Telfort stapt in glasvezelmarkt

Telfort begint vrijdag met het aanbieden van glasvezelinternet. De KPN-dochter gebruikt het netwerk van Reggefiber voor de diensten. Het goedkoopste Alles-in-1-pakket kost 47,50 euro. Het glasvezelnetwerk moet nog worden aangelegd.

Gebruikers kunnen intekenen op een glasvezelabonnement, maar het glasvezelnetwerk moet nog worden aangelegd. Dat gebeurt pas als 30 procent van de inwoners heeft ingetekend. Als die drempel niet wordt gehaald, komt het netwerk er niet.

Het is niet mogelijk om alleen een internetverbinding af te nemen; gebruikers kunnen naast twee alles-in-één-pakketten wel ook kiezen uit twee pakketten met internet en tv en twee pakketten met internet en vast bellen. Naast het alles-in-één-basispakket van 47,50 euro is er ook een variant van 57,50 euro, waarbij de gebruiker 100Mbps krijgt.

Glasvezel van Telfort is beperkt verkrijgbaar; het is vanaf vrijdag te bestellen voor inwoners van de gemeenten Eindhoven, Heiloo, Epe, Wormerland, Echt-Susteren, Midden-Drenthe, Ommen en Cranendonck. Telfort is een dochterbedrijf van KPN, dat in de toekomst voor driekwart eigenaar wil worden van Reggefiber.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

11-05-2012 • 14:36

77

Submitter: Kiswum

Reacties (77)

77
73
57
4
1
2
Wijzig sortering
Het verhaal ligt iets genuanceerder dan het artikel voor doet komen. Het lijkt nu net of Telfort pas bij 30% aanmeldingen beschikbaar komt. Dit is niet het geval, Reggefiber gaat pas glasvezel aanleggen op het moment dat er 30% van de woningen aangegeven heeft een glasvezelabonnement te nemen. Meer daarover is te vinden op de website van Reggefiber zelf.

Het aanleggen van glasvezel door Reggefiber kan ook gebeuren naar een bewonersinitiatief, zoals Fiber Apeldoorn (www.fiberapeldoorn.nl). Ook daarvoor geldt het percentage van 30% voordat Reggefiber aan gaat leggen. Op dat netwerk moeten vervolgens nog providers komen, welke zich daar voor aanmelden. Andere providers zijn bijvoorbeeld XS4ALL, Vodafone, KPN, Concepts, Lijnbrandt en Solcon.

Reggefiber over het bewonersinitiatief: http://reggefiber.nl/vraagbundeling.html
Meer providers: http://reggefiber.nl/providers.html
GOT: [Glasvezel] Apeldoorn op Glasvezel

[Reactie gewijzigd door thof op 22 juli 2024 19:38]

Wat zijn de snelheden van het goedkoopste abbo? De duurdere heeft 100mbit, maar is dat synchroon?
FTTH Glasvezel is naar mijn weten bij alle providers op dit moment symmetrisch. Hier onder heb je alle pakketten van Telfort, met daarbij de snelheid.

Alles-in-1 glasvezelpakketten
Alles-in-1 glasvezelpakket (50 Mb/s) € 47,50 p/mnd
Alles-in-1 glasvezelpakket (100 Mb/s) € 57,50 p/mnd

Internet & Interactieve TV
Internet glasvezel Standaard (50 Mb/s) & Interactieve TV € 45,- p/mnd
Internet glasvezel Extra (100 Mb/s) & Interactieve TV € 55,- p/mnd

Internet & bellen
Internet glasvezel Standaard (50 Mb/s) & bellen € 31,50 p/mnd
Internet glasvezel Extra (100 Mb/s) & bellen € 41,50 p/mnd

Bron: telfort.nl/internet/glasvezel/

[Reactie gewijzigd door thof op 22 juli 2024 19:38]

Telfort is een dochterbedrijf van KPN, dat in de toekomst voor driekwart eigenaar wil worden van Reggefiber
Ik zal wel weer doemdenken maar hier ben ik niet zo gerust om. Krijgen we dan niet (praktisch) hetzelfde gedoe als we nu met de kabel en mobiele telefonie hebben? (zeer beperkt aanbod qua providers?)

Lijkt me niet echt gunstig voor ons consumenten als de drager praktisch volledig in handen is van de providers en vica versa...

Hier komt overigens voorlopig ook geen glasvezel. Een grote belangrijke straat ligt volledig open maar glasvezel pleuren ze er niet in. Zal helaas ook wel deels aan de bewoners liggen; een aardig deel van de bewoners hier lijken me niet te porren voor glasvezel...

[Reactie gewijzigd door Piet91 op 22 juli 2024 19:38]

Op dit moment is KPN pas 30 procent betrokken binnen Reggefiber. Ik weet niet of ze dit zomaar mogen op gaan voeren omdat ze dan wel een erg groot markt aandeel krijgen. Er waren eerder ook al problemen bij de overname wens van allerlei glasvezel providers.

nieuws: NMa: KPN mag niet zomaar glasvezelaanbieders overnemen
Goed dat het NMa daar een stokje voor heeft gestoken. Het zou pas helemaal mooi zijn als kabel/glasvezel-eigenaar en provider compleet aparte bedrijven waren. Dan was er pas écht kans op concurrentie.

Waarschijnlijk mis ik iets, maar waarom stond het NMa bij glasvezel wel meerdere providers toe maar bij kabel niet? :?
"Het is niet mogelijk om alleen een internetverbinding af te nemen; gebruikers moeten er tv-diensten en vast bellen bijnemen."

Verboten toch in NL?

Net als de Vries willen ze zekerheid en geen ondernemers risico's nemen, watjes.
Dus moet ff 30% van de huishoudens op telfort over gaan stappen 1/3e van NLse huishoudens...

Dat is een economische macht van jewelste in dit segment, lijkt me wettelijk dus niet mogen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Koppelverkoop kan ik verkeerd interpreteren, maar het lijkt me clip en klaar.

Zo heb ik internet bij een provider die gelukkig alleen tv en internet verplicht koppelt als je internet van hen wil, en dan niet HD, digitaal maar ook analoog is goed.
Of telefonie, heb ik ook niet bij hen, want goedkope voip (abonnementloos) heb ik via voipcheap.

Wat mij betreft een misser van kpn's telfort, jammerlijk. En ik vermoed dat ze die 30% dekking van deze markt gewoon bij lange na niet gaan halen met hun eisen pakket.
1. Nee, het is niet verboden, ze mogen hun eigen aanbod pakket bepalen.
U zult de sectie: "Alleen verboden voor ondernemingen met een economische machtspositie" moeten lezen.
Wil je iets anders, kun je naar een andere aanbieder gaan.

2. Ook die 30% is anders bedoeld, het staat wat onhandig in het artikel, maar het gaat erom dat de aanleg van glasvezel niet doorgaat wanneer minder dan 30% van de inwoners (in de regio waar reggeviber glasvezel wil gaan aanbieden) een abbonement afsluit. Daarvoor maakt het niet uit bij welke provider ze dit doen.

3. Zoals thof al zegt, ook telfort bied een pakket zonder telefoon aan.

[Reactie gewijzigd door R-J_W op 22 juli 2024 19:38]

Anoniem: 433915 11 mei 2012 14:39
Daar kunnen we denk ik nog wel even op wachten dus. Nog geen glasvezel hier en staat ook nog lang niet in de planning. Het is wel allemaal nieuwbouw dus dat vind ik toch wel raar...
Mja hier precies het zelfde. Maar er zijn er genoeg die ook geen nut zien in glasvezel op 't moment en ik kan 't ze ook niet kwalijk nemen. Ik zit nu ook met 50mbit down en 2.5mbit up, maar upload praktisch nooit. Ik zal niet voor glasvezel gaan zolang ik alleen voor de extra upload al minimaal 7.50p/m bij moet betalen. Die gebruik ik toch niet.

Als de ouwe coax kabel toch straks zo'n 1gbit doet, wat moet ik dan met glasvezel?
Als de ouwe coax kabel toch straks zo'n 1gbit doet, wat moet ik dan met glasvezel?
Tegen die tijd zit glasvezel al op 10gbit ;)

Glasvezel is gewoon de toekomst. Uiteraard hoef je niet mee te gaan, dat is een keuze.
snel uploaden kabel is daar namelijk niet al te best in en upload snelheden gaan alleen maar omlaag het laatste jaar...
De rek is er behoorlijk uit op de coax. Bij een 300 Mbit abo kun je verwachten dat je in de praktijk op drukke momenten de snelheid niet haalt, daarom worden die ook nog niet aangeboden. Op dit moment zijn er voor coax zelfs geen technologie demo's waarmee er veel meer gehaald wordt dan de 3-400 van docsis 3, laat staan producten op stapel. Gbit over coax kan je voorlopig vergeten.

Gbit over fiber wordt gewoon in Nederland al geleverd. De hoogst beschikbare abo's zijn 500/500 maar die worden over Gbit ethernet gepusht.
Glasvezel is juist vaak goedkoper : zie voor een rekenvoorbeeld Glasvezel goedkoper dan UPC
Het moet door iemand betaald worden, dus zo raar is het ook weer niet.

Nieuwbouw woningen worden ook niet standaard met HRe ketels + zonnepanelen en warmte wisselaars uitgevoerd indien men er niet extra voor wil betalen.

Mogelijk dat overheid wel een regel uit kan voeren dat er geen koper meer gebruikt mag worden bij nieuwbouw.... b.v. omdat het slechts voor milieu is of ander argument om zo te dwingen dat fiber gebruikt zal worden.
Het moet door iemand betaald worden, dus zo raar is het ook weer niet.
Mwa, dingen als riool, elektra, en water worden ook aangelegd naar nieuwbouwhuizen. Dus glasvezel alvast neerleggen (desnoods zonder dat het aangesloten is) lijkt me dan goedkoper dan om achteraf de boel weer open te graven.
Mijn huurwoning heeft een zonneboiler. Het ligt dus aan de projectontwikkelaar, gemeente of wie de opdrachtgever ook is.
Beetje off-topig, maar al die energiebesparende maatregelen zitter er wel degelijk in vanwege de energie=prestatie-eisen, die steeds verder worden opgeschroefd.

On-topic: nieuwbouwwoningen worden voorzien van holle aders, waar men in eerste instantie koper doorheen blaast, maar dat kan dus relatief eenvoudig worden vervangen door glasvezel.

Ik weet niet hoe het precies in elkaar steekt (of de bouwer wettelijk verplicht is de woning op te leveren met een koperaansluiting), maar de wijkcentrale moet voorbereid zijn op glasvezel en als je de koperaansluiting vervangt door glasvezel zit je dus vast aan VOIP. Daarbij heeft de bouwer ook niet veel zin om zich extra in te spannen en krijgt iedereen dus gewoon een koper-aansluiting.
Je bent aardig op weg. Ik zal het even voor je aanvullen. Het komt inderdaad voor dat nieuwbouwwijken voorzien worden van leidingen met extra holle aders (2 stuks). Daardoor wordt vervolgens glasvezel geblazen zodat er minder gegraven hoeft te worden. Dat van die wijkcentrale ligt echter anders, glaszelnetwerken hebben (in ieder geval van Reggefiber) een eigen centrale, een zogeheten POP. In een POP komen de glasvezels van ~2.500 huishoudens bij elkaar.

Ik geloof dat telefoon en coax verplicht is voor een aannemer om aan te leggen en glasvezel niet. Het fijne weet ik hier niet van, dus pin me daar niet op vast. Wellicht dat iemand anders dat kan bevestigen.
Bij nieuwbouw projecten groter dan 250 woningen wordt tegenwoordig door Reggefiber glasvezel geblazen in plaats van koper.

Zie bijvoorbeeld FiberApeldoorn - Schatkamer van Zuid krijgt Glasvezel Dit is een nieuwbouwproject van 280 woningen. Alhoewel het project in een VDSL2 gebied ligt krijgt het toch glasvezel door deze regel.
Naja dat hebben we ook in Zwolle, de wijk stadshagen is nieuwbouw maar GEEN glasvezel terwijl helft van Zwolle tenminste VDSL heeft en één wijk glasvezel aan deur.

Vind dit wel beetje apart, zeker omdat juist nieuwbouwwoningen gezinnen trekt en zou je denken die zullen sneller zo'n snelheid willen hebben vanwege kinderen enz.
Volgens mij heeft heel Zwolle, behalve AA-landen en stadshagen glasvezel (bron: http://www.destentor.nl/r...-de-snelste-glasvezel.ece ).
Ik woon zelf vlak bij de grens dieze aa-landen en hier ook geen fiber.

Ik heb zelf een belachelijk snelle Ziggo lijn 'moeten' nemen omdat je dan een klein percentage ook aan upload krijgt, eerst 120/10, nu teruggegaan naar 50/5.
Met de opkomst van thuiswerken (waarvoor ik dus ook graag veel upload heb) snap ik niet dat ze niet eens gaan concurreren op upload gebied, volgens mij zou dit met kabel ook makkelijk moeten kunnen.
Ik weet niet waar je woont.

Maar hieronder kan je lezen uit het artikel waar het te verkrijgen is.

Glasvezel van Telfort is beperkt verkrijgbaar; het is vanaf vrijdag te bestellen voor inwoners van de gemeenten Eindhoven, Heiloo, Epe, Wormerland, Echt-Susteren, Midden-Drenthe, Ommen en Cranendonck. Telfort is een dochterbedrijf van KPN, dat in de toekomst voor driekwart eigenaar wil worden van Reggefiber.
Het is niet allemaal voor nieuwbouw wat Reggefiber doet. Ik ga straks ook over op Glasvezel maar ik woon niet in een nieuwbouw wijk.
Beetje vreemde keuze blijft dit toch weer. KPN doet via meerdere wegen mee aan het glasvezel gebeuren.

KPN zelf, die dus vooral mee zal doet door de sterke merknaam en positie die ze momenteel hebben. Vele klanten die al diensten afnemen bij KPN blijven bij die provider omdat men niet wil wisselen van bijv. email adres.

Daarnaast neemt of heeft KPN laatst ook nog Lijbrant en een deel van Reggefiber overgenomen. Nu is de keus van Lijbrant nog wel te begrijpen dat is immers een bedrijf dat een net ander publiek aantrekt dan wat KPN doet. Daar komt Lijbrant dan bij als leverancier van exclusief glasvezel dat nog een beetje een meerwaarde heeft tegenover XS4ALL door een ietwat andere positionering. Waar XS4ALL veelal de tweaker populatie zal aanspreken is Lijbrant toch, in mijn ogen, wat meer gericht op het gemiddelde Nederlandse huishouden.

Nu zitten ze dus met KPN, XS4ALL, Lijbrant, Telfort en Reggefiber Wholesale op de fiber markt. Zullen ze dan wel goed over nagedacht hebben.
Inderdaad erg vreemd.

KPN en XS4ALL en Tweak Groen bieden al pakketten aan met Interactieve TV opzet en internet via PPPoE.

Lijbrandt, Concepts, XMS en Tweak Blauw bieden TV (zowel iptv als analoog/dvb-c) aan van Glashart Media met internet native (IP verkrijgen via DHCP).

In de ADSL markt heeft Telfort nog z'n eigen netwerk. Ben benieuwd waar ze op Glasvezel gebruik van gaan maken.
Volgens dit: nieuws: KPN lijft XMS, Concepts ICT, Lijbrandt en Edutel in artikel wil KPN een belang hebben van 45% in de glasvezelmarkt in 2015.

Nu opereren ze dus met Edutel, XS4All, XMS, Concepts ICT, Lijbrant, Tweak (?), Telfort en KPN zelf op de glasvezelmarkt. De keuze in veel gemeentes blijft bij voorbaat al vaak beperkt tot deze keuzes + Vodafone en Onsbrabantnet dus in vele gevallen kies je eigenlijk blijkbaar al voor KPN.
Dat is bij mij bekend, maar nog steeds geen belemmering om blij te zijn met glasvezel (voorheen kon ik voor snel internet alleen kiezen voor UPC).

Deze combi van aanbieders biedt trouwens een behoorlijke keuze in diensten.

Tweak is trouwens een 100% onafhankelijk bedrijf en kan de pakketten van zowel Reggefiber Wholesale als KPN aanbieden.

Zolang KPN de offerings met TV van Glashart Media niet de nek omdraait maak ik me nergens zorgen om .
Is daar al iets over bekend bij Lijbrandt. Een dezer weken wordt onze verbinding ervan opgeleverd.. maar nu KPN de toko heeft gekocht ben ik wel benieuwd of het huidige Glashart Mediapakket blijft. Zo ja, zijn het dan sowieso WGDO-streams?
Anoniem: 44174 @eymey11 mei 2012 16:20
tja, en over niet al te lange tijd allemaal in handen van een Mexicaan. Wordt toch tijd dat er meer verschillende bedrijven actief worden in Nederland.
Die Mexicaan staat namelijk bekend om monopolistisch gedrag en elke overheid die hem dwars zit wordt met een ongelofelijke hoeveelheid advocaten bestreden, waarbij het zwartmaken van politici via de media niet geschuwd wordt.

Lekkere vooruitzichten allemaal, vooral als je bedenkt dat de Nederlandse pers achter elke sensationeel nieuwtje aanloopt zonder eerst te controleren, die kwaliteit hebben veel journalisten al lang gelden achter zich gelaten.
En wat zijn dan de specificaties van het basispakket? ;)

Volgens http://www.telfort.nl/internet/glasvezel/ 50Mbps synchroon symmetrisch :)

Thanks guys, kwam ff niet zo snel op het juiste woord :+

[Reactie gewijzigd door WhySoSerious op 22 juli 2024 19:38]

Nee, symmetrisch. Zwemmen, dat kan synchroon, en soms ook symmetrisch ;)
Anoniem: 39505 @Zwartoog11 mei 2012 14:45
Klopt...school- en vlinderslag zijn, mist goed uitgevoerd, symmetrisch :+
Zou het een alternatief zijn voor Lijbrandt? Of zou je net als bij KPN aan zo'n Experiabox-ding vastzitten en geen DVB-C signaal kunnen gebruiken?
Reggefiber levert een modem KPN levert dan die Experiabox als veredelde router.

Nu is bij KPN het geval dat je analoge tv signaal niet meer werkt, de coax verbinding die op dit moment door je huis loopt is dus onbruikbaar en je kan derhalve ook niet meer gebruik maken van het DVB-C signaal wat daar doorheen loopt.

Mocht je dat wel nodig hebben dan kan je sowieso bij Vodafone glasvezel gaan kijken, die leveren dat namelijk wel.
Al stappen ze er allemaal in, genoeg locaties in Nederland waar nog geen glasvezel is, of voorlopig niet komt. Gouda lijkt ook pas richting 2016 te gaan worden, tot die dat zal glasvezel mij bizar weinig interesseren. Zo is wel weer grappig te zien dat communicatie daaromheen gewoon nul is hier, recent/nu worden alle straten vernieuwd in kort akkeren, maar extra kabel vast neerleggen.. natuurlijk niet.
Het is inderdaad erg druk met het aanleggen van glasvezel. Ik heb vernomen dat de aannemers het op dit moment nauwelijks bij kunnen benen. Daarnaast is er altijd nog de 30% eis van Reggefiber, welke ook niet overal eerst gehaald wordt. Ik heb het eens gevraagd aan Reggefiber, over het aanlegen van glasvezel op het moment dat een straat open is. Ze proberen dat wel te doen, maar glasvezel gaat vaak te snel, dat is in een dag gelegd. 's ochtends een deel van de straat open, 's middags weer dicht. Andere bedrijven kunnen dat tempo niet aan.
Wel apart dat ze alleen in nieuw aan te leggen (vraagbundelings-)gebieden beginnen.

als KPN dochter zouden ze in theorie gewoon direct overal moeten kunnen beginnen.

Hierbij neem ik dan aan dat ze voor TV gewoon het Interactieve TV pakket van KPN gaan afnemen, etc.
Technisch kan dat natuurlijk wel. Maar ergens is het wel logisch. In een gebied waar al glasvezel ligt moeten mensen overstappen op een andere aanbieder, en dat doen ze alleen als dat voordelen biedt tov de huidige aanbieders zoals een lagere prijs of een beter aanbod. Dat lijkt Telfort niet echt te bieden. Maar ergens waar glasvezel vers begint en de markt nog verdeeld moet worden dan kun je als klant met een lood om oud ijzer keuze misschien toch wel bij Telfort uitkomen,

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.