Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 62, views: 17.169 •

De Radboud Universiteit Nijmegen begint met een bachelor-studie ict-beveiliging. Het is de eerste universitaire bachelor-opleiding die zich geheel op ict-beveiliging richt; studenten kunnen al masterstudies over hetzelfde onderwerp volgen.

Logo RadboudDe studie wordt vanaf september aangeboden, zo heeft de Radboud Universiteit bekendgemaakt. Tijdens de studie worden studenten onderwezen in zaken als cryptografie, de beveiliging van netwerken en websites, en de bescherming van privacy. Daarnaast krijgen studenten les in zaken als rechten, wiskunde, maar ook psychologie en zelfs geneeskunde. Een van de professoren die aan de opleiding zal gaan doceren is Bart Jacobs, die in het verleden onder meer werkte aan de kraak van de ov-chipkaart.

De bacheloropleiding duurt drie jaar, laat professor Marko van Eekelen van de Radboud Universiteit weten. "Cybersecurity-experts zijn veelgevraagde specialisten", aldus Van Eekelen als hem wordt gevraagd waarom de universiteit een opleiding ict-beveiliging is begonnen. Volgens de universiteit zelf is het de eerste universitaire bachelorstudie ict-beveiliging. Er zijn al twee masterstudies over hetzelfde onderwerp, een met de duur van een jaar en de ander met een studieduur van tweejaar. De universiteit was niet bereikbaar voor verdere uitleg over de details van de studie.

Reacties (62)

Kijk, dat is dan bijvoorbeeld een opvolging van de bachelor information security management die aan de Haagse Hogeschool wordt gegeven.

Ik neem ook zeker aan dat het aantal opleidingen (niet-privaat) de komende jaren alleen maar toe zal nemen. op dit moment lopen op verschillende hbo's en uni's diverse security gerelateerde blokken en / minoren. Maar studies waar cyber security integraal aan bod komt, zijn hard nodig. Het bedrijfsleven staat te springen om mensen met meer theoretische kennis en dan is het een kwestie van vraag en aanbod.

[Reactie gewijzigd door Eagle Creek op 7 februari 2013 16:24]

http://www.kerckhoffs-institute.org/

Dat is de Master waar ze het over hebben (die ik heb gevolgd).
Het aantal hbo en WO bachelors gaat helemaal niet toenemen. Sterker nog het aantal neemt juist af. Voor middelbare scholieren is door de bomen het bos niet meer te zien. Er zijn ruim 1400 studies waar je uit kan kiezen en dat is veel te veel. Ze willen terug naar 50% daarvan binnen een aantal jaren. Sommige studies worden samengevoegd en daardoor breder( maar met voldoende diepte) en anderen verdwijnen helemaal of worden aangeboden als minor.
Het aantal hbo en WO bachelors gaat helemaal niet toenemen. Sterker nog het aantal neemt juist af.
In totaal loopt het aantal opleidingen misschien terug. Maar dat wil niet zeggen dat er geen nieuwe opleidingen bij komen. Als ik de berichten zo lees hier op Tweakers dan is er blijkbaar steeds meer vraag naar security experts, en dan is het ook niet gek dat er op dat vakgebied meer opleidingen komen.

[Reactie gewijzigd door Schramowski op 7 februari 2013 18:07]

Ja en nee.

Je hebt gelijk dat het aantal studies (werkelijke totalen) af gaat nemen (althans: dat is vooralsnog de planning). Vanuit het aantal basisstudies neemt het aantal uitstroomrichtingen toe, waarbij huidige opleidingen opgenomen zullen worden als uitstroomrichting.

Voor zover ik dat heb begrepen is dat plan echter nog niet definitief en zal het ook zeker nog op weerstand stuiten voor dat allemaal is doorgevoerd.

De gedachten erachter begrijp ik wel. Er is door de jaren heen een wilgroei van studies ontstaat, welke soms wel en soms niet van elkaar verschillen. Dit maakt het lastiger de waarde van een gevolgde studie/titel in te schatten.

Feit blijft wel dat "opleidingen binnen dit onderwerp" de interesse hebben gewerkt, en voorlopig niet zullen verdwijnen.
Dit is een goede zaak! Hopelijk loopt het traject goed door in de bestaande masters!
Het is makkelijk om te zeggen, maar het is hard nodig, als je bijvoorbeeld kijkt naar de vraag naar ICTers.
Beveiiging is een hot topic, door deze bachelor zouden denk ik meer middelbare school verlaters mensen met een middelbare schooldiploma kiezen voor een ICT studie!
(edit: speciaal voor Gropah)

[Reactie gewijzigd door Mont2uk op 7 februari 2013 16:52]

Want middelbare schoolverlaters hebben een diploma wat goed genoeg is om op een universiteit te mogen studeren?
Sommige studenten, atheneum en gymnasium, mogen zover ik weet rechtstreeks door naar een universiteit.

[Off topic, is dat nu voor hollanders echt normaal om te zeggen, "wat goed gen.." ??]
Het klopt inderdaad dat atheneum en gymnasium meteen door mogen naar de universiteit omdat het allebei tot VWO behoort. Punt is echter dat het gaat om middelbare school verlaters, welke meestal niet eens een diploma hebben (zie de term) en als ze er al 1 hebben (en dus gaan voor een hoger middelbare school diploma) dan heb je immers ook geen VWO diploma aangezien VWO het hoogste is wat de middelbare school te bieden heeft.

offtopic:
wat goed genoeg is, is volgens mij goed nederlands, omdat wat terug verwijst naar het diploma en goed genoeg refereert naar het feit dat je de universiteit alleen op komt met een VWO diploma of een HBO-propedeuse, wat redelijke hoge diploma's zijn
Doel je met "middelbare school verlaters" op mensen die hun middelbare school niet afmaken? If so, dan zie ik die mensen niet kiezen voor een ICT studie, want die worden nooit geaccepteerd op een HBO of universiteit. Als je het echter heb over mensen die hun middelbare school hebben afgemaakt en moeten gaan kiezen voor een vervolg opleiding, dan vermoed ik dat het niet meer ICT studenten oplevert. De mensen die kiezen voor HBO of Universiteit zullen dan ipv. een Informatica opleiding/studie dan wellicht kiezen voor information security management of ict-beveiliging. Vanuit MBO is mijn ervaring dat er maar bitter weinig mensen doorstromen naar de moeilijkere HBO opleidingen.
Zeker wordt je geaccepteerd voor een Bachelor opleiding zonder middelbare schooldiploma.

De wet stelt dat een school zelf mag beslissen om een leerling aan te nemen. Elke school heeft een toelatingscommissie. Die kijkt naar bv certificaten, diploma's, werkervaring of andere zaken. In sommige gevallen wordt een toelatingsexamen gevraagd. Ook kan er een proefperiode van 6 maanden ingesteld worden.

Sinds Bologna is Nederland een voorloper op het gebied van onderwijs voor iedereen beschikbaar maken. Geld, achtergrond, opleiding mag er niet toe doen of iemand geschikt is of niet. Iedereen moet een kans kunnen krijgen indien hij/zij kan bewijzen dat hij ervoor geschikt is.
Elke school heeft een toelatingscommissie.
Zeker wordt je geaccepteerd voor een Bachelor opleiding zonder middelbare schooldiploma.
Waarom heeft elke school een toelatingscommissie als het toch al "zeker" is dat iedereen wordt geaccepteerd. Misschien had je beter kunnen zeggen dat je "geaccepteerd kan worden".
Sinds Bologna is Nederland een voorloper op het gebied van onderwijs voor iedereen beschikbaar maken. Geld, achtergrond, opleiding mag er niet toe doen of iemand geschikt is of niet.
Waarom mag opleiding er niet toe doen? Dat je niet kan verwachten dat mensen op een dure privť school hebben gezeten is prima, maar een middelbare school diploma (van elke willekeurige school) is toch wel redelijke eis. Een hele hele relaxte eis als je het mij vraagt. Het komt de kwaliteit van het onderwijs niet ten goede als de helft van de zaal met studenten niet de benodigde voorkennis heeft om te snappen waar de stof over gaat. Het is niet voor niks dat technische universiteiten een zomercursus wiskunde aanbieden aan hun toekomstige eerstejaars.
Iedereen moet een kans kunnen krijgen indien hij/zij kan bewijzen dat hij ervoor geschikt is.
Uiteraard moet iedereen kunnen bewijzen dat hij/zij geschikt is, en het begin van dat bewijs is het halen van een middelbare school diploma.

[Reactie gewijzigd door Schramowski op 7 februari 2013 18:22]

Ik geef je gelijk met kan, te haastig een reactie gedumpt. Nu ga ik dat weer doen ;-)

Opleiding hoeft er niet toe te doen. Er zijn vele redenen waarom iemand geen opleiding heeft kunnen volgen. Denk aan ziekte, armoede of simpelweg een gebrek aan scholing in de buurt (bv de eilanden binnen de EU). Via werkervaring kunnen zij toch voldoende kennis vergaard hebben om door een toelatingscommissie toegelaten te worden. Daarnaast kent Nederland ook een ervaringscertificaat. Daarmee kan oa bepaald worden welk niveau een persoon heeft. Dit wordt gebruikt door werkgevers, maar ook door scholen.
Het komt de kwaliteit van het onderwijs niet ten goede als de helft van de zaal met studenten niet de benodigde voorkennis heeft om te snappen waar de stof over gaat.
Een examencommissie zal bepalen of iemand naar een zomercursus moet of niet. Wees gerust, ze gaan geen kanslozen toelaten. Ik begrijp je zorg om de kwaliteit van een opleiding, maar Ik zie niet in waarom de maatschappij bepaalde groepen moet uitsluiten van educatie en daarmee een beter leven. Jouw harde en elitaire lijn leidt daar wel toe.

Kijk eens naar Lifelong Learning. Geweldig en succesvol initiatief.
maar Ik zie niet in waarom de maatschappij bepaalde groepen moet uitsluiten van educatie en daarmee een beter leven. Jouw harde en elitaire lijn leidt daar wel toe.
Niemand is uitgesloten van educatie, iedereen is vrij om een middelbare school diploma (of equivalent) te halen, ook op latere leeftijd. Daarvoor hoef je ook niet naar een traditionele middelbare school. Voor een paar honderd euro kan je een staatsexamen doen, waarmee je bewijst dat je dezelfde kennis hebt als een middelbare scholier. Ik ben het er dus niet mee eens dat het elitair is als een universiteit verwacht dat studenten een diploma hebben.

Maar ik denk dat we elkaar gewoon verkeerd begrepen hebben. Je zei dat "Geld, achtergrond, opleiding" er niet toe mogen doen. Ik vind van wel. Geld niet, maar achtergrond en opleiding absoluut wel. Maar dat vind jij blijkbaar ook, aangezien je het hebt over het hebben van ervaring en zelfs het hebben van een diploma (ervaringscertificaat). Ik heb zelf mijn reactie ook te haastig geformuleerd. Als iemand zonder middelbare school diploma toch kan aantonen dat hij/zij geschikt is voor de opleiding dan vind ik dat in bepaalde gevallen ook prima. Maar dat achtergrond en opleiding niet zouden mogen worden meegenomen kon ik niet onbeantwoord laten.

[Reactie gewijzigd door Schramowski op 8 februari 2013 17:08]

Sinds Bologna is Nederland een voorloper op het gebied van onderwijs voor iedereen beschikbaar maken. Geld, achtergrond, opleiding mag er niet toe doen of iemand geschikt is of niet. Iedereen moet een kans kunnen krijgen indien hij/zij kan bewijzen dat hij ervoor geschikt is

De regelingen worden steeds soberder voor studenten met lage inkomens en wat rond modaal zit......
Er moet stevig geleend worden, bijverdienen is geen luxe maar noodzaak wat soms op gespannen voet staat met de studie, heb genoeg gezien dat mensen concessies doen om bepaalde colleges niet te volgen omdat ze moeten werken of te moe zijn.

en alleen als je rijke ouders heb kan je alle interessante deel studies erbij doen, en dat gehamer over de duur van de studie van de overheid komt er nog eens bij.

als wij in NL te duur zijn om wekkerradio's te maken, en we meer dienst en hoogwaardige werk willen doen zullen we moeten zorgen dat iedereen die kan studeren doet en niet om de verkeerde redenen afhaakt of niet eens begint.

veel studies verdienen zich maar beperkt terug(toekomstig loon) maar zijn wel even duur.

al geld dit voor ICT minder dan voor andere studies
Wordt al sinds een half jaar reclame voor gemaakt op de RU. Bart Jacobs geeft inderdaad Security wat ook een (keuze)vak is voor informatici. Uiteraard kun je met informatica ook keuzevakken volgen in security net als dat kan met kunstmatige intelligentie en informatiekunde.
//of topic: wolfero is student kunstmatige intelligentie aan de Radboud Universiteit en volgt nu het vak Matrix Rekenen van Bart Jacobs
Matrix Rekenen leer je op een universiteit?
WTF.
Ja, dat wordt gegeven op een universiteit aangezien dit niet in het Wiskunde B pakket zit op VWO en essentieel is voor Informatica, dus dat moet dan nog gegeven worden.
Was er zelf geen ster in (HBO), maar wat me bijligt is dat je het zo ver kan namen als je zelf wil. En dan met name transformaties e.d.
Waar anders? Op het VWO is praktisch al het matrix rekenen al lang geleden eruit geknikkerd.

Ze zullen vast wel wat meer doen dan alle matrix'en met elkaar vermenigvuldigen ;)
Ja Matrix Rekenen is alleen nog maar onderdeel van Wiskunde D op de Middelbare school dus heel informatica, informatiekunde en kunstmatige intelligentie krijgen Matrix Rekenen...
En elke andere bŤta studie. Trouwens; veel mensen die denken dat ze ťcht matrix-rekenen op het vwo hebben gehad zou ik adviseren eens een lineaire algebra boek open te slaan. Er is veel meer dan op de middelbare school wordt geleerd, ook over matrix rekenen. Denk aan een matrix omschrijven voor een andere basis en een basis zoeken waarvoor de matrix diagonaal is of een Jordan-normaalvorm heeft..
En er is nog vťťl meer :)

[Reactie gewijzigd door Denni op 7 februari 2013 17:49]

Ik vraag mij toch sterk af waarom dit niet gewoon onder de noemer 'Informatica' kan. Een brede basis op 't gebied van zowel hard- als software lijkt mij een vereiste om je op een zinnige manier bezig te kunnen houden met ICT-beveiliging. Een master in die richting lijkt mij een stuk logischer dan een bachelor.

Beetje jammer dat de RU hiermee dezelfde kant op lijkt te gaan als al vele hoge scholen zijn gegaan, namelijk het creŽren van overschot aan bachelor opleiding.
Omdat nieuwe studies meer mensen trekken.

Zal niet lang duren eer op de Universiteit Twente minder informatici als "creatieve technologen" rond lopen. En binnen no time was de studie "Advanced Technology" groter dan scheikunde.

Helaas kijken zowel de universiteit als de student totaal niet naar wat voor mensen nodig zijn. Hipheid en uitval (veel aan het begin, weinig later) zijn belangrijk.
Helaas kijken zowel de universiteit als de student totaal niet naar wat voor mensen nodig zijn. Hipheid en uitval (veel aan het begin, weinig later) zijn belangrijk.
Want security-experts zijn niet nodig? :S

Natuurlijk heb je een basis aan informatica-kennis nodig. Maar sommige dingen van informatica zijn daarvoor minder belangrijk. Geen probleem als de studies voor een groot deel overlappen, nu zijn er bijvoorbeeld ook al veel vakken die informatica deelt met kunstmatige intelligentie (ook RU, maar geldt overal neem ik aan), dat zal hierbij nog meer zijn.

En je kunt het leuk over nieuwe studies hebben, maar recentelijk is de studie informatiekunde nog geschrapt op de RU.

[Reactie gewijzigd door bwerg op 7 februari 2013 23:41]

Lijkt me net zoiets als bij de Natuurkunde-opleiding. Daar is een brede wiskundige basis vereist en daar deel je dan ook colleges met de wiskunde studie.

Natuurlijk krijgen de studenten ook ict. Maar ze zullem standaard veel verplichte vakken volgen over beveiliging. Trouwens is dit helemaal geen nutteloze opleiding. Als ze dit doen kunnen ze het niveau van de master ook opschroeven en krijg je dus betere master-studenten.
Vroegah, in de jaren 90 van de vorige eeuw... Toen deelden wij als eerstejaars informatica ook alle colleges wiskunde (algebra en calculus) met de richtingen wis- en natuurkunde - ik spreek hier over BelgiŽ, weet niet of dat in Nederland ook ooit het geval was.

Een aantal jaren geleden werd er beslist dat dat toch helemaal niet nodig was (lees: de richting werd als te moeilijk bevonden waardoor er een te lage instroom was en van degenen die effectief startten studeerde uiteindelijk maar een fractie af).
De gevolgen zijn uiteraard catastrofaal, ik zie echt de meerwaarde niet meer van de universitaire masters tov niet-universitaire bachelors op basis van de sollicitanten die bij mij op het werk over de vloer komen...
Ja dat was in nederland ook zo.
In iedergeval in de lichting 91 van de VU, daarna is het allemaal omgegooid.
Formeel gezien is het gewoon een bachelor informatica, het wordt een 'track' binnen de opleiding (klik).
Daarnaast krijgen studenten les in zaken als rechten, wiskunde, maar ook psychologie en zelfs geneeskunde.
Ok, rechten en wiskunde kan ik nog volgen, maar kan iemand mij uitleggen waarom ook psychologie en geneeskunde aan bod komen?

Uiteraard is ICT security een hot topic, en is het alleen maar goed dat er mensen speciaal hiervoor opgeleid worden. Maar we moeten er niet van uitgaan dat hierdoor geen lekken meer zullen zijn. We kunnen het de hackers alleen maar lastiger maken.
Psychologie om te bedenken wat voor wachtwoorden mensen veel gebruiken om daar fixes e.d voor in te bouwen? Geneeskunde zie ik ook zie niet, tenzij het gaat om het verzorgen van iemand die net een zwaar trauma heeft gehad doordat hij/zij gehacked is?
Ik doe een gooi: elektronica die bij de mens gebruikt wordt in de vorm van implantaten of ook IT systemen gekoppeld aan operatie-robots, IT systemen van ziekenhuizen, elektronisch patiŽnten dossier. Anders is het inderdaad meer een psychologie issue (wat volgens mij ook onderdeel is van geneeskunde): social hacking e.d.
ik dacht eerder aan beveiliging door middel van biometrische gegevens, als irisscan, hartslag, dna, vingerafdrukken etc.
Geneeskunde is het beter maken van mensen, waar jij het over hebt ozzy is biologie. Ik gok dat geneeskunde interessanter klinkt dan biologie.
Social engenering is puur psychologie
Klinkt mij in de oren als een niche opleiding maar goed het zal vast veel dezelfde vakken omvatten als informatica. Wat is de link tussen geneeskunde en ICT-beveiliging?
Het Elektronisch PatiŽntendossier is een van de links tussen geneeskunde en ICT-beveiliging
Het deel van het EPD waar een informaticus/security-expert in geÔnteresseerd is heeft niets met geneeskunde te maken. Dat is puur de technische implementatie en de privacy-aspecten, het maakt niet uit of je daar nou patiŽntgegevens in zet of een andere database.
De link met geneeskunde zal wel gelegd zijn om ook vrouwen naar deze nieuwe studie te trekken.
Sensoren die worden toegepast in het menselijk lichaam bijvoorbeeld? Zou niet zo leuk zijn als een hacker je pacemaker op hol kan laten slaan..
Op de Radboud Universiteit waren er twee studies, informatica (computer science) en informatiekunde (information science). Door de naamgeving is het verschil altijd moeilijk uit te leggen geweest. Op andere universiteiten is daarom de naam veranderd, puur voor de marketing. Dit zorgde echter wel voor een enorme groei van het aantal studenten op die universiteit.
Op de RU is er geprobeerd met marketing meer studenten te trekken. Drie jaar geleden is er een team studenten begonnen met het promoten van de studies. Iets meer dan een jaar geleden is er echter besloten de studie maar af te schaffen. De nieuwe invulling wordt hier nu duidelijk.
De nieuwe studie ict beveiliging is eigenlijk niet meer dan een normale bachelor informatica. Vanaf het tweede semester zal er 6ec vrij zijn voor een soort specialisatie. In totaal is er dus 30ec in te vullen door de student. Daarbij kan op dit moment uit 2 richtingen gekozen worden. Security en Informatica. De student kiest dus zelf na een half jaar welke kant die op wilt. Verder zit er in het bachelor nog een minor van 30 studiepunten. Daarbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan vakken bedrijfscommunicatie, wiskunde of bedrijfskunde maar ook eHealth of informatiekunde (information science).

Bart Jacobs is dan wel vooral bekend van zijn onderzoek naar de ov-kaart, op dit moment doet hij onderzoek naar IRMA.

[Reactie gewijzigd door nearo op 8 februari 2013 03:50]

6 EC? Dat is maar 168 uur gespecialiseerd in beveiliging. Lijkt mij nogal weinig. Vooral aangezien er op bijvoorbeeld de RUG een vak is (Computer Security) wat 5 EC waard is wat onderdeel is van de minor Informatica.
Je moet lezen: 6 ec per semester. Dus in totaal 30 ec in je bachelor.
D'r is nu al een cyberwar gaande of komt op gang moet ik zeggen. Dus mensen die deze stroming zullen gaan volgen zullen in de komende jaren goud waard zijn.

Good call Radbout :)
Misschien een beetje kort door de bocht, maar is het 1e jaar van je studie niet verouderd tegen de tijd dat je de 3 jaar erop hebt zitten?
Ik neem aan dat ze leerlingen de kennis aanleren de ontwikkelingen te volgen en daar op te anticiperen. De basis is al jaren gelijk, CPU's, Firewalls, Routers. Bridge en DMZ enzo. Backdoors daar in vinden en dichten lijkt me meer iets van alle tijden.

Het is geen cursus Word waar je na 2 jaar weer op herhaal cursus mag komen......
Nee, dit is dan niet verouderd. Dat komt omdat je niet geleerd wordt hoe je routers, firewall of wat dan ook moet installeren/configureren. Het niveau op de RU ligt behoorlijk hoog wat betreft wiskunde, security en logica.

Deze nieuwe studie gaat veel dieper, het gaat deels over hardware (vooral het wiskundig kunnen bewijzen dat iets functioneert zoals het zou moeten) maar vooral over de theorie achter security zoals de wiskunde m.b.t. encryptie. Daarnaast wordt er veel aandacht besteed aan de juiste implementatie van een encryptielaag, autorisatielaag etc. zoals bijvoorbeeld bij het vak Hardware Security. Dit staat los van de gebruikte techniek.

Ik denk dat dit zeker een aanvulling is voor de huidige kennis op het gebied van security. Tevens heeft de Radboud Universiteit al meerdere malen laten zien dat ze op hoogstaand niveau opereren m.b.t. security, zoals de OV-chipkaart maar ook de stemcomputer.
Bij een bachelor-opleiding lijkt het me allemaal wat meer toepasbaar, het oude HBO onderwijs, en gaan ze niet verder dan hoe algoritme gebruikt worden lijkt mij.

De Master opleiding gaat wel zover als je aangeeft, die zijn wel met hogere wiskunde echt bezig te ontwikkelen, ipv het alleen maar toe te passen.
Nouja, niet dus. http://www.ru.nl/ds/education/courses/security_2012/ is de huidige security cursus, en waar er redelijk wat basiskennis is, is er ook veel ruimte voor: "gegeven protocol a, hoe maak je dit kapot"

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013