Xs4all biedt nog maar twee adsl-abonnementen

Xs4all heeft zijn portfolio adsl-internetabonnementen vereenvoudigd en biedt nog maar twee pakketten aan. Klanten met een Lite-, Basic- of Fast-abonnement krijgen door de overstap een snelheidsverhoging dan wel prijsverlaging.

Xs4all biedt vanaf deze week nog maar twee soorten internetabonnementen aan: Internet Basis en Internet Extra. Hierbij gaat het om de vdsl- dan wel adsl-pakketten; daarnaast biedt Xs4all nog twee glasvezel-internetpaketten: Glas Basis en Glas Extra, met respectievelijk symmetrisch 50Mbps en 100Mbps.

Van de adsl-abonnementen wordt Internet Go, net als voorheen, niet actief aangeboden, maar voor bestaande klanten verandert er niets. Internet Start krijgt alleen een naamswijziging naar Internet Basis en behoudt dezelfde snelheden en prijs. Internet Lite, Basic en Fast gaan op in Internet Extra. Voor Lite-gebruikers betekent dit dat ze hun up- en downloadsnelheid van respectievelijk 2Mbps en 20Mbps bij een gelijkblijvende prijs zien verdubbelen naar 4Mbps en 40Mbps, mits die snelheid beschikbaar is op hun locatie.

Basic behoudt de huidige snelheid en krijgt een prijsverlaging van 55,92 euro per maand naar 40,67 per maand. Voor Fast bedraagt de prijsverlaging zelfs 35,59 euro per maand, maar bij het maandtarief van 40,67 euro per maand komt wel 20,34 euro voor het hosten van een website. De wijzigingen worden in oktober, november en december doorgevoerd en Xs4all stuurt klanten in de komende weken een brief over de gevolgen voor hun abonnement.

Adsl-aboNieuw aboMaximale internetsnelheidMaandtarief
Internet Go Ongewijzigd
Internet Start Internet Basis Ongewijzigd:
  • download: 8 Mbps
  • upload: 1 Mbps
Ongewijzigd (€ 30,50 p.m.)
Internet Lite Internet Extra Verhoogd:
  • download: 40 Mbps
  • upload: 4 Mbps
Ongewijzigd (€ 40,67 p.m.)
Internet Basic Internet Extra Ongewijzigd (40/4 Mbps) Van € 55,92 p/m naar € 40,67 p.m.
Internet Fast
(incl. Adv. Website)
Internet Extra Ongewijzigd (40/4 Mbps) Van € 76,26 p.m. naar € 40,67 p.m. + € 20,34 p.m. voor Advanced Website

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

05-10-2012 • 15:06

124 Linkedin

Submitter: --Mark--

Reacties (124)

124
124
79
6
0
16
Wijzig sortering
Anoniem: 120539
6 oktober 2012 09:28
Interessant: Als je nu een DSL lite (20mbit) hebt kun je deze online omzetten naar een basic. De kosten zijn hetzelfde geworden. Deze wijziging wordt geautomatiseerd doorgevoerd, waardoor je binnen een aantal minuten al van 20/2 naar een hogere snelheid gaat. Bij mij is de upload inmiddels naar 3, en de download volgens het modem op 37.
Dit gaat alleen op als je al op een lijnkaart zit die VDSL aan kan. En je een modem hebt die VDSL aan kan. Indien je niet voldoet aan een van deze twee voorwaarden dan duurt het een stukje langer voor je kan genieten van een hogere snelheid.
Valt me tegen dat Internet Start (nu Basis) geen verhoging krijgt, daar zit ik eigenlijk al een jaar of twee/drie op te wachten. Ik weet wel dat een tientje per maand extra voor 32Mbit meer geen slechte deal is, maar het blijft toch een tientje per maand meer...
Op heel veel plaatsen kan men niet hoger leveren dan 8 Mbit dus een groter abonnement is dan niet nuttig voor vele. Een van de redenen dat ik over ben gestapt naar een ziggo alles in 1 pakket.

Wat mij erg tegenvalt is de kwaliteit van die Ziggo Modem. Op dit moment dus ook het Wifi Signaal daarvan uitgezet en een FritzBox als router in gebruik. Werkt een stuk beter alleen max van de FritzBox is 54 mbit. Beetje jammer dus op een 60 mbit lijn. Binnenkort dus kijken naar nieuwe FritzBox. Of heeft iemand anders tips voor top routers met een sterk wifi signaal?

[Reactie gewijzigd door MrvdB op 5 oktober 2012 15:49]

Of heeft iemand anders tips voor top routers met een sterk wifi signaal?
Ik zou eens voor een Engenius gaan kijken
heeft geen hol met je signaal sterkte te maken, mischien moet je hem op n zetten dan zou je 150mbps moeten kunnen halen.
b/g is inderdaad tot 54mbps. mocht dat ding het niet supporten, vrijwel elk nieuw wifi router/modem heeft bgn.
je kan niet hoger, want dat is ADSL. Die wil geloof ik niet echt hoger dan 8 Mbit.
Volgens mij kan dat tot 16mbit. Sommige koper lijnen zijn echter zo slecht, zoals bij mij, dat die snelheid niet eens gehaald wordt.
Het is inderdaad bij mij ook het koper wat hem de das om deed. Ik ben 16 jaar abonnee geweest bij xs4all (vanaf de modem-tijd dus), maar het was gewoon niet meer te doen. Ik zit in de nieuwbouw, dus met nieuwe kabels, maar sneller dan 6Mb werd het niet. Ik bleef vooral vanwege de eigen IP-adressen (met zelf instelbare reverse DNS), native IPv6, en shell account. Maar begin dit jaar stortte de snelheid ook nog eens regelmatig in tot 1-2Mb, of niks, en was het geen doen meer. Met pijn in het hart dit jaar overgestapt naar Ziggo. Dan maar een dynamisch adres en een IPv6-tunnel, maar wel 60/6 inmiddels.

Overigens, voor de stadsmensen die roepen dat de tijd van koper voorbij is: vergeet niet dat er nog hele regio's zijn waar niks anders ligt...
Anoniem: 44174
@etaoin5 oktober 2012 18:12
De tijd van koper is ook voorbij, Nederland krijgt in hoog tempo glas. De grote steden deze keer later dan de kleine dorpen.
De tijd van koper is ook voorbij, Nederland krijgt in hoog tempo glas. De grote steden deze keer later dan de kleine dorpen.
Dat hoge tempo valt vies tegen hoor. Nieuwbouw zie je ze wel direct aanwezig zijn. Maar kleine plaatsen zie je geen glas nog. Ook daar geld wederom: het is duur aan te leggen, en het animo is niet bijzonder groot.
Ik woon anders in een kleine plaats en heb toch echt glasvezel, de kleine dorpen om dit dorp een hebben het ook.
Dan heb je geluk en ben je een uitzondering. Glas is in het grootste gedeelte van het land of niet te krijgen of niet te betalen. Waar ik woon zijn de aansluitkosten 1500euro en 10mbit FD kost al gauw 50e p/m, 50mbit was 150e p/m oid. Maar je kon wel 1gbit krijgen :) alhoewel dat bijna netzoveel per maand kost als de aansluitkosten.
belachelijk!
Dan te bedenken dat Nederland al vol glas licht sinds de jaren 80!!!!
Had in 2000 een nieuwbouwhuis gekocht, waarbij er meteen glas in heel de wijk is aangelegd. Door geschillen tussen UPC en de woningbouw/gemeente over de exploitatie heeft dat glas nooit het licht gezien.
De jaren dat ik er gewoond heb had ik ADSL, maar haalde altijd maar max. 1/3 van wat er in theorie mogelijk was.

Ik had het vermoeden (conspiracy-theory) dat de openbare voorziening (koper) express brak werd aangelegd om mensen over te krijgen op glas, maar dan moeten ze niet gaan lopen k#tten over de exploitatie van dat glas......
. Ik zit in de nieuwbouw, dus met nieuwe kabels, maar sneller dan 6Mb werd het niet.
een veel gemaakte denkfout is dat nieuwbouw automatisch nieuwe kabels betekend, maar niets is minder waar. ik ken mensen die op een straatkast zitten van 20 jaar oud, terwijl het huis 2 jaar oud is. D'r stond op die plek vroeger een flat.

het is prima mogelijk dat je rot koper hebt dus.

[Reactie gewijzigd door arjankoole op 5 oktober 2012 16:25]

En belangrijker, nieuwbouwwijken krijgen tegenwoordig zelden of nooit meer een nieuwe wijkcentrale. Soms lopen al die lijnen over 3 kilometer koper naar een bestaande colo.
Overigens, voor de stadsmensen die roepen dat de tijd van koper voorbij is: vergeet niet dat er nog hele regio's zijn waar niks anders ligt...
Zoals binnensteden, waar "effe wat glas poten" wel een andere bezigheid is dan in de nieuwbouwwijken buiten het centrum.
Of bedoelde je dat niet :+
idd buiten de bebouwde kom dus op het platteland komen de kabeljongens niet dat is te duur. De mensen moeten dus idd internetten via adsl en dat zijn er nog een heleboel.
ADSL doet max 8/1Mbit. ADSL2+ daarin tegen kan 24/2Mbit als ik me niet vergis in de upload snelheid.
De maximum snelheid hangt helemaal af van welke standaard je gebruikt.
http://en.wikipedia.org/w...riber_line#ADSL_standards

Wat ik heb:
ADSL ITU G.992.1 Annex A ADSL over POTS 12.0 Mbit/s - 1.3 Mbit/s

Maximaal 12 Mbps dus. Ik haal zelf 6 Mpbs, omdat ik op zo'n 3-3.5km van de centrale zit.

Deze vorm van ADSL lijkt me het snelste: (ADSL2+ Annex M):
ADSL2+ ITU G.992.5 Annex M ADSL2+M 24.0 Mbit/s - 3.3 Mbit/s

En dan is er nog VDSL:
http://en.wikipedia.org/w...riber_line#VDSL_standards
Tot 100 Mbps zelfs ! Ik neem wel aan dat je dan zo'n beetje op een centrale moet wonen.

[Reactie gewijzigd door 280562 op 5 oktober 2012 15:44]

Tot 100 Mbps zelfs ! Ik neem wel aan dat je dan zo'n beetje op een centrale moet wonen.
Dat valt mee, maar er moet wel glas liggen tussen je straatkast (waar jouw koper termineert) en de wijkcentrale.

Ik woon op zo'n 200 meter van die straatkast, en haal netjes de snelheid die het nu nog is. (20/2). De Fritz!box traint echter op 52/5.2. Ik woon op dik 2 km van de wijkcentrale. (ik fiets er langs op weg naar mijn werk)

Ik geloof dat de maximale koper-afstand 300 meter is. Daarboven kun je beter ADSL2 gebruiken geloof ik, want dan blijft er niets over.

[Reactie gewijzigd door arjankoole op 5 oktober 2012 16:23]

Relatief lang geleden dat een prijs of snelheidswijziging van een ISP nog in het nieuws is geweest. Vroeger leek die concurrentie veel hoger, zeker toen er nog datalimieten werden gehanteerd. Overigens vind ik die prijzen nog vrij hoog, zeker naar Nederlandse normen. Zelfs in België haalt men bij Scarlet dezelfde snelheden, zonder datalimiet voor dezelfde prijs...
Er valt momenteel weinig snelheidswinst te boeken op ADSL/VDSL. Het zit een beetje aan de max. Dus is er weinig ruimte voor nieuwe abbo's of snelheidsverhogingen.

Misschien in de toekomst door bundeling van aderparen, dat er weer nieuwe abbo's komen.
Dat is niet waar. Mijn vdsl modem zegt dat mijn verbinding makkelijk naar 80/20 kan
vdsl kan dat als je een dubbel paar kabels hebt, dus met 2 x 2 kopperdraadjes kan die snelheid.
Nope. 1 pair kan theoretisch met vdsl2 tot 100/100, en dat is wat de attainables op gebaseerd zijn.

In de praktijk biedt KPN geen hogere snelheden dan 50/5 omdat anders de rest van de wijkcentrale een kutsignaal heeft dat volledig overschreeuwd wordt door die ene aso verbinding. Met pairbonding is dus 100/10 mogelijk.
"kutsignaal" , Dat is nieuw voor mij. Is dat een vakterm? :D
Vaktaal uit de p0rn industrie denk ik :)
Ik zit eigenlijk wel met smart te wachten op een snelheidverhoging van mijn glas verbinding.
Ben zelfstandige IT-er en heb bewust voor XS4ALL gekozen voor een glasabonnement (die wel erg veel lijkt op het thuis abonnement).
XS4ALL levert max 100Mbps.
Het glas is geschikt voor 1000Mbps (een aantal andere aanbieders hebben of hadden dit in het assortiment).

Ik zou heel erg graag overstappen naar 500Mbps of 1000Mbps. De abbokosten bij de concurrenten lagen rond de 100 euro per maand (alleen internet) voor de 1000Mbps, acceptabel voor een zakelijke internet verbinding..
Puur uit interesse: Waarom voldoet 100Mbps nu niet als zelfstandige? Heb je het dan over backuppen? Ik zou me kunnen voorstellen dat als je een kantoor had dat 100 niet voldeed maar als zelfstandige kan ik mij niet voorstellen voor wat je 500 of 1000 nodig hebt?
Acceptabel? Dat is hartstikke cheap. En op maar enkele plekken leverbaar... En 1gb? Waar mag dat geleverd worden en nog wel voor zon peanuts bedragje?
Hij heeft 2 WiFi routers opgehangen in RedBus en een caravan op de pakeerplaats gezet.
Het laat meer zien dan internet een standaard artikel geworden is. voor de provider op vdsl maat 30/40of 50 mbps niet veel uit qua kosten. Adsl neemt men gewoon op 8mpbs zodat men niet 20 aangeeft maar 12 of 8 levert (door afstand tot de centrale)

In het geval van xs4all dalen de prijzen natuurlijk ook en gaan ze meer richting hun zusterbedrijf telfort, ook kpn.
N ou, wij zitten hier in Friesland op een ADSL die met moeite de 8Mb haalt. Me dunkt dat er genoeg aan de infrastructuur te verbeteren valt.
Plaatselijk vast en zeker, maar om de eventuele indruk dat het in Friesland slecht gesteld is met de infrastructuur weg te nemen; hier in een klein dorp nabij de afsluitdijk geeft mijn adsl modem de volgende status voor de verbindingssnelheid:
VDSL WAN Up 30612/3080 kbps
Verder zelden downtime dus dat vind ik best acceptabel :)
Relatief lang geleden dat een prijs of snelheidswijziging van een ISP nog in het nieuws is geweest.
Of het in het nieuws is geweest weet ik niet, maar een paar dagen terug is de snelheid van mijn Ziggo Z2 abo verhoogd naar 40/4. Het kost 29.95. Dat is 5x/4x zo snel als het abo van xs4all, voor nagenoeg hetzelfde bedrag.
ja, maar wel asymetrisch. Glasvezel is symetrisch.
De kabelboeren lopen achter.
Boeiend. Behalve een paar tweakers ben ik nog nooit iemand tegengekomen die vond dat hij niet snel genoeg kon uploaden. Bijna niemand zal daarvoor extra willen betalen.
Zeker nog nooit geprobeerd games of video te streamen via twitch.tv, own3d.tv of een vergelijkbare service. 1mb/s is verschrikkelijk :( en dan komt de verbinding met de online game-servers er ook nog bij.
En trouwens bij XS4ALL betaal je al extra t.o.v. andere providers. Ik heb een Lite en kan geen gebruik maken van de hogere snelheden van vdsl omdat dat hier niet ligt. Zouden ze eigenlijk de prijs naar beneden moeten doen i.p.v. te zeggen dat de snelheid omhoog gaat voor dezelfde prijs.

[Reactie gewijzigd door ommos op 7 oktober 2012 03:18]

Niet bij de abonnementen die hier besproken worden, die zijn ook gewoon asymetrisch.
Z2 kost toch echt: € 47,95 p/mnd volgens hun site.
https://www.ziggo.nl/#producten/tv-internet/

Tenzij ze meerdere Z2 abonnementen hebben die ik niet kan vinden?
Ziggo is altijd TV+Internet dus 18 euro voor TV en 30 voor internet.
Dat dus :) Je kunt TV zonder Internet hebben, maar niet andersom. Als je Ziggo Internet wil hebben, moet je ook TV hebben. Vroeger stond dat er als voorwaarde bij; nu hebben ze het gewoon gecombineerd in het abonnement.
Als je nooit de helpdesk belt en geen zak om vernieuwing als IPv6 en shell toegang voor gebruikers geeft, tja dan kun je beter bij Ziggo gaan.
(Also, meestal waren mijn pingtijden lager dan die van m'n buurjongen als we gingen gamen vroeger. Ik adsl van xs4all, hij via de kabel bij Ziggo.)

Dus ja, verschilletje in kwaliteit. Maar net wat je belangrijk vind.
Laat me niet lachen. Ik heb vaak genoeg naar helpdesks van providers gebeld omdat ik nogal eens computers bij mensen in orde maak. Ze zijn allemaal even slecht, als je al doorkomt, en xs4all is geen uitzondering.

En shell toegang is weer zo'n feature die hoogstens door een of andere maffe tweaker wordt gebruikt. Voor de rest heeft niemand dat nodig. Zelfs ik heb het niet nodig. En of mijn Internet via ipv4 of 6 loopt interesseert me ook geen klap. Als het maar werkt.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 6 oktober 2012 16:33]

Wat merethan zegt dus, maar net wat je belangrijk vindt.

Je kan ook overal een discussiepunt van maken, het is maar net wat je belangrijk vindt :)
Zijn ping kan lager zijn, jij hebt wel een hogere latency. Een ADSL signaal gaat met minder dan 1/3de van het snelheid van licht door die koper kabel heen, en het omzetten van deze signalen van analoog naar digitaal en terug, kost ook een stuk meer tijd dan dat het doet voor kabel/glas internet.
nieuws: Ziggo gaat snelheden Z2- en Alles-in-1-Plus-pakketten verhogen

Valt wel mee toch? ;) In ieder geval de verhogingen van Ziggo worden altijd netjes in het nieuws gedaan.
Datalimieten? Dat was nog voor breedband beschikbaar was uberhaupt, en met inbellen kwam je nooit aan die limieten.
8mb voor 30 euro hahaha, wat een prijzen zeg, net als KPN e.d....en ik hoor jullie al zeggen ja dit zijn kwaliteits providers idd, zal best..
Ja, sorry ik begrijp het ook niet.
Wat krijg je dan allemaal extra bij xs4all die zulke prijzen rechtvaardigt?
Bij de concurrent krijg je voor bijna de helft 20 mbit!
Anoniem: 126717
@Soldaatje5 oktober 2012 15:32
HotSpots
Onderweg werken op uw laptop
Onbeperkte internettoegang
U kunt door heel Nederland draadloos internetten bij de honderden HotSpots van KPN.

Beveiligingssoftware
Uitstekende software van F-Secure is kosteloos inbegrepen, met o.a.
Firewall tegen aanvallen van hackers
Blokkering van spam en phishing

Draadloos modem
Bij Internet van XS4ALL ontvangt u een modem kosteloos in bruikleen. Op dit moment is dat de FRITZ!Box 7360, een uitstekend draadloos modem met een krachtig signaal.

Mailboxen
U kunt 5 mailboxen met een eigen naam en wachtwoord aanmaken. Bovendien kunt u per mailbox 10 extra e-mailadressen instellen.
Het is niet mijn bedoeling om erg negatief te doen. Maar dit zijn toch gewoon geen overtuigende unique selling points?

Mail van de provider gebruik ik niet (zit je alleen maar door aan je provider vast) en die beveiligingssoftware kun je sowieso wel gratis vinden. Firewall zit nota bene al in je OS (of je nou Windows, OS X of Linux gebruikt).

Dat handjevol HotSpots is nooit beschikbaar waar je het nodig hebt. En een draadloos modem krijg je bij iedere provider wel. Of anders trek je een paar tientjes uit voor een AP... dat verschil heb je na de eerste twee maanden alweer terug!

Kortom, dat zijn leuke dingetjes, maar geen onderscheidende zaken. Vroeger had je nog een echt kundige helpdesk, maar sinds de overname door KPN is dat ieder jaar een beetje slechter geworden.

Als ik met klunzen die van hoed noch rand weten wil praten bij problemen, dan kan ik voor minder geld bij elke willekeurige andere provider terecht. Daarom ben ik dan ook al een behoorlijke tijd weg bij XS4All.
* Vast IP adres.
* Mogelijkheid om absoluut ongefilterde poorten te hebben.
* Eigen mail server draaien (die ook direct naar buiten kan connecten)

Had ik al vast IP adres gezegd?
* Vast IP adres.
* Mogelijkheid om absoluut ongefilterde poorten te hebben.
* Eigen mail server draaien (die ook direct naar buiten kan connecten)

Had ik al vast IP adres gezegd?
Vergeet ook niet dat die Fritzbox 7360 ook nog eens een ingebouwde draadloze (DECT) telefooncentrale heeft.

Die kundige helpdesk is er nog steeds ("Hee, de ATM poort aan onze kant is inderdaad niet goed, ik reset hem wel even voor je!"), maar je moet wel de ingangetjes weten om bij die technische helpdesk aan de lijn te komen.
Bij bijvoorbeeld Solcon lukt dat ook wel, en zo zijn er meer providers.

Als je bij XS4ALL de ingangen niet kent, beland je in een hopeloos bureaucratisch doolhof waarin lang niet iedereen de vereiste kennis heeft. Klantenservice dient NIET afhankelijk te zijn van het kennen van ingangen.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 6 oktober 2012 03:50]

@Stoney3K

Helaas, die kundige helpdesk is al enige tijd ter ziele. Zal je mijn ervaringen van de laatste maanden eens vertellen. Begon ermee dat ik enkele maanden geleden besloot om digitale televisie erbij te nemen, wilde het EK in HD zien. De eerste dag liep alles vlekkeloos en had ik vrij snel televisie. De tweede avond deed de televisie het helaas niet meer, bij het opstarten bleef hij hangen en ging in standby. Half negen, volgens het boekje zo de helpdesk tot tien uur open zijn, bleek niet meer zo te zijn. Dan maar de aanwijzingen van de technische helpdesk online opgevolgd. Wel erg lastig dat alle handleidingen geschreven zijn voor een oud model tv kastje. Alle stappen doorlopen, inclusief de aanbeveling mijn firmware bij te werken. Nog steeds geen TV alleen nu de foutmelding van het tv kastje dat er geen internet was.

Volgende dag helpdesk gebeld. Volgens de helpdesk was de nieuwe firmware een probleem, hij ondersteunde de TV verbinding op poortje 4 niet. Moest de oude firmware weer terugzetten met de speciale repairtool. Uren bezig geweest maar niets lukte. Ook wilde ze dat ik de splitter ging vervangen, heb ik geweigerd.

