Apple heeft in Italië een boete van 900.000 euro gekregen omdat het consumenten slecht voorlicht over hun recht op garantie. Het bedrijf probeert klanten AppleCare aan te smeren terwijl consumenten deels al door de wet beschermd zijn.
Het gaat om twee aparte overtredingen waarvoor Apple is beboet in Italië, meldt Reuters. Allereerst slaagde het bedrijf er niet in om consumenten op de hoogte te brengen van hun wettelijke recht op twee jaar garantie. Het bedrijf verzweeg dat op zijn site en in zijn winkels.
Bovendien probeert het bedrijf klanten het AppleCare Protection Plan te verkopen terwijl een deel van die 'bescherming' al wettelijk vastgelegd is. Dat, in combinatie met de gebrekkige voorlichting, heeft consumenten benadeeld, zo oordeelt de Italiaanse mededingingswaakhond. Het bedrijf krijgt een boete van 400.000 euro voor het verzwijgen van informatie over garanties en 500.000 euro boete voor de AppleCare-praktijken.
Apple ligt al langer onder vuur omdat het de Europese garantietermijnen niet al te serieus neemt. Zo stelde de Consumentenbond twee jaar geleden vast dat Apple weigert om hardware na een periode van één jaar kosteloos te repareren of vervangen, terwijl dat wettelijk verplicht is.
In Nederland heeft Apple op dit moment, in tegenstelling tot Italië, nog geen fysieke winkels, hoewel dat in 2012 gaat veranderen. Wel verkoopt het via zijn webshop al direct aan consumenten.
[Reactie gewijzigd door Distrax1988 op dinsdag 27 december 2011 13:31]
[Reactie gewijzigd door slb op dinsdag 27 december 2011 15:22]
Soms is het ook de geschiedenis van het merk, gecombineerd met een (extreem) hoge prijs voor het product, in vergelijking tot concurrerende producten.Grote merken manipuleren de psyche. Soms doen zij dit onbewust en is dit door de marketingtools erin geslopen, maar het wordt ook bewust toegepast.
[Reactie gewijzigd door Katsunami op dinsdag 27 december 2011 23:29]
"Difference", "Less distracting" vs. "more details". En hij zegt zelf dat je dit niet moet analyseren maar moet kiezen wat je mooier vindt. Die 85 rendert als een Sonnar (duh), terwijl de Leica 90 meer definitie heeft. Het verschil tussen de twee is vergelijkbaar met het verschil tussen de Zeiss 50mm f/2 Planar en de 50mm f/1.5 Sonnar. Dus. Lees de tekst voordat je hem als bron gebruikt in een poging om een commentaar onderuit te halen.The comparison pictures do show the differences in background blur between the Sonnar and Leica designs. The Sonnar shows a more pleasing (that is less distracting) background. The Summicron picture has the better definition of background details, thanks to a higher level of correction in the sagittal plane. It is a personal choice which one is preferable. Here analysis must stop and subjectivity reigns.
[Reactie gewijzigd door Katsunami op woensdag 28 december 2011 14:44]
[Reactie gewijzigd door klubnikka op donderdag 29 december 2011 00:35]
Er zijn ook een paar Nederlandse bedrijven die zich dood lachte om de boetes die de NMA ze de eerste keer gaf, de tweede keer lachte ze niet meer toen die boetes opeens een extra nulletje hadden.man Apple lacht zich dubbel
[Reactie gewijzigd door player-x op dinsdag 27 december 2011 19:55]
[Reactie gewijzigd door Magalaan op dinsdag 27 december 2011 20:53]
[Reactie gewijzigd door Gamebytes op dinsdag 27 december 2011 21:22]
Het bewijs dat dit het geval is kun je op het moment al een jaar lang live zien in de Arabische landen. Daar is de massa ook begonnen met schuiven, en dictaturen die al 20, 30, 40 of zelfs meer jaren overeind stonden zijn omver gegooid of minstens aan het wankelen gebracht.Ik denk dat deze mensen juist erg blij zijn als anderen hen deze macht toedichten want dat maakt het allemaal zo veel gemakkelijker. Ze doen juist hun uiterste best om hun kwetsbaarheid te camoufleren. Want in werkelijkheid is het zo dat als de massa begint te schuiven geen een machthebber nog controle er over heeft. Zelfs de meest solide systemen komen dan aan het wankelen.
[Reactie gewijzigd door Katsunami op woensdag 28 december 2011 00:30]
Uiteraard, maar het lijkt erop dat Apple dit soort mensen meer en meer begint aan te trekken de laatste jaren; mensen die het hebben van een Apple-apparaat als "doel" zien, in plaats van als een middel om dingen voor elkaar te krijgen, en het product verheerlijken als onfeilbaar, onaantastbaar en zonder zwakke plekken.Ik vind die tekst meer zeggen over de verkoper dan over apple zelf.
[Reactie gewijzigd door BelovedMonster op dinsdag 27 december 2011 14:47]
[Reactie gewijzigd door DutchBreeze op dinsdag 27 december 2011 14:47]
Winkel hoeven niks terug te nemen, alleen webwinkels of postordebedrijven en alle het andere wat valt onder kopen op afstand zijn verplicht producten zonder rede van opgaven terug te nemen. Gewone winkels hoeven iets wat ze verkocht hebben niet terug te nemen, als ze dat doen is dat puur service. Gekocht is gekocht bij gewone winkels.Als je het in de winkel koopt, dan mag je hem ook gewoon terug brengen. Wederom is hier de medewerking van de winkelier een pre, anders moet je weer je gelijk gaan halen.
[Reactie gewijzigd door Tjark op dinsdag 27 december 2011 14:47]
En hoe kun je het uitproberen zonder het te gebruiken?Je mag het product niet in gebruik nemen, je mag het uitproberen of hij aan de verwachtingen voldoet.
[Reactie gewijzigd door vgroenewold op dinsdag 27 december 2011 14:06]
Apple, Microsoft, HP en Canon zitten nu zelfs naast elkaar / onder elkaar in hetzelfde gebouw. Toen ik zelf nog voor een bedrijf werkte dat de IT voor helpdesks regelde kwam ik nogal eens op die afdelingen.Apple support Nederland zit tegenover MS Support Nederland. Ik heb voor de laatste gewerkt....
[Reactie gewijzigd door Katsunami op woensdag 28 december 2011 00:01]
Of dit nog steeds het geval is weet ik niet, want ik ben de laatste jaren niet meer bij dat bedrijf over de vloer geweest gezien ik ondertussen al lang een andere functie buiten de helpdeskbranche hebHet zit al een jaar of 5 bij Teleperformance in Maastricht. Zat destijds op de 4e verdieping, tegenover Microsoft. I kid you not.
Ik snap je punt,.. alleen je voorbeeld is nu net slecht gekozen. Dixons verkoopt een verzekering tegen vallen stoot- en waterschade en geen verlenging van de fabrieksgarantie waar jij op doelt.Zie ook Dixons en andere zaken die garantie proberen te verkopen, in plaats van het gewoon te geven op basis van de wet.
Vandaar dat het hier sterft van de iPods. iPhones, iPads en ander iSpulklant moet weten dat Apple een vrij exclusief product is in Europa,
Juist van een "exclusief" product verwacht ik heel veel van support.en dat de bijbehorende support daarmee ook niet de creme de la creme kan zijn.
Die nul kan erachter komen als andere EU landen dezelfde aanklacht indienen.Wil zo'n boete werkelijk effectief zijn zou er gewoon een 0 achter het bedrag moeten.
Geef een hogere boete en ze rekenen het vrolijk naar de klant, geef ze geen boete en ze gaan er vrolijk mee door... grote corporaties lijken immuun voor de wet?oh jee... een boete van 900.000 euro... hoeveel meer zullen ze er aan hebben verdient vraag ik me dan af?
op deze manier heeft men ook geen rede om het aan te passen, het blijft toch wel winstgevend.
[Reactie gewijzigd door Darkstone op woensdag 28 december 2011 23:51]
[Reactie gewijzigd door stefanass op dinsdag 27 december 2011 13:31]
Je kan wel met je advocaat in diezelfde winkel verschijnen en éisen dat ze je hardware kosteloos repareren of vervangen...Tsja dat het appeltje niet meer helemaal heel was wisten we natuurlijk al langer. Wat vooral jammer is dat de gewone consument welke geen inzicht heeft in de garantieregeling hier de dupe van is. Natuurlijk valt de consument dit te verwijten, maar zelfs als de consument op de hoogte is kan je moeilijk met een wetboek naar de Applestore gaan om de verkoper met zijn "neus in de feiten te drukken" als deze weigert je te geven waar je recht op hebt.
Toen heb je ze toch maar even voor de rechter gesleurt?Ik heb eens in een winkel gestaan mét wetboek in de hand en te horen gekregen "het spijt me, het is toch ons bedrijfsbeleid dus het gaat niet gebeuren".
Aangezien Apple de enige is die een retailer als Apple Premium Reseller aan kan wijzen hebben ze dus wel degelijk met Apple te maken. Van een APR kan je dus ook verwachten dat hij volgens de voorwaarden van Apple werkt, en zien als verlengstuk van Apple.Er zijn (nog) geen Apple Stores in Nederland. Het moet dus een Apple Premium Reseller zijn geweest en zover ik weet hebben die niets met Apple te maken.
Zoals aangegeven in meerdere posts, dat is de garantie die Philips geeft als producent.Nou, ik hoop dat ze in Nederland ook zo'n rechtszaak beginnen erover. Al denk ik wel dat er dan meerdere fabrikanten aangeklaagd kunnen worden. Philips adverteert ook overal met 1 jaar garantie (terwijl ze een Nederland bedrijf zijn!!). Een consument die niks van die wettelijke garantietermijn af weet, koopt gewoon extra garantie die bij veel bedrijven (zoals Dixons) wordt aangeboden bij het kopen van elektronica.
[Reactie gewijzigd door thof1 op dinsdag 27 december 2011 13:41]
[Reactie gewijzigd door Robtimus op dinsdag 27 december 2011 13:46]
Onzin..kijk eens op de fora van TROS Radar oid, daar vind je genoeg klachten erover...Apple is enkel de eerst die onderuit gehaald wordt.... da's nu de remmende voorsprong waar men het weleens overheeft: je staat vooraan en het meest in de picture, dus zal men ook 't eerst bij jou/over jou gaan klagen....Wat loopt iedereen toch altijd over de garantietermijn bij Apple, kijk eens naar HP, Dell, Asus e.d. Allemaal fabrikanten die ook maar 1 jaar leveren, maar daar hoor je ook nooit iemand om zeiken. Jammer dat Apple altijd het zwarte schaap is.
[Reactie gewijzigd door Malarky op dinsdag 27 december 2011 13:45]
[Reactie gewijzigd door boksbeugel op dinsdag 27 december 2011 14:24]
Ik heb Applecare zeker wel nodig als ik in het buitenland zit, het ding stuk gaat, en ik NU een reparatie nodig heb.Wees nou gewoon eerlijk en geef toe dat je bent opgelicht. Leuk wat je allemaal hebt, maar Apple Care had je niet nodig!
niet waar, kijk maar eens bij mycom.nl: http://www.mycom.nl/Garantie.aspxDaarnaast moet jij niet aantonen of het een productiefout is, maar moeten zij aantonen dat het een user error is.
Je kunt beter safe dan sorry zijn. Je zegt heel stellig dat zij het moeten aantonen en niet jij en kijk eens wat er in die garantie regeling staat?Na de fabrieksgarantie periode, maar binnen de gemiddelde gebruiksduur, dient u aan te kunnen dat het apparaat op een normale manier gebruikt is.
Wanneer de kosten voor reparatie niet in verhouding staan tot de vervangingswaarde, dan krijgt u een vervangend product. Na 3 reparaties binnen 6 maanden aan hetzelfde defect volgt er automatisch omruil.
[Reactie gewijzigd door boksbeugel op dinsdag 27 december 2011 14:12]
Ook op artikelen die je van iemand anders hebt gekocht geldt nog steeds de garantie. Zo schimmig is dat niet niet. Overigens, is het de fabrikant (Apple) die het schimmig maakt of niet? Apple (en andere fabrikanten) houden zulke regels bewust schimmig of misleiden consumenten, juist omdat ze liever garantie los verkopen.Ik vraag me af hoe dat werkt bij een tweedehands niet apple care artikel minder oud dan twee jaar. De meeste tweakers zullen er dan wel van uitgaan garantie te hebben op zon tweedehands artikel. Maar het is superschimmig allemaal. Apple Care haalt die schimmigheid weg en geeft dus peace of mind naast de andere hierboven al aangehaalde voordelen.
[Reactie gewijzigd door Masterlans op dinsdag 27 december 2011 16:54]
[Reactie gewijzigd door boksbeugel op dinsdag 27 december 2011 17:12]
[Reactie gewijzigd door boksbeugel op dinsdag 27 december 2011 16:21]
Dus je betaald je blauw voor 1 jaar extra.Hoezo? Na 2 jaar vervalt je schimmige standaard EU garantie sowieso, Apple Care gaat dus nog 1 jaar door, in totaal 3 jaar. zie hier:
http://www.apple.com/support/products/mac.html
Dus get your facts straight zou ik zeggen.
Nee, is goedkoper dan meebetalen aan de reparatie. Zie reakties elders.[...]
Dus je betaald je blauw voor 1 jaar extra.
Het BW (burgelijk wetboek) is gewoon duidelijk hoor. Hebben we niets vaags uit de EUSSR voor nodig.
Omdat je dus veel extra geld betaalt voor iets waar je al recht op hebt, duh... het jammere is dat er een hoop consumenten zijn die zich liever dom houden en als een schaapje dat geld betalen.Waarom kopzorgen over de garantie van je laptop als je met Apple Care gewoon recht hebt op reparaties?
Ff bij een reseller gekeken, maar "AppleCare voor 15 of 17 inch MacBook Pro +¤ 349,00" is niet "een klein beetje geld". Da's bijna 16% van het aankoopbedrag.Ik zie niet in waarom mensen die can of worms die consumentenrecht heet openen terwijl er voor een klein beetje geld een Apple Care contract kan worden afgesloten die je peace of mind geeft. Sommige mensen zoeken de problemen op denk ik wel eens. Penny-wise Pound foolish...
[Reactie gewijzigd door LooneyTunes op dinsdag 27 december 2011 14:51]
Lukt je ook niet met een willekeurig Asus bord of harde schijf. Of ga jij alle SMD-componenten doormeten?Kijk het is simpel. Kun je zelf een mobo repareren in je macbook? Neen, dat gaat je niet lukken.
Nee dus. Je mag (en de wet doet dat ook) er van uit gaan dat een moederbord langer mee gaat dan 2 jaar. Dus valt de reparatie gedeeltelijk onder garantie. Dus hadden de kosten verdeeld moeten worden tussen de verkoper en de koper.Ik had na 2 jaar (dus na die fantastische en officieel geldende europese garantie regeling) een mobo malfunction. Daar had ik dus 750 euro reparatiekosten voor kunnen aftikken. Dus pak je dan 500 euro winst.
[Reactie gewijzigd door LooneyTunes op dinsdag 27 december 2011 15:30]
[Reactie gewijzigd door Jasper Janssen op woensdag 28 december 2011 13:03]
[Reactie gewijzigd door Gosat op dinsdag 27 december 2011 14:38]
Natuurlijk! Dat is bij ieder bedrijf zo, en iedere verzekering. geen enkel bedrijf bestaat er om er niet beter van te worden onder aan de streep.Die Icare vergoeding dekt ruimschoots de kosten die ze eraan kwijt zijn, het is gewoon een ordinaire winstpoot.
Nou, lees die wet nog maar eens goed door dan, want zo helder als jij ons wil doen geloven is die helemaal niet. Er zitten nogal wat variabelen in verwerkt, die het geheel wat bewerkelijker maken voor de consument.Enne, wetgeving is helemaal niet zo schimmig.
Je kansen zouden vrij hoog moeten zijn, de vraag is of je adem lang genoeg is(of je buidel diep genoeg) om een meerjarig traject in te gaan om je recht te krijgen...Stel dat mijn Apple Macbook Air het nu naar 1,5 jaar begeeft. Geen gebruikersfout, gewoon een hardwarematig falen wat ook binnen het jaar gerepareerd zou zijn. Ik stel Apple op de hoogte van dit feit en vraag ze het product naar Europees geldende garantietermijnen te repareren. Zij doen dit niet en ik stel hen vervolgens schriftelijk in gebreke. Wat zijn mijn kansen in een zaak? Ik als thuiswonende student met wat rechtskennis en de wet en jurispudentie aan mijn kant tegenover een dergelijke gigant. Zijn er zaken van particulieren bekend die het alleen geprobeerd hebben?
Bij Apple zelf (online shop op apple.com dus) ook hoor.Overigens zijn er winkels in Nld waar je gewoon wel 2 jaar garantie op Apple producten krijgt, zoals bijvoorbeeld MediaMarkt. Daarnaast heb ik begrepen dat Mycom zelfs 3 jaar garantie biedt zonder meerprijs.
[Reactie gewijzigd door Wolfos op dinsdag 27 december 2011 16:41]
[Reactie gewijzigd door Jasper Janssen op dinsdag 27 december 2011 18:48]
Op dit item kan niet meer gereageerd worden.
Populair: Android Tablets Samsung Websites en communities Mobiele telefoons Google Sony Microsoft Games Politiek en recht
© 1998 - 2013 Tweakers.net B.V. Contact Over Tweakers Jouw privacy Algemene voorwaarden Cookies
Tweakers wordt uitgegeven door De Persgroep en wordt gehost door True