Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 47 reacties
Bron: OpenOffice.org, submitter: jota

OpenOffice.org 3.2.1 logo (60 pix)OpenOffice.org heeft een opfrisbeurt gekregen en is daardoor bij versienummer 3.2.1 aangekomen. Dit opensource-officepakket wordt geleverd met een tekstverwerker (Writer), een spreadsheetprogramma (Calc), een presentatieprogramma (Impress), een tekenprogramma (Draw) en een databaseprogramma (Base). Downloads zijn inmiddels al in ongeveer vijftien verschillende talen beschikbaar, waaronder in het Nederlands. Versie 3.2.1 is een zogenaamde maintenace release voor 3.2.0 en naast enkele bugfixes zijn in deze release de Sun Logo's vervangen voor die van de nieuwe eigenaar:

3.2.1 Release Notes

OpenOffice.org 3.2.1. brings along some changes in the graphical user interface. After the acquisition of Sun Microsystems by Oracle all Sun Logos were replaced by Oracle Logos. Furthermore the OpenOffice.org logo was refreshed for the 3.2.1 release. During the last 10 years OpenOffice.org™ has evolved to a quite large project in the FLOSS world and a successful product in the office productivity suite market. Together with our product the OpenOffice.org brand spread over the world. This brand has a tradition of quality and it remains faithful to its origins and it has now a refreshed appearance.
OpenOffice.org 3.2.1
Versienummer:3.2.1
Releasestatus:Final
Besturingssystemen:Windows 7, Windows 2000, Linux, Windows XP, macOS, Solaris, Windows Server 2003, Linux AMD64, Linux IA-64, Windows Vista, Windows Server 2008
Website:OpenOffice.org
Download:http://download.openoffice.org/other.html#en-US
Bestandsgrootte:147,00MB
Licentietype:Voorwaarden (GNU/BSD/etc.)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (47)

De update omvat tevens security fixes.
Zie:
http://www.openoffice.org/security/bulletin.html
en ook:
http://development.openoffice.org/releases/3.2.1.html

De Nederlandstalige versie wordt aangeboden via
http://nl.openoffice.org/downloaden.html

Alle andere versies worden aangeboden via
http://download.openoffice.org/other.html
N.B.
Let er wel op Java Runtime Environment (JRE) niet mee te installeren, dus "Include the JRE to the download" uit te vinken.
Er wordt namelijk niet de meest actuele JRE-versie meegeleverd.
En tevens is JRE voor de meeste OpenOffice-functionaliteit niet benodigd.
Zie:
http://wiki.services.open...i/Java_and_OpenOffice.org

[Reactie gewijzigd door Stupendous Man op 5 juni 2010 17:31]

Weet je toevallig ook wanneer deze gereleased wordt voor Mac OSX?
quote: mastadizzy
Weet je toevallig ook wanneer deze gereleased wordt voor Mac OSX?
Er is al wel een Engelstalige versie voor Mac OS x86 beschikbaar,
zie: http://download.openoffice.org/other.html
Maar de Nederlandstalige versie voor Mac OS moet nog getest worden.
Als je wilt kun je zelf de Nederlandstalige versie testen.
Zie: http://nl.openoffice.org/...html#nog_niet_beschikbaar

[Reactie gewijzigd door Stupendous Man op 6 juni 2010 13:33]

Alleen het opstartscherm is veranderd, verder gaat het er steeds meer gedateerd uitzien...

Normaal gezien geef ik weinig om de looks, maar de MSO07 ribbon is wel erg handig.

[Reactie gewijzigd door Cyberblizzard op 5 juni 2010 14:42]

De MSO 2010 ribbon is veel handiger. De ribbon is in dit pakket tenminste consistent en in alle schermen aanwezig ipv in maar 50% (of iets in die richting). Verder kun je de ribbon ook beter verbergen en komt het alleen tevoorschijn wanneer je er met je muis op gaat staan. Zodra je een optie kiest verdwijnt ie ook weer. Dat is mijns inziens ook precies wat zo'n toolbar zou moeten doen: aanwezig zijn wanneer je 'm nodig hebt en voor de rest gewoon weg zijn. Afgezien daarvan vind ik een toolbar prettiger omdat daar de icoontjes achter elkaar staan. Op de ribbon heb je ze achter elkaar en onder elkaar waardoor het vaak nogal erg chaotisch is. Ook zijn niet alle functies goed te herkennen aan het icoontje en juist door de chaos wordt het vinden van de functie dan heel lastig. Dat is een stuk minder bij OOo omdat die een toolbar gebruikt.