Volgende dag weer gebeld, andere medewerker, die wist gelukkig wel dat de repairtool alleen met een fixed IP werkt, anders niet (de tool gebruikt geen IP maar toch moet je computer een fixed IP hebben, geen DHCP). Weer uren bezig geweest, na elke modemreset duurde het steeds langer voor internet weer op kwam. Uiteindelijk alles weer in de oude staat echter geen televisie. Helpdesk concludeerde dat het kastje niet goed was. moest mijn tweede ontvanger maar gaan gebruiken, echter Internet was niet vooruit de branden. Bleek dat ik nog maar een doorvoer had van 15Mb waarvan 8 Mb werd gebruikt voor de televisie. Wederom helpdesk gebeld, bleek dat xs4all dynamisch lijnmanagement gebruikt en met veel modem resets schroeft die de snelheid drastisch terug. Duurde een week voordat ik weer tegen de 30Mb zat. De medewerker had me ook aanbevolen om niet langer de FON1 voor telefoon te gebruiken maar direct de interne DECT te gebruiken. Helaas heb ik geluisterd.

De interne DECT bleek veel te storen en te haperen. Toch maar weer de FON1 gaan gebruiken, die deed het altijd prima. Helaas nu niet meer, de internetlijn klapte er regelmatig uit wanneer ik gebeld werd. Door het dynamisch lijnmanagement werd mijn verbinding ook weer traag. Wederom helpdesk gebeld, medewerker wist te melden dat het modem niet genoeg stroom had en vervangen moest worden. Wilde ik niet, echter toch een nieuw modem gekregen.

Alles geinstalleerd echter geen telefoon. Moet je je wachtwoord invullen, echter die had ik niet, bij de fabrieksreset van het modem was die weg en heeft de helpdesk die gereset en mij direct in laten vullen op het modem (niet aan gedacht dit gegenereerde wachtwoord op te schrijven). Helpdesk gebeld met mijn mobiel, helaas de medewerker kon mij niet helpen, moest eerst een fax sturen. Echter, ik had geen telefoon dus kon niet faxen, per email kon het niet. Ze zouden me een pincode per post sturen, dan moest ik mijn mobiele nummer op de site invullen, dan kon het wel. Of ik kon het oude modem weer aansluiten en de nieuwe terugsturen.

Werd zo boos dat ik de oude modem weer heb aangesloten, en ja ik had meteen weer telefoon. Nogmaals de helpdesk gebeld met de vraag of ik het nieuwe modem kon terugsturen. Andere medewerker zei dat dat echt niet de bedoeling was maar dat hij wel een nieuw wachtwoord kon genereren. Wederom modem omgewisseld maar helaas, telefoon bleef een probleem, terug naar de interne DECT en de storingen. Uiteraard was mijn verbinding weer terug gevallen tot 16Mb dus weer dagenlang traag internet.

Moraal van mijn verhaal, de helpdesk roept maar wat. Firmware upgraden, downgraden, tv kastje terugzetten naar fabrieksinstellingen. Splitterkastjes vervangen (vijftien jaar doet de huidige splitter zijn werk, heb eigenlijk zelfs geen splitter nodig aangezien ik geen aparte telefoonlijn meer heb), tv kastjes vervangen, modems vervangen, ze doen maar wat. Ook de suggesties, dan zou onweer verantwoordelijk zijn voor de niet bestaande modem problemen, dan weer zou mijn DECT base station storen op de WIFI, dan weer moest echt mijn splitter vervangen worden, de nieuwste firmare noem maar op. O ja, en upgraden en downgraden van het modem is ook niet goed, blijven er volgens de medewerker toch verkeerde instellingen in het modem, moet je weer de fabriekinstellingen terugzetten (en dus alles weer opnieuw instellen). Het is niets meer dan trail-and-error aan de hand van een lijstje.

En nu het mooie nieuws dat we extra snelheid krijgen. Helaas, geldt niet voor klanten met televisie. De televisie bandbreedte ging oorspronkelijk (lees drie maanden geleden) niet ten kostte van je Internet bandbreedte, je betaald tenslotte apart voor TV. Aangezien mijn VDSL rond de 30 zit (20Mbit Internet, de rest voor de TV), heb ik geen extra verhoging, voor HD wordt 8Mbit gebruikt en met mijn tweede kastje op SD (4 Mbit) loopt dat op tot 12Mbit. Hou je 18Mbit over voor je computers, laptops, smartphones en telefoon (in mijn huishouden zijn er regelmatig tien apparaten actief op wifi).

Ik zit mijn tijd wel uit, volgend jaar mei neem ik Ziggo. Ben vijftien jaar tevreden klant zonder problemen geweest, echter het huidige XS4all is niet de oude, vertrouwde deskundige provider waarvoor ik altijd graag wat meer heb betaald. Nu heb je KPN / Telfort / Tele2 service voor een hogere prijs zonder toegevoegde waarde.

Tot slot heb ik nog kunnen achterhalen wat mijn oorspronkelijke probleem was, daar het onlangs weer gebeurde. Wanneer je het TV kastje echt uit hebt gezet, dan haalt deze de volgende keer allemaal gegevens opnieuw op van een server. Dat duurt best lang, kennelijk een erg drukke server danwel traag communicatie protocol, waardoor het TV kastje zichzelf soms in standby zet en het proces blijft hangen, rode lichtje gaat branden, tv scherm wordt zwart. In dat geval, doe niets, maar wacht een half uurtje. Zet het kastje weer uit en aan. Herhalen totdat hij zonder standby goed opkomt. Zet het kastje bij voorkeur simpelweg nooit uit maar alleen in standby.

[Reactie gewijzigd door wiseger op 6 oktober 2012 11:30]

Iedere helpdesk heeft een paar kundige medewerkers en mensen met ervaring zitten.

Een goede helpdesk heeft overal kundige medewerkers zitten, of weet je wanneer nodig direct bij die mensen neer te zetten.

Dat je ernaar moet zoeken als klant is te gek voor woorden en getuigt van onprofessioneel beleid en management.
Dat handjevol HotSpots is nooit beschikbaar waar je het nodig hebt. En een draadloos modem krijg je bij iedere provider wel. Of anders trek je een paar tientjes uit voor een AP... dat verschil heb je na de eerste twee maanden alweer terug!
Whut? Alle NS stations zijn KPN hotspots. Ik zit bijna altijd als ik met de trein ga op zo'n ding te internetten en het bied in mijn geval dermate vele dekking dat ik geen mobiel internet gebruik en dus heb.
Dat hotspot verhaal is voor mij zeker wel een ding heur.
Er zit ook een jaar spotify in mijn abonnement, iets wat ik anders lost zou hebben. Scheelt ook centjes.

Dan heb je nog de in dit topic reeds genoemde punten.

Ik vind vooralsnog XS4ALL wel meevallen, goedkoop is het niet nee maargoed...

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 80487 op 5 oktober 2012 17:14]

Alsof KPN goede reclame maakt met die hotspots op stations. Wat pauper zeg, alhoewel in verbinding zelf een stuk beter dan die belachelijk t-mobile hotspots!
KPN is wel nasty, vrijwel geen enkel station heeft die gratis 15minuten -.- alleen Utrecht.
En toch betaal ik er voor met mijn treinkaartjes! (pasje eigenlijk maargoed)
dat is dus allemaal persoonlijk wat je belangrijk vind, daar ga je dus niet uit komen, omdat iedereen ander behoeftes heeft wat dit betrfet. Voor de een zal Xs4all duur zijn, de ander zal vinden dat het alles bied wat men zoekt.
Yep, en dan bij tenminste 1 mailbox (of allemaal?), mits je spamfiltering aan hebt, 1200MB aan ruimte. Ook fijn.
Da's fijn. Maar ik dacht, dat je maar 1 mailbox kunt forwarden.
Een e-mail-only account is er ook niet. Wel een "uitgekleed" abo van, geloof ik, 15 euro, waarbij je je e-mail adres kunt aanhouden als je overstapt naar een andere provider.
IPv6, fatsoenlijke mailboxen, shell account, een lokaal service nummer en diverse andere extra's.

Ik zeg overigens niet of het die prijs rechtvaardigt, maar ik ben er erg blij mee.
Precies, je kan zeggen dat de prijzen hoog zijn voor de snelheid maar je krijgt meer dan alleen je lijntje.

Mede daarom ben ik ook een erg blije klant bij xs4all.
IPv6 voor nieuwe klanten inderdaad. Toen ik na 5 jaar om een modem vroeg voor ipv6 (en de oude was instabiel) kreeg ik nul op het rekest (en ik kan echt heel goed zeiken).

Tijd om te switchen.
Ik heb al tijden geleden een IPv6 router van xs4all gekregen met een native verbinding.

Misschien moet je het vriendelijk vragen, iplv zeiken? :-)
Haha dan doe je echt iets fout.
De 7340 kreeg ik met 1x vragen, vorig week de 7360 gekregen.
Ook na 1 belletje van 3 minuten, kreeg hem vanwege problemen met 10mbit verbinden op de 7340.
Je moet niet zeiken, maar gewoon vragen ;)

Er moet wel iets heel vreemds gebeuren wil ik overstappen naar een andere aanbieder.
Van mij krijgt XS4ALL een dikke 10.
Bij welke concurrent?
Bij Online: 1 jaar contract 220 euro of 18 euro p/m.
Xs4all: 1 jaar 366 euro of 30,50 p/m.
Ok, ik heb 74 euro overdreven, maar nog steeds wel 20 mbit vs 8, hoewel ook dat niet voor iedereen zal gelden.
En als je echt goedkoop wil moet je op een aanbieding wachten zoals laatst van Tele2, 168 euro eerste jaar of 14 p/m 20 mb. Maar dan zit je vast aan een modem (hoewel dat ook te omzeilen is).

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 5 oktober 2012 16:53]

Het gaat er dus om wat je belangrijker vind en dat is voor iedereen persoonlijk.
Jaren terug ( 15 jaar? ) ooit de overstap gemaakt van ISDN naar @home ( Ziggo ) en heb jaren problemen gehad, slechte modems, héél slechte verbinding, downtime, onstabiel en een zéér slechte en frustrerende helpdesk. Als je maandelijks ( of soms wekelijks ) aan de telefoon hangt met je ISP dan heb je er geen hoge pet meer van op, hoeveel de service momenteel ook verbeterd mag zijn.

Na de overstap naar XS4ALL ( 8 jaar geleden ) heb ik welgeteld 3 problemen gehad. Eerst was het een defect modem en werd vervangen, daarna stond er een frequentie niet goed in mijn router en dit werd door de helpdesk op afstand gezien en ze hebben mij er doorheen geleid en de laatste keer bleek ik afgesloten te zijn vanwege een beveiligingsrisico binnen mijn netwerk welke snel gevonden en opgelost werd met hulp van wederom de helpdesk.
Ik ben bewust bij XS4ALL gebleven zelfs toen ik 2 jaar geleden nog op een 8mbit ADSL lijntje zat en kabel ondertussen al de 40mbit topte, ook al was mijn abonnement duurder. Ik vind het niet erg om meer te betalen, ik ben meer dan tevreden over de technische vakkundigheid en klantvriendelijkheid die XS4ALL mij 8 jaar lang heeft kunnen bieden. Glas wordt momenteel aangelegd dus ik zit hier prima!
Dit heeft niks met kwaliteit te maken maar met beschikbare technieken. Ik woon ook in een gebied waar de kabel geen internet aan kan (ik woon max 500 meter van een stad met 150000 inwoners). Voor adsl zijn dit normale prijzen.
Dat zal allemaal best. Maar het prijsverschil begint nu wel groot te worden.

Ik woon ook buiten de bebouwde kom. Je kunt niet alle providers krijgen hier. Bv geen Tele2. Die leken me een jaar geleden het beste. Wel xs4all. En die heb ik al 10 jaar. (En daarvoor als dial-in backup provider). Echter, de helpdesk van xs4all is om te huilen. En ik ben ook niet onder de indruk van hun voip oplossing en prijzen.

Xs4all: 30 euro voor 8 Mbps, 5 euro voor voip = 35 euro/maand.
Bellen: 3 cent/minuut naar vaste lijnen, en 13 cent/minuut naar mobiel.

Telfort: 17.50 euro voor 8 Mbps, 2.5 euro voor voip = 20 euro/maand.
Bellen: 9 cent/minuut naar zowel vast als mobiel.

9 cent/minuut naar vaste lijnen is veel. Een uurtje bellen naar een vaste lijn kost dan 5,40 euro ! Dat vindt ik wel heel straf. Een keer per week aan de telefoon zitten met een verre vriend doet alle voordeel van Telfort teniet.

Bellen is een melkkoe voor de providers in Nederland. En het Internet heeft er geen verbetering in gebracht. :( Bah.
Anoniem: 80487
@2805625 oktober 2012 16:50
Echter, de helpdesk van xs4all is om te huilen.
En je wou Tele2 aanvragen? :)
Ik wou die switch ook maken vanwege een erg goede aanbieding aan de kant van Tele2, in de strekking van 20mbit voor 10 euro p/m voor 9 maand bij een contract van slechts een jaar, maar na een kleine 2 maand en geen communicatie (moest keer op keer klantenservice bellen) tot de slotsom moeten komen dat ze niet gaan leveren waarop vervolgens de ingestelde annulering ook nog de soep in loopt.

Dan genees je vrij snel van zo'n aanbieding. Als die communicatie indicatief is voor wat ze gaan doen als de bende er uit ligt kan je beter een vakantie boeken en bij terugkomst maar eens kijken of het weer werkt, zo niet dan nog een vakantie.
Tot op de dag van vandaag heb ik geen enkele communicatie van die ballentent gehad. Niet van de aanvraag, niet van de annulering.
Papierwinkel is er dus niet op wat mailtjes na kan ik net zo goed niets besteld hebben. Klantenservice weet van voren ook niet wat er van achter gebeurd.

In het kort: wees blij.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 80487 op 5 oktober 2012 16:55]

Dank voor het verhaal.
Zoals ik zei, Tele2 levert geen ADLS in mijn straat. Dus ik zit nog steeds bij xs4all. Ik heb in het verleden wel eens andere helpdesks gebeld, bv voor mijn ouders of vrienden. Het niveau was meestal bedroevend. Daarmee vergeleken was xs4all geweldig. Echter, het niveau van xs4all lijkt ook te dalen. Ik heb alleen geen recente vergelijking. Maar waarschijnlijk heb je gelijk, en is het niveau van de andere ISPs ook verder gezakt. Wie met een gezond verstand wil er nog werken voor een ISP als je ook apps voor smartphones kunt bouwen ?
Het ligt vooral aan het feit dat ISP's commercieel zijn geworden en (op xs4all na) geen skilled staff op de helpdesk wilt hebben. (Kosten)

Ik heb het zelf gemerkt toen de ISP waar ik voor werkte werd overgenomen, de helpdesk werd toen opeens afgerekend op hoe lang een gesprek duurt (mag niet langer dan 5 minuten zijn!) in plaats van: is de klant geholpen?

Toen ik daar begon - op het moment van overname was ik al lang op unix beheer bezig - kon het de baas niet schelen of je een uur bezig was met 1 klant, als die klant maar blij was. We lieten ze soms zelfs langs komen op kantoor als hun pc niet over de telefoon in het gareel gebracht kon worden, en op een gegeven moment stonden de 'dank je' kratten bier voor de afdeling tot aan het plafond in rijen dik. (En de koelkast was tjokvol).

DAT is hoe je je klanten moet bedienen en DAT is een vak wat nog maar bijzonder weinig bedrijven begrijpen.
Wat je noemt is meer het verschil tussen helpdesk en servicedesk.

Een ISP hoef zich normaal gesproken niet bezig te houden met unix of wat voor computer beheer dan ook als het gaat om reguliere klanten die zeuren over een internet lijntje.
Ik kan me voorstellen dat men dan zoiets heeft van registreer alle info en zeg dat je ze later terug belt als alles gecontroleerd is aangezien je support tot aan de modem loopt en niet verder.
Mocht dat niet helpen stuur je een monteur langs.

Het probleem begint pas als je dus dat 5-7 min helpdesk mentaliteit gaat opdringen aan een echte service desk die inderdaad 30-90 min bezig kan zijn met problemen om ze direct op te lossen.

R.I.P. services desks in Nederland
Moge al je managers afgeschoten worden :P
Dit is een prachtig utopisch verhaal. Helaas heeft het niks met XS4ALL te maken.
telfort voip is gratis bellen naar vaste nummers.
Ben na meer dan 15 jaar trouw lid ook overgestapt naar Ziggo. Die prijzen zijn niet meer van deze tijd en de snelheden btw ook niet. Want met ADSL haal je bij lange na niet wat ze beloven. Dus sorry, de service e.d. zal prima zijn ( niet mijn persoonlijke ervaring btw), maar door de tijd achterhaald. Dat ze nu eindelijk zakken in prijs lijkt me dan ook niet meer dan reachtvaardig, maar uiteindelijk zal dat alleen ook de redding niet zijn...
Anoniem: 44174
@bonus5 oktober 2012 18:18
tja, m,aar dan zit je bij een kabelboer met behoorlijk lage snelheden, je betaalt minder en je krijgt ook minder.
Lage snelheden? Ziggo biedt tot 120mbit, alleen met glasvezel kan je daar aan toppen op het moment 8)7
Anoniem: 44174
@Larsie6 oktober 2012 07:02
ja, 120Mb is toch niet meer van deze tijd? Dat is zoooo 2011.
Glasvezel is men al met 500 Mb en 1000 Mb aan het testen 8)7

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 44174 op 6 oktober 2012 07:02]

Precies, bij Telfort heb je 8Mbit voor € 17,50 en ook dat is gewoon KPN. Ik snap niet dat XS4ALL nog bestaat, voor de helpdesk hoef je het ook al niet te doen, dat is tegenwoordig echt een ramp.
Anoniem: 44174
@TDeK5 oktober 2012 18:16
Wanneer heb je voor de laatste keer contact gehad dan?
Zelf heb ik de afgelopen twee weken 2x contact gehad ivm de komende omzetting naar glasvezel en alles liep gewoon gemeerd en was volledig duidelijk, wachtijd van 2 minuten.

Weet niet wat je nu precies een ramp vind.
Die advanced website is idd beetje duur. Kies dan een professionele hoster, waar je met shared hosting voor enkele euros al uit bent per maand. Kies je voor reseller of vpn ben je voor rond de 15-20 euro klaar, en kun je een veelheid aan domeinen/websites kwijt,

Mensen die echt interesse hebben in "advanced websites" weten dat ook zelf wel denk ik.
Professionele hoster? Je bedoeld een hoster die nog niet uit de poepluiers was toen xs4all een profesionele hoster was?

Prijs zegt totaal niets. En ik vertrouw 'hosters' wiens kennis niet verder gaat dan het installeren van Plesk echt niet.
Sja, das jouw zaak. Er kan echt niet veel mis gaan met het hosten van websites. Heb ik toch liever een hoster wiens core bussiness hosten is bij voorkeur met een paar duizend klanten. Waarom zou je 20 euro betalen voor 1 gig server ruimte als je 15 gig krijgt , een Windows 8 enterprise server die zowel asp.net als php ondersteunt, onbeperkt dataverkeer, en mogelijkheid heeft voor een onbeperkt aantal (sub)domeinen voor 6 euro in de maand?

Ik heb al meerdere hosters geprobeerd, en de goedkopere hebben het meestal net zo goed voor elkaar als de duurdere. De beperkte Advanced Website die Xs4all voor een premium prijs wenst te verkopen voldoet voor mij qua mogelijkheden alleen al in elk geval totaal niet.
Mooie prijs verlaging/verhoging als je XS4all hebt. Vraag me allen wel af wat je krijgt voor die 20,34 euro per maand voor "advanced website", nu het los is gekoppeld van de internet verbinding kan ik me zo voorstellen dat veel mensen voor de website een alternatieve hosting gaan zoeken voor die prijs kan dat vast wel, zo zijn er aanbieders die voor dat bedrag + 5 euro een jaar abbo aanbieden met aanzienlijke data bundel en webspace (3gb + 60 gb traffic/maand)...
Anoniem: 126717
@VVV-0075 oktober 2012 15:30
http://www.xs4all.nl/klant/helpdesk/website/advancedwindows/
Max. dataverkeer 100 GB per maand
Schijfruimte 1 GB

Ik ben zelf ook een stuk goedkoper uit, maar er zijn ook mensen die graag alles op 1 plek hebben. Zie hoeveel mensen een 3 in 1 pakket hebben.
Gelden deze verhogingen ook voor de All-in pakketten? Ik heb zo'n pakket met TV/telefoon bij XS4all erbij en de verhoging van de snelheid is HEEEEEEEL welkom.

Tot vorige week kreeg ik namelijk nog te horen dat een verhoging niet mogelijk was en glasvezel nog niet in de planning was bij mij (Centrum Den Haag).

De 20/2 wat ik nu heb bij dit pakket is echt te langzaam voor het geld en ik zat te twijfelen om over te stappen echter is xs4all wel een heel fijne en behulpzame ISP.
Ik denk dat als een snelheidsverhoging niet mogelijk was vorige week, dat ook deze week geldt. Dat ze 40 mbit naar je toesturen betekent niet dat er ook 40mbit binnen komt. Zit je nu al wel op de 20mbit? Dan heb je kans dat je er wat mbits op vooruit gaat. Als je nu ook al onder de 20mbit zit, zal dat waarschijnlijk niet meer worden.
Zijn d'r hier mensen met zo'n 40Mbit DSL abo? Wat is daar een beetje gangbaar aan snelheid?
Zijn d'r hier mensen met zo'n 40Mbit DSL abo? Wat is daar een beetje gangbaar aan snelheid?
Ik heb nu nog 20/2, maar ik zie m'n Fritz!box trainen op 52/5.2. Dat zou ie niet doen als de snelheid niet beschikbaar was, dus volgens mij gaat 't prima werken.

Ik haal die 20/2 ook volledig.
Beetje misleidende titel, ze bieden nog maar 2 adsl abonnementen aan.
Internet Go hebben ze nooit actief aangeboden, die is in het leven geroepen als abonnement voor ex demon klanten. (toen ze demon hebben overgenomen)
Beetje misleidende titel, ze bieden nog maar 2 adsl abonnementen aan.
Internet Go hebben ze nooit actief aangeboden, die is in het leven geroepen als abonnement voor ex demon klanten. (toen ze demon hebben overgenomen)
Ik ben van mijn Demon abonnement toch echt gewoon over gegaan naar een ADSL Only, van het hele "Internet Go" heb ik niks meegekregen.

Wel jammer dat het Internet Basis-abonnement er niet op vooruit gaat. Of ze moeten voor de 8M/1M klanten ervoor kiezen om minder overboeking op de lijn te zetten.
Volgens mij was dat voor de instap abonnementen van demon.
Jaartje terug gedowngrade naar Lite, omdat ik de 40mb snelheid bij lange na niet kon halen. Dat het beestje nu een nieuwe naam krijgt en nieuwe maximale snelheden verandert daar geen moer aan natuurlijk. Waarom nog niet overgestapt? Te lui, te veel gedoe (vooral het op honderd plekken aanpassen van mijn email adres) en dus vooral te lui. ;)
Anoniem: 434945
@Plekuz6 oktober 2012 09:22
Andere providers kunnen je dan ook geen hogere snelheid bieden.. Niet via de telefoon lijn ieder geval..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee