Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 119, views: 27.570 •

Microsoft heeft patent aangevraagd op een systeem waarbij gebruikers een sessie kunnen starten op een pc en op een smartphone of tablet kunnen verdergaan waar ze gebleven waren. De technologie kan worden gebruikt in Windows 8.

De sessie kan worden opgeslagen op een server of op een opslagmedium dat gebruikers bij zich hebben, blijkt uit de patentaanvraag. In het patent wordt gesproken over een 'task management application', een sessiebeheerapplicatie die bijhoudt wat de gebruiker op een apparaat doet en welke taken zijn afgerond. Vervolgens kan de gebruiker onafgemaakte taken afmaken op een volgend apparaat. Het is onduidelijk waar Microsoft precies aan denkt, maar CBS News noemt het voorbeeld van een lange e-mail, waarbij de sessiebeheerder bijhoudt welk deel de gebruiker nog moet lezen.

De technologie in de patentaanvraag kan bijvoorbeeld worden toegepast in Windows 8. De nieuwe versie van Windows, die dit najaar moet uitkomen, draait op zowel tablets als notebooks en desktops. Volgens geruchten gaat Microsoft Windows 8 bovendien meer integreren met zijn smartphonebesturingssysteem Windows Phone. Hoe dat er precies gaat uitzien, is vooralsnog onduidelijk. Eerder zei Vodafone al dat Windows 8 en Windows Phone dezelfde kernel zouden krijgen.

Microsoft-patent op sessiebeheerder

Reacties (119)

Reactiefilter:-11190115+158+29+31
Dit doen meer bedrijven toch al, zoals Apple met hun AirPlay?
AirPlay is een protocol om audio en/of video te streamen. Dat heeft weinig te maken met sessies overzetten naar een ander device.
nou, je kunt wel een film beginnen op de ene apple tv en verder kijken op een andere (heb ik begrepen). Het is maar hoe je het verwoord maar dat is ook een sessie van een stream die je overzet.
Duidelijk iets anders!

Hier gaat het echt om een sessie die van de eene machines verder gaat op een andere.

Wat jij nu schetst is eigenlijk hetzelfde als een speaker aansluiten op een versterker en deze in de tuin zetten. Het begint te regenen en je trekt de stekker uit de box en steekt hem nu in een speaker binnen. Dan gaat alles wel door maar dan is de sessie nog steeds op dezelfde machine bezig namelijk de versterker.

Airplay is eigenlijk een draadloze draad ;-)

[Reactie gewijzigd door rikoos op 17 januari 2012 13:20]

Ik denk dat je iCloud bedoelt ipv Airplay.
Dan doet Firefox al zoiets, de tabs die ik op mijn desktop open heb, heb ik ook in de firefox op mijn HTC en anders om ook.
Maar die moet je dan opnieuw openen en dit is voor enkel een browser. Hier gaat het om alle programma's.
...net als lotus123 jaren geleden had met hun geïntegreerde programma's dus......
Maar ook dat is niet door MS bedacht. De KDE community is zo'n 3-4 jaar geleden begonnen aan het schrijven van technologie die dit mogelijk maakt en ze lopen op dit moment zeker 2 jaar voor op Microsoft. Met 'semantic activities'¹ en de 'plasma device spectrum'² technologieen kunnen ze dit al vrijwel doen, terwijl MS nog moet beginnen.


¹ semantic activities: semantic = context afhankelijk; activities zijn 'groepen' applicaties & settings & history & files & bookmarks & contacts etc etc etc. Een 'activity' lijkt wat op de virtual desktops bekend van Unix maar gaan veel verder - bijna zover als een apart user account.
² De Plasma technologie maakt het mogelijk om 1 app te schrijven die naadloos overgaat van mobiel 'all the way' naar desktops en zelfs TV ("10 feet interface"). Gecombineerd met activities krijg je echt wat moois - je kunt een 'activity' zo naar je mobieltje sturen en daar verder gaan, en dan thuis weer naar je tv.

Edit voor wie wat meer wil weten: Plasma Active is interessant:
http://www.plasma-active.org/

[Reactie gewijzigd door Superstoned op 18 januari 2012 23:09]

Google reader doet dit al...........
DIe weet precies tot waar je geweest bent.

Prior art
Nee, het betreft hier het kunnen hibernaten van een willekeurige 'metro' applicatie op je telefoon en deze weer activeren op je desktop of tablet. Windows Phone doet dit standaard al tenzij de applicatie rechten heeft om op de achtergrond te draaien.

Alleen zal dan nu de 'state' van de applicatie waarschijnlijk in je live profiel worden bewaard. Als je dat profiel dan ook gebruikt op de desktop kun je dan verder gaan waar je was gebleven. Het is dan net alsof je applicatie dan in de 'cloud' draait.

Ik heb al kort met Windows 8 gespeeld (in classic + metro mode) in combinatie met Visual Studio Express 11 en .NET framework 4.5. Ik moet nu elke keer op de 'desktop tile' klikken om op de normale (classic) desktop uit te komen en ik hoop dat er ook een omgekeerde modus komt. Een die meer lijkt hoe Windows Media Center in Windows 7 zit.

Wel denk ik dat de machine onafhankelijke runstate een extra reden kan zijn voor developers om een metro applicatie te schrijven ipv een classic-mode applicatie..
Kijk eens naar Activities van KDE, de beschrijving van het concept waar men hier over spreekt bestaat al een paar jaar. Men gebruikt hier echter geen centrale maar een gedecentraliseerde informatie uitwisseling voor.
Dit doen meer bedrijven toch al, zoals Apple met hun AirPlay?
Waarom ben ik weer verbaast dat apple fans weer denken dat ze de eerste zijn?

Airplay heeft helemaal niks met dit te maken. Lees nou is gewoon de tekst inplaats van te roepen wij waren de eerste, wij zijn de beste.
Dat mensen het verschil tussen een sessie en apps of toepassingen niet begrijpen. Airplay is gewoon je bibliotheek die je kan delen over al je devices...

Door kunnen gaan met je sessie betekent dus dat alles waar je mee bezig was op een tablet doorgezet kan worden. Soort van remote desktop verbinding, alleen de sessie die je overneemt (pc) hoeft niet aan te blijven staan. Dit is heel anders dan een gedeelde dataopslag of een app die doorgaat waar hij gebleven was. We hebben het hier over een OS met alle openstaand taken. Kijk nu even naar je windows sessie met alle openstaande applicaties en bedenk nu dat je de pc afsluit en precies op dezelfde plek door kan gaan op je tablet... als ik het goed begrijp tenminste. Hoe ze het gaan doen met openstaande applicaties die niet op je tablet beschikbaar zijn vraag ik me dan nog wel af...

Lijkt me zeer aantrekkelijk voor zakelijk en prive als het ze lukt.
De redenering klopt. Uiteraard werkt het enkel met zaken die op beide toestellen draaien, al kan het ook compatibel zijn met de meer volwassen software. Bijvoorbeeld op je WP7 toestel stoppen met werken in de mobiele Office om vervolgens verder te werken op de Office op je W8 laptop/tablet, waar je dan uiteraard meer mogelijkheden hebt.
Het lijkt me niet meer dan logisch dat als ik aan het programmeren ben in Visual Studio, dat ik niet eventjes mijn phone uit mijn zak kan halen en verder kan programmeren :P maar dat is dan weer door te trekken naar een andere laptop. Een beetje zoals de chromebooks, je logt in op een laptop en gaat verder waar je was.
Ik meen me te herinneren dat ze een hele tijd geleden eens een proof of concept deden voor games. Ze waren een game aan het spelen op hun WP7 toestel, sloten het af en konden gewoon verder spelen op de Xbox, zonder terug te moeten naar een laatste checkpoint of laatste save, gewoon exact waar ze gestopt waren (ik kan het filmpje niet meteen terugvinden, ik zal het plaatsen als ik het terugvind).
Juist, en als je dit bericht dus combineert met eerdere berichten over de core van Windows 8, die gelijk wordt voor smartphones, tablets, PC's, noem maar op; dan wordt dit een heel erg krachtig systeem.

Je kunt dan zaken doen als browservensters of mailberichten van het ene device naar het andere 'slepen'. Of je complete Word of Excel sessie.

En dan zullen er binnen niet al te lange tijd ook andere apparaten met W8 erop komen zoals TV's. Kun je met je tablet op de bank zitten en een youtube filmpje naar je TV slepen. Of je knalt je Word document op je TV en gebruikt je pad als toetsenbord. Dat soort dingen wordt allemaal mogelijk als je een algemeen platform hebt met zo'n cross-device service. De mogelijkheden zijn veel breder dan dit artikel doet vermoeden, ik ben er erg benieuwd naar.
Jawel, want als je deze 'patent-waardige innovatie' aan een leek zou moeten omschrijven kom je uit op een terminal service: je PC, tablet of smartphone fungeert als terminal en je kan je werkzaamheden op elk van de apparaten zonder problemen voortzetten.

Maar goed, het patentenbureau zal wel weer in deze 'uitvinding' trappen..
Het verschil is dat de Applicatie niet draait op een server, maar dat deze op elk apparaat lokaal draait/geinstalleerd is.

Alleen de applicatie state wordt in de cloud opgeslagen en gedistribueerd. Dat is technisch toch behoorlijk anders.

In jouw geval terminal services case weet de APP niet waar hij draait, als je hem beeindigt, is alles weg, hij houdt zelf zijn status bij. In de Microsoft methode, sluit je de app, maar wordt de state in de cloud geplaatst.
Gevalletje prior art komt al direct in me op. Google, Apple en Blackberry hebben dit allemaal al.
niet als het aan het patentenbureau ligt, als je kijkt wat er tegenwoordig allemaal een patent heeft ontvangen ondanks prior art.
Volgens mij is het een gevalletje: "Wat is het verschil ?"

Volgens mij is het onmogelijk een goede definitie aan te leggen waar het ene apparaat eindigt en het andere begint.
Zo bel ik tegenwoordig al met mijn camera, kijk ik films op mijn telefoon en luister ik radio op mijn PC. :)
Volgens mij is het een gevalletje: "Wat is het verschil ?"
Het verschil is dat je je concurrenten weer een loer kan draaien.
Daar gaat het de laatste jaren steeds meer om.
het USPTO kijkt enkel naar de geldigheid van de aanvraag en de vraag of de aanvraag een overlap heeft met oudere patenten of aanvragen.

Prior art word door het USPTO niet onderzocht. Merk hierbij ook op dat een aanvraag pas publiek gemaakt word na, ik geloof, 18 maanden. Maw, MS heeft deze aanvraag reeds in 2010 gedaan, en hoe ver stond de concurentie toen al?
Het patent is wél al op 8 januari 2010 ingediend volgens de aanvraag. Dan is het nog maar zien hoeveel systemen het toen al deden (en ook op deze specifieke manier, want daar gaat het meestal om vziw).
Tot op zekere hoogte volgens mij, want als er geen vergelijkbaar patent is dan kan deze alsnog worden toegekend.
...wat dus niet betekent dat het niet al bestaat (in verschillende vormen ook nog...)

Voorbeeld wiel?
Zou je voorbeelden kunnen geven van technieken die Google, Apple en Blackberry RIM hebben waar je een willekeurig programma kan starten op je PC en in dezelfde sessie door kan gaan op je tablet? Anders dan een remote desktop sessie kom ik namelijk niet, en dat is absoluut niet hetzelfde als wat hier beschreven is.
Anders dan een remote desktop sessie kom ik namelijk niet, en dat is absoluut niet hetzelfde als wat hier beschreven is.
Het enige verschil is eigenlijk dat je sessie niet actief hoeft te blijven en dus ook bijv in een account opgeslagen zou kunnen worden (of op een USB stick). Welk verschil zie jij nog meer?

Ik zit het wel zitten eigenlijk... voor mij privé niet echt maar zakelijk gezien is het wel een voordeeltje soort van roaming profile to the max :P

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 17 januari 2012 11:22]

Apps die op zowel
macs, ipads en iphone werken kunnen hun sessie delen via iCloud (daar is dat hele ding juist voor) . Ik dacht dat apps zoals Evernote zoiets al doen.
Nee dat is alleen de opslag van data en niet de sessie zelf!
Sessie == data

Je kunt van alles in iCloud opslaan, ook informatie over je sessie die je op een andere device uitleest en gebruikt om de sessie te herstellen.

Neem bijvoorbeeld de iBooks applicatie, waar iCloud ervoor zorgt dat het boek dat je aan het lezen bent op je iPad verder kunt lezen op je iPhone. Zodra je de app opent op een andere iDevice ga je naar de pagina waar je was.

[Reactie gewijzigd door PV85 op 17 januari 2012 14:31]

wat een onzin.

Het gaat niet om het patenteren van de integratie an sich, zoals de titel van het nieuwsbericht heel populistisch verteld, maar om het concept en de daarbij behorende techniek achter de integratie. En die hoeft echt geen prior art te zijn.

[quote] Microsoft heeft patent aangevraagd op een systeem waarbij gebruikers een sessie kunnen starten op een pc en op een smartphone of tablet kunnen verdergaan waar ze gebleven waren.

en
De technologie in de patentaanvraag kan bijvoorbeeld worden toegepast in Windows 8.
Microsoft heeft dus een manier bedacht om integratie uit te voeren, en de daarbij horende technologie ontwikkeld (en het klinkt wat mij betreft supervet).
Dus als dat uniek uitgevoerd is en daar is veel tijd in geinvesteerd, waarom zouden ze dan die technologie niet mogen patenteren?

Voor zover ik het patent heb gelezen zie ik echt totaal geen overeenkomst met systemen van Google/Apple/BB.
Hun technologie en hun werk is al beschermd via Copyright. Patenten zijn gewoon nutteloos.
Een copyright dekt volgens mij alleen de code. Als iemand hetzelfde algoritme op een andere manier implementeert, is dat wat copyrights betreft gewoon toegelaten.
m.a.w. er wordt een idee gepatenteerd....volgens mij zie je zoiets ook in de film avatar...een beeld + data van het ene systeem met een swipe overzetten op een ander systeem ..oftewel..het idee is er al een tijdje....
Peter Jones van Dragons Den UK had in seizoen 7 of 8 een mooie opmerking over patenten. Het ging om één of ander product waar de eigenaar trots over vertelde dat het niet te kopieëren was omdat het een patent had. Waarop Peter Jones terecht meldde dat alle fabrikanten van loopbanden wel één of ander patent hebben op een specifieke functie maar dat het allemaal loopbanden zijn en dat het de consument niet veel uitmaakt.

Patent-trollen zijn zeker een issue tegenwoordig. Maar ik vind ook dat we weer doorslaan in de reactie op patenten in z'n algemeenheid. Patenten an sich houden niet elke vorm van innovatie tegen net zo min als het persé innovatie bevordert op alle gebieden.

Zelfs als dit patent wordt toegekend vinden RIM, Google en/of Apple wel een manier om in de basis dezelfde functionaliteit aan te bieden nét op een andere manier die buiten dit (nog te erkennen) patent zou vallen.

edit: 1e klas niveau spelfouten

[Reactie gewijzigd door hakariki op 17 januari 2012 11:54]

Lees ook even de abstact van het patent..

Concepts and technologies are described herein for providing task continuity and supporting task completion across devices and time. A task management application is configured to monitor one or more interactions between a user and a device. The interactions can include the use of the device, the use of one or more applications, and/or other tasks, subtasks, or other operations. Predictive models constructed from data or logical models can be used to predict the attention resources available or allocated to a task or subtask as well as the attention and affordances available within a context for addressing the task and these inferences can be used to mark or route the task for later reminding and display. In some embodiments, the task management application is configured to remind or execute a follow-up action when a session is resumed. Embodiments include providing users with easy to use gestures and mechanisms for providing input about desired follow up on the same or other devices.

Het patent is ingediend op 8 juli 2010 (niet 8 januari 2010 zoals cpt.skydiver zegt) en geeft bepaalde kenmerken aan die deze techniek wellicht onderscheidend maken van technieken die wellicht reeds bestaan. Uit alleen al de abstract kan ik bepaalde dingen opmaken die de concurrentie waarschijnlijk niet stuk voor stuk toepast:

a. A task management application
b. Predictive models constructed from data or logical models can be used to predict the attention resources available ..
c. Reminding or executing a follow-up action when a session is resumed
d. Providing the user with easy to use gestures and mechanisms for providing input about desired follow up.

En dit is slechts het abstract. De 'claims' (Nederlands: (octrooi)conclusies) bepalen de beschermingsomvang. Als je deze vluchtig doorleest zul je zien dat het vaak een stuk genuanceerder ligt dat veel mensen ons hier willen doen geloven. Aan de andere kant zijn bepaalde conclusies juist weer erg generiek omschreven om zoveel mogelijk technieken die hierop lijken uit te sluiten. Het is echter uiteindelijk aan de rechter om te bepalen hoe ver de grenzen van bescherming van het patent reiken.

Wel vind ik persoonlijk dat dit patent niet zozeer een nieuwigheid is, maar meer een doorontwikkeling van de huidige stand van zaken. Het overal 'resumen' van je 'tasks' is een logisch gevolg van het 'in the cloud' werken. Wel heeft dit patent als unieke 'feature' dat het ook nog afhankelijk is van waar je je bevind. Maar of dit nou echt een originele toevoeging is laat ik aan jullie eigen beoordeling over.
Persoonlijk vindt ik het niets nieuws en ook niet moeilijk te implementeren.

Bij opslaan even een marker plaatsen (of in een indexbestand wat je er aan koppelt) en zodra het bestand geopend wordt weet je waar je verder moet gaan.

Zoiets doe je nu handmatig door een hyperlink boven aan een document te plaatsen zodat je direct kunt springen naar waar je gebleven was.

Wat "vernieuwend" zou zij zijn is dat MS het in zijn bestandsformaat (uiteraard gesloten) opneemt en er geen gebruikershandelingen meer nodig zijn.

Maar reken uit hoeveel hier aan gaat worden verdiend wanneer het wordt toegekend (vooral door advocaten :) )
Oh dus video kijken kun je ook oplossen met een hyperlink. Volgens mij begrijp jij het niet helemaal.

Het enige wat je doet is MS haten en niets anders.
Jij spreekt over 'handmatig' of 'in het bestandsformaat opnemen', wat impliceert dat de software ervoor aangepast moet zijn en/of de gebruiker speciale handelingen moet verrichten. Het patent spreekt over 'task management application', 'predictive models' en 'gestures and mechanisms for providing input about desired follow up', wat lijkt te impliceren dat het systeem automatisch werkt voor alle applicaties en door de gebruiker waar nodig bijgestuurd kan worden. Dat lijkt mij een hele stap verder dan jouw oplossing en ook een heel stuk moeilijker te implementeren (OK, alle applicaties hun sessie laten opslaan is niet moeilijk, maar dat is niet de voorgestelde oplossing).
Noem dan eens de 'applicaties' op, want bij Apple en Blackberry kan ik me niets bedenken, en bij google is het ook niet helemaal duidelijk.
Pages, numbers, keynote en iTunes zou ik zo zeggen voor Apple.
Het hoeft geen prior art te zijn. De manier waarop Microsoft het doet zal anders zijn dan bij de anderen. Net zoals Microsoft doormiddels van R&D een smartphone met touchscreen kon ontwikkelen zonder Apple te moeten imiteren.
Het hoeft geen prior art te zijn. De manier waarop Microsoft het doet zal anders zijn dan bij de anderen. Net zoals Microsoft doormiddels van R&D een smartphone met touchscreen kon ontwikkelen zonder Apple te moeten imiteren.
touch screens waren er al in de begin 90's, nou niet echt een nieuwe uitvinding.. Aleen het is door ontwikkeld en de software is wat beter geworden
Bestaan dergelijke systemen niet al een tijdje? Handeld het zich hier anders over een methode van integratie die afwijkt zoals bijvoorbeeld die van Apple?

Natuurlijk moedig ik integratie aan maar om nu direct een nieuw front in de patentoorlog te ontketenen..
Wat Apple heeft is een ecosysteem waar je overal bij je data kan. Dat is niet meer dan een goed geintegreerde cloud oplossing, niet iets waar het daadwerkelijk over sessie beheer gaat.
Apps anders genoeg (Teamviewer, VNC, ... ) waar ik hetgeen waar ik op bezig was op mijn pc verder kan zetten op mijn iPad of Android smartphone... .

Ik zoek nog altijd naar het innovatieve of unieke aan dit patent... . Maar dat het Amerikaans patentsysteem eigenlijk niet goed werkt is nu ook niet echt wereldnieuws.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 17 januari 2012 12:26]

Het gebruik van Teamviewer, VNC of RDP is niet te vergelijken. Wat je daarmee doet is dat je vanaf een willekeurig device toegang krijgt tot één en dezelfde sessie draaiend op een bepaalde computer.

Wat Microsoft in de patentaanvraag claimt is het compleet overzetten van een applicatie van desktop computer 1 naar tablet 2 en daarna eventueel nog verder naar smartphone 3. Hierbij wordt dus de gehele app, inclusief de data van die app via de cloud of eventueel via removable storage (bijv. USB stick) overgezet van device naar device. De gebruiker merkt hier waarschijnlijk niks van. Die opent gewoon zijn e-mail app op de tablet en ziet deze in de dezelfde state als waarin hij deze heeft achtergelaten op zijn laptop of desktop.
Nee....... dan neem je alleen de uitvoer naar scherm over maar niet de sessie naar je machine!
Ze zouden een andere manier van toepassing kunnen gebruiken en indien dat het geval is dan is er geen sprake van Prior Art of hetzelfde technieken. En zoals ik het hier lees is de doelstelling van Microsoft om stukke veder te gaan dan de concurrent.

En het kan zelfs veder gaan dan andere technieken van andere bedrijven. Bijvoorbeeld ze zouden het zo kunnen doen dat je computer, tablet, Windos Phone en zelfs je Xbox allemaal als één apparaat functioneert. Dus je bent bijvoorbeeld thuis en je zou je computer of tablet als telefoon kunnen gebruiken, of je switch van je tv/xbox naar je pc en speel daar veder.

Persoonlijk hoop ik dat men deze richting opgaat en ik zie geen enkele bedrijf behalve Microsoft die dit succesvol kan implementeren. Microsoft heeft de marktaandeel (Windows, Office en XboX) de mensen en de geld om voor een volledig integratie van alle elektronische apparaten te gaan.
.
Als je Xbox speller op een PC kan gaan spelen verkoopt MS geen Xboxen meer..

Iedereen heeft al een PC, waarom zou je dan een Xbox kopen als je hetzelfde op je PC kan doen? Die ''paar'' Apple-gebruikers zijn dan nog het enige publiek voor de Xbox..

En Apple heeft ook computers + smartphones + geld. En die vind ik nogal wat innovatiever dan MS. Hé wacht, nooit iemand de iCloud reclame gezien? Verdiep je daar eens in, het bestaat al!

Of dat was toen MS dit patent aanvroeg weet ik uiteraard niet :)
Omdat je anders niet de functie van de Xbox zou hebben?

Als je geen computer hebt kun je toch ook niet veder gaan met je computer sessie.

En wat Apple mis is marktaandeel.......

Ruim 90% van de mensen gebruiken een Windows computer. Apple zal echter geen toegang krijgen tot de code van Windows om een diepgaande integratie te creëren.

En ik zie echt niet zoveel innovatie bij Apple plaatsvinden voornamelijk goede marketing.
Apple zal echter geen toegang krijgen tot de code van Windows om een diepgaande integratie te creëren.
Wel, dat is Microsoft al een paar jaar verplicht gesteld doordat ze allerlij aanklachten/rechtzaken wegens machtsmisbruik en monopilistische praktijken verloren in zowat ieder land ter wereld. (en volgens mij lopen er nog steeds een paar).
En wat Apple mis is marktaandeel.......
Dat marktaandeel van Apple is groeiende op een krimpende markt. Ze staan in de USA nummer 3, nog boven HP. Ze stegen 9,6% terwijl de gehele markt in de USA kromp met 1,3%. Je kunt me veel vertellen, maar Apple wordt ook op dat front een bedrijf waar je rekening mee moet houden.
En Apple heeft ook computers + smartphones + geld. En die vind ik nogal wat innovatiever dan MS. Hé wacht, nooit iemand de iCloud reclame gezien? Verdiep je daar eens in, het bestaat al!
Idd verdiep je er eerst eens goed in dan zal je zien dat dat HEEL anders is. Dat is data opslag en niet een sessie overnemen.
En Apple heeft ook computers + smartphones + geld. En die vind ik nogal wat innovatiever dan MS. Hé wacht, nooit iemand de iCloud reclame gezien? Verdiep je daar eens in, het bestaat al
Grappig dat je deze stelling erbij haalt. Microsoft was al minimaal een jaar eerder met een product dat vele malen beter is, genaamd "skydrive". Je 25 GB aan opslag ruimte en is ook volledig gratis ;)
PC-gamen gelijk stellen aan Console-gamen :X

Een clouddienst is verder wel iets anders dan bijv. een film te kijken via je PC/Xbox, die uit te zetten en op je tablet of smartphone vervolgens zonder gezeik verder te kijken. Om van alle andere toepassingen maar niet te spreken.

Maar goed, dat is al vaak genoeg aangehaald :P
En voor gaming bestaat dit al: http://www.onlive.com/

Van hun website: " You can play on your TV via the OnLive Game System or on nearly any PC or Mac® via a small browser download. You can also turn your tablet or smartphone into a mobile console and play top-tier games everywhere! "

Volgens reviews werkt het system vrij goed, maar zijn er soms toch kortstondige "freezes", mogelijk gerelateerd aan internet congestion of zo.

[Reactie gewijzigd door V_J op 17 januari 2012 11:32]

Als Microsoft met iets komt dan zullen ze waarschijnlijk de APIs moeten vrijgeven, anders kan Google bijvoorbeeld geen vergelijkbare dienst leveren en heeft MS een oneerlijk voordeel.
Denk dat Apple er meer bij gebaat is zoiets uit te brengen door iOS en OS X beter met elkaar te integreren. Door het kleinere marktaandeel mogen ze het vast gesloten houden en dat zal de Mac verkoop vast ten goede komen.

Voor Google is het wel een beetje een open deur intrappen om te zeggen dat ook zij hier vast iets interessants van te weten maken. De doelstelling van ChromeOS is min of meer om je werkzaamheden apparaat onafhankelijk te maken. Dit uitbreiden naar Android lijkt me een kleine stap.

[Reactie gewijzigd door Xthemes.us op 17 januari 2012 14:19]

Te veel netwerk integratie is gevaarlijk. Ik ben er voor dat bepaalde dingen ook zonder netwerk functioneren. Als in dat plaatje het netwerk er uit ligt, werkt dat systeem niet meer.

Ik vertrouw niet zo maar op een netwerk. Het feit dat het meestal wel goed gaat is geen garantie voor de toekomst.
Als het netwerk er uit ligt dan blijft de applicatie gewoon werken. Je kunt uiteraard dan niet meer op een ander apparaat doorgaan maar dat zal iedereen begrijpen; als de weg ophoud kun je met je auto ook niet doorrijden, betekend niet dat de auto plotseling ophoud met werken.

De truuk is ook dat de uitval van het netwerk onderdeel van het platform moet zijn. Je moet er van uit gaan dat het netwerk gaat falen en daar het platform op afstemmen. Dus moet je lokale kopiën hebben van de informatie die be-/verwerkt wordt en moet je de mogelijkheid hebben om bij terugkeer op het netwerk een synchronisatie uit te voeren van de activiteiten die je netwerkloos uitgevoerd hebt.
Ik vraag me af hoe ze dit gaan doen met ARM v.s x84, niet alle software kan namelijk op ARM draaien?!
Ik vraag me af hoe ze dit gaan doen met ARM v.s x84, niet alle software kan namelijk op ARM draaien?!
Eisen dat alle software in C# / .NET gebouwd is. Immers, Microsoft's Common Language Infrastructure (Welke gestandardiseerd is door ISO) zegt:
The specification defines an environment that allows multiple high-level languages to be used on different computer platforms without being rewritten for specific architectures.
Als je dat doortrekt, betekend dat een applicatie prima draait op windows 8, ongeacht of het ding een intel chip of arm chip aan boord heeft.
Weer een patentaanvraag op iets waardoor ze weer geld kunnen vangen..

Hoewel ik het een handig idee vind, moet alles weer over het internet.. en met de privacy van tegenwoordig zou het met dit concept mogelijk zijn om alles, maar dan ook alles bij te houden wat iemand achter een pc doet (dit was al zo, maar nu 'geef' je de informatie weg aan Microsoft).

Dat alles via een ander opslag apparaat kan snap ik, maar een usb stick je smartphone in zie ik ook niet veel mensen doen.

[Reactie gewijzigd door Rifleshader op 17 januari 2012 10:59]

Volgens mij begrijp je het niet helemaal.

1. Patenten aanvragen is wel nodig, anders loop je straks achter de feiten aan en mag je lekker aan andere bedrijven dokken. Beschermen is je eerste prioriteit.

2. Dit heeft niets met internet te maken, maar met je eigen netwerk en je eigen apparaten.

De sessie kan worden opgeslagen op een server of op een opslagmedium dat gebruikers bij zich hebben, blijkt uit de patentaanvraag.
Hoe wil jij dan zonder internet met je WP-toestel op die server komen?

Als dit gaat gebeuren wil ik het wel onderweg ook kunnen doen natuurlijk, alleen in m'n eigen huis ga ik niet op een smartphone werken terwijl er een 24 inch scherm staat..
1. Klopt niet helemaal. Als jij iets uitvindt en het gewoon gaat produceren, zonder een octrooi aan te vragen, dan kan een ander niet een octrooi op jouw product aanvragen (er vanuit gaande dat jij wel als eerste het idee voor het product hebt gehad). Wel kan de concurrentie je product kopiëren.
Patenten aanvragen is wel nodig, anders loop je straks achter de feiten aan en mag je lekker aan andere bedrijven dokken. Beschermen is je eerste prioriteit.
Met dit verschil dat Microsoft haar patenten niet aanwend voor defensieve taken maar effectief om geld te slaan uit fabrikanten die (toevallig) gebruik maken van een niet windows OS.

Recent nog LG

http://www.theverge.com/2...nsing-deal-android-chrome

http://www.techspot.com/n...atent-licensing-deal.html
Bedoelt Microsoft het als "virtueel desktop" of "virtueel machine"???
Dit is toch wel de toekomst waar we naar moeten. Op meerdere apparaten werken zonder dat je bepaalde taken opnieuw moet doen of opnieuw moet starten. Dat is de ultieme integratie.
Advanced roaming profiles. Ofzo
De aanvraag van dit patent doet mij wel meteen denken aan allerlei handige toepassingen.

Moet je je voorstellen, je bent op de zaak een Word document of email aan het tikken. Je gaat vervolgens naar huis. In de trein pak je je Windows Phone en gaat direkt verder met editten van het document. Vervolgens thuis pak je je Windows 8 tablet waar je het document verder afmaakt en verstuurt. En allemaal in 1 en dezelfde sessie.

Of je hebt op de zaak een aantal webpagina's open staan die tegelijkertijd ook open staan op je Windows Phone en je Windows 8 tablet.

Synchronisatie van de sessies zou dan keurig via SkyDrive kunnen plaatsvinden.

Interessante ontwikkeling! Ik kan niet wachten tot eind van het jaar! :9~

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013