Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 184, views: 35.254 •

Electronic Arts zou plannen hebben om op het Ubuntu-platform, dat op een Linux-kernel draait, games uit te brengen. Aanleiding voor de geruchten is een sessie van Electronic Arts op de Ubuntu Developer Summit die maandag zal beginnen.

EA, een van 's werelds grootste speluitgevers met franchises als Battlefield en Mass Effect, heeft tot nu toe geen enkel spel uitgebracht voor het Linux-platform. Desondanks is er een geruchtenstroom op gang gekomen waarin wordt gesteld dat Electronic Arts aankomende woensdag op de Ubuntu Developer Summit tijdens een sessie zal aankondigen dat het Linux-games zal gaan aanbieden.

Aanvullend schrijft Phoronix dat zij uit bronnen hebben vernomen dat Ubuntu op de conferentie belangrijk gamingnieuws wil melden afkomstig van een 'grote uitgever'. De site speculeert dat EA enkele titels in het Ubuntu Sofware Center zal plaatsen en niet zal kiezen voor zijn eigen Origin-downloadplatform. Zowel Canonical als EA hebben over de inhoud van de sessie nog niets vrijgegeven.

Mocht EA daadwerkelijk de sprong maken naar het Ubuntu-platform, dan zou dit niet alleen een belangrijke stap betekenen voor Canonical, het bedrijf achter Ubuntu, maar ook voor de adoptie van Linux als spelplatform voor pc-games. Tot nu toe zijn er weinig grote uitgevers die games ook voor het opensource-besturingssysteem uitbrengen. Desondanks heeft onlangs Valve bevestigd dat het een native Steam-client voor Linux zal gaan aanbieden, terwijl er ook een Left4Dead 2-port op de agenda staat.

Reacties (184)

Reactiefilter:-11840176+1129+226+30
1 2 3 ... 6
Zou een doorbraak kunnen zijn voor Ubuntu. Veel mensen gebruiken geen Linux omdat er namelijk gewoon simpelweg te weinig games oid voor is.
Is ook een reden voor mij dat ik nog bij Windows blijf.
Hmmm, als ik een gokje zou mogen wagen is het denk ik omdat veel spelmakers delen van een broncode hebben zitten te herschrijven vanwege de mobiele platformen en nu ze het toch al aan 't herschrijven zijn ze het ook maar direct op mac en linux compatibel kunnen maken. En wie weet helpt het feit ook dat ios en android op *nix systemen zijn gebaseerd.

Ach jah, hoe dan ook goeie ontwikkeling alhoewel het me niks zou verbazen als uiteindelijk blijkt dat diensten zoals onlive de toekomst zullen hebben.

Edit, wat ik me dan wel weer afvraag of dit het begin van het einde van directx is, wat - met alle eerlijke respect voor opengl - toch wel de betere van de twee is.

[Reactie gewijzigd door David Mulder op 6 mei 2012 15:43]

Je kan DirectX helemaal niet vergelijken met OpenGL.

OpenGL verzorgt graphics, en niet meer dan dat. DirectX is een verzameling van API's voor vanalles: onderandere graphics, video, sound en input. Als je echt wil vergelijken, kan je het beter limiteren tot DirectDraw/Direct3D.

Het is wel zo dat als je geen DirectX gebruikt, je een mix van verschillende libraries moet gaan gebruiken (waarvan OpenGL er één zal zijn). Die verschillende libraries zijn dan ook wat minder op elkaar afgestemd dan in het geval van DirectX.

[Reactie gewijzigd door Sorcix op 6 mei 2012 16:15]

Dat is eigenlijk niet waar. De meeste developers beperken hun gebruik van DirectX tot Direct3D. OpenAL word veel vaker gebruikt dan DirectAudio bijvoorbeeld.
Maar de naamgeving DirectX doelt wel op het volledige pakket, zelfs als de meeste developers eigenlijk enkel Direct3D gebruiken. Dus die vergelijking mag je niet maken. ;-)

(Als ik MS Office Excel meestal voor optellingen gebruik, wil dat ook niet zeggen dat MS Office Excel een calculator is. Het blijft een spreadsheet applicatie, zelfs al gebruik ik het enkel als calculator. Je zou dan ook kunnen zeggen dat MS Office Excel beter is dan de windows calculator, want je kan er meer mee! Het valt echter niet te vergelijken met elkaar, want je vergelijking gaat over een deeltje van het product.)

[Reactie gewijzigd door Sorcix op 6 mei 2012 16:37]

Mierenneuken, ook wel muggenziften, chicaneren, haarkloven, kommaneuken, of spijkers op laag water zoeken (Van Dale) is het vitten op kleine foutjes en het actief zoeken naar de geringste aanleiding om kritiek te uiten.
Boeiende(?) gerelateerde discussie: http://forum.skepp.be/viewtopic.php?t=1061. In het geval van foutief verspreiden van informatie, zou ik toch even snel googlen om erachter te komen wat correct is en wat niet.

Ik snap de +3 spotlight ratings hier soms ook echt niet meer. Wat mij betreft mag het ratingssysteem ook weer op de schop, of we maken er een simpelweg +1 en -1 systeem van.


Ontopic:
Het is al 10 jaar mogelijk om games op Linux te schrijven en al 10 jaar zijn er grote hoeveelheden mensen die goede tijden voor Linux in de toekomst zien. Ik heb het in totaal 4 maanden gedraaid (10 jaar als servers overigens) en ik zie dat de mensen met verstand van computers Windows vaak wel illegaal downloaden en de overige mensen hun computer kopen met Windows erop. Volgens Wikipedia] gebruikt nog steeds maar 1,41% Linux. De compatibiliteit tussen Linux en Windows is nog steeds triest, dus ik moet het nog maar zien gebeuren.

Het schrijven van games op iPhone en Android van de laatste jaren zou inderdaad ook positief kunnen zijn voor Linux, maar desktop en touch-screen mobiele telefoons, tablets zijn wel anders. Windows 7 bevalt me slecht op de tablet en Android/iOS zou me als desktop niet bevallen.

[Reactie gewijzigd door chronoz op 6 mei 2012 19:39]

Er word iig maar een goed gerekend door mijn spellingscontrole, en dat is miereneuken. Maar goed, ik zie het inderdaad ook nog niet gebeuren. We zien wel een langzame groei, in zowel OS-X als Linux maar het blijft klein.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 6 mei 2012 20:56]

Ja dat heet vicieuze cirkel.

Zo lang de apps die gebruikers noodzakelijk achten er niet voor zijn, gaan ze niet over. Zo lang er niet genoeg gebruikers op zitten gaan de apps niet om.
Dit is voornamelijk omdat Microsoft de DirectSound sinds Vista compleet herschreven hebben. Op Wiki wat meer informatie: http://en.wikipedia.org/wiki/DirectSound
Dit is de voornaamste reden dat er nu veelal OpenAL gebruikt wordt, deze tussenlaag werkt hetzelfde tussen de Windows OS'en.
Hoezo moet dat het einde zijn van DirectX? Het gros van de developers gebruikt een engine die ze gelicensed hebben, en andere triple A devs hebben toch al meerdere renderers (Unreal gebruikte al OpenGL ES voor PS3 bijvoorbeeld).

In de jaren 90 was het heel normaal voor games om keuze te geven uit meerdere renderers, en nu trouwens nog steeds met meerdere DirectX versies.
Nee, zolang er nog voordeel is aan DirectX zal het zeker op Windows nog wel de standaard blijven.


Ander onderwerp:
Als je de CryEngine SDK had gedownload kon je allang Linux code zien, en het is ook al bekend dat er al tijden een Linux port van klaar ligt. En welke uitgever is eigenaar van Crytek? Juist, EA.
Ik denk dus dat ze Crysis 3 aan het porten zijn.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 6 mei 2012 16:18]

uuh wat Crytek is indepent developer zo ver ik week.
Ze hebben de Crysis reeks via EA partners uitgebracht.
Want waarom zouden ze een microsoft exclusive maken als EA de baas is.
Ligt helemaal aan de deal die zo'n studio maakt natuurlijk.....waarom alleen een spel op 1 specifiek platform uitgeven (xbox,wii enz.)...... omdat er een deal gesloten wordt....en dat is echt niet nieuw ofzo.....
Ik denk inderdaad dat het feit dat ze zoveel ports van console games make een van de grote redenen is.
Vooral als je naar de PS3 kijkt zie dat er toch veel aanwijzigen/overeenkosten zijn met BSD/unix en bepaalde opensource libraries zoals OpenGL. Het lijkt me dus niet zo raar dat een port naar linux niet veel moeilijker is dan een port naar windows.

Wat ik wel jammer vind is dat dit dan niet alleen ports zullen zijn, maar ports naar een 'minderheids'-OS, en als je eens kijkt wat voor brakke ports we nu soms krijgen voor Windows dan houd ik mijn hart al vast.

Maar laten we ze in ieder geval een kans geven alvorens een oordeel te vellen :)
Je spreekt jezelf een beetje tegen. Je wekt de suggestie dat een port voor Linux waarschijnlijk nog brakker dan de Windows port zal zijn, terwijl je ook beweert dat het porten makkelijker zou zijn vanwege de overeenkomsten.
Welke van de 2 de waarheid is weet ik niet. Met alleen OpenGL kom je er natuurlijk niet. De cell processor in de PS3 is een compleet ander soort architectuur dan die van pc's. En de Xbox zal wel meer op Windows dan op Linux lijken. Misschien dat een PS3/Xbox cross-platform game makkelijk te porten zou moeten zijn, maar dat blijft natuurlijk altijd afhangen van de code van het spel.
Ik spreek mezelf niet tegen hoor. Als ze denken in de zin van 'gemakkelijkere port == veel minder uren in steken' & 'Windows is toch onze grootste markt' dan kan je gerust een brakkere port hebben dan naar windows hoewel die eigenlijk makkelijker is.

Ik beweer ook niet dat ze er met enkel openGL gaan geraken, ik zeg letterlijk dat bepaalde zaken van CellOS flink aan BSD/unix gerelateerde pakketen doen denken en dat het daarom best mogelijk kan zijn (link). Ook maak je een vergissing als je denkt dat unix/linux enkel op de (meest gekende) PC architecturen werkt (link).
Is voor mij ook nog steeds dé reden om te dualbooten met Windows. Anders was ik al helemaal om.
Zou een doorbraak kunnen zijn voor Ubuntu. Veel mensen gebruiken geen Linux omdat er namelijk gewoon simpelweg te weinig games oid voor is.
Is ook een reden voor mij dat ik nog bij Windows blijf.
Liever een doorbraak voor Linux dan voor Ubuntu. Ik kan enkel maar hopen dat als EA games gaat ontwikkelen voor Linux dat deze niet gaan vasthangen aan 1 distributie maar dat ze bruikbaar gaan zijn op elke distirbutie. Ubuntu mag dan een grote speler zijn, dominant zijn ze zeker niet en ik hoop dat dat zo blijft.
ik denk dat het voor een bedrijf zo goed als onmogelijk is geworden te beweren 'linux' te ondersteunen, al was het maar omdat linux in zoveel varianten (en architecturen) bestaat dat het onmogelijk te onderteunen is.
Kizen voor één goed bekende distributie is veel eenvoudiger. Langs de andere kant wil dat niet zeggen dat de games niet zullen draaien op andere distrbuties. De opensource community zal dat wellicht op korte termijn mogelijk maken.
Zo is de keuze voor Ubuntu toch een "doorbraak" voor linux in het algemeen!
Mathworks lijkt daar toch vrij goed in te slagen. Opera doet het ook niet slecht, en ga zo maar door. De meeste grote linux distributies bevatten ook dezelfde packages, er zijn verschillen maar voor een bedrijf dat zelf het meeste van zijn code schrijft valt dat goed mee.
the humble indie bundle bewijst het tegendeel. In principe kan je met de ubuntu software centre al tal van distro's bereiken en met een .deb en een .rpm bestrijk je nagenoeg heel linuxland.
Liever een doorbraak voor Linux dan voor Ubuntu
Dat gaat hem nooit worden. Daar heb je dan ook gelijk het nadeel van Linux te pakken. De fragmentatie. Een bedrijf als EA gaat echt niet voor een niche markt, ook nog eens verwaarloosbare markten ondersteunen. Als men dan games wil spelen zal men Ubuntu moeten installeren ... iets wat opzich geen slechte eis is.
De fragmentatie hoeft geen probleem te zijn als je het vanaf de eerste dag goed aanpakt. Niet eerst distro specifiek gaan ontwikellen en dan zeggen dat het niet werkt op andere distros, vanaf dag 1 leren dat er meer dan 1 distro bestaat en dat er ook standaarden zijn waaraan deze zich houden. Leren waar de valkuilen zitten en er omheen leren werken. Zo leer je 90% van alle distros te ondersteunen zonder veel extra moeite.
Volgens mij was het de bedoeling dat de Ubuntu software center uiteindelijk ook in andere grote distributies moet gaan komen, En op die manier meer grote commerciële spelers aan te trekken zodat die via één software platform op meerdere distributies kan draaien.


Heel langzaam zie je dit ook gebeuren nu de nieuwe softwarecenter betaal programma's mogelijk heeft gemaakt.
Fragmentatie...Canonical heeft plannen om Ubuntu ook geschikt te maken voor tv's en smartphones. Met één Ubuntu-versie zouden grote game publishers als EA al die hardwareplaforrmen kunnen bedienen met enige verschil de processorarchitectuur. API's blijven hetzelfde....fragmentatie? 8-)

Overigens is dit dezelfde succesformule die Microsoft gebruikt heeft met haar Xbox; die gebruikt net als Windows DirectX. Het verschil is dat Canonical zal kunnen meeliften met het succes van Android.
Het zal echt niet zo moeilijk zijn om een game die op ubuntu draait op een willekeurig ander linux systeem te draaien (zolang er maar drivers op dat systeem aanwezig zijn welke opengl ondersteunen).
Veel mensen gebruiken geen Linux omdat er namelijk gewoon simpelweg te weinig games oid voor is.
Dat is zo'n beetje de grootste kul die ik ooit gehoord hebt. Natuurlijk zijn er mensen die graag spelletjes spelen op hun PC, maar de grootste groep gebruik Windows omdat het via de leverancier geleverd en ondersteund wordt, en omdat office op die machines draait.

Het gebruik van Linux is een keuze van de gebruiker, het gebruik van Windows is een keuze van de leverancier. Daarom wordt Windows veel meer gebruikt dan Linux.
Kweet niet maar dat is echt geen kul.
Ik heb zelf ook windows alleen zodat ik erop kan gamen. Maar ben zelf ook groot fan van linux. Als ze battlefield uitgeven voor linux delete ik vanavond nog dat poepbesturingsysteem van microsoft.
Nope, waarom zou je een duur OS installeren als je enkel veel gamed op je pc als die spellen compatible zijn met een gratis OS? Windows wordt juist gebruikt vanwege alle toeters en bellen. Ik denk dat er genoeg animo zou zijn voor een dedicated steam pc met een mail client en browser bijvoorbeeld. Dan kom je al akelig dicht bij een console uit ;)
Veel ... ik denk dat heel veel mensen niet eens gamen en dit dan ook geen beslissende leidraad zal zijn.

Daarbij heb ik opgemerkt dat dit verhaal EA ook voor de Mac destijds liep te verkondigen.
Maar ik krijg het idee of EA werkt heel langzaam of ze vergeten iets.
De games die ze uit brengen zijn vaak verouderd en van 5 jaar terug ... schiet niet op.

Terwijl zowel Linux en OSX een build in store hebben ... bereik voor miljoenen mensen.
Breng de nieuwste MoH/CoD/C&C daar eens in uit en ik denk het als een tierelier verkoopt onder de jeugd.
EA brengt wel wat games voor Mac OS X uit, maar uiteraard niet alles wat ze ook op Windows uitbrengen. De markt is gewoon te klein. Wat ze voor Mac OS X uitgeven, is meestal gebaseerd op technologie van Transgaming, dus de performance is niet van hetzelfde niveau als met native ports, maar het is beter als niets. Mocht EA overwegen om games uit te brengen voor Linux, dan vermoed ik dat ook hierbij gebruik gemaakt wordt van technologie van Transgaming.

[Reactie gewijzigd door MacWolf op 7 mei 2012 00:49]

De enkele games die ze uitbrengen zitten de meesten denk ik niet meer op te wachten.
Ik kan me herinneren dat men tijdens een keynote hier hele andere beloftes maakten.

[Reactie gewijzigd door BoringDay op 7 mei 2012 08:33]

Eerst Valve en nu ook EA.

Als dit niet slechts bij geruchten blijft, is een van de laatste argumenten tegen het gebruik van (Ubuntu) Linux van de baan. Ubuntu zal dan uiteraard veel sneller marktaandeel winnen, waar ik alleen maar achter kan staan :)

[Reactie gewijzigd door ThePendulum op 6 mei 2012 15:36]

Meh..

EA brengt voornamelijk sport games uit, en laat mij daar nou absoluut geen interesse in hebben.

Steam op linux vind ik dan wel weer interessant.
FIFA 12, De Sims 3, Battlefield 3, Mass Effect 3, Need For Speed en regelmatig slappe aftreksels van bekende films, zoals Harry Potter.

EA is enorm (te) groot, indien je denkt dat ze voornamelijk sportspellen maken, dan ben je erg slecht geïnformeerd en doe je tekort aan de overige onderdelen.

Steam/EA Games op Linux is wel interessant, maar de markt is gewoon erg klein. Ik denk dat zelfs een spel als FIFA 2012 voor Linux niet veel verkocht zou worden. Mensen die Linux draaien zijn meestal niet de personen die actief gamen. Het is natuurlijk een probleem dat gamers niet naar Linux overstappen, omdat er nauwelijks games zijn en dat gameproducten niet voor Linux produceren omdat er nauwelijks hardcore gamers zijn die Linux gebruiken.
Het is kortzichtig om te concluderen dat de markt te klein zou zijn, omdat er te weinig gamers gebruik maken van linux. Er zijn geen gamers die linux gebruiken OMDAT er bijna geen games op linux draaien (men wil over het algemeen ook niet met een dualboot systeem zitten te klooien). Dat wil nog niet zeggen dat er niet veel PC-gamers over zouden stappen als de meeste games WEL vlekkeloos op linux draaien. Het is een kip-ei probleem. Zelf heb ik zo langzamerhand een gloeiende hekel aan windows gekregen, maar ik gebruik het op mijn thuis-PC om Steam + games te kunnen draaien, als mijn favoriete games moeiteloos op ubuntu zouden draaien was het dagdag windows/M$.

Maar goed, laatst het nieuws valve/steam op linux, en nu EA. Goeie ontwikkeling, het moet ergens beginnen, kan niet anders zeggen.

[Edit: Waarom offtopic?]

[Reactie gewijzigd door ravenamp op 7 mei 2012 09:20]

het is een traditioneel kip of ei verhaal. Laat ons hopen dat EA een ferm ei legt!
Eehh wat?

Mass Effect, Battlefield, Burnout, Crysis, Need for Speed, Rock Band, Dragon Age, SSX?

[Reactie gewijzigd door Grauw op 6 mei 2012 16:06]

EA is wel heel wat meer dan EA Sports hoor. Er zijn behoorlijk wat mensen die wel interesse hebben in de sportspellen van EA, en ook in hun andere spellen (Battlefield, The Sims, Need for Speed, Mass Effect... allemaal enorme non-sport games van EA).
Je kunt nog steeds niet legaal BluRays kijken met Linux. Er zijn wel tools zoals MakeMKV maar die "kraken" de BRs die je in de winkel hebt gekocht.
Zo gauw je een BluRay koopt dan mag je daar toch mee doen wat je wilt, dan maakt het toch niet uit hoe de computer hem leest?
Ik wil die schijf in mijn PC kunnen steken en afspelen zonder dat ik eerst nog een hoop handelingen moet uitvoeren.
Je kan ook nog steeds niet legaal blurays kijken op windows, want windows heeft uberhaupt geen bluray ondersteuning. Voor beide platformen zal je 3rd party software nodig hebben, vooral vanwege de belachelijke hoeveelheid DRM die op die disks zit.
Ik zou niet te vroeg juichen...
Windows wordt nog steeds meegeleverd met zeer veel computers en de test van Dell om Linux als optie te kiezen is uitgedraaid tot een flop.
Daarbij blijf ik erbij dat Linux de ondersteuning MOET krijgen van de hardware fabrikanten. Het komt nog steeds teveel voor dat hardware niet werkt (mijn kaartlezer van mijn laptop, mijn GPU van mijn laptop, TV kaart,...) waardoor het vaak tasten in de duisternis is.

Ik zie het wel als mooi begin en zal het zeker toejuichen, maar ik denk dat er veel meer stappen als deze nodig zijn.
Dit zal enkel de nu al Linux gebruikers een argument meer geven om geen dualboot meer te moeten installeren.

Maar ik wil niet aan veralgemening doen, maar ik vrees dat veel Linux gebruikers nogal weigerachtig staan op het kopen van software. Vraag mij dus sterk af of de kosten wel opwegen tot de inkomsten op het (best wel) marginaal marktaandeel.
Vooral van software fabrikanten, zoals je al zegt is het experiment van Dell geflopt dus kan het niet aan de hardware liggen. Mijn zusje had een Mac gekocht, en aangezien Microsoft Messenger for Mac nogal bagger is heeft ze die heel snel weer verkocht.
Met dat laatste ben ik het niet eens. Als voorbeeld neem ik meestal de Humble Indie Bundle. De laatste keer dat ik de verkoopsstatistieken heb bekeken betaalde de gemiddelde linux gebruiker twee keer zoveel voor het zelfde pakket als de gemiddelde windows gebruiker.
Over het algemeen zal er kwantitatief veel meer verkocht worden op het windows platform, maar hier zijn dan ook de meeste gebruikers...
De gemiddelde windows gebruiker wil helemaal nergens voor betalen, en heeft ook geen problemen met piraterij. Onder linux gebruikers vind je veel minder piraterij, want een van de redenen om voor linux te kiezen is dat je niks illegaals hoeft te doen voor gratis software :)
grapjas, noem eens wat gratis software voor linux welke geen gratis alternatief heeft voor Windows...
het is niet omdat PowerDVD (ik noem maar wat) geld kost dat er geen gratis alternatief zou zijn
het is niet omdat MS Office redelijk duur is dat je geen LibreOffice kan gebruiken
en zo duizenden voorbeelden

het is gewoon een feit dat mensen graag de "top"-producten hebben, zo willen veel mensen MS Office, hoewel ze nog geen 5% van de functies gebruiken, willen veel mensen Photoshop, hoewel ze zeker met Gimp ook zouden kunnen werken,...
dat is juist hetzelfde als waarom er mensen een i7 cpu kopen en er vervolgens niets mee doen: als statussymbool

de reden dat er op linux minder piraterij is, is omdat de meenste mensen die linux gebruiken dat bewust doen en doorgaans wat beter op de hoogte zijn van mogelijke alternatieven
Voorbeeld 1: gratis wireless-drivers die *alle* mogelijkheden van de hardware ondersteunen:
Unfortunately Microsoft Windows simply does a poor job supporting the aircrack-ng suite. This is primarily due to the proprietary nature of the operating system and wireless card drivers. See Tutorial: Aircrack-ng Suite under Windows for Dummies for more details. Bottom line, don't use the aircrack-ng suite under Windows. There is little or no support for it.
(bron: http://www.aircrack-ng.org/doku.php?id=getting_started )

Voorbeeld 2: drivers voor verschillende bestandssystemen. Probeer onder Windows maar eens met gratis software een btfrs-partitie te lezen.
Dell heeft ook niet echt gepoogd om het tot een succes te maken. Er waren slechts enkele modellen waarop Linux meegeleverd kon worden en die waren niet in elk land leverbaar. Natuurlijk blijkt het dan minder populair dan Windows. Ze zouden Linux een optie moeten maken op élke laptop, en die dan ook enkele tientjes goedkoper maken dan de Windows variant, omdat er geen licentie voor aangeschaft hoeft te worden. Daat zou een serieuze poging zijn. Mocht het dan alsnog een totale flop blijken, dan pas kun je zeggen dat het niet aanslaat. Natuurlijk moet je dan nog steeds niet verwachten dan 20 procent of meer van de verkochte systemen met Linux zal zijn; het marktaandeel van Linux op de desktop ligt ergens rond de 2% dacht ik, dus zo'n vaart zal het nooit lopen.Wel verwacht ik een significante stijging in het marktaandeel onder de verkochte systemen, mochten ze een dergelijke proef starten.
Mijn ervaring is ook dat wanneer je mensen de kans geeft om met Linux te werken en ze goed uitlegt wat de geschiedenis en filosofie ervan is, ze over het algemeen wel openstaan om iets anders te proberen.

En als ze dan na een tijdje merken dat het in het dagelijks gebruik niet onderdoet voor het Windows dat ze gewend zijn, en in veel gevallen zelfs minder problematisch is, vinden ze het geen probleem om er aan vast te houden. De meeste mensen gebruiken toch geen speciale Windows-only software en doen 90% van hun werkzaamheden via een browser die toch op ieder platform hetzelfde werkt. De meeste mensen denken nog altijd dat google.nl 'het internet' is, en vinden het allang fijn dat er niet de hele tijd allemaal popups en waarschuwingen verschijnen.

Overigens betwijfel ik wel of de gamer-markt echt potentiële overstappers zal bieden, maar dat zullen we moeten zien.
So it begins...

Nu serieus! Het is natuurlijk maar een gerucht, maar zou dit waar zijn! Dit zou menig Linux gebruikers heel gelukkig maken!

Mij inclusief, niet zozeer voor de games, ik ben geen gamer, maar voor de acceptatie van Linux op de desktop markt!
Ik denk dat het een gerucht is die wel tot leven zal komen. EA is al een beetje aan het concurreren tegen over Steam wat betreft Origin. Ik denk dat ze dus niet achter blijven als ook Valve zicht gaat richten op de Linux hoek.
Zeer goed nieuws, Kijk er met smart naar uit :)
So it begins...

Nu serieus! Het is natuurlijk maar een gerucht, maar zou dit waar zijn! Dit zou menig Linux gebruikers heel gelukkig maken!

Mij inclusief, niet zozeer voor de games, ik ben geen gamer, maar voor de acceptatie van Linux op de desktop markt!
Op zich juich ik het wel toe als EA spellen gaat maken voor Linux. Ik denk echter dat het net zo gaat lopen in 2002, toen Bioware het probeerde met Neverwinter Nights.

Dat spel draaide officieel op een aantal distributies (ik weet uit mijn hoofd niet meer welke), en het werd niet gegarandeerd dat het op *alle* distributies zou werken. Bioware heeft destijds zo'n grote lading schijt over zich heen gekregen van de Linux-community, omdat ze gewoon zeiden "Nee, die distributie die 1% van de Linux-wereld in handen heeft, supporten we niet", dat ze het nooit meer opnieuw hebben geprobeerd.

Zelf denk ik dat dit nu weer gaat gebeuren; dat een spel perfect draait op Ubuntu en afgeleiden, maar dat veel, zo niet alle andere distributies in de kou staan, en dat EA daarvoor op zijn donder gaat krijgen. Als dat gebeurt, weet ik al wat EA na één spel zegt: "Linux? Sterf ermee", net als Bioware.

Ik ben overigens in het geheel niet tegen Linux of iets dergelijks; ik geef slechts een heel plausibel scenario weer dat ik al een paar keer heb zien langskomen in de laatste 10-12 jaar.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 6 mei 2012 21:06]

Daar leg je precies de vinger op de zere plek.
Binnen de Linux community leefde bij veel ditributies altijd het idee dat de eigen ditributie de enige juiste ditributie zou zijn. Wanneer een software fabrikant geen ondersteuning biedt voor een bepaalde distributie dan deugt die software developer niet. De ontwikkelaars en gebruikers van een distributie zouden zich moeten afvragen of niet teveel afwijken van de mainstream.
Daar komt nog het probleem bij van drivers, voornamelijk ati kaarten werken nog altijd niet vlekkeloos.

Maar als je wilt beginnen met games voor Linux dan is Ubuntu een goede keuze want tegenwoordig lijken Canonical en Red Hat steeds meer grip te krijgen op de doorontwikkeling van Linux. Ook Red Hat zou er gebaat bij zijn wanneer er meer games naar Linux zouden komen.
Tja, de meeste software voor Linux werkt netjes op zowat alle distributies. Als je het veilig opbouwd en ondersteuning bied voor betrouwbare platformen (zoals Debian en suse) dan zou support voor distributies die meer cutting edge zijn (zoals een Ubuntu of Fedora) ook geen probleem mogen zijn. Verder moet je gewoon respect hebben voor de verschillende standaarden in de linux wereld.

En nee, developen voor 1 specifieke distributie is echt niet de manier om medewerking te krijgen van de linux community.
Ja, Linux-software werkt op alle distributies, omdat de broncode beschikbaar is, en de distributies de software zelf packagen. Zo wordt rekening gehouden met verschillen tussen distributies. Dat gaat dus met een commercieel product nooit gebeuren. Zolang het niet mogelijk is om een product vanaf een cd of vanuit een gedownload bestand met een paar klikken te installeren op *alle* distributies, zal Linux nooit mainstream worden. Commerciële partijen gaan hun spul simpelweg niet in een repository steken en er een bijhouden voor alle distributies (en alle versies van een distributie bovendien).
hoeft toch niet?
dat is gewoon een kwestie van een aantal standaarden op te stellen (en er zich dan ook aan te houden)
Dat probeert men allang met behulp van de Linux standard base. Dat werkt echter ook niet, omdat die standaard ook continu verandert. Als jouw software lekker goed werkt op distributies die aan de LSB uit 2008 voldoen, dan wil dat nog niet zeggen dat de software nog steeds werkt op distributies uit 2012, omdat de standaard zo te zien niet altijd op alle punten backwards compatible blijft. Vaak wel; maar dus niet altijd, en dat levert problemen op.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 6 mei 2012 22:23]

EPic had daar bijv. toch geen probleem mee met UT? En er is voldoende commerciële software beschikbaar vandaag die zonder problemen werkt op vrijwel alle distributies. Ook van oss pakketen ben ik al installers tegengekomen die perfect werken. En heb je bijv. al eens met desure gewerkt? Een open alternatief voor steam waarop o.a. volledige games beschikbaar worden gesteld (ook onder windows). Werkt perfect zonder dat er distro specifieke apps worden meegeleverd.

Ik zou zeggen: verdiep je in de materie en maak geen aannamens. cause assumption still is the mother of all fuckups.
EPic had daar bijv. toch geen probleem mee met UT? En er is voldoende commerciële software beschikbaar vandaag die zonder problemen werkt op vrijwel alle distributies.
Neverwinter Nights werkte ook op vrijwel alle distributies.

En dat is nu juist het probleem. Het werkte op *vrijwel* alle distributies, en dat betekent dus dat er ook distributies zijn waar het niet op werkt. De mensen die een dergelijke distributie gebruiken gaan dan klagen.

Zie hieronder: er is er al één nog voor het eerste spel uitkomt. "Waarom alleen Ubuntu?!"
Ook van oss pakketen ben ik al installers tegengekomen die perfect werken. En heb je bijv. al eens met desure gewerkt? Een open alternatief voor steam waarop o.a. volledige games beschikbaar worden gesteld (ook onder windows). Werkt perfect zonder dat er distro specifieke apps worden meegeleverd.
Desure ken ik niet want ik werk niet met Steam. Ik ken ook applicaties met installers (Nero Linux bijvoorbeeld), maar de meesten hebben er toch echt een lijst van officieel ondersteunde distributies bij staan en de disclaimer dat de werking op andere distributies niet wordt gegarandeerd.
Ik zou zeggen: verdiep je in de materie en maak geen aannamens.
Ik neem niks aan. Ondertussen ben ik 10-12 jaar met Linux bezig, en ik zie *elke* keer dezelfde problemen terugkomen, en ik loop er elke keer weer tegenaan. Een ervan is dat er teveel distributies zijn, die op teveel kleine puntjes verschillen, waardoor veel ondernemingen gewoon weigeren om Linux te ondersteunen.

Bijvoorbeeld, op het gebied van drivers: zelfs fabrikanten die open source drivers hebben (zoals voor mijn printer) zeggen "Dat ondersteunen we niet, de software wordt geleverd as-is, en verder is het uw eigen zaak".

Als ik het me goed herinner, zei Bioware dat zelfs over Neverwinter Nights. Je moest de Windows-versie kopen, en dan kon je een installer downloaden van de Bioware site om het spel onder Linux te installeren. Als je wilde installeren buiten de aangegeven distributies om (of zelfs, dezelfde distributie maar een andere versie), dan was het antwoord in geval van een probleem simpelweg: "Toedeloe, dat ondersteunen we niet."

Pas heb ik nog iets vergelijkbaars meegemaakt met mijn printer. Er wordt een DEB-installer geleverd, en een RPM-installer, en er wordt gegarandeerd dat die werken onder Debian 4.x t/m 7.x, Ubuntu 8.x t/m 11.x, Fedora 8-15, Red Hat (weet even niet welke versies) en Suse 9.x t/m 12.x. Onder Fedora 16 werkte het in elk geval wel.

Voor andere distributies dan de genoemden wordt expliciet niets gegarandeerd. Onder Arch moet je de installatie handmatig doen na het aanpassen van een stapel bestanden, onder Mint loopt de deb-installer vast vanwege missende bestanden.

Dus ja, die printer werkt op vrijwel alle grote distributies, maar "vrijwel" is in geval van software voor de gewone mens gewoonweg niet goed genoeg. Er zullen gegarandeerd mensen gaan klagen zodra een spel niet op "hun" distributie werkt, om wat voor reden dan ook.

Zolang Linux niet zo verandert dat ook closed source software in alle gevallen op alle distributies en versies werkt, zullen veel fabrikanten simpelweg hun vingers er niet aan willen branden, of ze zullen alleen de 1-3 grootste distributies ofzo ondersteunen.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 6 mei 2012 22:17]

Dat was 2002, de kaarten liggen nu toch wel fors anders. Ik denk niet dat je dit los kan koppelen van de opkomst van de mobiele platformen. Microsoft moet zich mobiel nog bewijzen, maar Linux wordt veel toegepast (Android), en ook iOS is op unix gebazeerd. Canonical is zelf bezig met een mobiele versie van Ubuntu. Kortom vanuit Linux kunnen ze zowel de PC als de mobiele markt bedienen, en dat is waarschijnlijk efficienter dan porten naar een ander OS. De mobiele markt ontwikkeld zich snel, en is enorm groot. Kan me voorstellen dat het een interessante markt voor hun is.

Je moet helaas een popup weg klikken, maar dit is een aardig stukje. Veel bedrijven zien Microsoft nu als een hindernis op weg naar de mobiele platformen:

http://www.technewsworld....da2de2a2dc8e966d766854f36
Mooi (voor de Ubuntu gebruikers), ik hoop dat ze dan wel in staat zijn om een beetje behoorlijk te programmeren. Zo'n beetje alle PC/Mac games die ik van ze had of nu nog heb mankeert we iets mee. De Soms 3 bijvoorbeeld, geloof het of niet (advies van EA zelf) ik moet alle uitbreidingen op volgorde van release installeren anders wil het vaak voorkomen dat het niet herkent wordt als legaal product. Aangezien mijn vrouw nogal van de Sims houd en de uitbreidingen (en het zijn er veel) niet op volgorde van release koopt is het spel inmiddels zo vaak geïnstalleerd (inclusief alle uitbreidingen dus) dat ik er nu wel uit ben nooit meer iets van EA te kopen.
Dit alles speelt zich overigens af met de Sims 3 op de Mac.

[Reactie gewijzigd door Thorgrem op 6 mei 2012 15:39]

Toen ik deze titel las dacht ik al: Hebben ze nog niet genoeg moeite met het leveren van support op de Windows games? Het scheelt natuurlijk wel dat op dit moment de gemiddelde Linux/Mac gebruiker iets meer pc kennis heeft dan de gemiddelde Windows gebruiker maar toch zie ik een reeks aan nieuwe problemen opdoemen.
Neem bijvoorbeeld ID software, die hebben ook genoeg problemen gehad met hun (opengl) Linux compatible games. Zelfs de hardware drivers zijn op Linux vaak al een bron van problemen. Toen ik Wolfenstein ET en Quake 3 op mijn ubuntu laptop wilde draaien moest packages uit niet ondersteunde repositories installeren en uiteindelijk bleken die packages weer een hoop extra problemen te veroorzaken.

Maar aan de andere kant, als men games voor Mac wil gaan ontwikkelen dan is Linux een kleinere stap en een distributie zoals Ubuntu is een prima startpunt. Toch vraag ik mij af waarom alle Linux support plannen en geruchten van Valve nog steeds niet echt concreet zijn geworden. Om eerlijk te zijn lijkt het mij voor EA verstandiger om eerst te beginnen om de AAA titels ook op de mac te krijgen omdat je dan een iets minder divers platform hebt.

[Reactie gewijzigd door dutch_warrior op 6 mei 2012 16:23]

Hoezo is Linux dan een kleinere stap? Alleen als je libraries gebruikt als SDL ja, dan is het een peuleschil om te porten maar als je zelf met het OS interfaced dan zit er nog heel veel verschil tussen OS-X en Linux.

Als je wilt zien hoe dat geregeld is, SDL is praktisch die interface dus dan kan je die code wel bekijken.
Mac ports van EA zijn ook allemaal Cider ports. Hopelijk dat de Linux versies dat niet zijn.
Eindelijk, zal wel mooi zijn als er eens meer games komen voor Linux zodat ik weer Dual-Boot kan maken voor mn pc wat enigszins dan de moeite waard is.

Hopelijk blijft het ook niet alleen bij geruchten en komt er ook daadwerkelijk betere titels uit, bedoel videodrivers zijn er gewoon voor Linux. Enige punt is dat bedrijven meer richting OpenGL moeten kijken ipv. DirectX.
Ja, dat is inderdaat een groot probleem (je laatste punt over directx en opengl).
Maar als je naar 5-6 jaar geleden kijkt in games, kon je uit opengl, directx 6,7,8,9 enz kiezen, nu is dat meestal alleen opengl (helaas)
Voor mij een reden om over te gaan op linux! Het is een geweldig OS. Als EA games gaat uitbrengen op linux os dan zullen de drivers ook geoptimaliseerd moeten worden waardoor er een veel grotere community ontstaat ;)

Goed bezig!
Er is heus wel potentie voor linux, als de developers er maar tijd in willen steken, je begint altijd onderaan, en als je er niks aan doet, zal het natuurlijk ook nooit wat worden..
Eerst moet je investeren om winst te maken..
Dat snap ik ;) Maar dit is dus de aanzet
Nou, als het op gebruikersvriendelijkheid aan komt valt er nog veel HEEL VEEL te verbeteren aan Ubuntu. Ik gebruik het nu al enige tijd, maar er zijn zoveel punten die ik op windows echt een stuk beter vindt (en die dus al beter waren ten tijde van Windows95 (windows 3.x kan ik me op dit moment even niet meer herinneren)).
Maar er is al wel een vooruitgang..
Mooi om te zien dat linux steeds serieuzer genomen word voor games, al verwacht ik dat EA kennende het wel niet zo veel voor zal stellen en alleen maar om kleinere misschien meer casual games zal gaan.
Men kan ook doen zoals Google met Picasa en helpen met wine ondersteuning. Moet je er eigenlijk zelfs niet veel moeite in steken om je games echt te porten.
Wat ik me als leek afvraag is waarom uitgevers niet samen gaan werken met de ontwikkelaars van wine? Is alweer een tijdje geleden dat ik wine gebruikte maar lijkt me dat ze hier in eerste instantie toch op een iets makkelijkere manier games kunnen uitbrengen voor linux. Aan de hand daarvan kunnen ze dan een goede indicatie maken na bijvoorbeeld jaar of 2 jaar hoeveel linux gamers er nou eigenlijk echt zijn. Als dit een interessant aandeel is kunnen ze er voor kiezen games volledig voor linux uit te brengen, blijft dit aandeel echter laag kunnen ze kijken of ze veder kunnen met de ontwikkelaars van wine

Veder juich ik dit alleen maar toe games voor linux
Wine is een manier waarbij Windows-applicaties bepaalde calls worden opgevangen, en zo kunnen werken op een Linux systeem. Het lijkt me echter logischer om die calls en functies gewoon direct aan te kunnen spreken in Linux zelf.

Geen idee in hoeverre Wine afzit van een echte native app, volgens mij is dat wel heel close bij elkaar (het is geen emulator maar meer een onderlaag die communicatie tussen de software en het Linux systeem regelt voor zover ik het heb begrepen), maar bij games, waarbij FPS belangrijk zijn en je de maximale performance wilt, lijkt native me een betere keuze.
sudo aptitude install battlefield3

Heheh zou nice zijn.
sudo zypper in battlefield3

Zou nog mooier zijn ;)
Als dit klopt dan kan Linux een echte concurrent worden voor Windows 8, zeker als Linux betere prestaties kan neerzetten met dezelfde hardware (wat het voor mij tot nu toe steeds deed).

Ik kijk er naar uit!

(Als EA & Valve het doen dan zal Blizzard hoogst waarschijnlijk ook zijn games naar Linux brengen.)
dat iets op linux draait wil niet meteen zeggen dat het betere prestaties heeft. veel games leunen op DirectX. op linux zou je met OpenGL aan de gang moeten maar DirectX is sinds versie 9 goed onderhanden genomen en ik denk niet dat dit heel snel geevenaard zal gaan worden op OpenGL.
OpenGL heeft alle Direct3D 10 en 11 features. Dezelfde shader language features & stages, geometry instancing, tesselation enz...
er zijn 1000en1 distro's, ubuntu is gewoonweg de bekendste distro die 'voornamelijk' of moet ik zeggen (enkel) op desktop gebruik is gericht, dat maakt voor een bepaald gebruikersprofiel, en is dus makkelijker te ondersteunen dan wanneer je ook fedora suse en mandriva wilt gaan ondersteunen. laat staan, als je dan ook nog slackware of LFS moet gaan supporten.

dikke kans dus dat ze voor debs hebben gekozen omdat het ubuntu software center een van de betere software installers is.. maar dat je met alien en dat soort tools prima af kunt om het naar rpm te porten


oops... was een reply op Ventieldopje hieronder...

[Reactie gewijzigd door i-chat op 6 mei 2012 16:13]

Er zijn onder linux 2 grote distributieformaten : rpm en deb. Neem van beide de grootste gemene deler (debian en RHEL), ondersteun die 2 platformen en normaalgezien moet het dan ook werken op alle distributies die daaruit voortkomen.
Dan zal er toch een verandering moeten komen bij driver support, want zeker bij de graphicsdrivers lopen de drivers nog mijlen achter op die van windows.. en 1 van de redenen waardoor dat komt is de versplintering van Linux, er zijn zoooooveel distributies..
1 2 3 ... 6