De oude interface mag dan wel nadelen hebben maar de ribbon heeft ze ook en voegt er meer aan toe omdat de chaotische indruk die het wekt dingen terug vinden moeilijk maakt. Vooral mensen die niet dagelijks met bepaalde functies werken hebben er moeite mee. Ik heb gemerkt dat het aanleren van sneltoetsen makkelijker en sneller werkt dan uitzoeken waar iets op die ribbon staat. Lijkt mij dan toch een serieus issue van die ribbon: het doet het tegenovergestelde van wat het beoogt. Er moet dus aardig worden bijgeschaafd om de chaos te temmen. Bij OOo hebben ze ook getest met deze ribbon interface en daar kwamen ze achter hetzelfde. Het was te chaotisch voor mensen om snel dingen te vinden en dus is men nu weer opzoek naar iets anders. Ook hier wordt er gekeken naar iets wat lijkt op de ribbon maar waarbij de chaos afwezig is en dingen makkelijk te vinden zijn.
Kijk daar ben ik het mee eens. Alles is in groepen bij elkaar gezet, uit iedere groep gebruik je steeds maar één of twee knoppen en dan heb je weer iets nodig uit een andere groep, kortom je zit steeds van groep te wisselen en alles kost twee keer zoveel tijd (en dan ga ik er dus vanuit dat je alles al weet te zitten en niet hoeft te zoeken). De Ribbon is voor mij een absolute mislukking.
Het is ook geen toeval dat ze een soort spelletje hebben ontwikkeld om de meer geavanceerde functies in de ribbon te kunnen vinden.

Ja, ze zijn 'toegankelijker' geworden omdat ze niet meer in tools-geavaneerd zitten maarin het menu. maar in de praktijk lastiger te gebruiken omdat ze over het hele menu verspreid zitten ipv lekker bij elkaar in het opties menu.
maar de MSO07 ribbon is wel erg handig
De niet uit te zetten ribbon interface is de reden dat ik tegenwoordig ook op m'n werk OO gebruik. MS snapt, net als Apple, niet het verschil tussen de termen gebruikersvriendelijk en beginnersvriendelijk.
Die ribbon is inderdaad gruwelijk irritant. Op het moment dat we op school overgingen naar Microsoft Office 2007 heb ik dan ook zeer snel OpenOffice.org Portable op mijn USB-stick gezet. Daarna op mijn werk zaten ze ook net in de overgang naar Microsoft Office 2007, maar ik heb het zelf nooit geïnstalleerd. Ik heb er altijd Microsoft Office 2003 op laten staan en heb er OpenOffice.org naast gezet.

Ik snap sowieso niet waarom mensen Microsoft Office mooi vinden en OpenOffice.org niet. Ik vind de verschillende versies van Microsoft Office juist niet om aan te zien. OpenOffice.org past zich gewoon volledig aan aan het thema dat je op je PC hebt ingesteld, waardoor het perfect integreert met de rest van je desktop. Microsoft Office doet dit totaal niet. Voor Microsoft Office hebben ze altijd een compleet eigen GUI ontwikkeld, in plaats van gebruik te maken van de standaard GUI, waardoor de menu's van Microsoft Office 2003 er dus ook al anders uitzagen dan die van Paint, Wordpad en dergelijke. Ik heb een hele tijd geleden eens een artikel gelezen dat ging over de inconsistentie van Microsoft Office, maar die kan ik helaas niet meer vinden.

Microsoft Office 2007 is al helemaal een ramp op het gebied van integratie met de rest van het besturingssysteem. Je hebt drie kleuren waar je uit kunt kiezen en dat is alles. Er wordt niet eens gebruik gemaakt van de titelbalk van die in andere programma's gebruikt worden, maar Microsoft Office 2007 legt er zijn eigen schil overheen (goed te zijn als je hem opstart op een trage PC en het laden dus wat trager gaat). Alles ziet er compleet anders uit dan de rest van je besturingssysteem. Stel je thema in op Windows Klassiek en je zit nog steeds met dat lelijke blauw opgescheept (tenzij je één van de andere twee kleuren kiest, maar met die kleuren valt al helemaal niet te werken). Ik heb mijn besturingssysteem ingesteld op het thema Windows Klassiek, geef dat programma dan een grijze achtergrondkleur.

OpenOffice.org doet het wat dat betreft stukken beter. OpenOffice.org gebruikt gewoon het thema dat jij hebt ingesteld en zorgt zo voor een consistente look and feel met de rest van het besturinssysteem. Tenminste, voor zover daar nog sprake van is bij Windows, aangezien Microsoft ondertussen over vrijwel alle applicaties een volledig eigen GUI gooit. We hebben Microsoft Office 2007, maar er zijn programma's die diezelfde GUI gebruiken. Sinds Windows 7 gebruiken Paint en Wordpad ook die belachelijke ribbon, maar deze is totaal anders dan die van Microsoft Office 2007. Dan hebben we Windows Live Messenger die ondertussen ook zijn volledig eigen GUI heeft, maar deze lijkt dan weer op geen enkele andere applicatie van Microsoft. Dan hebben we de nieuwe versies van Internet Explorer. Deze hebben wel nog de bekende menubalk, maar deze is standaard verborgen en staat ineens niet meer direct onder de titelbalk.

Als je een GUI bedenkt, pas deze dan ook overal toe en bedenk niet voor ieder programma weer iets compleet nieuws. Nu integreerden de oude versies van Microsoft Office ook al voor geen meter in Windows, maar de laatste jaren is van consistentie echt totaal geen sprake meer in Windows. Als je vijf applicaties open hebt staan, zien ze er alle vijf weer iets anders uit.

Op mijn MacBook en op mijn Ubuntu-PC's heb ik hier totaal geen last van. OpenOffice.org en Firefox passen zich mooi aan aan de rest van mijn Gnome-desktop. Geen afwijkende kleuren, andere titelbalken of iets dergelijks. Op mijn MacBook is ook sprake van een consistente look and feel. Alle applicaties zijn op een zelfde manier opgebouwd.
MS Office 2007, Office 2010 passen zich niet aan op standaard Windows, dit omdat ze een standaard Windows GUI (WPF) gebruiken. En in Windows 7 is de Ribbon doorgevoerd in de standaard applicaties (Paint en WordPad) dus past het daar nog beter.
Maar ja, als je nooit met Office 2007/2010 hebt gewerkt kan ik wel indenken dat je de Ribbon niks vind. Je kan ook kiezen om met je tijd mee te gaan en de nieuwe GUI te leren.
Hij gaat ook met zijn tijd mee want hij heeft zo te zien Windows aan de kant gezet voor Ubuntu/Mac OSX en MSOffice ingeruild voor OpenOffice.org. ICT'ers die met hun tijd meegaan weten dat er meer en beter is dan alleen Microsoft.

[Reactie gewijzigd door Spesh op 7 juni 2010 13:03]

Je kunt ook kiezen om voor te lopen op je tijd en MS Office gewoon inruilen voor een op open standaarden gebaseerd pakket en Windows te vervangen door een vrij en open systeem. Beide Microsoft producten gaan namelijk verdwijnen in de vorm die ze nu hebben. Er zijn straks nog twee smaken: the cloud (met betalen per minuut of per toetstik) en Free and Open Source.
Je bent dus ook niet over op Windows 7, deze gebruikt de ribbon interface óók voor de ingebouwde applicaties (WordPad, Paint)
Kan je geen ongelijk geven. Zeker in ubuntu ziet ie er gewoon aartslelijk uit met die gigantische iconen.

