Nvidia, bekend van de videokaarten, gaat ook fysieke verzamelkaarten uitbrengen

Bij het woord 'videokaart' denk je waarschijnlijk als eerste aan de gpu in je pc. En aan Nvidia. Maar wat nou als Nvidia een heel ander soort kaarten zou maken? Dat gebeurt nu met een setje verzamelkaarten. Fysieke kaarten ja, van papier. Nvidia maakt ze als verzamelobject. En wie weet, misschien worden ze voor verzamelaars straks net zo duur als een echte RTX 5090.

Nvidia brengt een serie verzamelkaarten uit waarop belangrijke momenten uit de geschiedenis van het bedrijf staan. Er zijn veertien GeForce Trading Cards te verzamelen.

Op de kaartjes staan onder andere iconische gpu's van het bedrijf, zoals de eerste, de GeForce 256, en de eerste GeForce 10-serie op basis van de Pascal-architectuur. Daarnaast is er een kaartje met een Cyberpunk 2077-thema en een kaart met daarop de NV1, de eerste processor van Nvidia.

Voor fanatieke verzamelaars is er een kaart met een checklist waarop ze alle andere kaarten kunnen afvinken. De kaarten zijn niet te koop, maar geïnteresseerden moeten ze daadwerkelijk verzamelen. Dat kan onder andere via weggeefacties op de socialemediakanalen van het bedrijf, maar ook op gamebeurzen zoals gamescom waar Nvidia met een stand staat.

De kaartjes zijn vooral een geinige promotieactie en lijken niet heel serieus bedoeld, maar verzamelkaarten als deze kunnen al snel veel geld waard worden. Nvidia noemt de reeks Series 1, wat impliceert dat het bedrijf in de toekomst nog meer kaarten uitbrengt. Nu nog een shiny, ongeopende kaart vinden, en wie weet word je er nog rijk van ook.

Nvidia Geforce trading cards

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

10-07-2026 • 20:24

82

Submitter: MoonRaven

Reacties (82)

Sorteer op:

Weergave:

Ik zet mijn GTX 1080TI in attack mode, en dan tune ik mijn GeForce 256 met mijn RTX 2070 to synchro summon mijn 8800 GTX. Dan activieer ik Pot of Greed zodat ik 2 A.I datacentres van mijn deck mag rapen, en zet ik 1 Nvidia aandeeltrapkaart facedown.
In reactie speel ik voor 100W 12VHPWR "flip a coin, on heads, then..."
Met 12VHPWR ga je direct naar de shadow realm.
Niet exile? Geen reanimation mogelijkheden? -O-
Maar alleen na een 'Jack In The Box'...
En je beëindigd daarna jouw beurt, neem ik aan? ;)
En ik gebruik nu de ASUS RTX oc 5070 Ti. Deze heb ik vervangen voor de 1080 ti.
Zolang je gelooft in de hart van de kaarten komt alles goed
Slim. Zo blijft de naam Nvidia hangen bij de consument, terwijl ze langzaam vergeten dat ze vroeger ook GPU's maakten voor particulieren.
Ondanks de negativiteit zijn de videokaarten anders nog best te doen. Het is RAM dat peperduur is geworden.

De RTX 5070 is zelfs nog onder de adviesprijs te krijgen. De 5070Ti is zo'n 20% duurder geworden maar zelfs dat is niks vergeleken met die crypto bubble een paar jaar terug toen je €800 mocht neertellen voor een RTX 3060.
De RTX5090 was al heel erg duur voordat het RAM duurder werd, daarna steeg de prijs nog verder door.
Ja, hoe hoger je gaat hoe groter de prijsverhogingen. Maar de kaarten die veel verkocht worden, dus de 5060, 5070 en de 9070XT van AMD zijn nog goed te doen.
Dat klopt niet helemaal, vlak voordat dit allemaal begon was de 5090 FE (een kaart die normaal heel lastig te verkrijgen is) weken lang op voorraad voor MSRP bij Proshop voor Nederlandse klanten. Iets wat normaliter heel ongewoon is voor deze kaarten, maar het zorgde er wel voor dat iedereen (in ieder geval in Nederland) die een 5090 wilde deze in die periode (eind september en oktober zeker en volgens mij ook nog begin november) deze ook had kunnen kopen en nog voor MSRP ook nog.

Richting het begin van de Rompocalypse droogde het door fomo wel snel op is er afgezien van paar drops geen voorraad meer geweest.
MSRP voor de RTX 5090 was al heel hoog door de AI bubble, flink stuk hoger dan de RTX 4090. De geheugencrisis is daar daarna nog even bijgekomen.
MSRP voor de 5090 FE is nooit verhoogd door Nvidia (wel een paar keer verlaagd zelfs omdat de dollar flink gekelderd is ten opzichte van de euro), die kaarten waren dan ook gewoon verkrijgbaar voor €2099 bij Proshop die gehele periode die ik benoem en ook tijdens de drops na de start van de geheugen crisis. Dat winkeliers voor kaarten van andere merken meer vragen zegt niets over het MSRP van het FE model. Er zijn inderdaad kaarten met een hoger MSRP, maar daar heb ik het niet over. Het was juist zo opmerkelijk dat terwijl andere fabrikanten rustig €3000 of meer vroegen voor hun topmodellen (nu makkelijk €4000 en meer), dat de FE modellen gewoon wekenlang op voorraad lagen voor €2099.

Zie hier bijvoorbeeld mijn eigen bestelling van 3/10/2025 https://imgur.com/4DF01kO

En als je dan de Tweakers review erbij pakt van de 4090 FE was het MSRP van de 4090 FE hier €1959, zo heel veel scheelde dat dus niet met de 5090. Heb je het over 7% goedkoper dan de 5090 voor €2099. Wat qua prijs / prestatie de 5090 een ruim betere deal maakt.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 11 juli 2026 22:51]

De 5070 is onder de adviesprijs te krijgen omdat de adviesprijs torenhoog is maar de kaart volgens alle metriek een xx50 class kaart is (hij is 3% sneller dan de 4070, en een hele stuk trager dan de 4070 ti: dat is wat je vroeger van een x50ti kon verwachten bij een nieuwe generatie), met verschrikkelijk weinig geheugen voor een gpu in 2025.

Kortom: het is een poepproduct, gelukkig verkoopt hij slecht.

[Reactie gewijzigd door kiang op 11 juli 2026 13:28]

De 5070 is onder de adviesprijs te krijgen omdat de adviesprijs torenhoog is
https://www.nvidia.com/nl-nl/geforce/graphics-cards/50-series/rtx-5070-family/

Adviesprijs van een 5070 is volgens Nvidia gewoon 589.-
Maar kan je hem ook voor die prijs krijgen?
Ja hoor; daaronder zelfs uitvoering: Lenovo NVIDIA GeForce RTX 5070 12GB

De advies prijs van de RTX 4070 op 13 April 2023 was destijds 669 euro.
Dus ehm. Ik weet niet waar je het over hebt. Als je vandaag een GPU zou kopen en 600 euro is je budget dan koop je toch eerder een 5070 dan een 4070 ?
Voor iets dat op xx50ti niveau zit is een adviesprijs van 590 euro torenhoog.
De 5070 is onder de adviesprijs te krijgen omdat de adviesprijs torenhoog is maar de kaart volgens alle metriek een xx50 class kaart is (hij is 3% sneller dan de 4070, en een hele stuk trager dan de 4070 ti: dat is wat je vroeger van een x50ti kon verwachten bij een nieuwe generatie), met verschrikkelijk weinig geheugen voor een gpu in 2025.
Die logica hanteerde men al bij de introductie van de GTX 680 in 2012.
Technically GK104, as its name reveals is an upper mid-range GPU, not a pure high-end part. Following NVIDIA's naming convention such a chip would be called GK100. This subtle difference makes the GeForce GTX 680 even more impressive. Technically we'd have to compare it to GTX 560 Ti, not GTX 580
Als we dat criterium hanteren dan is het einde zoek. De modelnamen zijn gebaseerd op prijspunt niet zozeer op chipgrootte/hoeveelheid ram/ aansluitingen/ennz.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 13 juli 2026 11:34]

Je vergeet prestaties. 3% sneller is echt beschamend.
Je vergeet prestaties. 3% sneller is echt beschamend.
Je bedoelde denk ik de 4070 super? Want de 4070 was gemiddeld richting de 19% trager als ik TPU mag geloven. Alsnog niet iets om voor naar de winkel te rennen.

De 4070 was overigens ook duurder; $599 US MSRP tegen $550 US MSRP; circa 9% goedkoper en 19% sneller dus bij elkaar ongeveer 29% beter prijs prestatie.

Nvidia heeft er blijkbaar voor gekozen om een iets goedkopere kaart op de markt te zetten.
De Riva 128 vraagt zich af waarom hij geen kaart heeft…
De Riva TNT 2 verdient volgens mij eerder een kaart.
Dat was dé gpu die het einde van het 3dfx Voodoo tijdperk inluidde en Nvidia op de kaart bracht.
De geforce 256 was de eerste echte gpu.
Nee hoor. Het was alleen de eerste uit de GeForce lijn.
Klopt niet helemaal. De GeForce 256 was marketingtechnisch écht de eerste "GPU". Oudere kaarten (zoals de TNT2, S3 ViRGE of 3dfx Voodoo) waren "3D-accelerators". Die versnelden wel 3D, maar de CPU moest nog steeds de geometrie berekenen. De GeForce 256 deed als eerste de Hardware Transform & Lighting (T&L) volledig op de videokaart zelf. Vandaar dat Nvidia destijds de term GPU introduceerde.
3d-fx was sowieso een geval apart, want daar had je nog een ‘normale’ videokaart naast nodig.

