Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 55 reacties

De klassieke sciencefictionfilm Blade Runner krijgt volgend jaar een opvolger die niet alleen in de bioscoop verschijnt, maar ook als vr-release uitkomt. De toekomstwereld van Blade Runner 2049 komt via de Oculus-brillen tot leven.

Blade Runner 2049De sequel van de iconische sciencefictionfilm Blade Runner gaat Blade Runner 2049 heten en komt op 6 oktober 2017 uit, zo werd donderdag bekend. Aanvankelijk was de première gepland op 18 januari 2018, maar de release is dus naar voren geschoven. Oculus maakte daarna volgens The Wrap bekend dat er eveneens een release komt voor de Rift-bril en de Gear VR, en eventuele andere brillen op basis van het Oculus-platform.

De 'Blade Runner 2049-vr-ervaring' komt exclusief naar Oculus en zal dus niet op de HTC Vive, de PlayStation VR of Google Cardboard- en Daydream-accessoires te zien zijn. Wat de 'ervaring' precies inhoudt, is niet bekend. De filmmaatschappij achter Blade Runner 2049, Alcon Entertainment, heeft een nieuwe divisie voor de content opgezet, Alcon Interactive, om met Oculus te werken aan de vr-release.

Blade Runner 2049 speelt zich tientallen jaren na het originele Blade Runner af en in de film zal Harrison Ford opnieuw de rol van Rick Deckard spelen, de premiejager die ontsnapte Nexus-replicants moet uitschakelen. Ook Jared Leto, Ryan Gosling en de Nederlandse actrice Sylvia Hoeks spelen een rol. De oorspronkelijke Blade Runner, met Rutger Hauer in de rol van Roy Batty, verscheen in 1982 en was losjes gebaseerd op de novelle Do Androids Dream of Electric Sheep? van Philip K. Dick. Het origineel werd geen groot succes; dat kwam pas bij de verschijning van de Director's Cut in 1992. Bij die flink gewijzigde versie was onder andere de voice over van Ford geschrapt. Over het verhaal van de sequel zijn nog weinig details bekend.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (55)

Geweldige game was dat ook, met prachtige ge-pre-renderde scenes die helaas in vrij slechte kwaliteit waren opgeslagen. Ze zouden het hele spel eigenlijk opnieuw moeten renderen en opnieuw uitbrengen.
https://youtu.be/Sb0tG7ePjJw?t=4m

[Reactie gewijzigd door Menesis op 7 oktober 2016 17:45]

Prachtig spel inderdaad. :Y

Vier cdrom's maar liefst. De sfeer benaderde die van de film zeer goed en vooral de audio was subliem. Verder een bijzonder game vanwege het gebruik van een speciale voxeltechniek, pixels met hoogte, breedte en diepte waarmee pseudo-3d-beelden te genereren waren zonder dat een 3d-accelerator nodig was.
Oculus Ruft en Facebook komen er bij niet in.
Al waren ze de alleenheerser van films, games en tijdschriften in de toekomst dan zoek ik nog liever een andere hobby dan dat ik voor die smeerpijpen moet zwichten.
Ik kan serieus wel janken door al die "exclusive" zooi die allemaal naar buiten komt rond die Oculus, Ik heb al een paar maanden een dure Vive, en heb er veel plezier mee, maar er zijn steeds meer games en 'belevingen' (whatever) die exclusief gebonden zijn aan dat kl#%te Facebook. Ze verpesten echt de hele markt door developers om te kopen :(
Gewoon via Revive gebruiken
Is natuurlijk de vraag tot hoelang FB/Ocolus dit toelaat en alsnog bij groter succes grote middelvinger opsteekt en hiervoor weer een patch uitbrengt. Concurrentie gaat een belangrijk deel straks worden, dat een FB er zeker alles aan gaat doen om hun product als winnaar eruit te halen.
Zoals ze het eerst gepatched hadden en een dag later al gecracked was?
Tja, toch loop je het risico dat het een keer echt niet meer werkt. En dat is dus best zuur als je geld neer hebt geteld voor content in hun store. Je bezit het dan nog steeds, maar je kan er niks mee met je Vive. Ik kijk dus wel drie keer uit voordat ik daar wat koop. Ik hou het dus bij Steam voor mijn Vive. De rest negeer ik maar gewoon. :)
Aan de andere kant, als die investeringen (want dat zijn het in essentie) fantastische games produceren en daarmee laten zien dat de markt mogelijkheden heeft, dan gaat ook de Vive hier in de toekomst profijt van hebben. Op moment is het aantal titels voor beide platformen best wel summier. Het is wachten op een grotere titel die gewoon beide apparaten ondersteunt (wat geen enkel probleem is) en die niet in zee gaan met een van de fabrikanten. Als je kijkt naar de kwaliteit van de games die nu voor de Rift aangekondigd zijn, is het hopelijk een kwestie van wachten voordat er super toffe zaken uitkomen voor VR ipv opgekocht door een partij. In de console-markt, waar exclusives aan de orde van de dag zijn, zijn ook genoeg goeie games op alle consoles te krijgen. Ik denk dat we naar een opstartende markt aan het kijken zijn, geef ze wat tijd.
Inderdaad, VR heeft goeie content nodig om het uberhaud van de grond te halen. En inderdaad, iemand moet gaan betalen. En dat doen samsung, oculus en Sony nu, als vr meer van de grond komt en het voor ontwikkelaars financieel aantrekkelijk is om content te maken voor VR. Komen de third party van zelf.
Dit is helemaal waar, maar dat praat nog niet goed dat Oculus actief developers aantrekt (met grote zakken geld) die eerst bezig waren met algemene (dus voor alle platformen) of Vive gerichte VR games, dat is gewoon uitermate sneu van Oculus.
Het verschil is wel dat je voor VR eerst een pc moet aanschaffen die minimaal 1000 euro kost en dan daar bovenop ook nog een VR bril die 800 kost.

Je koopt in feite een monitor voor je eigen hardware die aan een vorm van DRM doet. Bij een console ligt dit anders omdat je de gehele hardware koopt.
Mijn PC is snel genoeg voor VR en velen upgraden hun PC binnenkort met een snellere videokaart. Voor diegenen die geen PS4 hebben (zoals ikzelf) is een Vive of Rift dan niet duurder dan een PS4 + VR-bril. Bovendien geeft VR via een PC een veel betere ervaring.
De PS4 is in feite gewoon een PC (zelfde hardware). Maar veel mensen hebben al een PC die duurder is dan 400 euro dus dan zul je inderdaad betere kwaliteit krijgen.

[Reactie gewijzigd door JopV op 7 oktober 2016 23:51]

Daarom iedereen aanraden voor een HTC Vive te gaan, Oculus speelt gewoon een smerig spel, en verdient het niet om 'de winnaar' van deze VR generatie te zijn.

(Gelukkig lijkt dat ondertussen ook het algemene beeld te zijn, kijk op Youtube een willekeurig VR gerelateerd filmpje en het merendeel zit met/praat over de HTC Vive, alleen zwaar gesponsorde kanalen zitten nog met een Oculus te hannisen)

Ik heb de mijne trouwens gisteren eindelijk besteld! kan niet wachten tot ie binnen is :D
Dat was misschien niet zo handig gezien zometeen ondersteuning ATW en ASW in de Oculus runtime zit gebakken, wat gaat inhouden dat ze meer kunnen pushen qua graphics, die ondersteuning krijg je met de Vive niet, dus als je de content al kunt draaien, zal het waarschijnlijk erg lastig gaan worden om het vloeiend te houden met de meest sterke videokaart op low. Visueel gaat het voor de Rift alleen maar beter worden.
Gelukkig heeft Facebook jouw in ieder geval bereikt ;)

Voor mij blijft de Vive de betere van de 2, de tracking is immers een stuk preciezer, en in een groter gebied, en volgens mij heeft de Oculus nog steeds geen motion controllers, fotorealistische graphics gaan we voorlopig toch niet krijgen, daar zijn de resoluties gewoon (relatief) te laag voor.

Misschien dat de overige hardware over een jaar of 2 zo ver is, maar dan zijn er waarschijnlijk ook weer nieuwere VR brillen die hogere resoluties hebben, en daardoor weer zwaardere hardware nodig hebben.

Al met al, de Vive lijkt het toch een stukje beter te doen, zowel kwa specs als kwa adoptie, en als ik eerlijk ben wil ik sowieso geen Oculus vanwege het hele Facebook en 'walled garden' gebeuren.
Vergis je niet, ook de vive stuurt data door naar Valve/HTC, en ook de Vive heeft zijn werkelijke exlusives (zeker zolang de touch controllers nog niet beschikbaar zijn)..
En steam zelf is ook gewoon 'Walled garden', dus wie is hier nu de hypocrite dan?

Je moet gewoon de headset kopen die jij het interessants vindt, en niet met allemaal smoesjes je keuze proberen te verdedigen.. Jij kiest voor de Vive, goed voor jou, en je zult daar, zeker weten, veel plezier aan hebben.

[Reactie gewijzigd door SuperDre op 8 oktober 2016 00:41]

Smoesjes?... ik beschrijf gewoon wat algemeen bekend is (de tracking in de Vive is preciezer, het gebied waarin je met een Vive kan bewegen is groter, een Vive heeft motion controllers) iemand met een 'VR-brillen' label kan zoiets toch niet ontgaan zijn? kijk/lees eens iets meer (review/comparison) filmpjes/artikelen, ik heb 6-8 maanden gedaan over het maken van de keuze tussen de 2, de Oculus heeft nog best lang 'op het lijstje gestaan', maar bij iedere vermelding van vertraging omtrent de motion controllers of het 'overnemen' van wat eerst een Vive game zou zijn is die verder op de lijst naar beneden gevallen.

Daarbij is Steam inderdaad een walled garden, maar wel de grootste en tegelijkertijd toegankelijkste (zie greenlight) waar ik toch al 300+ games op heb, dus plat gezegd ben ik toch al 'valves bitch'. Komt nog bij dat VR op Steam open staat voor iedereen, dus als er morgen een of andere toffe nieuwe VR bril op de markt komt (er is bijv die StarVR bril met 210' fov) kan die gewoon met SteamVR werken, maar de Oculus store/dashboard ondersteunen? vergeet het maar.
Tja, maar valve doet dat zodat meer mensen via hun steam games gaan kopen, en daardoor dus meer inkomsten binnenharken. Verschil met oculus is dat valve geen 'kwaliteitscontrole' doet als het aan komt op gebruik van SteamVr, dus als de implementatie (door de fabrikant van de headset) ruk is zullen ze nog steeds gewoon door gaan. Oculus heeft geeoon de verplichting dat als je als fabrikant gebruik wilt maken van het oculus-platform dat je je headset bij hun certificeert, waarmee dan 'gegarandeerd' wordt dat alles fatsoenlijk werkt met het oculus platform. (En zelf heb ik 1400+ games op steam).
Bij steam kan je gewoon je geld terukrijgen als je niet tevreden bent met een game.

Dat reduceert het risico van het gebrek aan kwaliteitscontrole en houdt tegelijk de markt open voor bv indies en starters. Er is daardoor ook meer interactie tussen developers en spelers.
Ook aan dat geld terug krijgen zitten voorwaarden, zoals een limiet van hoe vaak je dat kunt doen.
Ik neem aan dat ze wel een vorm van kwaliteitscontrole zullen uitvoeren voor (SteamVR) hardware, dat ze het voor games vrijwel niet doen is helaas helemaal waar
Snap niet helemaal je je spec verhaal vandaan haalt, eigenaren van beide headsets waren het er al over eens dat de beeldkwaliteit van rift beter is, scaling is een issue bij de vive (je zit in een skybox), zoeken naar sweetspot, zwaarder. En zometeen ook betere content.

Van facebook en kornuiten ben ik ook geen fan, maar gewoon kijkende naar beide headsets staat het buiten kijf dat de rift de betere headset is, met touch in aantocht blijft er weinig in het voordeel van de vive over.
Specs doelt in mijn reactie vooral op het geheel, zoals ik al aanhaalde kunnen we (helaas) echt nog geen foto realisme verwachten.

Daar komt nog bij dat er ook genoeg mensen zijn (wederom, ik heb 6-8 maanden review videos/artikelen gekeken/gelezen) die zeggen dat de graphics kwaliteit en 'screendoor effect' gewoon hetzelfde zijn in de 2 brillen.

Dat volgens jou buiten kijf staat dat de Rift de betere headset is ben ik gewoon niet met je eens, het is ook echt zeker geen slechte headset ofzo, maar HTC en Valve zijn gewoon verder kwa hard en software, zelfs als de beeld kwaliteit wel minder zou zijn (waar ik dus niet echt in geloof) dan wint de Vive het nog met de rest van de specs.
Wat is er dan precies minder bij de Vive volgens jou?

En dit soort dingen is waar ik me op baseer, gewoon via google gevonden als 'vive vs oculus review': 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
De meeste van die reviews zeggen gewoon dat de Vive als winnaar uit de bus komt, zeggen ze dat niet dan zeggen ze dat de immersie bij de Vive beter is, en laat dat nou net een van de belangrijkste dingen zijn voor VR, dat je ook echt het gevoel hebt 'daar te zijn'
En daar gaat straks de Playstation VR hard bijkomen let maar op....
Playstation VR word volgens mij heel tof, en ik wil het zeker proberen, maar het is niet te veranderen dat een PS4 (pro) kwa specs (cpu gpu ram etc) niets kan beginnen tegen een beetje gaming pc van de afgelopen 12 maanden, en VR heeft helaas nou eenmaal behoorlijk hoge minimale/recommended specs. Dus wat mij betrefd zal VR gamen op een PC altijd meer bieden dan op een console.
de "vive" eravring is nog steeds beter en revive kan de meeste dingen wel op de htc aan het werk krijgen.
Tja, probleem ligt bij HTC, die zouden rustig naar Oculus kunnen stappen om ook ondersteuning in de Vive te bouwen voor het Oculus platform, Oculus staat daar gewoon open voor (immers betekend dat voor hun ook inkomsten via de store, net zoals dat voor Valve ook de enige reden is waarom ze SteamVR wel ondersteuning hebben toegevoegd voor de Oculus, naast dat de Oculus headsets ook de eerste headsets waren die SteamVR ondersteuning hadden)...
Maar Oculus is actief bezig om dingen als revive (software waarmee je Oculus spelletjes op een Vive kan spelen) onderuit te halen? dus hoe staan ze dan open voor samenwerking met andere partijen? eerst zien dan geloven.

Steam/Valve daar in tegen heeft al vanaf het begin een open standaard en sdk.

Nog een leuke, kun je bij Oculus losse onderdelen van een Rift kopen om je eigen hardware mee te maken? bij HTC/Valve kan dat namelijk wel.
Je doelt puur op de trackingsensoren voor lighthouse, dat is bij oculus in principe niets meer dan wat irleds in je hardware proppen..
Je omschrijft precies de reden waarom ik nog geen Vive heb gekocht. Het uitgangspunt moet openheid zijn (wat Valve en HTC ook onderschrijven), maar als dat walgelijke Facebook de poten onder je vandaan zaagt met misselijkmakende 'exclusives' dan word het je niet makkelijk gemaakt.
Of je bent gewoon te vroeg ingestapt. Die conclusie zou je ook kunnen trekken.
Want, als ik later zou instappen zou ik misschien voor Oculus hebben gekozen en die exclusives ook kunnen hebben? :) Neeh zou dezelfde keuze gemaakt hebben. Dat veranderd toch niets aan deze salesstrategie...
Ik zou goeie content anders een goeie reden vinden op voor de oculus te kiezen.
er is geen enkele goede reden om voor facebook te kiezen.
Inderdaad:
if Facebook
then
VR = never;
end if
;)
Inderdaad. Oculus heeft sinds de laatste update van zijn software Vriendengroepen en dat soort sociale meuk toegevoegd. Je weet al welke kant het op gaat.
Nog meer data om aan facebook te voeden???
Daar ben ik het niet mee eens. Het gaat om de stelling dat content vaak te lang "exclusive" is voor één platform. Hetzelfde geldt voor de "exclusive games" op de PS4 en XBOX, waardoor de games op de PC uitblijven. Dit is gewoonweg een angst van producenten, die hun producten / platform niet vertrouwen.

Uiteindelijk houden wij als consumenten deze producenten het hand boven het hoofd. Wanneer we stoppen met het kopen van deze exclusieve producten, veranderd de markt best snel.
Dus Sony moet maar games gaan financieren en die vervolgens op de concurrerende platformen brengen?
Ja, misschien niet direct, maar uiteindelijk wel. Zo krijgen ze hun investering sneller terug, grotere oplage(n) en zo meer winst. Een miljoenen markt er in eens bij, dat moet toch interessant zijn.

Die koppel-verkoop zouden ze best mogen stoppen.
Exclusives zijn voor de consument een goeie reden om een ps4 te halen, als Sony dit opgeeft zijn ze meteen de beste reden kwijt om voor playstation te kiezen. Als de concurrentie het doet moet je eigenlijk wel meegaan.
Dan heeft (bijvoorbeeld) Sony geen vertrouwen in zijn eigen product. Wanneer dat uitsteekt in features en verschillend is met de concurrentie, koop ik er meteen een PS4 bij, maar niet om de game-exclusiviteit.
Bij een console zijn de games juist het aller belangrijkst. Dat ga je toch je onderscheidende games niet opgeven? Tesla gaat toch ook niet z'n zelfrijdende Auto techniek ook geven aan de concurrent? Exclusive Games onderscheiden de console juist van de concurrent.
Waarom niet, aan de games verdienen ze toch ook. Ongeacht het platform, natuurlijk zal het ze op de ps4 meer opleveren. Door de toch al niche VR markt verder op te knippen wordt de keuze alleen maar lastiger.
Wat als ik het "verkeerde" platform kies? Eerst maar even afwachten.
De exclusives zijn juist de reden om voor een bepaald platform te gaan... Terecht gewoon... Als er geen exclusives zijn waarom bestaan al die consoles dan nog... Needat is gewoon logisch... En die gamesop de pc blijven gewoon niet uit... Bovendien zijn er tig games die alleen op de pc uit zijn en nooit naar de consoles gaan komen, ook vele big budget titels.....
Inderdaad, hier komen alleen maar verliezers uit :(
No offence, ik vind het zelf ook niet chique, maar dit wist je al voordat de twee op de markt kwamen.

Als dadelijk Touch uit is dan gaat het aanbod flink omhoog.

Maar het is het wachten waard.
Ik kan serieus wel janken door al die "exclusive" zooi die allemaal naar buiten komt en alleen werkt met een VR bril en bijbehorende Touch-controllers.

Maar gelukkig werkt Blade Runner 2049 wel zonder VR bril en bijbehorende Touch-controllers.
Is hardcore Henry al beschikbaar vr? Als er een film zich daar voor leent dan is het deze wel.
Denk niet dat het een goed idee is om die film via een VR-headset te gaan zitten kijken...
Ik heb het boek onlangs gelezen en je weet gewoon dat meestal het boek beter is dan de film maar bij de all time favourite Blade Runner had ik het niet verwacht. Het gaat aardig de diepte in qua filosofische kant en ontwijkt een beetje de technische invulling van de wereld waardoor je geen gevoel hebt een op sommige punten verouderd Science Fiction boek te lezen, zoals bijvoorbeeld in de eerste Foundations van Asimov waar kernenergie een grote rol speelt op een manier zoals mensen er in de jaren '50 over dachten.

Dune is trouwens ook een boek wat gewoon nog moeiteloos mee kan. Jammer dat de verfilming van Jodorowski er nooit is gekomen.

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 7 oktober 2016 15:23]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True