Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 150, views: 92.996 •

Conclusie

Een review schrijven over een mmog die nog geen maand oud is, is eigenlijk een beetje onzinnig. Een mmog is een levende wereld die constant aan veranderingen onderhevig is en momenteel is die wereld nog maar net ontwaakt. Het spel nu al beoordelen en veroordelen, gaat ver. Wel kunnen we al voorzichtig een voorlopige balans opmaken en in het geval van SWTOR is die zeker positief te noemen. Ondanks dat het spel een regelrechte kopie is van andere mmog’s en World of Warcraft in het bijzonder, is het wel een goede kopie. Daarnaast ligt bij SWTOR de nadruk erg op het personage en de verhaallijnen in het spel en dat is een prettige afwisseling op het inhoudsloze ‘grinden’ waar veel andere mmog’s zich schuldig aan maken. Daar staat tegenover dat het spel ook wel zijn mindere momenten kent, waarop het levellen wat saai kan worden. Af en toe even doorzetten kan geen kwaad, meestal volgt er al snel weer iets dat de moeite waard is.

Trailer waarin BioWare de PvP-zone Voidstar Warzone toont.

Wat de presentatie betreft is SWTOR prima in orde, zowel beeld als geluid zijn niet spectaculair maar voor een mmog erg goed. Persoonlijk vinden wij dat het spel niet echt een wauw-factor heeft, al is een aantal verhaallijnen wel verrassend te noemen. Wat ons nog het meest tegenstaat is het Star Wars-universum zelf, waar wij, net als veel andere spelers, sinds de komst van de Episode I t/m III een beetje op zijn afgehaakt. We snakken eigenlijk naar een goede reboot. Maar dit is iets dat BioWare niet te verwijten valt, het bedrijf moet zien te roeien met de riemen die het heeft. Bovendien is dit ook een kwestie van smaak, als je Star Wars nog steeds te gek vindt en niet kunt wachten totdat je je eigen lightsaber in elkaar kunt sleutelen, dan is SWTOR waarschijnlijk gewoon helemaal jouw ding. Het is moeilijk om volledig objectief naar dit spel te kijken als je zelf zeven jaar lang World of Warcraft hebt gespeeld. Wij vinden mmog’s een klasse apart en niet te vergelijken met andere games. Als je Call of Duty: Modern Warfare 3 uitgespeeld hebt, kun je zonder problemen verder spelen met Battlefield 3, maar met mmog’s werkt dat niet zo. Mmog’s zijn veel meer een hobby die leuker wordt naarmate je er meer tijd insteekt. Als je een mmog een paar uur in de week speelt, zul je niet veel vorderingen boeken en op termijn afhaken. Daarnaast bouw je ook geen sociale contacten op in het spel en het sociale aspect is juist een van de zaken waar het in een mmog om draait.

Star Wars: The Old Republic is zonder meer een zeer goede game en voor een mmog zelfs opmerkelijk goed uitgewerkt én stabiel. Als je nog niet eerder een mmog hebt gespeeld, bijvoorbeeld omdat je niet geïnteresseerd was in orcs en trollen, dan is SWTOR zonder meer een goede keuze. Het is World of Warcraft met een Star Wars-sausje. Als je, zoals wij, al meerdere mmog’s hebt gespeeld, dan is SWTOR eveneens een goede keuze, als je tenminste niet terugdeinst voor de tijd die je erin moet steken. Verwacht geen totaal nieuw spel of revolutionaire veranderingen, maar gewoon een solide mmog zonder echt grote uitschieters of voorwaartse ontwikkelingen. Wellicht dat die later nog komen, maar het begin is er in ieder geval.

Pluspunten:

- Verhaallijnen goed uitgewerkt
- Aan je eigen lightsaber knutselen is cool
- Technisch prima en stabiel

Minpunten:

- Niet heel erg vernieuwend
- Dode spelmomenten, zo nu en dan

Eindcijfer: 8

Titel Star Wars: The Old Republic

Box Star Wars: The Old Republic

Platform Pc
Ontwikkelaar BioWare
Uitgever Electronic Arts
Releasedatum Reeds verschenen

Star Wars: The Old RepublicStar Wars: The Old RepublicStar Wars: The Old RepublicStar Wars: The Old RepublicStar Wars: The Old RepublicStar Wars: The Old RepublicStar Wars: The Old RepublicStar Wars: The Old Republic

Laagste prijzen voor Star Wars: The Old Republic, PC (Windows):
Shop+/-lev.tijdPrijsTotaal
GamegearScore: 5 € 4,99€ 4,99
All4gamesScore: 3.5 € 10,44€ 10,44
BillgamesScore: 5 € 10,95€ 12,44
AzertyScore: 4.5 € 10,74€ 12,71
wehkamp.nlScore: 3 € 11,99€ 13,94

Lees ook de gebruikersreview

Populaire gebruikersreview

Alle gebruikersreviews over:

Star Wars: The Old Republic (Collectors Edition), PC
Star Wars: The Old Republic, PC


Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (26)

Reacties (150)

Reactiefilter:-11500148+171+218+31
"Wat ons nog het meest tegenstaat is het Star Wars-universum zelf, waar wij, net als veel andere spelers, sinds de komst van de Episode I t/m III een beetje op zijn afgehaakt. We snakken eigenlijk naar een goede reboot. "

Het speelt zich af buiten het verhaallijn van de films. Hoeveel reboot wil je? En wat zou je dan verwachten van een reboot? Ik vind het persoonlijk een beetje een onzinnige opmerking.

Verder vind ik het echt een prima game. Zoals in de review al word aangehaald, als je van StarWars houd dan kun je eigenlijk niet misgaan, maar ook voor mensen die niet per direct ervoor kiezen omdat het StarWars is is het een aanrader. Door de voice acting wordt je veel meer het verhaal in gezogen wat het spelen gewoon erg leuk maakt.

Ik speel het al sinds de Beta en ben voorlopig nog niet uitgekeken..
Het is alleen erg jammer dat het gewoon een standaard cloon is van alle andere mmog's op de markt, speciale pvp gebieden, level 1 tot 50 en dan met een uitbreiding meer levels toevoegen. Pets, die je aan het gevecht kunt laten deel nemen en natuurlijk voor al nooit echte schade als je voor de honderdste keer dood gaat...

