Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 69 reacties
Bron: OpenOffice.org, submitter: quadsimodo

OpenOffice.org logoDe ontwikkelaars van OpenOffice.org hebben niet zo lang geleden een nieuwe versie van de kantoorsoftware OpenOffice.org 3.0 uitgebracht. Het pakket is hierdoor bij versienummer 3.0.1 aangekomen en kan voor Mac OS X, Linux en Windows in de Nederlandse en Engelse taaluitvoering worden gedownload. OpenOffice.org is een opensourcekantoorsoftware dat op een groot aantal platformen draait en uit diverse programma's bestaat om teksten te verwerken, presentaties te maken, databases te ontwerpen en rekenbladen op te stellen. Verder is het pakket voorzien van een formulevergelijker en een vectortekenprogramma.

De 3.0-tak van OpenOffice.org heeft een aantal verbeteringen gekregen ten opzichte van de 2-serie. Zo is X11 niet meer nodig om de kantoorsoftware op Mac OS X te draaien en zijn de mogelijkheden van Calc, het spreadsheetprogramma van OOo, uitgebreid. Meer informatie over de 3-serie kan in dit nieuwsbericht worden gelezen. Versie 3.0.1 is een bugfixrelease met onder meer verbeteringen voor onder meer de spellchecker. De volledige release notes van de 3.0.1-release is in dit document te vinden.

OpenOffice.org startcenter

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (69)

Weet iemand hoe het zit met ondersteuning van MS-compatible VBA macro's? Ik gebruik in Excel vrij veel VBA code, en dit is voor mij de voornaamste reden om niet naar OOo te gaan. Ik begrijp dat ze bezig waren om een compatible object model (of schil) te maken voor OOo om het zonder conversie te kunnen draaien, maar is deze al af, en hoe compatible is 'ie?
Dat is enkel beschikbaar in de gepatchte OpenOffice.org van Go-OO
Het ziet er nog net niet uit als wordperfect 5.0 :'(

Dat is jammer, want mijn oog wil ook wat...

Het is een prachtig initiatief, maar naar mijn idee kan het zich grafisch niet meten met de commerciële pakketten.

[Reactie gewijzigd door jzn21 op 4 februari 2009 21:42]

Over het grafische, je hebt helemaal gelijk. De ribbon interface van office 07 werkt fijn en prettig. Aan de andere kant, als je door het uiterlijk van OOo heenkijkt, zie je wel een erg goed werkende office suite.

Ik ben bijvoorbeeld ZZP'er en moest de keuze maken tussen OOo of een dikbetaalde office licentie. Op dat moment merk je wel dat OOo helemaal niet zo'n gekke keuze is: het werkt vrij snel, kan .doc en .docx behoorlijk goed openen, en de interface is na enige gewenning prima. Enige waar ik me altijd aan erger, maar dat is een behoorlijk idioot iets van mijn kant wellicht, is de grijze achtergrond om het witte vlak (het 'blaadje') heen. In 2007 is dit blauw en dat kijkt gewoon veel moderner uit.

Natuurlijk zijn en blijven er compatibiliteitsdingetjes met .doc(x) bestanden, maar in de praktijk werkt bijna alles toch wel.

Ik heb vaak bij 'open software' het gevoel dat het iets te veel hobby is (en het is natuurlijk ook niet 'professioneel' in de financiele zin van het woord), maar OOo is naar mijn mening een goed, stabiel en sterk alternatief voor MS Office, kOffice, iWorks etc.
In 2007 is dit blauw en dat kijkt gewoon veel moderner uit.
Dit kan je gewoon aanpassen! :) Onder opties -> Openoffice.org -> Vormgeving en dan wijzig je de kleur die achter "Toepassingsachtergrond" staat. Is hier de 3e optie van boven.

Mis je de kleur die je zoekt? Onder opties -> Openoffice.org -> Kleuren kan je hem toevoegen. Vervolgens moet je wel de applicatie opnieuw opstarten voordat het doorgevoerd is, maar vervolgens kan je wel die kleur kiezen bij Vormgeving.

Office Blauw is iets van r172 g199 b229

[Reactie gewijzigd door Sypher op 5 februari 2009 11:34]

Hé, zo zie je maar weer dat instellingen kijken soms beter is! Dank je voor de tip!
Toch is op een ietwat trager systeem hier OpenOffice geen pretje, vooral 3.0 is niet vooruit te branden. Da's toch één van de zeer grote nadelen vind ik. De asociaal lange opstarttijd en de algemeen traagheid zijn een beetje een afknapper.
Het opstarten kun je drastisch versnellen door een aantal configuratie aanpassingen...

Het grootste verschil maakt het om het vinkje bij de Java settings: 'Use a Java Runtime Environment' uit te vinken... Voor 'normaal' gebruik heb je die JRE helemaal niet nodig en OO start veel sneller op! 8-)
Goeie tip; werkt! Mijn dank. _/-\o_
Hoezo? Het lijkt sterk op Office tm. XP. Dat ze die rare nieuwe interface van Office 2007 niet hebben overgenomen kan ik alleen maar toejuichen.
+1 inzichtvol
Sommige mensen vinden die nieuwe ribbon een verademing, ikzelf niet.
Ik kan me voorstellen dat als je echt de ballen verstand heb van een Office-pakket, je eerder je gewenste functie te pakken hebt.
Echter, de knop op de ribbon zijn niet allemaal gelijk; sommige knoppen beslaan de volledige hoogte van de ribbon, maar soms zie je er 3 onder mekaar. Dat maakt het voor mij niet overzichtelijk.
Bovendien, zaken die vroeg handige gegroepeerd waar, zoals tabellen, moet je nu op 2 verschillende ribbons voor zijn:
- Tabel maken -> Insert
- Overige acties -> Lay-out

En op kleine schermen (15,4" laptop van m'n werk) neemt het erg veel ruimte in. Daarom minimaliseer ik de ribbon, maar een menu dat naar beneden klapt is minder irritant dan een ribbon die verschijnt, het is een stuk groter...

Prima dat ze iets anders willen aanbieden voor dummies, maar laat de mensen de keuze. Het is weer iets wat opgedrongen wordt.... helaas...
Verandering is voor 'de mens' altijd een drempel. We zijn gewoontedieren en zeker na een decennium dropdown menu's willen velen die ribbon nog niet accepteren. Logisch ook want in feite moet je de hele bediening opnieuw onder de knie krijgen. Alleen overstappen op een andere toetsenbord-indeling na jaren (snel)typen is zo mogelijk nog erger.

Ben het wel mee eens overigens dat MS de keuze aan de gebruiker had moeten laten. Dat had softwarematig in ieder geval een eitje geweest. Blijkbaar gelooft het bedrijf zo sterk in de nieuwe bediening dat het simpelweg de aloude menu's maar gewoon heeft afgedankt. Met uitzondering van Outlook dan. Geen idee waarom juist dát programma nog de oude menu's heeft.

Er zit vast ook een commercieel motief achter natuurlijk. Mogelijk probeert MS de gebruiker verknocht te laten worden aan de nieuwe bedieningsvorm waardoor een overstap naar alternatieven zoals OpenOffice zoveel mogelijk wordt voorkomen. Paradoxaal genoeg kan het voor sommigen juist een stimulans zijn om nu eindelijk eens "dat andere pakket" te proberen.

Ik ben overigens wel benieuwd naar wat gebruikerservaringen met OpenOffice 3. Is het een flinke verbetering t.o.v. versie 2 of is nog steeds duidelijk te merken dat je met een minder intensief ontwikkeld pakket aan het werk bent? Zou graag overstappen maar versie 2 was daar simpelweg nog... ja... te simpel voor. :)
Werkelijk waar, The Ribbon is een ramp voor iedereen die wat sneller met een pakket wil werken. Dit is alleen handig voor tante Truus die voor het eerst achter Office zit en die zal toch negen van de tien keer een illegale versie van haar handige neefje gekregen hebben.

De menu's zijn overzichtelijk, consistent qua layout, handig met de pijltjestoetsen te bedienen en laten bovendien bij het selecteren van een optie gelijk zien welke sneltoets erbij hoort zodat je daarop getraind wordt. Het lint laat al deze informatie niet zien. Bovendien zijn de knoppen niet allen even groot, is het niet met alleen het toetsenbord te gebruiken en zitten de knoppen niet op logische plaatsen.

