste Duin boek.

[Reactie gewijzigd door GeeBee op 10 juli 2026 18:26]

Moeten we zelfs de titel nu van het Engels naar het Nederlands verbasteren...
Je noemt het 'Duin boek'. Wie noemt het nou Duin?
Zo staat het op alle boeken in mijn kast, behalve op de Dune Encyclopedia :)
Afschuwelijk. Je kunt ook teveel vertalen, we snappen immers allen de betekenis van Dune. Zelfs als klein kind begreep ik dat. Het is ook een naam. Die hoor je niet te vertalen.
Dune 2 is een spel, wellicht bedoelt men deze.
...
Ik denk dat de Denis Villeneuve films een aantal aspecten gemoderniseerd hebben, die in de jaren zestig (toen de boeken geschreven zijn) meer geaccepteerd waren en een aantal zaken weggelaten hebben die lastig te verfilmen waren geweest (denk aan de hele Alia plotline).

Over het algemeen denk ik dat de DV films beter werken als films dan de andere twee versies, maar het boek blijft natuurlijk de peilstok waar tegen de films gemeten worden.
Toch wel jammer, Alia was één van de interessantere karakters in het boek.

Trouwens: per boek krijgen de vrouwen een steeds grotere rol. (boek zes heeft maar een paar mannen die ertoe doen voor het verhaal)
Vrees dat het voor DV ook zo is en dat Chania een (te?) grote rol heeft gekregen.
We zullen het zien in december.
Ben benieuwd hoe Jodorowski's versie het had gedaan als hij het kon maken. Mja, we hebben in ieder geval de docu nog... The greatest movie never made.
Maar ik mistte wel echt dingen
Dingen missen doe je altijd.
offtopic:
Misschien niet als je 9 uur aan fillmmateriaal uit een boekje van nauwlijks 300 pagina's weet te trekken (looking at you, Peter Jackson), maar dan krijg je ook wel echt een tragische film.
Maar als fan van het boek vond ik dit een van de betere verfilmingen die ik ooit gezien heb in het algemeen. Daarom snap ik niet helemaal waarom @Kevinkrikhaar de sneer
(niet volkomen getrouwe)
heeft toegevoegd.
Je kan gewoon niet alle details uit een boek in een film stoppen. dan worden het films van 6 uur en ik denk niet dat ze er beter van worden :D
ik zou ze echt gaan lezen. Vooral (mijn persoonlijke mening) deel1 is geweldig! Veel meer diepgang en onderliggende zaken dan de film heeft of zelfs maar kan hebben.
Er zijn zoals altijd in verfilmingen kleine dingen aangepast. Vraag me niet waarom maar ze doen het altijd :( . ik erger me het meest aan het feit dat ze de volgorde van dingen hebben omgegooid en dingen hebben veranderd die in mijn ogen gewoon origineel hadden gehouden kunnen worden. Mensen die de boeken hebben gelezen zullen zich hier aan storen maar verder weten ze het juiste gevoel en sfeer goed over te brengen. Ik vind deze films dan ook geweldig en heb ze al meerdere keren gezien. Boeken heb ik ook al 3 keer gelezen. Blijf me elke keer weer verbazen over hoe ongelofelijk goed dit verhaal in elkaar zit.
Wel het zelfde verhaal maar met kleine aanpassingen, die veranderen verder niet echt iets aan het verhaal zelf. Weet niet of je Lotr heb gelezen en de films heb gezien. daar is dat ook gedaan. Kleine aanpassingen in de film die verder niets afdoen aan het verhaal maar niet overeen komen met de boeken
Ik ben daar nu in bezig. De titel van dit stuk spoiled voor mij nu belangrijk deel van de boeken. Echt niet tof. Bedankt tweakers. :s
Een troost, de boeken zijn vele malen beter dan de verfilmingen en volgen ook andere detail lijnen dan de films. Er Is nogal wat karaktermoord gepleegd in de films van Villeneuve.

Er is een Tsjechische miniserie die ik best redelijk vond. David Lynch bleef redelijk dicht op het verhaal van boek 1 vind ik nog steeds. De film is geflopt en dat vond ik niet terecht. Ik kijk hem af en toe nog wel eens. De slechte special effects uit die tijd moet je voor lief nemen.
de eerste zin op IMDB onder Dune 3:
"Emperor Paul Atreides faces the fallout from his ascent to power as political plots and a galaxy-wide holy war endanger the future only he can see."

Is geen spoiler, gewoon de setting van de film. Zit trouwens ook gewoon in die trailer verwerkt. Ze kozen dit topic zelf om hun promo rond te voeren...

edit: link imdb

[Reactie gewijzigd door IskaRiot op 9 juli 2026 16:36]

To bo honest, het is niet echt een spoiler. Deze verhaallijn is al aangekondigd door het hoofdpersonage zelf in een van zijn visioenen in de vorige film.

Maar goed, het had er misschien iets minder dik bovenop mogen liggen in de titel.
Mee eens. En nu hebben ze de titel aangepast naar een ándere spoiler... goed bezig.
Wat staat er in de titel dat iemand die ook maar enigzins van dune gehoord heeft niet al weet?

Ik weet niet wat de film doet en ik heb de boeken niet gelezen, maar als ik correct ben dan is in de boeken de oppressie expres zodat er door wanhoop een nieuwe gouden eeuw van exploratie aanbreekt in plaats van een langzaam stervend decadent rijk.

Weet je nu meer. Ik denk het niet. De film volgt de boeken niet erg nauwkeurig.
Eens, ik had deze spoiler liever niet gehad :( ik zou het waarderen als Tweakers dit aanpast
Om deze reden heb ik een chrome extension gemaakt waarmee je alles kan blocken met keywords. Spoiler alert, werkt top en je kan ook plannen, zo wil ik bijvoorbeeld vanaf vrijdag tot maandag niets over formule 1 lezen.. Helaas alleen niet op chrome voor android, wel op andere chromium browsers die extensions ondersteunen.
De titel is aangepast, maar wat was dan de oorspronkelijke titel ?
Waarom zou Tweakers rekening moeten houden met specifiek jouw wensen? Ik vergelijk dat een beetje met spelers in games die zelf regels binnen het spel verzinnen en die mij proberen op te leggen.
Dune is fantastisch maar dit vind ik niet echt tussen Tweakers.net nieuws passen.
Omdat Dune II voor veel Tweakers een legendarisch spel is (Westwood, 1995, RTS), zal Dune altijd een beetje nieuws zijn.
He potverdorie, nu moet ik het spel weer gaan spelen! #urge
😬
en niet te vergeten Dune (1) uit 1992. Ja ik ben al zo oud ;) Wikipedia: Dune (video game)
Toen nog op de 80286 processor (MS-DOS)
Klopt, maar dat spel is minder baanbrekend.
Dune II is letterlijk de eerste RTS en was een echte revolutie.
Dune 1 was ergens ook een real time strategy, alleen veel langzamer, maar zeker niet op de manier wat wij nu een RTS zouden noemen, daar is echt Dune II de grondlegger inderdaad.

Maar Dune 1 was wel een hele rare hybrid game: Adventure Game, Economy game, Strategy Game. Waarbij het grofweg de lijn van het eerste boek volgt. Dune 2 heeft niet meer zo veel met de boeken te maken.

Ik moet wel zeggen dat ik tegenwoordig liever Dune 1 speel dan Dune 2. Voor Dune 2 zijn betere spellen, Dune 1 heeft nog steeds zijn unieke beleving.
Dune hoort bij Geek Culture. Ongeacht de games die het inspireert.
Dune heeft vele andere sci-fis geïnspireerd waaronder (allegedly) Star Wars!
Het is geen nieuws, het is een advertentie. Rond dezelfde tijd verscheen dit op nu.nl

DPG.

(zou het wel netjes vinden als ze het dan gewoon eerlijk een advertorial of iets bij vermelden)

[Reactie gewijzigd door EvaluationCopy op 9 juli 2026 15:11]

Dit .geek artikel verscheen 2,5 uur later, en komt van een tip van medetweaker Noxious, zoals bovenin staat vermeld. De redactie van Tweakers is overigens onafhankelijk en bepaalt zelf welke artikelen op de website verschijnen.

Dit artikel is noch een advertentie, noch onderdeel van een geheime samenwerking met DPG of nu.nl.
Correct, ik tipte 'm deze morgen nadat ik de trailer op YouTube zag langs komen.
Ik vraag me af waarom? Wat maakt dit nieuws specifiek iets voor Tweakers?
Misschien omdat er ooit ook Dune games gemaakt zijn. En daarmee is het voldoende om dit te verantwoorden voor een nieuwsbericht.
Ah ja, je hebt gelijk. Dan heb ik niks gezegd.
Misschien omdat er ooit ook Dune games gemaakt zijn.
Neuh. Ik ben een Tweaker, ik heb niets met games, maar wel met SciFi. Dit is een .Geek, in tegenstelling tot

nieuws: Apple laat 10 afleveringen van videoserie op basis van Asimovs Foundation maken

Het hoeft niet altijd over computers te gaan om Tweakers te interesseren.
Sci-fi? Blijkbaar moet je volgens Tweakers een geek zijn om daarvan te kunnen genieten.
Als het alleen sci fi is, waar trek je de lijn? Elke trailer die daarmee te maken heeft maar plaatsen? Ik ben er al op gewezen dat Dune ook game gerelateerd is waardoor het beter te linken is aan Tweakers.
Geen advertentie maar wel gratis reclame dus.
Vermoeiend zeg, overal altijd weer een complot achter zoeken. Heeft niks met dpg te maken en is ook geen reclame, als het een reclame was had dit namelijk vermeld moeten zijn.
Alleen als Tweakers betaald werd voor het plaatsen.

Gratis reclame behoeft geen vermelding.

Als fan kan je dus besluiten dit te doen, zonder vergoeding.
Alright, ik was me niet bewust van de werking van die GEEK items, nl. aangemeld door Tweakers.

Ik zoek overigens nergens complotten achter. Maar DPG diensten hebben wel een handje van crossplatform reclame maken voor de eigen producten. Zie de 'nieuwsberichten' over RTL op nu.nl en de diverse dagbladen. Niet zo raar dat ik de nu.nl en Tweakers berichten over de gereleasde trailer zo aan elkaar linkte.

Wat natuurlijk niet per definitie wil zeggen dat Tweakers zich hier ook 'schuldig' aan maakt. Mea culpa.

[Reactie gewijzigd door EvaluationCopy op 9 juli 2026 15:51]

Reclame is inderdaad niet het juiste woord hiervoor, maar waarschijnlijk wel wenselijk vanuit DPG om meer nieuws te genereren voor meer kliks (meer inkomsten).

Daarbij wordt de lat waarlangs men meet of het Tweakers nieuwswaardig is steeds kleiner. Hier ook groeit de verbazing (ergernis?) over de steeds groter wordende stroom aan irrelevante nieuwsberichten over Films, streamingdiensten, DigiD, SpaceX, Netbeheerders, en als klapper een KPN CFO met een nieuwe baan. Dit even uit de nieuwsberichten van de afgelopen dagen. Storing bij banken kunnen ook niet onbenoemd blijven. Echt... kap daarmee....

Ik lees nog wel, maar de motivatie om deze club een beetje te steunen middels een abonnement is verder weg dan ooit. Misschien ook niet nodig met al die extra inkomsten uit clickbait en het sturen richting clicks in de pricewatch.
Je hebt helemaal gelijk! Dankjewel, tijd voor een nieuw tampermonkey script :+
Ik wel. En Dune is inderdaad fantastisch.
Maar de film Dune is toch gebaseerd op de boekenreeks die bijna 70 jaar oud is. Deze verhaallijn is toch helemaal geen verrassing, schokkend of spoiler-tag waardig?
45-63 jaar oud, maar aangezien het over boeken gaat, heeft het gros van de mensen het niet gelezen. De oude films en mini series behandelen boek 4 niet (God Emperor of Dune)... Dus voor het gros van de mensen (hier) is het weldegelijk een spoiler.
Wat is hier geek aan? Echt niet om te zeuren maar puur uit interesse. En wanneer komen er meer trailers voorbij hier met substukje > movies
Er komen hier toch wel vaker films en series langs; de afgelopen maand zag ik zo snel bijv:
- .geek: 'Persona krijgt liveactionserie op Netflix'
- .geek: Microsoft maakt liveactionfilm van piraten-mmo Sea of Thieves
- .geek: The Social Network-sequel over Facebook Files-onthullingen krijgt eerste trailer

Dune is oldskool sci-fi (het is niet voor niks een .geek-artikel) wat veel Tweakers zullen kennen, en is op het moment best weer populair. Er is ook (weer) een succesvolle game bijv.

[Reactie gewijzigd door Noxious op 9 juli 2026 15:21]

Die 3 voorbeelden hebben raakvlakken met tweakers, namelijk games en tech.

Dune heeft helemaal geen raakvlak met tech (volgens mij?). Ik denk dat dat hetgeen is wat @mutsje bedoelt. Dit lijkt mij meer te vallen onder de categorie waar Lord of the Rings ook onder zou vallen, maar ik ken Dune verder niet.

[Reactie gewijzigd door JvdHoudt op 9 juli 2026 15:16]

Nouja, het is science-fiction en er is een riante serie aan games; al sinds 1992; waarbij Dune II zo'n beetje de grondlegger was van het moderne RTS genre.

LotR heeft wel fiction, maar niet zoveel science denk ik :P
Bedankt voor de toelichting. Ik heb de BRD’s wel eens zien liggen, maar nooit geweten dat dit zo groot is en er zo’n historie achter zit.
Dune is onlosmakelijk met games verbonden, van Dune door Cryo Interactive (toffe adventure game met strategische elementen) en Dune 2 van Westwood Studios (grondlegger van het RTS genre tot het vorig jaar verschenen Dune Awakening een redelijk succesvolle MMO.
boeken, toen kwam dune daarna command and conquer :+ maar dan nog wat doet een movie trailer hier?
Ik vermoed omdat Dune - zeker de boeken - nou niet bepaald hoog staat op de leeslijsten van de meeste mensen. De films hebben het een stuk meer uit de nerdzone getrokken, maar het blijft nou niet bepaald even populair als de verschillende Star X series/films.
De "nerdzone" is van oudsher de doelgroep van Tweakers.net. En ja, tweakers.net heeft die zone ook wel verlaten ja...
true het is niet meer zoals 20 jaar geleden :) maar ja alles veranderd om ons heen.
Bij oude scifi denken de meeste aan Asimov of heinlein maar Dune hoort zeker wel in dit rijtje thuis. het is een ongelofelijk goed verhaal met een ongekende diepgang en plots die echt goed zijn.
.geek is voor dingen die niet "belangrijk nieuws" zijn, maar "leuk om te weten als dit je interesse is". Past voor mij prima.
Mja de term " spoiler " kun je inderdaad niet gebruiken op een 57jaar oud verhaal, alhoewel het altijd leuk is om te zien hoe iemand voor de eerste keer kennis maakt met een van de "holy grails of scifi " :Y)

Ik kan me herinneren dat ik toevallig een keer uit verveling op prime de eerste Dune film ben gaan kijken (had er nooit van gehoord/gelezen) maar " my mind was blown " ;)

Ik ben erna de boeken gaan lezen 1ste tm de 3de ..moet nog de 4de tm de 6de lezen .. maar ik kreeg toen wat Dune vermoeidheid .. ben toen We are legion:we are bob gaan lezen _/-\o_
Beetje karig dat op het Warner Bros NL kanaal alleen een 1080P-verie staat.

Hier de 4K-trailer: Dune: Part Three | Official Trailer

En voor wie 'm gemist heeft, 4 maanden geleden was er ook al een teaser trailer: Dune: Part Three | Official Teaser Trailer

[Reactie gewijzigd door Xtuv op 9 juli 2026 16:14]

Tijd voor potje Dune2000 dit weekend!
Dus... Timothée Chalamet in een dicht geritste slaapzak?

Ik heb de laatste twee Dune films nog niet gezien (fan van de originele Dune film en de miniseries), maar hebben ze drie boeken in twee films gepropt of een hele berg overgeslagen? En gaan ze drie boeken in de laatste film proppen?
Film 1 en 2 waren de verfilming van het eerste boek, deze derde film is een samenvoeging van Dune Messiah en Children of Dune. Ik moet zeggen dat ze zich in de eerste twee films aardig goed aan de verhaallijn van het boek hebben gehouden, dus ik kan ze heel zeker aanraden, ook als je fan van het boek bent (heb die zelf meerdere keren gelezen). Hier en daar wat aanpassingen of subplots achterwege gelaten, maar het is heel goed herkenbaar als het Dune verhaal. Daarnaast is het visueel goed gedaan.

Deze derde film lijkt wel wat meer af te wijken omdat ze twee boeken in 1 stoppen, dus ben benieuwd.

Jij refereert aan de hele serie boeken trouwens, maar het lijkt me sterk dat ze God Emperor of Dune of latere boeken gaan verfilmen, het verhaal wordt redelijk bizar en er zit natuurlijk een enorme tijdsprong in met weinig van dezelfde figuren (hoewel ik zelf God Emperor een van de beste boeken van de serie vind). Dus het is logisch dat ze het bij de eerste drie houden.
Is het niet zo dat film 3 vooral Boek 2 (Messiah) is en mogelijk stukjes uit Children of Dune? Boek 2 is al genoeg voor 1 film lijkt me ?
Nee part III is alleen Dune messiah, maar ik heb de film nog niet gezien dus moet af gaan op publieke bronnen.
Villeneuve is nog op dit moment niet van plan Children te verfilmen ... (misschien iemand anders).

