Microsoft verkoopt 100 miljoen Windows 8-licenties

Microsoft heeft 100 miljoen licenties voor Windows 8 verkocht en gebruikers hebben inmiddels 250 miljoen apps gedownload uit de Windows Store, zo maakt het bedrijf bekend. Microsoft maakt binnenkort meer bekend over grote update van het OS, die vermoedelijk versie 8.1 wordt.

Onder het aantal van 100 miljoen verkochte licenties vallen zowel de verkopen van nieuwe tablets en pc's als upgrades naar Windows 8, zei Tami Reller, hoofd van de marketing- en financiële divisie bij Microsoft, In januari van dit jaar maakte Microsoft bekend 60 miljoen Windows 8-licenties geleverd te hebben sinds de introductie van het besturingssysteem, in oktober vorig jaar. De groei lijkt dus afgeremd te zijn.

Ter vergelijking: in het halfjaar na de introductie van Windows 7 werden eveneens 100 miljoen licenties van dat OS verkocht, waarmee het destijds de best verkopende Windows-versie tot dan toe was. Microsoft heeft in totaal meer dan 600 miljoen licenties verkocht van Windows 7. Apple verkocht in de afgelopen kwartalen opgeteld ongeveer rond 10 miljoen Macs. In diezelfde periode zijn vermoedelijk meer dan 200 miljoen apparaten met Android geactiveerd.

Daarnaast gaf Reller een update over de apps in de Windows Store. Volgens haar zijn er inmiddels 250 miljoen apps gedownload in de afgelopen zes maanden en is de hoeveelheid apps die beschikbaar is verzesvoudigd ten opzichte van het aanbod in oktober vorig jaar, toen Windows Store opende.

Reller ging ook in op de komst van Blue, dat vermoedelijk Windows 8.1 zal heten. Ze gaf geen details, maar wel zei ze dat Microsoft met Blue voortbouwt op het leveren van Windows 8 voor de nieuwe generatie tablets en pc's en voor een breed spectrum van systemen wat betreft formfactors, beeldschermen, accuduur en prestaties. "Ook is Blue een mogelijkheid voor ons om op de feedback van klanten te reageren die we sinds de introductie van Windows 8 en Windows RT gekregen hebben." De opmerkingen lijken een hint naar de informatie uit geruchten, dat Blue voor de terugkeer van de startknop en de mogelijkheid om met de traditionele desktopomgeving op te starten gaat zorgen.

Tegenover ZDNet bevestigt Reller dat er Windows 8-tablets met kleinere schermformaten op komst zijn. Nog voor de komst van Blue zouden die tablets, met schermdiagonalen rond 7 à 8 inch moeten verschijnen. Momenteel zijn er nog geen dergelijk kleine tablets met Windows RT of Windows 8. Daarnaast zei de topvrouw bij Microsoft dat Blue ondersteuning voor Intels komende Haswell-processor en nieuwe soc's van Qualcomm en Nvidia naar Windows 8 en Windows RT gaat brengen. Microsoft zal de prijzen van de update en verdere details voor eind mei bekendmaken. Dat is nog voor komende evenementen in juni, zoals Microsoft Build en TechEd, zijn.

Windows 8.1 Blue

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

07-05-2013 • 08:02

153

Reacties (153)

153
147
99
9
0
8
Wijzig sortering
Anoniem: 125509 7 mei 2013 13:05
Ik blijf het bijzonder vinden dat als je geen fan bent van Windows 8 dat je dan kennelijk conservatief, lui, egoistisch en incompetent moet zijn. Een tussenweg schijnt er niet te mogen zijn.

Ik heb gewerkt met Apple, Linux, Windows en OS/2... Maar het feit dat ik Windows 8 geen verbetering vind ten opzichte van Windows 7 betekent dat ik anti-nieuw ben.

En het feit dat ik na 2 weken gebeld wordt of ik iets weet om Metro te omzeilen omdat die persoon er niet aan kan wennen, maakt me ikke ikke ikke en de rest...

Er zullen best voordelen zitten aan Windows 8, maar voor mij wegen die voorlopig niet op tegen de nadelen.
tja ik heb een hekel aan windows 8 maar dan heb ik het wel over de pc.
op een tablet zal het namelijk prima werken al heeft het nog 2 grote nadelen namelijk de beperkte app store en de tragere hardware voor een veel hogere prijs.
den aan dual coretjes met 768 reso vanaf 450 euro...

het idee achter windows 8 touch is dus ook niks mis mee en zal best goed werken het is me alleen vonstrekt onduidelijk waarom dit aan de pc gebruiker opgedrongen word terwijl het hardstikke duidelijk is dat het iet voor de desktop ontworpen is.

@loller1
laten we eerlijk zijn als we het over de desktop variant hebben zijn de mensen die het wel wat vinden ZWAAR in de minderheid.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 25 juli 2024 21:03]

Het grote probleem is eigenlijk meer dat de haters hun MENING graag laten voordoen als feiten en de mensen die Windows 8 wel goed vinden dan direct als leugenaars worden afgeschilderd. Dan moet je nu eenmaal niet kwaad worden als er zo nu en dan eens iets terug komt.
Anoniem: 133456 @Loller18 mei 2013 02:56
Kijk en hier ga je meteen al weer de fout in. Hij heeft een heel genuanceerde mening, uit alleen maar zijn eigen mening en je insinueert meteen dat hij gewoon maar een "hater is" ...
De mening van anderen bagataliseren werkt anders ook als olie op het vuur. Daar kunnen de lovers dan weer een puntje aan zuigen. Niemand hier is roomser dan de paus.
Ondanks mensen juist hameren tegen hele metro interface, ben ik juist voor mijn auto PC volledig gebruik gaan maken van de metro.

Eenmaal een HID digitizer werkend op een oude resistive 1punts touchscherm en je kan volledig gebruik maken van de swipes en navigatie. Login met de afbeeldinglogic, en je hebt in principe aan enkel het touchscreen genoeg.

En als je dan ook nog de apps uit hun container een loopback kan geven, kan je paar erg leuke dingen doen, zelfs via je WP phone :)

Het blijft alleen jammer dat je dus geen desktop in metro kan draaien, dus precies andersom wat juist iedereen zoekt (apps op desktop).
"Microsoft zal de prijzen van de update"

Serieus? Ik was toch echt onder de impressie dat dit een gratis 'servicepack' zou worden? Is dit ook niet wat in alle voorgaande berichtgeving is teruggekomen? Klopt dit dus wel en moeten wel geld gaan betalen voor 8.1? Zou het wel érg jammer vinden aangezien het in feite gewoon bij het OS hoort waar je al voor betaald hebt, als in essentiële verbeteringen die ze ook gelijk al door hadden moeten voeren.

Verder toch wel knap dat ze 100 miljoen licenties verkocht hebben bij zo'n tegenvallende markt. Ik verbaas me de laatste tijd toch wel over hoe Microsoft draait :)
Ze verkopen 100 miljoen licenties maar hoe zijn die verkocht? want een paar scenario's leveren een al heel ander beeld op hoe je die 100 miljoen moet interpreteren.

1) Bulk licenties, bedrijven kunnen licenties kopen en dan heb ik het niet over een Dell of een HP maar bijvoorbeeld over banken e.d. vaak worden die aantallen groter ingekocht als dat ze op dat moment in gebruik zijn.

2) Bulk licenties 2, bedrijven als Dell en HP kopen licenties in bulk in om kortingen te krijgen, maar van deze licenties moeten er nog een hoop verkocht worden aan eindklanten.

3) Hoeveel licenties zijn er verkocht en zijn er weer niet meer in gebruik door downgraden.

Als je dit in gedachte houd is het leuk dat ze 100 miljoen licenties verkocht hebben, en het heeft hun ook echt wel geld opgeleverd voor die 100 miljoen maar hoeveel zijn er daadwerkelijk bij de gebruik in gebruik. Dit kan bijvoorbeeld ook maar 60 Miljoen zijn omdat de rest of ge-downgrade is, of dat die licenties nog op de plank liggen om doorverkocht of in gebruik genomen moet worden.

Verder vindt ik 100 Miljoen helemaal niet echt veel, want als je het aantal van januari eraf haalt hou ik dus 40 Miljoen over, dat is ongeveer hetzelfde als Apple aan iOS licenties + apparaat verkoopt voor een tien voudig bedrag. Het is dus eigenlijk bar laag vindt ik.

En als de upgrade naar 8.1 echt geld gaat kosten dan zijn er een hoop klanten niet tevreden. 8.1 komt zo snel na de release dat het echt niet veel meer kan zijn dan een service pack. Mischien zijn de opbrengsten van het Windows 8 platform tegenvallend vanwege de lage verkopen maar ook vanwege de lage prijs.

Zijn ze natuurlijk niet gewend met die 80+ Euro opbrengsten. Normaal verdienen ze opvoorhand 80+ euro. Als ze dezelfde release manier gebruiken als voorheen met het nu geintroduceerde kosten model dan zouden ze behoorlijk minder inkomsten generenen (1 versie 80 euro voor vier jaar is altijd nog meer opbrengst dan 1 versie voor bijvoorbeld 30 euro voor vier jaar) Als ze nu elk jaar een upgrade doen voor 30 euro brengt het hun nog veel meer op want dan is het 1 versie per jaar is 120 euro per vier jaar.

[Reactie gewijzigd door ronaldmathies op 25 juli 2024 21:03]

1) Bulk licenties, bedrijven kunnen licenties kopen en dan heb ik het niet over een Dell of een HP maar bijvoorbeeld over banken e.d. vaak worden die aantallen groter ingekocht als dat ze op dat moment in gebruik zijn.
Ik denk dat Microsoft in deze creatief is. Als een bedrijf SA licentie heeft krijgen ze meteen ook recht op de nieuwe versie van Windows/Office etc. Ze zijn verkocht, maar niet in gebruik.
2) Bulk licenties 2, bedrijven als Dell en HP kopen licenties in bulk in om kortingen te krijgen, maar van deze licenties moeten er nog een hoop verkocht worden aan eindklanten.
Dit is een apart gebied. Dell/HP etc. hebben een hele apart OEM key die ze infeite oneindig kunnen gebruiken. Microsoft telt in dit geval de stickers op de PC's. De hardware boeren hergebruiken dezelfde OEM key oneindig (royalty OEM key). Deze key is ook aanwezig op je recovery CD als je er een hebt. Mits je PC de BIOS check doorstaat hoeven deze versies ook niet online te activeren.
3) Hoeveel licenties zijn er verkocht en zijn er weer niet meer in gebruik door downgraden.
Zelfde eigenlijk als vraag 1. Als een bedrijf nu hardware koopt zit er een W8 licentie sticker op de machine. Dan installeren ze hun eigen W7 of XP image erop. W8 is niet meer in gebruik, maar MS zal deze nog wel tellen.

Het is allemaal natuurlijk creatief tellen van MS, ze gaan heus niet zelf toegeven dat hun product slecht zal verkopen. Vandaar ook de verschillen met anderen die verkochte MS licenties tellen. Het ligt allemaal aan de definities waar je mee werkt.
Wel even je punt 3) verduidelijken.
Want dat zijn wat meer licenties dan op het eerste gezicht blijkt.

Alle nieuwe laptops/computers met Windows 8 waarvan de gebruikers na aanschaf de OS vervangen door een andere OS (Windows 7, Linux,...)
Misschien dat ze niet allemaal in gebruik zijn, maar als ze dezelfde calculatie hebben gebruikt voor Windows 7 dan is de vergelijking wel terecht.

Het kan natuurlijk zijn dat er nu minder versies ook daadwerkelijk gebruikt worden, maar als ze telkens alleen uitgaan van verkochte licenties, dan kan het best zijn dat Windows 8 het minder doet dan Windows 7 maar nog steeds prima verkoopt. En in zekere zin maakt het voor hun dus ook niet zo heel veel uit.
En zo doen ze het allemaal, met OS licenties, applicatie licenties, toestel licenties enzovoort.
Dus per saldo is er geen verschil.
dus jij denk nu echt dat het voor aandeelhouders en bedrijven boeiend is of de verkochte aantallen ook nog gebruikt worden? MS is gewoon een gezond bedrijf die een winst oogmerk heeft. elk verkocht produkt is voor hun omzet. of ze ook door de consument gebruikt worden is aan de consument. daar worden de jaarcijfers niet anders om.

dit bereken model word al jaren door elk bedrijf gebruikt, en telkes als MS met cijfers komt, komt deze vraag ook weer terug, terwijl die vraag nooit komt als er bekent is gemaakt hoeveel mensen OSx gebruik(t)en, en bijvoorbeeld een linux distro. terwijl ik op verschillende computers bijvoorbeeld zelf linux mint gezet heb. een klein maandje gebruik en er met veel liefde weer afgeknikert heb. dat ik het gedownload heb word wel mee genomen in de aantal downloads. terwijl het allang niet meer gebruikt word.
Het staat wat ongelukkig, maar ik lees het anders - ze kunnen met update ook spreken over de "update" aan nieuwe kleinere tablets en wat die gaan kosten icm Haswell-cpu's en de soc's van Qualcomm en Nvidia en dat *daar* nog verdere details van zullen volgen.

Edit: 8.1 komt ook voor Windows Phone, dus ook al staat dat een beetje los van de Windows 8.1 update, als je daar niet voor hoeft te betalen, lijkt het me logisch dat je dat ook niet hoeft te doen voor een "Service pack". Ik blijf er bij dat de zin niet goed is geformuleerd.

[Reactie gewijzigd door Narathan op 25 juli 2024 21:03]

Ik had zelf nog helemaal niet begrepen dat Blue gratis zou zijn, ik weet ook niet precies hoe je aan dat idee komt.

Gelijkwaardig artikel als bovenstaand van Tweakers in het Engels van The Verge:

http://www.theverge.com/2...date-pricing-windows-blue

Windows Blue: Microsoft promises changes based on feedback and a holiday release
Pricing and more details in the next few weeks
Although Windows 8.1 has been spotted in a number of leaked builds recently, Reller says Blue is simply an "internal name" and that the company isn't yet discussing exact naming, pricing, and packaging details.
The Verge heeft al eerder gehint op het feit dat je er mogelijk voor zou moeten betalen:
http://www.theverge.com/2...dows-blue-update-low-cost
Originally unveiled by ZDNet, the update on the Windows side, due in mid-2013, will include UI changes and alterations to the entire platform and pricing. We’re told that Microsoft is aiming to make Windows Blue the next OS that everyone installs. The approach is simple, Microsoft will price its next Windows release at a low cost or even free to ensure users upgrade. Once Windows Blue is released, the Windows SDK will be updated to support the new release and Microsoft will stop accepting apps that are built specifically for Windows 8, pushing developers to create apps for Blue. Windows 8 apps will continue to run on Blue despite the planned SDK changes.
Vooralsnog is het nog steeds niet duidelijk hoe de "Blue Update" geclassificeerd moet worden. Een aantal opties waarmee hij vergeleken wordt (maar wat nog steeds speculeren is):
- Windows 8 SP 1
Gratis. Een verzameling fixes (bugs) en patches (security), samen met enkele nieuwe functionaliteiten om het OS up-to-date te houden.

- Windows Phone 7.8
Gratis. Een nieuwe versie van een bestaand besturingssysteem met nieuwe functionaliteiten, teneinde de levensduur van de appliance (telefoon) te verlengen.

- Mac OS Snow Leopard
Betaald. Gericht op bestaande functies te verbeteren in plaats van meer functies toe te voegen. Wel een nieuw OS maar met (relatief) kortere release cycle.

- Mixvorm van bovenstaand
Microsoft heeft in het verleden meermaals een besturingssysteem op de markt gezet met "revolutionaire" eigenschappen, om vervolgens een "evolutionaire" opvolger (al dan niet onbedoeld) populair te laten worden bij het publiek. Denk aan Windows 95 -> Windows 98, Windows 2000 -> Windows XP en Windows Vista -> Windows 7.

Imagotechnisch is dit geen wenselijke situatie, vermoed ik. Daar komt bij dat anno 2013 de populairiteit van Mac OS, Linux en Android sterk toeneemt, en Microsoft er niet gebaat bij is dat mensen jarenlang op een ouder OS blijven hangen omdat ze vinden dat het nieuwe OS te veel nadelen heeft. Ondertussen worden ze ingehaald door de concurrentie.

Vanuit die visie zou ik het niet gek vinden dat de Blue Update (welke nog steeds een ontwikkelnaam is), een daadwerkelijke opvolger wordt van Windows 8. Tegen betaling een nieuwe versie van het besturingssysteem verkrijgen, elke 6 - 12 maanden?

Natuurlijk is het publiek dit niet gewend van Microsoft en heeft men net betaald voor Windows 8. Maar als je voor een appel en een ei een upgrade kunt aanschaffen, waarom zou dit dan niet werken? We kennen allemaal deze comic wel denk ik: http://images.www.dailymo.../02/550x-updateyourOS.jpg.

Maar goed, de laatste alinea's zijn wel gebaseerd op mijn eigen visie en is dus koffiedik kijken :). We zitten ook nog met het feit dat Windows Phone en de Xbox (en Office!) volgens de geruchten meegaan met de Blue Update en dat je daar ook voor zou moeten betalen lijkt onwaarschijnlijk.

[Reactie gewijzigd door Eagle Creek op 25 juli 2024 21:03]

Ik was zelf onder de indruk dat Blue in feite SP1 zou worden voor Windows 8. Het veranderd het OS wel flink op sommige punten, maar ik zou dit niet willen zien als een nieuwe release van Windows.

Zelf ben ik niet echt blij met zo'n versnelde release cycle zoals nu vorm lijkt te nemen. Browsers zoals Chrome en Firefox lijken nu elke patch graag voor te doen als een major version terwijl dat niet zo is. Om dan wat in feite een SP is voor te doen als een nieuwe versie (of iets wat er op moet lijken) vind ik niet juist.
MS had toch al laten weten dat er geen service pack zou komen en alleen nieuwe Windows versie zou komen, en zover ik weet en voordat het de de nieuwe versie de naam 8.1 had gekregen heeft MS al gezegd dat het betaald zou moeten worden.

Ik kan alleen maar toejuichen dat ze het versneld uitgeven, hoeft het niet te kopen je kan en mag gerust jaartje overslaan, maar voor mensen de wel graag snel over willen of juist nieuwe functie willen hebben kunnen dus sneller gebruik maken van nieuwe versie.

Nogmaals hoeft niks te kopen, je mag ook gerust even wat versies overslaan. ;)
MS geeft toch aan met de naam dat het dit keer maar klein sprongetje is, 8.0 naar 8.1 doet mijn niet vermoeden dat het om grote update gaat. ;)
Windows Blue kan worden gezien als dat het wordt uitgerold als een SP, maar een SP zelf is het zeker niet. Een service pack voegt nooit functionaliteit toe, misschien hier en daar een beetje (zie XP SP2), maar zelfs IE werd in service packs nooit geüpdate, en dat is bij Blue wel het geval. Zowat alles wordt nog eens onder handen genomen.
Zo had ik nog nooit nagedacht over de releases, maar het is inderdaad de evolutionaire opvolger die steeds heel populair wordt. Ik hoop dat het gratis wordt, want anders krijg je mensen die 'windows 8' hebben maar tal van functies missen die anderen met 'windows 8' wel hebben. Aangezien het ook een update van WP8 gaat worden neem ik aan dat het gratis wordt, van Windows Phone zijn alle updates (7.2; 7.5; 7.8) gratis geweest, het lijkt mij logisch dat WP8.1 gratis wordt, dus heel blue verwacht ik als een gratis upgrade.
Werken jullie eigenlijk ? (vraag ik mij altijd af) ;)
- Windows 8 SP 1
Gratis. Een verzameling fixes (bugs) en patches (security), samen met enkele nieuwe functionaliteiten om het OS up-to-date te houden.

- Windows Phone 7.8
Gratis. Een nieuwe versie van een bestaand besturingssysteem met nieuwe functionaliteiten, teneinde de levensduur van de appliance (telefoon) te verlengen.

- Mac OS Snow Leopard
Betaald. Gericht op bestaande functies te verbeteren in plaats van meer functies toe te voegen. Wel een nieuw OS maar met (relatief) kortere release cycle.

- Mixvorm van bovenstaand
Microsoft heeft in het verleden meermaals een besturingssysteem op de markt gezet met "revolutionaire" eigenschappen, om vervolgens een "evolutionaire" opvolger (al dan niet onbedoeld) populair te laten worden bij het publiek. Denk aan Windows 95 -> Windows 98, Windows 2000 -> Windows XP en Windows Vista -> Windows 7.
- gnu/Linux, alle distro's'
Gratis
De vertaling van 'free' is niet alleen gratis
Ik zie het puur als imago damage controle.
Ten eerste de consument zgedagen zich als schapen blaten mekaar na.
Ondertussen pleuren ze nieuwste software aplicaties en OS op ouwe troep.
Je krijgt dan dat je niet voldoet aan software requierments en driver kip en ei probleem opzoekt.
Dan het volk dat voor ultra cheap gaat. Netbooks en instap notebookjes met weinig geheugen en beperkte reken kracht.

Vista had last van netbook hype met spects uit grijs verleden.

Zelf ouwe centrino notebook met XP ik ga daar geen Vista op pleuren met 512MB system geheugen.
Maar twee nieuwe PC hele maal vista aware opgebouwd. Enige probleem was nV blijkbaar liepen die achter met het nieuwe OS en met geklaag en gelobby bij MS DX10 ook ge nerft.
R600 systeem geen probleem crysis toen net zo vers als OS en ook R600. Geen probs mee.

Maar ja die netbook drama die moderne os op ouwe troep met voornamelijk te weinig memory.
Die ervaringen slaan door en mond tot mond anti gelobby. Poets je niet meer weg.

Dus nieuwe naam doet wonderen.

Windows 8 nou ja het is kwestie van wennen. Maar door radicaal de UI om te gooien. Werp je wel storende barrierre op. En ben je afnkelijk hoe adoptief en doorzetten je publiek is. Nou de massa groten deels niet. Maar dat zal ondertussen bij MS ook met voloende feedback bekend zijn.
Ik vrees dat we ongeveer hetzelfde zullen krijgen als Windows 98 (win 98 en Win 98 SE)

Wat er allemaal in Windows 8,1 komt is het volgende.


Voor het aanpassen van de indeling van het startscherm is nu een aparte weergave.

Groepsnamen moeten nu worden aangepast in de weergave 'Indeling' in plaats van het algemeen overzicht.

Men kan nu meerdere Live Tiles tegelijk vergroten, verkleinen en verplaatsen.

Live Tiles kunnen nu hun downloadstatus tonen (bijvoorbeeld bij het installeren van een app).
De animatie bij het openen van een app is veranderd.

Er is een 'Alle apps'-knop toegevoegd aan het startscherm voor systemen die worden bestuurd met een muis.

De 'Alle apps' weergave heeft nu de mogelijkheid om apps te sorteren op naam, installatie datum en meest gebruikt.

Er is een zoekbalk toegevoegd aan 'Alle apps'.
Alle apps' kan nu benaderd worden door het startscherm naar boven te vegen.


Als Snap in gebruik is, vraagt Windows in welke helft van het scherm de app geopend moet worden.

De animatie bij het minimaliseren en maximaliseren van een venster is veranderd.
Volledige vrijheid in het kiezen van kleuren voor de Modern UI.

Snap is niet meer gelimiteerd tot de huidige 1:3-verhouding.

Het is nu mogelijk om, naast 2, ook 3 of 4 apps te snappen.

Er kunnen nu meerdere Modern-apps openstaan op verschillende schermen.

De zoekfunctionaliteit is verbeterd.

De camera kan nu vanuit het vergrendelscherm worden benaderd.

Een 'Slide to shutdown'-functie.

Het vergrendelscherm kan nu ook dienst doen als slideshow.


Het startscherm wordt gesynchroniseerd tussen verschillende apparaten, net als diverse andere functies.


De app Instellingen heeft vele functies van het klassieke Configuratiescherm gekregen.

Er is een Assigned access-optie toegevoegd waarmee men een gebruiker kan beperken tot slechts 1 app.

Het geheugengebruik is sterk gereduceerd.

De 32 bit-versie van Windows 8.1 build 9374 neemt slechts 10 GB schijfruimte in, terwijl

Windows 8 32 bit zo'n 16 GB vereist.

Het ReFS-bestandssysteem kan gebruikt worden.

Aanzetten tot 3G- en 4G-ondersteuning.

Vernieuwde installatie.

Over de start knop is nog weinig bekend. ene site zegt van wel maar de ander van niet.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Windows_Blue

Dat zijn maar een paar dingen die in Win8,1 komen.

Maar dat terwijl Win 98 SE

- Nieuwe versie van explorer

- Internet connecties delen

- Betere support voor USB

- Beter support voor IEEE 1394

- Support voor DVD

- Netmeeting 3 is toegevoegd

En een boel bugfixes.

Microsoft gaat ook nog een keer werken aan Windows 9 anno 2014
Je hoeft heel Wikipedia niet te kopiëren hoor... :')

Natuurlijk, je moet er wel rekening mee houden dat Windows 98 SE uit een geheel andere tijd komt dan Windows 8.1, toen was het logisch om voor een update te betalen, nu niet meer.
Maar het is zo leuk om te kopiëren O-) (trouwens ik had niet alles gedaan of mijn topic was 2x zo lang ik had wat belangrijke puntjes gepakt)

Maar b2t,

Ikzelf vond het belachelijk Om een SE upgrade te kopen. (dit is ook SE, maar ze noemen het hier Win 8,1, Maar in feite is dit gewoon Windows 8 SE (Want ik had al Win 98, Terwijl als je een jaartje langer gewacht had was je maar een keer je geld kwijt geweest. Maar ik vond het toen der tijd ook al oplichterij. (ik had het ook niet gedaan, in 2001 kreeg ik wel van iemand de CD Win 98 SE omdat hij Me ging installeren. En hij wou zijn CD gouw weer terug en toen gaf ik hem de Win 98 First edition)
Maar ik snap ook niet (nou ja natuurlijk snap ik het wel $€£) waarom Microsoft dit doet.
Ze lopen zo veel inkomsten mis. Want ik ga zo lang mogelijk Windows 7 gebruiken. En als Win 9 zoal uit is upgrade ik pas naar win 8,2 (Of Win 7 moet niet meer ge support worden) Hierdoor hoef ik maar een keer mijn geld uit te geven aan geldwolfiesoft. En maak ik niet meer de zelfde fout als met SE HA. Ik dacht persoonlijk dat microsoft had geleerd dat die SE een domme zet was. Niet dus :(

Grappig toevals feitje trouwens, Als een OS eindigt met een 8 dan komt er een SE aan. Want alleen met Win 98 en 8 gebeurde het maar verder met geen een Windows LOL (als ik Win server niet meetel)
er is nooit gezegd dat Blue gratis zou zijn, er werd door sommigen alleen vanuit gegaan omdat het naar MS normen relatief snel na windows 8 komt.

Er was echter wel al eerder bericht dat MS naar een jaarlijkse cyclus evolueerde zonder service packs maar tegen een lagere prijs voor de verschillende versies.

Ik denk dat de grote vraag dan ook zal zijn hoeveel windows blue zal kosten en niet of het gratis zal zijn.
@Worsteneter : Dat zou wel heel erg naïef zijn om zo te denken. Je betaalde slechts enkele tientjes voor een "upgade" naar Windows 8. Dacht je nou echt dat de kous daarmee af was ? Natuurlijk niet. Al die R&D en productiekosten moeten terug verdiend worden. Bovendien wilde de klant diverse wijzigingen zien m.b.t. het bureaublad en startknop. Dit zijn wijzigingen die Microsoft gaat doorberekenen aan haar klanten.

De Windows 8.1 update ("Blue") is daar een goede gelegenheid voor. Zo kunnen klanten tegen een meerprijs kiezen om Windows 8 naar het standaard bureaublad te laten starten en de startknop terug te brengen (via de officiële kanalen). Beetje sneu voor de mensen die bereids tevreden waren, maar nogmaals; je hebt een upgrade gekregen voor enkele tientjes terwijl een volledige licentie toch al gauw richting de € 150 gaat.

Ik verwacht niet dat de 8.1 update veel duurder zal zijn dan een euro of 50. Tel dat bij de kosten voor de upgrade licentie van Windows 8 zelf, en je bent nog steeds goedkoper uit dan bij voorgaande Windows installaties.

De lage upgrade prijs werd enkel gehandhaafd omdat Microsoft wist dat veel mensen niet zouden upgraden vanwege de nieuwe interface, en wilde ze op die manier binnen hengelen. Eenmaal aan de haak geslagen kunnen klanten weer financieel worden uitgekleed.

Zo werkt kapitalisme nu eenmaal.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 25 juli 2024 21:03]

Eigenlijk zei ze "Surprisingly she did mention that Microsoft will reveal the pricing, packaging and go-to-market details surrounding Windows Blue in "the next couple of weeks"" wat niet perse betekend dat je er voor moet gaan betalen.
logisch aangezien bij aankoop van de meeste laptops er automatisch windows8 opstaat, ook merkte ik op dat bij aankoop van onderdelen voor een nieuwe desktop in de begin periode van windows8, een pro versie tussen de 40 a 50 euro koste wat ik er dan maar bijgenomen had, in het verleden was dat een factor meer voor de pro versie... weet niet wat die nu kost

een startknop in de update lijk me alleziens al een stapje dichter om voor bedrijven de overstap te maken op termijn van windows7 naar windows8

voor elke laptop die ik in men haden krijg bij vrienden/familie gooi ik er direct weer een startknop op met http://www.classicshell.net/, niks zo ergelijk als altijd in die metro interface terecht vallen bij een keystroke

[Reactie gewijzigd door Rigs op 25 juli 2024 21:03]

Ja goed, dat is een beetje een fout die je zelf maakt door te denken dat die prijs samenhangt met het betalen voor een servicepack.
Het feit dat windows 8 in het begin zo goedkoop was, komt door reclame-acties van Microsoft; koop je nu windows 8 dan betaal je weer de vertrouwde hoge bedragen ;) En windows 8 die bij aankopen en standaard op zit neemt niet weg dat laptopbouwers licentiekosten betalen.

Ik vind de startknop juist een stap terug; ze gooien zich in het diepe door een prachtige, moeilijke en windows-paradigma doorbrekende herindeling van het systeem te maken. Mensen zijn bang voor verandering en mensen klagen.

Eigenlijk zou MS juist daarom door moeten zetten; door nu terug te grijpen naar de startknop maken ze de hele stap die ze hebben gemaakt in de de richting van de toekomst weer ongedaan.. en dat vind ik best wel jammer! Normaal is het goed dat een bedrijf reageert op feedback uit de community, maar ik denk dat dat hier niet het geval is. Mensen moeten maar eens iets nieuws leren te gebruiken! De gemiddelde mens is zo dom, dat ze niet eens door hebben in hoeverre dit een goede stap is maar gewoon het oude terug willen. Maar goed mensen zijn gewoonte/kuddedieren dus als een paar mensen het roepen, gaat de rest er nog achteraan ook.. helaas :P
Anoniem: 510415 @Worsteneter7 mei 2013 08:37
Onzin. De reden dat ik mijn laptop veel meer gebruik dan mijn tablet is multitasking. Op die taakbalk rammen is makkelijker dan dat fullscreen geneuzel. Ik en veel andere studenten gebruiken ook die window snap functie om een pdf en je verslag naast elkaar open te hebben. Ook is het veel makkelijker te switchen naar een ander pdf document dat je open hebt staan in de desktop omgeving. Voor alles wat ook maar een beetje productief is, is die metro interface een stap van bijna 20 jaar terug in de tijd. En het feit dat mensen schijnbaar liever de oude mappen structuur hebben in het startmenu geeft ook wel aan dat ze niet overal ''beschermd'' willen worden van hun systeem.
Je hoeft niet elke applicatie in Metro te gaan gebruiken. Als jij liever op de desktop werkt dan kan dat gewoon. Ik heb echter geen probleem met het gebruiken van de Metro Mail-app of de weer- en nieuwsapps.
Toch gebruik ik gewoon Chrome op de desktop en andere programma's. Niet omdat ik Metro slecht vind, maar omdat ik Metro anders gebruik.

Verder kun je je storen aan het feit dat het startscherm fullscreen is, maar daarmee heb je ook gewoon meer programma's en meer informatie op je startscherm staan. Toch is het minder saai dan de icoontjes op je bureaublad of de onhandige gadgets uit eerdere versies.

Het is helemaal niet minder productief om met Windows 8 te werken, maar je moet niet denken dat je meteen alles in Metro moet doen. Metro is meer bedoeld om op een rustige manier informatie tot je te krijgen. Geavanceerde applicaties gaan nooit binnen de ontwerpstijl passen, dus dat moet je daar ook niet gaan verwachten.

Ik zit nu per dag misschien 3% van de tijd in Metro en Metro-applicaties, maar dat wil niet zeggen dat ik het meteen minder productief vind werken. Vooral het groeperen van de applicaties vind ik persoonlijk erg fijn.
Chaoss Moderator Spielerij @Anoniem: 5104157 mei 2013 09:27
Worsteneter heeft het over de start knop die opzich niets met de Metro interface te maken heeft.

Ik zit 90% vd tijd in de desktop omgeving van win 8, mis ik de start knop? neej, veel gebruikte apps heb ik in de taakbalk staan, andere dingen start ik via winkey + R en heel enkele keer open ik het full screen start menu met winkey + Q om iets op te zoeken.

Werken zonder start-menu is gewoon efficienter, maar je hebt altijd mensen die het missen omdat ze het al 20 jaar zo gebruiken en slecht tegen veranderingen kunnen.

Maar het missen van de startknop heeft niets met de Metro interface te maken.

Overigens lees ik hier ook voor het eerst dat de update eventueel betaald gaat zijn... opmerkelijk... ook ik ging er vanuit dat we windows 8.1 moeten zien als windows 8 SP1. Als Microsoft nu heel graag veel fragmentatie in hun OS'en wil dan moeten ze hier mee beginnen, genoeg mensen die niet willen betalen voor iets wat echt niet meer is dan een SP en hoe langer windows 8 straks in de omloop is hoe meer verschillende versies er gebruikt zullen worden.

[Reactie gewijzigd door Chaoss op 25 juli 2024 21:03]

.oisyn Moderator Devschuur® @Chaoss7 mei 2013 11:08
Werken zonder start-menu is gewoon efficienter
Sorry, maar dan snap je het start-menu gewoon niet. Ik prefereer apps met deep links in het start-menu, die direct het document openen ipv dat ik eerst de app moet starten om vervolgens naar de recent file/connection/whatever list te gaan. Zo heb ik een aantal visual studio solutions, remote desktop connections, ssh shells en ftp servers waar ik regelmatig naartoe verbind. Ik heb die apps gepind in het startmenu in Windows 7, ze hebben stuk voor stuk een pijltje rechts met alle recente items en zo kan ik direct het goede item openen. Met Windows 8 is dit onmogelijk. Sterker nog, ik moet shift-clicken om een nieuwe instance van een app te openen omdat hij anders de al bestaande instance naar voren tovert, en met een touch screen (ik heb een Surface Pro) is die handeling zelfs ingewikkelder (eerst naar onderen draggen om 'm te selecteren om het context menu onderaan naar voren te halen). Efficiënter? Ammehoela :)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 25 juli 2024 21:03]

Zo heb ik een aantal visual studio solutions, remote desktop connections, ssh shells en ftp servers waar ik regelmatig naartoe verbind. Ik heb die apps gepind in het startmenu in Windows 7, ze hebben stuk voor stuk een pijltje rechts met alle recente items en zo kan ik direct het goede item openen. Met Windows 8 is dit onmogelijk

Ik snap je verhaal half ...

Jij lijkt me een PowerUser™ en dan kan ik me voorstellen dat je graag een startmenu wilt. Elke keer met die grafische tegel-schermen aan de slag is dan onhandig.

Echter, as PowerUser zou je dan toch moeiteloos zelf een custom toolbar kunnen aanmaken, die het startmenu of wellicht zelfs heel specifiek de shotcuts die jij wilt terug tovert? Goed, minder oogstrelend dan de klassieke startknop, maar functioneel wat jij nodig hebt ...

Of wist je niet dat dat kon ... }>
Je hebt bijna exact dezelfde post in http://tweakers.net/nieuw...tartscherm-optioneel.html gegeven. Hierop heb ik het volgende geantwoord: http://tweakers.net/nieuw...eaction=6178109#r_6178109
.oisyn Moderator Devschuur® @Junketsu7 mei 2013 23:40
En daar heb jij ook weer een reactie op: werkt alleen als je pint op de taakbalk. Of vergeet je dat antwoord voor het gemak maar even?

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 25 juli 2024 21:03]

Chaoss Moderator Spielerij @.oisyn8 mei 2013 08:48
en wat is het probleem met pinnen? het idee is juist dat je veel gebruikte programma's pint, dus je hebt daar een Word icoontje staan met al je veel gebruikte bestanden werkt veel handiger dan het startmenu.
Je kan prima productief zijn met windows 8, ook met de snapfunctie. Het is gewoon een kwestie van gewenning.
Anoniem: 510415 @Worsteneter7 mei 2013 09:27
Ik heb iedere linux desktop omgeving geprobeerd van unity tot aan cinemon. Ik ben dus geen user die bang is voor verandering, maar als jij gaat beweren dat metro net zo productief is als de oude desktop dan spreek je gewoon niet de waarheid.
Je kan exact hetzelfde zeggen over iedere andere interface. Vroeger werd er ook beweerd dat de UI lang niet zo productief was als de command line. Lieg ik nu dan ook?
PC Managzine uit Nederland, verzuchte letterlijk bij de introductie van Windows 95, waarom de vertrouwde venster-layout van Windows 3.11 niet gewoon behouden had kunnen worden. O-)
@Loller1

Er zijn vandaag de dag nog steeds taken die via scripts vanaf de command line sneller gaan dan via de UI. Ken genoeg Oracle beheerders die alles via scripts vanaf de prompt doen. Gaat echt snel en efficient. Het gaat er alleen maar om hoe handig degene is die er mee werkt en wat het doel is.

Zelfs gebruik ik ook af en toe nog een prompt. Met name net use en ipconfig blijf ik erg handig vinden. Maar ik gebruik ook met plezier de Win7 interface, zeker als ik documenten bewerk.

Voor mensen zoals ik, die jarenlang met XP en Win7 hebben gewerkt, is de Win8 interface inderdaad productie verlagend. Onder Win8 moet ik nadenken over de interface, ik kan niet blind alles vinden. Voor mij een reden geweest om na evaluatie niet over te stappen.

En daarmee verloor Microsoft een trouwe overstapper, vanaf Windows 2 tot Windows 7 altijd meegegaan, tot nu dus. Geen updates meer, ook Office en Studio worden niet meer ge-updated door mij. En daarmee valt ook de IT push op het werk weg, mijn collega's en ik blijven liever op Win7 zitten.
Anoniem: 125509 @Worsteneter7 mei 2013 12:32
Theo Maassen zei ooit:
'ja, iedere morgen een deegroller in je poepgaatje proppen gaat op den duur ook wel wennen...
Je kan aan alles wennen, maar dat maakt het niet automatisch goed.
het is niet omdat je de startknop terug wil zien dat je niet openstaat voor verandering laat me dat eventjes duidelijk zijn, het is gewoon een manier van werken, metro is leuk voor touchscreens en voor mij persoonlijk is metro meer een show gegeven van microsoft dan een iq update waar je sneller met kan werken op een desktop

dom voorbeeld:

- bij gamen via steam krijg je plotseling een bericht van een vriendin/vriend en druk je op windows toets zit je weer in die metro waar je op dat moment niet wil zijn

- bij openen van een pdf, opent die de Windows Reader in metro maar daar wou ik niet echt zijn, openen van 2 pdf documenten tegelijkertijd met de ingebouwd pdf reader lukt dit ? ;)

precies, daarom installer je dan foxitreader, of een ingebouwd pdf reader in de browser

en daarom installeer ik ook clasicshell

dat android, tablet en smartphones samenbrengt sinds jellybean is logisch want deze gebruiken beide touchscreens, dat microsoft zelf geen optie inbouwt om de metro interface uit te schakelen zodat je nog keuze hebt snap ik niet

zonder metro werkt windows8 trouwens perfect, er zijn uiteraard ook plus punten ! vooral herkenning van oude hardware
Waarom zou je op de windows-key drukken als je uit een spel wilt??? Zet je spel gewoon op windowed(full-screen) of windowed(no border) dan lijkt het fullscreen maar kun je andere progs er gewoon boven zetten. (of bij steam/origin-spellen shift+f1 is de ingame-shell met de chat)

Je kunt idd geen 2 pdf bestanden tegelijkertijd lezen, maar 1 tegelijk lezen is altijd beter dan het niet kunnen lezen (windows <8)

Pdf-bestanden lezen of uit een full-screen spel willen zijn volgens mij niet echt de dingen waar classicshell voor is gemaakt.

Het startmenu in windows 8 werkt anders dan het oude startmenu, maar het is echt niet slecht.
bedankt voor de tip, deze avond eens proberen shift+f1
Hoezo wil je niet in Metro zijn? Je wilt toch praten met je vriend/in? Dat jij die messageshub of skype gebruikt in metro heb je blijkbaar zelf gedaan. Daar zijn ook gewoon desktop versies van beschikbaar. Net als de nieuwe berichten op je social media via de peoplehub. Maar die functionaliteit heb je er nu al wel inzitten zonder een programma te installeren. Wat imo een grote verbetering is voor de (net geen) digibeten.

Ook voor die pdfreader kun je een alternatief instellen waar je eerst helemaal geen pdfreader bij windows kreeg.

Juist die pdf-reader is erg handig want daardoor hoef je nu geen Adobe of Foxit meer te installeren. Die reader doet voor mij wat ik van een reader verwacht: simpel een pdf weergeven.

Classicshell gaat je niet ineens een andere pdfreader installeren omdat je Metro uitzet. Net als dat je geen andere browser krijgt door IE te uninstallen. Het lijkt er eerder op dat de fout bij jou ligt en niet bij het systeem, dus dat jij daar het systeem de schuld van geeft is natuurlijk niet terecht.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 25 juli 2024 21:03]

"- bij gamen via steam krijg je plotseling een bericht van een vriendin/vriend en druk je op windows toets zit je weer in die metro waar je op dat moment niet wil zijn"

Alt + tab, of winkey + D.

"- bij openen van een pdf, opent die de Windows Reader in metro maar daar wou ik niet echt zijn, openen van 2 pdf documenten tegelijkertijd met de ingebouwd pdf reader lukt dit ? "

Rechtermuisknop, openen met -> adobe. Volgende document hetzelfde en je kunt 2 of windows openen in de desktop omgeving, en zelfs 2 of 4 documenten in "hydravision" gebruiken.

Je bent gewoon te lui om het uit te zoeken, en bang voor verandering. Windows 8 werkt prima als je er eenmaal in thuis bent. Ik zou niet weer terugwillen naar w7. In de desktop omgeving kun je de belangrijkste apps in de startbalk vastzetten. De "zoeken" functie is verder enorm handig, hij vind meteen alles, dus je hoeft ook nooit te zoeken.
bij gamen via steam krijg je plotseling een bericht van een vriendin/vriend en druk je op windows toets zit je weer in die metro waar je op dat moment niet wil zijn
ik vermoed dat Rigs hier doelt op een extra programma'tje om de Windows knop te blokkeren.
bij openen van een pdf, opent die de Windows Reader in metro maar daar wou ik niet echt zijn, openen van 2 pdf documenten tegelijkertijd met de ingebouwd pdf reader lukt dit ?
Hetzelfde: voor de functionaliteit heb je een extern programma nodig.

Punt is: Waarom zou je dan niet een extern programma'tje nemen om het startmenu terug te krijgen? Is het eigenlijk wel zo terecht dat dit als koppig wordt afgedaan terwijl ook jij blijkbaar geen genoegen neemt met de PDF reader van Microsoft.
Ik neem wel genoegen met de ingebouwde PDF reader. Ik geef alleen aan dat het ook anders kan, de ingebouwde PDF reader heeft in de metro interface genoeg functionaliteit. Zo kun je het bureaublad in een spit screen ernaast zetten, in de grootte die je zelf kan bepalen, waarna alle vensters netjes worden getoond. Zo kun je razendsnel door alle vensters bladeren, ook kun je het gehele bureaublad er zo bij pakken, of de PDF reader door linksboven het "tabblad" weer in het scherm te sluiten.

Ik vind het opvallend hoe goed een muis nog werkt in een "touch georiënteerde" omgeving.

"Punt is: Waarom zou je dan niet een extern programma'tje nemen om het startmenu terug te krijgen?"

Ja, waarom? Het hele idee achter windows is dat je moeiteloos allerlei programma's erop kan zetten. Ook Android is hiermee groot geworden, door de grote app selectie en vrijheid. Waarom zou het gebruik maken van een extern programma nu opeens negatief zijn?

"... Is het eigenlijk wel zo terecht dat dit als koppig...."

Vind ik wel. Sommige mensen zijn nou eenmaal wat progressiever ingesteld en leren zich moeiteloos te navigeren door het nieuwe windows 8. Sommige mensen werken nog op windows XP. En sommige mensen willen niet leren omgaan met iets anders dan een startknop. Maar die blijven gewoon lekker bij windows XP en W7, niks mis mee, maar ik snap dan niet dat je microsoft gaat afzeiken omdat iemand zelf te lethargisch of conservatief is om iets nieuws te verkennen.

Dat komt een beetje over alsof je een ander beschuldigt van je eigen incompetentie. Ook snap ik dan niet waarom je dan niet gewoon lekker bij XP blijft, of windows 98/2000.

Als windows 9 uitkomt dan stappen de laggards ook wel over op W8. En dan is het opeens koek en ei, omdat het concept verder geëvolueerd is.
Alle voordelen die nu in Win 8 zitten, zoals je die zo mooi omschrijft hadden ook gewoon met een volledig werkende Aero/W7 interface kunnen draaien.

Maw: de noodzaak om de win7 interface uit te kleden ten behoeve van Win 8's Metro interface is totaal overbodig en dat, dat is precies wat bij veel mensen ergernis oproept.

Zoals het verhuizen van het stuur naar rechts, anno vandaag, totaal niet geaccepteerd zou worden door velen. Het is anders, het werkt hetzelfde en toch roept het ergernis op. Zo zie ik het Win 8's debacel.

Beste mensen, zullen we het mekaar beschuldigen van "incompetentie" achterwegen laten. Het is zo kinderachtig en ook nog eens irrelevant.

Als ik later op Win 9 zou moeten overstappen, is het voor mij niet koek en ei, maar gewoon slikken. Slikken dat de dingen die ik graag op een bepaalde manier deed, niet meer mogelijk zijn. Niet omdat het het technisch niet mogelijk is, maar omdat men voor mij beslist hoe ik moeten werken. Het ergste is dan juist dat eenmaal je die manier gewent ben, ze net zo makkelijk anders kunnen gaan beslissen; zie het win 7 > win 8 verhaal.

Een OS hoort dienend te zijn, dacht ik. Gebruikersvriendelijk, dacht ik. Daar helpt het telkense verbouwen van de interface niet bij.

IE bijv. Homeknop is er, is er weer niet. Fav/Geschiedenis, links button, dan weer naar rechts rechts button. Wat willen ze nou? Ze blijven de gebruikers maar lastig vallen met al die schijnbaar nutteloze wijzigingen.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 25 juli 2024 21:03]

"Maw: de noodzaak om de win7 interface uit te kleden ten behoeve van Win 8's Metro interface is totaal overbodig en dat, dat is precies wat bij veel mensen ergernis oproept."

Dat geldt voor jou misschien. Ik vind metro fijner werken als je het eenmaal bent gewend. Jij niet, maar doe nu niet voorkomen alsof jij spreekt namens heel Nederland. Een beetje relativeren is wel op zijn plaats, daarnaast zeuren veel mensen altijd over nieuwe ontwikkelingen in Nederland.

Je voorbeeld met het stuur aan de andere kant snap ik niet helemaal, maar als we naar jou zouden luisteren reden we nog met paard en wagen, en was er van een stuur geen sprake.

"het werkt hetzelfde en toch roept het ergernis op. Zo zie ik het Win 8's debacel."

Dat je je er aan ergert zegt al genoeg. Waarom gebruik je het überhaupt? Kennelijk erger je je niet genoeg om over te stappen naar Linux/OSX. Vervolgens is er van een "debacle" helemaal geen sprake, zie het artikel.

"Beste mensen, zullen we het mekaar beschuldigen van "incompetentie" achterwegen laten. Het is zo kinderachtig en ook nog eens irrelevant."

Het was geen beschuldigen van mijn kant, meer een veronderstelling van een bepaalde groep gebruikers die loopt te zeuren over de functionaliteit van W8 terwijl ze zelf niet het geduld hebben, of de moeite nemen om één en ander te ontdekken.

"Als ik later op Win 9 zou moeten overstappen, is het voor mij niet koek en ei,.."

Als W9 er komt gaan de klagers van nu over op W8. En dan is het opeens koek en ei. Dat was met windows vista/7 ook zo. Sommige mensen hoeven gewoon niet bij de tijd te blijven, of worden gefrustreerd van nieuwe innovaties. Gelukkig is windows 7/XP er ook nog.

"Een OS hoort dienend te zijn, dacht ik. Gebruikersvriendelijk, dacht ik. Daar helpt het telkense verbouwen van de interface niet bij. "

Ja, het hoort dienend te zijn. Maar hoe maak je een product dat voor 7 miljard mensen dienend is? Je zult altijd concessies moeten maken, omdat niet iedereen dezelfde smaak en eisen heeft. Ze kunnen er moeilijk rekening mee houden dat jij je ergert aan vernieuwingen, terwijl andere mensen dat wel graag zien.

"IE bijv. Homeknop is er, is er weer niet. Fav/Geschiedenis, links button, dan weer naar rechts rechts button. Wat willen ze nou? Ze blijven de gebruikers maar lastig vallen met al die schijnbaar nutteloze wijzigingen."

Er is Firefox, Google chrome, IE, Opera allemaal gratis te krijgen, waarom je dan de tijd neemt om te zeuren over een programma wat je niet hoeft te gebruiken en waarvoor je binnen 2 minuten een (gratis)vervanger hebt is mij serieus een raadsel.

Sommige mensen vinden IE misschien wel beter, sommige mensen Google chrome, sommigen Firefox, het is werkelijk onmogelijk één browser te maken waar 7 miljard mensen tevreden mee zijn.
Dat geldt voor jou misschien. Ik vind metro fijner werken als je het eenmaal bent gewend. Jij niet, maar doe nu niet voorkomen alsof jij spreekt namens heel Nederland.
Nee, ik spreek namens alle klagers. En dat zijn er meer dan genoeg als je om je heen kijkt. Nergens zeg ik dat Metro slechter is, het verdedigen van je mening dat het beter is, is dan ook irrelevant.
Niemand kan echter ontkennen dat het anders is.

Je voorbeeld met het stuur aan de andere kant snap ik niet helemaal, maar als we naar jou zouden luisteren reden we nog met paard en wagen, en was er van een stuur geen sprake.
Blijkbaar luister je niet goed en kom je dan met deze opmerking die als een tang op een varken slaat. Een stuur links of rechts is praktisch hetzelfde; het verschil tussen paard en wagen vs een auto gigantisch.
Iedereen ziet de voordelen van de auto, daar is geen speld tussen te krijgen.

De rest van je verhaal laat ik maar voor wat het is, je wil gewoon geen enkel begrip tonen voor mensen die het anders zien dan jij, en nogmaals; dat zijn er meer dan je denkt. Terecht of onterecht, dat is irrelevant. Tegen zulk sentiment kan je niet opboksen. Net zodat ik niet van plan ben op te boksen tegen jouw opvatting. Daar heb je alle recht toe en ik het gun het je van harte.

ps: je opmerking over de browsers toont precies dat je het niet begrijpen wil. Natuurlijk kan iemand een andere browser nemen, maar dat is niet wat MS wil denk ik. Bovendien zal je dan toch weer moeten wennen aan een andere omgeving. Ondertussen heeft niemand een sterk argument, waarom dat ene knopje perse naar rechts moest. Om maar een vb. te noemen. We doen maar wat.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 25 juli 2024 21:03]

"Blijkbaar luister je niet goed en kom je dan met deze opmerking die als een tang op een varken slaat"

Blijkbaar snap jij niet het idee van een figuurlijke uitdrukking.

" Bovendien zal je dan toch weer moeten wennen aan een andere omgeving. Ondertussen heeft niemand een sterk argument, waarom dat ene knopje perse naar rechts moest."

Je geeft zelf het argument al. Google Chrome en Firefox hebben die functies ook rechts, maar dat had je uiteraard ook zelf kunnen bedenken.

" je wil gewoon geen enkel begrip tonen voor mensen die het anders zien dan jij, en "

Integendeel. Maar omdat je een heel stuk tekst "laat voor wat het is" snap je de hele toedracht niet van mijn opmerking.
Dat haal ik anders niet uit je tekst. Je wil vooral ons voorschrijven dat het perfect is en dat we geen startknop terug moeten willen hebben. Of heb ik dat ook mis ?

Overstappen naar Linux of zo is voor velen geen optie zolang je daar je spellen niet op kan spelen. Dat vergeet men erbij te zeggen (zie meer hier opperen; stap over op Linux..)

Was het maar zo simpel.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 25 juli 2024 21:03]

wie ben jij om mij lui te gaan noemen of bang van verandering ? als ze morgen het stuur van de wagen aan de andere kant gaan plaatsen mag ik toch ook men mening kwijt.

goed voor jou dat je graag met de metro blokjes speelt (tiles), ik liever niet
Anoniem: 457607 @Worsteneter7 mei 2013 09:58
Ik denk dat mensen het Windows paradigma nu juist fijn vinden, en dan met name in een desktop situatie met muis en zonder touch screen.

Ik vind het veels te simpel gesteld, en zelfs beledigend, om te zeggen dat gebruikers dom zjin en niet van verandering houden. De verandering moet wel een verbetering zijn, en daarover zijn de meningen sterk verdeeld.

Ik erken overigens dat het vrij makkelijk is om in Windows 8 weer te werken zoals je gewend was in Windows 7, maar dat maakt de overstap natuurlijk een bijzonder zwak verkoopsargument.
Naast Metro zelf heb je natuurlijk nog een heleboel andere dingen die het gebruik van Windows 8 wel een grote verbetering maken. Procesmanager (inclusief startup manager en services overzicht) is natuurlijk erg handig, een nieuwe verkenner, verbeterde multi-monitor instellingen en snelle boot bijvoorbeeld.

Zonder Metro is de overstap natuurlijk minder groot, maar nog wel degelijk de moeite waard.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 25 juli 2024 21:03]

Mensen zijn bang voor verandering en mensen klagen.
Daarom blijven mensen vaak ook bij Windows hangen. (als ze het dogma nieuwe computer -> windows al kunnen doorbreken). Voor mij ook de reden waarom ik tot nu toe nooit Linux als OS heb geinstalleerd, ik heb simpelweg geen zin om met de handigheid van een kleuter met een ander OS om te gaan, terwijl ik 15+ jaar aan windows ervaring heb.

Gelukkig heeft MS de keuze voor mij nu wel makkelijk gemaakt: heb nu een nieuwe laptop maar als je je desktop niet vol wil plempen met snelkoppelingen zul je programma's bijna wel op moeten starten vanuit de program files folder. (winkey + E -> C:// -> program files (of program files(x86))-> Folder -> program.exe)
Ook het afsluiten (swipe met de multigesture touchpad -> power -> afsluiten) is niet bepaald een verbetering ten opzichte van de vorige edities (winkey -> afsluiten).

Ansich ziet het er goed uit, voelt een beetje lomp aan, maar dat kan ook komen doordat ik win7 altijd op een OCZ Vertex2 SSD draaide). Aan de andere kant ben ik wel van een P7350, 4 GB RAM naar een I7, 8 GB RAM gegaan.
Opstarten is net iets langzamer vanaf een 5400RPM-schijf dan win7 vanaf een SSD, dus daar zit ook een hele verbetering in.
Helaas vind ik de veranderingen net iets te groot om dit OS nog Windows te kunnen noemen.

[Reactie gewijzigd door Lothlórien op 25 juli 2024 21:03]

Het probleem van veel linux-distributies is natuurlijk dat de instap best hoog ligt. Ze doen (of deden) weinig om mensen die de overstap wilden maken, daarbij te helpen het systeem te begrijpen. Net als dat MS nu geen tutorialvideo laat zien wat ze bij het opstarten voor een nieuwe gebruiker imo wel hadden moeten doen.

OSX hoort bij je systeem en omdat die prijs hoog ligt, heb je dat mensen daar minder snel naar over zijn gaan stappen.

Ik snap verder niet waarom je handmatig de exe programma's gaat opzoeken. Ik denk dat je bedoeld dat je niet alles wilt vastpinnen, maar dat wil nog niet zeggen dat ze niet bij All Programs kunnen komen te staan.

Afsluiten kan inderdaad handiger, maar is ook met meerdere mogelijkheden te benaderen. Ctrl Alt Del->Power->Afsluiten of gewoon Alt F4 op de desktop bv.

Als je verder van een SSD naar een trage HD bent gegaan, dan zie je ook niet hoeveel sneller het OS zelf nog is geworden.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 25 juli 2024 21:03]

Wellicht ben ik inderdaad ook een verstokte gebruiker. Op het werk zit ik nog op mijn oude win7 laptop en alleen van het weekend heb ik met win8 gespeeld. Omdat ik nog (veel) data over aan het zetten was, drivers aan het updaten, een aantal systeem processen mijn resources wegslurpten (10MB/s diskactivity) en Mc Affee besloot de boel tussendoor te scannen ben ik op zaterdagavond zelfs een kwartier bezig geweest om de laptop op te starten, iets in een spreadsheet in te voeren en vervolgens de computer af te sluiten.
ik heb ook al een keer gehad dat de computer zichzelf op moest starten vanwege een interne error (tot zover de "verbeterde" stabilliteit)

Niet echt een goede indruk dus en ik zou op dit moment niet eens weten waar ik all programs moet vinden. (Ik geloof dat ik er gewoon anders tegenaan moet kijken: het start menu is niet weg, het is fullscreen geworden)

In ieder geval zit ik met smart op mijn bestelde crucial M500 te wachten.
Net op softpedia.com gelezen dat Blue waarschijnlijk in de appstore aangeboden wordt. Graties ;)
Al die alternatieve startknop programma's halen het niet bij het echte (van Windows 7). Ik ben nog geen programma tegen gekomen dat zo snel en compleet is als het startmenu van Windows 7 als je een programma zoekt. Na half jaar Windows 8 mis ik de 'echte' startmenu nog steeds. De 'Metro' interface is wat dat betreft het beste, maar het is storend/afleidend dat het schermvullend is...
Ik wel, maar zeer weinig. Start8 is een goede imitatie, maar niet identiek. Alleen een power user zal dit merken, en dan slechts sporadisch.

Toch gebruik ik het inmiddels niet meer. Ben genoeg gewend aan de Modern interface.
Als je er direct weer een startknop op zet geef jij andere mensen niet eens de tijd om zelf te ontdekken wat voor hun het beste werkt. Een fout die veel hobby-ict'ertjes maken is ikke ikke ikke en de rest kan stikken. Waarom laat je hun niet wennen aan de metro interface? Het is immers wel de toekomst waar jij ze vandaan haalt... en als ze het daarna nog niks vinden kan je ze alsnog helpen. Kijk, en dat is pas service.
Service is de klant bieden wat die wenst, niet prediken dat het nieuwe toch echt het voor je is. Dat maakt de klant graag liever zelf uit, en terecht.

Aanbevelen is 1 ding, door je strot duwen een ander; nietwaar?
Bovendien was Win7's interface nog een paar jr terug helemaal geweldig, volgens diezelfde makers. Beetje vreemd. De Aero interface hadden ze voor win 8 ook kunnen oppoetsen met de extraatjes, die je nu wel met Metro hebt.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 25 juli 2024 21:03]

Ik persoonlijk vind dat hele tegelgedoe maar niks, dus gebruik ik ClassicShell. Dan start het direct door naar de desktop en heb je van die tegels geen last meer :)
Het grootste deel van die verkochte licenties komt natuurlijk door de OEM-verkopen. Sinds een paar weken heb ik ook een licentie voor Windows 8 gekocht. Niet geheel vrijwillig want het was door Dell reeds geinstalleerd op de laptop.

Ik moet zeggen dat ik er nog altijd niet aan kan wennen. Hiervoor heb ik enkele jaren gebruik gemaakt van Vista en en vond dit eerlijk gezegd toch prettiger. Ik merk dat ik in W8 toch wel erg vaak aan het zoeken ben waar bepaald zaken verstopt zitten waarbij ik dit voorheen allemaal intuitief deed op basis van ervaringen met diverse andere windows versies. Hopelijk is die update gratis en wordt hiermee W8 wat het eigenlijk bij de release al had moeten zijn.
Dan is het maar goed dat jij de overstap van Windows 3.x naar Windows 95 niet hebt meegemaakt dan. Dat was een vergelijkbare overstap naar een andere user interface. Ik noem het altijd maar de 'Ik lust geen spruitjes, ik wil patat!' discussie. Overigens was de upgrade van Windows 3.0 naar Windows 3.x ook niet gratis.. Microsoft kreeg het zelfs voor elkaar om mensen (massaal) te laten betalen voor de Windows 95 beta..

Windows 8 is inderdaad even wennen, maar zou niet meer zonder willen. Maar dat heeft ook voor een groot deel te maken met features welke niet in Windows 7 zitten zoals een consolidated copy/move dialog en de mogelijkheid om een grote kopieer aktie te kunnen pauzeren..

Verder vind ik zelf het Metro start scherm juist fijner dan het oude Windows 7 startmenu.. Maar mijn start scherm is dan ook beperkt tot de applicaties welke ik gebruik gegroepeerd in verschillende categorieen. Onder Windows 7 waren dat folders boven de 'all programs' en de recently used programs. Maar nu hoef ik niet eerst op all programs of een van de custom folder te klikken op een applicatie te starten. Ik druk gewoon op de start toets en zie al mijn geinstalleerde applicaties.

En starten in desktop mode heb ik eigenlijk nooit zo heel erg goed begrepen. Het starten van een niet-metro app zorgt ervoor dat je automatisch in desktop mode terecht komt.

Waar ik me meer over erger is het feit dat Metro MSIE en desktop MSIE niet dezelfde instellingen delen. Zo staan plugins (flash, java, etc) standaard uit in metro mode, maar staan ze standaard aan in desktop mode. Maar daar hoor je dan weer bijna niemand over.. Terwijl java (en dan vooral de browser plugins) de laatste maanden geplaagd wordt door verschillende exploits.

Daarnaast voelt Windows 8 gewoon een stuk vlotter op mijn pc,dan Windows 7 en dat werkt gewoon een stuk prettiger.
Die hele spruitjes/patat discussie had voorkomen kunnen worden. Microsoft had gewoon Aero moeten oppoetsen, naast een verbetere Metro. Want ik zie dat zelfs Metro nog niet genoeg functionaliteit heeft, die word met 8.1 alsnog toegevoegd. Mosterd na de maaltijd, noem ik dat. "Everything at once" hoor ik door mijn hoofd zoemen. Ja, "everything"; maar dan wel een beetje van alles.

Het argument dat het dan ingewikkelder word slaat nergens op, MS heeft er nml. ook geen moeite mee om de helft eruit te slopen. Sorry hoor, maar anno 2013 en vele OS'jes van MS later, verwacht ik meer kwaliteit en keus van dit bedrijf. Zie geen enkele goede reden waarom ze Aero eruit gesloopt hebben, het startmenu en andere zaken. Terwijl ze het leven voor iedereen eenvoudiger hadden kunnen maken, gewoon de keus aanbieden. Dat is pas klantvriendelijk.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 25 juli 2024 21:03]

Microsoft had gewoon Aero moeten oppoetsen, naast een verbetere Metro

Muv het startmenu dat verdwenen is, is dat ook precies wat gedaan is.

Kennelijk heeft half computerend Nederland een totale paniekaanval gehad toen die startknop verdween dat men verder ontgaan is, dat in de desktop alles in feite inderdaad niet meer dan dat was: een verbeterde Aero :)

Misschien als in 'Blue' die startknop terukomt, de paniek wat gaat liggen en men ontdekt dat het allemaal achteraf wel meeviel. |:(
De transparantie is anders weg, de diepte ook. Het is vooral kaal, plat en lelijk.

Sommigen zullen het prachtig vinden, anderen zullen het meer zien als een terugkeer naar windows 3.1.

Net als je met twee verschillende verkenners zit. Nee, MS heeft het afgeraffelt en dat zie je o.a. terug in de extra functionaliteit, die ze straks pas met 8.1 toevoegen; juist voor de Metro interface.

(voor een lijst wat er allemaal bijkomt; zie ergens bovenaan, word allemaal omschreven)

Waarom blijf je zo tegen mensen aanschoppen die het anders zouden willen zien, iets waar jij je helemaal geen zorgen over hoeft te maken; metro hoeft er van en velen niet uit; gewoon optioneel; net als de Aero-interface.

Voor iedereen een win win situatie. Echt, wat is jouw probleem daarmee ?

[Reactie gewijzigd door Madrox op 25 juli 2024 21:03]

De transparantie is anders weg, de diepte ook.

Kwestie van instellingen ...

Mijn desktop op Windows 8/RT heeft gewoon transparantie en diepte.

Nee, MS heeft het afgeraffelt en dat zie je o.a. terug in de extra functionaliteit, die ze straks pas met 8.1 toevoegen; juist voor de Metro interface.

Daar ben ik het wel mee eens. Mijn kritiek op Windows 8 was altijd dat het juist zwak is qua non-desktop interface. Qua klassieke desktop interface is het eigenlijk gewoon een Windows 7 met wat kleine upgrades.

Hét zwakke punt van Windows 8/RT is nu net dat je die desktop zelfs op touch devices nog zo vaak nodig hebt. Voor pure desktop machines is het juist vrijwel identiek werken als vroeger.

Waarom blijf je zo tegen mensen aanschoppen die het anders zouden willen zien

'Zo'? Volgens mij verwar je mij met iemand anders... :)
"Voor pure desktop machines is het juist vrijwel identiek werken als vroeger."

Daar ben ik het dus niet mee eens. Meer dan ooit moet je sneltoetsen gebruiken om lekker met win 8 te werken, wat ik persoonlijk niet lekker vind werken daar ik dan vaker twee handen nodig heb om de pc te bedienen. Waar ik in Win7 juist lekker veel met de muis kan doen.

Met een vrije hand kan je een bijv. een sigaret vasthouden, een drankje, je mobiel. Is gewoon lastiger in Windows 8.

Zelf geef je aan dat de modern UI ook niet helemaal voldoet. kortom; het is een hybride en aan beide kanten zitten haken en ogen.

ps: (Niamend_anders)"Waar ik me meer over erger is het feit dat Metro MSIE en desktop MSIE niet dezelfde instellingen delen. Zo staan plugins (flash, java, etc) standaard uit in metro mode, maar staan ze standaard aan in desktop mode. Maar daar hoor je dan weer bijna niemand over.. Terwijl java (en dan vooral de browser plugins) de laatste maanden geplaagd wordt door verschillende exploits"

tja, dat zijn 1 van de vele haken en ogen. Niet iedereen heeft er zin in om ze telkens weer op te ratelen en/of ze allemaal te onthouden.

jouw vb legt de vinger wel op een zere plek. Een zere plek, die simpel voorkomen had kunnen worden; door de gebruiker een keus te laten maken voor 1 van de twee interfaces. Twee compleet gescheiden interfaces.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 25 juli 2024 21:03]

@Niemand_anders

Verbaasd me wederom niets dat je alweer op plus twee staat en dat met de vergelijking windows 3.11->95 en Win7 -> Win8.


Ik heb echter de ovestap van Windwos 3.11 naar '95 meegemaakt. De verbeteringen waren destijds ongekend, van 16 bits naar 32 bits betekende een doorbraak in adreseerbaar geheugen. Geen gedoe meer met EMS/XMS geheugen managers maar ineens gigabytes geheugen beschiklbaar. De overgang naar pre-emtive multitaksing, plug-en-play etcetera. Eén van de grootste overstappen ooit op het gebied van desktop OS-en die ik heb meegemaakt.

De overgang van Windows 7 naar Windows 8 is slechts cosmetisch. Onder de moterkap veranderd er wenig tot niets. Er is nauwelijk tot geen snelheidwinst te boeken, zeker niet als je Windows 7 al vanaf een SSD boot.
De overgang van Windows 7 naar Windows 8 is slechts cosmetisch

Tenzij je een PC met touch hebt...

Probeer maar eens Windows 7 te gebruiken op een tablet (en ja die bestaan, maar om evidente redenen zijn ze nooit echt populair geworden).

En laat dat DE reden zijn waarom Windows 8 een andere interface heeft.

Non-touch desktop PC's zijn een uitstervend fenomeen, waarbij bovendien weinig tot geen alternatieven bestaan boven Windows. Linxu en Mac blijft gerommel in de marge.

In bedrijven zullen ze nog wel enige tijd blijven, maar de thuisgebruiker gebruikt al steeds vaker telefoons en tablets. Sterker nog tablets en smartphones verkopen inmiddels elk al meer dan PC's.

Windows 8 is een revolutie dat het nu ook op die platformen kan draaien en gebruikt worden.

Voor ouderwetse desktop PC's is het enkel evolutie ja. Net zoals Windows 95 zo goed als geen meerwaarde had voor de ouderwetse console DOS programma's die op veel Windows 3.x machines draaiden.
Nou ja, cosmetisch...... was dat maar alles!

Cosmetisch van Aero naar Metro (bijna nog simplistischer dan de Windows 3.1 look). Woepie, 20 jaar ontwikkeling teniet gedaan!
3D? shadows? highlighting? hup "au pullebak damit"! Goede keus voor een teleoontje, de vraag of het nodig is voor een tablet, volkomen flauwekul voor de PC.

En gedwongen naar totaal andere werkwijze (misschien heel bruikbaar, maar stuit veel gebruikers tegen de borst .... zie discussies alhier) en neemt ze de vertrouwde werkwijze met bruut geweld af, zodat je via hacks weer je startknop terug moet veroveren.

Geen grote winst? ik zie dit eerder als enorm verlies....... en betreur het niet van de nieuwe ontwikkelingen gebruik te kunnen maken doordat ik windows 7 blijf, en betreur het daarmee niet van een omgeving op mobiel, tablet en PC gebruik te kunnen maken.
Anoniem: 614 @wiseger7 mei 2013 16:02
Er is nauwelijk tot geen snelheidwinst te boeken, zeker niet als je Windows 7 al vanaf een SSD boot.
Daarmee haal je hele verhaal onderuit. Kan zijn dat je geen UEFI (ipv het oude BIOS) hebt, maar alle recente apparaten hebben dat. En daarmee boot Windows 8 in ongeveer 2/3de van de tijd van Windows 7. Beide met dezelfde SSD.
Technische onderbouwing: logisch want Windows 8 boot "niet denkend iedere keer" dat de hardware gewijzigd is.
Verder is de integratie met online services een ongekend groot verschil. Denk backup, denk sync, denk Skydrive, denk Outlook.com enzovoort.

Jij wil bij Windows 7 blijven. Prima, maar vergeet niet dat voor vele anderen Windows 8 heel veel verbeteringen geeft.
hoezo zoeken? Linksonder zit start, net zoals in vista, rechts de charms en als je wil kan je linksboven switchen. Wat moet je dan nog zoeken? En als je iets zoekt kan dit in start, meestal ook in "normale mensen"-taal. (oa. 'wifi probleem', 'scherm groter' etc.)
@xFeverr

Zoeken als in de zin van uitzoeken hoe iets werkt. Overstappen naar een andere interface betekent toch dat iemand moet wennen. Dingen gaan anders dan op de oude, vertrouwde manier.

Toch raar dat jouw is intepretatie op een reactie alweer direct plus twee gemod wordt. Zeg wat positiefs over windows 8 en daar schiet je omhoog.
Toch raar dat jouw is intepretatie op een reactie alweer direct plus twee gemod wordt. Zeg wat positiefs over windows 8 en daar schiet je omhoog.
ik zie ook welke voorkeur de mods hebben, maar ik begrijp het zelf ook. Onder elke windows 8 post komen weer een kleine groepje verstokte windows 8 tegenstanders welke hun mening willen spuien. Steeds meer gaan deze meningen lijken op trollbait ipv serieuze reacties.

[Reactie gewijzigd door hendrickbert op 25 juli 2024 21:03]

@ Je kan het ook anders zien. Post over MS worden gedomineerd door MS fanboys, en elk kritsch geluid wordt weggemod. Terwijl elk positief commentaar omhoog wordt gemod.
Wat mij de laatste tijd vooral opvalt is dat draadjes aangaande MS producten soms alleen maar worden beheerst door MS fanboys, zonder dat er maar enig kritsch geluid te lezen valt. Wellicht geven de mensen die kritisch zijn het gewoon op. Het maakt de draadjes trouwens behoorlijk saai en dan heb ik het vnl over de WP8 draadjes. Het ijkt er vaak op dat de Nokia Lumia's zo verschrikkelijk geweldig zijn dat het de enige telefoons in de wereld zijn die werkelijk goed zijn. Ik vind serieuze discussie het goede aspect aan draadjes, want discussie zowel met postivieve als negatieve kritiek kunnen je gewoon meer inzicht geven.
De prijs van de update?
Ging deze update niet gratis worden zoals een SP?
De meeste toevoegingen zijn dingen die er reeds hadden moeten inzitten.
100 miljoen licenties en 250 miljoen apps verkocht ? Als iedere verkochte licentie daadwerkelijk in gebruik zou zijn (het gros van die systemen staat nog steeds in de winkel / bij de systeembouwer of hebben bij consumenten een installatie van Windows 7 gekregen-) betekent dit dat iedere klant 2,5 apps zou hebben gekocht.

In werkelijkheid ligt het dus stukken lager. Die getallen zeggen dus vrij weinig. Als jij een nieuw systeem koopt met Windows 8 (veel keus heb je daar tegenwoordig niet meer in helaas) en daar Windows 7 op zet, zal Microsoft dat als een verkochte licentie tellen en beweren dat Windows 8 populairder is dan in werkelijkheid het geval is.

Als je bedenkt dat Windows 8 ruim een half jaar uit is (en een lange preview-periode bevatte) vind ik de verkoopcijfers op het eerste gezicht behoorlijk tegenvallen.
Toen windows 7 uitkwam kon je ook alleen pc's met win7 kopen en in het begin waren er ook genoeg mensen die nog xp op hun nieuwe pc wouden. Dat is ook een licentie.
Het verschil is dat toen Windows 7 uitkwam het volgde op de mislukte Vista en één van de snelst geadopteerde Windows versies werd. Nu volgt 8 op de succesvolle 7 en liggen de werkelijke adoptieaantallen nog zelfs ver beneden die van Vista, die op de eveneens succesvolle XP volgde.

Dat komt mede omdat een groot deel van het computergebruik richting tablets en smartphones is verschoven, waar Microsoft niets in de melk te brokkelen heeft, maar zelfs op de desktop heeft Windows 8 na 7 maanden nog steeds slechts 3.82% in handen.

Andere redenen zijn de voortdurende financiële crisis en onzekerheid waardoor consumenten minder snel hun hardware upgraden (wat een veel groter rol speelt dan een nieuw OS), en laten we wel wezen, de ontwikkeling van hardware is in de afgelopen 4 jaar op veel gebieden een stuk afgezwakt. PC's van toen zijn nu nog snel genoeg en XP/7 voldoet prima. Als laatste is er natuurlijk het vreselijke smartphone GUI van 8 die je wordt opgedrongen. Microsoft denkt nog steeds alles te kunnen maken in een veranderende markt.
"werkelijke adoptieaantallen", behalve dat het aantal gebruikers met internet aansluiting sinds 2006 is verdubbeld, waardoor Windows 8 boven Vista uitkomt, heb je helemaal gelijk. Spijtig genoeg, was dat ook je enige punt.

Wat echt aan de basis licht van de tragere adaptatie van 8 is de pers: de begonnen al te roepen dat Windows 8 zou falen toen we de Developer Preview konden downloaden. Wat niet echt een goede vergelijking is met de versie die je nu kan kopen. De pers lijkt het ook vaker op Microsoft gemunt te hebben: ook nu wordt al geroepen dat de volgende Xbox zal gaan falen omdat deze altijd in verbinding moet staan met internet en diverse andere redenen.

Allemaal ongegrond en glaze-bollen-gedoe. Het lijkt me knap dat je kan voorspellen dat iets zal falen nog voordat we maar enige informatie hebben die niet is gebaseerd op geruchten. Idem dito voor Vista, want dat was ook van een mug een olifant maken en zeker niet de schuld van Vista zelf.

En datzelfde lot had Windows 7 ook kunnen ondergaan. Microsoft werd door Vista zowat doodverklaart, en daar heeft Windows 7 zijn succes aan te danken. Het gebash komt toch vaak uit de Linux-hoek (opvallend), of toch de geruchte die bashes veroorzaken. Bij Windows 7 was het gebash niet nodig: Vista had voldoende schade aangericht, 7 zou daar toch niks aan veranderen.

Nu ja, hoe je het draait of keert: veel dat over Windows gezegd wordt is gewoon onzin. Ik geloof best dat er mensen zijn die Windows 8 echt hebben geprobeerd en het echt een kans hebben gegeven en die het toch niet fijn vinden werken. Maar het overgrote merendeel bashed gewoon omdat het Microsoft is.
@Loller1 : Het probleem dat jij omschrijft zit 'em ergens anders.

Pro-Windows 8 gebruikers kunnen (of willen) gewoon niet inzien dat de door hun geprijsde "Metro"-GUI door veel Windows 7 gebruikers als lelijk en onpraktisch wordt bevonden. Zij vinden bovendien dat je persoonlijke smaak geen reden mag zijn om Windows 8 links te laten liggen.

Daarom zijn er ook steeds van die verhitte discussies over Windows 8. Er is gewoon weinig begrip voor elkaar. Accepteer toch gewoon dat er mensen zijn die de overstap niet willen maken. Het doet er verder ook helemaal niet toe of deze mensen het daadwerkelijk eerst geprobeerd hebben of bij voorbaat al roepen dat het niks is. Of hun keuze ergens op baseert is irrelevant. Feit is dat ze een (al dan niet onderbouwde) keus hebben gemaakt. Wat jij (en andere Pro-8 gebruikers) daar van vinden boeit verder niet.

Wat jullie doen met jullie hardware moeten jullie zelf weten. Als jij Windows 8 fijn vind werken moet je het vooral gebruiken. Mensen zoals ik vinden het helemaal niks en blijven liever bij Windows 7. Prima toch ? Ik neem niet aan dat jij daar slaap over verliest, of wel soms ?

Kortom; accepteer dat mensen verschillend van elkaar zijn. Microsoft probeert om al haar gebruikers in hetzelfde vormpje te persen door Windows 8 zo drastisch te veranderen tegenover Windows 7. Dat gaat je gewoon niet lukken omdat computergebruikers niet allemaal dezelfde prioriteiten hebben. Wat de een fijn vind kan iemand anders een complete ramp vinden.

Daarom blijf ik erbij dat ze die nieuwe interface optioneel (en verwijderbaar) hadden moeten maken. Zo had je mensen de keus gegeven en waren er beslist meer licenties van Windows 8 in gebruik. Mensen houden er nu eenmaal niet van om ongevraagd een nieuwe onbekende weg ingeduwd te worden. Dat is een stukje menselijke psychologie dat Microsoft compleet onderschatte of simpelweg voor lief genomen heeft.

Wat dat voor effect heeft gehad moge ondertussen wel duidelijk zijn.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 25 juli 2024 21:03]

"werkelijke adoptieaantallen", behalve dat het aantal gebruikers met internet aansluiting sinds 2006 is verdubbeld, waardoor Windows 8 boven Vista uitkomt, heb je helemaal gelijk.
Dat is een aanname die zelf gebaseerd is op een foutieve aanname: het aantal aansluitingen is niet verdubbeld, het aantal Internet gebruikers is verdubbeld. In de ontwikkelde landen, waar het veel waarschijnlijker is dat iedere gebruiker een eigen PC en dus een eigen Windows licentie heeft, is de toename van Internet gebruikers in de periode 2006-2011 slechts 3% geweest. In de rest van de wereld, waar het veel gebruikelijker is om een PC te delen (denk aan Internet café's), zal een toename in gebruikers tot een veel kleinere toename in Windows installaties resulteren.

Als de Windows 8 metingen om en nabij de helft tonen van Vista, de vorige flop volgens (doorgaans geen Linux fanboys) ZDNet, dan zal minimaal een verdubbeling van Windows installaties moeten plaatsvinden, wat duidelijk niet het geval is. Sterker nog: "Windows on tablets fared even worse with touch-screen-based Windows 8 devices and Windows RT devices coming in at 0.02-percent and 0.00-percent each. The last was not a typo. The Surface RT is now in the running for worst Microsoft launch ever."

Als laatste maakt het natuurlijk niet zo veel uit hoeveel Microsoft in absolute aantallen verkoopt (lees zegt te verkopen) als hun marktaandeel daalt, er is logischerwijze dan ook een verhoudingsgewijs veel grotere toename in de absolute aantallen van de concurrentie.
@aTmosh : Een nieuwe laptop kopen heeft ook helemaal geen zin, tenzij je "oude" kapot is.

Ik heb het al vaker aangegeven; voor € 600 koop je vrijwel hetzelfde als 3 jaar geleden; een dual-core processor, 4 - 8 GB RAM, een simpele 5400 RPM SATA schijf van 300 - 500 GB, een simpele RadeonHD, Geforce of Intel GMA, een 15,6" LCD (LED) van het "TN"-type met een schamele 1366x768 pixels en een standaard DVD-brander.

Niks om opgewonden van te raken. De meeste goedkope tablets hebben tegenwoordig al een hogere resolutie en IPS paneel. Nu weet ik wel dat de processoren wel wat vlotter zijn geworden, maar die snelheidswinst wordt voor het grootste gedeelte teniet gedaan door die brakke harde schijven waar ze je nog steeds mee afschepen.

Ik had nog het geluk dat mijn € 575 HP-laptop met een 320GB Hitachi 7200RPM schijf werd geleverd. De meeste laptops die je nu voor dat geld koopt hebben een 5400- of 4200 RPM harde schijf.

Het heeft veel meer zin om een geheugenupgrade voor je "oude" laptop te kopen en de traditionele HDD voor een SSD om te ruilen. Daar bespaar je niet alleen makkelijk € 400 mee; de snelheidswinst is ook veel groter dan een laptop met modernere processor kopen. Bovendien kun je die SSD en (met een beetje geluk) het werkgeheugen meenemen naar je volgende laptop indien de "oude" kapot gaat.

Het is dus niet alleen Windows 8 die de verkoop van laptops afremt; het is (naar mijn mening) hoofdzakelijk het gebrek aan innovatie op hardware niveau. Zolang mijn laptop nog werkt ga ik deze niet vervangen. De Turion64 X2 M520 is geen snelheidsmonster, maar combineer dit met 8 GB DDR2 (het maximale voor mijn systeem), een Crucial M4 SSD, een RadeonHD 4650 (1GB "dedicated" RAM) en een "PC-Card54 -> USB 3.0" controller en je hebt een aardig vlot systeem. Snel genoeg voor video, audio, surfen en mailen. Zal niet de zuinigste configuratie zijn maar hangt toch al tijd aan de lader en gaat nooit het huis uit.

Als ik spelletjes wil spelen zet ik de Playstation 3 wel aan.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 25 juli 2024 21:03]

Uefi wordt in ieder geval door Asus ondersteund. Ik heb 2 mobo's met Uefi

Op laptop gebied weet ik het niet. Daar zijn ze idd wel terughoudender

Ook ik werk liever met W7 dan met W8, maar hoop dat de update van Blue er het e.e.a. verbeterd is.

Maar het is met MS een golfbeweging:

W98 => goed
ME => bagger
XP=> goed
Vista => bagger. Pas na SP2 werkbaar
W7 => goed
W8 => bagger. Alleen met een touchscreen aan te raden
Vergeet windows 2000 niet, deed het ook best redelijk :)

[Reactie gewijzigd door patatjemet.com op 25 juli 2024 21:03]

Maar het is met MS een golfbeweging:

W98 => goed
ME => bagger
XP=> goed
Vista => bagger. Pas na SP2 werkbaar
W7 => goed
W8 => bagger. Alleen met een touchscreen aan te raden
Het is een bijna golfbeweging:

MSDOS 2.12 t/m 6.xx>zeer goed
Win 3.11 => bagger
Win95 OSR2 => goed, mits je goede drivers en hardware had.
W98SE=>goed met 512 MB

Voor de desktop is Win7 veel meer geschikt dan Win8
Ik baal wel dat er (nog) geen SP2 is uitgekomen voor Win7.

Win2k (NT) draaide perfect op mijn BP6 met dual celeron366@550. Zelfs WinXP draaide hier goed op, tot SP2, toen werd het te sluggish.
Tal van bedrijfen bestellen bij Dell, HP etc een windows 8 systeem en installeren met hun SA er vrolijk Windows 7 op. We hebben ook al diverse Windows 8 Systemen voorzien van Win7 en dat doen ze bijna allemaal.
De IT specialisten bij mijn werkgever zetten er nog XP op.
Xp wordt binnenkort ook niet meer ondersteunt helaas, vanad XP begon het er eindelijk wat op te lijken :)
Dan wens ik jouw "specialisten" veel plezier en succes om later dit jaar nog te gaan migreren naar win 7.
Tja,

Specialisten ... ik had netjes een Mac er neer gezet.
En dan uren lullen tegen collega's kijk dit is pas een computer waardig.
Uiteraard zal ik dan uren lang kritiek krijgen, maar dat vind ik juist weer geweldig.

Echter ik zou geen enkel bedrijf durven afhankelijk te houden aan windows xp.
W7 ok is nog redelijk maar XP ... wat die Gates ons daar niet mee heeft aangedaan.
Het maakt me bedroeft.
Datzelfde kan je zeggen over Windows 7: toen waren er ook een hoop mensen die Windows XP of Vista op hun Windows 7 PC wouden plaatsen.
Ik snap niet waarom dit als offtopic is gemodereerd terwijl hij 100% op het onderwerp reageerd, blijkbaar mag je niets negatief zeggen over Windows.

en ja doe maar -1 voor mij
Ik sluit me bij je aan. Ik vind het ronduit storend dat er mogelijk extra geld moet worden opgehoest voor de herstelwerkzaamheden. Wellicht dat MS op deze manier de inkomsten probeert te herstellen die ze door de bewust relatief lage prijs van W8 zijn misgelopen.

Ik betaal liever 100,- a 150,- voor een OS waarmee ik de komende jaren up-to-date blijf, dan dat ik voor ieder stukje oplapwerk en minimale functionele uitbreiding moet betalen.

[Reactie gewijzigd door RK88 op 25 juli 2024 21:03]

Anoniem: 318238 7 mei 2013 08:56
Toch blijft het bizar, je maakt een product dat niet goed door de gebruikers wordt ontvangen. Veel reviews met matige cijfers, en toch verkoop je er zoveel van. Dan klopt er toch iets niet met de markt.
Toch hoor ik om me heen juist hele positieve geluiden over Windows 8. Heel veel mensen die het juist fijn vinden werken. Die luisteren minder naar het negatieve napraten van de pers en de vastgeroeste techneuten. Windows 8 was bij voorbaat al kansloos bij meeste, vanwege het vooroordeel goede windows - slechte windows - goede windows - slechte windows tendens die ooit door dezelfde groep is bedacht.
Microsoft heeft de hoofdontwerper ontslagen. Zo goed vinden ze windows 8.

http://www.brianmadden.co...ndows-8-sucks-so-bad.aspx
What's interesting about every single profile you read about Sinofsky is they link the success of his career at Microsoft to the success of Windows 8. When talking about the next CEO, Business Insider wrote, "Unless Windows 8 is a disaster, Sinofsky is probably next in line."
Dat stond volgens mij los van de Windows 8 release. Aan de titel van het bericht kun je al zien dat het geen fan is van Windows 8 en daardoor ook niet bepaald een objectief artikel heeft geschreven. Ze hebben bij MS nergens toegegeven dat het kwam omdat Windows 8 niet goed was of niet goed verkocht.

Of ga jij bij elk ontslag meteen denken dat het komt vanwege product X?"

Het is ook niet alsof die man Windows 8 in zijn eentje heeft gemaakt.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 25 juli 2024 21:03]

Sorry hoor... het hoofd van het ontwerpteam ontslagen? En maar beweren dat je zo blij bent met het nieuwe Windows, maar wel de startknop terughalen....
het lijkt me dat je daar een en ander aan stresssignalen bij MS uit af kunt leiden...
Ik werk in een electronica winkel en ik kan zeggen dat Windows 8 absoluut niet hard loopt. Ik heb meer reacties gehad van mensen die blij waren dat enkele laptops nog met Windows 7 was voorzien dan andersom. Daarnaast is de pc /laptop sowieso de afgelopen tijd enorm achteruit gegaan door de tablet verkoop. (we verkopen geen Windows tablets btw)
Zo hoor ik ook dat dat een familielid Win 8 blijft draaien, omdat ze eraan gewend is geraakt. Niet perse omdat ze Win7 niet lekker vonden werken. Ze hadden gewoon geen zin in het OS erop zetten (wat ik dan zou mogen opknappen vrees ik). En de laptop heeft geen touchscreen.


Dat zijn zeker geen goeroes, kan ik je verzekeren.
Reden lijkt mij dat:
1. er te weinig andere keuze is. Als de fabrikanten nu eens massaal goedkope en en goede laptops met linux zouden aanbieden (waar ook een appstore bij zit en je gemakkelijk kan overstappen)
2. veel mensen windows 7 zo goed vonden en daardoor MS het voordeel van de twijfel gaven met windows 8. En dat ze er nu pas achter komen dat ze die metro-interface niet tot zeer weinig gebruiken (mijzelf inclusief).

Ik denk dat de meeste mensen zich bekocht voelen met windows 8 en een betaalde upgrade naar blue zou dat gevoel alleen maar bevestigen. Juist als blue gratis wordt geleverd, zal het MS meer kuddo's opleveren.

Lijkt me voor MS niet zo moeilijk: Of voor het snelle geld gaan (bij 15 euro zullen ze 1 miljard vangen bij 2/3 van de mensen die over gaan) of voor de lange tevredenheid van je trouwe klantenbestand gaan.

Daar de kaspositie nog goed genoeg is, lijkt het me bijna uitgesloten dat ze voor het snelle geld gaan.
Anoniem: 149800 7 mei 2013 08:13
100 miljoen keer Windows verkocht en maar 250 miljoen Apps gedownload.

Dat geeft toch wel aan dat de metro interface niet echt populair is.
Het geeft aan dat
a) een deel geen metrointerface apps gebruikt, of genoeg heeft aan de apps zoals mail/people/ etc. Dit zijn toch de meest gebruikte apps. Als je een desktop hebt kan ik me voorstellen dat je wel op je mail app kijkt als je opstart, maar dat je ipv angry birds toch battlefield 3 gaat doen ;)

b) 100 miljoen licenties; daarvan kan een x aantal niet in gebruik zijn/ onverkochte laptops zijn.
In veel bedrijfsomgevingen zal de store niet beschikbaar door middel van een group policy.
Je wilt niet dat iedereen zomaar Angry birds of Uitzending gemist op z`n bedrijfs-pc gaat installeren. Als ze überhaupt al rechten hadden om iets te mogen installeren. Het gemiddelde aantal downloads van de mensen die daadwerkelijk ook iets mogen/kunnen downloaden zal dan ook iets hoger liggen.
Ik vind 100 miljoen licenties best weinig. Windows 8 is een tablet OS, als je dat gaat vergelijken met iOS zie je dat Apple in een korte tijd 100 miljoen iOS device heeft verkocht. Dat vind wel een prestatie!
Windows 8 is een tablet én PC OS. Het is alles behalve vergelijkbaar met iOS in dat opzicht; het is namelijk geen mobiel OS maar een volwaardig desktop OS, zoals elke andere Windows. De vergelijking met een iOS, een puur tablet OS is daarom volledig mank.. Windows is eerder vergelijkbaar met OS X en OS x dat op tablets zou draaien ;)
Sinds de release van de iPad heeft Apple ongeveer 100 miljoen devices verkocht. Dat is dus sinds begin 2010.

- Dus in 3 jaar tijd heeft Apple 100 miljoen iPads verkocht
- Microsoft heeft in een half jaar tijd 100 miljoen versies van Windows 8 verkocht.

Ik laat de iPhone er buiten aangezien dat een telefoon is en Microsoft Windows 8 niet op de telefoon draait en deze zijn niet in de Windows 8 verkopen meegenomen. Al is het daar wel duidelijk dat Apple daar veel meer van verkoopt.
Anoniem: 115433 7 mei 2013 10:38
Nog voor de komst van Blue zouden die tablets, met schermdiagonalen rond 7 à 8 inch moeten verschijnen. Momenteel zijn er nog geen dergelijk kleine tablets met Windows RT of Windows 8.
Gaat ook niet gebeuren , de hardware benodigdheden zijn gewoon te hoog om er dan nog winst op te maken, wat wel kan met Android kan niet met windows 8. Dit kan alleen als MS geen geld voor het OS vraagt en dan nog is er vrijwel geen winst.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 115433 op 25 juli 2024 21:03]

Onzin, Windows RT vereist helemaal niet meer dan een Android device aan hardware. En uiteindelijk betaalt een fabrikant nog maar 30 dollar voor WinRT en voor Android moeten ook patentkosten worden afgedragen.
Anoniem: 115433 @hiostu7 mei 2013 11:34
Wachten de stroom van 7 en 8 inch van al die windows 8 tablets gewoon af :) , ik zou je adem niet inhouden.
Gaat ook niet gebeuren

Jouw post was al achterhaald op het moment dat het gepost was. :)

Immers er is al officieel aangekondigd dat er kleinere en goedkopere Windows RT tablets gaan komen.

En zelfs het gerucht dat Microsoft er zelf eentje gaat maken ...
Android vereist veel snellere hardware om even snel als W(P) 8 te werken. Ook betaal je voor een Android licentie net zoveel als voor een Windows licentie i.v.m. licentie kosten. Alleen een windows RT licentie is wat duurder, maar dat is omdat er office 2013 bij zit.

Probleem van android is dat een apparaat met 4GB ram en een snapdragon 600 nog steeds hapert en vastloopt, en een windows apparaat met een Snapdragon s4 pro(dual 1Ghz) al veel soepeler en stabieler loopt.

"wat wel kan met Android kan niet met windows 8"

Windows 8 kan veel meer. Android is gelimiteerd tot een internet apparaat wat van alles een beetje kan. Terwijl een Windows 8 RT tablet moeiteloos opgaat in een professionele omgeving, mede door office 2013 en de keyboardcover.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.