Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 121, views: 66.855 •

Conclusie

Big Huge Games en 38 Studios hebben met Kindoms of Amalur: Reckoning een game afgeleverd met een wat onhandige titel, die het spelen echter meer dan waard is. Het verhaal is afwisselend, onderhoudend en divers en dat geldt ook voor de dialogen. De makers hebben bovendien rond de diverse facties in het spel prima zijlijnen ingebouwd. Het is echt leuk om je in de verschillende facties te verdiepen. Het is ook leuk dat je veel vrijheid hebt in het kiezen van je speelwijze en dat je je eigen mix kunt samenstellen uit warrior, rogue en mage, maar het is vooral erg goed dat de makers voor een lekker actieve manier van vechten hebben gekozen. Het is opeens veel leuker om al die duistere ridders, ondoden, trollen, spinnen en fantasiebeesten over de magische dan wel stalen kling te jagen.

Er is bovendien zoveel loot te bemachtigen dat de makers van Diablo III er jaloers op zouden worden. De spullen die je vindt zijn ook vaak erg nuttig. Het is vrij eenvoudig om aan goede uitrustingsstukken te komen, en waar dat niet lukt kun je ook erg goed spul maken als je je een beetje verdiept in blacksmithing. Zijn er dan geen minpunten? Toch wel. Zo is het vreemd dat je niet kunt springen en vooral hinderlijk dat je om die reden de laagste hindernissen niet kunt nemen. De lichtste verhoging in het landschap moet je al omzeilen door er omheen te lopen. Je kunt bovendien nergens vanaf springen, tenzij de makers een speciaal houten platform hebben geplaatst. In een open-wereldgame als Reckoning, waarbij de diverse quests van je vragen dat je van hot naar her loopt, is dat vervelend. Je moet zo opeens verdacht vaak hele stukken omlopen. Er is gelukkig wel de optie om via de ingebouwde kaart te reizen naar nederzettingen die je al eerder hebt bezocht, al levert dat op console verdacht lange laadtijden op.

Uitleg over het geluid in de game.

Besturing

Dan is er nog de besturing. Op de console is die uitstekend. Het is erg gemakkelijk om te wisselen tussen je primaire en secundaire wapen en om je superpowers in de strijd te gooien. Ook blokkeren en wegduiken verloopt soepel, wat lekker snelle actie oplevert. Het hele spel is daarbij wel wat aan de gemakkelijke kant. Dat moet het gevolg van een aanpassing zijn die de makers laat in het ontwikkelproces hebben doorgevoerd, want tijdens eerdere speelsessies was Reckoning juist aan de moeilijke kant. Gelukkig kun je de moeilijkheidsgraad tussentijds aanpassen. Op de pc is de besturing adequaat, maar toch niet zo soepel als op de console. Vooral het snel afwisselen van je superpowers is niet zo gemakkelijk. Dat maakt dat de game - ondanks de langere laadtijden - toch beter tot zijn recht komt op de PlayStation 3 en Xbox 360.

Grafisch is de game geen hoogstandje. Op technisch vlak in ieder geval niet. Artistiek is het beter verzorgd, en we moeten toegeven dat we erg gecharmeerd zijn van de tekenfilmstijl die Todd McFarlane voor het spel heeft gekozen. We kunnen ons echter voorstellen dat anderen het af en toe wel heel kiddy vinden. Vooral de intro, waarin je lijk door twee Gnomes op een handkar voort wordt geduwd, kan afschrikken. Dat wordt beter als je door de intro heen bent. Wat heel goed tot uiting komt is de uiterlijke verandering die je ondergaat als je sterkere spullen krijgt. De verandering verloopt traag, maar is wel degelijk goed waarneembaar. Het vechten is echter de sterkste kant van het spel. Lekker snel en dynamischer dan je van rpg's gewend bent. Het is in ieder geval heerlijk om bad guys over de kling te jagen in Reckoning. Het is daarmee een rpg die fans van actiegames aan zou moeten spreken, want eigenlijk is de game een soort God of War met een heel uitgebreid verhaal.

Pluspunten:

- Lekker snelle actie
- Goede quests en verhaal
- Lekkere consolebesturing

Minpunten:

- Technisch niet hoogstaand
- Springen niet mogelijk
- Uiterlijk wat kiddy

Eindcijfer: 8,5

Titel Kingdoms of Amalur: Reckoning

Kindoms of Amalur: Reckoning - Box

Platform Xbox 360, PlayStation 3, pc
Ontwikkelaar Big Huge Games en 38 Studios
Uitgever Electronic Arts
Releasedatum reeds verschenen

Kingdoms of Amalur: Reckoning - ScreenshotsKingdoms of Amalur: Reckoning - ArtKingdoms of Amalur: Reckoning - ArtKingdoms of Amalur: Reckoning - ArtKingdoms of Amalur: Reckoning - ArtKingdoms of Amalur: Reckoning - ScreenshotsKingdoms of Amalur: Reckoning - ScreenshotsKingdoms of Amalur: Reckoning - ScreenshotsKingdoms of Amalur: Reckoning - ScreenshotsKingdoms of Amalur: Reckoning - ScreenshotsKingdoms of Amalur: Reckoning - ScreenshotsKingdoms of Amalur: Reckoning - Art

Laagste prijzen voor:

Game Shock

Score: 4.5

€ 6,-

€ 7,99

Kostenoverzicht

Productprijs € 6,-
Briefpost Games € 1,99
iDeal € 0,-
Totaal € 7,99
Bekijk

XEU.com

Score: 5

€ 17,97

€ 22,92

Kostenoverzicht

Productprijs € 17,97
Pakketpost (tot § 19,-) € 4,95
iDeal € 0,-
Totaal € 22,92
Bekijk


Laagste prijzen voor:

Mediaoffer

Score: 5

€ 29,95

€ 29,95

Kostenoverzicht

Productprijs € 29,95
Pakketpost € 0,-
iDeal € 0,-
Totaal € 29,95
Bekijk


Door Paul Hulsebosch

- Redacteur games

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games uit te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Volg Paul op TwitterVolg Paul op Google+

Reacties (121)

Reactiefilter:-11210112+153+211+30
Ik ben nog niet overtuigd.
Ben nog steeds bezig met The Old Republic en Skyrim _/-\o_
En als je WoW en GuildWars hebt gezien heb je dit eigenlijk ook al gezien, dat is het gevoel wat ik kreeg toen ik het filmpje bekeek en de screenshots zag.

Oh en waarom is fanatasy altijd paars en blauw? Nee geef mij maar GuildWars of Skyrim.
WoW en Guild Wars zijn alleen al in combat erg anders dan dit spel (ik heb alledrie gespeeld).
Wat je zegt is hetzelfde als zeggen: "Als je een RPG hebt gespeeld, heb je ze allemaal wel gespeeld", beetje bullshit dus. Er zit genoeg in om zich in positieve zin te onderscheiden van de statische combat van Skyrim en de normaal meer gesloten RPG.
Wellicht het noemen waard: deze soundtrack is gecomponeerd door Grant Kirkhope. Die mede verantwoordelijk was voor de soundtrack van Banjo-Kazooie, Goldeneye, Perfect Dark en Viva Pinata.
Elke soundtrack zou gecomponeerd moeten worden door deze baas of Hans Zimmer. Maakt elke game het kopen waard.
Nou nou, Jeremy Soule kan er ook wat van hoor.
Of Bill Brown en Inon Zur (beide hebben voor Lineage II gecomponeerd en vele andere games ofcourse.
Of Trent Reznor die de Quake soundtrack gemaakt heeft.... :P Zo kunnen we nog even doorgaan haha.
Ojojoj. Dat zijn de voornaamste en bekende gamecomponisten. Dat wil echter nog niet zeggen dat alles zomaar super is. Zeker Jeremy Soule heeft na Morrowind en Total Annihilation werkelijk niets meer klaargespeeld. Ik heb tal van games gespeeld met zijn muziek, die 100% inwisselbaar en inhoudsloos was.

Daarnaast lijkt de rest van alle gamecomponisten alleen maar Zimmer na te willen doen. Inclusief Zimmer zelf. En dat niveau is niet best. Zijn muziek is werkelijk niets meer dan een klompendansje. Denk maar eens aan dat Pirates liedje, maar dan zonder het geweld van trombones, hoorns en de rest van het orkest; het is praktisch Vader Jacob.
Hiermee zaag ik wel een beetje de poten onder mijn stoel vandaan, want Vader Jacob is briljant in zijn eenvoud. Maar het zit dan ook niet in werkelijk iedere game.

Deze componist van Kingdoms of Amalur maakt het ook niet beter, met zijn stapeling op stapeling van tertsverwantschappen. Klinkt interessant, maar als we deze discussie zouden kunnen vertalen naar grafische eigenschappen zouden wij ons nu vergapen aan halo's en DOF's of cell shading. Uiteraard nuttige effecten, maar niet de moeite waard om zo onvoorwaardelijk te lauweren.


Toevoeging: Mass Effect 1 heeft m.i. een duidelijk verschil gemaakt voor gamemuziek. Het heeft een behoorlijk nieuwe, moderne vibe dankzij die synthesizer geluiden. Hoewel het hele orkestthema wel weer 'veel te Zimmer' is.

[Reactie gewijzigd door HexaTonic op 18 februari 2012 03:52]

Hans Zimmer?

Ow kom op. Sinds 'The Rock' heeft hij dezelfde formule of compositie met een paar aanpassingen in tempo en sommige noten gebruikt voor elke film. Voor games doet hij wat mij betreft hetzelfde. (voorbeeldje, luiter maar eens naar de soundtracks van de rock en de man in de iron mask)
Hans is sinds zijn successen wat je noemt 'een luie' componist. Easy money...
Hetzelfde doet hij min of meer voor elke soundtrack

Vroeger was hij veel en veel beter.
De muziek is ook erg goed, wat mij betreft een pluspunt. Het spel jengelt niet de hele tijd deuntjes uit je speakers maar af en toe tijdens het lopen en altijd tijdens de combat wordt de juiste muziek gekozen.
De game is in feite een low-budget single-player MMO voor §60.

- Er is geen verschil met MMO's op gebied van combat, omdat er inmiddels al redelijk wat MMO's zijn/waren die gebruik maken van freeform combat in plaats van de stijl die door Total Biscuit wordt getypeerd als "Hotkey MMO". Denk aan WoW, SW:TOR, etc.

- Er is geen verschil met MMO's op grafisch gebied. De graphics zijn gemiddeld genomen net zo goed, ook qua style, als deze nu zijn in WoW, wat toch enigszins teleurstellend mag worden genoemd .

- Er zijn net zo veel filler quests als in elke andere MMO. Gelukkig hebben ze ťťn ding goed gedaan op het gebied van side-quests: Geen FEDEX.

- De main quest is redelijk interessant, maar steekt nooit met kop en schouder boven andere spellen uit. In feite durf ik zelfs te zeggen dat de huidige shooters beter single player storylines hebben dan RPG's, terwijl de RPG toch bij uitstek geschikt is om een verhaal op te bouwen. Elke keer weer vergelijk ik nieuwe RPG's met de Secret of Mana serie (SNES) en tot noch toe zijn er maar bar weinig die me het gevoel geven dat ik ergens onderdeel van ben, zoals die oude, oude snes games.

- Heel veel loot. Woopdie fucking doo. Na 3 uur spelen zijn al je items paars en krijg je nog maar zelden een nuttige toevoeging. Waar zijn m'n vrienden om tegen te braggen? Juist. Nergens. Diablo II was een leuke game om loot in te verzamelen, omdat het a. online bewaard wordt en b. leuk is om goede shit te vinden wanneer je dit kunt delen met anderen.

Kansloze game voor de huidige hersenloze generatie van gamers. Zeg maar de huidige mobile app generatie die 10 jaar geleden nog neerkeek op alles dat ook maar in de buurt kwam van technologie.
Iemand hier moet snel terug naar zijn geliefde pentium 4 met windows 98. Vroegah was alles beter of niet ?
"In mijnen tijd he... " :+
Elke keer weer vergelijk ik nieuwe RPG's met de Secret of Mana serie (SNES) en tot noch toe zijn er maar bar weinig die me het gevoel geven dat ik ergens onderdeel van ben, zoals die oude, oude snes games.
Dit komt niet door de games zelf, maar door je persoonlijke ervaring van toen en je persoonlijk ervaring nu. Als je toen het o zo geweldige SoM had gespeeld met dezelfde ervaring/visie als nu, zou je het waarschijnlijk ook niet zo geweldig gevonden hebben.

Objectiviteit is zoek van zodra je A met B gaat vergelijken...

Super Mario was ook een super spel, maar als je terugkijkt was het ook niet meer dan wat lopen en springen. Dit is net hetzelfde als een hardcore WoW speler die nooit/zelden zal toegeven dat een andere game beter/even goed is dan WoW, gewoon omdat het 'zijn/haar' game is en dat het in zijn/haar perspectief superieur is.
Alles in deze game ademt 2005 uit, maar we zitten inmiddels in 2012.
Ik vind het tof dat je zelf toch aangeeft dat we in 2012 zitten...
Hier ben ik het echt volledig mee eens. Op Metacritic heeft deze game inmiddels een score van 86, waar echt mijn tenen krom van staan. Gelukkig staat de User Score dan ook op 6.3. Dat is ook wel ongeveer wat ik het zou geven. Absoluut niet de volle prijs waard. §20 euro budget game bij release zou dit moeten zijn.
Heerlijke redenatie. Als je het al zo'n kansloze game vind, wees dan ook gewoon eerlijk tegenover jezelf en download m dan ook niet!
Elke keer weer vergelijk ik nieuwe RPG's met de Secret of Mana serie (SNES) en tot noch toe zijn er maar bar weinig die me het gevoel geven dat ik ergens onderdeel van ben, zoals die oude, oude snes games.
Grappig want ik kreeg juist ene beetje flashbacks naar dat meesterwerk toen ik de screenshots van deze game zag.

Wanneer gaat Square-Enix eens deeltje 3 naar de US/Europese Virtual Console brengen!
Zwaar niet mee eens. Ik wil mij zelf ontspannen i.v.m. drukte die ik laatste tijd heb. Dit spel is geweldig, geen multiplayer en niet uren/dagen/weken werken voor loot.

Daarnaast weet ik ook niet wat je met de "huidige" hersenloze generatie bedoelt. Ik weet niet hoe oud je bent maar je bent wel wat te drastisch. Dus jij wilt zeggen dat ik een hersenloze gamer ben omdat ik mij wil ontspannen met dit spel? Misschien om meer te leren over de “huidige” generatie kun je het boek: Generatie Z lezen.
Ik weet niet of je het weet maar de gamer van vroeger wordt ook ouder en heeft gewoon veel minder tijd voor games. Een "casual" game is vaak even ontspannend als een typische hardcore game zoals Contra, Dark Souls of een lange RPG zoals Skyrim
Casual =/ hersenloos.

Net zoals jij kun je mij nu rekenen tot de casual gamer, maar ik verwacht nog steeds dat games uitdagend zijn. Zie ook een stukje verder hier beneden, waar ik een beknopte weergave geef van de huidige verhoudingen in de demografie der gamers.
Games zijn van oorsprong competitief. In die context is braggen misschien ietwat overtrokken, maar er is onderling toch ook een soort strijd om een zo'n goed mogelijk gegeared character neer te zetten. Dit concept is in elke multiplayer game terug te vinden. Of het nu killcount, purple gear, of andere vormen van het tonen van je "skill" in een game betreft.

Ik neem je niet kwalijk dat je valt over de term "bragging", maar vind het wel jammer dat je niet tussen de regels door leest.
Zie het maar als met een knipoog.
ter verduidelijking:
Hotkey MMO : SW:TOR, WOW. e.a.
Freeform MMO: TERA, Chronicles of Spellborn (RIP), e.a.

En WTF hoe geef je een 8.5 voor deze prut? Zeker maar een paar uur gespeeld?

[Reactie gewijzigd door Oyxl op 14 februari 2012 08:30]

Ter verduidelijking: ik vind het dus geen prut :-) Speel nog steeds, en met veel plezier. Vanavond mag ik weer!
Los van het feit dat jij de game kan waarderen, mis ik, zoals anderen ook hebben vermeld, een flinke collectie aan mankementen die je als semi-objectieve reviewer niet mag missen in je review.

- De moeilijkheidsgraad van het spel is belachelijk laag. Ik kan je hierbij wel informeren (ik doe je werk wel voor je hoor) dat de developers op de STEAM fora hebben aangegeven dat ze zelf ook de wens hebben om de moeilijkheidsgraad op te hogen, maar dit is nog geen realiteit en je zult de game dan ook voornamelijk willen spelen om twee zaken. Loot en Story. Een zesje, tops.

- De Storyline leest als een B-kwaliteit fantasy boek. De voice overs zijn redelijk gedaan, maar de gezichtsanimaties zijn houterig. Sommige voice-overs horen niet bij de characters die ze spelen. Zo ben ik een Fae tegen gekomen (en jij vast ook inmiddels) die praat met de stem van een Tolkien Dwarf, aangenomen dat hij zich niet in z'n graf omdraait over de lotr verfilming!) Andere voice-overs skip je liever snel en sommige bewerkstelligen zelfs "kill it with fire" emoties. Kortom, kunnen we ook hier weer een mediocre bij zetten. Een zesje. tops.

- Op geen enkel moment wordt je emotioneel betrokken bij het spel. Iets dat essentieel is voor een echte authentieke RPG. Vroeger waren er RPG's waarbij je eigenlijk helemaal geen held was, maar door omstandigheden werd gedwongen het zwaard op te pakken. Die omstandigheden zijn er in KOAR ook, maar reiken niet verder dan de suggestie dat opstaan van de dood toch ongetwijfeld betekent dat jij de held van het verhaal bent. Hoe bedoel je keus, nee jij bent de held. Je mag niet naar huis, punt uit.
Waar is hier in godsnaam de factor die mij als in-game character bind om deze quest aan te gaan? Ok, ik was net dood, nu levend, das rete cool jongens, maar eh, los ballos, ik ga een hoerenhuis opzoeken nu ik onsterfelijk blijk te zijn.

- Onzichtbare muren zijn wat mij betreft een hele grote no-go voor elke RPG die in de description heeft staan dat het een free-roaming RPG betreft, maar de reviewer schijnt amper op te merken.

Alles in deze game ademt 2005 uit, maar we zitten inmiddels in 2012.
De moeilijkheidsgraad van het spel is belachelijk laag.
Bedankt, was nog redelijk geÔnteresseerd maar nu ik dit lees en sommige van de bovenstaande reacties weet ik genoeg.. overslaan.

Is toch wel me grootste ergerpunt bij games van de laatste paar jaren, ze zijn zo kinderlijk simpel dat je niks meer fout kan doen. Hulde aan de The Witcher II waar ik meer dan eens ben dood gegaan en soms de strategie aan het gevecht moest aanpassen.
als je graaag dood gaat in een spel raad ik je Fortune Summoners :Secret of the elemental stone aan
ik speel het zelf ook een het is op normal gewoon rete moeilijk
ook dankzij de niet so heel soepele besturing
bovendien speel jet er niet als een enkel persoon in maar wissel het af van personages zoals het ook in secret of mana 1-2 gebeurde

graphisch is het mischien niet wat je verwacht omdat het 2d side scrolling is
maar dat maakt het spel er niet minder leuk op
Conclusie: speel de PC versie met een controller :P
Dat dacht ik ook dus ook:

Het pluspunt lekkere console besturing is dus een minpunt voor de PC?
Ik ben tot nu toe nog geen enkele kritische review van deze game tegengekomen, terwijl er zo veel op aan te merken is...
Het is een MMO die geen MMO kon zijn, daar houd je een zeer matige RPG aan over.
Kent niemand Planescape:Torment of Baldur's Gate? Daar kunnen ze veel van leren.

* Woutoud krijgt bijna het idee dat er geld klaar ligt na een 'goede' review.

[Reactie gewijzigd door Woutoud op 14 februari 2012 15:07]

Inderdaad. De game is TE slecht om zulke cijfers te kunnen krijgen. Elke review site blaast hoog van de toren over de pracht en praal, maar het is niets meer dan een gemiddelde single player game, met gemiddelde graphics, een gemiddelde storyline, een standaard talent tree en een lullige reden om rond te rennen en beestjes dood te maken, wat overigens VEEL te makkelijk is.
Misschien wil een gemiddelde persoon ook maar een gemiddelde game spelen en kan deze persoon deze game dus ook al entertainend (waar het toch voor gemaakt is?) vinden...
Ik beschouw iedereen die nu rond de 25 is en 10 jaar geleden neer keek op "nerds", zoals elke gast die zich interesseerde voor IT werd genoemd, en nu opeens ook apps gebruikt en gamet, als een onderdeel van die categorie.
Heb je een slechte jeugd gehad ofz? :s Je bent wel heel veralgemenend en zeker niet rechtvaardig...

Ik vind je kritieken op de game (de kritieken op de review kan ik enigszins nog inkomen) een beetje bekrompen... Wat met de generatie die nu 12-13-14jaar is? Dit zijn ook gamers, zij kopen ook games, en zij hebben heel andere noden dan mensen die de evolutie van de games van een core-groep tot een commerciŽle melkkoe hebben meegemaakt. Ik vind niet dat je hun (en zoveeeele andere gamers) aan de kant kan schuiven en enkel tweakers-waardige games kan/moet maken. Daarbij heb je dan nog de groep gamers die op een low-budget non-gaming systeem spellen moeten spelen en daar zijn games als dit misschien ook interessanter voor dan bvb Skyrim...

Het zijn de simpele games die het meeste aanspreken als je het gemiddelde gamers-publiek bekijkt, dus lijkt het me ook logisch dat niet elke game een hoogstandje kan zijn en dat er tweakers-elementen (ik noem ze maar even zo om niet een hele opsomming et moeten maken) moeten inboeten voor de fun in een game. Die fun is voor iedereen anders, en voor iedereen die deze game niet fun en niet game-waardig vind, is er waarschijnlijk iemand die zich rot amuseert met deze game.

On-topic: ik heb de game niet gespeeld en kan dus daarover geen uitspraak doen, maar deze review heeft zeker wel interesse opgewekt en dit lijkt me zeker wel een entertainende game!

offtopic:
PS Oyxl: je verwijt de generatie uit begin jaren 80 (waar ik zelf ook bijhoor trouwens) het neerkijken op nerds, maar je kijkt zelf neer op de generatie die misschien niet meer geÔnteresseerd is in de games die jij beschrijft en die gewoon een game willen die entertainend is, los van alle technische prietpraat die erbij komt kijken.
Hm, eigenlijk zou je post een antwoord moeten zijn op een stuk van mij enige meters verder naar beneden.

Zoals ik daar al aangeef zijn de huidige generatie gamers geen gamers, maar consumers en consumers zijn nu weliswaar de hoofdgroep gebruikers, maar zien gamen voornamelijk als fastfood, met alle gevolgen van dien.

Oyxl in 'reviews: Kingdoms of Amalur: Reckoning'

Mocht je daaruit de suggestie opmaken dat jullie niets te zoeken hebben in "onze" wereld, dan heb je inderdaad volkomen gelijk. Ik minacht jullie groep op precies dezelfde wijze als de minachting die ik jaren lang heb ontvangen.

Dat klinkt getraumatiseerder dan het is en is ook slechts de oorsprong Die minachting had verder nooit plaats gevonden als jullie groep niet dit verschrikkelijke effect zouden hebben op de kwaliteit van games. Wat dus wel zo is.

Overigens verwijt ik geen jaren 80 generatie, want daar hoor ik zelf ook bij, maar puur de mensen die uit de jaren 80 komen en jaren lang hebben neergekeken op IT, die nu elkaar op de rug slaan met opmerkingen als "heb je m'n nieuwe app al gezien?".

Gisteren zag ik een Internet Security specialist van GData in de Telegraaf vermelden dat door toedoen van hackers mensen het idee kregen dat het internet onveilig is en dat mensen nu het internet gaan wantrouwen. Gaat alstublieft terug naar uw grot mijnheer de specialist, want het internet is niet veilig. Nooit geweest. Het is een grote zandbak en de zandbak is praktisch het domein van hackers (ook wel mensen die wel weten wat ze doen genoemd). Het internet opgaan is ongeveer hetzelfde als met een hawaii shirt tussen de Taliban strijders je tent opzetten. Maar nee hoor, het internet is hartstikke veilig, het zijn die slechte hackers die gebruikers misplaatst het idee geven dat het niet veilig zou zijn *roll eyes*

Waarom dit voorbeeld? Omdat bovenstaande duidelijk maakt waarom eigenlijk zo weinig mogelijk mensen Łberhaupt iets met IT zouden moeten doen. Helaas is het belang van commerciŽle bedrijven zodanig groot, dat men elke doelgroep die geld heeft opzoekt, met als gevolg de huidige malaise van slecht geÔnformeerde anti-piracy en soms zelfs anti-internet voorstanders, domme gebruikers en dumbed down games.

EDit: P.S. Ik weet niet wie de helft van al mijn berichten heeft zitten downgraden, maar ik zou het appreciŽren als diegene wel even onderscheid maakt tussen antwoorden op anderen die volledig inhoudelijk zijn en die niet inhoudelijk zijn, want een aantal -1tjes is wel inhoudelijk.

[Reactie gewijzigd door Oyxl op 15 februari 2012 13:55]

Ik kan niet beginnen te beschrijven op hoeveel vlakken ik je vergelijkingen onjuist vind...

In de post waar jij naar verwijst spreek je over 1e en 2e generatie gamers, is dit iets wat je zelf hebt uitgevonden? Waar begint die 1e en 2e generatie gamers? Het eerste electronische spel (game) die gekend is dateert van 1947, maakt dat ons dan de 3e of 4e generatie gamers?
Een gamer is een gamer, punt. Het feit is gewoon dat iedere gamer zijn wensen en verwachtingen anders liggen. Een gamer is per definitie ook altijd al een consumer geweest, en dit zal ook altijd zo blijven. Net zo zeer als dat de game-industrie een commerciŽle industrie is. Het is slechts door de opmars van de industrie en technologie (vooral de betaalbaarheid en mogelijkheden/toepassingen) dat het publiek verbreed is, maar in wezen is er niets veranderd aan de basisidee van 'gamen'.
Consumer is a broad label for any individuals or households that use goods generated within the economy. The concept of a consumer occurs in different contexts, so that the usage and significance of the term may vary.
Als ik een gelijkaardige vergelijking mag maken is volgens jou iemand die met een hybride (of electrische) wagen rijdt, geen automobilist, maar een milieuactivist?

Jouw verwijzing naar 'jullie' is een beetje wazig, maar bon, dit terzijde...

Ik denk serieus dat jij hetzelfde moet doen als IT, namelijk evoluŽren. Dit bedoel ik niet aanvallend op jouw persoon, maar ik betwijfel ten zeerste je objectiviteit tov enkele zaken alsook het gegeven waarop al jou uitingen op gebaseerd zijn.
Zo heb je blijkbaar ook hopen minachting voor de situatie en behandeling van IT'ers in de beginjaren (voor zo ver je hiervan kan meespreken als je van mijn generatie bent), maar wat ik opmaak uit je posts is dat je terug wil naar die situatie.
Fout, de nieuwe generatie gamer is er ťťn gecreŽerd door commerciŽle bedrijven die net zo lang zijn gaan kloten aan de moeilijkheidsgraad van games totdat de volledige populatie gamen als mainstream heeft geaccepteerd. Aan de ene kant is dat positief, want zoals je al zegt, teruggaan naar de oude situatie is misschien ook niet gewenst, maar aan de andere kant wordt de ene na de andere slechte game voor de volle mep verkocht en het publiek vindt het fantastisch.

Vroeger, sterker nog, 5 jaar geleden, bestond het concept van (betaalde) DLC's helemaal niet. Dat is een uitvinding van de laatste generatie consoles en fans van spellen doen massaal mee met dit principe, maar als je een moment neemt om goed te kijken wat je koopt, dan hebben we het soms slechts over content dat hooguit een patch genoemd zou mogen worden.

Toch wordt er voor betaald en ik ben er van overtuigd dat je dat niet had hoeven flikken bij de eerste generatie gamers. Dat is inderdaad een mening, alhoewel eerder een ervaring, maar het is tenslotte met een reden dat die DLC's nu pas de kop op steken. De consumer, de betalende rechthebbende, accepteert het.

Als Blizzard voor patch 1.11 (Diablo II) geld had gevraagd hadden we er waarschijnlijk hartelijk om gelachen en ze de vinger gegeven. Betalen voor een patch ( 1.11 was eerder uitgebreide overhaul) zou simpelweg niet worden geaccepteerd toentertijd. Nu komt Blizzard met Diablo III en hebben ze een real money auction house. Times change.

Objectiviteit speelt geen spel hierbij. Het is een observatie die wordt ondersteund door velen van mijn collega's en misschien net zo velen niet. That's life. Je hoeft het niet met me eens te zijn, maar veel feiten uit het verleden spreken voor zich.

Waarom bestaat de WII? Om een breder publiek te betrekken bij games. (Huis)vrouwen die graag willen fitnessen krijgen nu ook een controller in handen gedrukt. Als ik op een verjaardag in gesprek raak over games, komt zo'n mevrouw er ook tussen zitten om gezellig over de WII fit te praten. Waar gaat de wereld naar toe.

Edit: En, als groot voorbeeld van de teloorgang van games, we kunnen natuurlijk ook WoW als voorbeeld nemen.

Alles, maar dan ook letterlijk alles, is sinds tBC aangepast door Activision om zo veel mogelijk tegemoet te komen aan de grote schreeuwende menigte die eiste dat elke betalende gebruiker recht heeft op alle end-content. Je hoeft slechts ťťn keer in de maand een blik geworpen te hebben op de game en het forum en je ziet daar een duidelijke trend.

Heroics zijn niet meer heroic, na 2 maanden worden raids generfd zodat ook de idioten epics kunnen farmen, talent trees worden (nog) verder dumbed down. In feite verwacht ik dat WoW over een jaar een 3+ rating heeft.

Edit2: De conclusie dat alle hybride rijders activisten zijn is waarschijnlijk foutief. Toch zou ik willen stellen dat de kans erg hoog is dat alle activisten/extremisten/natuurgekkies hybride rijden.

[Reactie gewijzigd door Oyxl op 16 februari 2012 08:24]

Zoiets noemt evolutie...

Het is doodnormaal dat er een evolutie in de gamersmarkt is en dat het gros van de spellen aangepast wordt aan de vraag van het main-stream (grootste) publiek. (Economie 101)
Zonder dat je het beseft maak je op elk gebied (behalve gamen wss als ik je zo hoor) ook deel uit van dat publiek, tenzij je rondloopt met een mobiele telefoon uit de jaren 50?
De conclusie dat alle hybride rijders activisten zijn is waarschijnlijk foutief. Toch zou ik willen stellen dat de kans erg hoog is dat alle activisten/extremisten/natuurgekkies hybride rijden.
- iemand die met een hybride wagen rijdt (= hersenloze generatie van gamers)
- automobilist (=gamer)
- milieuactivist (=consumer)

Dus in jou vergelijking zijn alle consumers deel van de hersenloze generatie gamers? (Wiskunde 101)

Wat leesvoer:
http://www.theesa.com/gam...atters/transformation.asp

Vooral dit stuk lijkt me interessant voor jou (gezien je volgens mij geen besef hebt van wie er nu eigenlijk gamet...)
The individuals playing video games comprise an increasingly large and definition-defying group. According to the Entertainment Software Association’s (ESA) 2011 Essential Facts About the Computer and Video Game Industry, the average gamer is 37 years old and has been playing for 12 years. Forty-two percent of gamers are women, and women age 18 or older represent more than one-third of the game-playing population. In addition, 82 percent of gamers are adults, and more than a quarter are over age 50. As these statistics show, today’s video game players include students, parents and grandparents.