[Reactie gewijzigd door BeerenburgCola op 9 juli 2026 19:40]

Ik heb de laatste twee Dune films nog niet gezien (fan van de originele Dune film en de miniseries), maar hebben ze drie boeken in twee films gepropt of een hele berg overgeslagen? En gaan ze drie boeken in de laatste film proppen?
Heel eerlijk met deze instelling is elke verfilming van een boek teleurstellend.
2 boeken in 3 films, de eerste twee films baseren zich op het eerste boek, degene die nu komt is gebaseerd op Dune: Messiah oftewel het tweede boek. Vooralsnog zijn er geen plannen voor de rest.
volgens mij stopt het na film 3 en komt het eind van het oorspronkelijke verhaal hier niet in terug. ik ben bang dat we zelfs amper wat gaan zien van de kinderen van duin, wat ik echt jammer vind want dat was toch wel mijn favoriete stuk van het verhaal.

Als groot fan van de boeken kan ik je deze films aanraden. Ik vind zelf de sfeer enz echt goed in de films.

[Reactie gewijzigd door Freakiebeakie op 10 juli 2026 16:47]

Qua films zijn ze visueel heel mooi, maar er gebeurt imo te weinig en het verhaal is niet boeiend genoeg voor mij.
Gek is dat he? Ik heb precies hetzelfde. Ik vond deel 1 heel tof, als introductie van het geheel. Mooi opgezet, is me veel van bijgebleven. Vooral het geluid!! Hoe dat op een ordinair thuis Sonos setje bij de tv al klinkt, fantastisch. (Lijkt me typisch een Villeneuve dingetje, Blade Runner 2049 klonk ook al zo indrukwekkend).

En dan deel 2... ik heb hem in de bios gezien, maar er is níets blijven hangen. Geen idee meer waar het over ging. Terwijl ik het script van deel 1 in grote lijnen zo voor je kan uitschrijven.

Wat is daar dan misgegaan denk je he? Geen enkele behoefte om nog naar deel 3 te gaan kijken in ieder geval.
Mee eens. Het was een goeie test voor m'n soundsystem maar ik viel nog net niet in slaap. Ik weet nog dat er grote wormen in het zand zaten die afkwamen op geluid en dat is het ongeveer.
"...Deze film speelt zich 17 jaar na de gebeurtenissen van Dune: Part Two af..."

Dus in deel 1 de achtergrond, in deel 2 het 'ontwaken' en in deel 3 het einde. Dan mis ik eigenlijk het hele middelste gedeelte van het verhaal :( ! Wat een teleurstelling |:( !!

Jammer, dat zo (al-) weer een film/serie afgeraffeld wordt ! M.i. had deze Dune reeks minimaal 4 delen moeten bevatten ( gezien de inhoud van deel 1 & 2 ) en zou deel 3 van het 'goed' tot 'kwaad' moeten gaan en deel 4 pas over het einde.

Waarom dan het begin van het verhaal uitsmeren over deel 1 en 2 en het midden en einde in deel 3 proppen ? Ik denk dat ik dan maar niet naar deel 3 ga kijken. Deel 1 en 2, samen met de kennis van de vroeger gelezen boeken levert ( zo te zien ) een beter resultaat dan met deel 3 er bij.

Zo was de hele verfilming van GoT eigenlijk ook beter af zonder het afgeraffelde einde. GoT met een open einde is m.i. beter, dan met het einde dat ze er nu hebben van gemaakt.

Met Dune als open eind, zou men ( b.v. net als StarWars ) t.z.t. Dune alsnog verder kunnen uitbouwen. Als het einde ( net zoals bij GoT ) eenmaal afgeraffeld is, dat is dat m.i. niet meer te repareren en is die serie/productie 'dood'.

Ps. heel lang geleden ( 40 jaar ? ) alle dikke pillen van Dune gelezen, waarvan de laatste beslist niet mij favoriet is, welke blijkbaar nu verfilmt is in deel 3.

[Reactie gewijzigd door PsiTweaker op 9 juli 2026 16:35]

De komende Dune film is gebaseerd op Dune: Messiah; het tweede boek. Dat is niet de laatste van "alle dikke pillen van Dune".
En in de boeken zijn tijd sprongen heel normaal. Boek 1 en 2 zit 15 jaar tussen. 2 en 3 nog veel meer
Prima. Daar heb ik het totaal niet over. Ik reageerde op de claim dat de komende film gebaseerd is op de laatste van "alle dikke pillen", wat niet waar is. Misschien moet je het bericht waarom ik reageerde en mijn reactie nog een keer lezen.
Ik reageerde naar mijn gevoel ook niet op jouw reactie maar op een veel hoger die het gek vond dat er zo'n tijdsprong ineens in zat.
Aaaah dat verklaart wat.
Het boek (waarop deze film gebaseerd is), maakt ook een sprong in de tijd.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn