Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 30 reacties
Bron: Blender Foundation, submitter: MatMis

Blender logo (75 pix)Versie 2.73 van het opensource- en crossplatform-3d-programma Blender is uitgekomen. Deze applicatie is bedoeld voor 3d-modelling, animatie, rendering, post-production, interactive creation en playback. Meer informatie over de uitgebreide mogelijkheden van Blender kan op deze pagina worden gevonden. Met dit programma zijn onder meer de korte opensource-animatiefilms Elephants Dream, Big Buck Bunny, Sintel en Tears of Steel gemaakt en er is eerder dit jaar een inzamelingsactie geweest om een volledige film te maken. De belangrijkste verbeteringen die in deze release zijn aangebracht kunnen hieronder worden gevonden.

Changes in Blender version 2.73
  • Several Cycles Rendering updates, improvements and new features, support for GeForce 9xx GPUs.
  • New fullscreen mode, improved Pie Menus, 3D View can now display the world background.
  • Knife-tool now allows freehand smart cuts, and more improvements were made in selection tools, Bevel Modifier and Shapekeys.
  • Unwrapping UVs was improved, strength is now enabled for Grab and Snake Hook brushes, better visual feedback mode for painting with masks.
  • Sequencer now can show a backdrop, strips can be snapped to others along with other improvements.
  • Freestyle NPR Rendering has a new SVG exporter add-on, along with other improvements.
  • Grease Pencil had a major update, it is now possible to edit and animate strokes! New draw styles, and imporvements in user interface.
  • Collada Importer was updated, improving the compatibility with other software’s bone concepts.
  • Add-ons: FBX improved importing/exporting armatures, some Python API changes could need some Add-ons to be updated!
  • As usual several other minor updates and improvements, and lot of bugfixing also in this release.

Blender 2.73 screenshot (620 pix)

Versienummer:2.73
Releasestatus:Final
Besturingssystemen:Windows 7, Linux, BSD, macOS, Windows Vista, Windows 8
Website:Blender Foundation
Download:http://download.blender.org/release/Blender2.73/
Licentietype:GPL
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (30)

blendtuts.com....
blenderatists.org
blender.org natuurlijk.........
blenderjourny.com....
teveel om op te nemen...
cycles is amazing..qua rendering..
stuur me een pm en ik stuur je een voorbeeldje wat een totale amateur(zoals mijn nickname al doet vermoeden...) kan doen met blender....
Ziet er ongelooflijk impressionant uit, alleen is het verre van toegankelijk...
Ik gebruik Solid Edge, AutoCAD, Sketchup, zoveel je wil, maar toch blijft dit programma voor mij een onhaalbare kaart. Jammer
Als je er even voor gaat zitten valt het inderdaad echt heel erg mee! Ik werkte vorig jaar bij een animatiestudio en heb daar op een gegeven moment met een collega besloten om als uitdaging samen een productie in Blender te doen. Natuurlijk is de leercurve (als in elk 3D pakket) tamelijk stijl, maar als je blender eenmaal onder de knie krijgt kom je er achter dat de workflow in blender heel snel is! Je kan zo goed als alles in blender wat je in bijvoorbeeld een Maya ook kan, en om eerlijk te zijn werkt de Blender interface veel en veel fijner! Een ander groot voordeel is dat blender alles ingebouwd heeft, zo kan je bijvoorbeeld sculpten, compositen en motion tracken! allemaal in een programma van rond de 80mb! Ik heb ervaring met 3dsMax, Maya en Blender, en ik kan je beloven dat de laatste van die 3 echt de meeste potentie heeft!
Moest laatst voor een project terug naar maya... het was een groot vloekfeest, en maya is bij verre niet zo stabiel als blender! (blender loopt eigenlijk nooit vast, maya ongeveer 3 a 4 keer op een dag)
Na dit gelezen te hebben moet ik er maar weer eens een weekje goed voor gaan zitten.
Vergelijken met Blender 2.4 ofzo is het interface sowieso nu stukken makkelijker. Toen ben ik ook afgehaakt en heb het maar weken geleden weer opgepakt.
Samen met Youtube en het nieuwe interface, de nieuw render engine en nodes is het echt veel makkelijker mee werken.
Na het lezen van jouw bericht lijkt het dat Blender nu zeker echt 'volwassen' is geworden. Dat vind ik ontzettend mooi. Je merkt al dat er in de community steeds meer professionele projecten met behulp van Blender worden gemaakt.

De leercurve is steil, maar het feit dat het een open source project is en daarmee vrij te gebruiken door iedereen en ook de ontzettend grote community maken het een lage drempel voor de ge´nteresseerden om zich er meer in te verdiepen. Zowel Blender als de community zullen dan ook alleen maar blijven groeien gok ik zo.

[Reactie gewijzigd door Aristo op 8 januari 2015 17:53]

Herkenbaar, ik kan er ook totaal niet mee overweg. Door de jaren heen heel wat pogingen gedaan, maar het is het echt niet voor mij helaas.
Dat is puur een kwestie van gewenning.

Ik ken het uit m'n eerste *nix stapjes, SuSe 6.1, ergens lange geleden.
Het wennen aan de losse venstertjes destijds was wennen, maar de Paint Shop Pro daarvoor,(betaald) op Windows had ook eigenaardigheden.

Het Adobe "product" heb ik nooit gebruikt, dat was destijds al te duur voor de particulier.

Ik ben blij dat ik een huidige versie van Gimp naar het oude gedrag terug kan zetten,
dat ken ik.
Dit gaat over Blender, niet Gimp he ;)
Toch is het echt niet zo ingewikkeld. Ik ben er een middag voor gaan zitten en al snel viel het kwartje :) Dan ken je uiteraard alles de basisbeginselen, maar dat is al genoeg om er leuke dingen mee te kunnen doen.
Het is inderdaad niet heel moeilijk om de basis te snappen, maar als je vooral gewent bent om met sketchup te werken zoals ik, dan is het toch wel een flinke stap.
Ik heb hem laatst gemaakt omdat ik probeer met unity een game te bouwen (voorlopig gewoon voor mezelf om te leren hoe dat werkt met 3d space enzo (erg verwarrend voor mij als visual basic programmeur)), en een heel simpel dozig huisje maken lukt wel, maar alles wat een beetje meer detail heeft, poeh da's best moeilijk.
Vooral omdat ik al niet grafisch ben aangelegd.
Je noemt 2 programma's die 4k/5k kosten, en dan is blender een onhaalbare kaart...
wat heeft het een met het ander te maken?
Die programma's zijn gekocht door mijn werkgever.

Blender is voor mij onhaalbaar omdat ik er niet mee aan de slag geraak, niet omdat het te duur is.
Tijd = geld.

Zoals TommieBommie zegt, als je er voor gaat zitten kun je het goed leren, en is de workflow vaak sneller.

Dus ipv licenties aanschaffen kun je het equivalent in tijd investeren om blender te leren. Netto kost het je dan niets meer, maar heb je wel een snellere workflow ontdekt.

Maar waarschijnlijk praat ik tegen de verkeerde persoon, want je werkgever zal de tools wel bepalen :9
Neen hoor, als ik zeg dat ik hetzelfde werk goedkoper kan doen met andere tools mag dat.
Alleen is blender iets totaal anders dan autocad en solid edge.
Blender zou ik graag kunnen voor mezelf, om organische dingen te tekenen.
google op andrew price....hij kan je een hoop dingen leren...of blender guru...sorry als ik te enthousiast overkom maar dat is wat blender met je doet if you get the hang of it....oliver villar...master....
Hem (oliver villar) heb ik laatst ontdekt. Hij is echt heel goed in modelling en compositing.
Ik heb 2 van zijn `workshops` gekocht via zijn site,blendtuts.org, dark forest en hologram en ook persoonlijk contact daarover met hem gehad ,echt een top gast....
Zijn die workshops de moeite waard?
absoluut....hologram is voor wat gevorderden, gaat voor mij iets te snel maar dark forest is zeer de moeite waard..een uurtje of 5 video materiaal,alle blender files...echt een aanrader en nu met 30% korting.
Andrew price, Sardi Pax, BornCG, CG Masters - allemaal op YouTube, allemaal erg goed.
sardi pax...indeed...man..zijn er teveel om op te noemen...
Top dat tweakers aandacht aan blender geeft.
Is imho het beste export product van nederland.
Project gooseberry gaat groot worden en het geld stroomt de goede kant op.
Ton Roosendaal is the master with capital M......

[Reactie gewijzigd door prutsertje op 7 januari 2015 22:42]

Met dank aan de Submitter Jawel O-) :P

[Reactie gewijzigd door MatMis op 7 januari 2015 23:53]

It`s thinking out of the box.....gratis en echt je fantasie is je grens...probeer een paar tuts op youtube and you are hooked...het is vallen en opstaan..klopt...that`s life
Ik ben de laatste maanden weer een stuk intentsiever met Blender bezig, maar niks dan lof wat mij betreft - geweldig wat een kwaliteit een gratis programma kan leveren. :)
en natuurlijk www.dbc-3d.nl....als amateur opereer ik daar onder de naam rozz.....
Blender rules, voor echt goede tutorials zie deze site http://gryllus.net/Blender/3D.html
Scrolll iets naar beneden en zie video tutorial links, meeste videos zijn erg kort, rond 5 minuten.
Of download de PDF's, en je hebt zo'n beetje alles wat je moet weten van Blender, daarna kun je
eventueel 1 van de " projecten" van die site proberen. :)
Blender.... Ik moet iedere keer weer denken aan de filmpjes op Youtube: "will it blend?" van de firma blendtec. https://www.youtube.com/user/Blendtec

Heeft iemand met blender.org de blenders van blendtec al eens zichzelf laten blenden? Of die man met de stofjas en veiligheidsbril :-)

Ik moet zeggen dat blendtec wel humor heeft, misschien willen ze het zelfs op 1 of andere mannier sponsoren...

[Reactie gewijzigd door beerse op 9 januari 2015 12:05]

Lijkt me wel tof om weer eens te leren.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True