Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 265 reacties
Submitter: Carfanatic

De Nederlandse divisie van de Free Record Shop vraagt faillissement aan. Of de winkels verdwijnen, is nog niet duidelijk; er wordt bekeken of een doorstart mogelijk is. De Belgische Free Record Shop en FRS-dochter Game Mania zijn niet getroffen.

Free Record ShopVolgens vaktijdschrift Entertainment Business wordt het faillissement aanstaande maandag officieel aangevraagd. Of de winkels voorlopig openblijven, is nog niet bekend, maar de directie van het bedrijf acht het 'kansrijk' dat de winkels blijven bestaan. Met de curator wordt gekeken of een doorstart mogelijk is.

Het faillissement is volgens de Free Record Shop-directie onder meer  veroorzaakt door 'de veranderende markt', schrijft de NOS. Daarmee doelt de winkel waarschijnlijk op het toegenomen aantal consumenten dat online winkelt, ten koste van fysieke winkels. Ook de slechte economische situatie is volgens de winkelketen debet aan het faillissement. Eerder begon Free Record Shop al aan een reorganisatie, maar dat mocht niet baten.

Bij de 141 getroffen Free Record Shop-winkels werken in totaal 755 werknemers. Het gaat alleen om Free Record Shop-vestigingen in Nederland; de vestigingen in België zijn grotendeels in handen van een investeringsmaatschappij, die ervoor zorgt dat die vestigingen open blijven. Datzelfde geldt voor de Game Mania-gameshops, die onderdeel zijn van de Free Record Shop-holding.

Reacties (265)

Reactiefilter:-12650250+1171+27+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
1 2 3 ... 11
Tegen de prijzen van de Media markt kun je idd niet tegenop omdat de Media markt hun winsten uit andere produkten halen. Naar mijn mening hadden de fysieke winkels van de FRS zich daarom al in een vroeg stadium meer moeten durven onderscheiden met 'apartere' titels die je bij de mediamarkt niet vindt. FRS ging dan wel vrij vroeg het internet op met zijn web shops (goede stap), maar dat kwam bij mij over als slechts een experiment en meer voor 'iets erbij' naast hun bestaande fysieke shops.

Free Record was vůůr het download tijdperk jarenlang synoniem voor Muziek/film kopen. Voor de wat minder commerciŽle titels ging je naar winkels als Plato maar bij het grote publiek was FRS toch wel het meest bekend. Toen het nog mega goed ging met de FRS hadden ze denk ik met hun winsten nog harder moeten investeren in het web en hun publiek zelf naar het internet moeten meetrekken. Toen, en tot op de dag van vandaag denk ik bij het surfen op het web naar muziek niet aan de free record shop. Achteraf misschien makkelijk praten, want niemand kon voorzien hoe snel het allemaal zou gaan.

Maar toch,.. met een enorm goede en slimme muziekdienst/webshop en vooral heel veel marketing zouden ze toen misschien nog hebben voorkomen dat de aandacht van de klant zou afdwalen naar andere aanbieders (zoals bol.com). Juist als muziek specialist, de jarenlange ervaring en de goede connecties met de industrie zou je toch al een voorsprong moeten hebben t.o.v. bol.com en deze ook op internet willen uitbouwen (teminste in Nederland).

In je fysieke winkel promoot je meer de onbekendere titels voor de pure muziekliefhebbers. De titles die je in de Mediamarkt niet gauw zult tegenkomen (zeg maar het oude Plato assortiment). Muziek moet op deze locaties nog steeds een beleving zijn. Een plek waar een liefhebber graag komt luisteren met op zijn tijd een goed advies of gewoon een gesprek met een bak koffie. Dat is de enige meerwaarde t.o.v. het online muziek kopen.

Het zal nooit die winkel van vroeger zijn met die elle langer rijen voor de verkoop balie. Waarschijnlijk slechts voor een kleine groep, die zijn muziek nog wel graag op een fysiek medium willen kopen. Winkels worden nu eenmaal kleiner en schaarser dus het grootste deel van je klanten zal je inderdaad online moeten bedienen.
Zat er aan te komen, digitale tijdperk en ook vaak veel duurder ( 10 euro verschil was vrij normaal )dan website's zoals Bol.com etc.
Spijtig, maar te verwachten

[Reactie gewijzigd door Mektheb op 24 mei 2013 15:18]

Dochter Gamemania zal waarschijnlijk ook in zwaar weer gekomen nu Microsoft met de Xbox One de verkoop van 2e hands games aan banden wil leggen door kopers om een bijdrage te vragen zodat ze de game aan een andere console kunnen koppelen.

Wat Sony op dit vlak gaat doen weet ik niet zeker. Momenteel ziet er naar uit dat Sony het aan de ontwikkelaars wil overlaten.

Gamemania is bovendien een ongelooflijke afzetter. Ze verkopen veel games van een jaar oud tegen nieuwprijzen (tussen de §50 en §60). Het enige waar ze goed voor zijn is om je games te verkopen die zelfs niemand op Marktplaats wil hebben.

Kwestie van tijd totdat zij ook failliet zijn. Voor nieuwe games moet je er in ieder geval niet zijn en 2e hands games is een aflopende zaak als die ontwikkeling zich door zet.
Hmm, daar ben ik het dus voor een deel niet mee eens.

Er zijn best leuke aanbiedingen bij Gamemania. Zo heb ik GTA 5 besteld en hoef nog 20 euro te betalen omdat ik 3 oude games ter (verkoop-)waarde van 40 euro heb ingeleverd.

Verder zou ik zelf dus geen console willen kopen waar geen 2e hands spellen meer (zonder nieuwe activatie) gedraaid kunnen worden. Dat is alsof een restaurant een reeds verkochte bestelling opnieuw verkoopt. Nee, wanneer Microsoft doorgaat met de voorgestelde methode dan hoop ik dat de XBox One mega flopt. Wanneer de PS4 wel 2e hands niet blokkeert zoals een hoge baas van Sony heeft beloofd, dan weet ik wat mijn keus zal zijn.
Niks mis met 2de hands games. Maar aangezien een groot deel van de winst van fysieke game stores uit 2de hands verkoop komt, zijn ze heel druk bezig om die waar naar voren te drukken en alleen de echte kaskrakers een prominent plaatsje te geven. Als het bij marktplaats etc. zou bleven, hebben weinig mensen er last van. Maar Game Mania en zeker Gamestop in de US zijn er schuldig aan dat die maatregel er moet komen.

Games inkopen voor heel weinig en vervolgens naast de nieuwe voor de helft/tweederde van de prijs (met voor de shop 50% winst en voor de maker niks) in het schap leggen, helpt de games industrie niet echt. Menigeen pakt namelijk gewoon die 2de hands kopie mee, afgezien van sommige codes en misschien beschadiging aan de doos is de game zelf nog in 100% nieuwstaat (digitaal, geen degradatie door gebruik etc.). Om die praktijk willen ze 2de hands verkoop stoppen. Retail ketens die hun 2de hands producten aanprijzen boven de nieuwe. De keten maakt meer winst, maar de mensen die de spellen maken een stuk minder. Dat iemand z'n spul via ebay/marktplaats verkoopt maakt niet zoveel uit. Het is de "georganiseerde" 2de hands markt die voor problemen zorgt, met name voor de niet kaskrakers en single player only games.

(nu zijn er wel meer dingen verkeerd in de game industrie mbt het hele financiele plaatje, zowel naar de consument als intern)
@musiman :Toen ik 5 spellen inleverde mocht ik kiezen tussen §30 aan waardebonnen of §17,50 contant. Op die manier proberen ze klanten te binden maar mij jagen ze daar mee weg. Ik vind het afzetterij, zeker omdat ze die titels vervolgens voor §25 per stuk in het rek leggen.

Zal er geen traan om laten als ze straks weg zijn.
Cash waarde bij Game Mania is geloof ik altijd 25% minder. Wil je kritiek leveren, hou het dan wel correct en objectief, op deze manier verspeel je je credibiliteit. Zo te zien gaat het concept handel ook geheel aan je voorbij.

Overigens zal het ontbreken van keus voor de consument altijd ten nadele van de consument uitpakken.
Nou, ik zou dus totaal geen probleem hebben met een console waar ik geen 2e hands spellen op kan spelen, ik koop namelijk geen 2e hands spellen, ik koop mijn games gewoon bv in de UK of bij aanbiedingen waarbij ik een heel stuk minder betaal dan vele voor hun 2e handsspellen vragen.. En dan helemaal de gamemania, de prijzen die zij vragen voor een 2e handsspel is echt te achterlijk voor woorden..
Maarja, ik verkoop dan ook nooit mn eigen spellen..
Dat loopt nu eigenlijk ook gevaar in de UK kan de marge 5% zijn en in de US 8% en in NLD 10% afhankelijk hoeveel shipping en andere kosten er bij komen kijken natuurlijk. MS verkoopt zijn games dan liever met 10% en kan zo ook de gamecodes koppelen aan lokatie/regio of games eerst uitbrengen in de US of UK.

De code die je dan gebruikt zou dus net als DVD's kunnen zijn. regio code
Uhhh Ja MS en Sony hebben een keuze gemaakt en wij als cunsument hebben de keuze om daar aan mee te doen of links laten liggen.

Maar als dadelijk blijkt dat de XBOX one goed loopt dan zit jij dan met 30 andere nog op de 360 waar je niets meer aan hebt omdat niemand online is. op single player na natuurlijk.
Ja idd als je niet mee kan gaan met de markt wordt je vanzelf ingehaald
Daar draait het idd om, niet meegaan. Er staat wel leuk: Het faillissement is volgens de Free Record Shop-directie onder meer veroorzaakt door 'de veranderende markt'

Volgens mij veranderen markten altijd en moet je als ondernemer met je tijd en markt meegaan. Free Record Shop heeft dat niet gedaan, is te lang bezig geweest met de oude formule. Jaren tuerg van alles erbij gaan doen maar niet willen inzien dat het een einde van een tijdperk is.

Vergelijk het met video / dvd verhuur. Die is met video on demand via internet ook op zijn retour. Dat zijn gewoon nieuwe technologieŽn die je niet kan stoppen en het oude heeft dan op grote schaal geen leven maar.

Een doorstart klink leuk maar wat moet je doorstarten en waarom zou een doorstart wel levensvatbaar zijn en over 1 jaar weer failliet ?
Ik zou net zeggen: FRS heeft dat wel gedaan, ze zijn tijdig hun markt beginnen verruimen met andere digitale media zoals films en games. Ze hebben ook zelf een webshop. Feit blijft dat de markt voor fysieke mediadragers inkrimpt, is iets dat we al jaren zien.

En dat de FRS iets duurder is dan bijv. de MM is om te beginnen al productgebonden, ik heb al dingen goedkoper bij FRS gezien dan bij MM, maar een MM heeft wel een enorm schaalvoordeel natuurlijk. Niet alleen de internationale naam spreekt in het voordeel van de MM, ook het feit dat ze veel meer ruimte hebben en meer klanten over de vloer krijgen helpt heb bij het bedingen van betere prijzen.
Juist, ruim 10 jaar geleden kocht ik al online bij FRS. Ook zijn ze games en films gaan verkopen. Zeggen dat FRS niet met de tijd mee is gegaan is te kort door de bocht.

Overigens zie je bij MM de geluid en film afdeling ook kleiner worden. De markt voor fysieke media neemt gewoon af.
Een paar jaar geleden keek ik nog wel eens of ik een CD kon vinden bij de FRS maar vaak hadden ze de titels niet die ik zocht. Ik kwam dan toch meestal uit bij WOW of Bol. Als je dat een aantal keer achter elkaar mee maakt dan kom je ook niet terug als consument.

Free record shop probeerde het wel maar bleven toch echt behoorlijk achter op het internet, en juist daar zijn veel mensen hun CD's en DVD's gaan kopen. En de koopjesjagers waren (zijn) vaak zelfs goedkoper uit door te bestellen uit het buitenland.

Het is jammer dat ze niet hebben kunnen inspelen op de veranderde markt. Maar het was al heel lang duidelijk dat de fysieke winkels steeds minder relevant werden. Misschien hadden ze juist zich wat meer moeten focusen op relatief onbekende artiesten in combinatie met een groot assortiment van te bestellen populaire muziek op het internet. Daar zou je misschien nog een verschil mee kunnen uitmaken.
Ik denk dat te weinig mensen weten dat de FRS ook een online winkel heeft (of had).
Wat je nu ook bij bol.com kunt (online bestellen en bij de winkel afhalen) hebben ze vziw ook niet ingevoerd.
Toch wel een paar grote veranderingen om toch nog klanten aan te trekken.
Het probleem is dat FRS vrijwel nooit de prijzen op tijd verlaagt, vooral inzake games. Dit is echter een probleem wat je bij bijna alle winkels ziet, maar omdat games bij de FRS wat belangrijker zijn dan ze bijvoorbeeld bij de V&D of Dixons zijn en waren pakt dat natuurlijk slechter uit.

Ze kopen die dingen in maar weigeren ze af te prijzen omdat ze dan 'winst mislopen', ondanks dat je een game die bij hun 40 euro kost op Steam al maanden voor 5 euro kunt krijgen.

O ja, en ik zag niet al te lang geleden nog een Tabula Rasa collector's edition liggen bij een FRS filiaal... Dan ben je natuurlijk wanhopig.
De veranderende markt is naar mijn mening niet het enige probleem. De FRS in Barneveld heeft naar mijn mening bijvoorbeeld geen zinnige films. Ik ben daar een aantal keren geweest opzoek naar bijvoorbeeld een cadeau maar ik kon daar nooit slagen. Het gevolg is dat ik naar de Mediamarkt ben gereden en daar wel heb kunnen vinden wat ik nodig had. In het vervolg ga ik dus direct naar de mediamarkt. Bij de FRS in Enschede is dat anders, maar daar merk ik dat de prijs soms 5 tot 10 euro duurder is dan bij de concurent, zoals anderen ook al aangeven (Bol.com bijvoorbeeld of de Mediamarkt die strak naast de FRS in Enschede zit).

Het is jammer, maar er is een tijd van komen en gaan. De FRS heeft niet mee kunnen gaan met een nieuw tijdperk op het gebied van digitale media. Vroeger zagen we dat met cassettebandjes, de vhs videobanden en de walkman / diskman. Voor alles is een komen en gaan, als je niet mee kunt komen met de nieuwe technologie ben je overbodig en val je af. Ik denk daarom ook niet dat een doorstart gaat helpen. Tenzij ze het hele bedrijf volledig herstructureren en meegaan met de tijd, maar de kans dat dat gebeurd lijkt me klein. Vaak is het een laatste poging een bedrijf te reanimeren in de hoop dat het nog wat wordt. Meestal zonder goed gevolg.
Dit kan ik ook wel onderschrijven... niet alleen wat betreft films, maar ook qua muziek. Uiteraard vind je alle populaire recente albums wel, maar verder dan dat en een zeer beperkte budgetbak vind je meestal niet. Zelfde met games overigens, bakken vol met goedkope nonsens games... maar pak je een doos van een populaire maar wat oudere titel dan staat daar meestal nog steeds 30 tot 40 euro op en dat soort dingen vind je doorgaans bij de mediamarkt voor een stukje minder... of ergens online besteld voor een tientje.

FRS had als je het mij vraagt over het algemeen veel te kleine winkels maar wilde daar dan toch nog 'alles' verkopen... van alles dus maar een heel klein beetje in de meeste winkels dan ben je snel uitgezocht als je alleen voor muziek of films komt. Dan kunnen ze uiteraard wel van alles bestellen en reserveren, maar dan had je in eerste instantie direct online je aanschaf kunnen doen. En de prijzen... FRS is (was?) nou ook niet bepaald goedkoop te noemen, Bijvoorbeeld Bol.com heeft een onvoorstelbaar groot assortiment en kan het meeste de volgende dag leveren en meestal ook nog wat goedkoper. Het voordeel van de fysieke winkels is dan dus echt alleen nog maar het direct mee kunnen nemen van je media... en als je dan 9 van de 10 keer mis grijpt is de keuze voor de consument snel gemaakt.
Wat mij opvalt is dat zowel FRS, Bol en zelfs Amazon gewoon titels van een paar jaar geleden niet meer hebben. Met name het DVD aanbod is mager, en ik wil toch nog steeds liefst een fysiek schijfje in huis hebben. Dit geldt ook voor games (e.g Crysis 1, Stalker). Je bent dan veroordeeld tot de www search. Ik snap wel dat voorraad aan houden een kostenpost is, maar zo'n gigant die 140 winkels bediend zou toch wel een flinke voorraadschuur mogen hebben.
De grote FRS winkel bij de Dam in Amsterdam had anders ook nooit wat ik zocht. Ze hebben nooit iets anders gehad dan het popie jopie assortiment. Ze hadden van ťen CD acht miljoen exemplaren in de winkel met alle mogelijke reclameuitingen eromheen. FRS was imo slechts een verlengstuk van een reclamecampagne van een platenmaatschappij ipv een zelfstandige muziekwinkel.

En dit faillisement is slechts bedoeld om makkelijk van het personeel af te komen.
Als ik me niet vergis bestaat de FRS is Enschede al niet meer (om dezelfde reden)

edit: ik vergis me niet, zie de site.

[Reactie gewijzigd door kakanox op 24 mei 2013 16:44]

Het is inderdaad al enige tijd geleden dat ik er voor het laatst ben geweest. Toch liep ik daar altijd even naar binnen voor een cadeau. Als je immers toch door de stad loopt wil ik het best bij de winkel halen. Tegenwoordig moet je voor het afleveren van een online bestelling altijd wel thuis zijn, wat ook niet practisch is. Je kunt je pakketje ook ophalen bij een afhaalpunt, maar dan moet je er ook voor gaan. Dus wat dat betreft was de FRS altijd wel handig. Als je dan toch de stad in ging was het net zo gemakkelijk om daar even langs te lopen. Uiteraard winkel ik nu vaker online, voornamelijk door de prijs. Je kunt immers snel de prijs vergelijken met andere winkels, als je bij de FRS staat weet je soms niet wat de prijs bij concurenten is. Vaak blijkt dan dat ze het qua content en prijs gewoon afleggen tegen bijvoorbeeld de mediamarkt. Om dan maar te zwijgen over de online winkels als bol.com en amazon.
De media markt is dan ook een dusdanig grote keten die zich het kunnen veroorloven om DVD's als lokkertje tegen dumpprijzen aan te bieden in de hoop dat de klant nog iets anders koopt. De FRS moet het van CD's en DVD's hebben. Bol.com is ook aan de dure kant en is ondertussen ook haar focus op huishoudelijke artikelen aan het leggen. Blijkbaar is er simpelweg minder vraag naar fysieke content.
Klopt mediamarkt is niet goedkoop alleen met de aanbiedingen en lokkertjes. Voor de rest hebben ze het ook moeilijk. Vergelijk voor tv's en ander spul hun prijzen maar eens, dan zijn ze gewoon duur.

Tja winst moet ergens vandaan komen en mediamarkt heeft mooie folders, schreeuwen veel en dan werkt nog, hoewel steeds minder.
Nou als ik bij de gamemania nieuw een spel 10-20goedkoper heb.. waarom in hemelsnaam naar de free recordshop. Daarbij het personeel in vele winkels gaat nergens over. Ik zag dit allang aankomen..
Ja ze hadden beter Game Mania in de FRS kunnen plaatsen. 1 manetje voor Game Mania en 2 voor FRS zelf.. Sta je ook met 3 man in de winkel.

Daarnaast Zal GM ook langzaam aan gaan verdwijnen gezien de keuzes die MS en Sony hebben gemaakt. Door Content te verbinden met je device.
Ik moet je toch eerlijk zeggen dat ik toch nog steeds liever mn troep in de winkel koop dan via internet, daarmee bedoel ik dat ik het leuker vindt, internet kan natuurlijk vaker goedkoper zijn.. Begrijp eigenlijk niet hoe de gamemania wel kan overleven met de achterlijke hoge prijzen die zij hanteren, tja, en dan hoor je mensen klagen dat ze de adviesprijs moeten betalen voor games.....
Nou volgens mij is gamemania 1 van de goedkoopste fysieke winkels voor je consoles/games dus waar jou opmerking op slaat?. Mediamarkt die weet natuurlijk ook weleens leuke stunts uit te brengen waardoor ze goedkoop zijn. Freerecordshop daarin tegen die eigenlijk begon met alleen films/muziek hebben de game prijzen hoog gehouden.. Qua service lagen ze achter, en dat leken ze te willen compenseren door hoge prijzen, iets wat bij hun gewoonweg mislukt is.
Ze konden zichzelf nog hoog geplaatst houden door scherpe prijzen, of zelfs webshop prijzen van sommige game-sites te concurreren via hun fysieke winkels.
Die is met video on demand via internet ook op zijn retour.
Wel triest, want de kwaliteit daarvan haalt het na al die jaren nog steeds niet bij wat een beetje blu-ray levert.

En nee, blu-ray is niet duurder. Enorm grote selectie heb je al voor §5.
Kan of wilt meegaan :P Denk dat ze tijd genoeg hadden. Wanbeleid?
Nou, eigenlijk sinds afgelopen oktober ben ik vaker bij de FRS binnengelopen dan voorheen. Juist de aanbiedingen van BD-films of "twee halen voor xx Euro" waren aantrekkelijk en soms zelfs goedkoper dan een winkel als de Mediamarkt.

Ook de mogelijkheid om bij de FRS te betalen met Iris-cheques, Freebees of andersoortige "virtuele" valuta was erg handig.
je moet dan ook niet naar de mediamarkt gaan
webshops zijn vaker goedkoper dan FRS Mediamarkt Dixons etc

FRS had meer op internet content moeten gaan leunen daar is het geld nu te halen niet in de winkel ze hadden de winkels beter in afhaal punten kunnen veranderen net zoals Mycom dat doet kleine winkeltjes met afhaal locaties maar een groot assortiment op het internet
FRS heeft dit ook gedaan. Heeft namelijk al jaren een website met ingebouwde webshop: http://www.freerecordshop.nl/
Die webshop is niet meer van het bedrijf zelf. De naam wordt verhuurd aan een ander.
Klopt: achter de webshop van Freerecordshop.nl zit ECI Holding B.V.
Het leuke is dat de FRS toch nog niet helemaal failliet is:

N.a.v. de berichtgeving in de media over Free Record Shop Nederland:
De bestellingen op de webshop worden uitgeleverd. Helaas kan er geen gebruik gemaakt worden van de FRS cadeaucard.


Dat staat boven hun site. Het lijkt er dus op of vooral de winkels falliet zijn maar de webshop mogelijk nog blijft leven.
Maximalisering van de faillissementsopbrengsten. Voorraad wat op deze manier verkocht wordt is 'pure winst' voor faillissementsboedel. Om dezelfde reden zullen ze de FRS cadeaukaart niet meer accepteren: hier hebben ze immers de vruchten al van geplukt, daar wordt niks mee gewonnen.
Als je weet dat je bedrijf failliet is dan mag je toch geen orders meer aannemen? Aangezien je deze niet kan uitleveren..
"..De Nederlandse divisie van de Free Record Shop vraagt faillissement aan..."

Een aanvraag is nog geen verklaring. Er zal nu worden onderzocht of Free Record Shop daadwerkelijk niet meer aan haar verplichtingen kan voldoen. Van wat ik uit het artikel begrijp, zijn ze nog niet failliet verklaard.
Faillisement kan alleen een rechter uitspreken.

Faillisement wordt door de schuldeisers anngevraagd.
Dat probeerde ik inderdaad te zeggen. Daartoe zal eerst wel een onderzoek komen, alvorens de rechter ze van hun plichten ontneemt.

*Overigens vraag ik me af of ze nu al mogen afzien van het gebruik van uitgegeven cadeaukaarten. Dit is een overeenkomst tussen FRS en de consument, FRS mag zonder uitspraak van de rechter niet zomaar afwijken van haar plichten die ze is aangegaan, de consument zou logischer wijs FRS kunnen sommeren het te accepteren, of het aankoopbedrag retourneren. Dit is eigenlijk gewoon "wanprestatie"

[Reactie gewijzigd door Brazos op 24 mei 2013 18:33]

Klopt niet. Er is ook de mogelijkheid zelf je eigen faillissement aan te vragen. Uiteraard zal de rechter er dan extra goed naar gaan kijken.

Dit doen vooral natuurlijke personen (mensen zoals jij en ik) om sneller in de schuldsanering terecht te komen. In sommige plaatsen duurt het jaren alvorens het schuldsaneringstraject is doorlopen en uitgesproken. Door zelf je faillissement aan te vragen maak je de weg korter.

Maar ook bedrijven zelf kunnen dit doen. Vaak om een doorstart te maken. Bij een faillissement is het personeel gelijk ontslagen zonder al te veel rompslomp.
edit: ah, FRS is uberhaupt nog niet failliet. I stand corrected, Brazos.

Bestaande orders mogen in ieder geval afgerond worden, omdat dit in het algemeen een voordeel voor de (faillissements)boedel oplevert.

Ook kan een curator overgaan tot het verkopen van bv. voorraden van goederen. Free Record Shop heeft ongetwijfeld voorraden en het is prima denkbaar dat een webshop gewoon doorgaat met leveren. Het is echter dan de curator welke dit coordineert, en niet de (leiding van) het failliete bedrijf zelf.

Het verkopen van de nog bestaande voorraden, danwel via de webshop, danwel via een veiling, levert een hoop meer op dan het 'terugverkopen' aan de leveranciers. Verkijk je niet op de werkwijze van curatoren; je zult ze zelfs op marktplaats vinden.

[Reactie gewijzigd door -Tom op 24 mei 2013 16:41]

Ik heb ze regelmatig op marktplaats gezien inderdaad, vaak kun je er redelijk goedkoop aan nieuw spul komen.

Zolang het onderzoek loopt en de rechter nog geen uitspraak heeft gedaan zal FRS inderdaad haar activiteiten voortzetten. Wat jij zegt zal inderdaad voor alle partijen het gunstigste zijn.

Als je de hele inboedel op de (failissements) veiling gooit mag je blij zijn als je 40% van de balanswaarde ervoor terug ziet.
10% lijkt me een betere going rate.
Met "mag je blij zijn" geef ik aan dat de kans dat je 40% haalt al gering is. 10% is echter weer te laag.

Vergeet overigens niet dat FRS al een tijdje bestaat, en bedrijven ook afschrijven op duurzame activa. Een pand dat na 19 jaar in bezit bijvoorbeeld nog voor 10.000 op de balans staat, kan in de executie uitverkoop best nog 50.000 opleveren.

Voorraad wordt tegen inkoopwaarde gewaardeerd op de balans, tijdens zo'n veiling kun je daar best de helft nog voor terug zien. Inventaris e.d. zie je inderdaad misschien 10% voor terug.
Jawel. Dit heb ik met megapool meegemaakt. Onze webshop bleef/is online hoewel de namen van de winkels moesten verdwijnen.
Achter de webshop van Freerecordshop.nl zit ECI Holding B.V.

dit is het bedrijf wat ook achter ECI (Boeken en Muziek) en Cosmox.nl (Boeken, Muziek, DVD's Games) zit.
in de Algemene Voorwaarden (zie artikel 2) op www.freerecordshop.nl (www.frs.nl verwijst door naar freerecordshop) staat kvknr. 23055084, deze is van ECI Nederland B.V. Een van de handelsnamen van ECI is frs.nl. Hoe de vork in de steel zit, ik weet het niet precies..
Ze zijn volledig failliet, je kan niet "half" failliet gaan, zeker niet als je het zelf aanvraagt. Lopende bestellingen zullen afgerond worden, er is immers voor betaald, dat is vrij gebruikelijk in faillissementen. Dat geld zal rechtstreeks in de boedel komen.
Wanneer je echter defecten hebt vanaf nu, dan word het een lastiger verhaal.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de mogelijkheid tot faillissementsveiling wanneer een doorstart het niet zou halen.

[Reactie gewijzigd door Freeze1987 op 24 mei 2013 16:11]

@Freeze1987:

"Ze zijn volledig failliet, je kan niet "half" failliet gaan, zeker niet als je het zelf aanvraagt."

Dat klopt uiteraard niet.

Binnen een Holding structuur kan een dochteronderneming bankroet gaan terwijl andere bedrijfsonderdelen hier geen last van hebben.

Binnen de Holding structuur kun je dan spreken van een gedeeltelijk Failliet.
Er is immers voor betaald is juist net de reden om niet geleverd te krijgen. Je hebt dan een vordering om de failliete boedel. Op rekening besteld, dus nog niet vooruit betaald met cc of ideal, heb je beste kans om geleverd te krijgen na uitspreken faillissement. Want dan wil de curator graag je geld hebben, bij vooruitbetaling heeft hij het al ;)

Zeg met nadruk na uitspreken faillissement want volgens mij gaat toekomstige curator pas volgende week naar de rechter toe om zelf faillissement van frs aan te vragen.

Indien doorstart niet lukt, dan is het inderdaad boeiend om te zien wat ze doen met de aanwezige voorraad in de winkels. Want zoals we hierboven al hebben vastgesteld de internetvoorraad loopt via eci.

Vermoedelijk de winkels in de straten langslopen waar leegverkoop zal gaan plaatsvinden. Heb zelf niet gewerkt voor frs dus weet niet of er bijvoorbeeld nog op eigendomsvoorbehoud is geleverd aan de winkels door leveranciers van de cd's dvd's blu ray's etc.
Defecten worden gewoon afgehandeld door de leverancier.. Als jouw koelkast stuk is maar de wit goed zaak waar je gekocht hebt bestaat niet meer kan je gewoon de fabrikant bellen.. Staan niet voor niets telefoon nummers in de instructie boekjes..

Oe... Tweakers.. Die lezen geen instructie boekjes.. Zo ben ik dus na 2 jaar er achter gekomen dat ik ook een 30m wasbeurt programma op mn wasmachine heb :+
En die was ťn niet goedkoop ťn bood geen mogelijkheid om (delen van) tracks te beluisteren voordat je een cd bestelde. Sorry hoor, maar zo'n webwinkel neem ik niet serieus. Muziek wil ik luisteren voordat ik koop.
Of de helft aan personeels kosten kunnen besparen dmv het uitfaseren van de manier waarop ze zaken presenteren. De media markt manier (plastic dozen eromheen) is vele malen efficiŽnter dan bij elke verkoop door een grote la met losse cd's te zoeken

Bij de FRS had ik altijd het gevoel dat ze dmv een flinke reorganisatie hun operationele kosten enorm omlaag hadden kunnen brengen om zo iig nog een klein beetje goedkoop te zijn.
Inderdaad. Het kon allemaal veel efficiŽnter. Hoe lang je als klant wel niet aan de balie staat soms.
Grappig, bij mij ging dat altijd zeer efficiŽnt. Ik bestelde nogal vaak online bij promoties en liet het gratis in de winkel afleveren. Na een tijdje hoefde ik maar binnen te wandelen en de schuif met bestellingen ging alvast open om mijn pakketje te nemen :p Dat is dan wel in BelgiŽ. In BelgiŽ is er dan wel voorlopig geen gevolg, ik zou de winkels toch niet graag zien verdwijnen. Ik loop wel eens graag tussen de films en cd's te snuffelen als men vriendin aan het shoppen is.
Ook al is het mij bij FRS allemaal wat te duur geworden, ik ben dus dringend op zoek naar goedkopere mogelijkheden om mijn filmcollectie uit te breiden. Toch kijk ik vrijwel dagelijks op hun site voor een leuke promotie, zo heb ik deze op de kop getikt voor 15 euro bij hen :).
Belgie loopt gewoon een aantal jaar achter op e-commerce gebied in vergelijking met NL, pas sinds kort concurrent van formaat zoals BOL actief. Loopt ook ver achter met penetratie van streaming diensten. Einde FRS BE komt vanzelf
In belgiŽ lijkt mij FNAC>FRS nog altijd, maar het komt wel.
Wat een onzin. Bron?
Franstalige Belgen (5mio) kopen massaal bij grote Franse webshops, Nederlandstalige Belgen (6mio) kopen massaal bij (te) goedkope Nederlandse webshops, Duitstalige Belgen (0,05mio) kopen stevig online in Duitsland.
Als je dat zo hoort kan BelgiŽ zich bijna beter kunnen opsplitsen in 3 delen die zich bij resp Frankrijk, Nederland en Duitsland aansluiten :X
quote]
Inderdaad. Het kon allemaal veel efficiŽnter. Hoe lang je als klant wel niet aan de balie staat soms.
[/quote]

Inderdaad, ik stond er soms wel 20 seconden te wachten! Met een beetje reorganisatie had dat makkelijk 15 seconden kunnen worden, misschien zelfs wel 10 seconden!
Je moest eens weten hoeveel bluray's ik de laatste tijd heb gekocht bij de FRS met hun 1+1 gratis en sinds vorige week 50% korting.... mn collectie is weer aardig aangevuld..
En mediamarkt is eigenlijk vaak alleen goedkoop wanneer ze een aanbieding hebben, vaak zijn ze met nieuwe bluray's toch duurder dan de FRS..
Goh, de winkel staat op de afgrond en jij verbaasd je over aanbiedingen? Dit is waarschijnlijk juist met dit faillissement als laatste reddingsmiddel ingezet. Naar mijn idee was en is FRS altijd een van de duurste winkels geweest en hadden ze tevens naar mijn idee een vrij beperkte keuze op gebied van muziek, films & games....
Was vooral in mijn jongere jaren vaste klant bij frs. Na een bepaalde periode gingen de dvd en nu ook blu ray van vaste (inderdaad hogere) prijs naar de 2 voor 30, daarna ging het door na de 2 voor 20 en volgens mij ook nog 2 voor 15 en tot slot in de 2 voor 10 (was in guldens en later ook in euro's). Die aanbiedingen dus niets met faillissement te maken.

Later uiteraard ook internet ontdekt en bol.com en vooral de amazon uk en com. Daar was het aanbod groter en vaak bij nieuw verschijnen een stukje goedkoper. Vooral het verschil tussen amazon en de nederlandse aanbieders was simpelweg te groot. Dat nederlandse ondertitels zoveel verschil maakt in prijs ;)

Aan de ene kant jammer dat ze weg gaan uit het straatbeeld. Toch stukje nostalgie. Aan de andere kant niet te voorkomen. Ze hadden beter voor een 4 tot 5 jaar terug de stekker er uit moeten halen en zich volledig op internet moeten gooien. Maar ja de eigenaar hield te veel van de A-locaties.

Jammer voor het personeel. In ieder geval bij mij in de buurt zaten een aantal vaste krachten er op die er al jaren aan het werk waren.
Als ze het 4 a 5 jaar terug gestopt had dan had het idd niet failliet gegaan.... Echter, de winkels zijn failliet, maar de vastgoed BV waarschijnlijk niet.... Die hebben elke maand gewoon keurig hun geld gekregen. Als de winkels 0 draaien is het super, verlies is balen, en bij failliesement zit de bank met een probleem, niet de vastgoed bv (al moeten die nieuwe huurders gaan vinden, vandaar wss de doorstart).
Nee vastgoed....dat is het gat in de markt nu.
Ik zou me zo kunnen voorstellen dat de vastgoed tak al een tijdje niet meer van de holding is. Als ze zelfs frs.nl al geoutsourced hebben.
Ze hadden er alleen maar mainstream muziek. Ik zit er niet mee...
Ze hadden er alleen maar mainstream muziek. Ik zit er niet mee...
Ze hadden ook personeel ....
Mensen zoals jij en ik, die moeten werken voor hun inkomen.

De winkel, ik zit er niet mee, er zullen nieuwe spelers opstaan.
Maar die werknemers, mensen die keihard hebben moeten werken, en geen bonussen, of royalties ( of licentiegelden op de naam) ontvangen, die mogen in een klote tijd op zoek naar een nieuwe baan ...

daar zit ik mee !
True that. Het gaat steeds moeilijker worden om dergelijk werk te vinden in deze tijden. Vroeger was toch alles beter eigenlijk. Geen internet, geen concurrentie. Ok, we betaalden wel meer, maar iedereen had ook gewoon werk. Werd je ontslagen? Even een weekje solliciteren en je had alweer een baan.

Hoop dat deze tijden gewoon weer terug gaan komen.
Het is overigens geen redmiddel, die aanbiedingen. Dit wordt meestal gedaan om voorraden sneller om te zetten in liquide middelen (geld). Deze aanbiedingen waren voornamelijk ook gericht op oudere cd's en dvd's die ondertussen meer geld kosten om in het magazijn op voorraad te houden als Stock Keeping Unit. Die ruimte kan dan beter gevuld worden met artikelen die wel lopen en dus een hogere omloopsnelheid hebben.

Daarnaast zijn de extreme aanbiedingen die voorafgaande dit faillissement hebben plaats gevonden ook geen redmiddel, maar wederom een poging om de voorraden die er zijn nog te verkopen. Het is namelijk altijd beter om een item te verkopen in de winkel dan dat hij later voor een paar % van de waarde verkocht wordt bij een executie verkoop of deurwaarders veiling. Door het item voor bijv 80% van de inkoopwaarde te verkopen, worden de kosten enigszins gedekt en kunnen bestaande open accounts worden betaald, waarna er na het faillissement zelf minder gesteggel is omtrent openstaande schulden en dergelijken.
De volgende stap in een onomkeerbaar proces.
Muziek beleven is zo anders dan 15 jaar geleden. Het hebben van een fysiek product (plaat, CD) is voor velen niet meer belangrijk. Muziek zelf blijft dat altijd wel.
We kunnen nostalgisch gaan doen over het hebben van muziek, maar het is volgens mij veel belangrijker dat mensen muziek luisteren.
En als er, dankzij streaming diensten, optredens en uitzendrechten, een goede boterham aan te verdienen is, dan is dat toch prima?
De reden dat vele geen CD meer hoeven is omdat het van internet gratis af te halen is. Zou de CD voordeliger zijn dan het downloaden dan wil iedereen toch dat schijfje wel hebben.
Voordeliger dan gratis??

Ik denk dat je meer bedoel dat iTunes en soort gelijke diensten een betere dienstverlening is voor de consument. Waarom??

Simpel Fysieke winkel afhankelijk van de lokatie maar je bent zo 30 min weg
Internet?? MP3 van iTunes is binnen een minuut wel binnen een heel album 3 min.
No way dat ik ooit weer aan die stomme schijfjes ga. Heerlijk om een honderden nummers door elkaar heen te luisteren zonder die stomme cd`s te wisselen.
Exact, ik zie bijvoorbeeld helemaal het nut niet in van fysieke schijfjes. Jaar of 8 geleden alles omgezet naar digitaal en de rest weggegooid. Volgens mij heeft m`n vrouw nog wat via marktplaats verkocht :-) Mis CD/DVD speler eigenlijk nooit.
Die paar oldskool fans van fysieke media houden zo`n winkel nooit draaiende. Zat er aan te komen.
Tsja, en als je zelfs nog duurder bent dan bol.com dan doe je echt iets fout. Die zijn nl. al zeer stevig aan de prijs met de meeste dingen...
Valt wel mee, afhankelijk van het artikel is de FRS ook voordeliger dan Bol.
digitale tijdperk en ook vaak veel duurder
Dat valt erg mee, doorgaans waren de prijzen gelijk. In de FRS winkels waren regelmatig afprijzingsacties van een beperkt aantal film/muziek titels, waar een Bol.com of Amazon niet tegen op konden. Ik stond er ook versteld van, als ik toevallig eens in de buurt was en er in een ging rondsnuffelen.
Dat rondsnuffelen heeft ook wel wat, maar fysiek wat vermoeiender :P

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 24 mei 2013 15:48]

Prijsverschil is niet het enige probleem. In sommige landen hebben ketens zich ook ontwikkeld tot leverancier van producten die niet via de online-retailers beschikbaar zijn. Door bijvoorbeeld exclusieve contracten met nationale sterren. Deelname aan speciale acties om traffic te genereren. Eigen label starten, eigen muziekzender starten en dan je eigen artiesten wat oververtegenwoordigen waarbij dan de aanschaf uiteraard weer in de eigen store verkrijgbaar zijn en dan neemt men hopelijk ook die laatste cd mee van die internationale sterren die ze eigenlijk net zo goed wel via het internet hadden kunnen aanschaffen.

Nu hoef je het niet nationaal te zien, je zou dit ook kunnen doen in samenwerking met een paar indie-labels die geen exposure krijgen bij de grote retailers en je zo in een bepaald genre specialiseren.

Nu van de FRS in belgiŽ, kan ik ook niet warm of koud worden en ik vrees dat ook deze branch in zijn huidige vorm geen lang leven meer beschoren is. Maar ik herinner mee ook HMV en Virgin-megastores in Londen 25 jaar geleden. Als je ziet wat er nu nog van over is vergeleken met toen, dan zie je helaas ook de teruggang van het medium.

Wat ik het ergste vind, is dat omdat er te weinig perspectief zit in een voortzetting van dit soort activiteiten, dat de zaken zullen sluiten en daardoor het winkelaanbod nog verder verminderd. 80 procent van de winkelpanden zullen wel weer onder de noemer textiel/fashion gaan vallen waarmee de diversiteit in de steden nog verder afneemt.
Ik heb nog meegemaakt dat Free Record Shop de platenmarkt openbrak. Hoewel iedereen dit heeft kunnen zien aankomen is het toch jammer. Een doorstart zal zonder aanpassing van de formule geen kans van slagen hebben
Uhm... duurder dan bol.com? 9 van de 10 keer dat ik iets zoek is bol.com juist de duurste van allemaal en zit de frs er ergens in het midden..
Dat is idd spijtig aangezien bol.com allerlei aanbiedingen komt wat geen aanbiedingen zijn.
Ze schroeven dan gewoon de prijzen omhoog en een aanbieding is dan de normale prijs en soms nog duurder als normale prijs bij andere winkel.

idd jammer winkels als free record shop hierdoor ten onder gaan.
De webshop is nog open, maar niet slim om nu nog wat te kopen...
Betalen met de FRS cadeaucard gaat al niet meer op hun website. Dus nu nog snel naar hun fysieke winkel gaan.
Dat lukte mij 3 weken terug al niet meer.
erg jammer, ik kwam er in het verleden altijd graag.
Jammer dat ze niet vollop in het online gebeuren zijn gestapt, maar in fysieke winkels zijn blijven geloven, dan was dit ze bespaard gebleven.

[Reactie gewijzigd door shameete op 24 mei 2013 15:18]

Ze hadden wel een webshop en al een tijdje het systeem dat je het pakketje naar een FRS winkel kon laten komen. Een van mijn eerste internetbestellingen was bij de FRS... nostalgie. Maar eerlijk is eerlijk, dat is alweer dik 10 jaar geleden. Daarna heb er nooit meer iets online gekocht, dus dat bevestigt jouw punt weer ;) .
Grootste probleem is de snelheid van leveren. Heb daar afgelopen woensdag in de winkel iets gekocht via hun website en dat zou dan vandaag geleverd gaan worden. Dat is te gek voor woorden dat zoiets dan niet de volgende dag geleverd wordt. Laat je het naar de winkel komen dan had het volgende week maandag of dinsdag geweest. Daar trapt toch niemand in?

De enige reden dat ik er besteld heb is dat ik nog voor 240 euro aan giftcards had, anders had ik het ook niet gedaan.
pfff. waarom niet? je betaalt dan geen verzendkosten en je kunt het rustig ophalen wanneer jij tijd hebt (ik ben overdag vaak niet thuis dus iets naar mn huis te laten sturen (tenzij het in de brievenbus kan) is helemaal niet interessant).. tja, ik vindt het ook wel logisch dat je dan moet wachten, want je pakketje gaat dan gewoon mee met de normale winkellevering en die is niet elke dag..
Weekje levertijd is toch helemaal niet lang.
Als het niet voorradig is moet men het ook zelf eerst nog bestellen, daarvoor moeten dus ook taken verricht worden en ben je afhankelijk van een leverancier.
En wellicht ben je ook niet de enige klant dus, als je over een weekje al gaat klagen dan vind ik dat gewoon koppig gezeur om niks.
Hoe kan zo'n kleine keten online de concurrentie aangaan met de Apple's en Amazon's van deze wereld?
Een goede dienst verlener.. Bol.com is ook klein begonnen coolblue is lange tijd erg klein geweest. FRS bestaat al veel langer en was vroeger de BOL.com van de retail stores.

Dus ja als zij eerder in de online dienst verlening hadden gestapt zouden idd wel winkels dicht gaat maar had het vast nog wel een aantal vestigingen kunnen behouden. En FRS is echt geen kleine jongen. Wie kent FRS in Nederland nou niet?

Daarnaast als ze online een goede dienst hadden kunnen neerzetten had het vast ook andere delen van europa kunnen veroveren.
BOL is in 1999 begonnen als Bertelsman Online. Bertelsman is ťťn van de grootste mediabedrijven van Europa, met hele diepe zakken. Bol is wel al in een heel vroeg stadium verkocht (2002) maar is zeer zeker niet klein begonnen.

FRS als internet als strategie moeten kiezen en niet als noodgreep.
Hadden ze vollop in het online gebeuren gestapt hadden ze waarschijnlijk hun brick and mortar vestigingen toch ook moeten sluiten? Het resultaat zou hetzelfde geweest zijn, enkel het "bedrijf" zou dan wel nog bestaan.
Dat was te verwachten; de winkels bleven stug games en films verkopen. Concurrentie met internet is natuurlijk niet aan te gaan voor hen. Een goede webshop en wat innovatie zou ze kunnen redden.

Jammer, was altijd wel een een leuke formule :)
Leuke formule? Misschien waren de winkels hier in de buurt te klein, maar vond het een erg ongelukkige formule en ik ben blij dat ze uit het straatbeeld gaan verwijnen. Hopelijk komt er een winkeltje in de plaats die concertregistraties en tickets voor concerten verkoopt. In de FRS hadden ze nooit DVD's met concerten, alleen af en toe wat Top 40 zooi, maar daar ben ik niet in geÔnteresseerd en ik denk dat de mensen die dat wel geweldig vinden gewoon naar YouTube gaan. Vroeger verkochten ze nog kaartjes in de FRS. Mijn eerste festivalticket komt nog uit een FRS filiaal. Maar de laatste jaren waren ze gestopt met bijna alle tickets. Het zou ook kunnen komen dat het personeel niet slim genoeg was om de vaak Engelstalige namen in hun computer in te voeren, want vaak deden ze ťťn of twee pogingen en kreeg ik daarna te horen dat ze niks konden vinden.
Juist tickets (ongeacht het event) zou ik online bestellen. Er zijn ook al genoeg aanbieders die e-tickets verkopen die je zelf uit kan printen ůf die de papieren ticket per post verzenden.
ja echt, als een FRS het niet haalt, dan zal een winkeltje dat enkel concertregistraties en tickets zou verkopen het wel halen.. daar zijn nog minder mensen in geinteresseerd dan in normale films (anders zouden ze echt wel een grotere collectie hebben, want mensen zouden er naar vragen, en dat doen ze dus niet)..
Fijn op de website:
De bestellingen op de webshop worden uitgeleverd. Helaas kan er geen gebruik gemaakt worden van de FRS cadeaucard.

Ik heb nog flink wat cadeaucards liggen.
Mooi, dan ga ik mijn 2 x 32GB voor de Vita nog krijgen. Heb afgelopen woensdag de bestelling via het filiaal hier gedaan omdat de cadeaucards 3 weken terug al niet meer werkte.
Jammer idd, ik heb ook nog een cadeaucard van 10 euro in m'n portemonnee :(
Er zijn weinig winkels waar het faillissement zoveel maanden van te voren al is aangekondigd. Deze week is nog uitgebreid in het nieuws geweest dat dit de op of der onder week zou zijn van FRS. Dus die cadeaubonnen hadden allang weg moeten zijn. ;)
Wat heeft dit voor gevolgen voor de "Fame" in Amsterdam, dat was toch een volledige dochter van FRS?

FRS ga ik niet missen, maar Fame was echt een coole winkel. Hadden net een goedkopere locatie gevonden in de Magna Plaza.
Als Fame een volledige dochter zou zijn van FRS, dan zijn ze waarschijnlijk ook failliet zijn of er een zusje van maken en onder de Holding onderbrengen (als dat al niet het geval is).
Overigens maakt het niet uit of een winkel goed of slecht is, denk ook even aan alle medewerkers die er werken en nu dus mogelijk allemaal op straat komen te staan waarvan een deel waarschijnlijk ook een gezin heeft en moet onderhouden.
Beetje walgelijk dat er dan geroepen wordt "eindelijk zijn ze failliet".
Dat ze duur zijn valt ook allemaal te verklaren, ze zijn een stuk kleiner dan de grote jongens die mega partijen inkopen zoals Mediamarkt, alle kosten van de winkels, distributiecentra, hoofdkantoor en zal ook allemaal betaald moeten worden met de cd/game/film die je koopt. Zeker met de grote jongens zoals Mediamarkt leg je het dan gewoon af. Ook de gehele verschuiving naar online zal niet ten goede zijn voor het bedrijf.
Het lijkt er helaas op dat het onvermijdelijk is geweest dit faillissement.. Wel wťťr een winkel minder in het straatbeeld en het gaat gelukkig al zo goed in de retail...
Fame op de kalverstraat is al een tijdje ten onder. Daar zit nu een Sting(kleding)..

[Reactie gewijzigd door Peter91 op 24 mei 2013 18:50]

zoals ik al zei: ze hebben een doorstart gemaakt in de Magna Plaza (naast de Dam)
Enige keren dat ik daar ooit dingen heb gekocht was toen ik nog lid was van de PU en er korting kreeg. Ze waren altijd duurder dan andere winkels, vindt het dus niet zo gek dat ze failliet gaan.
Ik ben ook gestopt met het kopen van games bij de FRS toen de kortingsactie met de PU werdt stopgezet. Ze waren toen ineens veel duurder dan bijvoorbeeld Nedgame die om de hoek zit in Haarlem centrum.
Vroeger kwam ik er ook om mijn spellen te halen, zij hadden ten minste het spel liggen op de dag van de release ipv de bart smit uit eigen dorp. Daarbij gaven ze toen ten minste nog 10% korting als je een spel ging kopen, wat aardig mee tikt op 60,-.

De laatste jaren heb ik ook geen heil meer gezien in deze winkels, de dvd's zijn tegenwoordig nog steeds veel te duur en vooral omdat je ze gewoon gratis kan downloaden. Hoewel het de laatste tijd steeds meer aanbiedingen komen voor films zijn de meerderheid nog steeds veel te duur. Een beetje filmcollectie zal al snel bestaan uit 30 films, wat met 20 euro per stuk a 600,- kwijt bent.
Klopt de dvd's zijn te duur enzo laatste tijd wel veel aanbiedingen, ik heb er aantal series binnen gehaald 3 voor 50 euro ofzo.
Maar mooie was bol.com had die aanbieding ook heel vaak.
20 euro per stuk? en 'de laatste tijd'? volgensmij ben jij nog nooit in een frs geweest dan.. ze hebben ALTIJD! al aanbiedingen gehad van lage prijzen.. de nieuwste bluray's willen nog wel eens 20 euro zijn, maar meestal liggen die zo rond de 15-17 euro, en nieuwe dvd's zo rond de 13-15 euro.. Maar ik kan je zeggen dat een behoorlijk deel van mijn dvd collectie van de FRS af kwam, waarbij ik mezelf voor dvd indertijd een max had afgesproken van 5 euro (inmiddels is dat voor dvd's gedaald naar 1 euro, en dan alleen voor dvd's waarvan ik ze echt niet op bluray hoef of weet dat ze niet op bluray voorlopig gaan komen (ofwel bv filmhuis films), inmiddels heb ik dat voor mezelf afgesproken voor bluray's.. mijn dvd collectie bestaat inmiddels uit meer dan 5.000 titels (enuh, bv friends is 1 titel, maar zijn wel 30 dvd's), en mn bluray collectie is inmiddels over de 500 titels.. (dan heb ik het nog niet eens over 1500 VHS titels, LOL)..
Wat moet je ermee? 5500 titels...
Da's 3.5 jaar 8 uur per dag voor de tv hangen en films kijken :X
Ah, dat verklaart een hoop.
Heb afgelolpen weekend wat Blu-ray's besteld en ze leveren, i.p.v. de volgende dag, pas begin volgende week.
Volgens hun mail was dat i.v.m. met een technische storing.
Ben blij dat ik ga betalen via een acceptgiro, tenminste als de bestelling nog wordt geleverd.
Heb geheugenkaartjes besteld met giftcards. Zouden vandaag geleverd worden, niets gezien.
1 2 3 ... 11

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Microsoft Windows 10 Home NL Apple iPhone 6s Star Wars: Battlefront (2015) Samsung Galaxy S6 Edge Apple Watch Project CARS Nest Learning Thermostat Microsoft Windows 10 Pro NL

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True