Maar goed, ik lees nu ook wat historie, de term GPU was (wat mij betreft en volgens een aantal bronnen) eigenlijk meer een marketingterm. Je kan altijd de grens wel weer verleggen over wat een GPU wel of niet moet doen. Mijn nVidia Riva 128 en later TNT nam iig al een groot deel uit handen. En modernere videokaarten hebben weer meer instructies en mogelijkheden dan die allereerste GeForce. Maar uiteindelijk heeft nVidia idd de term GPU geïntroduceerd om de GeForce mee op de markt te brengen. En met zo’n succes dat ik al was vergeten dat we daarvoor videokaarten geen GPU noemden.
Omdat dat geen GeForce was.

persoonlijk had ik ze wel meegenomen, maar helaas..

[Reactie gewijzigd door Navi op 10 juli 2026 22:20]

Alweer een paper launch....
Nice, de redactie van tweakers heeft vast deze titel ook nog even overwogen
Voor folding @ home?
Tja als de videokaart business voor de normale gebruiker(s) niet zo hard meer loopt door alle prijs verhogingen en je alles op AI hebt gezet dan moet je toch wat anders verzinnen om aan de normale gebruiker te verkopen :+ :P
gewoon een marketing- en communitycampagne voor live events. Nvidia doet dit vaker: limited editions, Founders Edition-verpakkingen, pins, posters en andere memorabilia voor fansboyz. Dit om het gevoel tegen te gaan het full prioriteit geeft aan AI-datacenters boven gaming.
AI datacenters bestaan niet zolang als dat Nvidia dit soort acties heeft. ;) Of ze doen het toch niet zo vaak, kan ook.
Net als de echte kaarten van Nvidia zijn ook deze nergens te koop.
Ze willen geen gpu's meer aan gewone consumenten verkopen... Brengt niet genoeg op tov de bedrijven die vanwege Ai top dollar willen betalen. Dus dan maar trading cards van papier. 🥲
Gatverdamme die hele trading cards hype kan me niet snel genoeg eindigen.
die al 50 jaar bestaat ofzo ?
Het is de laatste jaren wel extreem geworden met al die scalpers, streamers en Pokémon Adults. In het begin was het hele TCG gebeuren nog gewoon een hobby. Nu kijk je naar een gesealde doos pokemon boosters van set X in een vitrine die drie of vier cijfers moet kosten afhankelijk van welke set het is, en schuimbekt iedereen van de nieuwste Magic The Gathering samenwerking met X merk, zoals Final Fantasy (terwijl die al hun eigen cardgame hebben, maar nu ook een Magic versie) of Marvel.

YouTube: Pokemon Scalpers Are the Worst...

[Reactie gewijzigd door Armselig op 10 juli 2026 22:22]

Mja, maar met die MTG en Pokémon kaarten kun je ook daadwerkelijk een spelletje spelen, en wordt je beter als je betere decks kunt bouwen. Hier zit geen spel achter, dus wat kun je er nou precies mee...?
Hier zit geen spel achter, dus wat kun je er nou precies mee...?
Is dat niet een beetje wat je ook kunt vragen over NFT's en bitcoins?
Zo gaat het met alle hobby's en producten die populair zijn geworden: het wordt helemaal uitgeknepen door "suits" met een MBA. Ik zie het zelf gebeuren bij horloges en vulpennen: prijzen zijn in 10-15 jaar meer dan verdubbeld en de ene na de andere samenwerking en limited edition wordt uitgebracht. Er is een hele molen van influencers en napraters die wordt aangeslingerd als ze weer iets nieuws willen slijten.
en schuimbekt iedereen van de nieuwste Magic The Gathering samenwerking met X merk, zoals Final Fantasy (terwijl die al hun eigen cardgame hebben, maar nu ook een Magic versie) of Marvel.

YouTube: Pokemon Scalpers Are the Worst...
Dat is inderdaad echt verloedering van het spel.
Ik wilde het net zeggen, rond 2000 was er van alles en nog wat een TCG's. Van Magic en LOTR tot aan TV shows als Buffy en Xena, tot aan Wrestlemania.
..of 31 jaar Flippo's :9

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn