Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 105, views: 34.362 •
Submitter: DigiRoel

Zondag is het dab+-netwerk in Nederland officieel door de landelijke radiostations in gebruik genomen. In juni werd al een aantal commerciŽle radiozenders aan het digitale radionetwerk toegevoegd. Inmiddels zijn er 26 radiostations op dab+ beschikbaar.

Hoewel de dekking voor de zenders van de publieke omroep nog beperkt is tot 70 procent van de Nederlandse bevolking, zouden de commerciële zenders al landelijke dekking via dab+ bieden. Dit is mogelijk omdat de commerciële zenders een eigen multiplex hebben. De NPO denkt begin 2014 landelijke dekking voor de publieke radiozenders te kunnen bieden; momenteel is alleen ontvangst mogelijk is in de Randstad, Noord-Brabant en Gelderland. Inmiddels is onder de naam Digital Radio+ een website in de lucht gebracht om digitale radio via dab+ te promoten.

Digital Radio via dab+Dab+, de opvolger van de minder efficiënte dab-technologie en op termijn van analoge fm-radio, maakt gebruik van de he-aac-codec met bitrates tussen de 40 en 80kbit/s. Het signaal wordt via de vhf-band in de ether verspreid. Omdat er minder ruimte nodig is in de frequentieblokken kunnen er meer radiozenders via de ether worden aangeboden dan dat met de fm-technologie mogelijk is. Ook kan er via dab+ meer metadata worden verstuurd, zoals afbeeldingen of fileinformatie.

Om dab+ te kunnen ontvangen dient de consument een geschikte tuner te hebben. De overheid verwacht dat over circa 5 jaar 30 to 50 procent van de Nederlanders een dab+-radio heeft. In 2023 zou uiteindelijk de fm-band uitgeschakeld moeten worden. In Europa is Noorwegen als eerste land dit van plan: in 2017 zullen de fm-frequenties niet langer gebruikt worden voor analoge radio.

Reacties (105)

Reactiefilter:-11050103+178+211+31
Net ff rescan gedaan op m'n dab radio en 27 zenders gevonden :)
Maar er zitten wel vreemde zenders bij:
Efteling Radio
Radio Maria
offtopic:
zo vreemd zijn die niet...
ze zitten al lang op de ether


mooi, ze vinden het eindelijk zinnig om modernere codecs te gaan gebruiken met alle voordelen van dien
makkelijk en goedkoop te implementeren voor zender en ontvanger
dus dat gebral over "ik heb een oude auto radio" en gestoef "ff rescannuh toch" heeft weinig waarde
zo speciaal en nieuw is het namelijk ook weer niet maar fijn dat het er is

sterker nog, ik denk dat in veel gevallen een firmware update genoeg kan zijn aangezien veel radios, zelfs hardwarematig, overweg kunnen met AAC (en MP3, etc.)

[Reactie gewijzigd door Stealthy op 1 september 2013 12:22]

Biedt die DAB+ standaard eigenlijk ook ondersteuning voor authenticatie en encryptie? Zodat je over een tijdje - net als bij CI+ - eigenlijk in handen van de aanbieder valt? Dat de omroepen bepalen dat opnemen niet mag, of dat bij uitgesteld afspelen reclames niet mogen worden over geslagen?
Nee, dat maakt geen onderdeel uit van de DAB+ standaard, het is ontworpen als een Free-to-Air standaard.
Zo vreemd zijn Radio Maria of Efteling Radio niet. Gewoon een zender voor katholieken en een zender voor kinderen.

Er is met DAB+ veel meer ruimte in de ether, we zitten over twee jaar (als de regionale DAB+ zenders aan zijn en de Publieke Omroep meer van hun internet-only stations op DAB+ hebben gezet) waarschijnlijk met zo'n veertig tot vijftig stations (en ook 150 stations is technisch geen probleem). Dan hoeft dus niet iedere zender zich te richten op een massapubliek en kun je kleinere doelgroepen tegen redelijke kosten bedienen.

Overigens zijn kinderen niet bepaald een kleine doelgroep, kijk maar hoeveel TV programma's (of zelfs hele kinderzenders) er voor kinderen zijn. Nu dus ook landelijk op de radio.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 1 september 2013 12:30]

Aangezien de DAB+ nog op de optielijst staat bij de dealers (dus lang niet iedereen hier voor kiest), kunnen in 2023 mensen met een "oudere" auto (=een auto die nu van de dealer komt) geen radio meer luisteren in de auto?

[Reactie gewijzigd door knoore op 1 september 2013 10:42]

Ik kan me niet voorstellen dat er geen losse dbt+ autoradios zullen zijn om achteraf in te bouwen :)
Vergeet niet dat steeds meer auto's niet de mogelijkheid hebben om een standaard Auto Radio in te bouwen. Fabrikanten komen steeds meer met hun eigen oplossingen waarbij de radio een onderdeel is van de inbouw Navigatie of dashboard.

Je bent dan afhankelijk van de dealer of zij een dab+ upgrade kunnen inbouwen in je auto.

Je komt dan terecht bij dit soort lelijke oplossingen : http://www.conrad.nl/ce/n...nsmitter-voor-DAB-zenders

[Reactie gewijzigd door robert_paats op 1 september 2013 12:06]

Dat gaat zeker niet altijd op.

Er zijn voor veel automerken al dab(+) tuners te koop ,
die aansluiten en te bedienen zijn , via het originele systeem.

bv van het merk kufatec.

Ook andere grote car-audio merken , zullen zodra dab begint te groeien , op deze markt gaan inzetten.
Ook door systemen die op de fabrieks-af install aansluiten.
Vergeet niet dat steeds meer auto's niet de mogelijkheid hebben om een standaard Auto Radio in te bouwen. Fabrikanten komen steeds meer met hun eigen oplossingen waarbij de radio een onderdeel is van de inbouw Navigatie of dashboard.
(Bijna?) alle moderne auto's hebben een dynamisch deel van het dashboard dat besteed wordt aan radio/navigatie/ander overpriced spul dat de fabrikant verkoopt. Een (single of double) DIN frontje is vaak te verkrijgen. Daarna kan je gewoon een standaard 'headunit' inbouwen.

En als de integratie te groot is, dan kom je inderdaad op 'lelijke' oplossingen uit. Dat is de (hoge) prijs die je betaalt om alles maar netjes geÔntegreerd te hebben zonder uitbreidingsmogelijkheden.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 1 september 2013 18:42]

Vergeet niet dat steeds meer auto's niet de mogelijkheid hebben om een standaard Auto Radio in te bouwen. Fabrikanten komen steeds meer met hun eigen oplossingen waarbij de radio een onderdeel is van de inbouw Navigatie of dashboard.
Bij het gros van de moderne auto's kun je vaak double DIN inbouwen. Soms vereist het een kleine aanpassing of adapter/frame, en sommige hebben nog een aparte standaard enkele DIN-ruimte, waar een opbergvakje ingeplaatst is. Ook geÔntegreerde bedieningsknoppen in het stuur kunnen vaak voor de nieuwe radio (DVD/navigatie/mp3 etc) gebruikt worden.
Een groot gedeelte van de auto radio's biedt al dab/dab+.
Mijn 4 jaar oude Seat kreeg het er standaard bij, dus alle autos van de volkswagengroep met een RNS315 of hoger hebben DAB.

Enige probleem wat ik heb is dat het lijkt alsof dab+ veel storingsgevoeliger is dan de oude DAB. De publieke zenders ontvang ik zonder problemen, terwijl 538 klappert en continue het signaal verliest tijdens het rijden.
DAB+ is juist minder storingsgevoelig dan DAB, de foutcorrectie is veel beter.

In jouw geval lijkt het er eerder op dat jij de publieke multiplex beter kan ontvangen dan de commerciŽle. Dat ligt dus niet aan de technologie maar aan de dekking.

Heb je wel een goede antenne? Die opplak antennes zijn meestal niet geweldig. Het beste zijn van die "actieve" gecombineerde FM/DAB antennes.

Edit: bedenk me net dat als jij een DAB radio af-fabriek hebt dat het met die antenne wel goed moet zitten...

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 1 september 2013 13:36]

Dit is niet helemaal waar. Ik weet niet hoe het bij de andere VAG modellen is, maar bij de nieuwe Skoda Octavia moet bij de navi Amundsen (RNS315?) en Columbus (RNS510?) een losse DAB module besteld worden voor een meerprijs van § 100,-
Niet alle binnen de VAG-groep.
Mijn nieuwe O2 met amundsen+(RNS315) had het alleen tegen overleggen van extra pecunia's.
Tegen die tijd (2023) denken ze dat DAB+ zo goedkoop zal worden dat we geen behoefte meer zullen hebben aan FM. Net als nu bijna niemand AM zenders beluistert/kan beluisteren.

Maar dan zouden de telefoonmakers er wel goed aan doen om DAB+ ook erin te bouwen, naast de FM. Maar dat is volgens mij nog te duur, omdat er geen aanbod is. Nu er wel aanbod is zal de acceptatie wel groeien denk/hoop ik.
Dit heb ik net geantwoord in Het grote DAB+ digitale radio topic:

Technisch is het niet moeilijk om DAB+ in te bouwen in telefoons. Er is bijvoorbeeld al de Samsung Galaxy S WiFi 5.0 DAB+. Dat is geen telefoon maar wel hetzelfde formaat.

De beperking is niet technisch van aard, eerder economisch. De markt moet eerst groeien voordat het voor fabrikanten interessant wordt. Nou is Nederland veel te klein om ook maar enige zoden aan de dijk te zetten. Maar, Duitsland heeft al DAB+ en Frankrijk krijgt de eerste DAB+ stations nog dit jaar. Dan hebben de vijf grootste landen van Europa DAB/DAB+ in de ether en begint het interessant te worden.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 1 september 2013 13:03]

Alsof je dan over 10 jaar niet even andere autoradio kan kopen ?
Ik zou nu ook geen nieuwe autoradio kunnen kopen. Die zit geÔntegreerd in mijn auto. En de elektronica er van zit op minimaal 3 plaatsen en is kris kras verbonden met mijn board computer.
Losse autoradio's zijn iets van de vorige eeuw. Toen zaten ze in een speciaal vakje in je auto en kon je ze uitwisselen. Toen werden ze ook aan de lopende band gestolen. Om dat te verhinderen is er dus niet 'een' kastje waar hij in zit.

Ik kan er misschien wel een kopen, maar die zal ik dan met een zuignap aan mijn voorruit moeten vastmaken of ergens op de achterbank moeten leggen

[Reactie gewijzigd door Ortep op 1 september 2013 10:54]

Vele recente wagens hebben nog altijd een verwisselbare unit. Zeker wanneer de fabrikant er extra opties aan verbind zoals ingebouwde nav of achteruitrijcamera.
Klopt wat je zegt. In veel auto's zit een zogenaamde double din autoradio. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, waar inderdaad de autoradio en navigatie geheel in het paneel verwerkt is. Als je dat moet vervangen wordt dat een kostbaar iets, maar het is nog altijd goedkoper als een nieuwe auto...
Bij de meeste auto's die ik ken kun je ze nog gewoon eruit halen, vervolgens moet je een soort adapter setje halen om je mooie trapezevormige gat in je dashboard weer ouderwets rechthoekig te maken, en kun je een 1 of 2 DIN ( standaard ) radio plaatsen.

Voornaamste reden waarom de diefstal minder is geworden, is omdat de markt is ingestort, gelukkig. Waarschijnlijk omdat in auto's van de afgelopen 10-15 jaar een CD-speler + FM redelijk standaard is, en dus de doelgroep van mensen die een andere radio wil veel kleiner is.

En zoals Blokker_1999 ook al zegt, ik heb bijvoorbeeld gekozen voor een wat "zwaardere" versterker in mijn auto. Je ziet overigens ook netjes de 4 gaatjes rondom (beetje verstopt) waarmee hij eruit kan.
Onder de 'meeste autos' valt dan zeker niet Toyota.
Ik heb de mijne open gehad en de autoradio bestaat uit 3 units die op verschillende plaatsen zitten. De versterker is een ander 'ding' dan de tuner' die weer helemaal niets te maken heeft met de bedienings unit. Daarbij zitten er ook nog allerlei kabelbomen die van de een na de ander worden door gelust oa naar de boardcomputer. Haal je er eentje uit, dan werkt er niets meer.

Vier schroefjes/gaatjes? Vergeet het maar. Je moet eerst alle knoppen er af halen, ook die van de ventilatie en de airco. Daar achter zitten de schroeven waar je het hele instrumenten paneel mee kan los maken. Dan nog wat veertjes hier en daar en je kan er bij.
Ze worden nu net zo vaak gestolen, helaas.
Er is een zeeeeeeeer levendige handel in wat jij geÔntegreerde radio's noemt. ze zijn soms zelfs eenvoudiger te verwijderen als de oude radio's die in zo'n stalen frame-pje zaten.
sierrandje losklikken, twee schoefjes met een accuschroevendraaiertje, stekkertjes los en schadeloos binnnen enkele seconden te demonteren.
vooral de radio/audio/navigatieunits zijn errug gewild bij het boevengilde. :(
Tuurlijk kan dat.
Maar zoals in veel gevallen in nieuwe auto's is het niet even een radio van 1 din formaat, maar gewoon een heel geÔntegreerd "entertainment systeem" in het dashboard, steeds vaker met 6+" touchscreen.
Dat maakt het grapje wel wat duurder natuurlijk.

Dan zie ik (in de overgangsperiode) eerder iets in FM transmitters, die zelf DAB+ ontvangen en op de FM band doorsturen. Kan vast wel mooi weggewerkt worden ergens :)
Dat bestaat volgens mij al hoor!
Is nu alleen nog wel vrij prijzig!
http://www.navinc.nl/webs...incl-kabelset-p-2126.html
Veel van die losse aftermarket DAB+ radio's leveren ook een signaal dat naar de aux op de inbouwradio kan. Dat klinkt een stuk beter dan als het eerst naar FM moet worden omgezet en dan moet worden uitgezonden.
Veel moderne auto's hebben een op maat gemaakte/geÔntegreerde autoradio. Dan is vervanging door een aftermarket exemplaar moeilijk of onmogelijk.
Je kunt je geÔntegreerde autoradio natuurlijk door de dealer laten vervangen door eentje die wel DAB+ ondersteunt. Vrijwel ieder automerk levert die tegenwoordig. Maar, de makkelijkste weg is het niet, nee.
Het klinkt inderdaad simpeler dan het is. Mijn auto heeft een touchscreen waarmee radio en navigatie te bedienen is . Toen bij onderhoud per ongelijk het glas kapot gestoten was moest de hele unit vervangen worden en dat moest in zijn geheel opgestuurd worden uit Engeland. Ach denk je dan, moet kunnen... maar het probleem is dat ik dan ook geen airco/verwarming/ventilatie/telefoon/boordcomputer had in hartje winter. Da's dus onverantwoord rijden omdat je bevriest en niets meer werkt in de auto ...dus moest er voor die tijd een vervangende auto komen. Dus 'even' de radio uitwisselen is er bij mijn Ford niet bij !
Nieuwe radio/cd speler die wel DAB+ als optie heeft kan je altijd kopen en makkelijk zelf vervangen
haha 4 zelfde comments tegelijkertijd

[Reactie gewijzigd door Mustii_93 op 1 september 2013 10:50]

Het is maar de vraag of jij in 2023 nog een inbouwradio kunt kopen voor een auto uit bv 2016. Vraag me af of de autofabrikanten daar speciaal DAB+ radio's voor naleveren. De radio's moet wat afmetingen betreft op maat gemaakt worden. Zal niet elke fabrikant doen.
Kopen kan wel, zelf vervangen gaat meestal erg moeilijk of helemaal niet lukken in moderne auto's met systemen die geintegreerd zijn met navigatie en boordcomputer bediening.
Ik spreek uit ervaring want in mijn auto gaat het dus niet lukken en zelfs mijn dealer begint er niet aan !
Nee, die zullen dan een andere radio moeten kopen in hun auto.
In Nederland staat het nog op de optielijst. Maar dat zal wel snel veranderen. In omringende landen zoals Engeland, Duitsland en Zwitserland is het bij veel merken al standaard.

In het Verenigd Koninkrijk wordt nu 40% van alle nieuw verkochte auto's met een DAB radio aan boord verkocht. Dus niet, 40% van alle modellen heeft het, nee, 40% van alle auto's die nieuw de weg opgaan heeft het al. De verwachting is dat de 50% nog dit jaar verbroken wordt.

Vrijwel ieder automerk levert al jaren DAB radio's. Nu Nederland eindelijk ook een serieus netwerk heeft zullen de importeurs die radiio's nu ook in Nederland serieus gaan aanbieden. Eerst waarschijnlijk een tijdje als optie, daarna standaard. Zo is het in veel andere landen ook gegaan.

Voor de aftermarket zijn er een heleboel alternatieven.
T-Mobile geeft al onbeperkt internet @64kbps zonder extra kosten.
Oneindige keuze voor streaming radio stations.
Landelijke dekking.

Ik zie werkelijk de toegevoegde waarde niet van DAB/DAB+. Misschien in Africa, maar in Europa met landelijk dekkende mobiele netwerken? En dan praat ik over 2013 en niet over 2017.

[Reactie gewijzigd door [Yellow] op 1 september 2013 10:46]

Je kan nu die GSM frequentie voor iets anders gebruiken, bovendien gebruikt DAB+ minder frequentieruimte dan FM zenders, maar met betere geluidskwaliteit.
Niet iedereen zit bij T Mobile en niet iedereen heeft internet op zijn telefoon.
Daarnaast is het geluid van mijn telefoon niet dusdanig dat die gelijkwaardig is aan de speakers in mijn bedrijfsauto.
Er is geen enkel land ter wereld met een mobiele data infrastructuur die de vereiste miljoenen extra internetstreams tegelijk aan kan. Het is er gewoon niet voor gemaakt en heeft veel te weinig capaciteit.

In Nederland zijn we al blij als het netwerk niet meer omvalt wegens gelukkig nieuwjaar SMS-jes. Als 4 miljoen mensen tegelijkertijd 's ochtend een internetstream aanzetten zit heel Nederland een deel van de dag zonder mobiel internet.

Bovendien, er is een reden dat de commerciŽle zenders zo graag digitalisering van de ether wilden. (Erik de Zwart, Ab Trik: “DAB had 8 jaar geleden al moeten zijn gestart”). Die zien afhankelijk worden van internet helemaal niet zitten.

Met broadcasting (of het nou AM, FM of DAB+ is) hoef je alleen je signaal af te leveren bij een zenderbeheerder. Die is er daarna voor verantwoordelijk dat het overal terechtkomt. En of er nou 2 of 20 miljoen mensen luisteren, je betaald eenmalig hetzelfde bedrag. Internetstreams zijn niet gratis. Voor 2 miljoen mensen betaal je veel meer dan voor 2 mensen. Het is een stuk minder schaalbaar en financieel onzekerder. Aangezien zelfs voor 538 radiomaken geen vetpot is, willen commerciŽle radiozenders niet afhankelijk zijn van dit soort onberekenbare distributiemedia. Ze zitten uiteraard op internet, maar ze hopen niet dat het ooit de dominante vorm van luisteren wordt.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 1 september 2013 12:00]

je hebt ook gewoon mulit cast, zeker als het streaming is van een "live" kanaal dus iedereen hoort op hetzelfde moment hetzelfde, dan als je gewoon multi cast had is er ook maar 1 stream die bv radio538 zou hoeven af te leveren..
Dat klopt, alleen werkt multicast amper op IPv4 dus is het wachten tot iedereen over is op IPv6 voordat dat een serieuze optie is.
Multicast werkt niet op het internet omdat niemand daar aan meedoet. En vervolgens is 't nog de vraag of de 3G/4G-infrastructuur wel geschikt is om op die manier gebruikt te worden. Volgens mij niet namelijk.
Waarom zou je een zender over het internet willen streamen (en daar bandbreedte aan verspillen) wanneer iedereen die hem wenst te beluisteren ook gewoon de zender rechtstreeks uit de ether kan plukken? Wat denk jij dat de meest efficiŽnte methode is?
Naast wat hierboven al aangegeven wordt (kwaliteit, capaciteit unicast vs broadcast), nog een paar punten:
Die landelijke dekking is niet echt 100% landelijk hoor, je blijft toch altijd wat gaten hebben en hoe harder je gaat hoe meer kans dat je af en toe even moet wachten tot je verbinding terug is (handovers zijn lastiger hoe sneller jij beweegt en snelwegen/spoorwegen zijn sowieso al niet 100% gedekt). Wandelend heb ik daar al last van, met 130 op de snelweg ga je daar helemaal problemen mee hebben.
En die 64 kbps van T-mobile, is dat niet de bandbreedte die je over hebt als je over een bepaald maximum gaat? Oftewel, als jij meer dan de data in je bundel verbruikt hebt, dan knijpen we je snelheid naar 64 kbps? Jouw oplossing werkt dan dus alleen als je ook niks anders doet met je smartphone dan internetradio luisteren (en andere lowbandwidth zaken zoals whatsapp of zo). Ik denk dat de meeste mensen er niet echt happy van worden als ze hun 2 GB bundel (om eens wat te noemen) opgebruikt hebben aan radio, iets wat je in een dag of 8 voor mekaar hebt als je de radio een volledige werkdag aan laat staan, en dan ineens alleen nog maar met 64 kbps kunnen surfen, laat staan een youtube filmpje kijken of surfen terwijl je nog steeds radio luistert.
Tot slot, met een stream via mobiel internet heb je meestal een veel grotere delay. Als je in je eentje een beetje muziek luistert maakt dat niet uit, maar als je de voetbalwedstrijd een beetje wil volgen als je moet werken? Wordt leuk als je al mensen hoort juichen voordat de goal bij jou valt. Of als er verderop op de afdeling iemand al radio aan heeft staan maar die is net te ver weg om goed te horen? Als de streams niet 100% gelijk lopen dan kun je niet jouw radio er ook bij aan zetten want mensen in het midden worden gek. Ik heb DAB+ nog niet gebruikt, maar ik hoop/verwacht dat die wel realtime genoeg is om twee radio's in de buurt van mekaar aan te hebben staan en geen echo te horen. Iemand die dit weet?
Zojuist even getest met een DAB+ radio en een DAB+ USB stick en de stick heeft een vertraging van ongeveer 1 seconde. DAB+ vereist nogal wat decodering. Daarbij weet ik niet of er buffering wordt toegepast.
Twee radio's van hetzelfde merk (of met dezelfde hardware) zal wel weinig problemen opleveren. Twee echte radio's wellicht ook.
maar in Europa met landelijk dekkende mobiele netwerken?
Ik heb T-mobile en een moderne telefoon (een One), maar hier in huis is het bereik om te huilen.
Bellen lukt af en toe al niet, laat staan een stream. Dus dat "landelijk dekkend" moet je maar met een korrel zout nemen. Zeker hier in Pekela en langs de grens is het ook vaak niet best. En los daarvan, zodra je over de grens komt kon radio luisteren wel eens een hele dure grap worden met roaming aan.
Voor Radio 1 en andere praatprogramma's is 80kbps nog wel te doen, maar muziekzenders? Niet iedereen heeft van die 2 tientjes radio's en speakers in hun auto... Zeker mensen die nu investeren in een DAB+ radio.
80kbps is dan wel AAC+ codering op DAB+, en dat is heel goed te doen. Ik weet niet het mp3 equivalent maar geloof dat het beter is dan 192kb/s mp3
Het is geen MP3, dat zou inderdaad beroerd klinken met 80 kb/s. Maar goed, MP3 is dan ook technologie uit de jaren 80, toen wisten we nog niet zoveel van audiocompressie.

DAB+ maakt gebruik van HE-AACv2, dan klinkt spraak bij 24 kb/s (twee keer zoveel als Skype) al prima. Dat zal hier niet gebeuren overigens omdat volgens de vergunning 48 kb/s ook voor spraak het verplichte minimum is op DAB+. De meeste popzenders klinken prima met 64 kb/s HE-AAC, veel internetradio streams gebruiken het ook gewoon en klinken ook prima. Voor klassieke zenders zijn hoge bitrates als 96 kb/s beter geschikt.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 1 september 2013 11:51]

Ja, maar die 80kbit is bij 100% signaal. En dat heb je nooit.

Ik heb geen ervaring met DAB+, maar de oude DAB klinkt echt hopeloos als je niet vlak bij de mast zit. Vergelijkbaar met 64kbit MP3.
Dat valt best mee. DAB+ heeft een veel betere foutcorrectie dan DAB, namelijk Reed-Solomon net als audio CD's.

In plaats van het gehik en geborrel van DAB bij mindere ontvangst heeft DAB+ een steilere "digital cliff". Als iets niet goed genoeg doorkomt wordt het vervangen door stilte en dat hoor je in de praktijk nauwelijks.

Overigens, de bitrate is niet afhankelijk van de kwaliteit van het signaal. Die is bij een 80 kb/s signaal altijd 80 kb/s, er kunnen hooguit fouten ingeslopen zijn. De meeste fouten zijn er door foutcorrectie uit te halen zonder dat het hoorbaar is.
Wat ik raar vind is dat telefoons nog steeds geen DAB+ receiver aan boord hebben. Op het moment is het aantal mensen dat een DAB+ signaal kan ontvangen een stuk hoger dan het aantal mensen met een 4G abonnement bv, en toch struikel je over 4G telefoons terwijl niemand aan DAB+ denkt.

Een passieve ontvanger als DAB (en FM) verbruikt per definitie ook een stuk minder stroom dan een actieve 2-way verbinding als 3G/4G.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 1 september 2013 13:25]

96 kbps AAC+ is voor 90% van de luisteraars vergelijkbaar met CD kwaliteit. Hiervoor zijn genoeg testen uitgevoerd op hydrogenaudio. (Mhhhh, vroegah stonden daar meer luistertesten dan nu, maar goed)
Dus als het doel is om FM te vervangen wordt dat doel makkelijk gehaald met 80kbps.

[Reactie gewijzigd door [Yellow] op 5 september 2013 13:14]

Zie ook Het grote DAB+ digitale radio topic waar het al een tijdje besproken wordt.
Het heeft op zich lang geduurd voordat er DAB radio is gekomen. We luisteren nu al sinds de uitvinding van de radio naar analoge signalen. Waar we bij veel andere apparaten al lang zijn overgegaan op digitaal (cd, mp3, digitenne, wifi, etc.) is radio nog altijd analoog. In dat opzicht mooi dat er op DAB wordt overgegaan (hopelijk wel met een hogere bitrate straks...).

Wel vind ik de overgang behoorlijk abrupt. 2017 is nog 4 jaar van ons vandaan en ik vermoed dat de meeste tweakers hier (zeker in de auto) nog analoge radio's hebben, net zoals thuis. Er zou zeker meer ruchtbaarheid gegeven moeten worden aan de overgang anders kopen mensen tot 2023 nog fm radio's, want truus op de hoek hoort het verschil niet en DAB radio's zijn natuurlijk wel wat duurder.

[Reactie gewijzigd door booh op 1 september 2013 10:58]

Alsof we over 5 jaar nog massaal naar de radio luisteren. Misschien voor het journaal of andere info, maar tegen die tijd zal het merendeel toch echt ofwel naar zijn eigen muziek luisteren of streamen via internet.

Inmiddels beginnen de connected media oplossingen bij de grote merken auto's al binnen te druppelen. De een goed, de ander minder goed. Maar over een paar jaar is dat echt wel verbeterd. Zo ook de mobiele internet infrastructuur (overal 4G bv).

Er zullen altijd wel mensen naar de radio luisteren, maar voor high-quality audio pak ik mijn iPod aangesloten op een mooi systeem in de auto. Radio luister ik alleen nog voor het journaal en achtergronden (Radio 1). Ik zou iig geen §0,01 investeren in DAB. Op dit moment wordt zelfs al TV door streaming diensten 'aangevallen' en dan moeten we ineens aan de digitale radio... Thuis hebben we het al via de kabel, dus de toegevoegde waarde ontgaat me. Het is dus alleen voor in de auto.
In de keuken heb ik nog heel bewust een FM ontvanger staan, dit juist omdat ik het soms wel fijn vind om niet zelf te hoeven kiezen waar ik naar luister. Ook is het altijd leuk om liedjes te horen welke je in geen tijden meer hebt gehoord. Nee, doe mij soms maar gewoon de ouderwetse radio
Natuurlijk kun je naar je eigen iPod luisteren. Maar, dan luister je dus alleen naar muziek die je al kent. De radio heeft nou juist als ťťn van de eigenschappen dat het je kan introduceren aan muziek die je nog niet kende.

Miljoenen Nederlanders luisteren graag naar de radio en de cijfers wijzen er niet op dat dat voorlopig minder gaat worden. Alleen verandert het medium. Bijna niemand luistert meer via AM, DAB+ en internet nemen toe terwijl in een aantal landen FM gebruik al een tijd afneemt. Maar, of je nu 538 luistert via AM, FM, DAB+ of internet maakt niet uit, het is de content waar het om gaat.
Ik luister zelf veel naar de radio functie van Spotify. Ideaal. Kan nummer skippen en aangeven of ik het leuk vind of niet. Wel zonder reclame, nieuws en verkeersinformatie, waarbij iedereen zelf mag uitvogelen of dat positief of negatief is.

Toch zie ik het wel als een positieve ontwikkeling. De geluidskwaliteit van FM valt me behoorlijk tegen.
Precies...538 en content...als ik naar die zender moet luisten om me bekend te maken met nieuwe muziek kan de wereld nu ophouden met draaien. Give me a break. Het enige dat die zender doet is me bekend maken met de nieuwste reklames en hypes. En geouwehoer van zelfbevlekkende dj's. Nee, geen zin in.

Maar ik zie wat je bedoelt, en daar ben ik het tot op zekere hoogte mee eens. Echter, de radio is ťťn groot commercieel feest geworden. Ook de publieke radio. Die hebben een zendercoordinator die bepaalt wat je moet draaien. De VPRO heeft al jaren geleden de bui zien hangen en heeft Radio 1 voor 12 opgestart. DŠŠr kun je tenminste nieuwe muziek horen zonder de commerciele boodschappen. In alle genres. En ook 22tracks, spotify en weetikwelke nog meer doen aan nieuwe muziek. En we hebben internet; en zijn zoveel bronnen om met nieuw spul bekend te raken zonder alleen maar de commerciele shizzle die een overbetaalde dj voor me opdist.

Nee, ik ben niet anti-commericieel. Alleen het force feeden van de nieuwste hypes staat me niet aan. Zonder de dj te horen zijn de zenders niet meer te onderscheiden. Het is allemaal dezelfde shit die ze je opdienen. De tijd dat een dj zijn eigen platenkoffer meenam en muziek draaide waar ie zelf warm van werd is al lang voorbij.
Radio is op de meeste werkvloeren een onmisbaar iets. Zie je het voor je dat binnen een bedrijf iedereen zijn eigen media afspeelt? Zal een beste herrie worden. Ook zijn bepaalde radio programma's een soort van herkennings punten van de dag. En voor sommige mensen met weinig sociale contacten is de radio een venster naar de buitenwereld net als de televisie.

Nee ik zie de radio als medium niet snel verdwijnen.
DefiniŽer de meeste werkvloeren. Ik ben heeeeel lang geleden een werkvloer tegengekomen waar een radio aan stond. Reuze irritant, want ze zetten 'altijd' radio shuffleplay aan (Sky oid) en daar krijg ik dus braakneigingen van.
Ik kom werkvloeren tegen zonder radio en een aantal mensen hebben gewoon doppies in de oren en hun eigen muziek (iPod, mobiel). Het is 2013 in case you didn't notice.

En ik zie bouwvakkers nou niet bepaald scramblen om een DAB radio te kopen...
Voor bouwvakkers bestaan er al een tijdje speciale DAB+ radio's, dat is vast niet voor niets.
Bouwplaatsen, fabriekshallen, auto garages, metaal werkplaatsen etc.
Ik luister als ik aan het werk ben ( voor mijn baas of met huishouden oid ) meestal radio, wat maakt dat ik meer radio luister dan eigen muziek.
Als je een goed radiostation luistert, wat in ieder geval overdag alle oude FM stations uitsluit, dan leer je regelmatig nieuwe muziek kennen, heb je een goede mix van muziekstijlen. Stuk beter dan de shuffle knop.
De overheid verwacht dat over circa 5 jaar 30 to 50 procent van de Nederlanders een dab+-radio heeft.
Ik vind dat overigens wel een erg voorzichtige schatting. In Zwitserland haalden ze 33% in net iets meer dan twee jaar. En dat was in 2009 toen DAB+ radio's veel zeldzamer en duurder waren.

In sommige landen krijg je ze tegenwoordig 'gratis bij een pakje boter' of liggen ze voor twee tientjes in de grabbelbak bij de supermarkt en dat zal in Nederland over een jaar niet veel anders zijn.
Dus als ik goed begrijp kan ik over enkele jaren als ik in de schuur sta niet meer naar de radio luisteren met mijn oude FM radio ontvanger en dien ik dus een nieuwe te kopen?

Gaat nu inmiddels al 20 jaar mee. Dat spul wat tegenwoordig op de markt komt is binnen 5 jaar kapot of versleten.
Dus als ik goed begrijp kan ik over enkele jaren als ik in de schuur sta niet meer naar de radio luisteren met mijn oude FM radio ontvanger en dien ik dus een nieuwe te kopen?

Gaat nu inmiddels al 20 jaar mee. Dat spul wat tegenwoordig op de markt komt is binnen 5 jaar kapot of versleten.
Dus als ik goed begrijp kan ik over enkele jaren als ik in de schuur sta niet meer naar de radio luisteren met mijn oude FM radio ontvanger en dien ik dus een nieuwe te kopen?

Gaat nu inmiddels al 20 jaar mee. Dat spul wat tegenwoordig op de markt komt is binnen 5 jaar kapot of versleten.
Dat is pas op zijn vroegst in 2023.. dus je kan nog zeker 10 jaar vooruit met je radio. :)
En daarna is de FM band een vrijhaven voor radio-piraten! Op 20 zenders piratenmuziek tegelijk.
Overigens, als mensen zich afvragen waarom ze 27 zenders kunnen ontvangen in plaats van de 26 die Tweakers noemt. Dat komt omdat niemand BG Radio noemt. Daar wordt op dit moment een Bulgaars station met dezelfde naam op uitgezonden maar dat lijkt een geintje. Radiocorp, de eigenaar van 100%NL, is ook eigenaar van het BG Radio slot en heeft BGRadio.nl al geregistreerd. Daar zal dus binnenkort wel iets anders op komen.

Dit zijn de 18 commerciŽle stations:
100% NL
5 3 8
Arrow Classic Rock
BG Radio
BNR Nieuwsradio
Classic FM
Efteling Radio
JUIZE!
Q-music
Q-music non-stop
Radio 10
Radio Maria
Radio Veronica
Sky Lovesongs
Sky Radio
SLAM!FM
Sublime
Sublime You

Voor iedereen in Noord en Zuid Holland, Utrecht, Gelderland en een groot deel van Brabant komen deze 18 stations bovenop de 9 van de Publieke Omroep, dat maakt 27. Dit zijn op dit moment de negen van de Publieke Omroep, ze zouden nog kunnen besluiten om een deel van hun bestaande internet-only zenders ook op DAB te zetten.

Radio 1
Radio 2
3FM
Radio 4
Radio 5
Radio 6
24Nieuws
FunX
Radio Top 2000

De PO is per 1 januari overal in Nederland te ontvangen en ook overgeschakeld op DAB+

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 1 september 2013 11:54]

Dat laatste is niet geheel juist. Want als je de site van digitalradio.nl goed bekeken hebt kom je deze zinnen tegen:

"De Nederlandse Publieke Omroep gaat per begin 2014 landelijk. "

"De Publieke Omroep zendt op dit moment nog uit via DAB, maar zal binnenkort ook overschakelen op DAB+. Mogelijk blijven nog enkele zenders doorgegeven worden via DAB, maar op termijn zal dit volledig worden stopgezet. "

Ze houden een slag om de arm met betrekking tot per 1 januari 2014 geheel over en ook uitbreiding van dekking. Begin 2014 is namelijk ruim begrip.
DigitalRadio.nl is een site voor consumenten, die gaan niet al teveel in op technische details. Waarom zouden ze ook?

Op andere bronnen zie je wel een datum van 1 januari. De landelijke dekking is al officieel aangekondigd voor "eind 2013" en ik begrijp dat men verwacht daar in November dit jaar klaar mee te zijn. De omschakeling naar DAB+ is in vijf minuten gepiept. Alle huidige NPO infrastructuur is al sinds vorig jaar geschikt voor DAB+, het is alleen een kwestie van een nieuwe configuratie inladen.

Het zal vooral een marketing reden zijn om te wachten tot 1 januari, rond en tijdens de feestdagen is een slechte tijd om een 'awareness campaign' te starten omdat alle media vol staan met andere reclame en mensen wel met iets anders bezig zijn.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 1 september 2013 12:05]