[Reactie gewijzigd door Abstruse op 17 februari 2012 09:59]

Het is gewoon een simpele maar erg vermakelijke RPG.
Ik speel em nu ongeveer een weekje op m'n pc met controller op m'n TV aangesloten, en vind de graphics erg goed te doen, en het spel speelt fijn weg.
Ik vind het trouwens hier en daar erg veel op Fable lijken.

RPG's zoals PS:T (wat mij betreft qua verhaal 1 van de betere RPG's ooit) zullen waarschijnlijk nooit meer komen
Dat mis ik een beetje in de review. Wanneer er met de controller op de PC gespeeld wordt. Wordt de speelstijl net zo vloeiend als op de consoles?
Als dat zo is heb je een win-win situatie (en voor mij toch de situatie die ik zou kiezen).
Goede kritieken. toch maar eens de demo proberen!
Met een controller op de pc speelt het heel vloeiend.
Speel em zelf al een tijdje met een xbox controller op de PC en dat werkt echt perfect!
Gelijk aan de xbox 360 versie, inclusief de juiste buttons in beeld :)
Ik ben het hier mee eens.
Graphics vind ik op de pc prima, geen laadtijden hele grote plus, de inventory zo klein is een ergernis. Maar verder vind ik het spel heerlijk rondrennen knallen vooral met de chakrams vind ik het erg leuk.. Speeltijd vanaf zaterdag en cant wait to continue wanneer ik thuis kom om verder te gaan..

Voor de duidelijkheid ik ben 27 en Fulltime Netwerk Systeembeheerder die thuis lekker casual no nonsense wil rondhobbelen. Skyrim heb ik ook zeker 170, 180 uur in zitten ondertussen en vind dit ook heerlijk.
Kortom misschien snel tevreden of jullie negatievelingen zijn te kritisch ;-) (dikke knipoog).
Ik speel dit spel nu een week en ik ben er al helemaal ingezogen, de combat is echt heel goed uitgewerkt, van mij mogen ze meer RPG's in de toekomst gaan maken met deze manier van vechten. Ik heb ook Skyrim gespeeld, maar ik vind de kleurrijkere stijl van dit spel veel mooier.

Het mist wel de epischheid van Diablo3, maar ik ga me zeker vermaken met deze game tot Diablo 3 & Mass Effect 3 uitkomen
Nou ik heb mijn mmo characters het soort capriolen als ik in KOAR kan uithalen nog niet zien doen.

Speelt verder wat mij betreft lekker voltjes weg, ik noem het maar lightweight fantasy lootwhoring. Dit werkt wat mij betreft prima singelplayer, en aan de MMO wordt toch al gewerkt dus die zal in de volheid der dagen het levenslicht ook wel zien.

Het enige wat echt irritant is de super in close camera en lage fov. Leuk om het speelbaar te houden op de prut hardware van consoles maar op de pc is het gewoonweg annoying.
Dat komt omdat je niet de juiste MMO's speelt. Waarmee ik niet zeg dat die andere MMO's beter zijn, maar de term MMO gaat op voor alle MMO's en niet alleen voor de "select target, FIREBALL, dodge/parry/block mob by % chance, FIREBALL* MMO's :) Er zijn meerdere MMO's uit die je redelijke bewegingsvrijheid geven, waarvan TERA op het moment waarschijnlijk als enige identiek is aan KOAR.
Misschien wil niet iedereen een MMO spelen waarin spelers zoals jij vertellen hoe je moet spelen, wat goed is en wat slecht is, vertellen dat vroeger alles beter was, ...

Terra is verre van een voorbeeld van een goed spel...

Soms wil je gewoon een offline rpg spelen, dat vlot wegspeelt, onderhoudend is en gewoon fun is.
Tja, ik kan niet vergelijken met games die niet gereleased zijn, er zal in de toekomst vast nog wel eens een MMO met hippe combat mechanics gereleased worden, maar de huidige crop heeft, en dan druk ik mij licht uit, niet echt denderende combat. imo ofcourse.
(...)Uiterlijk wat kiddy(...)
Het eerste plaatje dat ik aanklik is een boom waar opgeknoopte mensen aan hangen! Moet kiddy niet cartoony zijn?
edit typo

[Reactie gewijzigd door nozem op 14 februari 2012 09:14]

Ik denk dat ze bedoelen dat als iemand binnen loopt en snel kijkt naar de teken stijl dat ze het kiddy vinden. Dat het level design niet kiddy is is weer iets anders.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013