Trailer van Dune: Part Three toont schrikbewind van keizer Paul Atreides

Warner Bros. heeft de trailer van het derde en laatste deel van de Dune-trilogie gedeeld. Deze film speelt zich 17 jaar na de gebeurtenissen van Dune: Part Two af en toont de gevolgen van het schrikbewind van Paul Atreides. De film komt op 16 december uit.

Waar de eerste twee delen een (niet volkomen getrouwe) verfilming van de originele Dune-roman waren, is dit derde deel gebaseerd op het tweede boek, Messiah. Het verhaal draait opnieuw om Paul Atreides, gespeeld door Timothée Chalamet. Hij regeert inmiddels al 17 jaar als een meedogenloze keizer, met miljarden doden tot gevolg. In de trailer valt te zien dat zijn voormalige bondgenoten zich tegen hem keren. Net als bij de vorige delen is Denis Villeneuve de regisseur.

De vorige twee delen, die in 2021 en 2023 verschenen, waren grote successen en wonnen meerdere Oscars. Naast de films maakt Warner Bros. ook een serie genaamd Dune: Prophecy. Deze is niet een-op-een gebaseerd op een boek uit de reeks. Het eerste seizoen verscheen in 2024 op HBO Max. Seizoen 2 moet later dit jaar verschijnen.

Door Kevin Krikhaar

Redacteur

09-07-2026 • 14:47

68

Submitter: Noxious

Reacties (68)

Sorteer op:

Weergave:

Wat ik juist niet snap is waarom er een spoiler zit in de titel van dit stuk.

Ik kijk trailers geregeld bewust niet, maar nu weet ik meer over de film, puur omdat ik titels van nieuwsberichten op Tweakers lees...

Nee, geen groot leed of iets, maar snap het vooral niet zo goed. Wat is de toegevoegde waarde om in de titel iets over het verloop van de film te zeggen?

Ja, ik heb geklikt...
Eens, het is zo ongelooflijk irritant dat je anno 2026 niet meer spoiler-free van content kan genieten. De titel had net zo makkelijk kunnen zijn: "Dune Part 3 laat eerste trailer zien", dan kunnen de mensen die het willen er naar kijken en de rest kan het negeren.

Ik merk dit ook bij sport, zo werd bijvoorbeeld het kampioenschap van PSV gespoiled in een uitzending van het wielrennen. Waarom is het niet mogelijk om wielrennen te kijken en erna de samenvatting van de voetbal? Zoals het ook gepland staat in de programmatie van de NOS. Nee, ze moeten het zo nodig vertellen.

Met spoilers is het heel simpel hoor: mensen die het willen weten kunnen de informatie makkelijk op zoeken, mensen die het niet willen weten hoeven het niet te weten. Nu is het andersom. /endrant
Ik stoor mij persoonlijk altijd bij Netflix er aan dat er dan in beeld staat: nog 2 afleveringen in dit seizoen en laatste aflevering van dit seizoen. Soms kijk je de afleveringen lekker weg en als je niet weet dat een seizoen eindigt kan de ontknoping ook echt een verrassing zijn. Maar niet bij Netflix!
Bij het bezoeken van een bioscoopfilm hetzelfde, krijg je een hoop significante momenten van andere films er gratis bij als je op tijd gaat zitten, ik erger me daar ook kapot aan. Zo vaak denk ik "dit had ik niet willen weten". Ook als het een gebeurtenis aan het begin van een film is. Je moet het tijdens de film ervaren, niet in een trailer.
Precies, er was een tijd dat men moeite deed om trailers zo vaag mogelijk te maken. Dus zo min mogelijk spoilers, maar wel de vibe van de film. Dat vond ik helemaal niet erg. Maar als je dan de trailers anno 2026 ziet, man, man, man, wat een verschrikking. Eentje die me gelijk te binnen schiet is Captain America vs Red Hulk. Ik keek erg uit naar deze film, maar de grootste spoiler zat dus al in de trailer, echt balen.
Mee eens, ik kijk nooit trailers (omdat ze alles spoilen) en heb de Dune boeken niet gelezen. Beetje jammer.
Nooit de boeken gelezen??
Nope.

Van wat ik begrepen heb, zijn de films ook niet volledig hetzelfde (verhaal).
Ben het boek gaan lezen na de eerste film. Deel 2 wijkt wel wat af, maar grotendeels niet. Maar ik mistte wel echt dingen
Het is vrij lastig om een boek van 600+ pagina's te verfilmen, laat staan exact. Van de drie Dune verfilmingen blijft denk ik dat de miniserie van (het toen nog zo hetende) Sci Fi Channel het dichtst bij de boeken blijft. Maar ook die verandert bepaalde stukken.

De Dune film van David Lynch raffelt de oorlog op Arrakis teveel af en voegt een idioot plot element toe waar zelfs Frank Herbert over viel, maar daarvoor blijft het wel dichter bij de boeken waar het de situatie voor de Harkonnen aanval betreft.

Ik denk dat de Denis Villeneuve films een aantal aspecten gemoderniseerd hebben, die in de jaren zestig (toen de boeken geschreven zijn) meer geaccepteerd waren en een aantal zaken weggelaten hebben die lastig te verfilmen waren geweest (denk aan de hele Alia plotline).

Over het algemeen denk ik dat de DV films beter werken als films dan de andere twee versies, maar het boek blijft natuurlijk de peilstok waar tegen de films gemeten worden.
Om de een of andere reden vind ik de miniserie de beste.
Wellicht ben ik een van de weinige, maar ik vind de film van Lynch een leukere sfeer hebben dan de films van Villeneuve.
Nee hoor. De twee miniseries over dune van scifi channel zijn nog steeds de beste. Niet in de zin van grafisch geweld, maar dat is een functie van de tijd waarin het gemaakt is en het budget. Maar voor een idee van de boeken naar film brengen is de miniserie best goed en wat mij betreft ondergewaardeerd.

Dat wil niet zeggen dat ik deze films niet kan waarderen als interpretatie. Het is goed film werk, spectaculair op punten.

[Reactie gewijzigd door bzuidgeest op 9 juli 2026 16:34]

Maar ik mistte wel echt dingen
Dingen missen doe je altijd.
offtopic:
Misschien niet als je 9 uur aan fillmmateriaal uit een boekje van nauwlijks 300 pagina's weet te trekken (looking at you, Peter Jackson), maar dan krijg je ook wel echt een tragische film.
Maar als fan van het boek vond ik dit een van de betere verfilmingen die ik ooit gezien heb in het algemeen. Daarom snap ik niet helemaal waarom @Kevinkrikhaar de sneer
(niet volkomen getrouwe)
heeft toegevoegd.
Klopt, met name part 2 ging een stuk van de rails af. En beide delen snijden in de karakters/facties die het boek wel rijk is. Maar de hoofdlijnen zijn gelijk.

Part 3 gaat zeker weten geheel een eigen ding doen. Ik doe een aanname op basis van het beeldmateriaal dat de film niet de tijdsprong maakt die Dune Messiah, het tweede boek, maakt maar juist wel in beeld brengt wat Paul allemaal uitvreet om zijn visie te volbrengen. Ergo de film gaat compleet nieuw materiaal bevatten wat in het boek enkel als historie aangekaart wordt.
Klopt, het lijkt hierop dat de film gaat over het stuk wat in de boeken wordt overgeslagen(afgezien van wat "epigraaf" stukjes van prinses Irulan) en waar Paul van vrijheidsstrijder (semi-)ineens de veroorzaker is van honderden miljarden doden.
ik zou ze echt gaan lezen. Vooral (mijn persoonlijke mening) deel1 is geweldig! Veel meer diepgang en onderliggende zaken dan de film heeft of zelfs maar kan hebben.
Ik ben daar nu in bezig. De titel van dit stuk spoiled voor mij nu belangrijk deel van de boeken. Echt niet tof. Bedankt tweakers. :s
Mee eens. En nu hebben ze de titel aangepast naar een ándere spoiler... goed bezig.
Waarom zou Tweakers rekening moeten houden met specifiek jouw wensen? Ik vergelijk dat een beetje met spelers in games die zelf regels binnen het spel verzinnen en die mij proberen op te leggen.
Wat staat er in de titel dat iemand die ook maar enigzins van dune gehoord heeft niet al weet?

Ik weet niet wat de film doet en ik heb de boeken niet gelezen, maar als ik correct ben dan is in de boeken de oppressie expres zodat er door wanhoop een nieuwe gouden eeuw van exploratie aanbreekt in plaats van een langzaam stervend decadent rijk.

Weet je nu meer. Ik denk het niet. De film volgt de boeken niet erg nauwkeurig.
de eerste zin op IMDB onder Dune 3:
"Emperor Paul Atreides faces the fallout from his ascent to power as political plots and a galaxy-wide holy war endanger the future only he can see."

Is geen spoiler, gewoon de setting van de film. Zit trouwens ook gewoon in die trailer verwerkt. Ze kozen dit topic zelf om hun promo rond te voeren...

edit: link imdb

[Reactie gewijzigd door IskaRiot op 9 juli 2026 16:36]

Beetje karig dat op het Warner Bros NL kanaal alleen een 1080P-verie staat.

Hier de 4K-trailer: Dune: Part Three | Official Trailer

En voor wie 'm gemist heeft, 4 maanden geleden was er ook al een teaser trailer: Dune: Part Three | Official Teaser Trailer

[Reactie gewijzigd door Xtuv op 9 juli 2026 16:14]

Dune is fantastisch maar dit vind ik niet echt tussen Tweakers.net nieuws passen.
Omdat Dune II voor veel Tweakers een legendarisch spel is (Westwood, 1995, RTS), zal Dune altijd een beetje nieuws zijn.
Het is geen nieuws, het is een advertentie. Rond dezelfde tijd verscheen dit op nu.nl

DPG.

(zou het wel netjes vinden als ze het dan gewoon eerlijk een advertorial of iets bij vermelden)

[Reactie gewijzigd door EvaluationCopy op 9 juli 2026 15:11]

Dit .geek artikel verscheen 2,5 uur later, en komt van een tip van medetweaker Noxious, zoals bovenin staat vermeld. De redactie van Tweakers is overigens onafhankelijk en bepaalt zelf welke artikelen op de website verschijnen.

Dit artikel is noch een advertentie, noch onderdeel van een geheime samenwerking met DPG of nu.nl.
Correct, ik tipte 'm deze morgen nadat ik de trailer op YouTube zag langs komen.
Ik vraag me af waarom? Wat maakt dit nieuws specifiek iets voor Tweakers?
Misschien omdat er ooit ook Dune games gemaakt zijn. En daarmee is het voldoende om dit te verantwoorden voor een nieuwsbericht.
Ah ja, je hebt gelijk. Dan heb ik niks gezegd.
Misschien omdat er ooit ook Dune games gemaakt zijn.
Neuh. Ik ben een Tweaker, ik heb niets met games, maar wel met SciFi. Dit is een .Geek, in tegenstelling tot

nieuws: Apple laat 10 afleveringen van videoserie op basis van Asimovs Foundation maken

Het hoeft niet altijd over computers te gaan om Tweakers te interesseren.
Sci-fi? Blijkbaar moet je volgens Tweakers een geek zijn om daarvan te kunnen genieten.
Als het alleen sci fi is, waar trek je de lijn? Elke trailer die daarmee te maken heeft maar plaatsen? Ik ben er al op gewezen dat Dune ook game gerelateerd is waardoor het beter te linken is aan Tweakers.
Geen advertentie maar wel gratis reclame dus.
Vermoeiend zeg, overal altijd weer een complot achter zoeken. Heeft niks met dpg te maken en is ook geen reclame, als het een reclame was had dit namelijk vermeld moeten zijn.
Alleen als Tweakers betaald werd voor het plaatsen.

Gratis reclame behoeft geen vermelding.

Als fan kan je dus besluiten dit te doen, zonder vergoeding.
Alright, ik was me niet bewust van de werking van die GEEK items, nl. aangemeld door Tweakers.

Ik zoek overigens nergens complotten achter. Maar DPG diensten hebben wel een handje van crossplatform reclame maken voor de eigen producten. Zie de 'nieuwsberichten' over RTL op nu.nl en de diverse dagbladen. Niet zo raar dat ik de nu.nl en Tweakers berichten over de gereleasde trailer zo aan elkaar linkte.

Wat natuurlijk niet per definitie wil zeggen dat Tweakers zich hier ook 'schuldig' aan maakt. Mea culpa.

[Reactie gewijzigd door EvaluationCopy op 9 juli 2026 15:51]

Reclame is inderdaad niet het juiste woord hiervoor, maar waarschijnlijk wel wenselijk vanuit DPG om meer nieuws te genereren voor meer kliks (meer inkomsten).

Daarbij wordt de lat waarlangs men meet of het Tweakers nieuwswaardig is steeds kleiner. Hier ook groeit de verbazing (ergernis?) over de steeds groter wordende stroom aan irrelevante nieuwsberichten over Films, streamingdiensten, DigiD, SpaceX, Netbeheerders, en als klapper een KPN CFO met een nieuwe baan. Dit even uit de nieuwsberichten van de afgelopen dagen. Storing bij banken kunnen ook niet onbenoemd blijven. Echt... kap daarmee....

Ik lees nog wel, maar de motivatie om deze club een beetje te steunen middels een abonnement is verder weg dan ooit. Misschien ook niet nodig met al die extra inkomsten uit clickbait en het sturen richting clicks in de pricewatch.
Je hebt helemaal gelijk! Dankjewel, tijd voor een nieuw tampermonkey script :+
Ik wel. En Dune is inderdaad fantastisch.
Maar de film Dune is toch gebaseerd op de boekenreeks die bijna 70 jaar oud is. Deze verhaallijn is toch helemaal geen verrassing, schokkend of spoiler-tag waardig?
45-63 jaar oud, maar aangezien het over boeken gaat, heeft het gros van de mensen het niet gelezen. De oude films en mini series behandelen boek 4 niet (God Emperor of Dune)... Dus voor het gros van de mensen (hier) is het weldegelijk een spoiler.
Ja inderdaad, lekker bezig Tweakers :(
Wat is hier geek aan? Echt niet om te zeuren maar puur uit interesse. En wanneer komen er meer trailers voorbij hier met substukje > movies
Ik vermoed omdat Dune - zeker de boeken - nou niet bepaald hoog staat op de leeslijsten van de meeste mensen. De films hebben het een stuk meer uit de nerdzone getrokken, maar het blijft nou niet bepaald even populair als de verschillende Star X series/films.
De "nerdzone" is van oudsher de doelgroep van Tweakers.net. En ja, tweakers.net heeft die zone ook wel verlaten ja...
Er komen hier toch wel vaker films en series langs; de afgelopen maand zag ik zo snel bijv:
- .geek: 'Persona krijgt liveactionserie op Netflix'
- .geek: Microsoft maakt liveactionfilm van piraten-mmo Sea of Thieves
- .geek: The Social Network-sequel over Facebook Files-onthullingen krijgt eerste trailer

Dune is oldskool sci-fi (het is niet voor niks een .geek-artikel) wat veel Tweakers zullen kennen, en is op het moment best weer populair. Er is ook (weer) een succesvolle game bijv.

[Reactie gewijzigd door Noxious op 9 juli 2026 15:21]

Die 3 voorbeelden hebben raakvlakken met tweakers, namelijk games en tech.

Dune heeft helemaal geen raakvlak met tech (volgens mij?). Ik denk dat dat hetgeen is wat @mutsje bedoelt. Dit lijkt mij meer te vallen onder de categorie waar Lord of the Rings ook onder zou vallen, maar ik ken Dune verder niet.

[Reactie gewijzigd door JvdHoudt op 9 juli 2026 15:16]

Nouja, het is science-fiction en er is een riante serie aan games; al sinds 1992; waarbij Dune II zo'n beetje de grondlegger was van het moderne RTS genre.

LotR heeft wel fiction, maar niet zoveel science denk ik :P
Bedankt voor de toelichting. Ik heb de BRD’s wel eens zien liggen, maar nooit geweten dat dit zo groot is en er zo’n historie achter zit.
Dune is onlosmakelijk met games verbonden, van Dune door Cryo Interactive (toffe adventure game met strategische elementen) en Dune 2 van Westwood Studios (grondlegger van het RTS genre tot het vorig jaar verschenen Dune Awakening een redelijk succesvolle MMO.
Qua films zijn ze visueel heel mooi, maar er gebeurt imo te weinig en het verhaal is niet boeiend genoeg voor mij.
Gek is dat he? Ik heb precies hetzelfde. Ik vond deel 1 heel tof, als introductie van het geheel. Mooi opgezet, is me veel van bijgebleven. Vooral het geluid!! Hoe dat op een ordinair thuis Sonos setje bij de tv al klinkt, fantastisch. (Lijkt me typisch een Villeneuve dingetje, Blade Runner 2049 klonk ook al zo indrukwekkend).

En dan deel 2... ik heb hem in de bios gezien, maar er is níets blijven hangen. Geen idee meer waar het over ging. Terwijl ik het script van deel 1 in grote lijnen zo voor je kan uitschrijven.

Wat is daar dan misgegaan denk je he? Geen enkele behoefte om nog naar deel 3 te gaan kijken in ieder geval.
Mee eens. Het was een goeie test voor m'n soundsystem maar ik viel nog net niet in slaap. Ik weet nog dat er grote wormen in het zand zaten die afkwamen op geluid en dat is het ongeveer.
Dus... Timothée Chalamet in een dicht geritste slaapzak?

Ik heb de laatste twee Dune films nog niet gezien (fan van de originele Dune film en de miniseries), maar hebben ze drie boeken in twee films gepropt of een hele berg overgeslagen? En gaan ze drie boeken in de laatste film proppen?
Ik heb de laatste twee Dune films nog niet gezien (fan van de originele Dune film en de miniseries), maar hebben ze drie boeken in twee films gepropt of een hele berg overgeslagen? En gaan ze drie boeken in de laatste film proppen?
Heel eerlijk met deze instelling is elke verfilming van een boek teleurstellend.
Prima advertentie; liever dit dan meta gezever... :Y)
Mijn persoonlijke mening: dit vind ik niet op tweakers thuishoren. Gaan we hier dan ook meteen trailers posten van alle andere films? Of enkel specifieke films? Welke dan wel en welke niet?

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn