Blade Runner krijgt liveaction-tv-serie met tien afleveringen

Er komt een liveaction-tv-serie van Blade Runner. Dat zegt Ridley Scott, de regisseur achter de scifi-klassieker. Er wordt een planning gemaakt voor tien afleveringen en er is al een pilot geschreven. Waar en wanneer de serie te zien zal zijn, is nog niet bekend.

Blade Runner 1982
Filmposter Blade Runner (1982)

Volgens Scott gaat het om afleveringen van een uur per stuk en is er naast de pilot al een zogenaamde bible geschreven. Dat is een referentiedocument waarin alle informatie over personages, de setting en andere belangrijke elementen voor een tv-serie staan beschreven.

De regisseur sprak in radioprogramma BBC on Monday voor het eerst over de Blade Runner-serie, schrijft Variety. Waar de tv-serie in productie gaat en of die gefinancierd wordt door een streamingdienst of tv-zender, is nog niet bekend.

Eerder deze maand kwam de animatieserie Blade Runner: Black Lotus uit op Crunchyroll en Adult Swim. Die serie werd in 2018 aangekondigd. Black Lotus speelt zich af in 2032, een periode tussen die van de eerste Blade Runner-film en Blade Runner: 2049.

Blade Runner is een sciencefictionfilm uit 1982, met hoofdrollen voor Harrison Ford en Rutger Hauer. Het verhaal is losjes gebaseerd op Do Androids Dream of Electric Sheep?, van auteur Philip K. Dick. In 2017 kwam Blade Runner 2049 uit als vervolg op de eerste film. Deze film werd geregisseerd door Denis Villeneuve en hierin speelt Ryan Gosling de hoofdrol.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

22-11-2021 • 14:21

67

Reacties (67)

67
67
20
4
0
45
Wijzig sortering
Laten we vooral hopen dat dit op een 'normaal' platform terecht komt en je er niet weer een los abonnement voor moet nemen. Ik ben erg blij met de nieuwe influx aan sci-fi series (waarschijnlijk te danken aan het succes van Dune), maar ik wil niet iedere keer een nieuwe service proberen om het allemaal te zien.
Wat is het probleem met gewoon een maandje abonneren, kijken en weer opzeggen? 5-10 euro meestal ongeveer, lijkt me niet te veel om een seizoen van iets te kijken.
Als je het niet haalt in een maand is vervelend natuurlijk, maar dan heb je toch geen tijd om al die series te kijken blijkbaar.
omdat ik dan weer een abonnement moet afsluiten, een app moet installeren, ergens mijn gegevens (incl. betaalgegevens) moet achterlaten. Bovendien speculeren ze er altijd op dat je vrouw weer net die ene andere serie vind die ze wil kijken (die ze uiteindelijk nooit gaat kijken) maar daardoor weer vergeet.
Klinkt meer alsof je een goed gesprek moet gaan hebben met je vrouw :p
ooooh nee, I'm not going down thát rabbit hole ;)
Dat is ook mijn beredeneren... kijk een seizoen van iets en je hebt je geld er alweer uit eigenlijk. In vergelijking met zelf kopen natuurlijk, niet als je het op de reguliere TV kanalen zou volgen met een aflevering per dag of een aflevering per week.
Heb jij of staat ergens een lijst met deze influx van nieuwe sci-fi series?
Ik ben hier benieuwd naar omdat ik ze niet kan vinden.
(Series zoals foundation, en niet bv de nieuwe boba fett o.i.d.)
Series algemeen hou ik deze site eigenlijks altijd bij.
Puur calendar:
https://www.pogdesign.co.uk/cat/

Houd veel dingen bij en is soms wat laat met nieuwe addities.

Scifi komt en gaat helaas altijd snel, hoewel het de laatste tijd wat traag aanvoelt. of het ook zo is geen idee.
Ik gebruik die ook al jaaaren. Fantastische website om dit bij te houden.
Influx denk ik dat veel gezegd is, maar op meerdere netwerken zijn er de afgelopen maanden wel een aantal te vinden.
De links naar websites hieronder zijn niet bepaald overzichtelijk naar je vraag toe, dat kan ik beter! :P

Amazon prime video: The Wheel of Time S1
Apple TV+: Dr Brain S1, Foundation S1, See S2, Invasion S1
Netflix: Katla S1
Disney: The book of Boba Fett S1
Geen idee welk netwerk bij ons: Debris S1

[Reactie gewijzigd door faxityy op 28 juli 2024 22:51]

The Wheel of Time heeft echt werkelijk niks met science fiction te maken. Die valt in de categorie fantasy of high fantasy. Bedoel je niet toevallig een andere serie?
Heb je die al gekeken? Ik heb al die boeken gelezen van begin tot eind. Ik hou mijn hart vast over wat ze er van maken. Ik weet niet of de boeken zich wel lenen voor omzetting naar het witte doek. Net als dune ook altijd een probleem is geweest. Iedere keer dat ze zoiets proberen moet ik denken aan gruwels als MTV zijn poging met shannara chronicels. prima boeken maar brrr.... wat een rommel was dat op tv.

[Reactie gewijzigd door bzuidgeest op 28 juli 2024 22:51]

Ik wilde vanavond een poging wagen, maar Ik doe precies hetzelfde als jij....
Toen ik hoorde dat er een serie zou komen had ik het al niet hoog zitten, het verhaal is op zich al divers en "woke" genoeg maar Hollywoke van tegenwoordig kan er altijd nog een schepje bovenop gooien en daar alleen maar op te focussen en ondertussen het verhaal en de rest teniet te doen.
Zonder het te weten dat de serie kwam was ik hem opnieuw aan het lezen luisteren, net bij boek acht.

Die Shannara Chronicles was echt een drama, het enige positieve was voor mij als jonger persoon dat de cast knap was..... de rest was echt bar en bar slecht.
Ik heb alle boeken gelezen en dr afleveringen die nu online staan gezien. Het is erg herkenbaar wat er in de serie gebeurd, maar niet volledig volgens de letter van het boek. Overigens stoort het mij niet. Maar net als Harry Potter en Game of Thrones is het verfilmen een taak die je nooit echt 100% tot in detail kan in kan slagen.
Als je de boeken kan loslaten, vind ik het vermakelijk genoeg (en mijn vriendin die niet van de boeken houdt, kijkt uit naar aflevering 4).
Ik verwacht niet dat het 100% het boek is, dat is niet realistisch om te verwachten. TV en papier zijn heel verschillende media.

Wat ik mij afvraag is of het te pruimen is. :) De shannara chronicels wat zo een ramp dat ik er niet aan moet denken dat hier weer te zien gebeuren.

Maar ik zie dat men het vermakelijk vind ook voor lezers van de boeken. Dus wellicht maar eens iets kijken.
Zie mijn mini review hieronder.
Aflevering 1:
Op zichzelf 7-7.5
Met kennis van het boek een 5.5
Ik vind dat LOTR en Harry Potter dichter bij de boeken zaten als het ging om bepaalde lore. Zelf heb ik nu alleen aflevering 1 gezien wat misschien nog te weinig is voor een conclussie.

Let op hieronder, bevat hele kleine spoilers van karakters die nog niet in de tv show zitten.

Als een losstaand iets is het prima en van ok kwaliteit, iedereen moet waarschijnlijk nog in zijn rol komen.
Het is wel overduidelijk dat dit vrouw centrisch is, tijdens de aanval van het dorp zie je de mannen zo'n beetje niks doen terwijl de vrouwen met een groepje een Troloc omcirkelen en neerhalen. Dat geeft de impressie dat de mannen niks hebben gedaan, wat averechts zou zijn ten opzichte van de boeken gezien die zicht prima kunnen redden (dat de vrouwen meevechten is verder niet raar, want dit gebeurt ook weer in de latere boeken als duidelijk is dat het anders niet kan). Dit is niet het enige moment, de vader van Matt, natuurlijk typisch dronken man (niet in het boek).
Dit soort dingen vind ik gewoon jammer en doet af aan het verhaal, gezien de boeken al heel veel sterke interessante vrouwen heeft als karakters (Moraine, Siuan, Birgitte, Naeve, Avienda, Elaine en ik kan nog wel even doorgaan want het is een lange lijst).
Als je kijkt naar Dune dan is dat daar tenminste van wat ik zie in deel een veel echter.

Aflevering 1:
Op zichzelf 7-7.5
Met kennis van het boek een 5.5

Ben benieuwd wat de volgende afleveringen doen, maar ik ben nog niet echt enthausiast.

[Reactie gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 28 juli 2024 22:51]

Het is redelijk te pruimen en wel grappig om een Nederlandse acteur (Josha Stradowski) er in te zien. Maar met alle fantasy films/series die er al zijn, begint het wel wat generiek aan te voelen.

Maar zeker leuk voor wat vermakelijke uurtjes.
Je hebt gelijk, ben te snel geweest. Ik doorstreep het.
Voor Trending TV shows (vaak de betere) gebruik ik meestal https://trakt.tv/shows/trending
https://m.imdb.com/title/tt9359796/

Niet de hoogste score, maar wel redelijk ontvangen en zit potentie in alleen al doordat genre wat in de lift zit.


Of het wat zal worden zal de toekomst uitwijzen.
Waar kijk ik dit?
Mocht je je dat nog eens voor een andere serie afvragen, er zijn sites die dat indexeren :)
https://www.justwatch.com.../blade-runner-black-lotus
Ik gebruik SeriesFeed. Bevalt mij goed.
Ik ben groot Blade Runner fan maar ben 't eens met veel reviews: wat is Black Lotus een tegenvaller zeg. Matige graphics en animaties, waarbij alleen de achtergronden en muziek een beetje overeind blijven.
Hopelijk wordt de liveaction serie wat professioneler.
Begon al voor dune, the expanse is bijvoorbeeld ook erg goed
Altered Carbon vond ik zelf ook behoorlijk leuk. alhoewel seizoen 2 wel een beetje te extreem werd.
Wat vond je zo extreem? Ik zou mij dat niet kunnen bedenken...

Ik vind het niet zo verbazend dat we meer goede sf en fantasy gaan zien. CGI en dergelijke word steeds beter en goedkoper. SF was altijd enorm duur om goed te doen, Een van de redenen om altijd menselijke aliens te hebben of ze vaag te laten. Maar nu. Je kunt het zo gek niet maken of de computer rendert het voor je.

O en toevoeging voor de lijst West-World. Daar kreeg je past hoofdpijn van om de verhaal lijn recht te houden. Moet nog steeds seizoen 3 doen....

[Reactie gewijzigd door bzuidgeest op 28 juli 2024 22:51]

Ik vond seizoen 2 aanmerkelijk minder, vooral de vecht/actie scènes, de hoofdrolspeler vond ik te sloom en houterig overkomen.
(waarschijnlijk te danken aan het succes van Dune)
Het bijzondere is dat dit al bij de aankondiging gebeurt. Hollywood is heel goed in voorspellen welke film succesvol word, dus zodra één studio een goed concept heeft haalt een andere meteen een vergelijkbaar script van de plank.
Hmm, interesting! Al blijft het eerste deel verreweg het beste, al kwam 2049 redelijk in de buurt. De animatieserie heb ik nog niet gezien, hoor er wel gemixte signalen over...
Grappig dat je dat zegt, ik vond 2049 vele malen beter persoonlijk!
Ik ook, voornamelijk door Roger Deakins. Voor zover nog niet gezien, kan ik je Sicario echt aanraden. Ik vind dat de beste samenwerking tussen Villeneuve en Deakins qua cinematografie.
Dus bij HBO, net als Raised by Wolves?
Raised by Wolves vond ik zelf moeilijk in te komen en af te sluiten. Begon veelbelovend, maar op een gegeven moment ging het voor mij alle kanten op. Beetje zoals met Ridley Scott's films uit de laatste 20 jaar...
Helemaal mee eens wat betreft Raised by Wolves. Het is al een tijd geleden, maar volgens mij miste vooral het gevoel waar het verhaal nou daadwerkelijk naar toe ging. Er leek niet echt een doel in het verhaal te zitten.
Raised by Wolves was voornamelijk filosofisch. Ik vond hem best wel sterk eigenlijk.
Raised by Wolves eentje gezien, bij de tweede al afgehaakt.

Inderaad na Gladiator was het niet veel meer bij Ridley Scott. Enkel American Gangster was nog wel aardig.

Dieptepunt was wel The Martian, sindsdien ben ik niet snel geneigd nog naar iets van hem te kijken.
Grappig dat je dat zegt. Toevallig net Kingdom of Heaven Director's Cut nog eens gezien en dat is exact de kritiek die ik heb op die film. Gaat alle kanten op en had veel beter kunnen zijn dan ie is.(de historisch inaccurate elementen daargelaten).
Persoonlijk vind ik Denis Villeneuve echt een hele goede regisseur. Hij snapt hoe je een essentie uit een boek kan halen. Maar ook hoe je een verhaal moet vertellen.
Met Dune vond ik Villeneuve nou net wat minder goed. Het verhaal is te uitgerekt in bepaalde delen en in andere delen sprong hij te snel van hak op de tak.

Maar even afwachten wat zijn kijk op Blade Runner brengt. Had ook het probleem dat tijdens het kijken van Blade Runner 2049 in de bios, ik in slaap viel.

Een situatie-schets:
Hetzelfde gebeurde met ' No country for old men'. Die film heb ik 2 keer in de bioscoop proberen te zien, want die film werd zo opgehemeld door alles en iedereen. Beide keren viel ik in slaap. En ik was niet eens moe ofzo. En heb toch ook een brede smaak als het over films gaat. Als het verhaal maar goed is, dan boeit het me niet of de film een drama, comedie, thriller, aktie of zelfs horror is.

Bingen is ook het probleem niet. Toen het 3e deel van de Lord of the rings trilogie uitkwam in de bioscoop, had de grootste bioscoop in Eindhoven een actie. De voorgaande 2 delen werden eerst getoond en zo getimed dat het 2e deel net voor 12 uur 's nachts was afgelopen en na twaalven het 3e deel officieel gestart mocht worden. Later nog eens gedaan met de 2e Star Wars trilogie.
Zijn ze daar achterlijk geworden?

Hoe denkt met bijvoorbeeld Rutger Hauer te evenaren zoals in de eerste film? Rutger heeft z'n stempel gedrukt op met name de laatste paar minuten van deze film met zijn "tears in rain". Dat wordt nooit beter dan het origineel.

Zo zonde dit idee.
Do Androids Dream of Electric Sheep? Geweldig boek. Ik hou niet van lezen, maar deze heb ik op vakantie in één ruk uitgelezen.
Haha, misschien hou je dan toch van lezen :)
Ben vooral een vakantie lezer :p
Het tijdstip maakt toch niet uit? het gaat erom of je wel of niet van een boek kunt genieten. (door het te lezen, als onderzetter is iets anders :))
Ik vind de verhalen van Philip K Dick altijd fascinerend, maar vooral als film. Ik ben er nog niet in geslaagd om één boek van hem uit te lezen. Op de een of andere manier vind ik het taaie kost. Misschien een keer in het Nederlands proberen dan.
Asimov al eens geprobeerd?

Ik vind Asimov lekkerder weglezen dan Dick.

Maar mijn favoriet blijft Neal Stephenson.

[Reactie gewijzigd door Heroic_Nonsense op 28 juli 2024 22:51]

of Peter F. Hamilton, maar smaak is smaak :)

Of a.g. riddle

of orson scott card

of tad williams...


of of of :)

[Reactie gewijzigd door bzuidgeest op 28 juli 2024 22:51]

Als we toch persoonlijke favorieten aan het opnoemen zijn:
Alastair Reynolds
Iain M. Banks

En natuurlijk waar iedere moderne sci fi space opera schatplichtig aan is: Larry Niven
Ook uitstekende schrijvers i.d.d. :)
Ik zal ze ook op mijn lijstje zetten. Dank allen!
Tad Williams, de Drakentoon. Jazeker! Die andere nog niet gelezen (oh wel Orson Scott Card, Ender's Game).
Van Riddle wil je "the atlantis gene" hebben.
Asimov ben ik groot fan van! En toch wat makkelijker om op te kauwen ;)

Neal Stephenson is een goeie tip, ga ik naar kijken!
Wat mij misschien bij dit boek heeft geholpen is dat ik het ook echt visualiseerde als een Blade Runner film, die ik eerder had gezien dan dat ik het boek had gelezen. Wellicht dat dat helpt? :)

Had ik ook bij het boek van Ready Player One. Eerste keer kwam ik er niet doorheen, maar na het zien van de film (die overigens niet volledig gelijk is met het boek) kon ik het boek wel afronden.
Misschien moet ik dat met Dune ook een keer proberen ;)
Ik hoop dat Netflix het gaat doen. Die hebben een aantal hele goede series neer gezet.
interesant hoor vond de 1e film wel goed maar gruwelijk ook wel.
Cuz it's a good year, for the robots. Nu weet ik ook waar het stukje "do androids dream of electric sheep" vandaan komt :)

https://www.youtube.com/watch?v=A6Al6O9oATs
Altijd jammer gevonden dat BR 2049 geen sequel kreeg, vond die beter dan het origineel en ook beter dan Dune van Villeneuve. Benieuwd naar de live action serie! Binnenkort es de anime bekijken op Crunchyroll.
Hmm 2049 helemaal gemist maar als die zo goed is als het origineel dan moet ik die toch maar eens gaan zien
Vet. Ben fan van het Blade Runner universe en mr Dick in het algemeen ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.