Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 87, views: 25.552 •

Xs4all heeft aangekondigd dat het standaard ipv6 zal activeren op alle nieuwe internetaansluitingen voor consumenten. Tot nu toe moeten abonnees het protocol, dat een praktisch oneindig aantal ip-adressen biedt, handmatig inschakelen.

De invoering van ipv6 bij Xs4all begon al in oktober 2002 toen de isp het protocol als eerste Nederlandse provider beschikbaar maakte op zijn netwerk. De uitrol van ipv6 kwam flink op stoom toen klanten in augustus 2010 de mogelijkheid kregen om de ipv4-opvolger te activeren. Xs4all laat inmiddels weten dat het vanaf donderdag alle nieuw opgeleverde internetverbindingen die het aan consumenten levert van ipv6 zal voorzien.

Volgens de provider hebben momenteel bijna 19.000 abonnees ipv6 handmatig geactiveerd. Daarmee stelt de isp momenteel de grootste toeleverancier van ipv6-connectiviteit aan particulieren binnen Europa te zijn, waarbij het zich baseert op cijfers van RIPE NCC. Deze organisatie is verantwoordelijk voor het uitdelen van ip-blokken binnen Europa.

Door ook nieuwe aansluitingen standaard ipv6-adressen te geven, wil Xs4all de uitrol van het 'nieuwe' protocol versnellen. De provider geeft echter nog niet aan wanneer het protocol voor al zijn klanten geactiveerd zal worden.

Xs4all doet ook mee aan de World IPv6 Launch die op 6 juni wordt gehouden. Op deze dag zullen een aantal vooraanstaande bedrijven en organisaties officieel ipv6 in gebruik nemen. Onder andere Facebook en Google zullen aan de World IPv6 Launch deelnemen. Met de invoering van ipv6 wordt overgegaan van 32bit- naar 128bit-adressering, met als gevolg dat er theoretisch 340 biljoen biljoen biljoen adressen beschikbaar komen.

Reacties (87)

Ja ze moeten ondertussen wel he :P

Als het op is is 't op.
Ik vraag me af of dit er niet voor zorgt dat mensen problemen krijgen. Krijgen deze mensen namelijk enkel een ipv6 adres... Veel websites kunnen namelijk nog niet goed omgaan met deze ip adressen. Daarbij moet je niet alleen denken aan de DNS (AAAA) records, maar ook de validatie en database velden van websites. Veel ipadressen zullen waarschijnlijk fout worden opgeslagen.

Natuurlijk moet het een keer gebeuren, en ik vindt het goed dat xs4all deze stap zet.
Ze krijgen natuurlijk zowel IPv4 als IPv6 en applicatie ontwikkelaars hadden al meer dan 15 jaar om zich hierop voor te bereiden.
Applicatiebouwers wel ja, maar ik moet eerlijk bekennen dat mijn eigen site het volgensmij ook niet aankan. Het ip-veld in de database is simpelweg te kort.
Dat zou wel het laatste zijn waar ik me druk om zou maken. Inet in pgsql kan gewoon beide versies aan.

Zorg eerst maar eens dat ze uberhaubt op je server kunnen komen.
Als het goed is, maakt jouw server wel verbinding met de database server via IPv4, maar de response naar de client toe, kan dan gewoon over IPv6.

Overigens moet je gewoon namen gebruiken i.p.v. harde IP adressen. Dan heb je er sowieso geen last van.
Ik kan me even geen beeld vormen wat je bedoelt met "Het ip-veld in de database is simpelweg te kort".
Welke database? Heb je een website met een eigen database die iets doet of zo?

Ik kan je uit eigen ervaring zeggen dat IPv6 bij XS4ALL vlekkeloos werkt. Ik heb IPv6, ik connect met IPv6 en mijn website die op een server bij mij thuis draait is met IPv6 te bereiken en heeft ook een AAAA record bij mijn DNS hoster.

Natuurlijk moest dit gestest worden en daarom was IPv6 nog geen standaard connectiviteit, maar het is nu inderdaad de tijd om iedere nieuwe aansluiting (ook) van IPv6 te voorzien. Het duurt nog maar een paar maanden dat RIPE geen IPv4 blokken meer kan uitgeven. En dan is het echt maar een kwestie van tijd dat de volgende nieuwe XS4ALL klant geen IPv4 adres meer kan krijgen.
Van die 15 jaar voorbereiding is maar bar weinig te merken, het is echt onvoorstelbaar hoeveel professionele netwerkapparatuur pas sinds heel kort of zelfs nog helemaal niet ipv6 ondersteunt...
Als de markt er niet om vraagt is er ook geen ontwikkeling. Tot 2 jaar geleden was er geen noodzaak.
Als een vendor zichzelf professioneel noemt maar niet of pas sindskort IPv6 support heeft zou ik toch maar gaan twijfelen over de kwaliteit van zijn producten.
IPv4 adressen zijn ook als IPv6 te versturen met padding, en het is onmogelijk om nu al puur IPv6 te "internetten" aangezien een groot deel van alle webservers het nog niet ondersteunt.

Probleem zit hem in de netwerk hardware die niet overal tot het einde aan toe IPv6 slikt.

Denk ook niet dat mijn 4-5 jaar oude Tele2 kastje snapt wat ik bedoel als ik IPv6 tegen hem zeg.
IPv4 adressen zijn ook als IPv6 te versturen met padding
Er is in de IPv6 range inderdaad een gebied gereserveerd voor IPv4 adressen, maar dat betekent niet meteen dat een IPv6 host zonder meer zomaar met een IPv4 host kan communiceren. De IPv4 host kan namelijk alleen pakketjes sturen naar IPv4 adressen, dus er zal iets van address translation plaats moeten vinden. Feitelijk zit je dan gewoon ofwel achter NAT (address translation door de provider of router oid), ofwel je hebt gewoon een IPv4 adres (address translation door het OS).

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 31 mei 2012 20:31]

Klanten krijgen ook nog een IPv4 adres hoor, dat verdwijnt voorlopig nog niet. Ze krijgen er nu ook een IPv6 adres bij.
128bits... Maar zou het genoeg zijn?
http://xkcd.com/865/
De aarde heeft een oppervlak van 510.065.284,702 vierkante kilometer als we de Wikipedia mogen geloven. Het aantal IPv6-adressen is 3,4 keer 10 tot de macht 38. Er gaan een biljoen (miljoen keer miljoen) vierkante millimeter in een vierkante kilometer. Dit geeft 667.134.927.874.467.426 IPv6-adresen per vierkante millimeter aardoppervlak. Dat is voldoende voor 155 miljard IPv4-internetten voor elk van die vierkante millimeters. Echt heel snel gaat dat niet op.
(bron)

[Reactie gewijzigd door Honbrifcl op 31 mei 2012 18:20]

De xkcd strip gaat over nano bots, dat is nog een factor miljoen kleiner. In 2d is dat maar 667.134 ip-adressen per vierkante nano meter (je zit er overigens een factor duizend naast per vierkante mm). Oftewel een 0,6mm dikke laag van deze nanobots over de hele aarde zouden alle IPv6 adressen op gebruiken ;).

Op aarde zullen we er voorlopig in ieder geval niet meer door heen gaan, tenzij er veel te grote blokken worden gegeven aan bepaalde bedrijven maar dat zal wel meevallen.
edit:
comma gemist in het aantal km2

[Reactie gewijzigd door PuzzleSolver op 31 mei 2012 20:14]

even een kanttekening/reality check.
elke thuis gebruiker krijgt straks minimaal een /64 en grote kans dat het een /56 gaat worden. (bedrijven krijgen een /48, of kleiner)

nu sluit je wel meer dan 1 computer aan thuis maar niet 64 of 72bit's aan computers. enorme hoeveelheden van de adres ruimte zullen dus praktische onbenut blijven.

nu is 56bit aan adres ruimte een hele hoop ruimte. maar niet zo veel als hierboven wordt geschetst.

(een iets realistische manier om het verschil in ruimte duidelijk te maken: ISP's krijgen hun adressen in blokken van /32... dat betekend dat er met IPv6 even veel ISP's kunnen zijn als dat er totaal aan adressen waren op het IPv4 internet, elke met ruimte voor zeker 16.7 miljoen klanten)
even een kanttekening/reality check.
elke thuis gebruiker krijgt straks minimaal een /64 en grote kans dat het een /56 gaat worden. (bedrijven krijgen een /48, of kleiner)
XS4ALL geeeft /48's aan de klanten (IPv6 prefix: 2001:980:4e68::/48), dus dan gaat het al hard.
Nu is het ook de bedoeling dat ipv6 anders gebruikt gaat worden dan ipv4.
Je kunt dan bijvoorbeeld iedere server een /80 toekennen, iedere service en iedere site een eigen IP, etcetera.
Er zal best wat verloren gaan, zeker aan consumentenaansluitingen, maar de address space is gewoon ontiegelijk groot.
Ik heb liever dat er vandaag overgestapt wordt dan morgen hoor, maar het zal nog wel even duren vrees ik. Zolang de noodzaak er niet is, zijn de meesten vreselijk laks.
Mijn servers en sites zijn allemaal IPv6 Ready & Connected. AAAA records overal doorgevoerd, en netwerken die nog niet klaar zijn hebben IPv6 tunnes liggen. Ik ben er klaar voor! (En mijn bedrijven dus ook)
Hoe staat het ondertussen met de beschikbare ipv4 adressen?

Vorig jaar werd daar zo paniekerig over gedaan dat ze ongeveer op zouden zijn, maar sindsdien eigenlijk weinig meer over vernomen.
Ze zijn de-facto op. Er zijn nog wel wat voorraadjes maar het is erg lastig om daar bij te komen. Ze zullen wel nooit helemaal opraken, maar het wordt steeds moeilijker om ze nog te krijgen.

Veel bedrijven lijken zich een beetje te schamen voor het probleem en verzwijgen het daarom. Naar de buitenwereld toe wordt beweerd dat er nog ruim voldoende ipv4-adressen op voorraad zijn terwijl het intern knijpen is. Bedrijven verbergen hun problemen wel vaker voor klanten.
Mijn eigen organisatie heeft nog duizenden ongebruikte adressen, maar doordat die adressen over vlans zijn verdeeld is er niet echt veel beschikbaar. Even 5000 adressen extra inzetten is een probleem.

Er is inmiddels ook een stevige handel in tweedehands ipv4-adressen op gang gekomen. Per adres wordt tussen de 10 en de 20 dollar betaalt. Das dus best veel voor iets dat eigenlijk gratis is.

Als je wil kan je dus nog steeds adressen krijgen, maar het wordt steeds moeilijker. Bedrijven beginnen daarom maar naar andere oplossingen te kijken, uiteindelijk wordt er toch gekozen voor de goedkoopste oplossing en ipv4-adressen kopen zal dat steeds minder vaak worden.

[Reactie gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 31 mei 2012 18:01]

Huh? VLANs met publieke IP-adressen??

Idioterie. Werkstations die niet persé van buitenaf benaderd hoeven te worden, kunnen gewoon in een private subnet/VLAN geplaatst worden en via NAT met het internet communiceren tbv het web. NAT is dan wel een tussenoplossing voor de IPv4 krapte, maar het werkt wel heel erg goed.

Een bedrijf die ieder apparaat binnen het bedrijf een publiek IPv4 adres geeft, is wat mij betreft niet goed bij zn hoofd (het hoofd ICT dan he).

[Reactie gewijzigd door Pmf1971 op 31 mei 2012 20:42]

Als jij 15 jaar geleden begonnen bent met je eigen op netwerk en je gewoon nog een klasse b kreeg als je daar om vroeg ga je toch niet omnummeren als het niet hoeft. Omnummeren is echt een helse klus.
Er is weinig mis met VLAN's en publieke adressen. Toen ik mijn loopbaan begon had mijn werkstation zelfs een ongefilterde directe verbinding met de backbone van de ISP waar ik werkte. Met public IP.

Tegenwoordig gooi je er natuurlijk wel wat beveiliging tussen, maar er is geen enkele reden om niet de publieke te gebruiken. Al mijn apparaten thuis (incl printers, telefoons en computers) hebben een publiek IPv6 adres, maar ze zijn niet van buiten te bereiken, op een paar specifieke poorten na.
wereldwijd zijn ze op. de voorraad is op verdeel over de 6 wereld-delen (aan de RIR's)
in Europa heeft RIPE NCC (de RIR voor europa) ze bijna op verdeeld, in azie is het al zo ver.

maar dat verdelen gaat per block, en ISP's krijgen adressen in relatief grote blokken, en hebben dus nog een voorraad als de RIR's zijn adressen al heeft verdeelt.
dat is waar ze nu zijn in azie, en dat is waar we snel (dit jaar) zullen zijn in Europa.
Vraag mij af of alle smartphones ook al IP-V6 aankunnen?
Als ze een beetje recente versie van Android, iOS of Windows Phone draaien in ieder geval wel.
Comparison of IPv6 support in operating systems
Windows Phone heeft net geen support voor IPv6 (Windows Mobile had het wel en zelfs het antieke Symbian heeft het)... zegt dus veel over Microsoft.
Nou vertel: wat zegt het dan over microsoft?

Eerder hadden ze het wel, nu niet meer. Ze kunnen het dus wel, maar hebben het er blijkbaar bewust uitgelaten. De argumenten van deze overweging ken ik niet, jij wel?
Occam's razor: Dat zegt dat ze gerushed hebben om op de markt te komen.
Dat geloof ik niet eens. Dat zou echt te slecht zijn. Alle moderne mobiele telefoons hebben IPv6 aan boord, dat kan haast niet anders. Dit lijkt me trolling.
Was het maar waar. Het is echt zo: De huidige WP heeft praktisch gezien geen ondersteuning voor IPv6.
De functionaliteit is in het OS aanwezig, maar het lijkt niet mogelijk om een IPv6 adres te verkrijgen, waardoor je er praktisch niets mee kunt.
Zie deze link voor wat meer (on?)duidelijkheid.
Dat is geen Windows Phone, dus is het normaal dat het bij u wel werkt.
Jammer dat er van Android alleen 4.0 in staat. Er komen nog steeds devices uit met 2.3.3 en er zijn nog heel veel toestellen met 3.x
Ik denk zelfs dat er meer apparaten zijn die draaien op 2.3 als op alle andere versies (4.0, 3.x, 2.1, 2.0, 1.6, 1.5...) samen.

Het betekend in ieder geval dat mobiele providers nat moeten toepassen.
IPv6 heeft 8 adres blokken in plaats van 4.
*edit: correctie op aantal blokken, was in de veronderstelling dat IPv6 6 blokken had.

[Reactie gewijzigd door ArmadaOne op 31 mei 2012 18:23]

Dat klopt niet. IPv6 heeft 8 blokken i.p.v. 4. Het getal erachter slaat alleen op de versie, niet om het aantal blokken.
Dat klopt dus niet (+1 disagree).

IPv4 heeft een 32bit address-space (4 bytes)
IPv6 heeft een 128bit address-space (16 bytes)

Bron:
http://tools.ietf.org/html/rfc3493
Page 2
1. Introduction

While IPv4 addresses are 32 bits long, IPv6 addresses are 128 bits long.
Edit:
IPv6 heeft 8 adres blokken in plaats van 4.
*edit: correctie op aantal blokken, was in de veronderstelling dat IPv6 6 blokken had.
Dus, voor de duidelijkheid:
IPv6 heeft 8 16-bits blokken.
IPv4 heeft 4 8-bits blokken.

We hebben het niet over een kleine vergroting van de capaciteit.
Zie ook Honbrifcl in 'nieuws: Xs4all gaat nieuwe klanten automatisch van ipv6 voorzien'

[Reactie gewijzigd door psyBSD op 31 mei 2012 19:36]

Niets, het bestaat al sinds eind jaren 90 :p
Tijd voor IPv7 :+
Bij dit artikel mag de kanttekening geplaatst worden dat Xs4all het nog niet voor elkaar krijgt om mobiel internet gebruikers van IPv6 te voorzien, en dat ze ook nog niet weten wanneer dat gaat komen, helaas :)
Opzich niet zo gek, want Xs4all is een virtuele mobiele provider. En daarin afhankelijk van zijn moederbedrijf, KPN. Die zijn nog niet IPv6 ready.
Daarnaast probeerde ik vorig jaar, als trouwe klant van xs4all, een nieuw modem te krijgen met ipv6 (om mijn oude instabiele modem te vervangen). Ik kreeg het niet voor elkaar en zit nu bij Caiway.
Dat is vreemd? Ik heb dat met 1 belletje geregeld, en kreeg een Fritzbox 7340 opgestuurd. Ik heb al iets van anderhalf jaar IPv6 toegang, en ben een gewone abonnee, geen bedrijf.
Hun 3G failover routers zullen dus een tunnel moeten gebruiken wanneer de vaste lijn down is.
"het protocol, dat een bijna oneindig aantal ip-adressen biedt"

Eh... is dit niet net zo "bijna oneindig" als het aantal ipv4 adressen? Of allebei niet?
Alle ipv6 adressen maal 2 is toch nog steeds niet "bijna oneindig"?
"bijna oneindig" is sowieso een nietszeggende uitdrukking natuurlijk...iets is óf oneindig, óf niet oneindig. Er is geen bijna oneindig, half oneindig of een kwart oneindig.

[Reactie gewijzigd door grapefruit op 31 mei 2012 18:00]

De vraag of oneindig uberhaupt in de werkelijkheid bestaat of alleen in ons beperkte menselijke begrip van de werkelijkheid is natuurlijk een hele andere vraag. Voor het doel is de hoeveelheid mogelijke IPv6 adressen in de voorzienbare toekomst zo goed als oneindig.
praktisch oneindig. Zo, opgelost!
Practisch oneindig is dus maar tijdelijk. Kijk naar het nanobot voorbeeld hierboven; 0.6 mm laag aan nanobots met een IP adres op het aardoppervalk put de adressen al uit.
0.6 mm laag aan nanobots met een IP adres op het aardoppervalk put de adressen al uit.
Gelukkig zal het nog wel wat maanden duren voordat het zover is, dus vooralsnog lijkt de huidige pool aan adressen wel even genoeg.

Er moet natuurlijk een balans worden gevonden. Het is natuurlijk geen probleem om een IPvX protocol te definieëren dat bijvoorbeeld een 2e macht van het huidige aantal IPv6 adressen bevat, maar dat betekent ook dat de benodigde adresruimte voor de commicatie zelf vergroot wordt, en dat heeft direct een enorme impact op zowel de hoeveelheid verkeer voor alleen al de adressering, maar ook voor het administreren van de adressen zelf.
Of een dyson sphere met IPv6 nodes in elke 130 m3 van de bol rond de zon, net boven de baan van de aarde.
mensen zagen al heel snel na openstellen van het internet aan het grote public dat IPv4 onvoldoende zou zijn (de ontwikkelaars van IPv4 zei zelf er over dat het als onderzoeks-project bedoeld was... en hem was niet verteld dat het onderzoek oneindig zou door draaien)
IPv4 is dus nooit als als oneindig gezien.
Het is 2^96 keer zoveel
Hier is alles IPv6 ready.. alleen Ziggo schiet niet echt op met het invoeren van IPv6. Volgens Ziggo zelf komt het op de helf van 2012 maar dat bericht is ook alweer een paar maanden oud.