Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 219, views: 35.173 •

Apple heeft een vroege versie van zijn nieuwe besturingssysteem, dat de naam Mountain Lion zal dragen, voor ontwikkelaars beschikbaar gesteld. Eind zomer 2012 moet Mac OS X 10.8 als betaalde upgrade beschikbaar komen.

De ontwikkelaarsversie van Mac OS X 10.8 komt relatief snel na de vorige release; die was zeven maanden geleden. Apple gaat vanaf de komst van Mountain Lion jaarlijks updates uitbrengen. Volgens Apple biedt het nieuwe besturingssysteem meer dan honderd nieuwe features en vooral de verdere integratie van iOS en iCloud is zichtbaar.

De iChat-applicatie gaat plaatsmaken voor Messages en Lion-gebruikers kunnen ook al een testversie van deze communicatieapplicatie downloaden. Messages toont chat-gesprekken in een enkel scherm, net als bij de iPad, en de applicatie ondersteunt naast Apples eigen iMessages ook AIM, Jabber, Yahoo Messenger en Google Talk. 

De Reminders- en Notes-features lijken identiek aan die van de gelijknamige iPad- en iOS 5-versies. De software werkt via iCloud om aantekeningen en herinneringen naar diverse Apple-apparaten van de gebruiker te brengen. Ook heeft Apple gezorgd voor verdere integratie van iCloud in Contacts, Mail, Calendar, Messages, FaceTime en Find My Mac.

Een van de in het oog springende vernieuwingen is het Notification Center, dat de gebruikers waarschuwt dat er updates zijn voor Mail, Calendar, Messages, Reminders, systeemupdates en programma's van derde partijen. Ook is er het Game Center, dat er net zo uitziet als de iOS-app en toegang biedt tot games, vriendenlijsten en achievements. Het Game Center ondersteunt nu ook ingame voice-chat. Voor ontwikkelaars zijn de Game Kit-api's beschikbaar gesteld.

Met Airplay Mirroring kunnen gebruikers van een Apple TV straks met een enkele klik het beeld op hun computerscherm op televisie tonen. Het AirPlay-icoontje verschijnt al als de computer op hetzelfde netwerk als de Apple TV zit. De feauture ondersteunt stereo-audio maar de output van het beeld is beperkt tot de 720p-resolutie van de Apple TV.

Op beveiligingsgebied is er de Gatekeeper, die gebruikers meer beheermogelijkheden geeft voor het downloaden en installeren van apps. Zo kunnen ze er onder andere voor kiezen dat Mac OS X uitsluitend programma's uit Apples Mac App Store toestaat. Standaard accepteert het OS in de Developer Preview alleen de installatie van apps uit Apples winkel en speciaal door Apple geauthoriseerde programma's. Apple gaat ontwikkelaars namelijk verzoeken een Developer ID aan te maken om software voor distributie te laten registreren.  

Applicaties die niet via Mac App Store verspreid worden, kunnen geen gebruik maken van features als iCloud-integratie en notificaties. In combinatie met de standaardinstelling voor Gatekeeper, waarmee gebruikers alleen App Store- of gesigneerde apps kunnen installeren, lijkt Apple ontwikkelaars ertoe te willen bewegen hun applicaties via Mac App Store te verspreiden. De beveiligingsfeature is wel uit te schakelen.

Apple meldt dat Mountain Lion speciale Chinese features krijgt, waarmee het belang van deze groeimarkt voor de fabrikant benadrukt wordt. Zo zijn er verbeteringen op het gebied van invoer van de Chinese taal doorgevoerd en kan de Chinese zoekmachine Baidu in Safari gekozen worden. Ook kunnen Chinese gebruikers video via Share Sheets direct naar sites als Youku en Tudou uploaden. Ook is het met OS X 10.8 mogelijk om het beeld op het beeldscherm te mirroren op een tv via AirPlay.

Update, vrijdag, 12.00: Bij de installatie zoals wij die uitvoerden, stond standaard ingesteld dat OS X 10.8 de installatie van alle applicaties toestaat.

Apple Mac OS X 10.8 Mountain Lion Apple Mac OS X 10.8 Mountain Lion Apple Mac OS X 10.8 Mountain Lion Apple Mac OS X 10.8 Mountain Lion Apple Mac OS X 10.8 Mountain Lion Apple Mac OS X 10.8 Mountain Lion Apple Mac OS X 10.8 Mountain Lion Apple Mac OS X 10.8 Mountain Lion Apple Mac OS X 10.8 Mountain Lion

Reacties (219)

Reactiefilter:-12190197+199+27+30
Dus als ik het goed heb gelezen, ondersteunen ze Live niet, met Messages?
Lijkt me toch een gemiste kans, aangezien de userbase daarvan aardig groot is lijkt mij.
Wat denk je nou zelf, dat Apple een product van Microsoft gaat integreren in haar eigen producten?
Ze hebben ook gewoon het Exchange-protocol in het OS geintegreerd, dus zo gek is het niet gedacht.

Daarnaast heeft Preview bijvoorbeeld heel goede ondersteuning voor het weergeven van Office-bestanden.
Omdat de markt Exchange gebruikers onder Apple users groter is dan het aantal kiddos dat nog op MSN zit dezer dagen.

Also, hoezo Exchange-protocol in het OS? Je bedoelt in Mail.app? Dat is toch wat anders.
Nee vrijwillen je locken in een Apple systeem of Google system is iets wat je wil. Wat is dit nu voor opmerking.
Misschien hebben ze hier geen keuze in? Voor zover ik weet is Live gesloten...
Niet meer, Microsoft is voor Live overgeschakeld op het XMPP protocol, zie http://www.theverge.com/2...e-messenger-xmpp-protocol.

Maar is een gebrek aan Live ondersteuning nog zo'n groot probleem? Ik zet het nog aan, maar er zit minder en minder volk op en praten doe ik er eigenlijk helemaal niet meer mee. De meeste mensen lijken nu via Facebook Chat te werken.
Werkt het in dat geval niet gewoon? Ze ondersteunen Jabber.
Ja, je kan het op 10.5 zelfs laten functioneren in iChat, dat is gewoon o.a. een Jabber client. Werkt ook goed met Google Talk, Facebook Chat en vroeger zelfs Hyves Chat tegelijk.
Daar zal wel een 3th party oplossing voor komen, net zoals nu het geval is: http://cocoon.drinkbrainjuice.com/
Gelijk ff proberen, wist niet eens dat zoiets er was :)
Ze hebben de iPad en iPhone als userbase, welke heel groot is en vele nieuwe mogelijkheden biedt.

[Reactie gewijzigd door Dannydekr op 16 februari 2012 19:04]

Sorry, maar je userbase beperken tot enkel die klanten die jouw ahrdware en app gebruiken is enorm beperkt.

Als het Apple te doen was om deze app nuttig te maken odnersteunden ze de populairste chatplatformen (in de EU Live, in de VS AIM, gevolgd door, helaas, FB chat).

Echter, het is Apple enkel te doen om mensen in te locken in hun idioot dure ecosysteem. Wie gelooft dat dit voor het gebruiksgemak is is naïef: het gaat hen enkel om die lock-in.

Daarom blijf ik dus bij trillian en whatsapp als primaire chatplatformen, ent zoals ik Dropbox gebruik voor online bestanden: iCloud is idioot beperkt.

[Reactie gewijzigd door kiang op 16 februari 2012 15:57]

Echter, het is Apple enkel te doen om mensen in te locken in hun idioot dure ecosysteem. Wie gelooft dat dit voor het gebruiksgemak is is naïef: het gaat hen enkel om die lock-in.
Erm, als het niet gaat om gebruiksgemak, waarom zouden mensen dan zo gek zijn zich te laten inlocken? Als de aanbieders van die diensten, of een third party, een betere oplossing kan bieden zijn ze vrij dat te doen hoor. En als users het beter / leuker / makkelijker vinden stappen ze heus wel over.
Mensen zijn kuddedieren (ofwel naïef) en openen pas hun ogen als ze ergens hinder van ondervinden (zelfs dan niet iedereen).

Natuurlijk is het handig dat "alles" samenwerkt, dus is er juist (ook volgens jou dus) geen enkele reden om NIET andere standaarden te ondersteunen. De enige reden is dus inderdaad echt alleen wat kiang al zegt.

Dit is het nu juist het gevaar van een vendor-lockin. Zorg ervoor dat mensen je spullen gebruiken en verzin voor alles een eigen standaard, zo sluit je ze langzaam af van de buitenwereld en kunnen ze niet meer zonder je.
Je KAN dus op een gegeven moment niet anders meer want anders valt de "gebruikersvriendelijke" omgeving als een kaarten huis in elkaar en is alles wat je hebt onbruikbaar geworden.

Het is een vreselijk crap mentaliteit van (vooral Amerikaanse) bedrijven om eigenlijk alleen bezig te zijn met mensen het moeilijk te maken hun "ecosysteem" te verlaten en ze dus uit te persen in plaats van zich bezig te houden met gewoon beter zijn dan de rest waardoor ze vanzelf wel blijven en van je afnemen.

Vergelijk het maar met een verslavende drug. Je wordt er niks beter van (slechter zelfs) maar je kan niet meer zonder.
De prijs kan dan wel wat omhoog en je hoeft niet meer te innoveren alleen maar te cashen.

[Reactie gewijzigd door Reason op 16 februari 2012 17:13]

Gebruikersgemak is voor mensen in het eco-systeem echter zo goed dat men niet meer weggaat :) In mijn omgeving heeft 90% een iPhone, waardoor het voor mij erg handig zou zijn. Hoewel ik zelf Windows draai sinds kort, zal ik uiteindelijk toch weer terug gaan naar OSX. De voordelen worden steeds groter; ik heb een iPhone/iPad en hoe beter alles samenwerkt, hoe blijer ik daar van zal worden. Vooral met notities, agenda's, reminders photostream, AirPlay kan je veel voordelen halen uit het eco-systeem.

Ik ben een beetje een duaal persoon overigens. Gebruik Dropbox omdat het simpelweg de beste service biedt, ik gebruik Spotify voor muziek en heb ook gewoon Windows Live messenger die ik gebruik. Daarnaast gebruik ik ook veel Whatsapp en vind ik Windows 7 een fijner OS qua Window management en gebruikerservaring betreft het bestandssysteem.
Google account, dan kies je vrij je telefoon en machine. Je kan geen betere integratie hebben.
met de beperkingen die een google account heeft
geen exchange, gmail begint nu echt achter te lopen, google apps nog steeds niet je van het. cloud oplossing google? enz enz..

