Apple heeft de garantievoorwaarden voor zijn producten vernieuwd, waardoor Europeanen voortaan minimaal twee jaar garantie krijgen. De fabrikant gaf voorheen slechts een jaar garantie, maar werd door een rechtbank op de vingers getikt.
De aangepaste garantievoorwaarden zijn op de site van Apple te lezen. Bij alle producten die bij de fabrikant zelf worden gekocht, geldt nu een garantietermijn van minimaal twee jaar, zoals voorgeschreven door EU-richtlijnen. De fabrieksgarantie voor Apple-producten die elders zijn gekocht blijft wel één jaar.
Het bedrijf lijkt zijn garantievoorwaarden te hebben aangepast nadat het eerder op de vingers werd getikt door een Italiaanse rechtbank. Die legde Apple een boete op van 900.000 euro op wegens garantiemisleiding, omdat consumenten niet op de hoogte werden gebracht van hun wettelijke recht op minimaal twee jaar garantie. Het bedrijf verzweeg dat op zijn site en in zijn winkels. Bovendien probeert het bedrijf klanten het AppleCare Protection Plan te verkopen, terwijl een deel van die 'bescherming' al wettelijk vastgelegd is.
Ook de Nederlandse consumentenbond overwoog stappen te nemen naar aanleiding van het garantiebeleid van Apple. Dat lijkt van de baan te zijn nu de fabrikant zijn voorwaarden heeft aangepast: de nieuwe garantieregels gelden voor alle burgers van de EU.
Update, maandag 13:39: Bij dit artikel moet worden aangemerkt dat Apple zijn eigen garantiebeleid niet heeft aangepast, maar dat het slechts duidelijker is over de rechten die consumenten volgens het Europees consumentenrecht al hebben.
Nope. De *verkoper* moet twee jaar garantie leveren. Met de producent / fabrikant heb je eigenlijk helemaal niks te maken. Het doorverwijzen naar de fabrikant wat veel winkels doen mag dus eigenlijk niet. Garantie direct vanaf de fabrikant is een extra service. Dat is maar goed ook... Ik zie me mijn TV van fabrikant X (gekocht bij winkel Y) al opsturen naar Zuid-Brazilië, bij wijze van spreken.OT: Het is belachelijk dat dit nu pas gebeurt. Het is al jaren zo dat producenten 2 jaar garantie behoren te geven op hun producten.
Zelfs ondanks de gebrekkige journalistieke kwaliteit van tweakers.net kan je lezen dat het gaat om die gevallen waar Appel de leverancier is, dat ze toevallig ook de producent zijn doet totaal niet ter zake...Bij alle producten die bij de fabrikant zelf worden gekocht...
[Reactie gewijzigd door Ghoztmaster op maandag 2 april 2012 06:48]
Apple store dan is Apple toch de verkoper.. of Media Markt?!?!?!?!Kennelijk is consumentenkoop een nieuw concept voor jou. Die "fabrieksgarantie" waar je zo hoog over opgeeft is fijn als een fabrikant dat geeft, maar heeft geen enkele wettelijke basis en is hier totaal irrelevant.
[...]
Zelfs ondanks de gebrekkige journalistieke kwaliteit van tweakers.net kan je lezen dat het gaat om die gevallen waar Appel de leverancier is, dat ze toevallig ook de producent zijn doet totaal niet ter zake
[Reactie gewijzigd door Katsunami op zondag 1 april 2012 02:36]
[Reactie gewijzigd door RaJitsu op zondag 1 april 2012 12:55]
[Reactie gewijzigd door ppl op zondag 1 april 2012 20:19]
IMO is dat helemaal niet goed zo. Want de * fabrikant heeft gewoon een verkooporganisatie of importeur in Nederland.Dat is maar goed ook... Ik zie me mijn TV van fabrikant X (gekocht bij winkel Y) al opsturen naar Zuid-Brazilië, bij wijze van spreken.
Het mag ook wel wat minder hoor...Foxconn heeft toen de lonen verdubbelt om dat suicide gezeik te stoppen.
Dat is inderdaad een hele goede reden (voor een kleuter): "Maar zij doen het ook!"Hiernaast vind ik het persoonlijk wel raar dat er zo veel gezeken wordt op foxconn terwijl andere fabrieken echt niet beter zijn.
Maar Apple krijgt nu (indirect) de zwarte piet. Terwijl o.a. Dell, Compac (HP), Packard Hell ook bij Foxconn hun procucten laat maken...Dat is inderdaad een hele goede reden (voor een kleuter): "Maar zij doen het ook!"
[Reactie gewijzigd door LooneyTunes op zondag 1 april 2012 02:38]
Het siert je om eens een documentaire te kijken over hoe de mensen in China het hebben. Misschien dat je daardoor dit soort zaken wat minder belachelijk formuleert.Foxconn heeft toen de lonen verdubbelt om dat suicide gezeik te stoppen
verdubbellen>? maak er maar 80% vanDe fabricagekosten (incl loonkosten maar exl materialen) is maar een paar procent van de totale kosten, zodat dat zelfs een verdubbeling vh uurloon weinig effect heeft op de totale kosten. Dus ook als Apple dezelfde winstmarge zou willen behouden zou het in de winkel nauwelijks duurder worden.
http://www.appleinsider.c..._down_profit_margins.html
Die paar dollar meer per maand en nu ipv 12 uur 11 uur werken.Iets als kortere dagen en meer loon?
bullshit apple maakt genoeg winst op hun producten, wat kost het een iphone te maken? 100 euro? maken ze nog 300 euro winsthet is voor de computer industrie al moeilijk genoeg om winst te maken, het enige bedrijf wat echt winst maakt is apple. Acer Dell en al die andere bedrijfjes maken zo verschrikkelijk weinig winst dat ze dit niet aan zouden kunnen zonder minder licentie geld aan microsoft te geven.
[Reactie gewijzigd door Madrox op zondag 1 april 2012 02:48]
Niet bepaald een vetpot.Foxconn, het bedrijf dat de gadgets van Apple in elkaar zet, maakte gisteren bekend de lonen van werknemers fors te verhogen, waardoor deze nu uitkomen op ongeveer 400 dollar per maand. Voor hun loon draaien de medewerkers shifts van 12 uur. Ze betalen daarnaast dagelijks 70 cent voor een maaltijd. Voor het slapen met zes anderen op een kamer moet 17,50 dollar per maand betaald worden.
NYT: Chinese Readers on the ‘iEconomy’If not to buy Apple, what’s the substitute – Samsung? Don’t you know that Samsung’s products are from its OEM factory in Tianjin? Samsung workers’ income and benefits are even worse than those at Foxconn. If not to buy iPad – (do you think) I will buy Android Pad? Have you ever been to the OEM factories for Lenovo and ASUS? Quanta, Compaq … factories of other companies are all worse than those for Apple.
[Reactie gewijzigd door SoSueMe op zondag 1 april 2012 00:50]
[Reactie gewijzigd door marhalm op zondag 1 april 2012 13:40]
Dit is in Nederland niet waar. Elders in Europa is inderdaad de "2 jaar" regel, in Nederland bestaat deze echter niet:Ze zijn wettelijk gezien enkel verplicht om twee jaar garantie te geven aan consumenten.
Dit klinkt mooi maar in de praktijk zien winkels dit als een vrijbrief om met 1 jaar garantie weg te komen omdat er geen hard getal op tafel ligt.Bij het omzetten van de Europese Richtlijn naar Nederlands recht is ervoor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen. In de Nederlandse wet staat dat het product dat u koopt 'deugdelijk' moet zijn. Van veel producten mag u verwachten dat deze langer meegaan dan twee jaar. In veel gevallen kunt u de verkoper dus ook na twee jaar nog aanspreken volgens de Nederlandse wet.
U moet het product een bepaalde tijd zonder problemen kunnen gebruiken. Voldoet het product niet aan de verwachtingen die u ervan had mogen hebben? En hebt u het product normaal gebruikt? Dan kan er sprake zijn van een ondeugdelijk product.
[Reactie gewijzigd door W3ird_N3rd op zaterdag 31 maart 2012 20:33]
Je interpreteert het naar mijn mening fout.[...]
Dit is in Nederland niet waar. Elders in Europa is inderdaad de "2 jaar" regel, in Nederland bestaat deze echter niet:
De strengere garantievoorwaarden zijn vaak een van de redenen waarom een bepaald toestel soms wel lang op zich laat wachten aleer het in België/Nederland/Europa algemeen uit komt. In Amerika is maar een garantie van 1 jaar wat maakt dat ze daar rapper risico's kunnen nemen en vaak wat goedkoper op de markt kunnen brengen.De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk bij de aflevering van het goed bestaand gebrek aan overeenstemming dat binnen een termijn van twee jaar, te rekenen vanaf het tijdstip van levering, duidelijk wordt.
...
De lidstaten kunnen strengere bepalingen invoeren, verenigbaar met het Verdrag, teneinde de consument een hogere graad van bescherming te verzekeren.
Bron Europa.eu
De winkels ook. Maar door het gebrek aan een hard getal houden ontzettend veel winkels vast aan een garantietermijn van één jaar.Je interpreteert het naar mijn mening fout.
[Reactie gewijzigd door W3ird_N3rd op zaterdag 31 maart 2012 22:59]
[Reactie gewijzigd door 96284 op zaterdag 31 maart 2012 22:40]
[Reactie gewijzigd door Asteryz op zaterdag 31 maart 2012 23:27]
Die leverancier elders is namelijk ook gewoon wettelijk verplicht 2 jaar garantie te leveren op een dergelijk product. Die verplichting is nu dus voor kosten van die leverancier? Dan zou ik direct die producten uit het assortiment halen als ik een dergelijke leverancier was.De fabrieksgarantie voor Apple-producten die elders zijn gekocht blijft wel één jaar.
Wordt er vastgesteld dat de verkoop gesloten is buiten de Europese lidstaten, dan is er inderdaad geen consumentenwaarborg voorzien in de Europese richtlijn, maar geldt enkel de specifieke wetgeving van dat land buiten de Europese Unie.
[Reactie gewijzigd door demilord op zondag 1 april 2012 02:47]
Dat is niet raar, dat is al jaren zo en verandert nu dus niet.Die leverancier elders is namelijk ook gewoon wettelijk verplicht 2 jaar garantie te leveren op een dergelijk product. Die verplichting is nu dus voor kosten van die leverancier? Dan zou ik direct die producten uit het assortiment halen als ik een dergelijke leverancier was.
[Reactie gewijzigd door Eypo op zaterdag 31 maart 2012 19:40]
De winkel die niet van Apple is, ja. Resellers staan er al jaren om bekend dat ze dat proberen te flikken, en ik koop er daarom ook niet meer. Bij Apple zelf (tot voor kort dus alleen de website) kreeg je altijd al 2 jaar zonder problemen. Ik ken zelfs genoeg mensen die na 2 jaar nog uitstekend geholpen werden.hahahahah grappenmaker, ook al kom je in de winkel zeggen ze dat je maar 1 jaar hebt, en dat je dan zo'n extra ding moest kopen..
Nu lijkt het net of Apple je 2 jaar garantie geeft, maar in Europa heb je hier gewoon recht op.[De fabrieksgarantie voor Apple-producten die elders zijn gekocht blijft wel één jaar.
[...]
Het bedrijf verzweeg dat op zijn site en in zijn winkels.
[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op zaterdag 31 maart 2012 20:50]
[Reactie gewijzigd door Filip Maurits op zaterdag 31 maart 2012 22:47]
[Reactie gewijzigd door the_stickie op zaterdag 31 maart 2012 19:42]
[Reactie gewijzigd door white modder op zaterdag 31 maart 2012 19:56]
[Reactie gewijzigd door ppl op zondag 1 april 2012 20:21]
Neehoor:De vraag is alleen wie die garantie moet leveren.
Inderdaad: de verkoper. Staat ook netjes in het tabelletje overigens.Dat is volgens mij de leverancier, en dat hoeft niet Apple te zijn. Dus koop je een iPod bij de Mediamarkt, dan moet de MM voor die garantie zorgen als Apple dat niet doet.
En wat doe je als Apple zoals bij mij na een eerste mail dat je zoals op de website staat 1 jaar garantie hebt zelfs niet meer antwoordt? Naar Cupertino trekken en bij de CEO je beklag gaan doen? Succes!In dit geval verwijt je Apple, eigenlijk moet je jezelf verwijten: iedere burger hoort de wetten en regels die gelden in zijn/haar land te kennen. Je had dus het consumentenrecht moeten kennen zodat je beslagen ten ijs kon gaan en dus vol had kunnen houden met betrekking tot garantie.
blablabla , Appel had gewoon reéel het appararaat moeten repareren en niet de consument in de kou moeten laten staan met een defect productIn dit geval verwijt je Apple, eigenlijk moet je jezelf verwijten: iedere burger hoort de wetten en regels die gelden in zijn/haar land te kennen. Je had dus het consumentenrecht moeten kennen zodat je beslagen ten ijs kon gaan en dus vol had kunnen houden met betrekking tot garantie.
Uiteraard is het niet netjes dat een leverancier dit niet vanzelf doet voor je.
[Reactie gewijzigd door JeroenC op zondag 1 april 2012 12:36]
[Reactie gewijzigd door Saven op zaterdag 31 maart 2012 21:30]
Dat is onjuist. De richtlijn, een "Directive" moet door lidstaten worden omgezet in nationale wetgeving.die Europeese richtlijnen daar boven staan
[Reactie gewijzigd door Durandal op zaterdag 31 maart 2012 20:05]
Nee, dat is niet tegen de regels. Dat is exact volgens de regels.Dat is nog steeds tegen de regels.
2 jaar garantie ongeacht waar je het koopt.
Zolang je maar weet waar die 'paar miljard euro' vandaan gaat komen. De consument.Apple waarom doe je zo moeilijk. EU moet gewoon een paar miljard euro boete geven. Dan piepen ze wel anders
[Reactie gewijzigd door alteclansing op zaterdag 31 maart 2012 22:48]
De Europese wetgeving geld alleen voor Europese aankopen. Zodra je hem buiten EUropa aanschaft krijg je te maken met de daar geldende wetgeving, niet de Europese.2 jaar garantie ongeacht waar je het koopt.
Dat geldt met alles wat je van een reseller (detailhandelaar) buiten de EU koopt. Je kunt je alleen beroepen op de wetten van het land waar de reseller opereert."De fabrieksgarantie voor Apple-producten die elders zijn gekocht blijft wel één jaar."
Wel jammer dat het weer zo'n verhaal wordt van "moet je je spul maar bij ons halen, anders is het je eigen schuld dat het kapot gaat".
[Reactie gewijzigd door Aham brahmasmi op zaterdag 31 maart 2012 20:12]
Zie ook: http://www.apple.com/nl/support/products/mac.htmlTot minimaal 2 jaar na de leveringsdatum 2
....
2: Gedurende de conformiteitsperiode (zie hierboven), kunnen consumenten onder meer aanspraak maken op kosteloze reparatie of vervanging indien een product niet aan de overeenkomst beantwoordt.
[Reactie gewijzigd door b_smulders op zaterdag 31 maart 2012 20:16]
Op dit item kan niet meer gereageerd worden.
Populair: Android Tablets Samsung Websites en communities Mobiele telefoons Google Microsoft Sony Games Politiek en recht
© 1998 - 2013 Tweakers.net B.V. Contact Over Tweakers Jouw privacy Algemene voorwaarden Cookies
Tweakers wordt uitgegeven door De Persgroep en wordt gehost door True