IMB's versie van OpenOffice oogt alvast veel aangenamer. Valt wel op dat Lotus Symphony wel wat minder functies moet missen uit OOo. Maar als het enkel de bedoeling is om wat brieven/teksten te typen lijkt het mij een mooi alternatief ;)
http://symphony.lotus.com...ymphony/home.nsf/products
Ik anders wel, ribbon laat me volkomen koud. Zelfs in ms office gebruik ik de classic menu plugin. Aangezien deze bestaat ben ik niet de enige.
helemaal mee eens, doe mij maar gewoon een menubalkje en verder een kleine knoppenbalk.
zeker op breedbeeld-laptopscherm is het erg prettig om niet te veel hoogte te verliezen aan zoon oversized toolbar.
ik heb op mn windowsbak naast openoffice nog office 2003 staan van MS, omdat ik met die nieuwe versies compleet te weg kwijt ben. (ja ik weet dat je daar met een aantal dagen aan went, maar waarom zou ik in godsnaam aan een nieuw systeem moeten wennen als het oude me prima bevalt? de momenten dat ik intensief zit te officen heb ik geen tijd om te zoeken, dan moeten mn verslagen of presentaties namelijk voor de deadline af zijn :+ )
Het probleem is dat mensen hier gewenning verwarren met een intuitieve en effectieve GUI.

De oude interface is helemaal niet goed, maar mensen denken dat de oude interface goed is omdat ze alles weten te vinden. Men vergelijkt een nieuwe interface met een interface waar ze al jaren aan hebben kunnen wennen. En dan zeggen "ik kan niks terugvinden." Nee, dat is ook niet zo raar. Maar weet je de eerste keer nog dat je die menuutjes tegenkwam? Weet je alle momenten nog dat je door al die menuutjes heen hebt moeten ploegen voordat je eindelijk een optie kon vinden? Ik zal je vast verklappen dat je daar bij elkaar heel wat langer mee bezig bent geweest dan het je nu zou kosten om de ribbon interface aan te wennen.

Waarom zou je aan het systeem moeten wennen als het oude prima bevalt? Tsja.. waarom? Dat moet je zelf weten. Waarom zou je leren autorijden als een paard en wagen ook wel vooruit gaan? Waarom zou je uberhaupt een computer gebruiken? Pen en papier bevallen toch ook prima? Je moet alleen niet zeuren als je straks geen baan meer krijgt omdat een nieuwe generatie werknemers je met twee vingers in de neus voorbij fietst omdat zij wèl nieuwe technieken hebben aangeleerd en daarmee effectiever werken.
Een interface waar je aan moet wennen is per definitie niet intuitief.

Jouw voorbeelden snap ik ook niet echt, er is volgens mij een verschil tussen een paard en een auto. Als je de spreekwoordelijke auto er bij wil slepen dan is de vraag die je moet stellen: waarom wennen aan een versnellingsbak als je al een automaat hebt? Of waarom een automaat als je schakelen prettig vindt.

Een GUI voegt namelijk geen ... toe aan de functionaliteit van een programma. Je koopt MS Office niet omdat er zo een mooie ribbon in zit, maar omdat je een brief of rapport wilt schrijven.

Aanleren van de ribbon omdat je zonder dat voorbijgestreefd door een nieuwe generatie? Grotere apekool heb ik nog nooit gehoord. Als ik geen baan meer kan krijgen is het omdat ik te oud/te duur ben en niet omdat ik weinig verstand heb van de user interface van MS Office. Want daar huur je desnoods even een secretaresse voor in.

Ik ken trouwens voldoende managers die in het geheel geen verstand hebben van computers of de laatste stand van de techniek.

Moet je met alle geweld meegaan met de laatste stand van de techniek? Vraag dat eens aan een Cobol programmeur. Is toch een behoorlijk gedateerde taal, maar er blijft vraag na.
Een interface waar je aan moet wennen is per definitie niet intuitief.
Ten eerste hoop dat jullie innovatief bedoel ipv intuitief. Aangezien intuitief heeft te maken met intuïti, oftwel wat dingen wat je innerlijke ik zegt.

