Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 60 reacties, 113.852 views •

2011 versus 2012 in de praktijk

Wat betekenen de veranderingen en de geleidelijke verbeteringen in de diverse componenten nu voor een gebruiker? Dat kunnen we aan de hand van een zelfbouw-pc vaststellen. Met behulp van componenten die in de Best Buy Guide van november 2011 werden voorgesteld, is voor een stevig budget een aardige game-pc samen te stellen. We nemen de high-end gamesystemen als voorbeeld, met de kanttekening dat we de tweede grafische kaart uit het 2012-systeem weglaten om het budget gelijk te houden. Dat budget bedroeg ongeveer 1250 euro.

In 2011 leverde dat een Sandy Bridge-systeem met de i5-2500K-processor in een P67-moederbord op, samen met 8GB geheugen, een 128GB ssd van Crucial en een Radeon HD6950 grafische kaart. Een nette behuizing eromheen, een harde schijf van 1TB voor de games en een fatsoenlijke voeding souperden het budget op.

BBGAnno 2012 kon voor datzelfde geld een snellere Ivy Bridge-processor, de 3570K gekozen worden, samen met de dubbele hoeveelheid geheugen, een snellere Samsung 830-ssd van nog steeds 128GB, maar lager geprijsd, een 2TB harde schijf en een flink snellere én zuinigere Radeon HD7950-videokaart. De voeding en behuizing bleven overigens ongewijzigd. Het huidige systeem is niet alleen sneller dan dat van een jaar geleden, maar ook zuiniger. Ook is het 2012-systeem zo'n honderd euro goedkoper, bijna tien procent dus. Een dramatisch verschil is dat niet, maar tien procent sneller, zuiniger en goedkoper betekent cumulatief toch een aardige verbetering.

Als het budget wat beperkter is, zijn de verschillen misschien nog groter. Het budgetsysteem van 2011 werd gevormd door een AMD Llano-apu met 4GB geheugen en een 500GB-harde schijf. Voor eveneens 250 euro kon in 2012 een systeem met Intel Pentium-processor, eveneens 4GB geheugen en een ssd van 128GB gekocht worden. Vooral dat laatste, die ssd, levert in de dagelijkse praktijk een enorm verschil. Ook in het basissysteem is de harde schijf in 2012 vervangen door een ssd en kreeg het nieuwe systeem een snellere apu aan boord. In tegenstelling tot het basissysteem uit 2011 kan het 2012-systeem best gebruikt worden om een spelletje te spelen, en dat zonder losse videokaart. Uiteraard moet wel genoegen genomen worden met wat minder grafische pracht dan een losse videokaart kan leveren, maar het kan.


Door Willem de Moor

- Reviewer

Willem werkt sinds 2008 bij Tweakers en heeft een voorliefde voor wetenschap en een passie voor hardware. Deze combinatie gebruikt hij bij het schrijven van zijn verhelderende achtergrondartikelen, maar komt hem ook goed van pas bij het testen van de nieuwste processors, ssd's en laptops. Zijn informatie haalt Willem het liefst uit de eerste hand bij de fabrikant, ook als dat betekent dat hij daarvoor naar Taiwan moet vliegen.

Volg Willem op TwitterVolg Willem op Google+

Reacties (60)

Reactiefilter:-160056+132+24+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Interessant artikel. Jullie zijn alleen 1 component vergeten te melden: De monitor. En op dit vlak is er helaas een enorme stilstand, en dat al jaren. Resoluties gaan niet omhoog, die blijven steken op een schamele 100 ppi en dat terwijl telefoon schermen al richting de 400 ppi gaan en tablet schermen al op 260 ppi zitten. Op dit vlak kan IMHO nog een hoop gewonnen worden, al was het maar een verhoging van de resolutie naar 150ppi. Afmetingen blijven ook grotendeels hetzelfde, al is de 21:9 trend wel ingezet. Alleen de prijzen lijken lichtjes omlaag te gaan. Zo zou ik graag een 21:9 monitor zien met een resolutie van150-200 ppi en iets van 29" waardoor je hem als een dual setup zou kunnen gebruiken. Maar dan zonder bevels in het midden van het scherm, lijkt me ideaal.
Kleine correctie: bij tablets zitten we zelfs al aan de 300 ppi, namelijk bij de Nexus 10.

Verder is het inderdaad jammer dat er op het gebied van beeldschermen niet veel vooruitgang is geboekt, alhoewel het niet zo somber is als jij het schetst. Fabrikanten zijn meer en meer (hoewel traag) af aan het stappen van goedkope TN panelen, in voorkeur van b.v. IPS of PLS schermen. Daarbij heeft men een gok gewaagd met 3D technologie, wat in het algemeen geen denderend succes is.

Ik verwacht dat, nu men inziet dat 3D (nog) niet het gewenste succes oplevert, fabrikanten meer de focus gaan leggen op hogere resoluties. Mondjesmaat zie je deze dingen ook al verschijnen (b.v. bij tv's), maar pas wanneer het gros van de fabrikanten zich hiermee bezig houdt zullen deze elkaar onderling stimuleren voor het doorontwikkelen van deze producten, met als gevolg enigszins acceptabele prijzen voor de consument.
Haha, inderdaad. Maar dan lees ik dit: nieuws: LG onthult ultra-hd-monitor van 30" en qsxga-scherm van 12,9" Heel mijn stelling onderuit, LOL.
Er wordt altijd zo enorm in uitersten gesproken als het dit soort dingen betreft... de dunnere laptops en netbooks zouden icm met de gaming power van de consoles ook de ondergang van de pc betekenen... is toch niet echt gebeurd. Het is in die gevallen de industrie zelf geweest die de aandacht richting pc's liet verslappen dan dat er geen animo voor zou zijn. Maar diverse goede game titels voor de pc hebben toch wel bewezen dat een sterke game toch echt nog wel goed kan verkopen op de pc...

Nu is het dus weer de beurt aan de tablet om de pc tot het verleden te laten behoren... gaat ook niet gebeuren. Een tablet heett zoveel beperkingen t.o. een pc, daar kan je nooit lekker op werken, het is alleen geschikt voor het snelle werk... voor erbij. Wil een tablet echt functioneel worden om echt op te kunnen werken en zonder beperkingen gamen, dan zal je toch weer de nodige 'accessoires' nodig hebben waardoor je tablet simpelweg geen tablet meer is.

Het zal volgens mij voorlopig nog allemaal naast elkaar blijven staan en ze knabbelen van elkaar marktaandeel weg. Ik zie het eerder allemaal integreren dan dat er werkelijk is zal verdwijnen.
De Ivy Bridge-processors voor socket lga1155 kampten soms met verhittingsverschijnelen, aangezien de koelpasta die het bedrijf tussen heatspreader en silicium aanbracht van onvoldoende kwaliteit bleek.
Even om wat aan te wijzen, het is niet alleen de koelpasta die van onvoldoende kwaliteit blijkt te zijn. Er zit een 'gap' tussen de die en de HSF. Er is een heel mooi topic op anandtech (bron) waarin het e.e.a. wordt getest, bestudeerd en vergeleken.

Een i7 welke 'delidded' is, met andere koelpasta gaf in vele situaties een verschil van 10 tot soms wel 20C verschil onder load. Vooral met gebruik van liquid metal pasta's zoals b.v. Coollaboratory Liquid Ultra is het laatste veel vaak te bereiken. Zo is mijn full-load temperatuur met Linx (AVX) gedaald naar een magere 65C op de hoogste core, met een gemiddelde van 60C over alle cores, t.o.v. een temperatuur van 75-80C met alleen MX-4 pasta zonder te delidden. Dat voor een i7-3770k op 4.8 met 1.424 vcore. :)

Let wel, je bent natuurlijk geheel je garantie kwijt, maar we zijn natuurlijk tweakers.. ;)
Goede ontwikkeling.

Misschien dat nu de prijzen van PC componenten een beetje kunnen zakken. Deze waren naar mijn mening al jaren veel te hoog.

