Sony's eerste PlayStation-console kwam dertig jaar geleden uit

Sony viert het 30-jarige jubileum van de PlayStation met een reeks nostalgische toevoegingen. Spelers kunnen onder meer de iconische bootanimatie van de originele PlayStation inschakelen op hun PS5.

De dertigste verjaardag van de PlayStation valt vandaag, op 3 december. Sony bracht de PlayStation 1 op 3 december 1994 uit in Japan, hoewel de console pas op 29 september 1995 hier in Europa verscheen. De release markeerde een keerpunt in de game-industrie. De console werd aangedreven door een 32bit-MIPS-processor en bood 2MB ram, aangevuld met 1MB videogeheugen. Hiermee was de PS1 in staat om 3d-graphics te leveren die destijds indrukwekkend waren. De cpu had een kloksnelheid van 33,9MHz en de console had de mogelijkheid om 360.000 polygonen per seconde weer te geven.

De PlayStation 1 onderscheidde zich van de concurrerende Nintendo 64 door het gebruik van CD-roms in plaats van cartridges. Dat zorgde niet alleen voor lagere productiekosten, maar gaf ontwikkelaars ook toegang tot veel meer opslagruimte. Hierdoor konden spellen uitgebreider en ambitieuzer worden, met complexere graphics, geluid en volledige videosequenties. Daarnaast diende de console ook als een volwaardige cd-speler. De SEGA Saturn gebruikte ook CD-roms, maar was aanzienlijk minder populair dan de PlayStation.

Uiteindelijk werd de PlayStation 1 veruit de populairste console van zijn generatie. Volgens Sony is de console tijdens zijn levensduur ruim 102 miljoen keer verkocht. Zijn opvolger, de PlayStation 2, werd qua verkoopaantallen zelfs de populairste console aller tijden. Sony bevestigde onlangs dat die spelcomputer meer dan 160 miljoen keer over de toonbank is gegaan.

Om het jubileum te vieren, krijgen eigenaren van de PlayStation 5 toegang tot de bootanimatie van de PS1, die nu wordt getoond wanneer de console wordt ingeschakeld. Gebruikers kunnen hun console daarnaast nu aanpassen met thema’s gebaseerd op alle eerdere PlayStation-generaties, waaronder de PS1, PS2, PS3 en PS4, naast een speciaal jubileumthema.

De update maakt deel uit van een bredere viering. Sony kondigde in november bijvoorbeeld al gelimiteerde jubileumedities van de PS5 Pro, PS5 Digital Edition, PlayStation Portal en DualSense Edge-controller aan, met een grijze kleurstelling en het originele gekleurde PlayStation-logo. Slechts 12.300 exemplaren van de grijze PS5 Pro zijn beschikbaar, een kleine knipoog naar de Japanse releasedatum van de eerste PlayStation op 3 december 1994.

Door Andrei Stiru

Redacteur

03-12-2024 • 11:58

87

Reacties (87)

87
87
24
0
0
61
Wijzig sortering
Zit dan ook het iconische geluidje erbij? :) Zou het voor mij wel tof maken, ware het niet dat ik geen PlayStation 5 console heb.
Zeker, de bootscreen van de ps1 speelt af wanneer je de ps5 opstart
Ja inderdaad; ik werd hard bestraald gisteren :+ Dark-mode is een vooruitgang!
Had een video op Reddit voorbij zien komen, en het heeft inderdaad het geluidje erbij :)
het zit er indd bij wanneer je je ps5 opstart, erg leuke update
Dat was gister echt zo een vette verassing :) , althans, vannacht. Dan sta je echt raar te kijken als je steeds de ps5 ziet opstarten en dan ineens dit _/-\o_
Is het èènmalig, of kan dit nu voor altijd zo :) ? Heel vette update dit.
Ik hoop echt dat ze dit als keuze erin laten en niet alleen tijdens het 30 jarige bestaan. Tot nu toe zeggen ze dat het tijdelijk is :(
Als kind vond ik het prachtig om de geïmporteerde PSX te zien naast de Sega Saturn in een klein gaming winkeltje in Rotterdam (Future Zone). Prijs was toen 1500 gulden. Op een gegeven moment draaide Street Fighter: The Movie op beide. Ik was dergelijke cut scenes (video) simpelweg niet gewend. Hoe blij was ik toen ik zelf de PSX kreeg. De originele kleur van de PSX heeft de tand des tijds goed doorstaan, want ik vind het er erg goed uitzien op de PS5. Maar helemaal subjectief ben ik natuurlijk niet :).

Leuk filmpje om te zien van Sony waarin de gamers worden bedankt voor de afgelopen 30 jaar: https://www.youtube.com/watch?v=KkmonzpHVRg
Zo dan, Future zone op de Kruiskade? Core memory unlocked.

Was echt magisch als kind om daar te komen, geïmporteerde Saturns en Playstations waren toen echt de dream, 1500 gulden was toen eveneens onbereikbaar.
Juist, die bedoel ik inderdaad! Jij omschrijft precies wat ik ook herinner. Het is jammer dat we toen geen smartphones en dergelijke hadden (om de herinnering vast te leggen), want die winkel had echt een uniek sfeertje dat ik zelden op andere plekken heb geproefd. Nou ja, dit jaar in Akihabara waar er ontzettend veel te koop is voor PlayStations. Maar daar verwacht je het ook. Niet in een klein winkeltje aan de Kruiskade.

Later was er ook een (veel) grotere Future Zone winkel onder de V&D aan de Hoogstraat. Daar heb ik nog een PS2 Slim met San Andreas gekocht. Volgens Wikipedia kwamen beide op 29 oktober 2004 uit. Zal me niet verbazen als ik beide op die dag heb gekocht.

[Reactie gewijzigd door wilmundo op 3 december 2024 13:53]

Ja die future zone onder de V&D ken ik ook, toen voelde je al als 12 jarige al dat het wat meer mainstream werd. Er was ook een game-winkel in de Paperclip op Zuid.

Tijden waren dat hoor, de koopgoot die net nieuw was, Virgin Records ietsje verderop (haalde ik altijd Engelstalige game-literatuur) en dan de toekomst zien binnenkomen bij Future Zone.

Dergelijke geestverruimende graphics en innovatie zijn er al rond de 10 jaar niet meer, misschien omdat ik ouder wordt, maar zie oprecht het verschil niet meer qua graphics met BF1 dat bijna 10 jaar oud is. Wellicht ook omdat er geen plekken zoals Future Zone meer zijn.
Dat soort winkels mis ik sowieso.
En dan bedoel ik niet alleen qua gamen, maar ook toffe computer onderdelen shops, camera winkels, echt unieke en toffe dierenwinkels.
Het is er allemaal niet meer. Naar de stad gaan zoals vroeger naar je favo toffe winkels is er al jaren niet meer bij.
Onze kids gaan dat nooit op die manier kennen ook ben ik bang.

Een van de grotere nadelen wat het internet uiteindelijk heeft gebracht. Samen met social media.
Bestaat die winkel nog?
Ik kwam elke keer met de trein vanaf Hengelo naar Future Zone Rotterdam spellen ophalen. Daar werkte toen een Chinese jonge en daarna Surinaamse jonge. Wat mooi tijden zeg, onvergetelijk, als ik aan denk dan wordt ik beetje verdrietig vergelijken nu in welke tijd wij allemaal leven.
Die op de Kruiskade verdween tussen 2004 en 2008, correct me if I'm wrong. Die bij de V&D beneden verdween tussen 2012 en 2014. Ze zijn nog een paar jaar doorgegaan als webwinkel (gamedumper.nl)
Ik ken Future Zone ook nog wel van die tunnel bij de koopgoot richting de V&D, waar onder een heel klein pleintje lag met de winkel er aan. Heel vet altijd want zij hadden de japanse import en obscure titels wél liggen. Mooie herinnering.
De sfeer in de jaren 90 was sowieso magisch door alle ontwikkelingen. Qua winkel wat jullie omschrijven had ik dat heel erg met een winkeltje in Amersfoort wat binnen in een hal zat. Echt super leuk ingericht, alle games die je je maar kon bedenken waren daar en alles was te spelen.

Ik heb de playstation begin 1996 gekocht, januari of februari toen. Dat moment vergeet ik nooit meer. Er waren toen der tijd voor mij alleen 2 games die echt de wow factor hadden. Gran Turismo 1 en Resident Evil 1 & 2. Je wist gewoon niet wat je zag. Final Fantasy VII had dat ook maar ik had daar wel altijd mee dat de filmpjes tussendoor zo verschilde met de game :D Dan dacht ik altijd: wanneer gaat het er zo uit zien zoals de filmpjes zijn.
Ik had hetzelfde maar dan met Resident evil 1&2 + Tomb Raider 1&2, maar ook Metal gear solid 1 vind ik nog steeds iconisch.

Ik speel zelden spellen meer dan 1x maar deze allemaal wel. Ben momenteel met de remake van Tombraider 1-3 bezig.
Ja idd hoort Tomb Raider 1&2 ook in het rijtje thuis maar vooral Metal Gear Solid. Ik noemde alleen MGS niet omdat die later kwam, 1998 toch? Pfoe, ik weet nog echt goed dat ik daar de trailer van zag en dat was net een film. Vooral het muziekje erbij :9~

De remake's van Square Enix toch? Die zijn wel echt heel goed!
FutureZone:) Ja, mooie tijden waren dat. Ik kende de eigenaar vrij goed. Mijn buurjongen werkte bij Futurezone. Daarnaast schreef ik destijds voor Animania (en het Futurezone magazine) een tijdschrift (opgericht zo rond 1993) dat recensies schreef over de allernieuwste anime, manga, Japanse videospelletjes voor alle denkbare machines (MD, Super Famicom, mSX, PC-Engine, Neo Geo) en zo. Echt superleuke tijden waren dat. Het was nog net iets voor het Saturn/Playstation tijdperk. Het jongere broertje van de eigenaar is overigens ook een lid van Tweakers. Ik had ook ooit nog eens met hem in de collegebanken gezeten. Helaas bestaat Futurezone niet meer. De eigenaar was zich gaan richten op de groothandel van videospelletjes en was een tijd lang de hoofdimporteur van Guillemot dingen onder de (oorspronkelijke) naam Gameworld. Twee jaar geleden kwam ik het broertje van de eigenaar tegen (om een handheld versie van Super Mario te kopen) en die vertelde mij dat Gameworld ook (zeer onverwachts) failliet was gegaan. Erg jammer.
Dank voor de reacties Tweakers (@Wasabi! @Odious Trident @Abuzer @cem. @Demonitzu @PVDK007 @Mud.Starrr @combimagnetronn , leuk om te zien dat ook anderen herinneringen hebben aan Future Zone en vergelijkbare winkels rond dezelfde periode!

Wat ik mij ook herinner, is dat ook de moeder (?) van de eigenaar in de winkel heeft gestaan. Die was ook zeer goed op de hoogte van de merch. Logisch ook, anders stond ze niet in de winkel. Maar als kind vond ik het toch apart dat een moeder van iemand zo veel meer over gaming kon weten dan de gemiddelde gamer :).

Schrijven voor fysieke magazines, daar heb ik ook nog goede herinneringen aan. Ooit als kind lid geworden van Club Nintendo en keek altijd uit naar de nieuwe editie. Of Power Unlimited (1e, met Star Wing op de voorkant). @Odious Trident: schrijf je nu nog ergens voor?

Er was ook een winkel aan de Van Woustraat in Amsterdam ter hoogte van de Intertoys destijds. Die brachten ook om de zoveel tijd soort van magazines uit met wat ze te koop hadden. Bordeaux kleurige omslag. Ben alleen de naam kwijt van die zaak. Ik weet alleen dat Double Dragon 2 voor de Game Boy en Ninja Gaiden voor de Atari Lynx bij die winkels waren gekocht. Gek dat dat zo'n impact kan hebben.

[Reactie gewijzigd door wilmundo op 5 december 2024 16:04]

Bedoel je moeder van die Surinaamse jonge? Want zij is ook Surinaams toch?
Ik kan herinneren dat ik in 1998 eind november Japanse Dreamcast ging ophalen van Hengelo naar Rotterdam met de trein voor 2000 gulden met 4 spellen.

Godzilla Generations
Pen Pen TRiIceLon
Virtua Fighter 3tb
July
Ja, iets specifieker nog: Surinaams-Hindoestaans.Haha, gewoon ff met de trein zo'n Dreamcast ophalen voor zo'n bedrag. Probeer dan maar icognito over straat te lopen. Of paste consoles toentertijd in big shoppers?

Hoe wist je eigenlijk van die winkel af? Word of mouth of deden ze toen al iets met internet/waren er al mensen op fora actief die bepaalde winkels aanraadden?

[Reactie gewijzigd door wilmundo op 5 december 2024 16:22]

Voor dat Dreamcast uit was in 1997 zocht ik in Nederland naar arcadehallen, een van magazines zag eentje in Rotterdam de naam was speliotheek, als je binnen loopt 10 meter verder op heb je trap naar beneden, daar was Arcade kasten SF3 New Generation, Mortal Kombat 4, Spike Out en Street Fighter EX2
Daarnet ik rotterdamse spelers leren kennen en toen lieten mij die winkel zien Future Zone :)
Nice, leuk zulke anecdotes!
Ik heb de dreamcast nog steeds liggen maar wel de europese. Ik wilde toen serieus doen wat jij deed met de Japanse editie maar ik heb het niet gedaan omdat er werd gezegd dat het enkel in Japanse taal te verkrijgen was zonder taal verandering. Dat vond ik net even te lastig.

De dreamcast vond ik echt zijn tijd vooruit. De graphics, de vorm, de mogelijkheden, het blies de PS2 en N64 weg.

Resident Evil: code veronica heb ik toen echt grijs gespeeld :P
Ja, was een erg leuke tijd. Heb zelf nog de eerste nummers van Club Nintendo, het pasje. Ook heb ik enkele uitgaven van het Sega Master System clubblad. Ben zelfs nog een paar keer bij de Sega hotline geweest in Hilversum. Kreeg altijd een gratis game als ik langskwam. Was een jongen die toko runde, een vertegenwoordiger van Sega (ontmoet bij Correct) vertelde mij dat ik gewoon langs kon gaan. Ja, toen belde je nog voor een hint/tip ;)

En die bladen, C&VG las ik ook altijd. Ook de Duitse Power Play https://archive.org/details/Power.Play.N01.1987.11-kultpower
, heb daar zelfs geld mee verdient door tips te sturen, je kreeg 15 DM als je tip werd geplaatst. Ook was ik lid van de Oostenrijkse Sega Club, kreeg je ook maandelijks een magazine van (door liefhebbers zelf uitgegeven) daar ooit John Madden Football voor de Mega Drive gewonnen. :)
Echt leuk om te lezen dat de winkels zo een impact op mensen heb gehad. Dat bewijst voor mij dat winkels ook moeten blijven bestaan, ook fysieke games. Online winkeltjes vind ik handig voor een reparatie setje om op te sturen ofzo maar een PS5, games etc haal ik toch liever in de winkel.

Ik mis in deze tijd wel echt de jaren 90. Vooral de beleving die mensen hadden met winkels, nieuwe technologie wat uitkwam en hoe alles werkte met lanceringen van producten :D
Ja, dat klopt. De moeder van de eigenaar stond ook in de winkel. Die runde op een gegeven moment de zaak. Rishi, dat was de eigenaar, hield zich voornamelijk bezig met de groothandel.
In zuid zat ook een zaak (even de naam vergeten) en die werd gerund door een oom van de eigenaar van Futurezone.
De zaak in de Zwart Janstraat werd gerund door een aantal mensen die op de Hoogstraat vlak bij Oostplein 3 zaken hadden, Telekoder. Een zaak was gericht op atari, een zaak op Commodore, etc. en een zaak met budget/tweedehands spullen. Op de Haagse Veer zat ook een importzaak die heel veel import had. Was een leuke zaak met een aardige eigenaar.
Verder schrijf ik nog steeds maar het zijn over het algemeen nota's, artikelen, beschikkingen en andere saaie dingen. Geen anime/computerspel gerelateerde zaken, helaas. Ik had ooit wel een blog maar al jaren lang niks meer aan gedaan. Ik denk niet dat de host nog besta (ik weet niet eens meer de url). Een doorstart van animania of het tijdschrift van Futurezone zou ik wel leuk gevonden hebben maar ik denk niet dat dat erin zit.
'(...) beschikkingen en andere saaie dingen. ' Daar moest ik wel om glimlachen. Dank voor jouw aanvullingen. Ik heb de reacties met plezier gelezen!
Grappig, ik had de Sega Mega CD (japanse versie), je had ook zo'n speciaalzaak in de Zwartjanstraat, Theo heette die gast, was een lange vent. Kon daar ook games omruilen :)
Of die gasten op de Kruiskade, vaak geweest, ze kopieerden ook Manga/Anime videos voor mij zonder kosten :) Futurezone zat ook onder de V&D. Rishi is geloof ik later een eigen distrigame centra begonnen vlakbij de FRS in Capelle.

[Reactie gewijzigd door Wasabi! op 4 december 2024 14:56]

De PlayStation 1 onderscheidde zich van de concurrerende Nintendo 64 door het gebruik van CD-roms in plaats van cartridges. Dat zorgde niet alleen voor lagere productiekosten, maar gaf ontwikkelaars ook toegang tot veel meer opslagruimte. Hierdoor konden spellen uitgebreider en ambitieuzer worden, met complexere graphics, geluid en volledige videosequenties.
Hm... dat is toch wel iets genuanceerder. Letterlijk de enige twee redenen waarom de PS1 won van de N64 waren Nintendo's fouten met betrekking tot kiezen voor het verkeerde opslagmedium, waardoor het inderdaad niet alleen duurder was om er spellen voor uit te brengen, maar ook moeilijker vanwege het gebrek aan opslagruimte.

Op nagenoeg ieder ander vlak was de N64 de aanzienlijk betere en/of krachtigere console:
  • 1 miljoen textured polygons per seconde vs 180.000 op de PSX
  • Betere, meer solide graphics d.m.v. fixed point calculatie vs floating point op de PSX (*)
  • 4 controller ports vs 2 op de PSX
  • Instant plug&play gameplay vs laden vanaf CD op de PSX
  • Eerder met analoge besturing
  • Grotere, meer naadloze werelden (**) en betere physics door meer RAM geheugen
  • Veel snellere CPU: 93.75Mhz vs de 33.8Mhz CPU van de PSX
Nog een kanttekening van mij persoonlijk: allemaal leuk en aardig natuurlijk, meer storage capaciteit op CD vs cartridge, maar ik vond het zelf juist altijd enorm storend dat er zo'n groot verschil was tussen cut scenes en in-game graphics. Die waren in veruit de meeste gevallen in vergelijking met die cut scenes ronduit lelijk te noemen. En denkend aan de lange termijn hebben cartridges uiteindelijk ook een veel langere houdbaarheidsdatum.

(*) Fixed point calculatie zorgde voor de meer stabiele/robuuste graphics, maar had als minpunt dat alles van tevoren berekend moest worden, wat weer zijn terugslag had op de toch al beperkte storage mogelijkheden van de N64, en wat ook aardig wat geheugen kostte.
Floating point calculaties op de PSX werden min of meer "on the fly" gedaan, met als pluspunt dat het minder kracht kostte, en als vrij makkelijk te herkennen minpunt de "wibbly-wobbly" graphics van de PSX tijdens het bewegen in een game veroorzaakte. De PSX had ook geen hardware-matige Z-buffer, de N64 wel.

(**) De PSX moest dat doen met slimme programmeer trucjes, om hetzelfde resultaat te bereiken.

[Reactie gewijzigd door ThanosReXXX op 3 december 2024 15:12]

Ik vindt het nogal ongemanierd dat je hier komt orakelen over de "superieure" N64 terwijl dit over de dertigste verjaardag van de Playstation gaat.
Waarom ongemanierd ? Tweakers gaat om Techniek toch ? de N64 was gewoon beter in hardware en ook software en nog steeds na 30 jaar tijd leid Nintendo en volgt Sony maar goed nu heeft PS de betere hardware en als er een Nintendo jubileum komt dan ben jij welkom om te zeggen dat PS beter is in hardware ^^ software is een compleet ander verhaal en voor de onderbouwing...

Voor het PS feestje PS1 Wikipedia: List of best-selling PlayStation video games Gran Turismo 11 miljoen. PS2 Wikipedia: List of best-selling PlayStation 2 video games Gran Turismo 15 miljoen. PSP Wikipedia: List of best-selling PlayStation Portable video games Gran Turismo 5 miljoen. PS3 Wikipedia: List of best-selling PlayStation 3 video games Gran Turismo 12 miljoen. PS4 Wikipedia: List of best-selling PlayStation 4 video games Spiderman 20 miljoen PS5 Wikipedia: List of best-selling PlayStation 5 video games Spiderman M.M 11 miljoen

Allemaal mooie cijfers voor PS maar Best selling games Wikipedia: List of best-selling video games van de 50 top zijn 21 Nintendo en dan laat ik de Wii sports etc. er nog buiten.. Best selling franchises Wikipedia: List of best-selling video game franchises Mario heeft meer verkocht dan alle PS franchises gezamenlijk... Consoles draaien om software toch ? dit is de context.. Gefeliciteerd ^^
Ik ben niet aan het "orakelen", ik geef simpelweg even een opsomming van feiten, omdat ik in het artikel de nuance in de opmerking over de vergelijking met de N64 (die dus al in het artikel zelf vermeld werd, het is niet alsof ik die vergelijking er even zelf bij gehaald heb) miste, en ook was het incompleet/incorrect, dus leek een nuance me wel degelijk op zijn plek.

Bovendien is het gewoon een eerlijk, feitelijk vergelijk en vandaar ook dat ik van beide consoles zowel de zwakke als sterke punten heb benoemd.

Dat ik naast die feiten ook nog even mijn eigen kijk erop vermeld, is gewoon een persoonlijke mening. Niets waar je het eens mee hoeft te zijn, maar aan de andere kant ook niets om je druk over te maken, want iedereen heeft doorgaans een andere mening dan wij, dus als je je daar al aan gaat zitten ergeren, dan maak je het jezelf wel heel erg moeilijk... ;)

[Reactie gewijzigd door ThanosReXXX op 4 december 2024 15:56]

Persoonlijk heb ik altijd lol als er gezegd wordt dat PS het beste platform voor race spellen is en ja Gran Turismo is een prachtige franchise en is de meest succesvolle franchise van PS met 90 miljoen totaal verkocht maar Mario Kart heeft dat dubbel met 181 miljoen ^^ blijft dolle pret en ja de N64 was absoluut superieur met Mario 64, Mario Kart 64, Ocarina of Time, Majora's Mask, SMB, Pilot Wings 64, Waverace 64, Donkey Kong 64, Yoshi Story, Starfox 64, Banjo Kazooie etc. hopelijk komt er eens een N64 Mini!
Ben ik helemaal met je eens: al had ook de N64 wel een aantal redelijk realistische race games, die waren nooit zo groot als Gran Turismo, en dat is zeker tot op de dag van vandaag een hele goede serie gebleven.

Wat betreft een N64 Mini: nou, die hoop heb ik al opgegeven. Ik denk dat Nintendo het na de SNES Mini wel mooi vond, en een N64 Mini zal ook wel duurder zijn om te maken, maar zelfs als dat niet zo is, dan staan de N64 games toch al in de online service van de Switch, dus ik acht de kans klein.

Maar goed, het blijft Nintendo, dus misschien verrassen ze ons toch nog.
En dan wel graag F-Zero X, 1080 Snowboarding, GoldenEye en Blast Corps daar ook nog bij. :P

Persoonlijk verwacht ik daarna dan wel ook nog een GameCube Mini... ;)
PC had al simulator spellen van racing en flying enz. maar op Console waren Project Gotham Racing, WRC, Gran Turismo etc. toch wel indrukwekkend hoe realistisch het allemaal was en ja ik maakte een grap over Mario Kart met G.T te vergelijken maar ik had veel plezier met G.T op PS1 en PS2 en het was toch een unieke ervaring hoe realistisch het voelde dus terecht de Best seller op alle PS platformen ^^ van 6 platformen 4 keer het meest verkocht spel!

Wie weet komt er gedurende de Switch 2 een N64 Mini en daarna een Gamecube Mini en van mij mag er ook Gameboy player opnieuw uitgebracht worden en ik vindt het vreemd dat zowel Nintendo als Sony zo weinig met Classics doen want er was genoeg interesse in de Mini's als PS1 Classic en als hun zo graag Jubileumfeestjes willen vieren waarom dan alleen versies van het huidige platform uitbrengen ? waar blijven N64 Mini's en waar is PS2 Classic ? de PS5 jubileum voorraad was binnen 24 uur uitverkocht met maar iets van 12 of 13 duizend stuks..
Ja, balen is het zeker. Ook de online service met al die klassieke games: weer opnieuw investeren, en in tegenstelling tot de Virtual console op de Wii, Wii U DS en 3DS kan je de games niet eens kopen en downloaden, maar alleen maar spelen als je een Switch online abo hebt. Dat had van mij wel anders gemogen, maar goed, Nintendo gaat toch altijd zijn eigen gang.

Daarom verwacht ik maar niets, dan valt het altijd mee als er nog iets leuks zoals een N64 toch nog komt. Eerst komende maanden maar eens even zien waar het heen gaat met de opvolger van de Switch, want voordat Nintendo daar zelf iets over zegt, zitten we waarschijnlijk ook al weer in eind maart of nog later.
Excuus voor de late reactie.. ik was weer helemaal verdwenen in Dragon's Dogma 2 waar ik een haat en liefde relatie mee heb.. heb nu eindelijk na een week en iets van 40 uur een manier gevonden om het spel te spelen hoe ik ook het eerste deel speelde en dat is Warfarer de ene keer mixen met Magick Archer en Mystic Spearhand of Archer met Thief maar dan nog het gangbang gehalte van Dark Souls is niets vergeleken met D.D2 en na een draak verslagen te hebben en dan door een menigte Goblins bijna afgemaakt te worden is gewoon niet leuk.. zit er over na te denken om Goblin Slayer character te maken en via Spotify die soundtrack te spelen ^^

Inderdaad daarom weiger ik ook om Digitaal in Nintendo te investeren want hun hebben altijd al een slechte houding gehad met digitaal aankopen en met bijv. Breath of the wild Champions DLC heb ik een uitzondering gemaakt maar voor de rest zoveel mogelijk op cartridges kopen want er zijn ook vele interessante japanse spellen op Switch net als de Gameboy en DS.

Zonder de regio lock is de Switch perfect maar soms vallen spellen tegen en een cartridge kun je weer verkopen en wie weet komen er ooit eens ondersteuning complicaties met die japanse spellen en hopelijk komt die EU Digital Act er door heen dat als iemand geld voor een spel ontvangt dat die dan ook verplicht wordt het spel te onderhouden aan diegene die het spel heeft gekocht en dat het met terugwerkende kracht gaat dan kan Nintendo de Virtual Console en of eShop weer terug halen en op de Switch is dat technisch mogelijk..

Het gaat puur om extra onkosten en mogelijk minder verkoop van nieuwe software en dat moet eens ophouden en of het nu om Nintendo gaat of MS of om Sony maakt niets uit.. PS5 Pro van 800€ kan als standaard de nieuwste spellen in 4K met 60 frames spelen maar een PS1 spel op 720P en 30 frames is niet mogelijk ? uhuh.. een RetroPi van 50€ kan wel Nintendo Classics spelen maar de Switch van 300€ kan het niet ? wat een onzin allemaal.. er kan veel over MS en XB gezegd worden en soms is het terecht maar mijn hele digitale bibliotheek is speelbaar met gratis upgrades! ^^

Oh ja Nintendo gaat toch hun gang dus als hun zeggen pas ergens in Maart over Switch 2 te praten dan kun je daar opwachten of voor nu gewoon verder spelen op Switch want gegarandeerd dat het allemaal over gaat op 2 en ik hoop op wat resolutie en frame patches maar persoonlijk zou ik niets meer investeren in digitaal maar als er ondertussen een interessant spel komt gewoon kopen en spelen op cartridges dan kan het altijd weer verkocht worden.. de enigen waar ik digitaal investeer zijn XB en Steam en wie weet komt er naast de Steamdeck ook een Steamdock!

Alvast fijne feestdagen ^^
Bedankt, jij ook fijne feestdagen.

En geen zorgen over het late reageren, want ik was er zelf ook even niet: ik zat voor mijn werk even een paar dagen in het buitenland, dus ik had toch geen tijd voor privé aangelegenheden... ;)

We zijn het volledig eens, ook ik maak af en toe een uitzondering bij Nintendo, als het niet anders kan, zoals bij DLC of bij spellen die sowieso enkel maar digitaal beschikbaar zijn.

Ook eens over Microsoft en de Xbox, alleen is het wel jammer dat er niet meer backwards compatible Xbox 360 games toe worden gevoegd. Persoonlijk zat ik nog steeds te wachten op Rise of the Argonauts en Operation Darkness, maar die gaan niet meer komen, vrees ik. Die laatste heb ik overigens alleen maar een demo van, want er is nooit een Europese versie van uitgekomen, helaas.

En ja, hoe het zit met die andere twee en hun mogelijkheden om oudere spellen te spelen, dat is mij ook een raadsel. Wellicht een financieel standpunt, omdat optimalisatie ook geld kost en ze het ene punt tegen het andere afwegen. Bij Microsoft is het nu juist hun hele plan, dat ze al die games van al die generaties samen willen brengen in één enkele omgeving, die je op meerdere platformen kan spelen, en bij Sony en Nintendo focussen ze op andere dingen.

Steam games speel ik alleen af en toe op PC, ik heb er ook niet zo veel van, en een Steam Deck is me veel te duur, ook omdat ik die amper zou gebruiken. Ik speel sowieso al minder op al mijn consoles en handhelds, simpelweg omdat ik er meestal de tijd niet meer voor heb, en soms als ik al tijd heb, ook gewoon geen zin, dus het is maar net hoe ik er op dat moment in sta. ;)

Nou, mocht je nog willen reageren: ik weet niet hoelang meer off-topic gaan nog wordt toegelaten, dus misschien moet je dan maar een persoonlijk bericht sturen. Zie maar wat je doet.

Laterrrr!
Ik ben een van de gamers die al 30 jaar games gespeeld heeft vanaf de eerste Playstation tot Playstation 5 (PSP en PSVita ook meegerekend). Op naar de volgende 30 jaar!

De PS5 opstarten met een PS1 opstartlogo was echt nostalgie!!
Shit ik heb hem altijd in slaapmodus staan.
Is dat blijvend of was dat 1 dag? Morgen maar ff proberen :z
Is het alleen voor een beperkte timeframe? Ik zou het graag willen houden
Hoe lang? Heb ik het al gemist (game niet dagelijks en heb mn ps5 vaak in slaapmodus).
Oh man, Destruction Derby en Tekken toen helemaal kapot gespeeld haha. Wat een herinneringen.

Kopieren was toen wel een ding. Je kon gewoon naar de videotheek gaan, spelletje huren, met een brander kopieren en met klepje open spelen. Dan werkte de kopieerbeveiliging niet.

[Reactie gewijzigd door X-t-r-e-m-e op 3 december 2024 12:55]

en hoe kan je spelen met klepje open? want dan stopte de disc met spinnen :)
Je moest iets zwaars leggen waar dat pinnetje van het klepje in viel bij het dicht doen.
Het was iets van een swap trick, booten met originele willekeurig spel en dan swappen :)

[Reactie gewijzigd door X-t-r-e-m-e op 5 december 2024 13:04]

Was net de tijd dat ik behoorlijk ging verdienen, Net een maand of wat tevoren met Ridge Racer in de Arcade naast de MacD in het centrum van Eindhoven. Toen zag ik de PSX met RidgeRacer als bundel, meteen aangeschaft. Playstation fanboy ever since.

En Destruction Derby? Geweldige game, speelde ik altijd met twee maten uit de dienstplicht, dronken en in hogere sferen. Had toen ook een audio installatie waar de motor geluiden ook lekker rauw konden klinken en voor een prikkie een behoorlijk grote CRT "kanon" op de kop kunnen tikken. Grafisch niet de sterkste game. Maar met ambiance en lol, ongevenaard.

Ook heel veel Gran Turismo 1, Colin McRay Rally en Final Fantasy VII zitten spelen op dat ding. Tomb Raider, de scene met de dino, over die geluidsinstallatie en dat scherm...de eerste keer schrok ik me daadwerkelijk een hoedje.

De jaren '90, met de PSX, waren een meer dan uitstekende decade voor mijn persoon. Tot 1999 aanbrak en een groot persoonlijk verlies met zich meebracht.

Maar de PSX, dat was en is een meesterzet van Sony geweest. En vooral een bijzonder slechte zet van Nintendo. Misschien niet de beste hardware in de PSX, maar op zoveel andere gebieden beter. Nintendo had zeker een paar geweldige '1st party' games, maar vaak zeer belerend, visueel 'rigide' en iets te 'familievriendelijk' voor mijn smaak.

Daarna ook een boel jaren met de PS2 doorgebracht. Daarna verhuisd naar een ander continent en sindsdien geen Playstation of andere console gekocht, vanwege mijn "PC - Masterrace" fase.
Ik weet nog dat Ridge racer een launch titel was op de PS1! Heb ik wat gespeeld!
Goeie herinneringen aan de eerste PlayStation. Ik ging van de Nintendo 8 bit naar deze console en Spyro te Dragon was mijn eerste game op deze console en eerste 3D ervaring. Het was echt een mind blowing ervaring voor die tijd.
Moet je nagaan 30 jaar... ik was een klein kind dat geld bij elkaar harkte en toen had je in Enschede nog een winkel daar kon je je oude console(nintendo) en een berg games inruilen tegen een soort tegoed. Daar in de winkel uitgeven was 100% van het tegoed, mee naar huis en je kreeg 75%. Ik en mijn broertje als een malle heitje voor karweitje doen, beetje vegen bij de buren. Console en games ingeleverd, papa die nog 100 gulden bij wou leggen en onze eerste ps was een feit! Oooh wat een genot en wat een herinnering! Tot de dag van vandaag trots dat we dat konden doen toen.

En dan te bedenken.. over 30 jaar ben ik 70, dan boeit een console mij hoogstwaarschijnlijk geen ene reet meer haha

[Reactie gewijzigd door piertje1984 op 3 december 2024 13:31]

Aangezien ik in Hengelo woon, weet ik welke winkel je bedoeld, Gameshop Twente en de eigenaar Maurines en zijn broer.
Was een winkel op Boswinkel vroegah
De grootste kracht van de PS1 was de enorme verzameling legendarische games die er voor uitgebracht is. Als ik zo snel even een top 10 lijstje maak:

Final Fanatasy VII / IX
Gran Turismo 1 / 2
Metal Gear Solid
WipeOut
Final Fantasy Tactics
Crash Bandicoot
Castlevania - Symphony of the Night
Street Fighter Alpha 3
Vagrant Story
Colling McRae Rally 1 / 2
Tony Hawk's Pro Skater 2
Spyro the dragon
Need for Speed III / High stakes
Grand Theft Auto 2
Silent Hill
Breath of Fire IV
Marvel vs. Capcom
Medal of Honor
Tomb Raider
Ape Escape

Dan valt op dat die lijst twee keer zo lang is en dat is nog altijd maar een kleine greep uit de duizenden games die voor de console uitgebracht is, wat dacht je bijvoorbeeld van Tekken 3, Crash Team racing, Theme Hospital, Spider Man, TOCA, Mortal Kombat (3?) of Resident evil om zo maar wat te noemen. Veel is nog steeds de moeite waard, zeker als je net als ik de perfecte pixel art en low poly 3D stijl kan waarderen.
Ja wat een pareltjes had je toen.
Als ik nu kijk hoeveel echt toffe en unieke games er zijn is dat enorm verschraald.

Veel lijkt op een bepaalde manier op elkaar. En het is heel veel grinden of herhaling. Geef mij maar wat meer focus op unieke gameplay, verder mag het wel wat simpeler of minder serieus in elkaar steken qua opbouw of grafisch niet perfect zijn hoor.

En ook qua moeilijkheidsgraad mag het wel weer terug naar het niveau van vroeger, wat pittiger, maar dan zonder kogelsponsen of andere ongein. En vooral qua puzzels/nadenken over hoe je het level door moet mag het wat minder voor de hand liggend.

Momenteel de originele Tomb raider serie aan het spelen. Moest even doorbijten om die oude tank controls en het geduld tijdens het spelen weer op te rakelen. Maar wat een spellen zijn dat zeg. Goed nadenken, zoeken, niet te gehaast willen spelen als je een lastig stuk koet klimmen. En ik merk na 10 minuten niet eens meer dat de graphics crap zijn haha.
Er is PS1 Classic aanbod zowel nieuw als tweedehands dus misschien eens rondkijken uitvoering: Sony PlayStation Classic Grijs persoonlijk heb ik er geen 170€ voor over maar tweedehands kun je het wel vinden voor omstreeks de 60€ en 80€ ^^ veel plezier voor weinig!
Ik heb nog 2 originele PS1’s liggen met een berg spellen :).

Maar ik mis het vooral op nieuwe spellen. Er zijn wel goed games maar de aantallen liggen lager. Niet zulke lijsten als op de Ps1 & 2, omdat veel op elkaar lijkt.

Horizon is voor mijn zo’n game die uniek genoeg is om tof te zijn bijvoorbeeld.

[Reactie gewijzigd door Mud.Starrr op 4 december 2024 07:08]

Ah mooi man ^^ maar hoe doe je dat met hdmi ? ik had zelf ook nagedacht over een originele PS1 en PS2 te halen maar hetzelfde als een Nes en Snes die hdmi converters zijn peperduur als je die kan vinden en anders moet het gemod worden en daar ben je ook wel een uurloon voor kwijt.. ja HZD is één van mijn favoriete PS spellen naast Demon Souls en Bloodborne dat zijn mijn top 3 maar ook The last guardian, Ico, Shadow of the colossus, Gravity rush enz. waren geweldig en hopelijk gaat Sony daar meer mee doen..
Daar noem je mooie titels idd. Zou idd meer van mogen komen.
Nu doet Sony het nog best goed als je kijkt naar veel van de concurrentie, Ubisoft eenheidsworst bijv.

Ik heb mn PS1 via analoge ingang van mn versterker aangesloten die dan vanaf daar met HDMI verder naar tv doorgaat. Ik neem aan dat dat een ingebouwde HDMI converter is.

Graphics op 77” zijn wel ff wenen haha. Je ziet elk foutje. Maar als ik eenmaal in een game zit merk ik dat eigenlijk niet meer zo bewust.

Ik switch momenteel tussen TR2 origineel en Horizon (heb net de DLC gekocht). En behalve de controls die niet te vergelijken zijn (tank controls is toch ff andere koek), merk ik dat bij beide vooral de gameplay telt en dan maken graphics zoveel minder uit als een game gewoon pakkend is.
Excuus voor de late reactie.. persoonlijk ben ik geen fan van zowel Sony als Ubisoft als EA enz. met de manier hoe hun met spelers om gaan maar ja PS spellen zijn gewoon uitstekend met name HZD en Ubisoft en EA spellen waren eens goed met Dragon Age, Mass Effect, Assassins Creed enz. maar de laatste jaren verpesten hun hun eigen franchises en dan kom je met bepaalde praktijken niet meer weg en dat kun je nu wel zien met Ubisoft die serieus overwegen om verlies te nemen met verkoop.. als ik ontwikkelaar en of platform houder was dan zou ik een voornemen maken om dankbaar te zijn met mijn spelers..

Bedankt voor de info en ik heb een versterker maar ben nog nooit met video bezig geweest met dat ding maar het is een Denver en er zit alle soorten toeters en bellen op dus ik zal eens kijken ^^ als je een PC hebt kijk eens naar YouTube: 64 Bits - Elden Ring Demake for SNES en YouTube: ELDEN RING DEMAKE aan de ene kant zijn graphics belangrijk daarom had ik ook een PS4 Pro puur voor PS exclusives en daarom haal ik ook een PS5 Pro maar aan de andere kant gameplay blijft King en die Classics blijven mooi het heeft gewoon iets..

Alvast fijne feestdagen ^^
Ja zo sta ik er ook een.
Gameplay eerst, dan graphics.

Heb ook een PS4 pro gehad nu een PS5, maar ga dit keer niet upgraden naar de pro. Heb dat geld gestoken in de PSVRII.
Mn dochtertje vind de PSVR fantastisch, dus nu upgrade naar de nieuwe.
Nog niet veel ervaring met PSVR ik heb weleens bij Mediamarkt het geprobeerd maar dat was iets van tussen de 5 en 10 minuten en toen stond er iemand naast mij die het ook wou ervaren en versie 2 schijnt een stuk beter te zijn met kabels management en visuals dacht ik dus en heb zo ver PS5 overgeslagen dus wie weet komt er wel een PS5 Pro met PSVR 2 maar ik wil ook PS6 afwachten wat dat wordt en hoe het komt met PS5 spellen en denk wel dat PS6 ergens tussen 2026 en 2027 komt en PS6 zal ook wel iets van 600€ of 700€ kosten door AI op het moederbord..

Naast Astro Playroom lijkt mij Monkey Ball ook een mooie VR ervaring en natuurlijk HZD VR en er zijn wel meerdere mooie VR spellen voor zowel volwassenen als kinderen en denk wel dat PS6 zowel PS4 als PS5 spellen en accessoires ondersteunt alleen de hardware en software moet op elkaar afgestemd zijn dus PS4 software + PS4 PSVR en PS5 software + PS5 PSVR 2 op PS5 en PS6 zal beiden ook wel ondersteuning maar zelf PSVR 3 krijgen dus een extra centje sparen voor een reserve set is ook handig denk ik.

Veel plezier met de kids ^^ feestdagen komen eraan misschien Monopoly in VR!
Zelf vind ik VR leuk, maar wordt snel misselijk. Maar met black friday de bundel met Horizon voor €399 kunnen bestellen.

Ik gok dat de PS6 langer gaat duren.
Vorige generaties deden ze gemiddeld 10 jaar mee. Ps5 kwam uit in 2019.

Zolang de concurrentie niet veel laat zien, hoeven ze alleen op het Pc segment te letten, dat ze daar niet al te ver achterop raken.
Ze zullen dit zo lang mogelijk rekken denk ik.
ps1 classic is zonder disk , zonde wel als je dan een hele verzameling spellen hebt
Inderdaad maar volgens mij is hdmi een probleem met PS1 en PS2 en er zijn veel mooie PS spellen daarvoor maar eerlijk gezegd als ik mijn Nes en Snes Mini's 10 uur in de maand aan heb voor even wat nostalgie dan is het veel en met PS1 en PS2 zal dat niet veel meer zijn dus ik ga geen honderden € uitgeven aan hardware en software en meer tijd aan kabels aansluiten dan spelen spenderen..

Persoonlijk ben ik meer fan van de Nintendo Mini's en PS Classics voor even een uurtje spelen en er is genoeg interesse om het toch winstgevend voor Nintendo en Sony te maken dus waarom niet ? N64 Mini en PS2 Classic voor omstreeks de 150€ met tussen de 30 en 50 spellen ^^ graag en dank u!
Niet te vergeten Resident Evil of ook wel Bio Hazard :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.