Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 161 reacties
Submitter: Maurits van Baerle

KPN is begonnen met het verstrekken van ipv6-adressen aan consumenten in de regio Hilversum. Het gaat om een pilot maar KPN is van plan de uitrol over enkele maanden geleidelijk uit te breiden. Dat bevestigt de provider aan Tweakers.

Het gaat bij de uitrol om een dualstack-implementatie: gebruikers behouden dus ook een ipv4-adres. "We zijn bezig ipv6 in een beperkte regio aan te zetten", bevestigt KPN-woordvoerder Stefan Simons tegen Tweakers, "Het gaat om een observatieperiode. Na die periode gaan we het geleidelijk uitbreiden. Dat moet in de komende maanden gebeuren."

Informatie over die uitbreiding en het eventueel verstrekken van nieuwe modems om dit mogelijk te maken kan Simons nog niet geven: "Daarvoor is het nog te vroeg." Geruchten over een op handen zijnde ipv6-uitrol door KPN gingen al een tijdje de ronde. Op het forum van de provider liet een klant uit Hilversum met een Glasvezel 500Mbit/s-abo dinsdag weten dat zijn Experiabox een ipv6-adres geleverd kreeg.

KPN-dochter Xs4all startte al in 2010 met een pilot voor ipv6 en sinds 2012 voorziet die provider klanten standaard van zo'n adres. Ook verschillende andere aanbieders zijn inmiddels begonnen met een geleidelijke overstap. Bij veel providers is die overstap veel later op gang gekomen dan ze aanvankelijk van plan waren.

Meer informatie over ipv6 is te vinden in het achtergrondartikel: Ipv4 en ipv6: hoe zat dat ook alweer?

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (161)

KPN geeft deze klanten overigens een hele /48. Niet zuinig dus.
Correct, maar, de Xperia box (ZTE) heeft geen voorzieningen voor statische routes of DHCP-PD op het LAN om deze verder intern te verdelen. Dit in tegenstelling tot de Ubee modems van de Ziggo IPv6 uitrol. Vooralsnog kan je de resterende adres ruimte dus nog niet gebruiken bij deze KPN Pilot uitrol, gemiste kans.

Als je dus een extra Wifi router bij de mediamarkt koopt en achter deze aansluiting aansluit krijgt deze dus geen eigen IPv6 netblok toegewezen (zonder tussenkomst van de gebruiker). De KPN is inmiddels ook al op de hoogte van deze tekortkoming en gaat met een toekomstige firmware hier wellicht verbetering in brengen.

De benamingen voor de IPv6 firewall rules in het ZTE modem zijn ook een beetje bijzonder, ze noemen het hier IPv6 port forwarding terwijl ze firewall rules bedoelen. Ma'goed.

Overigens is het gebrek aan een interne DHCP6 server voor DHCP-PD een tekortkoming die bij de Fritz!box op het Xs4all netwerk van toepassing is. Zelfs de meeste recente Draytek Vigor 2860 heeft dit niet standaard, en dat is raar.

Gelukkig heeft de Ziggo dit door de CPE leveranciers laten opnemen als harde eis. Dat maakt het een stuk makkelijker, en zoals het bedoeld is.
Zoals je zelf al zegt, de wifi achter de modem plaatsen.... ergo niks probleem dus. Je kan nog steeds op je private ip ranges al je netwerk apparatuur laten connecten. Het modem zelf maakt de vertaalslag van IPv4 naar IPv6.

Genoeg ruimte dus ;-)

Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/RFC_1918
Het modem zelf maakt de vertaalslag van IPv4 naar IPv6.
Daar zou ik niet van uit gaan, dat is niet gebruikelijk. Er is geen makkelijke manier om van IPv4 naar IPv6 te gaan (of terug). Er zijn wel technieken maar die heb ik nog niet in consumentenrouters gezien.
bijv zo:
https://www.ultratools.com/tools/ipv4toipv6
en of dat dan gebeurt bij de provider of bij de consument in de router.. ja das een goeie..
Zo werkt het niet, alleen het adres vertalen is niet genoeg om te communiceren. Dit is alsof iemand z'n naam in het Chinees kan schrijven. Dat is niet genoeg om ook echt Chinees te praten.

Systemen die zowel IPv4 als IPv6 spreken kunnen die vertaling gebruiken om alle adressen op dezelfde manier te behandelen maar een systeem dat alleen IPv4 of alleen IPv6 spreekt kan zo niet communiceren met een systeem dat alleen het andere protocol begrijpt.
Komt er voor KPN niet ook een nieuw modem aan dat dit wel kan? De v10?

Kan me voorstellen dat er nu mee getest wordt..
Er wordt momenteel door medewerkers van KPN getest die een V10 Experiabox hebben.
Offtopic: Hopelijk kan je bij de V10 weer een call time-out instellen, zodat je niet de herhaaltoets in hoeft te drukken van analoge telefoons omdat de modem te snel gaat kiezen.
Zou je uit kunnen leggen wat dat inhoudt?
De eerste 64 bits in een ipv6 adres is het subnet, de rest (ook 64bit) is het interface adres.
Als je een /48 krijgt, heb je een blok waarvan de eerste 48 bits vast staan, en heb je dus nog 16 bits om eigen subnets te maken. Dat zijn dus in totaal 2^16=65536 subnets mogelijk, waarvan elk subnet 2^64=18446744073709551616 ip adressen mogelijk heeft.

Dat is nogal overkill voor de gemiddelde thuisgebruiker, de meeste thuisgebruikers zullen niet met verschillende subnets werken, en als ze dat al doen niet 65536 verschillende.
Tjaa.. Overkill of niet, er is meer dan genoeg ruimte om iedere klant een /48 subnet te geven. Liever teveel dan te weinig. :Y)
Daar ga ik dan weer niet mee akkoord. IPv6 mag dan een enorm groot bereik hebben, er zijn vele ranges reeds voorbehouden voor allerhande doeleinden en het kleinste subnet dat je als ISP mag geven aan een klant is een /64 met een aanbeveling om een /56 te geven (waarbij je nog altijd 256 eigen subnets hebt voor je eigen intern netwerk).

Als we vandaag gaan redeneren dat er voldoende IP adressen zijn om er kwistig mee om te springen dan zal men over enkele decennia vloeken zoals wij vandaag vloeken op al die /8en die vergeven zijn aan bedrijven en onderwijsinstellingen in het IPv4 tijdperk.
Heb je je wel eens afgevraagd waarom alle global unicast addresses met een 2 beginnen? Er is simpelweg al rekening gehouden met de mogelijkheid dat het uitdelen van adressen niet goed gaat. Kunnen we het nog een keertje proberen, maar nu zonder de investeringen die bij een nieuw protocol horen.

Overigens lijkt mij een /80 subnet prima voldoen voor een normaal huishouden. Dat geeft je de mogelijkheid om nog hiërarchischer adressen uit te delen en zo de routingtabellen wat kleiner te houden.

Edit: zie http://www.iana.org/assig.../ipv6-address-space.xhtml voor een overzicht van /3's die nog zijn gereserveerd.

[Reactie gewijzigd door Tux4life op 13 mei 2015 15:43]

Kleiner dan /64 mag een ISP niet geven, en dat is een goede zaak. Met minder dan /64 werkt stateless address autoconfiguration (SLAAC), en SLAAC is best handig en goed ondersteund.

[Reactie gewijzigd door AmbroosV op 13 mei 2015 17:20]

Een MAC-adres heeft 48 bits en kan (met privacy extensions) gebruikt worden voor SLAAC (vandaar de /80). Waar zijn de andere 16 bits dan voor nodig?
een EUI mac adres kan ook 64 bits lang zijn. Niet voor ethernet maar wel voor andere access networks. Daarom wordt een 48-bits mac adres in IPv6 in het midden ge-pad met FF:FE dan krijg je dus 00:11:22:FF:FE:33:44:55
De /48 of /56 discussie heeft de afgelopen jaren gelopen. Resultaat is dat allebei kan. Verder gebruiken we wereldwijd momenteel alleen 2000::/3. We hebben nog 7x zoveel address space achter de hand mochten we tekort gaan komen.
Onzin, beste Alucard. Nog even de studieboeken in jij. Wat dacht je van een /126 subnet?

Het is slechts een standaard, oftewel EUI-64. Als je van een fatsoenlijke ISP een /64 krijgt toegekend kun je dat opdelen tot /128.
Probleem is enkel dat stuff zoals SLAAC een /64 vereist. In die zin is het dan ook logisch dat KPN een /48 weg geeft zodat gebruikers zelf nog door kunnen subnetten.
Dat komt vanzelf (automatisch) lees bijvoorbeeld de laatste reactie op
https://community.ziggo.n...885/index2.html#post34166

Je ziet nu al een semi-automatisering met IPv4/nat waarbij bijvoorbeeld een synology NAS rechten krijgt / heeft op je CPE waardoor deze zelf portforwarding aanmaakt.

De eerder genoemde reactie zit een beetje op die lijn, als IPv6 gemeen goed is en er genoeg adressen zijn voor nieuwe inovaties dan zal thuis veiligheid semi-centraal worden aangestuurd vanuit een CPE.

[Reactie gewijzigd door randomnumber op 13 mei 2015 14:04]

Stiekem werken veel thuisgebruikers nu al met verschillende subnets zonder het zelf te weten. Als je IP-TV of IP-Telefonie gebruikt dan gaat dat bij veel providers via aparte vlans met aparte subnetten. Onder IPv6 zou dat allemaal in je eigen adresruimte kunnen.

Een andere reden om veel eigen adresruimte te willen is de situatie waarin er meerdere routers achter elkaar worden geplaatst. Onder IPv6 kun je via DHCP een heel subnet aanvragen. Routers gebruiken dat om adresruimte voor hun eigen netwerk te vragen. Typisch gaat dat per 8 bits.
router 1 krijgt een /48 van de provider
router 2 krijgt een /56 van router 1
router 3 krijgt een /64 van router 2

Drie routers is meer dan de meeste mensen nu gebruiken maar het is ook weer niet ondenkbaar als je denkt aan studenthuizen of wifi-bridges.

Ik zie een /48 dus niet zo zeer als 56K subnetten maar als "drie lagen diep".

Dit alles gezegd hebben moet ik er aan toe voegen dat KPN/de experiabox dit nog niet ondersteunt. Je hebt DHPv6 met Prefix Delegation nodig.

De meeste gebruikers zullen nu nog geen /48 nodig hebben maar ik kan wel begrijpen dat KPN het nu liever lekker ruim op zet, de adressen zijn toch gratis.

[Reactie gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 13 mei 2015 14:14]

Het betekent dat de eerste 48 bits gereserveerd zijn voor het ISP gedeelte van het 128 bits lange adres. De rest (128 - 48 = 80) van de bits zijn toegewezen aan de klant die daarmee kan doen wat hij/zij wil.

Het komt overeen met 1.208.925.819.614.629.500.000.000 IP adressen die de klant zelf nog weer kan onderverdelen in 65536 subnetten.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 13 mei 2015 13:54]

ik blijf het een imbiciel idee vinden dat ze bij de onwikkeling van ip4 naar v6 zijn overgestapt van 32 naar 48 bits, (de rest van het adres wordt verspilt aan userspace) dat laat je slechts een toename van 216, aan adressen toe,

en toegegeven, als je nu altijd iedereen maximaal een een /48 zou hoeven geven (dus ook grote bedrijven), dan zou dit nog niet zo'n mega probleem zijn, maar volgens mij kun je niet kleiner subnetten dan /48 wat dus zou betekenen dat bedrijven nu weer (net als in het verleden) aanzienlijk grotere netwerken toegewezen krijgen dan ze in werkelijkheid nodig gaan hebben

wat mij betreft hadden ze dus liever een idee verzonnen waarbij je kunt subnetten tot aan bijv een /96 dat zou voor elke 'eindgebruiker' meer dan zat zijn om elke lichtbol en staafmixer van een eigen ip te voorzien, en hoef je over 50 jaar niet nog eens een upgrade te doen naar bijv ip 8 of willen we echt later nog eens naar ipadressen van 1kb. omdat nu niet allen bedrijven als ibm meer adressen krijgen dan ze in de rest der euwigheid nodig hadden, maar dat dit zelfde ook is gaan gelden voor ome piet en tante katrien, henk en ingrid, of zelfs tweaker167354 hebben echt nooit van hun leven meer ip-adressen nodig dan 232 en voor die mensen die roepen 1kb will be enought, tik het maar eens in op je rekenmachine, en begin dan eens te tellen, als je uiteindelijk klaar bent met tellen (mocht je tenminste zo oud worden) zult je begrijpen hoe belachelijk veel een /96 al is.

[Reactie gewijzigd door i-chat op 13 mei 2015 15:30]

48 bits? Lijk me meer 128bits.

En wat je zegt over de /96 dat is allemaal mogelijk. Hoe kleiner de prefix (/32 = kleiner dan /48) des te meer adressen je hebt.
Het staat je vrij om in je eigen adres space een variabel subnet tussen /3 en /128 te maken.

Vanwege EUI-64 word er aangeraden om een host subnet /64 te maken. Dit lost namelijk veel fundamentele problemen in host adressering op. Maar je bent niets verplicht.
So in effect it espouses that IPv6 address assignments be allocated to users in blocks of /48 – meaning the customer has a massive 2^80 IP address allocation to play with. Much more than the entire IP v4 network of today.
Interessant leesvoer voor mensen die wat meer over ipv6 willen leren;
http://rednectar.net/2012...dresses-are-there-really/
https://www.ripe.net/abou...derstanding-ip-addressing :)

[Reactie gewijzigd door Mmore op 13 mei 2015 13:56]

http://nl.hardware.info/p...ria-box-v10/specificaties

En van die kreet Experiabox krijg ik een sik....
Nee, "flexpoorten" voor een apparaat wat MAC-based vlans doet ....

Wordt eerder een baard, zo'n dikke sik ;)
Veel zuiniger hoeft ook echt niet. In ieder huishouden gaat extreem veel meer IP adressen gebruikt worden in de toekomst. Waar je nu nog maar 1 ip adres je computer gebruikt ga je er straks misschien wel 1000 voor je koelkast gebruiken, 300 voor je wasmachine en nog eens 25 voor je televisie. En aangezien je interne adressen veranderen in externe adressen heb je wel meer nodig. Mee eens dat een /48 wel heel erg veel is maar maak je niet druk. Want :

2^128 = 340,282,366,920,938,463,463,374,607,431,768,211,456

Het duurt nog wel even voordat 340 undecillion, 282 decillion, 366 nonillion, 920 octillion, 938 septillion, 463 sextillion, 463 quintillion, 374 quadrillion, 607 trillion, 431 billion, 768 million, 211 thousand and 456 adressen op zijn.

Lees ook eens het interview met Vint Cerf - Chief Internet Evangelist voor Google
of
https://www.ripe.net/ripe...closed/1993/msg00024.html
Ik snap je voorbeeld niet helemaal. Waarom zou je koelkast 1.000 ip-adressen willen hebben?
Waarom zou je koelkast 1.000 ip-adressen willen hebben?
dat is het mooie, dat weten we nog niet!

misschien komt er in de toekomst iets met nano robots? or kan je een TV op je muur verven en heeft elke 'pixel' (nanobot) zijn eigen ip.

het feit dat je het van gekkigheid niet bedacht krijgt is precies de bedoeling. nooit meer hoeven veranderen, alles past altijd.
Over nanobots en ipv6 gesproken:

https://xkcd.com/865/

Verder vind ik de verhouding ook krom, 80 bits voor thuis en 48 voor de wereld. Maar als je bedenkt dat 64 bits per computer de bedoeling is dan heb je het dus eigenlijk over 48 voor de wereld en 16 voor thuis. Klinkt al weer een stuk logischer ;)
64 bits voor het (lokale) sub-netwerk, niet per computer, maar je conclusie klopt wel. 16 bits om subnetten mee te definieren en 64 bits voor ieder subnet.
Hmm nanobots met een internet verbinding zou zomaar kunnen. Wat nu gek en vreemd klinkt kan mischien over enkele decennia niet meer dan normaal zijn.
Eentje voor ieder product in je koelkast? Zodat je even verbinding kan leggen met de melk om te controleren of die nog goed is, de kaas een call-back naar de fabrikant kan doen om te zien of er misschien stukjes glas zijn gevonden in de productielijn en de recepten-app kan zien welke ingredienten beschikbaar zijn voor het avondeten.

Een andere mogelijkheid die ik zie is dat grote huishoudelijke apparaten allemaal een ingebouwd WIFI accespoint krijgen. Als je iedere 3 meter een accesspoint hebt dan kun je met hele kleine zenders toch hoge snelheden halen zonder dat de hele buurt last heeft van elkaars netwerken.
Ik mag toch bidden van niet. Leuk hoor vooruitgang, maar dat kan ook ietwat efficiënter dan een complete TCP/IP stack op elk product te pleuren. Als je dat toch al wilt dan plak je maar overal een RFID-chipje op en laat de koelkast die zelf uitlezen en met fabrikanten, supermarkten of receptenboeken communiceren.

Wat mij betreft sowieso bullshit, mijn koelkast hoeft niets over zijn inhoud te vertellen aan wie dan ook behalve aan mij, maar goed, nu krijg ik vast weer allemaal 'alu-hoedje'-beschuldingen naar mij toegeslingerd :X

[Reactie gewijzigd door MadEgg op 13 mei 2015 15:51]

Je zou IPv6-adressen ook als serienummer kunnen gebruiken. Er zijn er toch genoeg. Dan komt ieder product uit de fabriek met z'n eigen IPv6-adres dat door jouw koelkast naar een lokaal adres wordt geNAT om makkelijk voorraadbeheer te kunnen doen.

Enne... ik wil niet beweren dat bovenstaande een goed doordacht plan is, ik fantaseer maar een beetje voor de vuist weg. Wel weet ik dat we steeds meer gaan communiceren met de wereld om ons heen. Als ik dat extreem doorvoer dan kom ik er op uit dat we in de toekomst alles van een netwerkaansluiting gaan voorzien, inclusief alle verpakkingen. Hoe dat technisch precies gaat werken weet ik ook niet maar er nu al rekening mee houden door te zorgen voor genoeg adressen lijkt me verstandig.
Ik weet niet wat voor koelkast jij hebt, maar in de mijne passen geen 1000 pakken melk of blokken kaas.
100,000 adressen per huishouden had meer dan genoeg geweest,
1,000,000 misschien voor bedrijven, maar meer ook niet.
Er zo nonchalant mee omgaan is gewoon onverantwoord en is precies waarom we nu tekort aan ipv4 hebben.
De meeste bedrijven hebben 8 IP adressen (6 bruikbaar) en gebruiken er 3. Dat is al een verlies van 5 per bedrijf dat elders gebruikt had kunnen worden.
Sommige bedrijven hebben hele reeksen ingekocht waarvan ze misschien maar 10% van gebruiken...
Zo zijn er nog wel meer voorbeelden te vinden waar gewoon onnoemelijk veel IP adressen verloren gaan.
Ik weet niet wat voor koelkast jij hebt, maar in de mijne passen geen 1000 pakken melk of blokken kaas.
Niet ?
Misschien niet tegelijk, maar over de cyclus van zeg 10 jaar, denk je niet dat je 1000 verschillende producten in de koelkast hebt gehad ?
Niet dat het een noodzaak is, maar juist vanwege die redenering ( IPv4 is ruim genoeg ) hebben ze nu 'tekorten'

Persoonlijk hoef ik geen slimme koelkast qua producten, misschien op status / storingen een of enkele adresseringen, maar de inhoud hou ik zelf wel bij.
De diepvriezer daarintegen, een zoekopdracht "wat eten we vandaag" of een recept op internet tegenkomen, en het blijkt dat 40% van de ingredienten al in huis is ..... dat zou me dan wel aanstaan.

* FreshMaker koopt regelmatig 'dubbele' producten ;)
Niet dat het een noodzaak is, maar juist vanwege die redenering ( IPv4 is ruim genoeg ) hebben ze nu 'tekorten'
Het is maar moeilijk te zeggen of dit nu verkwistend is of niet. Als we iedereen die nu een IPv4-adres heeft een /48 geven waar maar 1 adres van wordt gebruikt dan zijn we nog altijd 65.000 keer zuiniger dan nu.
Dat zei ik, In den beginnen kon het niet op, bedrijven die hele range's kregen toegewezen, die later ( nu ) dus maar half in gebruik zijn, maar niet 'terugkomen'

Ik begrijp wel dat ipv6 groter, en ruimer bemeten is, maar de instelling om nu al opperen dat er voldoende adresseringen voorhanden zijn, is dezelfde fout die men destijds bij ipv4 OOK al maakte.
De lengte van een IPv6-adres is zo gekozen dat we niet spaarzaam hoeven te zijn. We geven iedereen véél meer adressen dan nodig en houden alsnog véél meer adressen over dan nodig. Dat is geen verkwisting. Integendeel. Het aanhouden van ruime marges zowel aan de subnetkant als de hostkant betekent dat we juist niet dezelfde fout maken die bij IPv4 gemaakt werd. Als het met het oog op de schaarste zinvol was geweest om /120-ranges uit te delen, hadden we het adres ook wel 240 bits lang kunnen maken, waar overigens dezelfde kritiek zou volgen dat we beter /232-ranges uit kunnen delen, enzovoorts.
Ik ben het deels met je eens, en heb daar ook wel eens over na zitten denken.

Je kunt het echter ook van de andere kant bekijken. IPv4 heeft 32 bits, dus zo'n 4 miljard IP-adressen. Elke extra bit verdubbeld dit. Waar we nu met wat schipperen nog min of meer met IPv4 uitkunnen, zou een vergroting naar 33 bits eigenlijk alle problemen per direct oplossen. Opschalen naar 48 bits levert al 16 verdubbelingen op, om op 281 biljoen mogelijke waardes uit te komen. Dat is al voldoende om elke hersencel van 8529 mensen te adresseren, dus laat staan dat dit onvoldoende zou zijn om elk persoon ter wereld er een of meerdere van te geven.

Nu wil je dus elk persoon van een IP-adres voorzien. Maar waarom maar één? Waarom geen twee? Of vier? Hoeveel IP-adressen heeft een persoon eigenlijk nodig? Ach, laten we dat dan OOK maar flink ruim houden, we stellen elk persoon 80 bits ter beschikking, goed voor 12 quadriljoen verschillende waardes, ruim voldoende om elke kubieke millimeter in je huis te voorzien van 6 biljoen IP-adressen.

Als je het zo bekijkt, in plaats van 62.5% van de beschikbare bits worden aan één persoon toegekend, lijkt het opeens allemaal niet zo krap genomen
Ik denk dat ze het zelf ook nog niet in kunnen schatten hoeveel adressen je echt nodig hebt.
Ik denk dat het gewoon zo is....omdat het kan.
Voor elk pak melk, pakje boter, plakje kaas, plakje ham, elk los boontje etc een ip?
Op zich waar, maar het ging over uitgifte van /48 bundels per klant.
2^48 = 281.474.976.710.656 is natuurlijk ook meer dan IPv4. Maar met de trend naar meer mobiele apparaten, die dan niet in hetzelfde netwerk zitten, zal het daar wel anders geregeld worden.
Ik begrijp (nog) niet wat consumenten aan (zo veel) subnets hebben.
Mijn ervaring is, dat een toestel wel degelijk meerdere adressen gebruikt.
Maar de huidige uitgifte, is zeker niet te krap.
Een hele geruststelling.
Ik ben er zeker van dat men dat ook dacht toen iemand het een goed idee vond om een /8 aan MIT te geven of aan IBM in de beginjaren van het internet.

Er word aangeraden om een /56 aan je end user te geven en er is halvelings de verplichting van minstens een /64 toe te kennen. Niemand die vandaag leeft zal ooit nood zal hebben aan meer dan dat.
Ik weet niet hoe je dat "niet zuinig" bedoelt, maar ik zie liever /48 dan /56 naar klanten.

Mocht iemand het adres ruimte verspilling vinden dan moet je nog eens goed kijken en googlen naar de cijfers. Met IPv6 addressing moet je niet zoals bij IPv4 denken.

Lees bijvoorbeeld: http://www.networkworld.c...6-address-management.html

In het KPN forum zie ik helaas nog wel wat dingen die nog niet optimaal lijken zoals prefix delegation en mogelijk forwarding/firewall rules. Maar daar is het tenslotten een pilot voor.
Wat heeft de eindgebruiker nu precies aan /48 of /56?

Robin
Bij Ziggo doen ze iets als "Wifi 4 all" waarbij andere klanten gebruik kunnen maken van Ziggo aansluitingen die zich in de buurt bevinden.

Hoe het nu opgelost is weet ik niet, maar met IPv6 kan een CPE dit in een ander subnet stoppen. Zo ook met andere diensten zoals voice over IP telefonie en IP tv.

Tevens kun je je eigen gast wifi scheiden van thuis netwerk, wat nu ook kan maar door NAT lijkt het op het internet dat het allemaal vanaf 1 adres komt. Levert ook wat problemen op met sommige software.
Hoe het nu opgelost is weet ik niet, maar met IPv6 kan een CPE dit in een ander subnet stoppen.
Met IPv4 ook, want dat doen ze nu. Ze gebruiken voor de hotspotdienst publieke IP-adressen.
Ok, dus dat kost publieke IPv4 adressen iets wat nu een steeds grotere schaarste beleeft en zeker voor nieuwe partijen. Het kan natuurlijk achter een CGN worden gestopt met alle `leuke` uitdagingen vandien.

Dat zou dus de ontwikkeling van deze (wifi 4 all) in de weg staan, wat weer een motivatie is voor IPv6
Momenteel is dat opgelost (als ik het goed begrijp) met een ander SSID, welke in een andere LAN IP subnet zit dan je thuisnetwerk, en deze worden waarschijnlijk ook geNAT naar een ander WAN IP.

Op zich is IPv6 hier dus helemaal niet voor nodig, meeste LAN subnets zijn 255.255.255.0 ofwel /24, en ik denk niet dat je >255 mensen op je Wifi AP zal krijgen, al is het alleen al vanwege de performance.

Dat gezegd hebbende zijn er meer voordelen aan IPv6 dan alleen maar de hoeveelheid adressen, dus heeft het wel zeker voordelen om deze overstap te maken.
De 'gewone' eindgebruiker of consument wellicht niets, maar last heeft hij er ook niet van als de CPE (in dit geval Experiabox) gewoon goed geconfigureerd is.

De meer 'gevorderde' consument of bv. een studentenhuis heeft echter meer dan genoeg ruimte om lekker z'n gang te gaan.

En KPN heeft wellicht ook categorieën (zakelijke of corporate) klanten die wél baat hebben bij zo veel ruimte. En dan is het voor KPN nog steeds beheertechnisch fijner dat alles gewoon gelijk is.
Voor de niet technische gebruikers onder ons is dit noodzakelijk.

Je kan een extra wifi router bij de mediamarkt halen en achter je bestaande router aansluiten en dan zonder enige tussenkomst IPv6 hebben op je nieuwe Wifi router voor beter ontvangst op zolder.

Daarvoor heb je meer netwerk ruimte (/48 of /56 allocatie) nodig, dat is iets anders dan adres ruimte (/64 per netwerk).

Voorzie ook een toekomst waarbij apparatuur zoals bijvoorbeeld de slimme meter in de meterkast zijn eigen prefix vraagt voor interne communicatie maar wel volledig zelfstandig opereert. Hierdoor kan deze "zone" zelf firewall regels opstellen voor welk verkeer wel of niet toegestaan is.
Met niet zuinig bedoel ik dus redelijk wat. Ik vind het netjes dat ze een /48 geven hoewel ik een /56 voor doorsnee consumenten ook niet zo'n enorm bezwaar vindt.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 13 mei 2015 13:57]

ik zie liever /48 dan /56 naar klanten..
Voor een groot bedrijf misschien? Voor consumenten zal het in de praktijk geen verschil maken.
Vanuit het perspectief van je eigen nummerplan mag het dan veel lijken/zijn. Als je je echter realiseert hoe veel ruimte er is dan is 'niet zuinig' maar een heel relatief begrip.
Het gaat natuurlijk om relatief ten opzichte van wat ze hadden kunnen kiezen en wat sommige andere ISP's hebben gekozen. Er zijn grofweg drie opties, een zuinige /64 (waar dus eigenlijk maar één netwerk achter kan), een /56 (waar 255 netwerken achter kunnen) en een /48 (waar 65535 netwerken achter kunnen).

Veel ISP's kiezen voor een /56, dan is de keuze voor een /48 niet zuinig en een mooi besluit.
Het gaat natuurlijk om relatief ten opzichte van wat ze hadden kunnen kiezen en wat sommige andere ISP's hebben gekozen. Er zijn grofweg drie opties, een zuinige /64 (waar dus eigenlijk maar één netwerk achter kan), een /56 (waar 255 netwerken achter kunnen) en een /48 (waar 65535 netwerken achter kunnen).

Veel ISP's kiezen voor een /56, dan is de keuze voor een /48 niet zuinig en een mooi besluit.
De IETF denkt er toch anders over. Vandaar deze richtlijn

https://tools.ietf.org/html/rfc3177#section-3
Het is alleen de vraag of dat nu voor de test is of dat dat in de toekomst ook zo gaat worden.
Wow. 65536 subnets. Zeker niet zuinig. :D Hopelijk volgen andere consumenten providers dit voorbeeld. Kan niet wachten tot ipv6 gemeengoed is.

@tweakers; Overigens heet dat modem/router ding een Experia box, niet een Xperiabox of wat je er ook van wilt maken. ;)
Dat zal waarschijnlijk nog niet zo veel uitmaken, het aantal mogelijke adressen zijn 18446744073709551616. dat wil ook wel zeggen dat er voor elke zandkorrel op de wereld een IP adres zou zijn. Snel zullen ze niet opraken dus waarom zou je ze niet gebruiken. Als ze in de toekomst wel op een of andere manier (zou niet weten hoe) zou dit altijd nog terug gedraaid kunnen worden en zullen minder ip adressen uitgedeeld worden.
Zou Telfort (gewaardeerde KPN dochter) ook snel volgen ?
Ik heb zelf glasvezel van Telfort maar krijg geen ipv6 met DHCPv6.
Als ik de beste heren hier boven mij mag geloven is het wel beschikbaar maar niet op een "standaard" manier(6rd)
Ik weet zelf wat 6to4 is maar heb nooit gehoord van 6rd.
Moet thuis maar even gaan spelen met de instellingen.
Telfort heeft ooit een experiment gedaan maar volgens mij zijn ze daar weer mee gestopt.
6rd is 6to4, maar dan met een door de provider aangeboden gateway en prefix in een range van de provider.

Een deel van de aan jou toe te wijzen prefix is gebaseerd op het ipv4 adres dat je krijgt (je ipv6 prefix is dus helaas wel ook dynamisch).

De gateway en de prefix length worden mee gegeven in velden van de dhcpv4 offer.

Het is dus logsich dat je met DHCPv6 niets krijgt.

Ik zal vanavond ook nog eens even kijken (zelf gebruik ik he.net en sixxs ivm de dynamische prefix bij 6rd). Maar volgens mij zou het gewoon nog moeten werken. Maar het kan (recentelijk) weer uitgezet zijn natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door eymey op 13 mei 2015 16:25]

Ik heb IPv6 en Telfort.
Ze hadden ooit een pilot, welke was stopgezet 2 jaar terug. Bij jou nog steeds ipv6??
Geen officiele IPv6, ik heb tunnel 6rd
Als je op Telfort Glasvezel zit (en al langer klant dan sinds begin 2015), dan heb je inderdaad IPV6 via 6rd.

Dat geldt dus echter alleen voor klanten die via "ISPFabriek" (wat de internet infra leverde achter providers als XMS en Lijbrandt, allemaal opgekocht door KPN) aangesloten zitten.

Voor de mensen die nu op glas de 'reguliere' Telfort propositie hebben (die ook op ADSL/VDSL wordt aangeboden) is de vraag dus wel interessant :).

Overigens voor @Vinzz: Laatst nog geprobeerd en 6rd staat nog steeds aan :).
Ik ben overgegaan van Concepts naar Telfort dus klopt dat ik de oude propositie heb
...maar je hebt ook een tunnel :?
Zal eens testen, goeie tip tnx.
Telfort zal hoogst waarschijnlijk volgen. echter zie ik dit niet op korte termijn gebeuren. aangezien Telfort altijd een stuk later is met het aanbieden van zaken waar KPN al geruime tijd mee komt.

Nu is IPV6 wel iets anders als extra zaken zoals de WiFi hotspots, welke Telfort nog altijd niet aanbied. maar ik verwacht dat Telfort start met het uitrollen van IPV6 zodra KPN volledig over is en daarmee een landelijke pilot afgerond is.

[Reactie gewijzigd door mark66031 op 13 mei 2015 14:11]

Ik heb al een hele lange tijd IPV6 met Telfort glasvezel...
Ik denk dat ik voor heel veel gebruikers spreek als ik zeg:

EINDELIJK!

Het zat er overigens al aan te komen, de Experiabox v9 is de eerste met ipv6-ondersteuning en in enkele maanden kunnen we de v10 verwachten, waarbij de ipv6-feature uitgemeten werd.

[Reactie gewijzigd door timmie1 op 13 mei 2015 13:45]

Heel veel gebruikers... lol. Miscshien een paar tweakers, ja...

De grote meerderheid van de gebruikers interesseert dit juist geen bal, zolang het maar werkt.
IPv6 kan een aantal dingen een stuk makkelijker maken. Nu worstelen veel consumenten met het doorzetten van een poort. Met IPv6 kan dat veel eenvoudiger. Zeker in situaties waarin je meerdere apparaten/applicaties hebt die dezelfde poort willen gebruiken is het veel eenvoudiger. Aangezien ieder apparaat tegenwoordig van een webserver wordt voorzien die op poort 80/443 wil zitten komt die situatie steeds vaker voor.
Dat doet de normale huis en tuin gebruiker niet,.. die weet niet eens wat een poort is behalve zn ding wat voor je huis staat eventueel.
Een hoop gamers doen het toch wel. Ook gebruikers van beveiliginscamera's en "slimme meters" hebben er in principe behoefte aan. Nu wordt het vaak anders opgelost omdat het forwarden van poorten te veel problemen oplevert.

Het hele succes van Skype is een ander voorbeeld van die (onbewuste) behoefte. De allerbelangrijkste feature van Skype was dat het werkte zonder poorten te forwareden.

[Reactie gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 13 mei 2015 14:54]

M.b.t. je hebt gewoon een goede upnp nodig en elk appraat op een poort laten werken ipv allemaal op poort 80.
Verder kan ik me niet voorstellen dat je je koffiezet apparaat of je slimme meter van buiten wilt kunnen benaderen (dmv ip) dan nog liever een tunnel naar een centrale server dan dat iedereen maar naar mijn ip kan surfen
Het vervelende van alternatieve poorten gebruiken is dat je ze moet onthouden. Als alles op de "normale" poort draait dan kun je er handige namen aan koppelen via DNS en die diensten zo makkelijk bereiken.

Uiteraard moet er wel goede beveiging op. Wat dat betreft is het UPNP een beetje jammer voorbeeld omdat daar erg veel beveilingsproblemen in zijn gevonden.
Ik heb wat "misselijke" oplossingen gezien voor thuis en klein bedrijf met camera's en een reeks poorten. Hierdoor was camera toegang niet overal toegangkelijk omdat sommige partijen verkeer naar deze poorten niet toestaat.

Een oplossing was dat alles verliep via een app van het bedrijf, tuurlijk werkt dit maar echt ideaal / efficient is het niet. Bij diverse NAS systemen kun je via wizzards aangeven dat je wilt dat dat apparaat een port forwarding rule aanmaakt zodat je nas via het internet bereikbaar wordt.

Niet echt heel zichtbaar maar het wordt gebruikt door huis-tuin en keuken gebruikers. Tevens worden nu bepaalde dingen niet toegepast omdat het niet mogelijk is. Waarom heb ik toegang tot mijn TOON thermostaat via de leverancier, waarom niet direct?
Waarom heb ik toegang tot mijn TOON thermostaat via de leverancier, waarom niet direct?
Omdat je op die manier geen portforwards nodig hebt, en je ook niks open hoeft te zetten op je firewall.
Weet je toevallig of de uitrol van ipv6 recht geeft op een Experiabox met ondersteuning? Of moet m'n oude modem dan eerst defect zijn?
Hallo,

Volgensmij kan je zodra je ipv6 "nodig hebt" een nieuwe experiabox vragen. Dit is eigenlijk altijd gratis.

Robin
Top! Dankjewel. :)

Kreeg dit van KPN ook bevestigd.
Als het goed is, wordt je zelfs actief benaderd voor omruil, indien nodig.
Dat wordt weer een run op de zogenaamde betere modems .....

Arme helpdesk, weer dagenlang klanten aan de lijn die menen 'recht' te hebben op een V10, maar ondertussen niet beseffen dat zij de wachtrij creëren voor een soepele overgang.

Ik heb nog een V8, en tzt zien we wel of die het goed oppikt, of niet.
Ik denk dat ik voor heel veel gebruikers spreek als ....
Ammehoela. Er is zo goed als helemaal niemand die geinteresseerd is in IPv6. Wat 99.999% van de mensen wil, is gewoon kunnen surfen op het web. En met IPv4-only gaat dat nog altijd beter, sneller en betrouwbaarder dan met IPv6 of dual stack.

Ik heb IPv6 hier (xs4all klant).
Ik heb IPv6 uit staan. Zowel op mijn router als op mijn PC. Ik denk dat het nog wel 10 of 20 jaar gaat duren voordat het handig is, of nodig is, om het weer aan te zetten.
Waarom deze boosheid tegen vooruitgang? Ik snap niet waarom de uitrol van ipv6 niet sneller gaat. Met oplossingen zoals deze dualstack implementatie, kan je al gebruik maken van de mogelijkheden die ipv6 biedt, zonder in te leveren op de normale "internet ervaring".

Dit zorgt er ook voor dat zowel ISP's als contentleveranciers alvast kunnen experimenteren met het migreren of beschikbaar maken van hun platform, terwijl het ipv4 platform ook nog beschikbaar is.

Eigenlijk vind ik het schokkend dat alles zo langzaam gaat ;)
Boosheid tegen vooruitgang ?
IPv6 is geen vooruitgang.
Het is precies hetzelfde, maar met meer bits in het adres. Da's alles.
Stilstand dus.
En stilstand is achteruitgang.

En voor we weer lekker bezig gaan hoeveel meer fantastisch IPv6 is dan IPv4, lees eerst dit even: http://blog.ipspace.net/2010/02/ipv6-myths.html

De technische keuzes in IPv6 waren "politieke" keuzes. Er kon en kan van alles verbeterd worden aan IPv4 (host multihoming, as multihoming, locator/identifier separation, on-the-fly readdressing, mobility, noem maar op). IPv6 heeft gekozen om dat allemaal niet te doen. Voornamelijk omdat IPv6 is ontworpen door mensen die iets van applicaties (layer 7) wisten. En niet door mensen die iets van routing (layer 3) wisten. En toevallig is IPv6 een layer 3 protocol.

Ik ben niet boos. Meer teleurgesteld. En omdat deze flauwekul nu al 20 jaar duurt, wordt het steeds moeilijker om ooit nog eens naar een echt goed nieuw protocol over te stappen.

Het feit dat het zo langzaam gaat, is omdat IPv6 helemaal geen voordelen heeft te bieden. Als er wel voordelen waren geweest, dan waren alle ISPs en telcos en vendors er al lang bovenop gesprongen. Q.E.D.

[Reactie gewijzigd door gryz op 13 mei 2015 20:29]

IPv6 gaat er gewoon komen, de reden dat telco's het uitstellen is omdat er geen geld aan IPv6 te verdienen is.

IPv6 is verder juist een verademing vs IPv4. Ik heb juist een grafhekel aan NAT, dat kan wat mij betreft niet snel genoeg dood.
Eigenlijk vind ik het schokkend dat alles zo langzaam gaat

Dat was omwille van 2 zaken:

1) Het was lange tijd geen probleem. Nu langzaam begint het wel een probleem He worden. het moment dat je geen IPv4 adressen kunt krijgen als bedrijv in Europa en de VS is nu ook daar. (In Azie al langer.)

2) IPv6 is volstrekt incompatible en dus moet alles of dubbel, of via proxies en andere convertors.

Dus ja, aangezien het dus erg moeilijk is (zie 2) ga je uitstellen totdat het echt een probleem wordt (zie 1). Laat anderen bovendien maar lekker praktijktesten doen en zo de kinderziekten of domweg bagger oplossingen (DNS64) proberen, zodat jij later die zaken kunt vermijden.

De wereld lijkt nu echter toch wel te gaan voor Dual Stack Lite en xlat646 als meest gebruikte oplossingen, en de meeste providers in de wereld inclusief de mobiele lijken nu op zijn minst allemaal begonnen zijn met trials. Dus ik verwacht dat het nu wel hard gaat met IPv6 introductie. (Merk echter op dat dat wat anders is dan het einde van IPv4, hetgeen nog heel veel jaaaaaren gaat duren)
Ik heb IPv6 uit staan.
Hoe ironisch dat jij de IPv6-keizer badge hebt gekregen :+
Geen idee wat dat is.
Ik geloof dat ik iets voorbij zag komen over een nieuw karma systeem ? Ik zal het eens lezen.

Ik ga deze kroon nu met alle inzet verdedigen !!!
Blijkbaar krijg je die als je ageert tegen dingen want ik sta heel hoog bij AVM en Fritzbox-gerelateerde dingen en ik heb een grafhekel aan die spullen :X
Ik neem aan dat deze ipv6 adressen dan wel static zijn als je een /48 subnet krijgt. Aangezien het ipv4 adres bij KPN nog steeds als "dynamisch" wordt verkocht...
Ik hoop het wel. Ziggo doet het niet en kent IPv6-ranges toe met een korte levensduur. Ik hoop dat ze dat alleen voor de test doen en later besluiten om toch statische ranges uit te delen.
Ik vraag me wel af wat het voordeel voor een ISP is om het erg dynamisch te laten zijn.

Ik begrijp best dat veel ISP's niet zo statisch willen zijn als XS4ALL waar je IP gewoon in de bevestigingsbrief staat. Maar op zich moet een niet gegarandeerd maar wel redelijk statisch toch veel makkelijk zijn voor een ISP. Gewoon DHCP op basis van MAC adres van het modem bijvoorbeeld. Ook handiger met abuse meldingen etc. als het adres van een klant niet voortdurend verandert. Dat moet je ook weer ergens gaan bijhouden zodat je kunt terugzoeken wie er twee maanden geleden op tijdstip X IP adres Y had.
Ik vraag me wel af wat het voordeel voor een ISP is om het erg dynamisch te laten zijn.
Verwachtingmanagement? Als klanten er op rekenen dat ze een vast adres hebben en het verandert toch dan gaan ze klagen. Voor de ISP is het makkelijk als ze hun netwerkconfiguratie op ieder moment kunnen veranderen zonder dat er contact met de klanten nodig is.
Gewoon DHCP op basis van MAC adres van het modem bijvoorbeeld.
klein detail: DHCPv6 werkt niet op grond van het MAC-adres. In plaats daarvan wordt er een DUID (http://en.wikipedia.org/wiki/DHCPv6#DHCP_Unique_Identifier) gebruikt.
Dat moet je ook weer ergens gaan bijhouden zodat je kunt terugzoeken wie er twee maanden geleden op tijdstip X IP adres Y had.
Dat moeten ze toch wel tenzij ze nooit adressen van voormalige klanten hergebruiken voor nieuwe klanten.
Ik vraag me wel af wat het voordeel voor een ISP is om het erg dynamisch te laten zijn.
Twee redenen, waarvan er ééntje een beetje ouderwets is. Namelijk, als je dynamische addressering gebruikt, heb je er minder nodig omdat niet iedereen tegelijk online is. Dat wordt natuurlijk steeds minder, maar 't is nog wel een klein beetje relevant.

De belangrijkere reden is commercieel: zo kunnen ze statische IP-adressen als een van de onderscheidende features van duurdere, zakelijke abonnementen verkopen.
Het hangt er denk ik ook behoorlijk van af hoe je netwerk in elkaar zit.

Als je met PPPoE tunnels werkt (je routers en subnetten geconcentreert op 1 of een paar centrale punten), dan heb je je IP-ruimte dus ook vrij geconcentreerd en ben je niet afhankelijk van waar (in welke plaatsen) je een bepaald aantal klanten hebt.

Maar ik weet bv. dat bij ISPFabriek op glasvezel (nu KPN ITNS) de IP-ruimte heel erg per regio wordt opgedeeld. Dus bv. Almere een blok IP-adressen in een centrale PoP met daar DHCP, hetzelfde voor alle andere plaatsen waar glas ligt.

En ik kan me voorstellen dat de kabelaars dit ook op die manier ook hebben gedaan.

Als nou plotseling je klantenbestand in een bepaalde plaats explosief groeit, en je raakt ineens in de problemen met je ruimte, dan moet je óf vrije blokken daar toewijzen, óf je moet met IP-blokken gaan schuiven en dus je klanten een nieuw IP toewijzen.

Zoals jij het voorstelt is bij ipv4 eigenlijk in praktijk meestal het geval (of iig mijn ervaring met UPC, Ziggo, ISPFabriek, etc.): Je krijgt op een gegeven moment een IPV4 adres en dat wordt opgenomen in de leases administratie van de DHCP-server. Pas als je langer dan de lease expiry time offline bent of je komt met een ander MAC adres, dan verandert je IP. Maar ik heb het wel een aantal keer mee gemaakt dat na een storing (waarbij administratie van leases gereset is) of bij een herindeling toch m'n IP veranderde.

Maar goed, dit geldt natuurlijk voor IPV4, waarvan bekend is dat de ruimte schaars is. Het lijkt me niet echt moeilijk om met IPV6 de toewijzing van prefixes zodanig te regelen dat je nooit meer klanten krijgt dan je /48's kan toewijzen.
Ik mag idd hopen dat je een ipv4 adres houdt anders is 3/4 van het internet ineens onbereikbaar.
Het is Dual-Stack dus deze klanten krijgen zowel een IPv4 als een IPv6 adres. Standaard zal hun OS of browser proberen iedere verbinding over IPv6 te maken met een terugval naar IPv4 als de server nog geen IPv6 ondersteunt.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 13 mei 2015 13:49]

Ik neem aan dat dat op zijn minst een extra DNS query betekend, kost dat geen extra tijd? In dat geval wordt je niet vrolijk van dual stack.
Het zal mij benieuwen of IPv4 ooit uitgefaseerd gaat worden.
Dat kan inderdaad iets langer duren. Sommige systemen sturen daarom beide DNS-verzoeken tegelijk uit. Als er niet op tijd een IPv6-adres terug komt maar wel een IPv4-adres dan gebruiken ze dat.
Het zal mij benieuwen of IPv4 ooit uitgefaseerd gaat worden.
Volledig uitgefaseerd verwacht ik niet. Net zoals je nu nog steeds IPX/SPX netwerken tegen kunt komen.

Maar, het zal wel op een gegeven moment een fase bereiken dat sommige nieuwe soft- en hardware geen IPv4 meer ondersteunt, troubleshooting guides adviseren IPv4 uit te schakelen, dat hosters en ISP's extra kosten rekenen als je een IPv4 adres wil en dat goedkope breedband abonnementen geen publiek IPv4 mee leveren (die laatste twee zie je nu eigenlijk al opkomen).
Idd dat staat er wel gelukkig. Voorlopig blijf ik mijn HE tunnel maar gerbruiken, want dit kan nog wel even duren.
Hmm, aan zakelijke klanten wordt al letterlijk jaren beloofd dat het 'binnenkort' uitgerold zal worden. Het zou mooi zijn als dat eindelijk ook eens zou gebeuren.

Als early-adopter draaien wij al 6,5 jaar via een SixXS tunnel, en dat draait zeker niet slecht, maar het is toch frustrerend dat het zo moeilijk is om op een duurbetaalde zakelijke glasvezelverbinding geen native IPv6 geleverd te kunnen krijgen.

Wel mooi voor de IPv6-adoptie in Nederland. Onze initiële leiderspositie is namelijk omgeslagen in een achterstand.
Wel mooi voor de IPv6-adoptie in Nederland. Onze initiële leiderspositie is namelijk omgeslagen in een achterstand.
Het werd inderdaad tijd. De ons omringende landen (Belgie, Duitsland, Frankrijk) lopen ver op ons voor. Zelfs in de VS ligt de IPv6-penetratie vele malen hoger dan hier.

Erg treurig voor een land dat zo groot is op internet. De AMS-IX zou voor onze economie wel eens net zo belangrijk kunnen worden als de haven van Rotterdam maar dan moeten we wel het voortouw nemen.

Daarmee bedoel ik overigens niks negatiefs over de amsix zelf, die hebben IPv6 al jaren op orde. Zelfs de overheid heeft een paar jar geleden aangegeven dat ze het best wel belangrijk vinden. Helaas zijn de maatregelen om IPv6 te stimuleren dusver weinig effectief geweest.
Ik ben benieuwd wat dit gaat doen voor Nederland. Volgens Google gaat nog maar 2,4% van al het Nederlands verkeer via IPv6. België is trouwens wereldwijd koploper met 29,88%. De 2de plaats gaat naar de VS met 15,62%, wat slechts iets meer dan de helft van de adoptatie in België is. Er is nog wat werk voor de boeg dus.

https://www.google.com/in...per-country-ipv6-adoption

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 13 mei 2015 14:23]

Ik denk dat deze actie van KPN op korte termijn niet veel zoden aan de dijk zet. Het gaat op dit moment om een paar duizend klanten. De uitrol van Ziggo zal nu al in de tienduizenden lopen en er komen voortdurend nieuwe gemeenten bij. Dat zal voorlopig een groter effect hebben.

Ik hoop vooral dat KPN en Ziggo zich aanmelden voor de World IPv6 Launch Measurements zodat we de impact iets duidelijker kunnen volgen.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 13 mei 2015 15:33]

HULDE! Eindelijk meer providers die het snappen!
En het ook daadwerkelijk doen, niet zoals Ziggo al jaren roepen dat het er aan komt en niets leveren...
Ziggo is een maand geleden ook al begonnen met IPv6 uit te rollen.

Bron: nieuws: Ziggo begint met uitrol van ipv6

[Reactie gewijzigd door Jelle op 14 mei 2015 00:33]

ISP's krijgen typisch blokken die /32 groot zijn. Als je een /48 aan je klanten geeft kun je dus 65K klanten voorzien. Als je iedereen een /56 geeft kun je 4 miljoen klanten per blok kwijt. Als je minder dan 65K klanten hebt dan is er dus eigenlijk geen reden om minder dan een /48 per klant te gebruiken.
Het lijkt er op dat de blokken die KPN hier aan consumenten uitdeelt uit 2a02:a440::/26 komen. Uit een /26 kunnen 4 miljoen klanten een /48 krijgen. Ik denk dat ze daar wel genoeg aan hebben. Zeker als je bedenkt dat KPN zusterbedrijven als XS4ALL en Telfort hun eigen ranges hebben.
klinkt goed, ik vraag me echter wel af waarom XS4All, als KPN dochter het wél 3 jaar eerder kan, en KPN nu pas.

Overigens, dual stack houdt 6rd in neem ik aan?
dualstack heeft niets te maken met wel of geen 6RD.
En als KPN slim is, gebruiken ze geen 6RD, want dat is een hele ranzige oplossing die eigenlijk de naam IPv6 niet mag hebben wat mij betreft.
Gezien ze bij XS4ALL al jaren ervaring hebben, hoop ik dat ze gewoon die implementatie gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Nakebod op 13 mei 2015 13:47]

Omdat er nog geen noodzaak voor was/is; er zijn genoeg workarounds om de schaarste aan ipv4-adressen enigszins op te vangen.
XS4ALL is eigenlijk bedoeld voor ons tweakers in KPN haar visie vandaar dat hun eerder zijn met het uitrollen van IPv6. de gemiddelde consument weet amper wat IPv4 inhoud laat staan dat het hun interesseert of hun nu v6 of v4 hebben.
Een opmerking daarbij: de web sites van KPN en Telfort hebben op dit moment nog geen IPv6 adressen (xs4all wel natuurlijk). Er is dus nog wat meer te doen dan IPv6 adressen aan de klanten te geven.