Telefoon en android: prima overigens
uh? achter te lopen? gmail ondersteund prima ActiveSync. Het formaat waarmee je zo van telefoon naar telefoon hupt. Die iCloud bind je helemaal aan de iPhone. Je kunt er je agenda en adresboek inhangen, maar op een andere foon heb je dan erg pech.
iCloud is DAV gebaseerd, elke CalDAV client kan er mee overweg. Kijk maar eens op MacOS Forge, daar staat het open source Calendar & Contacts server project dat juist die iCloud services ondersteunt.
Qua telefoons prefereer ik ook Android boven iPhones vanwege het gebruiksgemak (niet allemaal losse apps met allemaal aparte handelingen per app, maar echt toegespitst op de gebruiker en de taak, vind een iPhone persoonlijk wat ouderwets), maar mijn volgende laptop zou best eens een Macbook air kunnen worden. Volgens mij werkt dat toch wel lekker..
Ik vind Android qua telefoon OS tot nu toe helemaal niks, ik word moe van al die fabrikanten met hun eigen brakke schil en het lange wachten op updates. Bovendien vind ik de UI niet mooi en vind ik nog steeds dat iOS een stuk soepeler werkt, zelfs 4.0 is wat mij betreft een net-niet verhaal, zeker als je kijkt naar de Marketplace die nog steeds niks voorstelt bij de AppStore.

Google is overigens leuk, maar ik gebruik eigenlijk alleen Gmail. iGoogle, Google+, docs, zit ik allemaal niet op te wachten en krijg steeds meer het idee dat men het opdringt.
Er komen de hele tijd nieuwe chat systemen bij. Eerst ICQ, toen de opkomst van AIM, Yahoo en MSN/Live, daarna Google Talk, Skype, BBM en iChat, en nu is het Facebook en Whatsapp.

En dan nog de corporate systemen, waar ik al een hele rits van heb gebruikt: Reuters messenger, SameTime, MindAlign, Lync (eigenlijk ook weer Live Messenger) en al die andere rommel.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 16 februari 2012 17:13]

NICE Samsung fanboy reacties krijgt van tweakers meteen +2 punten erbij.

Samsung /tweakers mod > sucks
Als het Apple te doen was om deze app nuttig te maken odnersteunden ze de populairste chatplatformen (in de EU Live, in de VS AIM, gevolgd door, helaas, FB chat).
Grapjas. iChat is begonnen met AIM. Live doet tegenwoordig XMPP dus daar kun je tegen praten en voor FB Chat geldt hetzelfde.
Daarom blijf ik dus bij trillian en whatsapp als primaire chatplatformen, ent zoals ik Dropbox gebruik voor online bestanden: iCloud is idioot beperkt.
:D :D Whatsapp is zo proprietair als de pest! Dat ze in de achtergrond XMPP gebruiken is niet iets waar je als Whatsapper gebruik van kunt maken.

Sorry, maar je geloofwaardigheid is echt nul.
Live Messenger for Mac is een ramp, gelukkig gebruiken steeds minder mensen het.
nieuws: Microsoft: MSN ook te gebruiken via xmpp

In het artikel bedoelen ze ook XMPP in plaats van/naast Jabber.
Live messenger is (of was eigenlijk, het is tanende) alleen groot in Nederland en een paar andere landen. In de VS gebruikt praktisch niemand het.

Er zit wel AIM en Yahoo in bijvoorbeeld, wat wel heel veel gebruikt wordt in de VS.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 16 februari 2012 16:24]

Maar Yahoo hangt weer aan het Live Messenger netwerk...
Maar Yahoo hangt weer aan het Live Messenger netwerk...
yahoo hangt alleen aan bing qua searchengine toch? ze gebruiken toch hun eigen IM protocol, wat weer prima samenwerkt met xmpp?
Nee, je kan in beide clients contacten van de 'andere' service toevoegen.
Gebruikt iemand dat uberhaupt nog????
Iedereen hier op het werk, superhandig :) Wat is het alternatief ervoor?
Jabber, IRC. Gewoon een goede client kiezen die je lekker vind werken.
IM en multi-person chat en chatrooms zijn niet nieuw. Als je met een bepaald programma/merk opgroeit of bekend bent heeft dat natuurlijk invloed, maar er zijn bijna altijd wel voorgangers of grotere systemen.
messenger live heeft pas net XMPP maar zit volgens mij nog in beta? denk dat het op een latere tijd wel erbij word gevoegd :)
Volgens mij is Live messenger nergens zo populair (in verhouding met het aantal internetgebruikers van een land) als in NL. Amerika zelf is dacht ik AIM en Yahoo heel populair. Pin me er alleen niet op vast :)
Maar het klopt wel, ook in Azie hebben ze amper msn.
NL wijkt een beetje af.
Wellicht doen ze dat in overeenkomst met Microsoft niet.
MSN Live ondersteund ook geen iChat en weet ik wat.

Daarbij worden clients als Yahoo al veel meer gebruikt, met name in Azie
Dan installeer je toch gewoon MSN for Mac? Of Mercury Messenger, of één van de vele andere opties...

Ondersteund MSN/Live Messenger wel iMessages? :p
De belangrijkste wijzigingen zijn zaken die al heel duidelijk met Lion waren ingezet (for better or worse): integratie en delen van functionaliteiten met iOS.

Als stand-alone OS is het natuurlijk prima, maar het is heel duidelijk dat ze er vanuit aan het gaan zijn dat Mac-gebruikers ook een iPhone/iPad hebben. En dan worden dit soort mogelijkheden pas echt wat waard/interessant.

Overigens, voor die groep: Messages for Mac (wat je gebruikt voor iMessage) is al beschikbaar als Beta, net zoals FaceTime for Mac eerst als Beta beschikbaar was:

http://www.apple.com/macosx/mountain-lion/messages-beta/
Alleen is het op dit moment nog niet te downloaden, bij mij geeft ie in ieder gaval een fout.
Probeer het nog eens, net gedaan en geinstalleerd.
Lukt me nog steeds niet via de apple site, OMT heeft een directe link: http://www.onemorething.n...-nu-imessage-voor-je-mac/
http://www.onemorething.n...-nu-imessage-voor-je-mac/
EDIT:
Hieronder ook nog de directe link:
http://appldnld.apple.com...216.z5km/MessagesBeta.dmg

[Reactie gewijzigd door Brm-G op 16 februari 2012 16:23]

Ik heb ene iPhone en een Macbook Pro.

Maar voor mij zijn dat juist twee heel verschillende apparaten met een verschillend soort gebruik. Ik wil juist niet dat ze meer op elkaar gaan lijken. Waarom heb ik dan nog twee apparaten? Ik wil een desktop/laptop PC en een smartphone niet een smartdeskphonetop. Ik vond OSX 10.6 dan ook een beter desktop OS dan OSX 10.7.

Ik hoef verder ook niet zo die hele integratie, want dat werkt alleen als alles en iedereen in hetzelfde ecosysteem zit, en dat hebben we met Microsoft al teveel gehad.

Ik heb een tijd lang de Apple producten erg fijn gevonden om mee te werken, maar de richting die ze nu op gaan, dan ga ik niet mee, in het ieder geval niet voor mijn desktop/laptop.

Het hele gedoe met gestures hoeft van mij ook niet. Het is op de iPhone erg handig, maar op mijn laptop niet. Die heeft namelijk een toetsenbord! De trackpad op de nieuwe Macbook vind ik dan ook lang niet zo fijn als die op de oude, omdat je nu moet "klikken" met een touch sensitive device, waardoor je steeds de muiscursor per ongeluk verplaatst.

Als het deze kant uit gaat, dan wordt mijn volgende PC geen Apple meer, hoewel de kant die MS en Linux opgaan mij ook niet zo kan bekoren.
Je hoeft helemaal niet te klikken. Je kan evengoed tikken. Ga even in je instellingen piepen.
Werkte me ook op de zenuwen. Maar verder gebruik maken van 2,3,4 vingers vind ik weer geweldig handig, makkelijk en sneller.
Ben benieuwd wat de prijs wordt voor de jaarlijkse updates van OSX. De updates zijn met 29 euro al vrij goedkoop, maar als ze elk jaar een update/upgrade uitbrengen verwacht ik dat die prijs wel zakt; het lijkt me dat ze niet elk jaar een complete overhaul opleveren, maar vooral verbeteringen doorvoeren die het OS nog beter maken.

Ik gebruik zelf een Apple en moet zeggen dat ik erg blij ben met de goedkope updates; voor 30 euro kun je mee naar het nieuwe OS en dus van alle nieuwe functies gebruik maken.
Mountain Lion gaat ¤14,95 in de Mac App Store kosten.
Mag ik weten waar je die kennis vandaan hebt?
Voor zover ik kan zoeken vind ik niks over een prijs die bekend is alleen maar dat hij waarschijnlijk hetzelfde gaat kosten als Lion, 24 euro.
Welk bedrag het ook is, er zal niemand van dood gaan.

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 16 februari 2012 16:29]

Lion was 24 Euro, 30 Dollar. Heel veel minder zal het niet worden lijkt me.

Edit: maar volgens Vortex zal dat wel zo zijn dus. Anyway, 20 tot 30 Eur per jaar lijkt me een schijntje om je OS up-to-date te houden op al je Macs.

[Reactie gewijzigd door Zpottr op 16 februari 2012 16:07]

Ik vind het wel HEEL snel. Apple verandert zeer veel in het OS en ontwikkelaars kunnen het vaak niet bijbenen, Lion kwam vorig jaar rond deze tijd in dev preview en je ziet dat nu nog heel veel ontwikkelaars het niet ondersteunen (kuch, Autodesk).

Iedere 2 jaar is prima, maar ieder jaar is gewoon te snel om al je software naar de haaien te zien gaan. Had Lion willen overslaan, maar na een corrupte partitie ben ik gedwongen geüpdate (Snow Leo disk wilde niet meer booten), anders was ik nog jaren met Snow Leo verder gegaan.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 16 februari 2012 16:55]

Nou, ik denk dat dat wel meevalt. Het is niet zo dat ze in een nieuwe versie, afgelopen jaar geintroduceerde framworks / API's / what have you weer aan de kant zetten.
Hoezo kan je als ontwikkelaar niet bijbenen dan?
Er zijn duizenden en duizenden ontwikkelaars die het wel kunnen bijbenen.
Ik denk dat meer met kennis en organisatie te maken heeft.

Daarbij is niet dat heel het OS veranderd zoals wel eens bij Windows gebeurd.
En deze update/upgrade van OSX ziet er gelikt uit ... dus laat maar komen.
btw Het is nog tot de zomer wachten, dus ontwikkelaars hebben nog genoeg tijd.
Autodesk Maya 2012, doet het nog steeds niet in Lion (hij doet het wel, alleen krijg je een error na installatie). Toegegeven, het is niet zo erg als met Snow Leopard (ugh, ik heb pas enkele maanden geleden de laatste 32 bit prefpane vervangen) maar het blijft erg.
Bryce 3D en overige DAZ producten doen het ook niet onder 10.7 maar dat ligt meer aan de laksheid van het bedrijf. Ze hebben ruim de tijd gehad maar hun sturen liever spam en verkopen zoveel mogelijk i.p.v. hun klanten klaar te staan.

Autodesk dient zelf de zaken te regelen en als ze dat niet doen dan ligt dat niet zozeer aan OSX Lion.

Vue en Unity, Blender en noem maar op werken namelijk wel onder OSX 10.7
Mijn WD externe schijf werd pas na 6 maanden ondersteund! Timemachine heel die tijd dus niet kunnen gebruiken...
Tot 10.5 kreeg OSX ook jaarlijks een update en die kostte toen ¤159. De prijs van ¤29 is echt wel heel goedkoop voor een upgrade.
'K vind het nogal. Je moet het vergelijken met een servicepack. Daar betaal ik toch ook geen geld voor? En tegen de tijd dat er een nieuwe Windows is, koop je misschien toch wel een andere PC of sla je hem over.
Als de point releases werkelijk een service pack waren, dan gaat OS X dus al 11 jaar mee.
Als alle 10.X-updates van Mac vergelijkbaar zijn met servicepacks, wat is dan Apple's equivalent van een nieuwe Windows-versie?
11.x als die uitkomt.
Waar haal jij van dat XP SP1 en SP2 ooit geld gekost hebben?
Waarschijnlijk van éénzelfde plek als de mensen die dit vergelijken met een servicepack.
vergelijken met een service pacK. Waarom zou ik dat vergelijken met een service pack? Het zijn heuse upgrades. Dat geleuter over OSX upgrades zijn service packs blijft maar aanhouden op tweaker. 10.7.1 naar 107.2 is een service pack en da's gewoon gratis.
Nee het is geen servicepack. Wanneer gaan mensen dat nou eindelijk is snappen?
Nummering is alsvolgt:

Mac OS X, oftwel, Mac OS 10 dit is gewoon de naam.

Bv: 10.6 was Snow Leopard dit kan je vergelijken met Vista waar 10.7 Windows 7 was.

10.6.2 is een 'service pack'. Apple brengt alleen normaliter nauwlijks KB's uit maar gewoon incremental updates, dus 10.6.1, 10.6.2, 10.6.3, 10.6.4, 10.6.5, 10.6.6, 10.6.7 etc. Meestal als de 9 in de buurt begint te komen komt de nieuwe versie eraan. Alleen gezien de hoeveelheid die er veranderd is in de major updates (want zo moet je dat zien) is het niet een 'service packje'. Windows 7 SP1 voegt niet fftjes 400 developer api's toe + vanalles en nog wat.

Apple heeft gewoon een snellere release cycle met hun OS. Hoe lang ze nog doen met de naam Mac OS X is idd wel een goeie vraag want of Mac OS X 10.10 lekker bekt ;)
OS X kan nog tijden mee, aangezien ze marketing-wise niet met versienummers werken.

Ze komen binnenkort wel Big Cats tekort...
Het is geen SP, maar het is ook geen major release want je blijft op 10.x . Het zit tussen de twee tussenin. Nieuwe OS X versies zijn evoluties op de vorige versie, soms wat groter, soms wat kleiner. Maar een verschil zoals tussen XP en Vista heb je bij 10.x nog niet gezien (en dan doel ik niet op hoe slecht Vista al dan niet was).

Je kan de 2 gewoon niet vergelijken.

de 10.x.y releases zijn ook geen service packs maar gewoon updates aan het OS
Je moet het vergelijken met een servicepack.
juist niet. Het tweede digit is bij apple het major number. dus van 10.6 naar 10.7 was een major number full-blown OS upgrade, net zoals dat van windows vista naar windows 7 was.

Het zijn dus geen servicepacks. (waarom moeten we dat iedere keer weer uitleggen als er een nieuwe versie van OS X komt?)
En jij vind dit een full-blown update? Een paar apps porten van de iPad en twitter integratie klinkt meer als een SP eigenlijk. .7 was inderdaad een dikke update maar dit...
Onder een service pack wordt normaal gesproken verstaan een verzameling van updates, fixes en soms verbeteringen voor een bestaande versie van een softwarepakket. Gebruikers van OS X Lion hebben al drie keer een service pack gekregen. Mountain Lion brengt nieuwe features. Er zijn niet veel softwarebedrijven die een versie van softwarepakket op de markt brengen en daar later een service pack voor uitbrengen met alleen maar nieuwe features. Dan releasen ze meestal een nieuwe (sub)versie waar de gebruiker voor mag betalen. Uit de naam Mountain Lion kun je afleiden dat Apple van mening is dat dit niet de allergrootste update voor OS X ooit is, maar daar zal de prijs waarschijnlijk ook naar zijn. Het zal me niet verbazen als we hier nog minder voor gaan betalen dan de 24 euro die Lion kost.
OSX Snow Leopard is geen service pack het heeft onder de motorkap een hele ontwikkeling gehad.

OSX is geen Windows en Apple is geen Microsoft.
Microsoft heeft hun methodes en Apple weer hun eigen methode.
Ik denk dat het gratis wordt....

In het artikel staat betaalde upgrade versie. In persbericht staat:
Mac users will be able to upgrade to Mountain Lion from the Mac App Store™ in late summer 2012.
Als het gratis zou zijn zou Apple het er echt wel neer hebben gezet. Amerikanen zijn wat dat betreft net Nederlanders: Free is the word we want to see.
Vergeet niet dat Apple bij de lancering graag mensen "wegblaast" met woorden als: It's available today and it's free! Wat ik wel mooi vind overigens :)
Tot nu toe is geen enkele applicatie doe in de app store staat een betaalde upgrade, enkel de eerste keer is een aankoop. Of net deze gratis wordt, ik zou het niet uitsluiten, maar ach 25 euro als de vorige, dat is ook zeker niet duur.
Tot nu toe is geen enkele applicatie doe in de app store staat een betaalde upgrade, enkel de eerste keer is een aankoop. Of net deze gratis wordt, ik zou het niet uitsluiten, maar ach 25 euro als de vorige, dat is ook zeker niet duur.
OSX ML wordt dus ook gewoon als een aparte app in de app store gezet.
Als ik op de fora de problemen met Lion voorbij zie komen dan vind ik het treurig gesteld, zoveel maanden na de release ervan. Teveel basic dingen die nogsteeds niet goed werken. Dus aan de ene kant kun je zeggen dat het mooi is dat Lion snel afgelost wordt, maar aan de andere kant is het ook niet sjiek dat ze volop met 10.8 bezig zijn terwijl 10.7 nog niet goed werkt. Ik hou het voorlopig nog bij 10.6, en ik ken ook mensen die van 10.7 weer terug naar 10.6 zijn gegaan omdat het onwerkbaar was.
Ik denk dat dit vooral af hangt van hoe je het OS gebruikt: ik ben nog geen (storende) problemen tegengekomen. Met alle veranderingen kan ik 't me wel goed voorstellen, het heeft even geduurd voor ik alles weer naar wens ingesteld had: dat is bij Snow Leopard minder nodig.
Wat zijn deze problemen? I for one, heb nergens last van. En draai al lion sinds 10.7.0 op een MBA en op een iMac sinds de release van 10.7.2.
Ik vraag me af wat voor problemen dat zijn... Nu ben ik een simple Apple gebruiker die gewoon dagelijks lekker aan het programmeren is, en heb op het OS weinig of niets aan te merken.

Werkt vlot, geen crashes geen rariteiten gewoon, de computer aan en aan de gang...
iig tot nu toe slechtere wifi ontvangst, bluetooth audio is broken sinds de laatste update, en ik heb in de afgelopen 3 maanden al wel meerdere crasahes gehad die alleen met de powerknop verholpen konden worden. Met snow leopard had ik nergens last van (en met mij velen als ik zo een beetje rond google).
Op m'n MacBook Late 2007 ben ik sinds 10.7.1 ook enkele kernel panics tegen gekomen. Zou iets omtrent de grafische chip driver moeten zijn volgens de logs.
Als jij slecht wifi ontvangst hebt en slecht bluetooth dan is de kans groter dat je last hebt van een storing signaal in je omgeving dan het aan je computer ligt. Dit komt wel vaker voor denk bijvoorbeeld aan een DEC station bij een routeer ... gaat geheid mis.

Crashes kunnen allerlei oorzaken hebben:
- Je systeem heeft een software matig probleem; systeem herstel uitvoeren of testen op een schoon account;
- Je hebt slecht of non-officiele Apple geheugen erin; dit is zeker niet raadzaam om te doen;
- Je hardeschijf heeft misschien problemen; schijfhulpprogramma proberen en/of diskwarrior;

Ik zou eens naar die punten goed gaan kijken.
Overigens kunnen wifi-signaal storingen zomaar ontstaan, doordat een frequentie bezet raakt of slecht signaal naar de modem, noem maar op.
kerel, de ontvangst is slechter geworden na de update naar lion, en ik ben bij lange na niet de enige die er last van heeft. Sinds de laatste update werkt bij zo ongeveer niemand a2dp meer. Dat heeft niets met storing te maken, maar wel met een vernaggelde bluetooth stack van Apple.

Ik heb inderdaad non-apple geheugen (wat is apple geheugen eigenlijk, apple maakt zelf namelijk geen geheugen), maar vreemd genoeg had Leopard daar geen enkel probleem mee. En nogmaals, met mij vele anderen op Internet die dezelfde symptomen hebben sinds het upgrade aar Lion.

bluetooth ontvangst is niet slecht, a2dp met mijn telefoon naar mijn versterker werlt als vanouds prima, met een bereik van meer dan 10 meter. Mijn max kan nog prima pairen, maar na een paar seconden klapt de verbinding eruit.
Beste man,

- Wifi problemen kunnen plotseling ontstaan ook na een software update. Echter weet ik uit praktijk en ervaring dat het probleem door een externe factor kan worden veroorzaakt; Je zou eens het wifi apparaat kunnen hardwarematig resetten; Het is te kort door de bocht om meteen het OS update als oorzaak te zien;

- non-apple geheugen: geheugen wat niet door Apple wordt gebruikt, bijvoorbeeld kingston; ook al had je er bij Leopard geen problemen ermee dan kan het op een later moment wel problemen geven; daarbij moet je niet elke keer naar anderen kijken; jou probleem met jou systeem, daar moet je naar kijken; internet staat vol verhalen met klachten en sprookjes;

- het probleem met je versterker zou je kunnen kijken of de fabrikant geen specifieke drivers voor heeft;
Nou,het ligt echt wel aan Lion. met SL 10.6.8 (meen ik) nergens last van, toen over naar 10.7.0, wifi problemen. Nu op 10.7.2 geen problemen, maar laat de update naar 10.7.3 lekker even voor wat het is. Ik lees ook allerlei problemen over wifi die nu spontaan optreden.
Beste MrPan,

Je conclusie klopt niet.
Omdat 10.6 mischien wel goed deed en bij 10.7 het niet meer goed functioneerd betekent nog steeds niet dat het probleem in Lion zit.

Ik begrijp dat je deze aanname wil maken maar ik weet uit ervaring dat dit incorrect is en vaak bij gebrek aan kennis en ervaring. Frequentie kanalen veranderen regelmatig, externe factoren veranderen (het kan soms zelfs door een signaal uit de lucht verstoord worden).

Ik geef hier een aantal mogelijke oplossingen:
- modem uitzetten, router uitzetten, computer uitzetten; dan modem aan, wacht tot deze op gang is, router aan en wacht tot deze op gang is en dan de computer weer aan;
- modem resetten, router resetten;
- bij systeem voorkeuren je netwerk verbinding verwijderen en weer opnieuw toevoegen;
- mocht je een Airport of TimeCapsule gebruiken; firmware up-to-date hebben; eventueel andere kanalen proberen;
- ook belangrijk is: is je internet signaal wel op orde? zijn er geen magnetische signalen die het kunnen verstoren in de omgeving?

En dit zijn slecht een paar mogelijkheden.
Het zijn geen "showstoppers" (alhoewel de CUI-bug na update van OS X 10.7.3 dat wel kon zijn), maar Lion heeft idd. nog niet de rotsvaste stabiliteit van Snow Leopard.

Bij mij crasht iCal bijvoorbeeld nog wel eens zomaar en ook heb ik wel eens last van dat bij het uit-slaap-stand komen het WiFi niet automatisch herkend wordt (even aan/uitzetten van WiFi lost het dan weer op) en nog een handvol van die kleine detaildingetjes.

Dat valt overigens in het niet bij het gebruiksplezier in het algemeen (ik vind iCloud en Mission Control bvb. geweldig), maar het is toch iets dat in Snow Leopard beter ging.

Als je geen iPhone\iPad hebt zou ik gewoon bij Snow Leopard blijven.
En voor oudere macs met <4 GB is Lion wel heel zwaar. Het is op mijn oude Core 2 Duo Macbook eigenlijk niet meer te doen om iTunes en iPhoto tegelijk open te houden - strandbal en swapfile ahoy.
Op mijn iMac draait 't anders nog vlot hoor, met 2GB geheugen.
Dat wifi probleem is met de laatste update iig opgelost!
Mooi, tegen een lage prijs ieder jaar een nieuwe versie klinkt prima. Al zou Mountain Lion wel 'gratis' mogen zijn gezien het 10 jarig bestaan van OSX (weet de maand niet precies).

Verder lijkt vooral de message center mij een mooie toevoeging als het met een 'bubbeltje' meldt dat er iets nieuws is. Zo kunnen de bubbeltjes ook weer weg bij de iconen in je dock :)
Zo'n notification bar lijkt me wel erg praktisch. Toch maar even in de gaten houden, en tzt dan maar een apple
Helaas waarschijnlijk wel de doodsteek voor Growl. En dat terwijl dit Open Source programmaatje net de oversteek naar de Mac App Store had gemaakt.

Wat dat betreft is het soms wel zuur hoe Apple soms zonder blikken of blozen de zuurstof van ontwikkelaars kan afsluiten door hun ideeen over te nemen.
Ik denk dat elke ontwikkelaar van "handige toevoegingen aan een OS" zich dat risico realiseert. Maar zuur is het wel en het geldt natuurlijk voor elke OS ontwikkelaar. Je kunt aan de andere kant ook weer moeilijk verwachten dat een OS bewust 'zo kaal mogelijk' wordt gehouden om zo externe ontwikkelaars te beschermen.

[Reactie gewijzigd door edwingr op 16 februari 2012 15:59]

sinds het in de App Store staat begint Growl mij trouwens meer en meer te irriteren met hun popup dat er een nieuwe versie beschikbaar is, terwijl deze betalend is. (je kan wel zoeken op updates afzetten maar toch, het is niet proper)
Je kan de source ook direct downloaden en compilen als je de nieuwe versie hebt. Het is nog steeds open source.

Ik vond de moeite te groot en heb voor die paar centen de nieuwe versie gekocht. Ook een beetje om de ontwikkelaars te steunen. Ik gebruik het al 2 jaar en vind het wel een goed programma.
Ik denk het ook, maar Growl heeft heel veel gebruikers "teleurgesteld" door ineens geld te vragen voor de laatste versie (voor Lion). Daarnaast werkte de laatste versie ineens met een ander protocol waardoor veel applicaties geen notificaties meer lieten zien.

Maar er zijn zat programma's die mensen installeren terwijl Apple zelf de functionaliteit heeft ingebouwd/meegeleverd : Chrome, Adium, Dropbox, Thunderbird, Outlook etc etc.
Helaas waarschijnlijk wel de doodsteek voor Growl. En dat terwijl dit Open Source programmaatje net de oversteek naar de Mac App Store had gemaakt.
Good riddance. De problemen die Growl in de loop der jaren heeft opgeleverd (de issues met OS X mail staan me nog het meest helder voor de geest) maken dat ik er al een tijd lang schoon genoeg van heb.
Wat dat betreft is het soms wel zuur hoe Apple soms zonder blikken of blozen de zuurstof van ontwikkelaars kan afsluiten door hun ideeen over te nemen.
Tja. Ooit waren er OS'en zonder mail client, web browser, native TCP-IP, noem maar op. De third parties die dat aanboden hebben het stuk voor stuk erg lastig gekregen.
Nog niet helemaal de doodsteek voor Growl.

Daar het Apple notification center alleen gebruikt kan worden icm Software uit de App store.

Bij Growl is dit niet het geval (zover ik weet) :)
Wat dat betreft is het soms wel zuur hoe Apple soms zonder blikken of blozen de zuurstof van ontwikkelaars kan afsluiten door hun ideeen over te nemen.
Tenzij ze zelf ook copycats waren, is dat helemaal niet verkeerd. Ofwel Apple koopt je op (zie CoverFlow), ofwel als Apple jouw technologie gaat gebruiken betekent dat automatisch tientallen miljoenen licensies: ka-ching!
Precies wat ik ook dacht, het is al jaren gratis en open source (en ik gebruik het dus ook al sinds ik in 2005 naar de Mac ben overgestapt) en juist nu ze in de Appstore staan en er wat mee verdienen gaat Apple het namaken.

Aan de ene kant logisch, want Growl is zó wijdverbreid, legio applicaties supporten het, en het is ideaal dat er maar één manier is waarop je notificaties voor je kiezen krijgt. Dus eigenlijk is het vreemd dat ze nu pas met hun eigen implementatie komen. Het unified notification principe ligt wel in de lijn met notification center, dus ergens was 't ook wel te verwachten dat dit ook naar de Mac zou komen.

Ik gebruik het zelf heel veel. Met name in combinatie met Hardware Growler, maar ook in onze huidige development projecten in Grails gebruik ik (via een eigen open source plugin in de Grails repository) Growl om notificaties te sturen. Wat stukken handiger is dan constant logfiles te tailen of console output te bekijken. Ik zal eens moeten kijken of de plugin compatible te maken is met notification center ;)

Maar wel ontzettend jammer voor Growl... Had Apple beter het Growl team voor een leuk bedrag over kunnen nemen, want weinig third-party Apple software is zo vaak gebruikt als Growl...

[Reactie gewijzigd door 4np op 17 februari 2012 11:59]

Nu.nl heeft het ook over mirroring airplay? zie hier bij tweakers er nik over staan? Dat zou uber vet worden icm met de apple tv uiteraard :)
Ik zou alleen al daarom een Apple TV halen :)
Daar heb je echt geen Apple TV voor nodig hoor. Kan ook gewoon met USB stickie in je random Plasma/ lcd/ led
Daar heb je echt geen Apple TV voor nodig hoor. Kan ook gewoon met USB stickie in je random Plasma/ lcd/ led
Alleen als je TV een USB poort heeft en de gebruikte codec ondersteunt.

Je kunt ook natuurlijk een kabel trekken van je computer naar de TV.

Feit is dat AirPlay gewoon veel handiger is.
Dit is toch wel veel goedkoper dan Apple TV en net zo handig:

http://www.redmondpie.com...ny-big-screen-hdtv-video/
Uh ja, maar dan moet je wel nog even zelf AirPlay programmeren..
Dit is toch wel veel goedkoper dan Apple TV en net zo handig:
Dat is kwa functionaliteit geen AppleTV vervanger.
Daarnaast moet dat ding aan een netwerk kabel terwijl de AppleTV ook Wifi ondersteunt.

De Raspberry Pi gaat met verzendkosten en BTW minstens een euro of 50 kosten, met kastje,voeding wifi,IR interface, IR remote en 8GB Flash komt de prijs al snel in de buurt van een AppleTV met dat verschil dat de AppleTV een aanzienlijk snellere CPU en GPU heeft.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 16 februari 2012 17:33]

Eindelijk AirPlay mirroring in OSX! En Messages synchroon tussen je desktop/laptop/iDevices is ook een welkome plus. Enkel jammer dat SMS messages niet mee synchroniseren.
Het werkt nog geeneens fatsoenlijk tussen een iPhone en een iPad. En ja, ik heb op de iPhone de iMessage ID aangepast van telefoonnummer naar e-mail adres, maar ook dat helpt niet.
Het is nog een beetje buggy. Maar het is dan ook nog een beta...
Zijn er nog mensen die MSN / Live Messenger gebruiken dan? Ik dacht dat dit al lang dood was en iedereen facebook chat gebruikte tegenwoordig...
Dat dacht ik toch ook, bijna niemand die ik ken gebruikt nog MSN/Live messenger, allemaal Google Talk of Facebook.
Dagelijks, omdat ik er nu eenmaal een aantal belangrijke contacten heb. Maar het blijft vervelend dat het protocol gesloten is, waardoor 3rd party tools niet altijd optimaal werken.
MSN Live Messenger integreert weer met Lync\Office Communicator, dat veel mensen voor werk gebruiken...

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 16 februari 2012 16:13]

ik zit altijd op msn veel vrienden van mij ook dus het zal wel meevallen. facebook chat heb ik ook toegevoegd aan msn maar dat gebruik ik niet zoveel.