Missie na missie eigenlijk gewoon het zelfde doen, ga naar A verzamel X en dood Y. Je kan niet dood verliest niets en kan dus eigenlijk alleen maar stijgen in rang zo lang je maar uren achtereen het zelfde verhaaltje blijft herhalen. Dat doet me toch denken aan bepaalde experimenten die men ook nog wel eens met kleine knaagdieren uitvoert...
Dood saai en niets meer dan dat dat het nu toevallig om Jedi en Sith gaat in plaats van orcs en elfjes maakt totaal geen verschil er is simpel weg niets verandert ten opzichte van de concurrentie.

Toen EA in de jaren '90 Ultima online draaide met (ja ook toen al) 10k spelers per shard was het vernieuwend en anders dan andere games uit dat tijdperk. Natuurlijk waren er al wel soort gelijke games die je via een BBS speelde maar niet op deze schaal met bijvoorbeeld een ingebouwde translator zodat je zij het met enige moeite met andere kons spreken ook als zij toevallig geen engels spraken.
Nu zijn we bijna 20 jaar later en is er eigenlijk niet een van de grote spelers die ook maar iets anders heeft gedaan dan de graphics verbeteren. In Ultima had je al pets, huizen, beroepen zo als crafting, smithing, mining etc... de classes, de dungeons de pvp gebieden etc allemaal bestonden deze ook toen al. Er is echt totaal niets verandert of verbetert in 99,99% van de mmo's

Er zijn hier en daar wel wat uitzonderingen en die trekken meestal mensen die al jaren mmo's spelen en die veel al uitgekeken zijn op games als Rift, WoW, EverQuest etc, allemaal 100% het zelfde met als enig echt verschil de grafische saus en de soms net even andere besturing. Het is heel erg jammer dat EA hier niet bijvoorbeeld voor 1 wereld gekozen heeft zonder shards, of misschien eindelijk het grinden dan wel levellen heeft aangepakt. Misschien eindelijk eens een optie maken voor mensen om zelf wapens te maken die niet exact het zelfde zijn als de wapens die de andere mensen om hun heen ook maken. Misschien een mogelijkheid bieden om god mag weten wat maar eindelijk eens iets anders dan de zoveelste UO afgeleide.
Ik vind het daar in tegen wel fijn dat je niet echt dood kan. Ik heb maar beperkt de tijd om te spelen, en als je dan een keer dood gaat en helemaal opnieuw moet beginnen (of en lvl terug gezet bent of iets dergelijks) is voor mij al snel de lol er af...
Oh kom op....

UO was fantastisch, maar om te stellen dat EQ en WOW niet vernieuwend zijn doet de waarheid nogal geweld aan. UO was compleet vrij en had geen quests. Een groot deel van de wereld was dus bepaald door spelers.

En dat is veel minder leuk dan dat het klinkt :) Want wat gebeurde er? Grinding voor huizen/castles en dan hield het echt op. De community maakte geen overarching storylines. UO was gewoon heel erg Hardcore.

De complete integratie van quests, area progress en het stroomlijnen van de character progress is een enorme vooruitgang.

En als we nu kijken naar SWTOR zien we een dergelijke vooruitgang. Nog betere integratie van het verhaal. Puristen zullen deze "rails" verafschuwen, maar het grote publiek vind het heerlijk.

En waarom ook niet... ik ben geen schrijver/regisseur... dus wat is er mis met het beleven van een verhaal dat door een professional is bedacht?
"En dat is veel minder leuk dan dat het klinkt Want wat gebeurde er? Grinding voor huizen/castles en dan hield het echt op. De community maakte geen overarching storylines. UO was gewoon heel erg Hardcore."

Hier ben ik het echt niet mee eens. Dit was echt een community game, ik was bijvoorbeeld een houthakker/mijner. Op een gegeven moment waren er mensen die wilde dat je een contract bij hen afsluit, anders werd je afgemaakt en naakt geloot. Ze hadden de goeie mijngebieden onder controle, ik had er na een tijdje schoon genoeg van en ging met wat vrienden een antibeweging opzetten, het was echt dikke oorlog en de mijners konden even een paar weken niet fatsoenlijk mijnen in de beste gebieden.

Zo heeft elk server zijn eigen verhaal, en niet een, maar vele "verhalen" waardoor elke server echt uniek was. Op de Europa Shard werd er elke woensdag een veiling gehouden waarbij vanalles werd verkocht, het was sowieso al leuk om aanwezig te zijn, alles werd echt goed geregeld en sommige items waren mindboggling duur, leuk om de rijken tegen elkaar te zien opbieden.


Ik vind nog steeds dat de opzet van UO (voordat EA er een puinhoop van heeft gemaakt) de beste is voor een goede community en het roleplaying gehalte. De themepark MMOs is veel te veel "ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken". Je eigen naam staat ook nooit op het spel, je kan in WoW gewoon niet infamous zijn voor je daden, tenzij je server first kill hebt gehaald, maar zelfs dan boeit het vrij weinig omdat het geen effect heeft op de community zelf.

Ik kan nog wel uren doorgaan, maar ik laat het hierbij. :)


RIP UO, beste game die ik gespeeld heb.
nogmaals, UO was zeker fantastisch... maar misschien heb ik het tekort gespeeld, namelijk alleen het eerste jaar toen er nog geen Euro server was. Hoe dan ook, er was geen endgame content, geen structuur en slechts een duidelijk einddoel:

Koop een kasteel.

En rampant ganking, pickpocketing, key stealing (Waren niet bound!)...

Het was erg leuk, maar om nou te zeggen dat extortion bij andere spelers gelijk staat aan player based content is een beetje een stretch.

Er is zeker iets te zeggen voor een open wereld. Maar er is nog meer te zeggen voor een verhaal in het spel met een duidelijke structuur (althans verkoop cijfers bewijzen dat).

Net zoals ik Morrowind niks vond, en dat anderen er lyrisch van zijn.

En om terug te keren naar het hoofdpunt: WOW is geen clone van UO en dat is nou net wal wat er wordt geclaimt:)
Dat is het principe van een sandbox MMO, geen duidelijk doel, het is fantasy wereld waar je je eigen weg moet vinden. Het spel verbeterde sowieso stukken imo de eerste paar jaar (later ging het bergafwaarst).

Kasteel kopen was sowieso onmogelijk hoor, misschien in het eerste jaar, maar de jaren daarna niet meer. Er was geen plek meer voor huizen, en de huizenmarkt was extreem duur, omdat de vraag te groot was. Als je een huis had dan was je toch best wel een pimp. :)

Extortion? Ik noem het gewoon openworld PvP. Zouden ze bij World of Warcraft ook meer moeten doen, maar dat gaat moeilijk omdat 1 persoon van lvl 85 letterlijke 1.000 personen of meer aankan van lvl 20.
Ik vind een skillbased systeem ook beter dan een levelbased. Als je een Warrior bent die kan mijnen en houthakken, dan was je sowieso altijd zwakker dan een full warrior, dat maakt het ook zo leuk.

Een openworld structuur hoeft ook helemaal geen verhaal te hebben, een goede setting is genoeg. Daarboven op gewoon guilds die tegen elkaar strijden en een paar keer per maand komt Lord British even onder het volk (zeg maar de koning gespeeld door een GM) om even doomsday verhalen te verspreiden.

In het achterhoofd houdend dat dit allemaal voor het jaar 2000 al mogelijk was, het had zoveel potentieel, nog zoveel dingen kon worden toegevoegd aan een al zeer uitgebreidde MMO ervaring. Maar helaas, EA nam UO over en koos voor een andere weg, voor het itembased grind systeem vergelijkbaar met Everquest toendertijd. Dat was echt het begin van het einde, de game werd steeds meer singleplayer. De verandering was echt heel ingrijpend vooralle vlakken van het spel, echt heel bedroevend.


Ik snap je hoofdpunt ook niet, wie is nou gek genoeg om te beweren dat WoW een kloon is van UO, mocht dat het geval zijn waarom uberhaupt er op in gaan, dat is gewoon een bizarre bewering. :)
Goeie opmerkingen man, UO is en blijft de beste MMORPG die er ooit was.

Damn wat mis ik het soms :'(
Dat is het principe van een sandbox MMO, geen duidelijk doel, het is fantasy wereld waar je je eigen weg moet vinden. Het spel verbeterde sowieso stukken imo de eerste paar jaar (later ging het bergafwaarst).
Het was het eerste jaar (logisch!) erg ruw :) Wel leuk hardcore!
Kasteel kopen was sowieso onmogelijk hoor, misschien in het eerste jaar, maar de jaren daarna niet meer. Er was geen plek meer voor huizen, en de huizenmarkt was extreem duur, omdat de vraag te groot was. Als je een huis had dan was je toch best wel een pimp. :)
Speelde vanaf dag 1 op een US server.. duur grapje (modem^^).
Extortion? Ik noem het gewoon openworld PvP. Zouden ze bij World of Warcraft ook meer moeten doen, maar dat gaat moeilijk omdat 1 persoon van lvl 85 letterlijke 1.000 personen of meer aankan van lvl 20.
Tsja, ik vind ganken niet zo tof... zeker niet als je echt ALLES in 1 keer kan verliezen, inclusief je huis (keys). Nogmaals, het was wel heeeeel erg hardcore wat dat betreft :)
Ik vind een skillbased systeem ook beter dan een levelbased. Als je een Warrior bent die kan mijnen en houthakken, dan was je sowieso altijd zwakker dan een full warrior, dat maakt het ook zo leuk.
Dat was zeker niet zo in het begin, toen had je drie stats waarvan je er twee kon maxen. Mining zorgde voor strength, in een mage firewall zitten zorgde voor je magic (resistance).
Een openworld structuur hoeft ook helemaal geen verhaal te hebben, een goede setting is genoeg. Daarboven op gewoon guilds die tegen elkaar strijden en een paar keer per maand komt Lord British even onder het volk (zeg maar de koning gespeeld door een GM) om even doomsday verhalen te verspreiden.
Dat is jouw smaak :)
In het achterhoofd houdend dat dit allemaal voor het jaar 2000 al mogelijk was, het had zoveel potentieel, nog zoveel dingen kon worden toegevoegd aan een al zeer uitgebreidde MMO ervaring. Maar helaas, EA nam UO over en koos voor een andere weg, voor het itembased grind systeem vergelijkbaar met Everquest toendertijd. Dat was echt het begin van het einde, de game werd steeds meer singleplayer. De verandering was echt heel ingrijpend vooralle vlakken van het spel, echt heel bedroevend.
Ik was toen al afgehaakt, ik geloof je direct :)
Ik snap je hoofdpunt ook niet, wie is nou gek genoeg om te beweren dat WoW een kloon is van UO, mocht dat het geval zijn waarom uberhaupt er op in gaan, dat is gewoon een bizarre bewering. :)
True ;)
Sleutel waren later blessed, wat betekent dat het altijd in je backpack ligt of je nu leeft of dood bent.

Kvind ganken persoonlijk ook niet zo tof, maar het is wel kicken elke keer om aan die PKers te ontkomen, en het gevoel dat er altijd gevaar loert. :) Je had in principe altijd wel een kans om te ontsnappen, het is niet zoals bij WoW waarbij je net zo goed ff afk kunt gaan omdat de ander betere gear heeft of 10 levels hoger is.

Daarom liep je als een miner ook altijd met een blote bast rond, meestal met een goedkope schort zodat je niet in je onderbroekie rondliep. Dat werd meestal niet geloot alleen door de echte haters. :p

Over de stats. Je had 3 stats (str, agi en int), en je mag een maximum van 700 skillpoints. Als je een full warrior bent dan heb je ze alle 700 nodig, een resource gatherer had sowieso al 300 skillpunten minder (lumberjacking, mining en hiding!), je kon dan de resterende skillpunten in combat stoppen als je niet totaal kansloos wilt zijn, anders in crafting.


Zoals je kunt lezen was ik een groot fan van dit spel, en kan er echt uren over praten, mijne excuses. :+
Ik heb niet enorm veel mmo's gespeeld. Ik heb WoW even geprobeerd, omdat ik Warcraft 2&3 leuk vond, en ik heb wat f2p mmo's geprobeerd. Maar geen kon mij bekoren. Vooral omdat de werelden nooit echt voelen, maar ook andere dingen zoals saaie combat systemen.

Er is misschien wel wat vooruitgang, maar het zijn allemaal geen denderende vernieuwingen. Er is nog zoveel vernieuwing mogelijk. Wat je eigenlijk wilt zien in een mmo is dat de wereld echt leeft en dat je als speler echt invloed kan hebben op die wereld. Dat zie je nog lang niet.

Nu heb je dingen waardoor je dat gevoel niet hebt. Zoals je al aangeeft zijn er vaak gescripte verhaallijnen, die er eigenlijk vooral zijn om je bezig te houden tot het max level. Deze hebben alleen maar invloed op characters maar niet op de wereld zelf. Vaak loop je door een wereld waar er meer "heroes" zijn dan gewone mensen. Wat in een echt wereld natuurlijk nooit kan. In de verhalen zijn er fricties tussen facties, maar die worden uitgevochten in aparte arena's. Er zitten vaak zoveel regels aan PvP.

Het grote publiek smult inderdaad van games waar alles voor wordt gestippeld als een soort interactieve film. Dit zie je tegenwoordig ook terugkomen in veel singleplayer spellen, zoals uncharted. Maar dit past eigenlijk niet bij een mmo. Hetzelfde geldt voor de PvP. Er wordt nu allemaal restricties opgelegd aan PvP. Dit is vaak nodig omdat er anders misbruik wordt gemaakt. In de echte wereld zouden het criminelen zijn en worden deze gestraft. Waarom bijvoorbeeld geen vernieuwingen dat spelers zelf deze regels mogen bepalen en mogen berechten. Het ene gebied is het wilde westen en een andere gebied wordt geregeerd met een ijzeren vuist.
Zie EVE Online. De spelers maken daar de 'wereld'. Van wat ik er hierboven van lees is het wel vergelijkbaar met UO wat dat betreft.
Maar dat hoeft allemaal niet te zeggen dat we 8 jaar na WoW niet iets nieuws kunnen doen. Je zegt dat je een verhaal wilt beleven dat door een professional is bedacht, maar dat verhaal is 1000 keer hetzelfde, A wil dat je naar plek B gaat om daar C te verzamelen en D te doden.
Tja, het werd weleens gezegd dat WoW EQ Light was en dat was eigenlijk ook wel zo. Maar WoW was zo succesvol omdat het alle onhebbelijkheden had verwijderd van EQ en de rest netjes had opgepoetst.

In SWTOR is nog meer verwijderd, neem je ruimteschip. Tweakers "review" gaat er niet op in maar je kunt er helemaal niets aan veranderen, geen andere kleur, geen inrichting. Er zit ook niets in, ja een paar stoelen waar je op kan zitten maar niets van wat andere spellen hebben gedaan met player housing. Overigens in cantina's? Geen stoelen waar je op kan zitten. Blijkbaar niet nodig.

Ik had me altijd al afgevraafd of Bioware de overgang kon maken van single player naar MMO en het antwoord is gegeven. Nee.

Dit is Kotor 3 Online. Het doet me veel denken aan Age of Conan. Zelfde chat problmen, zelfde "LFG" problemen. Zelfde UI die niet kan worden aangepast. Zelfde "de eerste twinting levels zijn fantastish en daarna stort het in".

Neem de flashpoints, de eerste Black Talon/Estelle, zit vol met cutscenes die social points geven of keuzes geven aan de speler. Flashpoints daarna? Hammer Station, Athiss? Cademimu? EEN dark/light choice met text on screen in plaats van voice acting en dat is het... goh, nou weet ik waarom ze in previews altijd de zelfde flashpoint lieten zien.

Het spel zelf is niet slecht, het voeld echter aan als een typish Bioware spel. Verouderde graphics, combat een slap aftreksel van pure combat spellen en heel veel copy past werk in de levels. FF14 werdt afgemaakt door sommigen omdat sommige rondingen in een groots landschap waren hergebruikt, KOTOR3 is helemaal opgemaakt door voor gedefineerde objecten te plaatsen, Neverwinter Nights spelers voelen zich meteen thuis.

Geen slecht spel... maar ik zie er geen lang leven in. Daarvoor is het op alle fronten toch echt te licht. Een MMO moet vlees hebben om het jaren uit te houden.
Wat je noemt mbt details - je eigen schip customizen, player housing, etc - lijken me typisch dingen die ze later via expansions toe zouden kunnen voegen. Kijk ook eens naar Eve Online, de zooi die ze daarin over de jaren toegevoegd hebben. Het is pas sinds kort dat je met je karakter rond kunt huppelen in een ruimtestation.

Als producent van dit soort dingen moet je gewoon prioriteiten stellen: Wat is belangrijk voor een eerste release. Ik moet wel props geven voor Bioware mbt wat ze al in deze 1.0 versie gedaan hebben, en ben wel benieuwd naar wat ze gaan doen bij toekomstige updates.
Misschien, maar het is nu 2012 en Bioware/EA is geen Eve. Er is 5 jaar aangewerkt en 100 miljoen dollar aan besteed...

Vergelijk het eens met Lord of the Rings Online. Dat had een compleet muziek systeem in gebouwd.

Tuurlijk, alles kan later worden toegevoegd maar dit zijn niet meer de begin dagen van de industrie, andere spellen met kortere ontwikkeltijden en lagere budgetten waren meer compleet.

Het spel komt op mij zeer kaal over. Heb je voor de gein op coruscant en nar shadaa rond gekeken? Zet je monitor op zwart-wit en vertel me het verschil.

Er zijn lvl 50's op mijn server die Black Talon eindeloos draaien om hun social points op te schroeven. Nogmaals, dit is geen nieuw genre en dit is geen klein ontwikkelhuis waar iedere cent eerst moet worden verdiend.

We hebben eerder gezien dat spellen die te karig waren bij de lancering het niet haalden. WoW met lightsabers? Eerder AoC met lightsabers. Leuk voor een paar maanden maar dan is het genoeg... en dat is niet waar een MMO opmikt.
Wat is er nou jammer aan het kopieren van een formule die al jaren lang 10 miljoen of meer betalende gebruikers heeft, en de grootste cashcow is van de game industrie.

Never change a winning game. World of Warcraft is populair omdat het World of Warcraft is, en als je daar dus mee wil concurreren moet je wel ongeveer dezelfde weg in slaan.
Nu denk je vanuit het oogpunt van een winstgevend bedrijf.

Ik wil als gamer meer diversiteit. Het is echt gewoon belachelijk hoe het genre in elkaar zit. Stel je eens voor dat in de shooter genre de grote bedrijven alleen maar FPS zoals CoD zouden ontwikkelen... Elke ontwikkelaar speelt op safe... Heeft denkik ook te maken dat het lanceren van een MMO wat meer bij komt kijken dan een singleplayer game, maar toch, er wordt niet eens overwogen om NIET een themepark MMO te ontwikkelen door de grote gamefirma's.
Kip en ei probleem.
Een game bedijf moet eerst flink kapitalen investeren en hoe hoger de risk hoe groter de kans op een flop.
Publisher die vaker toch innovatie durft te investeren draaid al snel verlies.
De sequel restricte activision draaid vaker wel winst.

Want kaskrakers moeten 10 en 20 andere amper sucsesvolle tot vele flop investeringen dekken.

Dus de winst van COD is geen netto winst bij activision.
Maar afhankelijk wat andere releases in het fiscale jaar naar binnen brachten kom op een bepaalkde winst uit.
EA BF3 sucses hoefd niet tebeteken dat ze in de groene cijfers zitten.
Dat is dus de totaal omzet min de investeringen en andere kosten zoals ook rente.

Een publsiher ziet uiteraard de omzet per genre en per soort game dus pure single player online games en MMO maar ook de sucsessen bij de concurent.
En zien dus dat er voor bepaalde soort games een meetbare target market voor is.

MMo en online games zien er kwa omzet en anti piraterij syndroom gewoon heel aantrekkelijk uit.

Nu is het zou dat je een top studio kan inhuren als publlisher maar als die eisen steld en dus de studio beperkt. Dan kan je beperkingen verwachten.
Gast wat wil je dan..? ga dan gewoon gelijk kappen met mmorpgs en val mensen die het wel leuk vinden er niet mee lastig...
Klinkt als een leuk spel wat teveel tijd vraagt in mijn optiek. Om echt goed te worden zijn er voor mij teveel spel uren vereist. Ik vrees dat ik hierdoor wel iets moois ga missen. De eerste spelers aantallen waren niet echt bijster hoog dacht ik ook te lezen?

edit: Swype correcties:l (galaxy note)

[Reactie gewijzigd door HgnX op 4 januari 2012 08:15]

Echt goed waarin? Als je puur voor het verhaal speelt dan kun je dat lekker in je eigen tempo doen.
Maar als je het puur voor het verhaal speelt ben je elke maand voor een spel aan het betalen dat je heel erg single player speelt. En voor een single player spel hebben naar mijn smaak MMO's te slechte graphics.

Ikzelf speel ook geen MMO's om die reden: ik heb er niet genoeg tijd voor om er ECHT voor te gaan zitten, dus speel ik het veel te single player. En voor een single player spel vind ik het toch echt te duur met te slechte graphics...
Ik vind de graphics totaal meevallen, het is een bepaalde stijl die wordt aangehouden, maar de graphics zijn mijns inziens goed. (komt van iemand die een nieuwe pc heeft gekocht voor Crysis 2)
Ik denk dat je eens wat Youtube HD filmpjes moet gaan bekijken voor je een oordeel velt.
Volgens mij hebben ze ronde de 1.5 miljoen keer verkocht. Dat vind ikzelf toch niet helemaal tegenvallen. Maar inderdaad, het is minder dat WoW op dit moment. Ze hebben het spel op dit moment echter alleen in Amerika en Europa uitgebracht. Ik heb geen idee hoe populair Star Wars in Azi is. Maar WoW is daar juist heel erg populair en heeft daar dus ook erg veel spelers.

SW:TOR heeft behoorlijk wat geld gekost en om dat er uit te halen moeten ze de spelers toch wel een tijdje vasthouden.
Oh?

"EA announced today that in the first week since the release of Star Wars: The Old Republic, the game has already gone over the one million subscribers mark."

source: http://www.inquisitr.com/...ion-subscriber-milestone/
Zoals gezegd ben ik afgehaakt omdat de game zo kinderachtig aanvoelt en als 20'er heb ik toch echt wel nood aan wat meer volwassenheid. De kiddie feeling doet zwaar afbreuk aan de game.
Ik heb zelf dat gevoel nog helemaal niet gehad. Associeer je het daar misschien mee omdat je de Star Wars films als 12-jarige gezien hebt? Of wat is het dan?
Ik zeg hiermee dat deze kiddie stijl totaal niet past bij Star Wars. Rift heeft al bewezen dat het kan.
En twintiger is een woord zoals tiener haha, niet meteen 20.
Het bloed en afgehakte ledematen vliegen niet over het scherm en de sexscenes gebeuren met een fade-to-black.
Maar om het spel kiddie te noemen? Heb je daar een goede reden voor?
Ik ben bijv. erg blij met een MMO waar eens geen elfjes en kabouters in zitten.
De look and feel van het spel en dan vooral de look. Dit is mijn mening trouwens en die van anderen mag verschillen ;)
Hmm ja.. erg kiddie.. zoals die keer dat ik het hoofd van haar echtgenoot naar een vrouw moest brengen om een punt te maken.

haha.. als 20'er heb ik meer behoefte aan volwassenheid haha..

(overigens ik ben 40)
In WoW zijn er honderden quests waar je hoofden, oren, vingers en andere lichaamsdelen moet brengen. Toch is het redelijk kiddie de laatste tijd.
Ik heb er totaal geen kiddie gevoel bij. Sterker nog het oogt erg volwassen. En de keuzes die je krijgt zijn alles behalve geschikt voor kinderen.
Probeer maar eens wat Darkside antwoorden, dan slik je wel even. De grafische stijl, tja, het is fantasy-achtig. Maar dat is WoW en Manga ook...Is dat ook meteen "kiddie"?

Ik vind je onderbouwing (hieronder) erg slap.
Grappig dat je dit een kiddie feeling vind hebben. Als dit spel iets niet is dan is het kinderachtig. Zeker als je voor de 'dark side' opties kiest in het spel. Die hebben echt een duistere kant. Zo heb je als bounty hunter al meteen de optie in de starterzone om een keuze te maken een man af te slachten waar zijn zoon bij staat. Zaken als martelen en doden zijn keuzes die je vaak ook echt zelf in de hand hebt.

Natuurlijk blijft het Star Wars en kan het er op het eerste gezicht wat wolliger uitzien door de aanwezigheid van een veelvoud aan aliens maar het verhaal en de quests maken het wel tot een volwassen geheel.

Ik als ex-WoW speler kan het juist waarderen dat SWTOR juist een stuk volwassener is dan WoW waarin je nooit echt iets slechts kunt doen. Zelfs als horde kon je dat niet. En om maar wat te noemen, ik had rond kerst nergens een kerstboom gezien terwijl je in WoW zowat struikelde over die seizoens troep, het werd zelfs verwerk in quests.

Wat me tot nu to erg aanstaat in SWTOR is dat je gevarieerd kunt levelen. Als je het questen even zat bent dan kun je de dagelijkse space missies doen die een hoop geld en xp opleveren. Of je stort je op pvp wat ook weer dagelijkse (en op lvl 50 wekelijkse) missies kent met veel credits en xp. Je zou zelfs vanaf level 10 nooit meer een normale quest hoeven te spelen en 50 kunnen worden in ongeveer dezelfde speeltijd. En dat zou je zelfs niet achterstellen qua gear.
Van wat ik gezien (en vagelijk gespeeld) heb vond ik het ook een wat ik noem "Jar Jar Binx" gevoel hebben. Leuk in de eerste instantie, nostalgisch door de overduidelijke geschiedenis achter het Star Wars universum maar uiteindelijk een nare nasmaak, net als episode 1-2&3. Misschien is het echt alleen maar nostalgie, maar desondanks vond ik het zwaar te verteren en slik liever iets als Rift (of eerder WoW).

OT: Wel een fijne vooruitgang dat er een ander thema als dwarfs&elves fantasy gebruikt word maar Star Wars was daar voor mijn gevoel helemaal niet nodig geweest.
Ik heb echt niks met MMO's, dus speel ik alles solo en af en toe een flashpoint
met een groep. Toch wel leuke afwisseling.

Ik vind het niet echt als een MMO aanvoelen. Een quest als 'kill ten tigers'' bestaat niet.
Er wordt een verhaal omheen getrokken. De planeet Taris loopt al jaren met een plaag.
Een dokter vertelt een verhaal dat ze familie ziek is en hij ''blood samples'' nodig heeft.
Hierdoor voelt het niet als grinden (waardoor de meeste mensen vaak afhaken van een MMO door de eentonigheid).

Ik vind een 8 zelf wat te laag voor dit spel. Ja het mag dan in principe hetzelfde zijn als veel MMO's, maar deze hebben geen gesproken quests en ik vind het Star Wars jasje er omheen heel goed uitgewerkt.
Mijn inziens "grind" je op het moment dat je repetitief missies doet met als single goal je skills te verhogen omdat spelen met nieuwe skills leuker is. Grinden heeft mijn inziens niets te maken met de manier waarmee, maar met de manier waarop je skillpoints verzamelt.
Ik ben afgehaakt tijdens de beta omdat de game hetzelfde patroon vertoont als WoW:
  • loop naar A
  • scoor een missie
  • loop van A naar B
  • voer een handeling uit
  • loop van B naar A
  • rond je missie af
Ongeacht wat voor handeling je uitvoert, dit patroon vraagt gewoon om braindead chinese kinderhandjes werk. Toegegeven dat er SW:TOR best goede voice acting zit en dat de stories wel origineel zijn. Daar moet Star Wars het in het algemeen ook van hebben natuurlijk.

Een andere reden waarom ik afhaakte (not that anyone cares, maar goed) was de combat engine die regelrecht van WoW is gejat. Daar hadden ze een veel betere voor kunnen neerzetten zoals in bijv. Jedi Academy of zefls SW: Force Unleashed. De game berust nu slechts in beperkte mate op persoonlijke skills. Een lvl 1 kan niet winnen van een lvl 50 ongeacht de reflexen, de geniepigheid etc van een de player achter de lvl 1 char.

Een game waar ze die zaken/problemen mijn inziens correct hebben weten te tackelen: Eve. 1) skillz kan je niet grinden, maar kosten (letterlijk) tijd om te trainen. 2) als je met je 7 jaar oude char figuurlijke (of mayb letterlijk) met de broek op de knieen gepakt wordt door iemand met een char van 1 jaar oud dan kan het zomaar zijn dat je verliest in combat.

SW:TOR voelt voor mij als een gemiste kans van Bioware, terwijl ik echt fan ben van SW en graaaaag een vette SW mmorpg had gespeeld.

[Reactie gewijzigd door bille op 4 januari 2012 09:13]

Een andere reden waarom ik afhaakte (not that anyone cares, maar goed) was de combat engine die regelrecht van WoW is gejat.
Ik zou dit nog maar eens gaan kijken: http://www.swtor.com/media/trailers/video-documentary-4 Het gebruik maken van de omgeving als cover, het daadwerkelijk reageren op acties die je op je vijand uitvoert zoals light sabers die daadwerkelijk botsen en knetteren als ze elkaar aanraken (ok puur voor de graphics maar dat geeft wel veel meer bevrediging). Een regelrechte kopie kan ik het toch echt niet noemen.
Dan kan je net zo goed de level brackets weghalen... Niet? Jij zoekt een action game, geen MMO ;)

Hl misschien GuildWars 2, die op een of andere manier belooft dat een level X een level XX kan killen, mits de skills van die speler level X veel beter is.

Hoe ze dat willen gaan doen? Geen flauw idee.
Dat zou in een MMO volgens mij niet eens zoveel spelers achter zich krijgen, want het hele idee van levelen word daar een beetje uitgehaald. Het is in dit soort games ook het leuke om na honderden uren speeltijd je gave sith inquisitor armour te showen en al die level - 10 gasten die je niet eens kunnen aanraken, zoiets.
PvP in guild wars heeft nooit om levels of gear gedraaid, maar puur en alleen om tactiek en vaardigheid. Dat maakte de pvp in die game mijns inziens juist geniaal.

Hoop dus ook dat die ideologie ook voor GW2 gaat gelden.
Hoe ze dat willen gaan doen? Geen flauw idee.
Nouja, misschien zoals in een spel als Battlefield? Daar unlock je naarmate je 'levelt' nieuwe wapens die je een voordeel kunnen geven ten opzichte van je level 1 tegenstanders. Maar als die achter je komt en je neerprikt met een mes ben je alsnog dood, level 50 of niet.
Het lijkt me toch niet zo heel moeilijk: Kijk naar de echte wereld
Als hier iemand van 12 een grote sterke man van 35 met een zwaard mept bloed hij net zo hard als een jochie van 12, wat er wel veranderd is op je 35e zijn de kleren die je aankan (armor), je spieren die je op kan bouwen (strength), etc...
Dus als dat jochie van 12 mist krijgt ie een rotklap terug, a la, maar waarom je opeens x % minder kans hebt (nabij 100% bij een grote levelcap) om die vent te slaan is natuurlijk te suf voor woorden.

en als een grinder/goldfarmer zijn character nog steeds niet onder de knie heeft rond L35 en daarom niet fatsoenlijk kan blocken/parryen/healen/whatever dan verdient ie het om afgemaakt te worden door een L12 badass die hem 100x weet te raken :)

* zion bedenkt net dat je character met je level mee te zien veranderen qua uiterlijk ook een makkelijke doch fijne feature zou zijn om jezelf meer verbonden te laten raken met je char.
Hoe kan een L1 warrior nou net zo groot en sterk zijn als iemand die al jaren in combat is, hoe kan een critical hit met een two-handed axe geen spoor achterlaten zelfs ondanks je armor, etc etc...

[Reactie gewijzigd door zion op 5 januari 2012 06:31]

Daar hadden ze een veel betere voor kunnen neerzetten zoals in bijv. Jedi Academy of zefls SW: Force Unleashed.
Dat zijn dan ook geen role playing games. Naja je hebt wel een punt, het lijkt wel alsof een RPG turnbased combat moet hebben. Persoonlijk ben ik wel te vinden voor actie-games met een RPG-sausje zoals Mass Effect. De combat in Age of Conan zou ook wat meer player-skill-based zijn, maar dat heb ik nu maar uit de review toen, weet niet wat er van aan is. (iemand?)
Ondanks dat het spel een regelrechte kopie is van andere mmog’s en World of Warcraft in het bijzonder
Ik heb echt genoten van WoW maar waarom wordt WoW vaak gezien als een voorloper? WoW is zelf namelijk een regelrechte kopie van zijn voorlopers.
Zoals gezegd ben ik afgehaakt omdat de game zo kinderachtig aanvoelt en als 20'er heb ik toch echt wel nood aan wat meer volwassenheid. De kiddie feeling doet zwaar afbreuk aan de game.
Dat gevoel kan ik ook niet echt plaatsen. Misschien ligt het "storyline" type je niet..
De eerste spelers aantallen waren niet echt bijster hoog dacht ik ook te lezen?
De aantallen liggen hoger dan de eerste maand van WoW maar nu is het afwachten of er een vaste playerbase blijft bestaan die kan groeien.

Ik speel SWTOR maar zal er niet zoveel tijd in gaan stoppen als dat ik in WoW heb gedaan :)
WoW word vaak gezien als voorloper of vergelijkingsmateriaal omdat WoW het genre naar het grote publiek gebracht heeft. Zeker ook omdat beide spellen per maand betaald moeten worden.
Sowieso zie ik niet terug dat het een directe kopie is.

Rift voelde aan als een (cheap) clone, maar dit voelt toch anders. Het voelt meer aan als een multiplayer Kotor, waarbij het veel minder "massive" is.

Ook zijn er irritaties weggepoetst zoals een onbalans in healer/tank/dps. In deze game kan elke class elke rol (enigzins) vervullen, heb je companions om spots te vullen en is content ook gericht op 2 man groepjes. Dat maakt het spel veel vloeiender (minder LFG).

Tot slot is dit spel heel erg story driven, iets wat andere MMO's veel minder hebben. Het risico is natuurlijk dat de endgame hierdoor niet goed integreert met het verhaal, maar dat is een tradeoff die nog moet worden beoordeeld (spel is te jong).
Misschien dat ik er binnekort eens naar ga kijken, ik wacht voorzichtig de eerste paar maanden af en zie wel of het dan populair is.

Verder is het mij onduidelijk waarom je de term Barrenschat aanhaalt, ik neem aan dat je hiermee refereert aan WoW, waarbij Barrenschat bij de meeste mensen een negatieve associatie heeft ivm kinderachtig getroll.

Als Barrens chat de benaming is die in dat spel gebruikt wordt, komt dat niet uit het verhaal naar voren ;)
Je houd altijd de vraag: Wanneer komt er een next gen mmo?
Het antwoord op mmo's: Het is allemaal het zelfde.

Wat is een next gen mmo, welke features moeten er dan inzitten.
Dat weet nog niemand en ja daarom zijn veel mmo's ook veel van het zelfde.

