Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 135, views: 34.322 •

Vodafone heeft de prijsverlagingen van zijn tripleplay-pakketten voor glasvezelklanten op zijn website doorgevoerd. Ook is, zoals werd verwacht, het symmetrische 500Mbps-abonnement aan het tripleplay-aanbod toegevoegd.

Begin deze maand werd al duidelijk dat Vodafone in een 'Vodafone Thuis'-pakket klanten voor 99,95 euro per maand een 500Mbps-verbinding zal leveren. Inmiddels heeft de telecomaanbieder het nieuwe tripleplay-pakket aan zijn website toegevoegd.

Vodafone heeft verder de prijzen van de pakketten 'Thuis internet, bellen & tv' 50 en 100 verlaagd naar respectievelijk 49,95 en 59,95 euro per maand. Nieuwe abonnees krijgen de eerste maand gratis, maar er moeten wel 14,95 euro aansluitingskosten en 14,95 euro voor de verzending van het installatiepakket worden betaald.

Klanten die het 500Mbps-pakket afnemen, krijgen hetzelfde zenderpakket als abonnees die kiezen voor de goedkopere tripleplay-abonnementen: 60 tv-zenders waarvan 20 in hd-kwaliteit. Analoog kan naar 39 zenders gekeken worden, terwijl Vodafone het digitale signaal volgens de dvb-c-standaard uitstuurt. De settopbox en de draadloze router zijn gratis in bruikleen te gebruiken, maar voor een optionele harddiskrecorder moet 4,95 euro per maand worden betaald.

Reacties (135)

Reactiefilter:-11350128+186+22+30
1 maand gratis ¤ 99,95
Gratis draadloze router ¤ 1.188,00
Gratis Uitzending Gemist ¤ 59,40
Gratis Thuis TV App ¤ 35,40
Jouw voordeel: ¤ 1.382,75

¤ 99,95 p.m.
wtf... wat voor een router is dat? :o

Daarnaast, jammer dat ik niet in een glasvezel gebied woon! Deze prijs is echt netjes voor het pakket wat ze aanbieden :9~
Het is een Linksys Router met 4xGigabit LAN en Wireless N Wifi. De adviesprijs van deze router is 100 euro, in de praktijk zal het routertje voor z'n 65 euro te vinden in de Pricewatch. Er is een fout op de website die aangeeft dat je inderdaad een router van 1200 euro krijgt, maar in interne documenten staat toch echt 100 euro :)

De drie hoogste abonnementen 'krijgen' tevens extra tijd van de monteur, nadat hij alles heeft aangesloten kan deze nog 45 minuten lang bijvoorbeeld een virusscan installeren, favorieten overzetten of je mailinstellingen kloppend maken.

[Reactie gewijzigd door ObAt op 11 april 2012 16:09]

En haalt die router 500mbit aan de achterkant? Want ik heb nu een linksys die met moeite de 100mbits haalt.
Lijkt me wel, als jij een 500mbit paket aanbied mag ik toch hopen dat je er een router bij krijg die dit aan kan.

Al heb ik dit niet op het internet kunnen vinden.

PS: een router van 1200 euro kan dat wel :P
jammer dat ik niet in een glasvezel gebied woon! Deze prijs is echt netjes voor het pakket wat ze aanbieden
In een glasvezel gebied wonen betekend niet dat dit beschikbaar is. Bij mij ligt gewoon een glasvezel tot in huis maar Vodafone bied geen glasvezel aan in de stad waar ik woon.
Is niet duur voor een fatsoenlijke router. Neem bijvoorbeeld een Cisco 891w, die zit ook rond de ¤1200, maar kan haalt misschien net een throughput van 200Mbps.
Afgezien van het feit dat het hier overduidelijk om een fout gaat is zoiets wel degelijk enorm duur voor een fatsoenlijke router. Tenminste, als we het hier over een consumer product hebben en niet over een ding voor de zakelijke markt met de daarbij behorende functies.

Fatsoenlijke routers (met AP) zijn voor de thuismarkt al te krijgen voor minder dan ¤100 en de echte krachtpatsers met bijvoorbeeld een hoge throughput heb je al voor ¤150.

Fatsoenlijk is dus een erg relatieve term...
¤1188 = 12* ¤99 .
Blijkbaar heeft iemand gewoon ergens een vinkje neergezet dat dit een prijs per maand is oid.
100 euro is best nog wel prijzig vindt ik persoonlijk. Regifiber heeft wel bij aangeboden tot aan de meterkast glasvezel aan te leggen. Dat zal bij meerdere zijn denk ik op dit moment. Dus Vodafone is in dat opzicht wel optijd ermee.
Is helemaal niet prijzig. Bv. Ziggo Alles-in-Een Extra (met 120mbps down en 10mbps up) is 65 euro per maand. Qua download is het dus ruim 4x zo snel en qua upload is het 50x zo snel. Vooral die erg hoge upload zou bij velen welkom zijn.
Neemt niet weg dat het alsnog prijzig kan zijn. Misschien is Ziggo gewoon nóg prijziger. :)
Voor dit pakket is een router van 1188 euro gek. Maar voor professioneel spul is dit zo een beetje instapprijs....
Klinkt nogal alsof providers een getallenbattle beginnen. Vergelijk dit bijvoorbeeld met de telefoonindustrie, waar fabrikanten gooien met getalletjes die voor de consument makkelijk te vergelijken zijn maar eigenlijk helemaal niks vertellen over wat je er daadwerkelijk mee kunt doen.

Datzelfde geldt hier. Vodafone kan wel leuk 500Mbps aanbieden, maar dat kunnen ze alleen doen omdat ze weten dat niemand dat ook daadwerkelijk actief gaat gebruiken. Het is pure marketing en de consument trapt er doodleuk in. Op het moment dat je wel 500Mbit/s een paar uur lang gebruikt zal je ongetwijfeld een of andere FUP overschrijden en je internet kwijtraken.

[Reactie gewijzigd door TvdW op 11 april 2012 16:02]

Niemand actief gebruiken?
Als ik een 500Mbit heb ga ik dit echt wel actief gebruiken.
M'n websites en die van de zaak ga ik dan hosten.
FTP gebruik
Usenet downloaden is met 500Mbit prima mogelijk.
Via torrents het zelfde verhaal, als de uploaders ook maar 500Mbit hebben.
Met meerdere gebruikers iTV streamen op 1080p
enz.


Ik vind dit zeer mooie ontwikkelingen, niet alleen particulieren gaan deze getallen krijgen, ook bedrijven. Daardoor is alles sneller te bereiken.

En de nummertjes oorlog in de mobieltjes heeft er wel voor gezorgd dat iedereen (bijna) 5Mp of meer aan fototoestel heeft, en een flink sneller processor waardoor een smartphone weer meer kan.

Al met al.... Blijf de ontwikkelingen maar mooi doorzetten :)

[Reactie gewijzigd door HellStorm666 op 11 april 2012 16:10]

Websites hosten en dergelijke mag ongetwijfeld niet. Het is een consumer internetverbinding. Niet een subscriber line voor een hostingbedrijf.
Waarom zou dat niet mogen? Ik mag met mijn 30/3 ziggo ook gewoon websites hosten. Het enige wat je niet hoeft te verwachten is een 100% uptimegarantie.
Dat gaat lekker met je dynamische IP adres.
Daarvoor heb je services als DynDNS en CNAME-records. Ik heb zelf ook een extern 'home' DNS-adres wat (mocht mijn uitgaand IP-adres wijzigen) zichzelf automatisch update.
Gaat best hoor, die enkele keer dat je IP verandert (vaak omdat je zelf een andere router/mac adres eraan hangt) is niet zo'n probleem. Even je DNS records aanpassen en gaan.

Misschien niet 100% gegarandeerde uptime maar wel voordelig en voor je huis tuin en keuken sites met lage bezoekers aantallen goed genoeg.
DYNDNS??? Ook daar kan je een eigen DNS naam kopen/Koppelen!!

Spuit 11 :+

Daarnaast, Steeds meer mensen willen toch een klein websiteje met daarop familie foto's, Windows Home Server is daarvoor goed te gebruiken. Een willekeurige NAS kan dit ook al.. het wordt zo wel steeds leuker om wat met het internet te gaan doen!!

[Reactie gewijzigd door To_Tall op 11 april 2012 17:19]

Gebruik je toch OpenDNS :)
dynamisch IP wat niet veranderd zolang je je router niet 8 uur uit zet. Wat een probleem, korte TTL op je DNS server en je kan je DNS records makkelijk aanpassen op het moment dat het dan toch gebeurt.
Ik heb al jaren ziggo, ze zeggen een dynamisch ip adres, maar mijn ip adres is nog nooit veranderd. Ook als ik het modem reset, IP refresh, het maakt niets uit. Mijn IP adres is altijd hetzelfde gebleven. Ik vind het zelf wel opmerkelijk eigenlijk.

Hebben meer mensen met Ziggo dit?
Het kan natuurlijk ook zijn dat ze leases hebben gebruikt bij ziggo, dat ongeacht hoe lang je je modem uit hebt staan, als deze zich weer aanmeld netjes het oude IP adres terug krijgt. Misschien wat makkelijker voor administratie van Ziggo of bijhouden van gebruik van de lijn oid. (ik noem maar wat)
Waarom zou dat niet mogen? Bij mijn lijbrandt verbinding werd zelfs gezegd dat het met zo'n snelle verbinding zelfs geen probleem is om m'n eigen website te hosten. :)
maar de prijzen voor de 'gewone' diensten gaan niet naar beneden. Alles wordt 'beter, mooier, sneller', maar het wordt er niet goedkoper op. Er zijn ook mensen die alleen willen/hoeven te internet bankieren en programma gemist kijken en wat winkelen bij zalando. Die moeten nu / straks een abo nemen voor minstens 50 euri.
Dat is denk ik wat overdreven, praktisch alle providers bieden ook gewoon nog 'losse' internetabonnementen van twee tientjes in de maand,
Bij 3-1 glasvezel is je IPTV onafhankelijk van je internet snelheid. De internet snelheid is gegarandeerd en je televisie maakt gebruik van de overige snelheid. Of dit ook geld voor de top pakket weet ik alleen niet zeker.

Daarnaast heb je een flink downloadbak nodig om met nieuwsgroepen 500 mbit te halen hoor. Eerst wegschrijven als temp vervolgens parren en dan nog rarren.

edit: de meeste glasproviders staan servers gewoon toe, alleen je hebt geen SLA.

[Reactie gewijzigd door Deveon op 11 april 2012 16:57]

500 mbit haal je in de praktijk 50 MB/s mee. Dit kun je makkelijk wegschrijven. Als je vervolgens uitpakt naar een andere schijf is er geen enkel probleem.
Geef dan direct een 2000GB/s verbinding weg, want er is toch geen enkele website die dat aan kan... En P2P downloaden is illegaal, dus je hebt er helemaal niks aan.
Volgens jou is de enige reden om bandbreedte te hebben illegaal downloaden??

Om even een voorbeeld te geven. Mijn vader en ik hebben beiden thuis een server draaien. Met regelmaat haal ik data van zijn server en hij bij mij. Het zou in ons geval ideaal zijn als we een snelle lijn zouden hebben. Als ik daarvoor 500mbit wil hebben ipv 50mbit is dat helemaal mijn zaak en heb ik er zeker wél wat aan...

Gelukkig zijn ze gisteren bij ons begonnen met graven :)

[Reactie gewijzigd door Fairy op 11 april 2012 16:02]

gezin met 3 kinderen die via een onlive achtige service in HD willen gamen? want zeg nu zelf als je 99 per maand aan internet kwijt kunt - dan ook wel een paar tientjes aan een onlive account.

of in de nabije toekomst videobellen met 3d beelden ? als het op moet kan het echt zelfs zonder illigale downloads
Voor onlive heb je echt geen gigantische 500Mbps nodig. Iemand heeft met verschillende snelheden getest hoe speelbaar het is. Bekijken kan hier:
http://www.youtube.com/watch?v=Kn0fl_jNdX8

Samengevat:
2/0.7Mbps -> Speelbaar met lelijk beeld.
5/0.7Mbps -> Mooier beeld maar soms framedrops
7/0.7Mbps -> Bijna geen framedrops meer.
10/1Mbps -> Enkel details zijn soms vervormd.
15/1Mbps -> Perfect.
20/5Mbps -> Geen verschil meer met 15/1Mbps.

Daarop afgaande kan iedereen van uw gezin (pa, ma en de 3 kinderen) perfect tegelijk gamen met 75/5Mbps of meer.
had hier nog nooit van gehoord! maar als ik het goed begrijp is het enige wat ik nodig heb een redelijke stabiele internetverbinding en een computer die video kan afspelen? Dan kan ik de nieuwste games spelen zonder dat mijn eigen pc aan de sys. req. van de games moet voldoen?

mooi concept ik ga t eens proberen
Dat begrijp je helemaal goed. Enig nadeel is dat het nog niet officieel is uitgebracht in Nedeland. Dus je zult een Amerikaanse proxy moeten gebruiken. Ook heb je meer kans op latency.
Hier doet ie t anders gewoon hoor. Heb net ff geprobeerd. Net meter geeft een max DL-speed van 735KiB/s, dus je zou met een 10Mbit makkelijk moeten kunnen spelen. Alleen jammer dat mijn pc af en toe hangt. For some reason. Binnenkort maar eens uit elkaar halen, schoonmaken en nieuwe koelpasta op de cpu, wie weet scheelt dat.
Je moet ook rekening houden met Services die nu misschien nog niet beschikbaar zijn. Waar je die bandbreedte nog niet nodig had.

ja had thuis eerst ook maar een 512KB internet. je had toen nooit gedacht dat je de snelheden van nu nodig zou hebben om een beetje fatsoenlijk te kunnen Internetten (Youtube, Skype, Radiostreams) . weet jij veel wat er allemaal nog aan zit te komen waar bij dit nodig zal zijn. denk aan een thinclient thuis. en dus je Processor/ memory capaciteit huurt bij bedrijf. hier bij is een hoge download / upload erg handig.

hou er ook rekening mee dat voor IPTV ook al 8 Mbit nodig is dit is vaak nog maar 720p als dit zo meteen 1080p word of over paar jaar 4320p zal dit veel meer zijn.

[Reactie gewijzigd door firefly112 op 11 april 2012 16:18]

P2P downloaden is niet illegaal.
ligt er aan wat je download
Nee, ligt niet aan wat je download... P2P is gewoon altijd legaal. Het hebben van sommige content, zonder doorvoor toestemming te hebben is wel illegaal.

Daarnaast is het ook nog steeds legaal om films en muziek voor eigen gebruik te downloaden.
Ware het niet dat je bij P2P technieken eigenlijk altijd ook upload, iets wat bij films en muziek ook niet mag, aangezien het dan om het delen van de content gaat. Wil je uitsluitend downloaden, dan zal je je P2P client moeten configgen dat hij nooit iets upload (iets waar veel clients niet aan doen), of je moet gebruik maken van usenet servers. Maar we dwalen af ;)
Ik vind mijn 120 mbit bij Ziggo al snel... Dit is meer dan 4x zoveel. Het uitpakken van bestanden gaat (veel) langer duren dan het binnenhalen. Bizar!
de server moet het je ook nog in die snelheid aan kunnen leveren he? ik denk niet dat dat vaak gaat lukken.
En je harde schijven moeten het ook nog weg kunnen schrijven. etc.

500mbit klinkt leuk maar vraag me af hoevaak je dat gaat halen.
Al is dit natuurlijk wel leuk om je hele steam collectie aan games binnen te halen.
Een beetje harddisk kan al enkele jaren met gemak een gbit lijntje volkrijgen, de helft daarvan lijkt me dan ook geen probleem.
Waarom 1 server?

Ik download met nieuwsgroepen met 100Mbit, als ik nu ga internetten en ik heb maar 100mbit in mijn abbo gaat dat langzaam, heb ik meer dan 100mbit gaat het internetten veel sneller...

Nu kan ik natuurlijk de nieuwsgroepen laten minderen naar 80mbit dat is de oplossing natuurlijk, maar een andere oplossing is sneller internet :)

Ik download trouwens vaak genoeg tegelijk op 2 PC's en dan zit ik op 1 lijn met 10 buren :) Die zullen echt wel blij zijn als we 500Mbit hebben liggen! Dan trek ik hem in mijn eentje iig niet meer helemaal dicht!
Aan de andere kant zullen dergelijke technieken compressie weer overbodig maken, waardoor het uitpakken weer relatief sneller gaat. Bovendien worden de computers natuurlijk ook steeds sneller.
500 mbps is een leuke snelheid, maar glasvezel is (nog) maar heel erg beperkt beschikbaar.
Hoe lang zal het duren voordat een groot deel van Nederland aan de glasvezel kan?
Goede vraag. Want ik wil best overstappen naar glasvezel, maar in Amsterdam-Buitenveldert gebeurd er bijzonder weinig naar mijn idee :'( . Terwijl er genoeg studenten, gezinnen en aziaten zijn die gebruik willen maken van dit soort internetsnelheden (vermoed ik).

Is er een website waar je dit soort ontwikkelingen kan bijhouden?
Je kan zelf een initiatief starten, volgens mij starten ze aanleg bij een x aantal geinteresseerden. Weet ff niet zo snel waar dat was, volgens mij reggefiber.
Uilenstede heeft gewoon glasvezel hoor.
500Mbps?
Welke normale gebruiker heeft dit soort snelheden nou nodig? Of beter gezegd, waar zou je dit soort snelheden moeten halen? Met torrents of iets dergelijks kan ik me er iets bij voorstellen (maar ja, illegaal), maar ik zie een website niet zo snel een bestand aanleveren met 500Mbps.

Wel voordelig trouwens voor dit soort snelheden, ¤99,95 / m.

[Reactie gewijzigd door Pali op 11 april 2012 15:56]

Dus wel.
Supernews bied ongelimiteerde snelheden aan. Die 500mbit haal je gewoon.
Wat torrents betreft (voor linux iso's en wow updates natuurlijk) is het vooral leuk dat het 500Mbit symmetrisch is.
Een studentenhuis kan dit soort dingen wel waarderen lijkt mij.
Die 500Mb lijntjes zou ik graag in mijn meterkast zien. Helaas is dat niet mogelijk waar ik woon. Maar het is zeker een leuke verbinding voor de mensen die het geld kunnen missen! Als k de keuze had, had ik hem direct laten aanleggen.

Maar zul je in de praktijk die 500Mb wel gebruiken?

-edit- hoofdletterfout verbeterd

[Reactie gewijzigd door joopykoopy op 11 april 2012 16:02]

Ik denk dat het een verkoopstrategie is. Meer is beter.

Waarschijnlijk gat je die 500Mb nooit halen, en gemiddeld zal je misschien net zoveel downloaden als bij een 100Mb pakket. De data is er misschien sneller. maar meer zal het nauwelijks worden. Het kost Vodafone niet echt meer in onderhoud en data of iets dergelijks, maar ze verdienen er wel meer mee.

[Reactie gewijzigd door Swerfer op 11 april 2012 16:19]

Ik zie er voordelen in. Snel data uit kunnen wisselen met iemand die dit ook heeft.

In 6~10 minuten een complete photoshoot van ~16GB kunnen verplaatsen naar een externe NAS :P
500 Mbit thuis? Da's niet niks. Vraag me af wie er zoveel bandbreedte op zijn thuisnetwerkje verbruikt. Dan moet je toch echt een grootverbruiker zijn.
Krijg je bij deze pakketten ook onbeperkt bellen? Of tegen een lager tarief? Het enige wat mij weerhoud van het aanschaffen van een nieuw pakket is het niet onbeperkt bellen, wat we nu (door een actie) wel hebben.
Bijna elke provider op glasvezel bied onbeperkt naar vast aan voor een 10tjes per maand. Als je echt goedkoop wilt bellen dan moet zou je een externe voip provider moeten zoeken
Ik ben ook wel erg benieuwd wat voor router je krijgt. Ik neem aan dat ze wel een router leveren die de snelheid ook daadwerkelijk aankan ?

Ben ook wel benieuwd hoeveel mensen uiteindelijk het 500/500 abonnement gaan aanschaffen, ik ben bang dat we daar nooit cijfers van gaan zien. Zelf zit ik helaas niet in het glasvezel gebied anders had ik het per direct aangevraagd, maar helaas. :(
Valt tegen hoeveel mensen daadwerkelijk een snel abbo aanvragen, in Zeewolde werd 200 Mbit geintroduceerd, en er waren maar enkelen die deze upgrade aanvroegen. Komt waarschijnlijk ook doordat het een optie was die 80 euro extra kost(e)! (Bij XMS).

Ik vraag me af of die Linksys wel die doorvoer kan hebben, ik heb hier een RT-N66U en die is bij zware belasting (Up en Download van 200 Mbit) toch behoorlijk aan het werk, dwz de load neemt behoorlijk toe.
Zelf zit ik helaas niet in het glasvezel gebied anders had ik het per direct aangevraagd, maar helaas. :(
Een veel geziene opmerking.
De meeste mensen die (in een groot huis met dikke auto) in een landelijk gebied hebben er waarschijnlijk wel veel geld over hebben voor een snelle internetverbinding. Dat bedrag is relatief laag voor een kapitaalkrachtige persoon. Alleen is een dergelijk gebied financieel juist niet aantrekkelijk om er een glasvezelnetwerk aan te leggen.

Ik woon in een relatief bescheiden huis in een redelijk bescheiden buitenwijk van een middelmatige stad (Nijmegen), dus krijgen wij niet als eersten een glasvezelnetwerk, maar ook niet als laatsten. Gelukkig gaan ze in oktober beginnen met graven :*)
Ik woon in Amsterdam (Osdorp = pauperwijk) en mijn moeder in de Amsterdams indische Buurt (idem). Dit waren nou net de eerste glasvezelprojecten in Amsterdam, sterker nog, ik ken niemand buiten deze gebieden die glasvezel heeft liggen. Ik raad je aan om samen met andere belangstellenden een brief te schrijven naar je gemeente, aangezien ze best mogelijkheden hebben e.e.a. te stimuleren.