Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 126, views: 46.291 •

De PlayStation 4 draait op Orbis OS, een Sony-variant van FreeBSD 9.0. Vermoedelijk heeft Sony met AMD samengewerkt om een videodriver voor Orbis OS te bouwen, onder meer omdat er geen Catalyst-drivers zijn voor het BSD-besturingssysteem.

Details over het besturingssysteem van de PlayStation 4 zijn gepubliceerd op VGleaks.com. Onder andere de grub-bootloader is te zien op een tweedegeneratie-development kit voor spelontwikkelaars. Het ontwikkelsysteem draait op Orbis OS, een door Sony aangepaste versie van FreeBSD 9.0.

De keuze voor dit OS voor de PS4 lijkt mede gemaakt omdat de console beschikt over een octacore-AMD-processor op basis van de x86/64-architectuur en FreeBSD daar standaard op draait. Bovendien is de code van FreeBSD opensource en kleven er minder strenge voorwaarden aan de BSD-licentie dan aan die van de diverse GPL-licentiemodellen. Onder andere Linux is gebaseerd op een GPL-licentie.

Bij de ontwikkeling van Orbis OS lijkt Sony samen met AMD videodrivers voor de apu in de PS4 te hebben ontwikkeld. Dit is noodzakelijk, omdat er momenteel geen Catalyst-drivers door AMD voor BSD-besturingssystemen zijn uitgebracht, terwijl een geporte Linux-driver slechts beperkte grafische functionaliteit biedt.

Orbis OS

Reacties (126)

Reactiefilter:-11260124+176+28+30
Kunnen ze gelijk een driver voor FreeBSD uitgeven als de berichten kloppen
Wat voor driver zat je aan te denken dan?
omdat er geen Catalyst-drivers zijn voor het BSD-besturingssysteem
Denk voor AMD Catalyst videokaarten
Een console heeft heel andere drivers dan een PC, voor low-level toegang, dus dat werkt niet zomaar. Dus ook op Linux zou de PS4 niet de standaard drivers hebben gebruikt, maar deze aangepast hebben.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 24 juni 2013 17:48]

Maar er zal op wel relevante zaken in de drivers wel een hoop werk zijn verzet, dit maakt de investering voor amd om een freebsd versie van zijn drivers te maken lager.
Dat zal vast. Ik hoop voor BSD gebruikers dat ze dit zullen doen.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 24 juni 2013 20:00]

Ja je zou het kunnen zien als een driver groep die maar een type APU hoeft te dekken. En dus voor alleen deze uitvoering in zijn sort geoptimaliseerd hoeft te worden.
Bij de ontwikkeling van Orbis OS lijkt Sony samen met AMD videodrivers voor de apu in de PS4 te hebben ontwikkeld. DIt is noodzakelijk, omdat er momenteel geen Catalyst-drivers door AMD voor BSD-besturingssystemen zijn uitgebracht, terwijl een geporte Linux-driver slechts beperkte grafische functionaliteit biedt.
Ik denk dat je wel kunt raden welke driver hij bedoelt?
De videodrivers voor de AMD apu, waar ongeveer de helft van het het bericht over gaat.
Ik betwijfel het. Ik verwacht dat de gebruikte driver heel specifiek is geschreven voor de hardware. Gezien AMD ook behoorlijk beroerd is op Linux waar ze wel drivers voor uitbrengen verwacht ik al helemaal dat ze te lui zijn die extra moeite die het kost om een goede FreeBSD driver op basis van de Orbis driver uit te brengen, zelfs als het nu makkelijker is dan eerst.

De hele driver support is mijn grote reden waarom ik ben overgestapt op Nvidia. Driver support van AMD is gewoonweg te beroerd, met name op non-Windows platforms.
Terwijl AMD kaarten juist veel intressanter zijn voor non gaming, omdat je bij deze veel meer stream processors voor je geld krijgt dan bij nvidia kaarten. Je zou zeggen dat AMD juist de GPU's zijn voor de opensource community.
Dan heb jij nog nooit met een non-windows systeem gewerkt ism amd ;),

Zoals eerder wordt gezegd: driver support is beroerd, ik snap daarom ook niet hoe mensen 'lekker' kunnen werken op linux. Mijn pc is een dualboot met unbuntu. Wanneer ik ubuntu draai, is me pc altijd tig keer luidruchtiger, trager en minder helder (zelfs geinventeerde kleuren op me beeldscherm van de GPU :P) door het driver probleem.

Ik verwacht ook niet dat amd voor BSD nu drivers gaan uitbrengen. ze hebben geoptomaliseerde drivers gemaakt voor deze apu in de PS4, en dat mag ook wel! z'n PS moet ook 7 jaar mee gaan...
Voor je inverted colors > ga naar de settings manager, er is ergens een optie van kleur correctie die je van 156 naar 0 of 255 kan zetten (of iets in die richting, tijd geleden weer op nVidia gegaan).

Maar dank zij mijn ervaringen met ATI op Windows en vooral Linux hou ik het voortaan op nVidia voor GPU's.
ik snap daarom ook niet hoe mensen 'lekker' kunnen werken op linux
Omdat het gross van de AMD GPU's tegenwoordig prima werkt op Linux. Als je geen problemen ondervindt, werk je natuurlijk ook lekker. Zelf draai ik ook Ubuntu, met een AMD Radeon 6850 GPU. Werkt perfect.

[Reactie gewijzigd door ThePendulum op 24 juni 2013 18:09]

<offtopic>Kun je me in dat geval naar een installatiehandleiding wijzen? Gisteren heb ik voor diezelfde combinatie geprobeerd de fglrx driver te installeren, met als gevolg dat Unity niet meer werkt. Ik ben zeer ervaren met Ubuntu Server, maar merk dat ik daar op Desktop weinig aan heb. :'( </offtopic>
Zelf had ik ook enige problemen met Unity, onder Ubuntu 13.04 en mijn radeon 7750. Ik heb dit toen opgelost door eerst alle updates van Ubuntu te installeren en daarna pas de fgrlx drivers. Als ik het andersom deed dan werkte Unity bij mij ook niet.

Bij het installeren van de fglrx driver moet je wel zorgen dat je de juiste
packages hebt geinstalleerd anders werkt Unity ook niet... (via .deb packages installeren werkt momenteel niet door een bugje)

Hopelijke heb je hier wat aan... :)
Dat de drivers te beroerd zijn ligt aan de grote bedrijven. Waarom denk je anders dat Linus kwaad op nvidia werd?
http://www.youtube.com/watch?v=19jUboon5gI
Op Linux is in vergelijking met windows minder geld te halen, ivm minder gebruikers tot nu toe. Alhoewel Microsoft nu op de goede weg is met windows 8 en het falen van de xbox one, om Linux een grotere kans te bieden om groter te worden.
Linus schuift schuld af. Nvidia heeft zijn eigen kernel modules geschreven buiten x om. Het is gewoon niet net zo makkelijk.

lees ook die onzin hierboven dat je allerlei trukjes mag gaan zitten uithalen om het werkend te krijgen. Dit was tot nvidias herschrijven ook zo. En ik gok dat de amd gpu marketshare gewoon veelste klein is, dus waarom zouden ze als de meeste Linux gasten toch nvidia kiezen.
Unity kan niet lekker omgaan met AMD.
Zeker Legacy is een drama...
Zelf draai ik nu op Kubuntu en maatje van me op OpenSuse.
Gewoon AMD driver van de site binnen halen en installeren.
Dat werkt het beste, athans is mijn ervaring.
En dan is er nog de vraag wat voor driver is het. OpenGL lijkt me onwaarschijnlijk voor de PS4, dus denk dat de driver nutteloos is voor normaal gebruik in games onder FreeBSD.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 24 juni 2013 16:34]

Waarom zou OpenGL onwaarschijnlijk zijn? DirectX gaat al helemaal niet werken onder BSD. de XBone zal wel met DX gaan werken, ja, maar volgens mij is de PS3 ook al OpenGL.
En dan is er nog de vraag wat voor driver is het. OpenGL lijkt me onwaarschijnlijk voor de PS4, dus denk dat de driver nutteloos is voor normaal gebruik in games onder FreeBSD.
Welke renderers had jij in gedachten dan? :? Direct3D (DirectX) is Windows only... Voor de rest is er alleen OpenGL...
Omdat een standaard renderer, die erop gericht is om een zo breed mogelijke gestandaardiseerde ondersteuning te bieden, zorgt voor een flinke overhead en dus performance verlies.

De PS3 draait ook niet op "standaard" OpenGL.

Daarom heb je waarschijnlijk helemaal niks aan deze driver als normale gebruiker, omdat ze specifiek geoptimaliseerd zijn voor de hardware en waarschijnlijk iets als PSGL2.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 24 juni 2013 16:55]

PSGL is gewoon OpenGL. Jij hebt het over LibGCM.
Nvm :)

[Reactie gewijzigd door batjes op 26 juni 2013 06:52]

vergeet niet dat het een hele andere markt is.
nu maak je een driver voor 1 specifiek OS voor 1 gpu met heel wat afnemers (laten we zeggen 75 miljoen voor het gemak (totaal antal ps3's wereldwijd verkocht volgens wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/PlayStation_3

dat is toch wat aantrekkelijker en makkelijker als een driver vor een bepaalde gpu ontwikkelen dat op meerdere operating systems moet kunnen werken.
http://www.techspot.com/n...regains-market-share.html
dit zijn wat verkoop cijfers van gpu's. als je dan bedenkt dat een groot gedeelte windows gebruikt dan blijft er weinig over om drivers voor te ontwikkelen. het ontwikkelen van drivers en het geven van de support is niet gratis,
de mensen die op de supportafdeling werken moeten dan ook direct een beetje verstand hebben van de linux kernel en de verschillen van bepaalde distro's onderling wat het direct duurder maakt als een vakantiekracht met een win 7/win xp en os-x vragenlijstje.

k heb zelf het liefst mint op mijn systeem maar wat Luukje01 hieronder zegt heb ik hier ook, het is jammer maar ik kan het prima begrijpen omdat het nu gewoon nog niet intressant is, des te meer mensen overstappen des te sneller fabrikanten (betere) linux drivers uitbrengen en microsoft z'n monopolie positie kwijtraakt. (misschien dat er dan ook ooit OS vrije systemen worden aangeboden)
ja, kan wel zijn. Maar die fireGL kaarten voor hollywood studios en alles draaien ook linux en hebben ook onsdersteuning voor AMD. Terwijl dat gewoon omgecatte ATI kaarten zijn. En dat is ook een kleine markt (valt wel veel geld te halen)

Ondser linux ben ik achter een paar dingen gekomen met AMD videokaarten. Het ligt er vooral aan wat wil je ermee gaan doen!

Je kan het instellen vanuit de windowmanager (bijvoorbeeld KDE of Gnome)
Je kan het instellen vanuiit Xserver (x window) (of extensies daarop zoals xrandr)
En dan heb je nog de keuze om de video drivers of delen ervan in de kernel te compileren
Of je hangt hem als module eraan.

Dan heb je nog de Mesa en Fglrx drivers. daarmee kun je vaak dus ook die opties doen. Fglrx is vaak nieuwer maar ook shit omdat het zo nieuw is.

Vaak zijn de drivers wel goed maar moet je de goeie combi van de juiste versie van xserver + de kernel enz. hebben. Vooral x window en delen daarvan lopen soms achter en dan krijg je geklier. Of in veel gevallen moet x window de zooi afhandellen en doen gnome en Unity dat! (dat heb ik dus gehad, 3 dagen x window instellen en er dan achter komen dat het niet werkte omdat Gnome de boel afhandelde)

Als je handleidingen zoekt of naar forums kijkt. Ga dan goed na welke methode het is en of je methodes kunt combineren!


Kleine tip!: voor je in x server (x window) gaat lopen klieren. Leer hoe je zelf fall back bestanden maakt en hoe je daar op terugvalt!)

BSD heeft ook x window en xserver dus vraag is in hoeverre dat vaak te porten is. (overigens ook in Mac Osx zitten delen van X en deze zijn ook uit te breiden met x server) Het is vaak jammer dat x en x window + x server zeer krahtig zijn en handig (zoals x forwarding voor streaming) alleen dat niet iedereen weet hoe je er mee om moet gaan.

over het algemeen is het xorg.conf die je moet hebben! (ook voor exotische scherm maten die kun je daarin aanpassen vaak)

Let erop: dpkg (hetgeen waar apt op draait) met het commando Dpkg-reconfigure xserver -xorg werkt niet vanwege rechten. Dat moet zijn Dpkg-reconfigure -phigh -xserver -xorg Bedenk wel dkit haalt je alleen uit de problemen als het fout gaat als: xserver de zooi regelt! Bij de versies van bijvoorbeeld Ubuntu vanaf Hardy Heron wordt dit door gnome of Unity geregeld en ben je de sjaak als het fout gaat!

[Reactie gewijzigd door rob12424 op 24 juni 2013 22:08]

Reken er maar op dat dit geen generieke driver is die zomaar eventjes op alle BSD-varianten werkt en voor alle AMD APU's geschikt is. Sony heeft geld genoeg om AMD deze driver helemaal uit te laten optimaliseren (en gezien de levensduur van consoles zal dat wel nodig zijn ook).

Een driver voor jou zal er voorlopig niet in zitten.
Zelfs tijdens toekomstige firmware updates worden console GPU's geupdate met nieuwe drivers.
Theoretisch zouden zij dat kunnen doen ja.. Echter de BSD licente verplicht Sony niet om deze te delen met de gemeenschap, dat is een van de nadelen van een BSD licentie.
Hoezo is dat een nadeel? Ik zie dat eerder als een voordeel van de BSD Licentie tegenover de GPL licentie.
Hmm zou dit betekenen dat de PS4 ook makkelijker te hacken valt? Doordat ze gebruik maken van BSD ipv een eigen ontwikkeld besturingssysteem.
Schijnbaar draaide de PS3 ook al een freebsd variant. Deze was ook helemaal dichtgetimmerd en volgens mij zijn er ook nooit verbeterde nvidia drivers uitgekomen doordat de PS3 ontwikkeld zijn.

Het zou mooi zijn dat je de grub ook te zien krijgt bij het opstarten van je PS4 :Y) . Wel grappig dat ze grub gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 24 juni 2013 15:31]

Het PSVita OS is ook gebaseerd op Android. Ook nog altijd geen succesvolle hacks naar mijn weten. Sony kennende zal deze ook wel zwaar gemodificeerd zijn.
Het OS van de Ps vita is ook gebaseerd op FreeBSD! Kijk maar eens in de licentievoorwaarden van je Vita systeem!
Er is al een lange tijd een succesvolle hack op VITA, namelijk in de PSP emulator van het ding. Het is nog niet tot op "bare" metal open gehackt en bijgevolg is piracy niet mogelijk. Maar custom code injecteren is perfect mogelijk. (homebrew)
Het is een geporte hack van het PSP OS, geen hack die draait op de Vita zelf.
ook native vita hacks zijn er al, je kan alleen nog geen ISO loader of homebrew installeren omdat de mensen die de hacks in handen hebben eerst willen uit zoeken hoe alles werkt. (iso loader zal voorlopig ook niet aan gewerkt worden, de mensen met vita hacks doen het vooral voor homebrew)
Omdat iets onder de GPL valt, betekent niet dat er geen eigen gemaakte beveiliging in toe gepast kan / mag worden. Deze beveiliging zou dan niet (hoeven te) vallen onder de GPL en mag dan niet zomaar "gehackt" worden. Ik kan me niet voorstellen dat SONY hun nieuwe paradepaardje gelijk "open" op de markt zet.
Het valt niet onder GPL. Dat staat in het artikel.
Jawel, GPL3 verhindert enige vorm van DRM.
Linux zit alleen op GPLv2, wat wel gesigned/encrypted mag worden.
En Windows is helemaal niet opensource. Waarom haal je linux erbij, het gaat hier om een BSD variant en deze subdiscussie ging meer over de GPL in het algemeen :)
Dat is nogal kort door de bocht. Zie ook http://www.zdnet.com/blog...yth-3-gpl-forbids-drm/354

Je mag DRM toepassen, alleen zorgt GPLv3 ervoor dat het kinderspel is om die te omzeilen.
Ik kan me niet voorstellen dat SONY hun nieuwe paradepaardje gelijk "open" op de markt zet.
Ik kan me dat heel goed voorstellen. Zeker de techneuten op de werkvloer zullen dit graag willen bouwen. Ik denk alleen dat de mediamafia dit niet willen. Stel je voor dat je een game zou kunnen kopiŽren, schande!
Uhm. De fabrikant van de console moet het veelal van de games hebben qua inkomsten...
Dus dat ze bsd gebruiken moeten de graaiertjes niet gelijk vrolijk van worden hoor. Betaal maar voor je game.
Of juist niet, aangezien ze gebruik maken van BSD in plaats van een eigen ontwikkelde systeem.

BSD zit als snel best goed dicht.
Zou eerder zeggen het omgekeerde. FreeBSD heeft jaren van ontwikkeling gehad met peer review en gebruik bij veel grote organisaties. Dan heb je je zaken vast beter op orde dan wanneer een paar Sony-werknemers zelf iets in elkaar klussen.
Van alle twee de aanpakken valt iets te zeggen, open betekend dat kwaadwillende precies weten hoe jou systeem werkt. Hebben alle tijd om jou code helemaal door te lezen, ergens een foutje gemaakt is dat zo terug te lezen. Bij voor de hand liggende fouten zullen bij open systeem er meestal vrij vlot opgespoord omdat veel mensen meekijken. Maar die fouten die juist niet voor de hand liggen en 99,99% niet eens zal opvallen, dan heb je dus niks aan die massa die meekijkt, die ziet het toch niet, heb die ene persoon nodig die exploit weet te vinden.

Bij gesloten kunnen kwaadwillende niet zien hoe het systeem werkt, fouten zullen dus niet zomaar gevonden worden door buitenstaanders, maar je mis wel de masse die je software controleert op de voor de hand liggende fouten.

Als je goed programmeurs in huis heb, kan je wellicht beter tweede kiezen, eventueel met hack wedstrijd erbij en hoog geldbedrag zodat je toch vanaf buiten af de massa je systeem wet controleert. Heb je maar handje vol matige programmeurs kan je wellicht beter gelijk uitwijken naar open source community. :)
Bugs worden vrijwel nooit gevonden door naar de code te kijken. De code is alleen handig bij het oplossen van het probleem.
Hmm zou dit betekenen dat de PS4 ook makkelijker te hacken valt. Doordat ze gebruik maken van BSD ipv een eigen ontwikkeld besturingssysteem.
Het lijkt me juist dat het daardoor moeilijker te hacken is. BSD staat oa bekend om zijn focus op security..
Denk dat ie vooral hacken als in eigen OS draaien bedoelt. En dan is het geen gekke gedachte als je denkt dat dat met linux makkelijker gaat dan een eigen (onbekend) browsel...
OpenBSD staat daarom bekend. FreeBSD is een toch redelijk generieke, degelijk unix.
Ik vond FreeBSD eigenlijk een beetje tegenvallen kwa security: X draait bijv. niet met -nolisten tcp en syslog draaide niet standaard met -ss waardoor ze beiden op porten zaten te luisteren. Verder kon ik als ik de snelheid vergelijkte met vergelijkbare hardware dat op Hardened Gentoo draaide ook wel merken dat er (i.i.g. bij de 32-bit versie van FreeBSD) dat er eigenlijk geen enkele exploit mitigation toegepast wordt in de kernel.

[Reactie gewijzigd door onox op 25 juni 2013 07:38]

Hmm zou dit betekenen dat de PS4 ook makkelijker te hacken valt? Doordat ze gebruik maken van BSD ipv een eigen ontwikkeld besturingssysteem.
Waar haal je dat vandaan? Je kunt FreeBSD zo strippen/dichttimmeren dat je niet meer dan een aangepaste kernel gebruikt. Ik durf wel te beweren dat het dan nog veiliger is dan een "eigen" OS.
Het zou mooi zijn dat je de grub ook te zien krijgt bij het opstarten van je PS4 :Y) .
Vergeet het maar ;)
Denk niet dat het veel uitmaakt wat hacken betreft eigenlijk, als de bootloader gelocked is en de kernel en OS code signed en encrypted (zoals op PS3 en 360), dan zit hem daar de uitdaging, en als je door die beveilingslaag heen bent kun je in feite alles doen wat je wilt totdat Sony/MS het lek patched. Ik denk niet dat veel van de bekende FreeBSD attack-vectors van toepassing zijn op de PS4, en zo lang het ding alleen signed code uit wil voeren zou je een remote code execution exploit moeten vinden in BSD, en ik denk niet dat daar veel kans op is.

Ik denk uberhaupt niet dat de Xbox One of de PS4 erg populair zullen zijn voor hackers, eigenlijk is de homebrew-scene voor 360 en PS3 ook al nooit echt van de grond gekomen omdat Sony/MS het beveiligings net inmiddels zo strak hebben aangetrokken dat elke exploit in no-time een patch heeft die je verplicht moet installeren om de console nog voor games te kunnen gebruiken. Wat hardware betreft is het ook weinig interessant om die dingen te hacken: groot, log, waarschijnlijk niet al te stil of koel, zwaar overpowered voor HTPC toepassingen, en niet goedkoper dan gewoon zelf een systeem bouwen met off-the-shelf componenten als je er verder niet op gaat gamen.
Het zou ze overigens niet misstaan als ze die beveiliging zouden verslappen na de release van de PS4. Maar dat is totaal off topic.
Je slaat de spijker op zijn kop. Door de komst van Raspberry Pi en dat soort dingen is de hele noodzaak om je console te hacken voor homebrew eigenlijk een beetje overbodig geworden. Je console is eigenlijk veel te duur nog om hem proberen te verbouwen tot iets wat je ook gewoon met een Raspberry Pi van 50 euro ook kan.

Wel jammer, want de homebrew scene was altijd wel een levendige scene waar veel gebeurde.
Het hacken zal vooral gaan zitten in het feit dat het een X86 machine is (en 99% heeft een x86 pc) en het enige wat je nodig hebt zijn de juiste drivers in een VM met een aangepaste FreeBSD OS wat het wil draaien. Ik denk daarom dat focus niet gaat zitten in het apparaat hacken maar een VM te maken die de (gepatchde) games wil draaien. Het wachten is tot een hacker een DevKit in handen krijgt. Soort hackintosh idee....
Aangezien de PS4 ongeveer 50% cpu power heeft van een i7 moet dat prima in een VM te draaien zijn.

[Reactie gewijzigd door terracide op 24 juni 2013 16:51]

Het lijkt me duidelijk dat terracide wees naar de gehele x86, dus ook de x64 uitbreiding, architectuur.
Ik ben benieuwd wat dit voor gevolgen gaat hebben.
De verschillende BSD smaken staan uiteraard bekend om hun grote stabiliteit en zijn ook erg goed te strippen voor specifieke doeleinden.
Een 'open' OS maakt enerzijds de weg makkelijker voor hacks, maar tegelijkertijd is de beveiliging van *BSD ook erg goed.

Dat levert vast een leuke strijd op!
het gebruik van freebsd zorgt er juist voor dat de beveiliging heel goed is. Veel beter dan een zelf in elkaar gebakken flut OS.

Edit: En nu doet iedereen of deze keus iets nieuws is maar de PS3 is ook gebaseerd op FreeBSD, want CellOS is ook een branch van FreeBSD. Dus dat ze dit ook voor de nieuwe PS4 willen lijkt me niets mee dan een logische stap:

http://en.wikipedia.org/wiki/PS3_System_Software

[Reactie gewijzigd door terracide op 24 juni 2013 16:30]

Dus een bedrijf kan per definitie niet iets maken dat qua beveiliging beter is dan FreeBSD? Onderbouw dat eens.
Niet iets op midden-korte termijn nee. Je hebt tijd en kennis nodig om een aantal randvoorwaarden te creŽren en waarom daarbij het wiel opnieuw uitvinden.

Pak een basis en bouw dat verder uit.
Er zijn weinig bedrijven die vanaf nul beginnen. Nokia bouwde Symbian door op EPOC, Apple kocht NeXTSTEP, Linus Torvalds gebruikte dankbaar GNU, en Android is gebouwd op een bestaande fundering van Java en Linux.
Linus Torvalds gebruikte dankbaar GNU, en Android is gebouwd op een bestaande fundering van Java en Linux.
Deze 2 kan ik niet volgen.

-GNU is (later) geport naar Linux kernel, Linux is begonnen op Minix.
-Er zit geen Java in Android, slechts een zelfde API. De fundering (Dalvik) is heel anders, de interface naar deze VM is voor een klein gedeelte hetzelfde.
Zijn punt blijft wel, geen os is nieuw.
zelfs nt is antiek.

midori is misschien een compleet nieuw os.
Nou per definitie zou ik niet durven zeggen maar als Sony een OS wil maken van scratch zou die PS4 heel veel duurder zijn dan deze nu is. Verder is FreeBSD natuurlijk al heel oud en beproeft wat betreft beveiliging. Het is denk ik niet mogelijk om een beter/veiliger OS te bouwen zonder dat jaren te testen.

Het licentie model van FreeBSD is heel gunstig voor Sony omdat ze het mogen aanpassen en niets hoeven vrij te geven zoals dat bij GPL wel het geval is.

edit: typo

[Reactie gewijzigd door terracide op 24 juni 2013 16:56]

Een 'open' OS is net moeilijker voor hacks, doordat er veel meer ogen de code controleren.
Dat betekent dat de meest obvious fouten er als het goed is (!) al uitgehaald zijn.

De kennis die al beschikbaar is zorgt er echter direct voor dat je gerichter kunt zoeken.
Als je iemand opdracht geeft om er achter te komen wat er in een [dichte] vliegtuigloods staat door het stellen van vragen, dan kan het even duren.
Als je weet dat het zich bevindt in een standaard HEMA vergiet, dan weet je al heel wat meer.
Het is geen gas, geen vloeistof en geen corroderende iets dat het metaal wegvreet. De grootte is beperkt en ook het soortelijk gewicht is groter dan dat van de lucht.
Oh, en het is ook geen levend wezen dat eruit kan kruipen of vliegen.
doordat er veel meer ogen de code controleren
Maak daar maar van doordat er veel meer ogen de code KUNNEN controleren. In de praktijk gaat echt helemaal niemand als ie er daar niet voor betaald wordt code reviews doen.
Waarom niet? Kritisch naar andermans code kijken is een van de hoekstenen van leren programmeren en een van de kenmerken van een volwassen ontwikkel-cultuur. Daardoor zijn er in de *BSD-wereld ook zowel kritische freelance studenten als ervaren professionele hackers die elkaars code bekijken en beoordelen.
Zie bv ook "How many FreeBSD hackers does it take to change a lightbulb?" ;)
Interessant, wie weet zien wij deze generatie Playstation's geen emulators verschijnen maar gewoon OS-ports voor de PC waardoor je eigenlijk je eigen PS4 kan bouwen :D
Inderdaad, omdat het allemaal x86-64 is zou een OS port ontzettend gaaf zijn, ook vice versa, wanneer je een "normaal" OS op je PS4 krijgt zou erg leuk kunnen worden.
Sony kennende zal dit echter niet zomaar gaan :(
xbox os op je ps4 :+
ps4 os op je xbox :+
theoretisch kan het allemaal.... ;)
dat zou echt top zijn, beide consoles in een console
Ik acht de kans waarschijnlijker dat er eerst PS4-games op een PC zullen draaien en veel later pas PS3-games, dan andersom, gezien de hardwarematige gelijkenissen. Mocht dat zo gebeuren, dan ken ik hier nog wel iemand die een extra besturingssysteem gaat uitproberen: ikzelf.

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 24 juni 2013 15:48]

Ik ben vooral benieuwd naar hoe de user interface eruit zal zien en welke media streaming ondersteuningen er zullen zijn. Ik hoop op meer dan met de huidige PS3..

Homebrew applicaties zijn natuurlijk prachtig, maar sony zal er vanalles aan doen om dit vrijwel volledig te beperken...
op YouTube is de interface al een tijdje te zien. gewoon playstation interface intypen
Ben echt benieuwd wanneer ze die software porten naar de PC. Dit omdat de i7 Quad cores krachtiger/ even krachtig zijn als de amd 8 cores.
Niet of kon je de PS3 software ook op je PC draaien? Was delfde basis (*BSD) als ik het goed begrijp ;)

edit: alsof ik niet weet dat die architectuur anders is :D Deed er alleen niet zo veel toe dat ze ook niet veel voor elkaar hebben gekregen op de PS3 ondanks dat het ook BSD-based is...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 24 juni 2013 16:25]

Alleen een totaal andere architectuur..... (Cell processor is geen x86/64)
Ik weet niet of die opmerking serieus bedoeld is of niet, maar PS3 was natuurlijk een heel andere achitectuur, en zonder broncode krijg je dat niet werkend op een PC.

Maar of de PS4 software op een PC zal draaien is nog maar afwachten. De oude XBOX draaide ook x86, maar dat kon je ook niet op een PC draaien. Hoewel dat laatste misschien weer kwam omdat 't OS volledig gesloten was. Nu kunnen ze misschien, ala hackintosh, bepaalde modules vervangen/aanpassen zodat 't werkt. Zou leuk zijn, Sony heeft vaak games die ik wel op de PC zou willen spelen.
PS3 software was voor een totaal andere architectuur gebouwd en gecompileerd. Dat draai je niet zomaar op je x86. De PS4-software zou best wel eens makkelijker op een PC aan de praat te krijgen kunnen zijn dan PS3-software, aangezien de PS4 eigenlijk bijna een opgehemelde PC is. De PS3 is weliswaar minder krachtig, maar bevat wel veel meer hardwarematige fratsen en uitzonderlijke architecturen.
Ja, maar...

Nu is het een BSD-variant die op x86 draait, ipv op PowerPC zoals de PS3.

Omdat PC's ook diezelfde x86-architectuur gebruiken, schept het dus wel mogelijkheden, alhoewel ik niet te veel zou gaan hopen. (Ik neem aan dat Sony er alles aan zal doen om te voorkomen dat mensen zelf "PS4-PC's" te bouwen)
De Xbox 360 draait PowerPC, PS3 draait op een Cell architectuur ;)
De Cell was ook een POWER cpu.
Hou er wel rekening mee dat de PS3 een andere architectuur heeft dan zowel de ps4 als de pc (PowerPC als ik me niet vergis).
De kans dat een x86 os naar een x86 platform kan worden geport is een stuk groter.

Het zou een interresante ontwikkeling zijn als dit lukt dan krijg je een soort hackintosh verhaal maar dan voor Playstations en ik vraag me af wat sony zou doen als de hacking community eenmaal zo ver is.
PS3 is geen PC architectuur.
Behalve dat amd beter is met parralel threaden e.d.
en voor i7s word niet zo geoptimaliseerd gecod. En de ps4 cpu heeft amper OS overhead zoals op een desktop.
het verschil voor de games zal uit eindelijk veel minder zijn dan de raw stats beweren
Betekent dergelijke kennis nu ook dat het hacken van de PS4 veel makkelijker wordt?
Natuurlijk een x86/x64 platform hacken is eenvoudiger dan een specifiek voor die console gebouwen systeem. Maar ik denk dat Sony daar ook wel rekening mee houdt ;)
Ah, leuk. Weet nog dat er een gerucht ging dat de working title van de PS4 "Orbis" zou zijn klik.

Wellicht was dat destijds al een stille hint :)

[Reactie gewijzigd door Fixer op 24 juni 2013 15:48]

In theorie zou je dus mogelijk gewoon je PS4 OS op je eigen pc kunnen draaien. Stuk makkelijker dan je eigen cell processor kopen ofzo ;)
De PS4 heeft geen cell processor, maar een vrij normale AMU van AMD. Zelf een systeem bouwen dat enorm op een PS4 lijkt is niet erg moeilijk. (op de behuizing na)
hij doelde op de PS3 welke een Cell processor had .. waardoor poorten van de PS3 software --> PC zo goed als onmogelijk was (tenzij je je handen op een werkend systeem met een Cell processor kon krijgen)
Het is nog de vraag hoeveel aanpassingen er zijn gedaan aan de normale x86-architectuur, maar met de huidige data die er bekend is over de console lijkt het vele malen makkelijker te zijn, inderdaad. Het is echter de vraag of Sony en AMD nog grappen in de hardware of software hebben gebouwd om het te bemoeilijken. Er is nog een aardige kans dat het tegen valt. Ik verwacht wel zelf eerder PS4-games op een PC dan PS3-games.

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 24 juni 2013 15:53]

Voor zover bekend gemaakt zitten er gewoon Jaguar cores in de APU (wel met een veel grotere GPU meegebakken), dus de cpu architectuur is niet anders.
Dan moet je dus wel een soortgelijke PC (kunnen) bouwen met een APU van AMD en minstens met Unified geheugen aangezien alles op die oplossing geschreven gaat worden.

Dan is er ook nog de vraag wat voor een extra hardware komt er nog meer naast waar dus aanpassingen voor geschreven moet worden en mogelijk ook nog dingen zoals hardwarematige beveiligingen. Dan hebben we het bv. nog niet over iets simpels zoals de geluidskaart (en dus de aansturing) die erin komt te zitten.
PS4 heeft GDDR5 geheugen voor de hele APU. Dat zal jezelf niet kunnen maken ( tenzij je zelf moederborden kunt maken)

Je zult niet de games op een PC kunnen draaien. Daar zitten allerlei beveiligingen op die verweven zijn met de PS4 OS.

Je kan geen PS4 OS op een zelfgebouwde PC draaien, aangezien deze geoptimaliseerd is op de PS4 hardware. Je zult dus heel wat drivers missen.
Het is een custom APU, dus speciaal voor PS4 gemaakt, er kunnen dus ook best speciale aanpassingen in de hardware zitten die je niet in een normale AMD APU hebt zitten.

Monitoren met anders dan HD resoluties over HDMI zullen niet ondersteund worden

Nee, Sony zal er zeker voor gezorgd hebben dat het niet anders gaat werken.
Daarnaast zal het os heuswel encrypted op de hdd staan, als niet de hele schrijf al encrypted is.
Ik hoop dat ze OtherOS ook beschikbaar maken op de PS4.
Want er zijn ook X64 builds voor android wat je er dan ook op zou kunnen draaien.
Maar zal wel niet aangezien ze de mogelijkheid ook uit de ps3 firmware gehaald hebben..
volgens mij is die OtherOS eruit gesloopt door Sony omdat er mensen bezig waren om via die weg de PS3 van zijn beveiliging te ontdoen (maar ik kan het mis hebben)
Voornamelijk omdat Sony verlies doet op de console (en woekerwinsten maakt op games & accessoires); OtherOS maakte het mogelijk om andere applicaties te starten waardoor er onderzoek was om Sony PS3 te gebruiken voor andere zaken dan gamen, zonder dat sony hiervan zou verdienen :)

Overigens is de reden van Sony ook "bogus" want in latere versies (die gekraakt zijn) kon OtherOS bijna "native draaien" :)
Je weet wel dat otheros traag als stront was omdat het geen directe hardware toegang had en gelimiteerd was tot 1 core.
het had te maken met de beveiliging van de console, vermoeden is groot dat Sony zelf een weg via otheros gevonden had die niet zo maar te patchen was zonder de otheros functie nog meer te cripplen
Als ik het goed herinner was de OtherOS een gevisualiseerde omgeving, gezien de slechte performance van de OtherOS dat er opgezet kon worden.
Klopt, geen enkele directe hardware toegang, en gelimiteerde cpu instructie sets op maximaal 1 core.
De enige reden dat OtherOS er uberhaupt in zat, was om te proberen de PS3 niet als spelcomputer maar als general purpose computer te kunnen ex-/importeren, wat belastingtechnisch voordeliger was.

Helaas (voor Sony) ging die vlieger niet op, dus had het voor Sony geen voordeel meer, en hebben ze het afgeschoten.

Ik zou dus niet te hard hopen op OtherOS. Als Sony er niet direct geld mee kan verdienen, en het eerder een potentieel veiligheidsrisico betekent, zie ik niet in waarom ze de moeite zouden nemen om het te bouwen en ondersteunen.

@Gropah: Aan zelf hobbyende geeks verdienen ze niks. En supercomputer voor clusters? Welk bedrijf is zo geschift om een cluster te bouwen op basis van unsupported (voor dit doel) hardware, bedoeld voor de consumentenmarkt, zonder enige vorm van ondersteuning, documentatie, noemenswaardige installbase, SLA of wat dan ook? Je kunt een PS3 niet eens in een rack schroeven. Ik heb ook gelezen dat de Amerikaanse defensie er een cluster mee heeft gebouwd, maar ik kan me niet voorstellen dat dat meer was dan een pilot.

[Reactie gewijzigd door RefriedNoodle op 24 juni 2013 19:17]

De reden dat OtherOS er in zat was voor de geeks en om de PS3 als supercomputer voor clusters te kunnen verkopen (wat ook is gebeurd, door bijvoorbeeld defensie). De reden dat het er uit is gesloopt, is omdat er via OtherOS een mogelijkheid was om bij GameOS te komen en dus de hele PS3 te hacken.
Otheros gaf je geen toegang tot de hardware, die gebruikt werden als supercomputer ging via de gameos.
met maar 1 core, een gelimiteerde instructieset en niet eens direct geheugen of gpu toegang heb je aan een p4 meer als supercomputer.