Dat laatste is wellicht iets wat alles met gewenning te maken heeft, dat wil ik toegeven. Maar voor de rest van de punten is het lint gewoon een ramp voor de gevorderde gebruiker. Gelukkig is er een patch te downloaden die je de menu's teruggeeft in Office 2007.
Hoe heet die patch waarmee je de menu's kan weer geven dan?
Wellicht dat dit werkt.
Hier nog iemand die de patch graag ziet.
Heb alleen ooit een betaalde plugin gezien, maar het is voor mijn werklaptop, dus dat kan ik niet maken.
Ik zal eens kijken of ik de link nog kan vinden maar het is volgens mij inderdaad een betaalde plugin die niet per se betaald hoef te worden. Er komt af en toe wel even een nag screen voorbij om me dat te vertellen maar heel storend is dat niet.
Kun je wel vinden, maar alleen ms office is veranderd de rest niet hoor. Het is gewoon lastig om bij de werkgever met office 2007 te werken en thuis met openoffice.
Het wordt tijd dat ms weer normale menu's gaat hanteren.
Daarom heb ik op m'n werk laptop OO geinstalleerd. Kan ik het vast leren, mocht m'n werkgever overstappen (we draaien nu nog op Office 2003). Overigens is de compatibiliteit niet helemaal 100%: de automatisch gegenereerde CV's die naar de klanten gaan zien er in OO qua layout niet uit. Pas je ze in OO aan, dan zien ze er in Word 2003 weer niet uit. :( Ik denk dat dat iets is met tabinstellingen die niet goed overgenomen worden.
Iets met gesloten formaten......
Zowel .doc als .docx, dus is het logisch dat alleen Microsoft de bestanden fatsoenlijk kan openen (ook niet altijd..).

Kan de werkgever niet overstappen op open formaten als odf?
Ik krijg gewoon de bruingroene diarree van dat ribbon gedoe: neemt belachelijk veel plaats in, is totaal niet intutief, alles verspringt en staat op verschillende plaatsen.

M$ probeert de gebruiker te helpen, maar het levert alleen maar ergernissen op. Net zoals die belachelijke paperclip, die is er ook om te helpen en brengt alleen maar ergernis met zich mee...

Ben heel tevreden dat OOffice zich niet aan die kuil laat vangen en doorgaat met een sobere en nuchtere interface waar een kat haar jongen nog kan in terug vinden.

[Reactie gewijzigd door Spooik op 4 februari 2009 23:23]

bedrijfsleven verstuurt veel word bestanden op en neer. das leuk dat openoffice deze kan openen en opslaan als, maar op het moment dat het ook maar 1 keer gebeurd dat het er niet uitziet als in Word en dan gaat openoffice er even makkelijk weer af.

zolang OpenOffice niet 100% doc & docx goed opent zal een groot aantal bedrijven geen OpenOffice installeren. (proprietary software :( )

Ik heb gegoogled naar verbeteringen in Oo3.0 mbt de compatibility met word bestanden en in hoeverre dit is verbetert t.o.v. Oo2.0/2.2. Heb er niet veel zinnigs over kunnen vinden wat waarschijnlijk inhoud dat daar niks in is vebetert.

OpenOffice is gewoon 10 jaar te laat en ik zie het niet gebeuren dat we van die M$ afhankelijkheid afkomen. heel triest eigenlijk.
M$ ken ik niet, maar...: er begint toch een kleine ommezwaai te komen hoor, met het kleinbedrijf waar je wel vaker van OOo hoort, en overheden die programma's starten voor meer opensource gebruik. Het gaat veel tijd kosten, maar het marktaandeel zal hoger worden langzamerhand.

Compatibiliteit is behoorlijk goed. Natuurlijk zijn er af en toe verschillen, hoewel ik ze in een jaar regelmatig OOo-gebruik nog niet ben tegengekomen.
Open standaarden zijn vrij veel bekend in bedrijven, maar vooral in overheidsinstellingen, maar opensource gebruik valt zwaar tegen en er zijn er genoeg die na een opensource uitstapje toch maar weer terug zijn bij een wat meer ondersteunde omgeving.

De reden dat opensource en wat dan ook slechter geaccepteerd worden heeft niets met ICT temaken, maar met juridische zaken. Als een opensource pakket niet doet wat je wilt of er zit een gevaarlijke bug in, of wat dan ook, is er niemand waar jij je onkosten kunt claimen. Je kunt wel support kopen, maar da's héél gelimiteerd op juridisch vlak.
Ik heb anders nog nooit gehoord dat een bedrijf/instelling ooit bij Microsoft onkosten geclaimd heeft (en ook heeft gekregen). Of doen Microsoft's software pakketten gewoon altijd wat je wilt en zitten er nooit gevaarlijke bugs in?
Als een opensource pakket niet doet wat je wilt of er zit een gevaarlijke bug in, of wat dan ook, is er niemand waar jij je onkosten kunt claimen. Je kunt wel support kopen, maar da's héél gelimiteerd op juridisch vlak.
De gemiddelde EULA zorgt er wel voor dat dat helemaal nergens lukt.
Anders zou MS allang failliet zijn.
Bij MS kun je toch anders ook echt niet aankloppen als er informatie gestolen of verloren wordt door een bug in Office of zelfs hun OS. Dus dat je dat ook niet kan bij een OSS product is geen reden.
Support daarentegen wel, veel support bedrijven zijn nog steeds gespecialiseerd in MS producten. (Niet zo vreemd, omdat daar veel vraag naar is) Dus er moeten gewoon wat meer ODD support bedrijven komen.
Want als jij denkt dat je MS aan kan klagen als er wat mis gaat door een bugje, dan heb je het mis. Of je moet duidelijk kunnen aantonen dat er sprake was van grove nalatigheid ofzo. Zowel MS als OSS projecten kunnen niet garanderen dat software 100% bugvrij is.
<offtopic>
M$ = Micronesische dollar.

@volkanb: Zelfs in Micronesië zélf wordt hoofdzakelijk de US$ gebruikt. Hun eigen dollar kan nog wel gebruikt worden om te betalen, maar wordt eigenlijk louter voor herdenkingsmunten gebruikt. Dus eigenlijk is helemaal niemand meer afhankelijk van die M$. Sterker nog, wij in Nederland (of België) zijn nóóit afhankelijk geweest van de M$.
</offtopic>
Klopt, ik zie steeds meer mkb bedrijven OO gebruiken ipv ms office, vooral sinds office 2007 heeft het een vlucht genomen.
Nu kunnen wij hier wel vinden dat het onzin is e.d., maar anderen denken daar blijkbaar anders over of je dat nu onzin vind of niet.
de truuk is om je eigen docs alemaal in .odt en .ods format te houden. Als het extern gaat dan pas exporteren. het liefst als .pdf, anders als .doc/.xls/.ppt. Je krijgt vooral probelemen als je steeds aan het heen-en-weer convertern blijft.

[Reactie gewijzigd door springtouwtje op 5 februari 2009 00:13]

Ach, bedrijven waar 100% compatibiliteit echt nodig is zullen sowieso geen .Doc gebruiken. 95% is vrijwel altijd genoeg. Zelfs Microsoft is het nooit gelukt om 100% .Doc compatibiliteit voor elkaar te krijgen.

Ik ken zelfs één bedrijf die nog niet een enkele .Doc van mij uberhaupt heeft kunnen openen, laat staan dat het er hetzelfde uitziet. En ja, we gebruiken allebei een redelijk recente, up-to-date en legale MS Office. We zijn uiteindelijk maar op PDF en RTF overgestapt voor onze bestandsuitwisseling.

Als je het hebt over dingen die er hetzelfde moeten uitzien of dat bijvoorbeeld alle tabellen die er bij jou instaan ook bij de ontvanger instaan dan kan ik nog wel even doorgaan.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 4 februari 2009 23:52]

In de Nederlandse sociale diensten draait op alle PC's die voor wqerkzoekenden bedoeld zijn Open Office. Verder ben ik niet zo bekend met overheidsomgevingen.
Een belangrijke patch die er tussen zit betreft het file locking mechanisme. Vanaf 3.0 is de werkwijze aanzienlijk veranderd maar gaf op een netwerk problemen in combinatie met oudere versies (t/m 2.4).
Hierdoor kon het gebeuren dat een document 'gedeeld' werd en dat de wijzigingen van de laatste editor werden opgeslagen en die van de ander verloren gaan. Dat is nu verholpen.
Ik denk dat je dit hier verward met 3.1, in de link die hierboven door himlims gepost werd staat dat de file locking bug in 3.1 opgelost is en in de release note van 3.01 staat enkel dat het probleem van file locking in niet-oo formaten opgelost is,wat volgens mij toch 2 verschillende problemen zijn.