Ten tweede moet je aan de meeste innovatieve dingen wennen.En ja dan geld het paard en wagen en de toentertijd de wagen zonder paard oftewl auto (zie plaatje) wel.
Maar niet alleen de auto, probeer überhaupt maar iets innovatiefs te bedenken, zonder dat men er aan moet wennen.
Juist het aanhouden aan dingen waar je gewend aan bent geraakt, is juist een belemmering voor inovatieve ideeën |:( .

En ik geef je gelijk, MS moet niet mensen verplichten om een nieuw GUI aan te wennen. Want je gaat nmlk ook niet ff switchen tussen Linux en Windows.
Maar als mensen effectiever kunnen werken met Office 2007 dan office 2003, moet je niet raar gaan kijken als een bedrijf besluit dat iedereen een Office cursus moet gaan volgen.
Ik ken trouwens voldoende managers die in het geheel geen verstand hebben van computers of de laatste stand van de techniek.
en wat wil je daarmee zeggen?? Dat het voor het grotendeels niet uitmaakt als je wel of niet met office kan werken..? 8)7
Een GUI voegt namelijk geen ... toe aan de functionaliteit van een programma. Je koopt MS Office niet omdat er zo een mooie ribbon in zit, maar omdat je een brief of rapport wilt schrijven.
Functionaliteit niet nee ;) die zit in het programma zelf, maar als jij liever met MS-dos werkt......
Een GUI moet er voor zorgen dat een programma makkelijk en vooral effectief te bedienen is. En ja een programma wat als office wat al meer dan 15 jaar dezelfde GUI heeft kan dan zeker wel effectiever, dat deze Ribbon perfect is uitgewerkt is een ander verhaal.

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 5 juni 2010 21:33]

[...]

Ten eerste hoop dat jullie innovatief bedoel ipv intuitief.

Nee, ik had het over intuitief, anders zou mijn opmerking nergens op slaan.


[...]
en wat wil je daarmee zeggen?? Dat het voor het grotendeels niet uitmaakt als je wel of niet met office kan werken..? 8)7

Voor een groot aantal (incl goedbetaalde banen) maakt het inderdaad niets uit of je met de laatste stand van de techniek kan omgaan dus als je dat niet kan wil dat niet zeggen dat je door de nieuwe generatie (werknemers) vervangen wordt.
[...]

Functionaliteit niet nee ;) die zit in het programma zelf, maar als jij liever met MS-dos werkt......
vi of pages zijn goed genoeg O-)

Aan de andere kant, moeten we deze versie van OO downloaden enkel omdat er andere logos en de GUI veranderd zijn? Ik had geen problemen met de GUI dus ik sla deze versie gewoon over, want ook die logos boeien mij niet echt.
quote: Het Draakje
moeten we deze versie van OO downloaden enkel omdat er andere logos en de GUI veranderd zijn? Ik had geen problemen met de GUI dus ik sla deze versie gewoon over
De update omvat tevens security fixes en wat bug fixes.
Zie: http://www.openoffice.org/security/bulletin.html
en ook: http://development.openoffice.org/releases/3.2.1.html

Security fixes lijken me een bijzonder goede reden om toch wél te updaten naar 3.2.1

Veel moeite is de update beslist niet, je installeert de nieuwe versie gewoon over de oude heen.
Het enige dat je vervolgens nog hoeft te doen is de registratie afwijzen of uitvoeren, en eventueel een paar bureaublad-pictogrammetjes aanpassen naar de nieuwe look (op mijn systeem ging dat in het Administrator-account vanzelf, maar in het Standaardgebruiker-account moest ik een bureaublad-pictogram even aanpassen d.m.v. Eigenschappen, "Ander pictogram").
Da's alles.

[Reactie gewijzigd door Stupendous Man op 6 juni 2010 13:51]

Veel moeite is de update beslist niet, je installeert de nieuwe versie gewoon over de oude heen.
Het enige dat je vervolgens nog hoeft te doen is de registratie afwijzen of uitvoeren, en eventueel een paar bureaublad-pictogrammetjes aanpassen naar de nieuwe look (op mijn systeem ging dat in het Administrator-account vanzelf, maar in het Standaardgebruiker-account moest ik een bureaublad-pictogram even aanpassen d.m.v. Eigenschappen, "Ander pictogram").
Da's alles.
Ik vind 't anders allemaal tamelijk omslachtig. Beter zou het zijn als je deze via de automatische updatefunctie beschikbaar zou maken, want deze versie 3.2.1 wordt domweg niet 'gezien'. Knap slordig voor een update die ook security-fixes inhoudt.

Maar goed, deze klacht bestaat al zolang als dat de automatische update functie zelf, geloof ik ;)

[Reactie gewijzigd door RRRobert op 13 juni 2010 10:44]

Een interface waar je aan moet wennen is per definitie niet intuitief.
Een nieuwe interface is altijd wennen omdat je je gewoontes moet aanpassen.
Een GUI voegt namelijk geen ... toe aan de functionaliteit van een programma.
Dus voor U is een CLI voldoende en ga je voor alles een toetsencombinatie vanbuiten leren. Eeb GUI voegt wel iets toe: gebruiksgemak.
Moet je met alle geweld meegaan met de laatste stand van de techniek? Vraag dat eens aan een Cobol programmeur. Is toch een behoorlijk gedateerde taal, maar er blijft vraag na.
Neen, maar je moet ook niet voor altijd in de jaren 90 blijven hangen want dan word je uiteindelijk ook uitgerangeerd.
Jij hebt het over een innovatieve interface. Intuitief sluit, zoals het woord al zegt intuitief aan bij jouw kennis en ervaring, daar hoef je dus niets bij aan of af te leren.

Een intuitieve interface ontwerpen is dus nogal lastig.

Ik reageerde op de slogan dat de ribbon intuitief is. En dat is hij niet als men hier aan moet wennen.

Verder vind ik het niet bepaald leuk dat jij ervan uitgaat dat ik niet weet waar een UI voor dient. Ik zeg niet dat een UI geen waarde heeft, ik zeg dat niemand een software pakket zou moeten kopen (of upgraden) alleen voor een andere UI. Want dan moet je iets leren (nieuwe ui) dat geen voordeel levert (want het pakket kan niets meer dan het vorige)

Iedereen wordt uiteindelijk uitgerangeerd. Als iemand van mijn leeftijd dat overkomt is het omdat ik te oud/te duur ben en niet omdat ik geen verstand zou hebben van Java. En als ik wel verstand zou hebben levert dat geen enkel voordeel op ten opzichte van een broekje van 20 die voor de helft van mijn salaris zou willen werken.

Alleen maar concentreren op de laatste stand van de techniek (als dat al mogelijk is in IT) levert je niets op: je weet wel iets van veel, maar op ieder gebied altijd minder dan een specialist. Het is gewoon onmogelijk om alles van alle IT technieken te weten.

Als je een Oracle database wilt onderhouden of schema wilt ontwerpen dan huur je een Oracle specialist in en niet iemand die wel iets van allerlei databases weet, zoals een beetje van DB2 en een beetje van MS SQL. En je hebt niets aan iemand die (een beetje of veel) verstand heeft van Java of op de hoogte is van de Cloud. De werkgever zal je voor die kennis niet betalen of je daarvoor aannemen of ontslaan.
Ik reageerde op de slogan dat de ribbon intuitief is. En dat is hij niet als men hier aan moet wennen.
Je zult altijd wel moeten wennen aan iets, aan sommige dingen moet je gewoon minder wennen dan aan andere.
Oo als je iets anders gewoon bent kan het zijn dat je veel moeten wennen aan iets anders dat eigenlijk wel intuitiever opgebouwd is.