Een desktop van 500 euro is hoogstwaarschijnlijk een ware budget PC die tergend langzaam is.

Voor hetzelfde geld heb je een top-of-the-line tablet.
500 euro een tergend langzame PC? Dan doe je iets fout.
Ik heb er een paar weken nog n in elkaaar geschroeft voor welgeteld 200 euro, voor doorsnee gebruik meer dan snel genoeg (dualcore cpu van 3ghz, 2GB ram), zit nu een server te zijn bij mij thuis.
500 euro was ik kwijt voor het upgrade van mijn game-doos die alles zonder problemen op de zwaarste settings draait. (quad cpu, mobo, 16GB ram, ssd, case)
PC hardware is lachwekkend goedkoop (10 euro voor 2GB ram? 40 voor een dualcore cpu?), enige wat nog dient te zakken zijn SSD en HDD prijzen. Moest afgelopen week een nieuwe HDD kopen, dat kostte 130 Euro voor 3TB. Hoewel niet duur hebben ze een veel mooiere dip gehad in het verleden.
Heb het idee dat ze nog een beetje teren op die overstroming van WD.

Die top of the range tablet doet nogsteeds niet alles wat een PC van gelijkwaardig bedrag doet. Vind het eigenlijk een behoorlijk rare vergelijking zelfs van mhz voor mhz en GB voor GB zijn tablets onnoemlijk duur.

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 27 december 2012 11:06]

Misschien doelt hij op Apple computers uit die prijsklasse, wat enkel de Mac Mini kan zijn.
Ik heb een systeem in elkaar geschroefd voor iemand anders voor 500 euro en de volgende specs:
- AMD A10-5800K
- 2 * 4GB 1887 Mhz RAM
- 128GB Samsung 830 series SSD
(- Mugen 3 PC Games Hardware Edition Draadloos internet kaartje, extra casefan, voeding (350W), kast en mobo)

Resultaat was een best wel snelle computer (snel opstarten en erg snel in internet/mailen/enz.) waar op 1280*1024 Crysis 2 goed speelbaar was op een niveau onder ultra (Extreme?).
beetje cpu koeler overkill ;) een Scythe katana4 volstond ook wel haha.
Klopt...
De A10 draait wel op 4.4Ghz ipv 3.8Ghz (niet heel indrukwekkend, ik weet...)
En de IGP draait op 1033Mhz ipv 800Mhz.

Het is inderdaad overkill, maar ja koeler is nooit slechter (cold-bug daargelaten).
Ik heb een systeem in elkaar geschroefd voor iemand anders voor 500 euro en de volgende specs:
- AMD A10-5800K


Wanneer je echt budget gaat voor een systeem met deze A10 kan het ook voor 250 euro......
(dat is nota bene de helft van wat jij hebt besteed.....)
Ik voorzie steeds meer gebruik van tabletten.
Al zal de tekstinvoer nog beter moeten en functies als tekstverwerking en bijv. videobewerking hebben nog een PC/laptop nodig maar dat gaat zeker veranderen.
Maar dan moet je wel een open systeem hebben zoals bijv. Android of Linux en geen dichtgetimmerd iets als iOS (met ook nog een strenge ballotagecommissie) of Windows RT.

Overigens leuk al die snellere processoren maar helaas moeten we nog steeds tekst invoeren met een 150 jaar oud toetsenbord ontwerp en veel teksten die je vaak ingetypt hebt steeds opnieuw overtypen omdat het systeem clipboard maar een tekst kan onthouden.
Er zijn weliswaar apps voor om meerdere teksten te onthouden maar dioe zijn vaak omslachtig.

[Reactie gewijzigd door skatebiker op 27 december 2012 08:21]

In dit artikel wordt geclaimd dat als je een kant-en-klaar systeem had gekocht dit jaar, je beduidend meer "bang-for-buck" kreeg.

Ik ben het hier niet helemaal mee eens. Vanwege het feit dat je tot voor kort bijna het dubbele betaalde voor HDD's, zag je dat je je bij nieuwe lap- en desktops over het algemeen werd afgescheept met een minder goede HDD.

Dat je voor hetzelfde geld een vlotter mainboard / processor / videokaart kreeg was natuurlijk wel mooi, echter leverde je dit voordeel grotendeels weer in dankzij een kleinere en vaak langzamere harde schijf.

Zelfs bij spelconsoles zag je dit terug; Sony gebruikte eerst Hitachi harde schijven in haar PS3 consoles en is na de overstromingen in Azi overgestapt op minderwaardige Toshiba HDD's.

Kortom; het is allemaal wat minder rooskleurig dan hier geschetst wordt.
Content creation op tablets is gewoon onmogelijk (behalve misschien MS Surface Pro, maar die dingen zijn 3x zo duur als een laptop met dezelfde specs) momenteel.

Om applicaties te maken voor smartphones en tablets zullen we gewoon altijd nog desktops nodig hebben.
in de bedrijfswereld zal je alvast nog lang moeten wachten, daar wil iedereen een somber, snel en efficint systeem hebben
Ironisch dat je vermeld dat je een open systeem als Android nodig hebt voor videobewerking, terwijl iOS de beste mobiele videobewerking app beschikbaar heeft.
Ondanks dat imovie momenteel de best uitziende video bewerking app voor tablets is... is die praktisch totaal onbruikbaar doordat je er haast geen videos in kon zetten (behalve videos die je op het apparaat zelf had opgenomen) en volledig geen controle had. Je hebt een open platform nodig omdat voor serieuze taken je toch nog steeds meer controle nodig hebt over dingen zoals bijvoorbeeld bestand systemen.

En trouwens, @skatebiker: voor android zijn er clipboard managers hoor die alles behalve omslachtig werken (2x klikken om een andere tekst in je clipboard te zetten)

Hoe dan ook, persoonlijk vermoed ik dat
- smartphones de taken van tablets meer en meer terug zullen overnemen
- 'transformers' (laptop en tablet in 1) heel erg aan populariteit zullen winnen als de prijs omlaag kan worden getrokken een beetje
- tablets sterk zullen afnemen over 2-3 jaar ofzo
- ar-brillen de rol van mobieltjes zullen overnemen over een jaar of 5 tot 10
Maar wie gaat nu video bewerken op een mobiel device ...
Als je beetje serieus mee bezig gaat dan pak je final cut pro, lightwave (van newtek).

Al die mobiele applicatie's kan je amper wat mee en maakt het eerder lelijker dan mooier.

Een tablet wordt pas interessant als je applicatie's als videobewerking en 3D animatie kan aansturen, zoals camerahoek, filters, navigatie ect.
Die Apps werken heel netjes, niet iedereen heeft tijd, geld of kennis om gelijk een broadcast niveau editing suite erbij te pakken. 9vd10 keer gaat het er om wat in beeld is, niet hoe het in beeld is gebracht.

de 'meeste' tweakers' zullen eisen stellen maar hun (bijvoorbeeld) schoonmoeder niet. En die zit met het tablet de vakantie film te bekijken ;)
De enige manier waarop ik video editing doe is door verbinding te maken met me terminal server en daar vandaan premiere of iets in die richting te starten, alleen is dat dan weer niet echt touch screen vriendelijk.
Wat ook niet zo raar is want ze zitten al langer in die markt. Dus dit vermelden is stiekem een beetje een open deur ;)

Ik weet zeker dat binnen een jaar er hele volwassen open source video edit software zal zijn en dat Adobe ook in deze markt zal stappen. De dag dat Adobe op Linux beschikbaar komt (native inc hardware acceleratie) stap ik terug van m'n Mac naar PC desktop :)
Ik zit al 3 jaar te wachten op een open source video editor, kijk bijvoorbeeld naar de destop linux systemen die video editor software is erg treurig in vergelijking met wat en op OSX en Windows draait, tevens zullen tablet nog niet krachtig genoeg zijn om 1920x1080 video te encoden binnen een normale tijd. Je hebt toch een stevige destop nodig om dit in onder een uur voor elkaar te krijgen.
Ik weet niet waarom jij edit software op linux treurig noemt. Ik moet toegeven op linux kan niet veel software worden gedraaid in vergelijking met windows en osx. Maar er is wel een erg goed open source edit programma wat op linux draait http://www.lwks.com/
deze software word heel veel gebruikt bij grote film producties!
Waarom zou je een systeem als Android moeten hebben voor videobewerking of tekstverwerking. Die relatie ontgaat mij volledig, vooral gezien de beschikbare Apps voor deze taken op het " gesloten" OS.
Dat je het niet snel gaat tekstverwerken of videobewerken op een Tablet is een ander verhaal.
Tablets zijn handig om snel even kladjes te maken, voor serieus tekstverwerken grijp ik toch terug naar de laptop, idem voor videobewerken.
toch is hier markt voor. Niet iedereen wil data overzetten etc en veel tablets kunnen nu eenmaal filmen. Voor de 'consument' kan het editen van video, al zal dit eerder een hele grove selectie zijn + wat audio, een grote toevoeging zijn om bv de beelden van vakanties etc aan familie te laten zien.

tekst verwerken gaat prima op een tablet, maar ken de beperkingen en probeer het niet te zien als vervanging.

En of het systeem 'open of gesloten' is maakt hierin geen verschil voor de eindgebruiker.

[Reactie gewijzigd door dmvdberg op 27 december 2012 10:38]

Daarin heb je gelijk, afgezien van kwaliteit in ontwikkelomgeving, maakt het OS niet veel uit. Toch denk ik dat een open systeem op termijn wint, mits ze de fragmentatie in de hand kunnen houden.

De reden is het ecosysteem: iOS kun je niet naar je AV systeem porten. Maar Linux/Android kun je bij wijze van spreken zelfs nog naar je koelkast porten. Wil je je muziek en video collectie, je documenten etc, zowel op je telefoon, tablet, pc, tv, auto dashboard en stereo kunnen openen, zul je in geval van iOS, alle hardware van die fruit teler uit Cupertino moeten betrekken. Met open source is dat anders. Kijk bijvoorbeeld naar AV receivers, waarin open source software is verwerkt, zodat je internet radio en Pandora rechtstreeks kan streamen.
Ik voorzie steeds meer gebruik van tabletten.
Al zal de tekstinvoer nog beter moeten en functies als tekstverwerking en bijv. videobewerking hebben nog een PC/laptop nodig maar dat gaat zeker veranderen.
Maar dan moet je wel een open systeem hebben zoals bijv. Android of Linux en geen dichtgetimmerd iets als iOS (met ook nog een strenge ballotagecommissie) of Windows RT.

Overigens leuk al die snellere processoren maar helaas moeten we nog steeds tekst invoeren met een 150 jaar oud toetsenbord ontwerp en veel teksten die je vaak ingetypt hebt steeds opnieuw overtypen omdat het systeem clipboard maar een tekst kan onthouden.
Er zijn weliswaar apps voor om meerdere teksten te onthouden maar dioe zijn vaak omslachtig.
het jaar van de tablet?? - neuh dank u - en dan tekstinvoer op een toetsenbordje afkraken, prima maar op een tablet werkt het nog rampzaliger. probeer maar eens te zoeken via spraak, het werkt maar SOMS...

gewoon een laptop - er zijn genoeg mensen die aanzienlijk sneller kunnen typen dan welke 'siri' of android 'spraak' je kan verstaan zelfs dragon kun je makkelijk verslaan met een toetsenboard.
De conclusie 2011 vs 2012 - alles sneller, meer, zuiniger voor dezelfde prijs - voldoet toch in zekere zin gewoon aan Moore's Law?

Zelfs na de HD-prijsstijging. Mede daardoor is natuurlijk de SSD zeer snel in opkomst. En dat leverde weer de prijsdaling op zowel voor SSD's als voor HD's - want waarom voor OS-opstartdoeleinden nog een HD kopen als een SSD zo goedkoop is.

Ik vind het in elk geval geen echt opzienbarende conclusie. ;)
Het kan toch ook best voor de hand liggend zijn? Moet er dan perse iets opzienbarends te melden zijn. Meestal zoom je dan in op de details voor iets opzienbarends. Als er naar grove lijnen wordt gekeken is het heel vaak zo dat de conclusie in de lijn der verwachtingen ligt, dat maakt de conclusie niet minder waar of relevant. Wellicht dat het overzicht dan wat opmerkelijke details had kunnen vermelden, maar voor de rest een ok interview.

Komt er ook nog een uitgebreid vooruitzicht voor Q1 2013 wellicht?
@Ramzzz: De conclusie 2011 vs 2012 - alles sneller, meer, zuiniger voor dezelfde prijs - voldoet toch in zekere zin gewoon aan Moore's Law?

Behalve dan niet "meer" voor notebooks waarbij het kunstmatig vasthouden aan 1366X768 de grootste miskleun was van 2012..........(en mogelijk de nekslag van de laptop).
Lekkere terugblik in de artikelen zo. Vooral de conclusies zijn goed.
Moet wel zeggen dat ik het lang niet altijd eens ben met de keuzes van de Best Buy Guides.

Afgelopen jaar drie maal een FM1 systeem gemaakt en twee maal LGA1155. Hele andere doeleinden natuurlijk en de grootste winst in die systemen zat echt in de SSD zoals Tweakers ook al aangeeft. Vooral de FM1 systemen waren super op budget te maken, zelfs met meest 'luxe' A8-3870K APU en 8Gb geheugen. Voor 90% van de markt lijkt me zo'n systeem meer dan prima. Intel blijft de kroon houden voor gamers met hun i5 en i7 CPU's. Zelfs als (toch wel) AMD fan zie ik het nut van de FX lijn gewoon niet in. Echter, een i3 of pentium in een Best Buy Guide ...? Nee dank u.

cheers =)

[Reactie gewijzigd door dmvdberg op 27 december 2012 09:47]

Er wordt al meerdere jaren gesproken over het einde van de desktop-pc in zijn huidige vorm...
Ik denk dat dat nog wel meevalt en ben het redelijk eens met een al wat oudere analyse van Gartner (april 2012)

http://www.guardian.co.uk...tablet-pc-market-analysis

In het kort: de "oude" desktops blijven op grofweg dezelfde vaart verkopen in de emerging markets, wat de vraag van de mature markets opheft. In de mature markets zal de shift vooral plaatsvinden naar tablets (en laptops).

Wat wel intressant is dat de kost van de tablet de groei van de laptop (natuurlijk) drukt, leuke stof om de lezen :)
Er blijven altijd dingen die niet of niet goed gaan op tablets. Daar zal vermoed ik ook niet zo snel verandering in gaan komen omdat een belangrij deel vastzitten aan de natuur van een tablet. Je kan niet alles op een touchscreen doen.

Als je power moet hebben kom je nog altijd bij een PC uit, groot scherm idem, gaming idem. (ok kan ook op een laptop maar dat kost een partij geld waar je onpasselijk van word en na 2 jaar kan je weer wat nieuws kopen voor idem bedrag)
Tablets zijn leuk voor een beetje internet mail en angry birds op de bank maar voor echt boeiende dingen kom je nog altijd bij een degelijke PC uit.

Maargoed dit soort voorspellingen worden al jaren gedaan, en er klopt ook al jaren weinig van. :) Console heeft bijvoorbeeld ook nog lang niet de PC uit de gamemarkt geschopt zoals iedereen roept dat het zou doen. Markt is nog altijd min of meer 3 delen gespliten verdeeld over de xbox, ps3 en pc.

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 27 december 2012 09:33]

Er blijft niets mooiers als het bouwen van je eigen pc.
Met de componenten die jij wilt.
Dagen lang lekker tweaken en benchmarken 8-)
Bij mij gaat de pc nooit de deur uit !!!!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



HTC One (M9) Samsung Galaxy S6 Grand Theft Auto V Microsoft Windows 10 Apple iPad Air 2 FIFA 15 Motorola Nexus 6 Apple iPhone 6

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True