[Reactie gewijzigd door Robby517 op 5 februari 2009 08:22]

Even voor de mensen hierboven: .docx openen is inderdaad al mogelijk. Opslaan als .docx is overigens niet mogelijk, mocht iemand dat willen weten.

Ik heb deze nieuwe versie gisteren gedownload, maar ook gelijk weer verwijderd en 3.0 weer geïnstalleerd. Bij deze nieuwe versie kreeg ik namelijk gewoon een .odt bestand als ik wilde opslaan als .doc.
Apart, ik kies bij Opslaan als voor MS Office (97/2000/XP) en het is gewoon een .doc. Weet je zeker dat je het juiste formaat had geselecteerd?
kan je hiermee al .docx openen?
Want dat is het enige wat me nog weerhoud van het gebruik van openofffice!

[Reactie gewijzigd door LeHeraut op 4 februari 2009 20:01]

Vanaf versie 3.0 is dat al mogelijk :)
Dat kan, alleen het is niet 100% in orde, dingen zoals individueel gekleurde opsommingstekens werken niet.
Klopt, maar opmaakproblemen heb je soms ook wel als je in Word-gemaakte *.doc bestanden opent in OpenOffice. Dus dat is niet specifiek een probleem van *.docx ;)

[Reactie gewijzigd door stephenophof op 5 februari 2009 08:02]

Het grote nadeel van open office tot op heden. De opmaak van de documenten. Je kan er gewoon niet van op aan dat een .doc die jij maakt er bij de ontvanger "goed" uitziet.
OK, je hebt geen garantie, maar op die drie jaar dat ik nu al uitsluitend met OOo werk (en ik wissel heel vaak documenten uit met derden) heb ik er nog geen 10 gekregen die niet juist weeergegeven werden.

De meest problemen ontstaan doordat mensen features/functies verkeerd aanwenden. Als je een document middels opmaakprofielen opmaakt, dan wordt dat keer op keer perfect weergegeven door OOo. Als je daarentegen tabellen begint te gebruiken omdat je eigenlijk twee kolommen wil tonen, of als je de nummering van titels per se handmatig wil invoeren, inclusief insprong edm, dan kom je al eens 'ongelukken' tegen :p
Opsturen als pdf is in 95% van de gevallen de beste oplossing in het bedrijfsleven.
Zie hier waarom de Haagse Hogeschool slechte studenten afleverd van de CMD-opleiding. ZIjn ze uit het bedrijfsleven gewend om PDF's te sturen...leren ze het je weer af binnen de HHS.

*Blackboard werkt ook niet onder Linux :( *
ik heb versie 3.0.0 en daarmee lukt het
Ik heb het niet geprobeerd, maar even googlen zegt dat het mogelijk is.
Is er geen 3.0.0 naar 3.0.1 patch ofzo? Behoorlijk grote download.
Nope, de ingebouwde updater download ook het hele pakket.
viel me ook al op..
even snel updaten... :D niet helemaal dus :?
OpenOffice Ninja toont paar punten van deze release
http://www.oooninja.com/2...eorg-31-new-features.html
Dat is 3.1, niet 3.0.1, wereld van verschil ;)

[Reactie gewijzigd door Maghiel op 4 februari 2009 20:20]

Ik zie dat ze in 3.1 anti aliasing gaan gebruiken, dat kijkt in ieder geval een stuk rustiger :D
Dat zit in Windows al ingebouwd sinds 2002 en werkt erg fijn op de meeste schermen: en het heet Cleartype ;)

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 5 februari 2009 16:46]

Gefeliciteerd. Als je de bron ook bekeken had kon je zien dat ze het voor plaatjes en grafieken gaan gebruiken.
De meeste mensen halen hem gewoon van de OpenOffice site af gaat veel sneller dan via Universiteit Twente Hierbij de link naar de officiële NL site http://nl.openoffice.org/downloaden.html
Openoffice site haal ik normaal 130kb/sec... UT zo'n 1.8mb als het loopt;)
Deze versie draait nu gelukkig wel stabiel op Mac OS X, dit in tegenstelling tot versie 3.0.0 die regelmatig spontaan crashte.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True