[Reactie gewijzigd door Goderic op 6 juni 2010 13:59]

Het probleem is dat mensen verandering verwarren met verbetering.
Er zitten mogelijk wat voordelen aan, maar ook wat nadelen, afhankelijk hoe je het gebruikt.
Voor mensen die het weinig gebruiken is het een verslechtering, omdat ze, zoals je zelf al aangeeft, overnieuw kunnen beginnen met leren. (Voor mensen die cursussen Word geven is het dan wel weer een verbetering omdat diezelfde mensen nu eentweede keer moeten komen)

Wat beginners betreft zit je er verder naast: de oude menu's volgden de Windows logica. edit, copy, past, view, etc zaten altijd op de zelfde plaats, maakt niet uit of je Wordperfect, kladblok, Works of tekenprogramma's gewend was, het zat waar je het verwachtte*
Misschien het enige (onbedoelde?) positieve bijverschijnsel van het monopoly van microsoft, maar gebrek aan diversiteit maakt zoeken makkelijk.

*) Dit is ook waarom MSOffice me soms zo irriteert, ondanks dat het zelf Microsoft producten zijn houden ze zich soms niet aan de logica (Tools/Extra) en de interface verschilt op sommige punten zelfs binnen hetzelfde pakket. (Tabelopmaak opties wel in Excel maar niet in Word en vice versa)
Het probleem is dat mensen verandering verwarren met verbetering.
Er zitten mogelijk wat voordelen aan, maar ook wat nadelen, afhankelijk hoe je het gebruikt.
Voor mensen die het weinig gebruiken is het een verslechtering, omdat ze, zoals je zelf al aangeeft, overnieuw kunnen beginnen met leren. (Voor mensen die cursussen Word geven is het dan wel weer een verbetering omdat diezelfde mensen nu eentweede keer moeten komen)
Ik vind dat het net omgekeerd is, voor mensen die het weinig gebruiken is het net een verbetering. Als je het weinig gebruikt weet je toch niet vanbuiten waar al die opties zitten en moet je dus ipv een half uur maar 5 minuten lopen zoeken.
So oversized is de ribbon nu ook weer niet. De meeste mensen hebben een menubalk en 2 knoppenbalken onder elkaar staan. De ribbon neemt ongeveer evenveel plaats in. En hoe kan je nu weten dat de ribbon je niet bevalt als je de ribbon zelfs geen kans geeft? Stilstaan is achteruitgaan, en dat is ook zo met software interfaces.

De ribbon is ontwikkeld met een specifiek doel : sneller aan de meeste functies geraken en ook minder gebruikte functies toonbaar maken aan de gebruiker. En daar slaagt de ribbon interface volledig in.
Ik had mijn balken op een breedbeeld scherm links van het document staan. Helaas, met de ribbon geen optie.

Verder zijn niet eens alle functies fatsoenlijk te bereiken via de ribbon, waar je er in de oude menu structuur zo bij was.

OO.o kan inderdaad wel een refresh van de looks gebruiken. Helaas is 'image' belangrijk om marktaandeel te krijgen. Maar hopelijk kunnen ze dat doen zonder een ribbon achtig iets.
De Ribbon heb ik geprobeerd, en mij beviel deze, vooral bij Ecxel, totaal niet.
Functies die ik veel gebruik bij Word en Excel staan er niet meer in en in tegenstelling tot 2003 en 2000 is het nauwelijks meer aan te passen en zo goed als onvindbaar. Ook knoppen voor VBA-macro's kun je nauwelijks meer kwijt, en in tegenstelling tot de oude versies kun je het knop-pictogram niet aanpassen. Dat aanpassen was wel omslachtig, maar zeer nuttig om knoppen te kunnen onderscheiden en via een zijstap naar Paint (16×16 pixels, zoom op 400* of 800%) ging het een stuk makkelijker.

Nee, de Ribbon is mischien zinvol voor nieuwe en incidentele gebruikers maar waardeloos voor wie wat verder gaat in het maken van documenten. Voor mij is het één stapje en drie stappen terug.

Het in 2003 automatisch verbergen van de meest gebruikte knoppen en dus alleen tonen van de 'makkelijke', snelle maar voor mij meestal verkeerde knoppen vind ik ook absoluut hinderlijk. Ik weet dat dit is uit te schakelen (bij één van mijn vorige werkgevers was dat gedaan), maar kon dat thuis niet vinden, vandaar dat ik geen MS Office meer gebruik. Ook dat was weer zoiets van 'Alleen handig voor beginnende gebruikers'.

Indien OOo ook een ribbon invoert dan stop ik ook met het gebruik van Ooo. Abiword is een leuke textverwerker, en Gnumeric voldoet voor thuisgebruik ook wel. Gezien dat de laatste niet draait onder Windows, betekend ook dat een definitieve omschakeling.
De ribbon is ontwikkeld met een specifiek doel : sneller aan de meeste functies geraken en ook minder gebruikte functies toonbaar maken aan de gebruiker. En daar slaagt de ribbon interface volledig in.
Maar de bijna helemaal nooit gebruikte opties zijn bijna onvindbaar.
Heb ook een breedbeeld (desktop), en helemaal mee eens.
Hoop dat er voor OpenOffice een vertikale toolbar uitkomt. (tenzij je 2 versies naast elkaar zet, dan weer onhandig natuurlijk

Overigens irritant dat je voor OOffice de hele versie moet downloaden ipv alleen de veranderingen
vreemd, het viel mij in ubuntu juist op hoe goed het er uit kan zien tov van op windows :)

Zo groot zijn die iconen toch niet? Ik weet niet wat voor vage appearance instellingen jij hebt..
Die ribbon is het beste wat MS het afgelopen decennium in haar Office-producten heeft gestopt. Van mij mag OOo dit idee heel snel oppikken en implementeren.
Inderdaad, sinds ik de eerste beta van Office 2007 geïnstalleerd had (zo dat is alweer een hele tijd geleden) wil ik niets anders meer dan een Ribbon voor Office. Dus ik gebruik sindsdien ook geen OOo meer. (Deed ik daarvoor nog wel)
Weet er iemand of deze versie eindelijk wat meer regels in excel aan kan. ik heb er nogal eens meer nodig dan 65434 (ga aub niet reageren als ik er een paar naast zit). office 2007 of later is helaas geen optie
Je kan met OO.o Calc zeker wel meer dan 65K regels gebruiken alleen kan je het dan niet opslaan in een Excel <2003 compatible formaat, aangezien Excel pas sinds versie 2007 meer regels aan kan (met het .xlsx formaat)

zie http://wiki.services.open...Calc/hacks/number_of_rows
Volgens mij gaat de ribbon er in office 2010 weer uit.
Office 2010 is inmiddels al op de markt...met ribbon. Ditmaal hebben ze het wel goed aangepakt door de ribbon nu niet in een paar applicaties te stoppen maar in alle applicaties zodat je kunt spreken over een consistente interface. De ribbon is ook netjes te verbergen en eenvoudig tevoorschijn te toveren met je muis. Dat had imo allemaal al in 2007 moeten zitten toen het ook werd geïntroduceerd. OOo heeft een testproject die allerlei GUI's test, die hebben ook eens een ribbon geprobeerd. Dat werd massaal afgeschoten door de community en is toen ook geschrapt. Wellicht dat je hiermee in de war bent.
In Office 2007 is de ribbon ook héél eenvoudig te verbergen: dubbelklik op een ribbontab en TADA.

Dat ^ werkt in Office 2010 trouwens ook gewoon.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 6 juni 2010 10:33]

Nee, in office 2010 ging de ribbon wegens het succes nog verder uitgebreid worden naar al de programma's!
Alleen komt er nu ook een minimaliseertoets zodanig dat er plaats kan gespaard worden.
Ik heb hier 2010 draaien en het zit er gewoon nog in hoor.
Doe mij maar ook de ribbon interface. Laatst nog met 2003 weer gewerkt. Jezus wat een frustraties.
Enkel in access, daar worstel ik met de nieuwe interface. Maar dat begint ook eindelijk goed te komen.
Er zijn mensen die niet van ribbon houden :)

Als je geen geld wilt uitgeven voor Office dan is dit pakket de perfecte kandidaat :)
De ribbon is uitermate irritant. Ik behoor tot de 'generatie' die de oude menu structuur veel prettiger vind werken. Thuis dus liever OpenOffice 3.2.x dan Office 2007 :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True