Wat SWTOR heeft gedaan met het verhaal vind ik persoonlijk een stap naar omhoog in de features van mmo gaming. Ik zou het zelf bijna gaan zeggen dat het een next gen feature is.
Next gen mmo:

Wereld niet meer gemaakt door artiesten, maar door scripts en AI van npc's, zodat er continue dorpjes/steden gemaakt worden, vervallen raken etc.
Webcams support standaard in spel aanwezig.
TrackIR goede support, zodat iemand die het heeft ook beter rond kan kijken.
Elk voertuig realitische besturing mogelijk.
Flight simulatie als het over vliegend voertuig gaat
Physics stuk uitgebreider, zodat je de wereld echt kunt veranderen.
Engines waar het mogelijk wordt om gaten te graven....
AI systemen zoals bijvoorbeeld bij dwarven fortress bij alle npcs/beestjes.
Mogelijkheden voor spelers om daadwerkelijk dingen te maken, waarbij werking gebaseerd is op de "natuurwetten van de mmo wereld" (heel simpele dingen, dat mensen zelf boeken of scrolls kunnen maken in spel en deze op de markt kunnen zetten, dus ondersteuning van allerlei editors)

Grijns, kan nog wel lading dingen opnoemen hoor :D
Next gen "imo" bedoel je zeker. De dingen die je opnoemt komen mijns inziens niet veel verder dan je eigen eisen, geen slechte eisen hoor maar niet echt geheel omvattend (imo).

Van wat ik gezien heb in SWTOR en vele voorgaande RPGs zitten er vele kleine vorderingen in op allerlei manieren, maar (imo) maakt dat nog niet direct een Next Gen MMO. Natuurlijk kan ik ook wel een lijstje maken van wat ik nodig acht maar of dat mogelijk is, of uberhaubt leuk speelbaar is is een compleet andere discussie.
LOL, ik beantwoord gewoon de vraag: wat is een next gen mmo bijvoorbeeld.

En dan noem ik even snel wat dingetjes op, waar zo een next gen mmo langzamerhand toch is aan moet voldoen. Dat is natuurlijk niet compleet.....waarom zou ik?

En nee swtor is geen next gen mmo, absoluut niet.
Probleem is dat het een mening is, er is absoluut geen overeenstemming bij developers of spelers wat nu next gen is, persoonlijk denk ik dat next gen vooral invloed zal moeten hebben op de immersion en flexibiliteit van speelmogelijkheden, maar zeker bij dat laatste voorzie ik een exponentiele stijging van balancing problemen in pve of pvp situaties.

maw: next gen is niet iets wat vaststaat en klinkt allemaal makkelijker dan het is, het risico van succes van een dergelijk "nieuw" systeem is bovendien zo groot dat ik me best kan voorstellen dat een grote investering daarvoor ook nog eens moeilijk te vinden is.
Ik denk dat Guild Wars 2 een grote sprong gaat zijn. Traditionele quests op de achtergrond en in de plaats gebeuren er dingen in de wereld waar je zelf optioneel kan gaan helpen. Als niemand gaat helpen faalt de "world quest" en heeft dat daadwerkelijk effect op de status van de wereld wereld.

Er zijn nog een hoop andere dingen, maar dit lijkt mij 1 van de dingen die een must moet zijn. Als je een banale quest 5 jaar kan meedragen, zoals bijvoorbeeld eten gaan zoeken voor iemand, dan kan je je gewoon niet meer goed inleven. Als die persoon dood gaat na bijvoorbeeld een week, ga je veel meer belang hechten aan wat voor quest het is. En dan spreek ik niet over timed quests waar je maar 10min voor hebt en anders gewoon kan herstarten. Ik bedoel dan random gegenereerde quests die als ze falen voor altijd weg zijn en een blijvend gevolg hebben.

Alleen lijkt me dit heel moeilijk om te doen. In RPGs is het niet zo heel moeilijk, maar in een MMO moet iedereen gelijke kansen krijgen. Stel je trouwens ook voor dat je echt land kan veroveren met PVP. Wat als er een bekende gamer met 1000 man op een server een evenement doet en de hele wereld verovert bij wijze van spreken, of gewoon als de balance tussen de factions niet exact is? Kan volgens mij alleen maar opgelost worden door inderdaad werelden te laten bij genereren. Of eventueel een soort van derde AI partij die af en toe alles terug reset en tegelijk een server-wide evenement veroorzaakt.

Next gen MMO wordt volgens mij dynamischer. Een soort van levend organisme dat groeit en zich aanpast aan verschillende situaties.
Ik heb dit spel een week vol gehouden, terug naar Warhammer Online voor mij :)
Oh, gaaf, kun je ooit is op forum een review maken hoe dat spel op dit moment nog speelt?
Vroeger ooit gedaan namelijk, maar totaal vergeten dat het nog steeds loopt.
Op zicht kan ik me wel vinden in deze review :)

Voordeel voor mij, is het feit dat ik nog geen andere Star Wars games gespeeld heb en is alles dus 'nieuw' voor mij. Dat het goed lijkt op WoW, is natuurlijk logisch, waarom iets veranderen wat voor miljoenen mensen goed werkt. De term vernieuwend is inderdaad altijd leuk, wat is vernieuwend? Misschien een game icm Twitter/Facebook? Als ik het wist, zou ik rijk zijn ;)
Opvallend is wel dat het samenstellen van groepen geheel uit de hand moet, het spel kent geen dungeon finder zoals in WoW of een andere geautomatiseerde zoekfunctie
Bij /Who in je scherm, kan je aanvinken LFG/LFM met comments. Zo kom ik aan mijn groepen :)
Dat het op een MMO lijkt is logisch, het is een MMO. Net als je een auto koopt zitten daar ook 4 banden onder dus dat hele gebeuren rondom quests en repetitief is gewoon een eigenschap die je in alle andere MMO's zal vinden.

Ht sterke punt in dit spel is de voice acting, de stabiliteit, het aaneenlopende verhaal, de filmpjes, de emotie's, kiezen tussen light en dark side en the republic en the empire, companions (crafting). En zo vergeet ik vast nog een heleboel. Allerlei dingen die je niet op die manier kan vinden in andere mmo's. PVP heb ik zelf nog niet geprobeerd.

Ik zie het alsof ik multiplayer KOTOR speel met een enorme verhaal lijn. Zelfs de minigames in je space schip zijn goed uitgevoerd en erg leuk om te doen. Ik kan me wel voorstellen dat deze saai kunnen worden na verloop van tijd.

In vergelijking met 6-7 jaar WoW ervaring achter de kiezen is dit echt een 'breath of fresh air'.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneAsus

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013