Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 38, views: 12.371 •

Zynga gaat later deze maand van start met een eigen game-portal op zynga.com. Daar wil Zynga het aantal actieve spelers mee laten groeien van 240 miljoen tot 1 miljard. Spelers blijven op zynga.com nog wel betalen met Facebook Credits.

Zynga start met het Zynga Platform, een eigen game-portal dat te bereiken is via zynga.com. Daarmee wil de spelontwikkelaar zich onafhankelijker maken van Facebook, het platform waarop de games van Zynga nu te spelen zijn. De portal gaat later deze maand van start, al betreft het voorlopig een bètatest. Zynga hoopt op het Zynga Platform niet alleen de eigen games, zoals FarmVille en Mafia Wars, te hosten, maar ook games van andere ontwikkelaars.

Zynga wil games bundelen op een eigen platform omdat uit onderzoek van het bedrijf zou blijken dat spelers langer blijven hangen op het platform als er meer mensen zijn die willen spelen. Dat is volgens Zynga makkelijker op een speciaal platform dan op een sociale netwerksite als Facebook.

Er zijn echter ook zakelijke motieven. Facebook roomt 30 procent af van alle inkomsten die Zynga via de netwerksite genereert. Zynga is daarmee goed voor 12 procent van de inkomsten van Facebook. Het is echter vooral Zynga die zal profiteren als het niet langer commissie hoeft te betalen aan Facebook. Zynga haalt 90 procent van zijn inkomsten binnen via Facebook.

Zynga is echter voorzichtig met het doorsnijden van de banden met de netwerksite. Zo gaat de portal gebruik maken van Facebook Connect, zodat het makkelijk is om via de Zynga Portal in contact te blijven met vrienden op Facebook. Zynga blijft ook gebruikmaken van Facebook Credits, de munteenheid waarmee transacties in games betaald worden. Zynga kan die ook niet zomaar laten vallen. Na een geschil over de introductie van Facebook Credits sloten de twee bedrijven een overeenkomst waarin Zynga zich verplichte om nog tot 2015 gebruik te blijven maken van het betaalsysteem.

Het idee achter de Zynga Portal is niet nieuw. Bij monde van directeur Mark Pincus kondigde het bedrijf de plannen in 2011 al aan, al heette de portal toen nog Zynga Direct.

Farmville

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (24)

Reacties (38)

De spellen zijn leuk opgezet. Zijn zeker een trend op Facebook.
Nadeel aan deze spellen is, als je ze op Facebook hebt verwijderd, dan krijg je nog steeds die irritante berichten van het spel.
Dat kan je gewoon blokkeren hoor.
Je kunt dit uitzetten hoor, zit onder privacy instellingen.
thanks! gelijk ff een flinke lijst verminderd naar een stuk of 10 die ik daadwerkelijk gebruik :D
Staat een link in elk bericht dat je krijgt.
Speciaal voor mensen die die berichten niet (meer) willen
Daar kun je ook in 1 keer voor alle zynga zut de berichten uitzetten
(Via FB gaat ook maar dat is wat omslachtiger)

[Reactie gewijzigd door BlackOwl op 2 maart 2012 18:52]

Daar wil Zynga het aantal actieve spelers mee laten groeien van 240 miljoen tot 1 miljard.
Dat is pas ambitie! :o

Ik moet zeggen dat ik tot heden (naar mijn weten) nog geen enkele Zynga game heb aangeraakt. Toch als ik het aantal mensen op Facebook heb gezien die hiermee actief waren (of nog zijn) redelijk groot, dus er moet iets goeds in die games zitten wat zoveel mensen aantrekt...
Ik denk dat dit erg schappelijk is, omdat ze nu de games ook open gaan stellen voor mensen die geen Facebook hebben. Hierdoor zal de hoeveelheid mensen alleen maar toenemen, want de grootste drempel is voor veel mensen namelijk weg.
Heb je enig idee hoeveel een miljard mensen is?

Dat is ongeveer 1/7de van de wereldbevolking, terwijl maar:
30.2% – Percentage van de wereldbevolking dat toegang heeft tot internet. (in 2011)

Good luck..


Edit: inmiddels 1/7 inderdaad.

[Reactie gewijzigd door Navi op 2 maart 2012 11:22]

dat is ongeveer 1/7 van de wereld bevolking.

maar er zullen nu veel mensen zijn die denken ik wil wel farmville spelen maar ik wil geen facebook, maar nu bied Zynga een mogelijkheid om het wel te kunnen spelen zonder facebook. Hierdoor zullen waarschijnlijk heel veel mensen aanhaken
Ja, maar de vraag is: heeft Zynga dat ook. Om dat soort aantallen te bereiken (en zeker active spelers) moet Zynga een belachelijk groot aantal mensen uit de gehele wereld aan zich binden. Dat is eigenlijk onmogelijk. 1 miljard registraties is haalbaar. 1 miljard active accounts misschien ook nog wel, maar 1 miljard unieke active spelers. Zygna kan het goed vertellen ;)
Heel simpel: vanwege de "clogging" van je profiel is het voor vele spelers normaal om daar een dummy-account aan te maken. Velen daarvan zijn in eerste instantie via hun "hoofd-" facebook begonnen met spelen en hebben er nu dus sowieso 2.
Meer is zeker geen uitzondering, maar daar moet je bijna wel werkloos voor zijn. :+
Het aantal mensen die geen facebook hebben.. dat zijn er heel weinig. Oke er zijn er nog steeds (ik begin er ook aan te twijfelen om er van te gaan maar toch) vooral in de oudere klasse, maar zelfs al veel ouders zitten erop (om vakantiefoto's te delen/zien van de kinderen) en meer om meer bejaarden willen ook eens zien wat hun kleinkinderen allemaal doen.
Maar mijn punt is als je niet op facebook zit, ben je dan wel geïnteresseerd in zo'n spelletjes? De meeste spelers zitten tussen de 14-24 en de meeste zitten daarvan op facebook (ken maar een kleine groep mensen die niet op fb zit van mijn leeftijd). Dat er nog een stijging mogelijk is ben ik meer akkoord, maar van een een vervierdubbeling denk ik niet dat ze moeten van dromen..

Mensen die goeie tegenargumenten hebben? Want ik snap die vervierdubbeling echt niet..
Het aantal mensen die geen facebook hebben.. dat zijn er heel weinig...
Nou dan ben ik wel een van die weinige dan :Y) En naar mijn mening niks gemist, ben druk bezig met het echte leven :P

Wat ik altijd wel frappant vind is de opgave van aantal accounts, maar nooit de nummers van inactieve gebruikers. Want daar hoor je dus heel weinig van en dat doet me dan weer denken aan Myspace, wat in mijn optiek de laatste is in een lange rij.

http://www.ft.com/intl/cm...eabdc0.html#axzz1nx54mMEM
After a drawn-out sales process and a saga that Rupert Murdoch, its chairman, would probably rather forget, News Corp has found a buyer for MySpace, agreeing to sell the loss-making social network to Specific Media in a $35m deal.
En het was theoretisch miljarden waard...
Het aantal mensen die geen facebook hebben.. dat zijn er heel weinig.
Dat soort beweringen begrijp ik nooit. Vaak, ook in jouw geval, gevolgd met dat het voornamelijk "de oudere klasse" zou zijn. In mijn vriendenkring, 27 - 34 jaar, heeft niemand een facebookaccount. Deze leeftijden reken ik in elk geval niet onder "de oudere klasse". Op basis van mijn eigen statistieken zou ik dus kunnen beredeneren dat bijna niemand een facebookaccount heeft.
Bij mij ook lang niet iedereen. Maar ik vraag me af hoeveel van die mensen dan onder de categorie "speelt geen Farmville omdat ze geen Facebook account hebben" vallen :) Volgens mij zal niemand van mijn vrienden nu ineens juichend roepen "yes! eindelijk kan ik Zynga spellen spelen!" ...
In België zit tussen de 16 en de 26 nagenoeg een goeie 80-90% op facebook. Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar ik ben 23 en heb vrienden die ouder (van op het werk) én jonger zijn (van de sport en studentenclub van vroeger). En van iedereen daarvan ken ik er maar welgeteld 4 die geen fb hebben en 3 daarvan hadden er één en hebben hem verwijderd.
Maar zoals ik al zei was dat niet mijn punt.
Mijn point was dan ook, als je geen fb account hebt, zit je dan te wachten op een farmville? En zeker niet zo'n verdubbeling hé..
Dat veel mensen die games spelen wil nog niet zeggen dat ze goed zijn. Dit soort games worden ontwikkeld met behulp van gedragspsychologen en ze lijken daarom meer op fruitkasten, dan op games.

B.F. Skinner was pionier op dit gebied (http://en.wikipedia.org/wiki/B._F._Skinner)
Facebook roomt 30 procent af van alle inkomsten die Zynga via de netwerksite genereert.
30 procent!! ik vind dat best wel hard zelfs apple heeft dat.
maximaal 20 procent hoe goed je het wilt praten 30 procent is gewoon belachelijk veel.
Och, da's niets. De Nederlandse overheid snoept 33 tot 52 procent van je inkomsten af, da's pas veel...

Zonder Facebook was Zynga niets geweest, dus ik denk dat het niet meer dan fair is dat ze daar ook voor betaald worden. En Facebook heeft er ook genoeg kosten aan natuurlijk, de miljarden berichtjes die gegenereerd worden door de miljoenen farmvillespelers belasten de servers ook.
Zonder facebook was Zynga (waarschijnlijk) niet zo groot geworden. En zolang Zynga het slikt, waarom niet?
Laatst was op ned3 een documentaire over Facebook en wat blijkt: niet alleen is Zynga groot geworden door met Facebook samen te werken, Facebook is groter geworden door met (social gaming bedrijven zoals) Zynga samen te werken.

Daar waar Facebook is opgezet om functioneel voornamelijk een sociaal netwerk te zijn, nu blijkt dat social gaming een hele belangrijke motivatie is om lid te worden van Facebook en zoveel mogelijk vriendjes te maken (waar je vervolgens weer mee kunt gamen).

Ik denk dat de samenwerking voor zówel Zynga als Facebook hen geen windeieren heeft gelegd.
Steam ontvangt ook 30% van alle verkopen die via de portal geschieden.. Dat is m.i wel een betere vergelijking omdat facebook in dit geval ook als portal fungeert. Dus die 30% is wel redelijk 'marktconform' kun je stellen.

Desondanks ben ik het wel met je eens 30% is veel te veel en leidt tevens tot het opzetten van dramatisch slechte concurrenten zoals origin (lijkt af en toe wel of we 10 jaar terug zijn gegaan).
Dan is het nog steeds niets, als je zit dat Meneer de Mol 80% krijgt van de deals van hun artiesten.

Vaak gaat het dan op in de zin van: 100% van niets of 10% van heel veel.
Zonder Facebook hadden ze nooit dat bereik gehad.
Apple vraagt ook 30% hoor. Dat is helemaal geen gek percentage voor een uitgever.

bron: https://developer.apple.com/programs/ios/distribute.html
You get 70% of sales revenue
In de tijd voor de App Store werd rustig al snel 50% of zelfs meer gevraagd voor distributie op een platform. Dan had je misschien wel als voordeel dat je pre-installed werd, dus dat je echt "on deck" was, maar dan had je niet alle voordelen van afhandeling van billing voor in-app verkopen, je was al snel gebonden aan 1 uitgave van een telefoon en ook waren er geen mooie backend services (zoals notificatie, synchronisatie en ranking) waar je op kon aansluiten d.m.v. een API.
Nogal veel ambitie dat Zynga. Dat zal het ongetwijfeld goed doen bij de aandeelhouders. Het is echter de vraag of het haalbaar is. Een miljard is dus 1 op de 6 personen ter wereld. Ik vraag me af hoe ze dat voor elkaar willen krijgen, zoveel mensen zijn er niet op facebook waar hun voornaamste werving is.

Kortom: ambitie is goed, te hoog van de toren blazen niet.
Er zijn natuurlijk intussen alweer 7 miljard mensen op deze aardkloot ;) Bovendien zitten zitten er zeer zeker wel al bijna een miljard mensen op Facebook. Zitten natuurlijk veel 'dode' profielen tussen, maar toch.
Ik heb even gekeken naar de aantallen van actieve facebookprofielen en in januari 2012 zijn dat er 900 miljoen (http://nl.wikipedia.org/wiki/Facebook). Het stijgt explosief dus het is mogelijk voor Zynga, echter is niet iedereen op facebook gecharmeerd van hun games (waaronder ik).

Gelukkig heeft Zynga ook geen geplande datum voor het aantal genoemd. Al vind ik het nog steeds een erg ambitieus plan (lees: onwaarschijnlijk plan).
en dat terwijl zynga alle spellen volledig kapot aan het maken is.
het aantal spelers daalt met de dag door hun eigen fouten.

ik denk dat als ze dit gaan doen het helemaal niet meer gaan lopen...
Snap het doel niet helemaal:
Daarmee wil de spelontwikkelaar zich onafhankelijker maken van Facebook
Spelers blijven op zynga.com nog wel betalen met Facebook Credits
Wat is er dan onafhankelijker? dat je niet op Facebook.com hoeft in te loggen? je hebt nogsteeds een Facebook account nodig, dus veel onafhankelijker is het niet.

Denk eerder dat ze van plan zijn om mischien Facebook als platform of uit te faceren of ernaast te hebben dat je straks ook met Zynga credits kan betalen. Zal ze vast een doorn in het oog zijn dat ze nu x% moeten afdragen aan Facebook terwijl ze voldoende bekendheid, marketing en gebruikers hebben dat ze zonder kunnen.

Facebook was waarschijnlijk leuk en commercieel interesant als lanceer platform maar ze zijn het nu mischien inmiddels overstegen.
Zynga games zijn vooral zo polupair omdat ze als tijdverdrijf fungeren op Facebook (wat ook vooral om tijdverdrijf gaat), en door de sterke integratie met datzelfde Facebook. Farmville ed zijn bijna een integraal onderdeel van Facebook.
Als er een separaat game-portaal komt zoals Zynga lijkt te willen, vervalt die sterke integratie, en daarmee een grote impuls voor spelers. Ofwel, als ze dit doorvoeren, ben ik heel benieuwd hoe dat gaat met hun user-base. Ik verwacht dat die eerder kleiner zal worden dan groter.

Voor Facebook is dit wel een probleem, aangezien Zynga een van de grote geld-verdieners is. (toekomstige) aandeelhouders zullen dit niet leuk vinden, ondanks dat Zynga voorlopig nog Facebook credits blijft gebruiken.
Ze moeten eerst eens echte games gaan maken :+

De toekomst zien ze wel erg rooskleurig in. Van 240 miljoen naar 1 miljard is natuurlijk wel even 400% groeien. Hoe zou het aan de hardware kant zitten, vreselijk veel concurrent users die allemaal kleine wijzigingen doen op een database.
Casual games zijn ook games. Niet alleen AAA titels zijn games. Sterker, Zynga heeft een heel sterke positie om een groot marktaandeel in de games-sector op mobieltjes/tablets te krijgen.

Causal games en AAA games ('echte games' zoals jij dat noemt) zijn twee volledig verschillende markten, die niet voor elkaar onder doen qua grootte. En Zynga doet het blijkbaar bijzonder goed op die eerste.

(edit: het is overigens slechts 317% groeien)

[Reactie gewijzigd door chrisboers op 2 maart 2012 13:11]

Ik denk dat bij Facebook alles goed georganiseerd is en als er een chaos is dan is het een georganiseerde chaos :+

Ze doen het goed en zijn goed te bereiken. Over het algemeen hoor ik maar weinig klachten over Facebook.
De enige klacht die ik vaak hoor is van die verzoeken dat mensen er moe van worden.
Ze moeten eerst eens echte games gaan maken :+
Fixed that for you ;)

Maar dit platform van Zynga zal wel veel klandizie gaan trekken. Ze geven immers geen cent uit aan echte game development (alleen aan kopieermachines), dus ze hebben geld zat om in de marketing te stoppen.
Vanuit de hype die er is omtrent Facebook en de Facebook games heb ik een account aangemaakt om te kijken wat het inhoudt. Ik moet zeggen dat de spelletjes vernuftig in elkaar zitten en genoeg aantrekkingskracht hebben om in een zelfstandig opererend portaal te kunnen functioneren.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013