GeenStijl gaat in beroep tegen de beslissing van de rechtbank dat het linken naar Playboy-foto's als auteursrechtinbreuk kan worden gezien. Dat laat de redactie van het populaire weblog weten aan Tweakers.net.
Woensdag werd bekend dat Playboy-eigenaar Sanoma een rechtszaak van GeenStijl had gewonnen. Inzet was de vraag of GeenStijl mocht linken naar een bestand met naaktfoto's van Britt Dekker, die op dat moment nog niet waren gepubliceerd. De rechter vond van niet en GeenStijl had al laten weten het met die beslissing ten zeerste oneens te zijn.
De beslissing om wel of niet in hoger beroep te gaan, was echter nog niet genomen. Nu heeft het weblog besloten om dat wel te doen, laat blogger Peter van Vliet weten aan Tweakers.net. Woensdag noemde hij de beslissing 'doodeng voor elke journalist en iedereen die een website beheert'. "Bij elke hyperlink moet je je voortaan afvragen of je daarmee niet extra ruchtbaarheid geeft aan mogelijk inbreukmakend materiaal", zei hij.
De rechter oordeelde woensdag dat hyperlinken naar auteursrechtelijk beschermd materiaal niet per se in strijd met de wet is, maar wel onder bepaalde voorwaarden. GeenStijl maakte de foto's openbaar voor een nieuw publiek; zonder de actie van het weblog zou het grote publiek geen toegang hebben gehad tot de foto's. Ook dat de site een commercieel belang had bij het publiceren van de foto's, woog de rechter mee.
GeenStijl werd veroordeeld tot het betalen van een nog onbekende schadevergoeding en de proceskosten van ruim 28.000 euro. Overigens beweerde GeenStijl dat Sanoma de foto's bewust zou hebben gelekt, maar dat ontkent het mediabedrijf. Sanoma wilde zelfs dat GeenStijl bekend zou maken wie de tip over de foto's naar GeenStijl had gestuurd, maar daarmee ging de rechter niet akkoord.
[Reactie gewijzigd door Kokswijk op 13 september 2012 15:02]
Sinds wanneer is wijzen op iets dat iemand anders openbaar online heeft gezet een openbaarmaking?? Als ik er op wijs dat jouw huisdeur - grenzend aan de openbare straat - openstaat, ben ik er dan nu ook plotseling verantwoordelijk voor dat een aantal mensen die daarvan horen besluiten jouw huis leeg te gaan halen?GeenStijl maakte de foto's openbaar
Dat geldt voor elk nieuwsmedium die als eerste een link online zet. Het hele idee van een nieuwsmedium is dat het nieuwe dingen onthuld aan een groter publiek. Daarzonder heeft een nieuwsmedium geen bestaansrecht. En het interessante van de uitspraak is dat de rechter ook GeenStijl kwalificeert als nieuwsmedium.voor een nieuw publiek; zonder de actie van het weblog zou het grote publiek geen toegang hebben gehad tot de foto's.
Dat commerciele belang bij brengen van nieuws - al dan niet incl bronvermelding - heeft zo ongeveer elk nieuwsmedium. Zelfs elk blog dat ad-supported is kan worden gezien als 'met commercieel belang'.Ook dat de site een commercieel belang had bij het publiceren van de foto's, woog de rechter mee.
En dat klopt als een bus, want ook Tim Kuik heeft handenwringend zitten meeglunderen bij deze unieke uitspraak in de internetgeschiedenis. Is unieke jurisprudentie die m prima van pas komt nl:"Deze beslissing is doodeng voor elke journalist en iedereen die een website beheert: bij elke hyperlink moet je je voortaan afvragen of je daarmee niet extra ruchtbaarheid geeft aan mogelijk inbreukmakend materiaal. Met een verkeerde afweging riskeer je kennelijk een nader te bepalen schadevergoeding en een proceskostenveroordeling van bijna 30.000 euro. We zijn het ook niet eens met de achterliggende redenering: zeggen waar een foto te vinden is, is iets anders dan de foto openbaar maken, ook als de foto daardoor makkelijker te vinden is. Zo werkt het auteursrecht volgens ons niet en anders is het dringend aan hervorming toe, want op deze manier valt het internet op den duur stil"
BREIN-directeur Tim Kuik is 'verheugd' over het vonnis van GeenStijl. Ook ziet de directeur mogelijkheden om andere 'linksites' voor de rechter te slepen.
Sanoma-advocaat Christiaan Alberdingk Thijm zei in een verklaring dat het vonnis alleen voor GeenStijl geldt. Dit erkent Kuik, al noemt hij de drie criteria die de rechtbank aanstipte (interventie, nieuw publiek en winstoogmerk) ook toepasbaar op andere websites. [bron]
[Reactie gewijzigd door Cheetah op 13 september 2012 22:14]
En precies dat is dus een radicale switch ten opzichte van alle uitspraken tot nu toe, die een glijdende schaal veroorzaakt. Er is nl geen beschikbaarheid op internet zonder een uploader.maar dat is nou juist wat de rechter geoordeeld heeft: dat het simpele feit van beschikbaarheid op internet nog geen openbaarmaking (in de zin van de auteurswet) is.
Volgen kan ik die redenatie an sich ook wel, hoewel ik 't er niet mee eens ben. Ik snap die mening.ik kan het op zich wel volgen dat het betreffende artikel op GS wél een openbaarmaking is.
Moreel fout bezig? Ja, waarschijnlijk wel. Maar waar de 1 dat als moreel verwerpelijk ziet, ziet de ander het als flauwe of zelfs ludieke grap. Dat is het probleem met opinies over moraliteit.Als je (in plaats van de huiseigenaar erop te wijzen) midden in de stad een groot reclamebord neerzet dat de deur van adres X niet op slot zit, dan wil je toch niet serieus ontkennen dat je fout bezig bent?
Kijk, dat bedoel ik dus, nu kom je zelf in de war... want ook daar gaat het hier nou precies om: Ze hebben zelf niets gepubliceerd, en er staat niets van dat materiaal op hun site. Publiceren = openbaar uploaden = openbaar maken = auteursrechtenschending.Als ik foto's van een zojuist gebeurd item gemaakt heb [...] is het nog niet zo dat ze die foto's zonder mijn toestemming mogen publiceren[...]
Maakt het voor bovenstaand voorbeeld ook maar iets uit als dat geval 's nachts gebeurde, en de verslaggever zodoende 1 van de eersten was die het zag?De content was weliswaar beschikbaar, maar alleen voor diegenen (zeer beperkte/besloten groep) die al exact wisten waar [...]
En dat is nou nog een belangrijk onderdeel van het hele probleem hier: Jij vindt uitlekken van playboy foto's niet nieuwswaardig. Dat is een mening, want iemand anders kan dat wel nieuwswaardig vinden. GS komt zelfs met een beargumenteerde verklaring waarom ze het item nieuwswaardig vonden. Met die verklaring kun je het eens zijn of niet, maar waar we het hopelijk allebei over eens zijn is dat het geen individuele meningen moeten zijn maar duidelijke wetten, regels, richtlijnen en objectieve criteria die in een strafzaak bepalen wat een uitspraak wordt. Want anders heb je gewoon willekeur en daar zit niemand op te wachten.Dan zou je het nog kunnen hebben over uitzonderlijke situaties wanneer er bijvoorbeeld een maatschappelijk belang is bij het bekendmaken van iets, maar in dit geval ging het over gelekte Playboy-foto's, dus dat lijkt me niet van toepassing.
Nee dus. De 'criteria' die de rechter stelt zijn zo onspecifiek en zo breed interpreteerbaar als je het hebben wilt. Zoals hierboven beargumenteerd is de uitspraak van de rechter aan alle kanten breder te trekken vanwege een opeenstapeling aan opinies en morele waardeoordelen gecombineerd met wat rekbare onzincriteria om 't nog ergens op te laten lijken... en daarmee gewoon willekeur. En dat is precies waarom Tim Kuik deze uitspraak fantastisch vind: op basis van de halfbakken criteria die de rechter heeft bedacht kan hij hele sloten websites gaan aanklagen met die jurisprudentie. Of om Tim zelf aan t woord te laten: "de drie criteria die de rechtbank aanstipte (interventie, nieuw publiek en winstoogmerk) [zijn] ook toepasbaar op andere websites".Dat Tim Kuik zegt er blij mee te zijn, tja, was te verwachten, maar aangezien de rechter ook vrij specifiek is geweest in de redenen waarom hij tot zijn oordeel is gekomen
Met 'aangepakt worden' bedoel ik hier uiteraard dat Sanoma een take-down notice naar de hoster stuurt, en ze tevens verzoekt voor zover bekend gegevens van de uploader te verstrekken zodat deze uploader - als de openbaarmaker van Sanoma's content en auteursrechtenschender - vervolgt kan worden.Eigenlijk ben ik wat dat betreft verbaasd over jouw opmerking dat Sanoma maar de hoster moet aanpakken
[Reactie gewijzigd door Cheetah op 14 september 2012 14:04]
Je aanpassing van mijn illustratie snijdt geen hout, sorry. Tenminste, ik neem aan dat jouw tuin niet publiekelijk open en voor iedereen toegankelijk is?? Want dat waren die bestanden wel namelijk, ze stonden publiekelijk toegankelijk unencrypted op een openbare website.Je vergelijking met te playboy op straat heb je heel fijn aan je mening aangepast maar de rechter vond het toch subtiel anders.
Als je dan toch al een real-life voorbeeld wilt geven dan lag die stapel playboys in iemands tuin en niet op straat.
Het probleem is juist dat wat deze rechter vindt (mening) niet overeenkomt met hoe het is (juridische feiten). En dat heb ik hierboven behoorlijk dichtgeargumenteerd me dunkt.Het was helemaal nog niet openbaar gemaakt volgens de rechter.
[Reactie gewijzigd door Cheetah op 14 september 2012 15:07]
[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 13 september 2012 15:12]
[Reactie gewijzigd door leuk_he op 13 september 2012 16:18]
[Reactie gewijzigd door djwice op 13 september 2012 21:05]
Ik heb zojuist de volledige backend van tweakers.net online gezet.de site die de foto's hoste heeft gepubliceerd heeft de openbaarmaking al gedaan.
[Reactie gewijzigd door Kamiquasi op 13 september 2012 15:45]
Maar dat is wel vaker zo. Daarbij wordt het dus overgelaten aan individuele rechtszaken.Het resultaat is complete rechtsonzekerheid,
Als het in de wet zo duidelijk stond dan had de advocaat van GS dat ook duidelijk aan de rechter kunnen laten zien en dan had die gezegd "Oh. Ja, daar zeg je zo wat. Zaak gesloten."De auteurswet is redelijk duidelijk: alleen distributie van het materiaal zelf is een openbaarmaking. Een verwijzing niet.
( nadruk in cursief van mijn kant )Nu volgens de rechtbank in de onderhavige, specifieke omstandigheden sprake is van een bewuste interventie door GeenStijl, waarmee een nieuw publiek wordt bereikt, en die vanuit een winstoogmerk heeft plaatsgevonden, leidt dit tot het oordeel dat GeenStijl de fotoreportage openbaar heeft gemaakt.
Even daargelaten dat de content daar al snel niet meer beschikbaar was en GeenStijl snel naar een ondertussen ontstane mirror heeft aangepast...Is het weghalen van de link dan gelijk aan het stoppen met openbaar maken, ook al blijft de content beschikbaar op de locatie?
Op zich een leuk voorbeeld, maar het kromme in jouw verhaal zit 'm hierin:In het verlengde van de uitspraak van deze rechter is Tweakers dus verkeerd bezig, zij hadden de link niet mogen publiceren.
Dat is toch krom?
Op het moment dat Tweakers de link heeft geplaatst weten zij niet beter dan dat ze naar X linken en ook rond X een verhaal opbouwen. Als dat dan na verloop van tijd door Y wordt vervangen dan verandert dat niets aan de context waarin de link is geplaatst.Nu ben ik niet Tweakers-minded, en vervang de content achter de link door materiaal waar copyright op rust.
Je openbaart de link. Dat en niet meer. De link was eerst niet bekend, nu wel. Logisch want de link is gepubliceerd. Dus er is inderdaad openbaarmaking aan het brede publiek, maar niet van het werk maar van de link.Wie openbaart er dan aan het brede publiek?
A. Ik?
B. De hosting site?
C. Of GeenStijl?
[Reactie gewijzigd door pe1dnn op 13 september 2012 17:16]
[Reactie gewijzigd door brabbelaar op 13 september 2012 15:14]
[Reactie gewijzigd door Feydrautha op 13 september 2012 15:47]
Vaag gezegde, moet je weten waar de kok z'n lepel hangt als ie naar je fluit? Probeer het eens zo:de kok heeft horen fluiten maar niet weet waar zijn lepel hangt
[Reactie gewijzigd door djwice op 13 september 2012 22:12]
[Reactie gewijzigd door Glashelder op 13 september 2012 15:03]
Doet The PirateBay niet precies hetzelfde als Google?Google is volledig geautomatiseerd en derhalve niet vergelijkbaar.
[Reactie gewijzigd door Timo002 op 13 september 2012 16:17]
Nee.Doet The PirateBay niet precies hetzelfde als Google?
In die rechtszaak bleek dat meer dan 90% van het gedeelte materiaal op The Piratebay illegaal materiaal betrof. Dus die twee doen helemaal niet hetzelfde.. Op Google is ook illegaal materiaal te vinden maar de aantallen zijn niet te vergelijken (relatief gezien, het absolute aantal is niet relevant).Doet The PirateBay niet precies hetzelfde als Google?
Bij Google kunnen er ook resultaten tussen zitten die linken naar auteursrechtinbreuk. The Piratebay heeft hetzelfde en beide bedrijven verdienen geld met reclame inkomsten tussen de zoekresultaten. The Piratebay mag dat niet, Google wel...
Correct me if I'm wrong
Het verschil is dat Brein een zaak heeft gemaakt van TPB en niet van Google. Had Brein dat niet gedaan dan was er ook niets gebeurt met TPB (in Nederland).Echter blijf ik er bij dat TPB en Google (Bing / Yahoo / etc) exact hetzelfde doen. Linken naar iets wat automatisch gevonden wordt en niet door hunzelf gehost wordt. En als Google dat wel mag, dan mag TPB dat ook want daar zie ik geen verschil in!
Maar dat is niet de de gehele reden waardoor ze schuldig zijn bevonden.Google is volledig geautomatiseerd en derhalve niet vergelijkbaar. Geenstijl heeft hier doelbewust door een menselijk handelen iets gepubliceerd waarvan zij hadden kunnen weten dat dit niet de bedoeling was.
Dit is gewoonweg onzin, Brit had de foto's zelf ook gelinkt op Twitter en via Google waren ze bijzonder eenvoudig te vinden.. zo had ik ze zelf ook stiekem gevonden.GeenStijl maakte de foto's openbaar voor een nieuw publiek; zonder de actie van het weblog zou het grote publiek geen toegang hebben gehad tot de foto's.
[Reactie gewijzigd door Typecast-L op 13 september 2012 15:17]
De vraag is alleen, had Britt gelinkt naar de foto's voordat GeenStijl dat deed?Dit is gewoonweg onzin, Brit had de foto's zelf ook gelinkt op Twitter en via Google waren ze bijzonder eenvoudig te vinden.. zo had ik ze zelf ook stiekem gevonden.
Dan hebben we het nog niet eens over het Nieuws, elke nieuws show/website had het er over.
Ik denk dat dit enorm overdreven is. Iedereen had kunnen weten dat deze foto's nog niet waren gepubliceerd en dat het dan niet de bedoeling is dat je ze dan maar gewoon zelf publiceert."Bij elke hyperlink moet je je voortaan afvragen of je daarmee niet extra ruchtbaarheid geeft aan mogelijk inbreukmakend materiaal"
Dat kan zelfs al zonder deze uitspraak hoor mits Apple redelijkerwijs kan aantonen dat ze er schade door lijden.Met zo'n uitspraak zou bijvoorbeeld ook Apple sites kunnen aanklagen die leaks van de volgende iPhone publiceren.
Het werd uitgebreid in het nieuws behandeld dat Brit zelf de foto's via gelekt had.zonder de actie van GeenStijl zou het grote publiek geen toegang hebben gehad tot de foto's.
[Reactie gewijzigd door Typecast-L op 13 september 2012 15:05]
Uit het vonnis valt te lezen dat dat dus (ten tijde van de publicatie op GeenStijl) niet kon. Tenzij de advocaat van GeenStijl dat punt expres niet heeft betwist omdat hij deze liever in een hoger beroep zou gebruiken lijkt het me raar dat hij dit niet naar voren zou hebben gebracht.Iedere leek kon ze gewoon vinden door " Brit dekker playboy" te Googlen.
En dat zou een advocaat nou juist wel moeten doen. Zeker als dat een van de verweren zou zijn. Zelfs dan ben jij maar 1 persoon, tegenover de 200k+ bezoekers van GeenStijl elke dag.Ik weet uit eigen ervaring dat het wel kon, ik vond ze zonder enige moeite.
Dit is natuurlijk erg moeilijk hard te maken.
Denk aan een artikel op tweakers over de sleutel van BluRay films. Als je dan linkt naar een website waar de code volledig uitgeschreven staat, overtreed je dan de wet?Bij elke hyperlink moet je je voortaan afvragen of je daarmee niet extra ruchtbaarheid geeft aan mogelijk inbreukmakend materiaal
Vind ik dus ook... ondanks dat ik de rechter in gelijk stel.Alleen al om principiële redenen zou ik dat arrest liever ongedaan gemaakt zien.
[Reactie gewijzigd door BlaDeKke op 13 september 2012 15:32]
[Reactie gewijzigd door Ossebol op 13 september 2012 15:39]
Wellicht als verzachtende omstandigheid, maar let wel...In mijn ogen zou het feit dat Britt de foto's zelf wereldkundig heeft gemaakt op zijn minst als verzachtende omstandigheid moeten gelden...
[Reactie gewijzigd door Ossebol op 13 september 2012 15:48]
En dat is nou juist het probleem (volgens de redenatie in het vonnis). De file host indexeert niet, er waren geen links naar het bestand elders (als die er wel waren mag ik hopen dat ze dat aangevoerd hadden), en de bestandsnaam was ook niet 1-2-3 te raden mocht je toevallig wel de host weten maar niet de exacte URL.Je moet alleen weten hoe je moet zoeken...
Als Sanoma haar had aangeklaagd wegens inbreuk op auteursrechten wellicht wel, maar dat hebben ze niet gedaan, dus nee ze is niet schuldig daaraan.Vraag me af of Britt zelf ook schuldig is door zelf te linken via Twitter, maar dat terzijde.
Juridisch gezien juist wel - en dat is maar goed ookJe hoeft niet ergens voor aangeklaagd te worden om er schuldig aan te zijn
[Reactie gewijzigd door Dark0z op 13 september 2012 15:06]
[Reactie gewijzigd door bkvwijnen op 13 september 2012 15:09]
Op dit item kan niet meer gereageerd worden.
© 1998 - 2013 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl • Hosting door True