Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 348, views: 39.108 •
Submitter: Peenutzz

Apple heeft in Italië een boete van 900.000 euro gekregen omdat het consumenten slecht voorlicht over hun recht op garantie. Het bedrijf probeert klanten AppleCare aan te smeren terwijl consumenten deels al door de wet beschermd zijn.

Apple logoHet gaat om twee aparte overtredingen waarvoor Apple is beboet in Italië, meldt Reuters. Allereerst slaagde het bedrijf er niet in om consumenten op de hoogte te brengen van hun wettelijke recht op twee jaar garantie. Het bedrijf verzweeg dat op zijn site en in zijn winkels.

Bovendien probeert het bedrijf klanten het AppleCare Protection Plan te verkopen terwijl een deel van die 'bescherming' al wettelijk vastgelegd is. Dat, in combinatie met de gebrekkige voorlichting, heeft consumenten benadeeld, zo oordeelt de Italiaanse mededingingswaakhond. Het bedrijf krijgt een boete van 400.000 euro voor het verzwijgen van informatie over garanties en 500.000 euro boete voor de AppleCare-praktijken.

Apple ligt al langer onder vuur omdat het de Europese garantietermijnen niet al te serieus neemt. Zo stelde de Consumentenbond twee jaar geleden vast dat Apple weigert om hardware na een periode van één jaar kosteloos te repareren of vervangen, terwijl dat wettelijk verplicht is.

In Nederland heeft Apple op dit moment, in tegenstelling tot Italië, nog geen fysieke winkels, hoewel dat in 2012 gaat veranderen. Wel verkoopt het via zijn webshop al direct aan consumenten.

Reacties (348)

Reactiefilter:-13480327+1178+215+31
1 2 3 ... 7
Zat er aan te komen. Southpark had hier al een aflevering over..
Aah gelukkig heeft Southpark altijd gelijk.. bedankt

Het lijkt of Apple wat aan het inzakken is met zijn support ? of is de support vroeger ontwikkeld op een minder gebruikers aantal. er moet in iedergeval wat gebeuren.

[Reactie gewijzigd door Distrax1988 op 27 december 2011 13:31]

Nee Southpark heeft niet altijd gelijk maar haalt wel altijd veel dingen naar voren die niet helemaal in de haak zijn ;) En deze keer hadden ze blijkbaar gelijk :P
Dat gaat ook over Google en in principe over alle mensen die zo emotioneel doen over een merk (hetgeen belachelijk is ja).
Zo belachelijk is het zeker niet, sommige mensen zijn er nu eenmaal gevoelig voor.(pun intended)

Apple spreekt de "religie-delen" van de hersenen aan (zie bright.nl. Kijk eens naar een documentaire als Secrets of the Superbrands (BBC) of naar Subliminal advertising van Derren Brown.

Grote merken manipuleren de psyche. Soms doen zij dit onbewust en is dit door de marketingtools erin geslopen, maar het wordt ook bewust toegepast.

[Reactie gewijzigd door slb op 27 december 2011 15:22]

Simpel: neuromarketing
Grote merken manipuleren de psyche. Soms doen zij dit onbewust en is dit door de marketingtools erin geslopen, maar het wordt ook bewust toegepast.
Soms is het ook de geschiedenis van het merk, gecombineerd met een (extreem) hoge prijs voor het product, in vergelijking tot concurrerende producten.

Voorbeeld: Leica

Dit merk gedraagt zich in de fotografiewereld precies zoals Apple zich in de computerwereld gedraagt, en de gebruikers van het merk gedragen zich hetzelfde als Apple-gebruikers. Sommigen gaan flink over de zeik als je zegt dat je een Zeiss Planar 50mm f/2 op een Leica M9 hebt gezet.

Dat de Leica en Zeiss lenzen zo kort bij elkaar liggen dat ze in de praktijk gelijkwaardig zijn, is al vele malen in testen bewezen. Veel "Leica-philes" kunnen of willen het gewoon niet snappen, dat iemand voor een Zeiss-lens gaat als hij al een M9 heeft, zelfs als de Zeiss-lens 99% van de Leica-lens biedt voor 25-30% van de prijs.

In elk geval, ik heb hier 3 Zeiss ZM-lenzen liggen (en een Voigtländer VM) en ik voel me totaal niet geroepen om naar de equivalente Leica lenzen "op te waarderen"... integendeel. Eigenlijk wil ik me, indien mogelijk, weg houden van Leica-lenzen vanwege dezelfde reden waarom ik me weg houd van Apple-producten. Ik wil niet geassocieerd worden met een "cult" betreffende een merk.

(Hopelijk komt Zeiss nog ooit uit met een 90mm f/2.5, want anders -moet- ik wel voor de Leica gaan omdat er geen andere keuze is die net zo goed is :X)

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 27 december 2011 23:29]

op de site ven E.Puts wordt de Leica 90mmen de Zeiss 85mm getest. Beide performen op de meetbank top. Let je echter op de onscherpte in de foto ( http://www.imx.nl/photo/zeiss/zeiss/page72.html) dan is het verschil duidelijk: Zeiss maakt er een soepzooitje van en Leica maakt een mooie herkenbare achtergrond.

Sommige mensen zijn gevoelig voor dergelijke subtiliteiten, anderen niet.
De Sonnar is niet slechter, hij is anders. De Sonnar 85mm f/2 heeft een zeer specifieke soort bokeh, die ook terug te zien is in de Sonnar 50mm f/1.5.

Goed gevonden, maar doe jezelf dan ook het plezier om de review daadwerkelijk te lezen. Dit is namelijk wat de reviewer zegt:
The comparison pictures do show the differences in background blur between the Sonnar and Leica designs. The Sonnar shows a more pleasing (that is less distracting) background. The Summicron picture has the better definition of background details, thanks to a higher level of correction in the sagittal plane. It is a personal choice which one is preferable. Here analysis must stop and subjectivity reigns.
"Difference", "Less distracting" vs. "more details". En hij zegt zelf dat je dit niet moet analyseren maar moet kiezen wat je mooier vindt. Die 85 rendert als een Sonnar (duh), terwijl de Leica 90 meer definitie heeft. Het verschil tussen de twee is vergelijkbaar met het verschil tussen de Zeiss 50mm f/2 Planar en de 50mm f/1.5 Sonnar. Dus. Lees de tekst voordat je hem als bron gebruikt in een poging om een commentaar onderuit te halen.

Maar OK; het is geen Leica/Zeiss-reviewdraad.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 28 december 2011 14:44]

Waarom koop je niet gewoon wat het beste voor je is en kijk je gewoon verder dan welke merknaam erop staat? Who cares of het Leica of Zeiss is... het moet gewoon de foto's opleveren die je wenst.
Less distacting is wat mij betreft niet less. Ik vind het dus een storende onscherpte van de Zeiss.
En precies zoals de reviewer zegt, een betere correctie zorgt voor een betere definitie van de onscherpte. Hij vindt echter zelf de Zeiss plezierig en dat is een heel ander punt.

Ik heb willekeurige mensen de twee foto's voor gelegd en bijna unaniem kozen mensen voor de Leica opname.

Afgezien daarvan zijn de Zeis lenzen slechter afgewerkt. Zo heeft mijn Biogon een zonnekap die er scheef opstaat. Is de Zeiss Zm reeks voorzien van minder duurzame onderdelen dus heeft een mindere levensduur. Tja , alles naar z'n prijs

btw, i vindt de 21/4.5 Biogon een super mooi objectief. Voor de rest geen Zeiss objectieven voor mij.

[Reactie gewijzigd door klubnikka op 29 december 2011 00:35]

Ja Hahahaha, en dan krijgen ze een boete van 400.000 en een van 500.000, man Apple lacht zich dubbel, ze verdienen Miljarden per jaar en dan krijgen ze zulke kleine boetes, gewoon lachwekkend, ze verdienen makkelijk rond de 1 miljoen per uur, geef ze een boete van 500 Miljoen, dan pas gaan ze zeker wetten het NOOIT meer doen.
man Apple lacht zich dubbel
Er zijn ook een paar Nederlandse bedrijven die zich dood lachte om de boetes die de NMA ze de eerste keer gaf, de tweede keer lachte ze niet meer toen die boetes opeens een extra nulletje hadden.

Daar naast gaat dit bericht de hele wereld rond, denk dat de image schade meer pijn doet.

Voor ieder die "word of Jobs" heilig is, zal het niet veel uitmaken!

Maar alle andere mensen die geen echte fan van Apple, zijn maar wel hun producten kopen, is dit weer de zoveelste keer dat Apple negatief in het nieuws komen.
En zeker als men denkt dat Apple slechte garantie geeft als een "premium" bedrijf, men nogmaals nadenkt bij de keuze iOS/WP/Android!

[Reactie gewijzigd door player-x op 27 december 2011 19:55]

JA! Hahahaha! Zo grappig!

Ze verdienen die miljoenen oa. door consumenten bereidwillig te misleiden en extra in het zak te zetten voor schaamteloos winstbejag!

Haha! Ik lach me een breuk. Gewoon lachwekkend. Hoe durven ze Apple een boete te geven voor schurkenpraktijken.

See what I did there?
Het effect daarvan is nooit bewezen, als het zo simpel was deden alle bedrijven het, dan had Apple nooit kunnen opkomen omdat wij al helemaal door Microsoft gebrainwasht waren. Mensen geloven graag in dit soort conspiriacy theorieen, waarbij het idee wordt geschapen van evil masterminds die ons allemaal hypnotiseren om ons te controleren.

Daar geloof ik niet in. Wel dat dat de toplui uitstekende schakers zijn die hun moves goed doordenken. Ik hen vroeger wel eens het genoegen gehad om tegen ambassadeurs en captains of industry een potje te mogen schaken en ik kan je verzekeren dat ze een vlijmscherp verstand hebben en ver vooruitdenken.

Maar we moeten hun macht over ons juist niet te veel overschatten, dat leidt uiteindelijk alleen maar tot lethargie omdat mensen gaan denken dat je toch niet tegen ze op kan boksen omdat zij alle troeven in handen hebben. Ik denk dat deze mensen juist erg blij zijn als anderen hen deze macht toedichten want dat maakt het allemaal zo veel gemakkelijker. Ze doen juist hun uiterste best om hun kwetsbaarheid te camoufleren. Want in werkelijkheid is het zo dat als de massa begint te schuiven geen een machthebber nog controle er over heeft. Zelfs de meest solide systemen komen dan aan het wankelen. Daarom zoekt men ook macht over de media om de psyche van de onderdanen te beinvloeden. En niet voor niets bouwen ze enorme monumenten en gaan ze liefst op hoge stoelen zitten om de gewone mens klein te laten voelen. Daar hebben ze geen neurale beinbloeding voor nodig, ze weten al duizenden jaren hoe je mensen kan imponeren.

Nu een ander verhaal: Apples iCare was wat mij er van weerhouden heeft om een Apple te kopen. Ik had voor mij uitgemaakt dat ik eigenlijk geen desktop meer nodig had. Een goede laptop met een los scherm en toetsenbord thuis leek me wel genoeg. Scheelt weer een hoop troep op het bureau. En ik heb nu eenmaal toch een laptop nodig. En voor dat beetje gamen kan ik wel een console kopen. Na wat rondgekeken te hebben kwam ik tot de conclusie dat de Macbook de beste keuze was, want ik wilde een degelijke laptop die betrouwbaar is, en toch licht in gewicht en gemakkelijk mee te nemen. Het voordeel is dat ik dan ook geen gegevens hoef te synchroniseren.

Ik was eigenlijk al helemaal om toen ik begon te lezen over iCare. iCare bracht mij aan het twijfelen. Waarom zou ik een driejarige garantie nodig hebben op een kwaliteitsapparaat? En waarom is het zo duur, dat suggereert dat de risico's van faillure juist heel groot zijn, of de kosten enorm. En na die drie jaar moet ik dan weer iCare afsluiten om dat de reparatie onbetaalbaar is? Het bracht mijn hele beeld van Apple aan het wankelen.

Ik vind het geen enkel probleem om meer te betalen voor kwaliteitsproducten, maar dan moet dat wel zekerheid geven, het moet mijn zorgen juist weg nemen. Maar iCare werd voor mij meer iScare. Ik ging de gebruikers ervaringen van mensen op internet raadplegen en daar kwam een wisselend beeld uit. De meeste waren dik tevreden en sommigen melden dat er zelfs na 3 jaar nog kosteloos gerepareerd werd. Maar er waren er ook enkele die rapporteerden dat ze enorme rekeningen kregen gepresenteerd die het apparaat meteen afgeschreven maakten. Het was genoeg om mijn plan te veranderen. Ik heb een stevige desktop in elkaar geschroefd en een voordelig mini-notebookje van HP met AMD fusion chip gekocht.

Maar toch vreemd, wat is hier nu eigenlijk aan de hand? Ik denk het volgende. Apple die zich traditioneel enkel op het hoge segment richtte heeft franchises opgezet om haar producten te slijten. Er zit een leuke marge op de Apple producten dus kunnen ze de distributie ook wat marge gunnen, maar meestal zijn Amerikaanse concerns daar erg afgemeten in want die willen echt het onderste uit de kan. En dus zoeken ze andere manieren om het aantrekkelijker te maken voor de franchisenemer. Bijv. door ze zoiets als iCare te laten verkopen om extra winst te genereren.

Dat gaat dan meestal zo. Je hebt net het koop besluit gemomen, de doos staat op de toonbank. De koper droomt al weg bij de gedachte om hem thuis uit te pakken en terwijl de aardige verkoper de order loopt in te voeren, vraagt hij zo nonchalant mogelijk. Had u er nog iCare bij willen hebben? Huh, he, wat? vraagt de verraste klant. Nou dan heeft u extra garantie als er iets mis gaat en dan krijgt u er ook nog een mooi stukje software bij. Op dat moment kan de klant niet helder denken want voor hem is de koop al rond, hij heeft het product al eigen gemaakt en nu verschijnt er ineens een hobbel. Als het geld of de pinkaart al in de handen is, en de stemming blij, kost het uitgeven van meer geld ineens veel minder moeite. Dus zegt hij gemakkelijk doe er maar bij.

Mocht het toch in hem opkomen om te zeggen, maar hij is toch wel degelijk? Dan zegt de verkoper meteen snel. Nee, het is ook niet nodig hoor, maar sommige mensen willen nu eenmaal extra zekerheid, slim de oorzaak bij de klant leggend. Dan zegt de man, dat hoef ik niet, maar koopt wel.

Waarom gaat de service nu soms mis? Omdat Apple ineens een grote koerswending heeft gedaan. Apple had niet voorzien dat de iPad zo'n enorm succes zou worden. Ineens zag Apple nieuwe mogelijkheden. In plaats van genoegen te nemen met enkel the highend van de markt, zag ze de kans schoon om de marktleider te worden: de Microsoft van de mobiele apparaten. Dat betekende echter dat de distributie structuur veranderd moest worden. Want dan moet je heel breed gaan distribueren en veel outlets hebben.

Apple ging daarom bij Mediamarkt, Dixons, Mycom etc. verkopen. Maar dat brengt wel een probleem want die doen geen service. De service zat wel bij Francisenemers, die nemen de afhandeling deels voor hun rekening. Maar wat moeten die als iemand hen een apparaat brengt dat bij mediamarkt is gekocht? De klant denkt namelijk dat de zaak van Apple is en de franchisenemer wil die illusie ook liefst in stand houden. Maar zij hebben niets op de verkoop gevangen en voelen ze zich daardoor niet erg verplicht om de klant ter wille te zijn, zeker als dit vaak gaat gebeuren. Dan zien ze liever dat de klant erachter komt dat ze beter bij een officiële Apple dealer kunnen kopen. En zo ontstaan wisselende klantervaringen, vermoed ik.

Eigenlijk is het flauwekul van Apple, met hun marges en zo een goed product moet de service gewoon 100% door de fabrikant worden afgedekt. De klant en ook de Franchisenemer verdienen gewoon een betere behandeling en Apple kan dat gemakkelijk betalen. Maar dit is typisch voor Amerikaanse bedrijven waarin de shareholder als de enige stakeholder wordt gezien en alles gedaan wordt om de winst te maximaliseren en ze niet aarzelen om hun business partners een poot uit te draaien.

iCare roept bij mij associaties op van arme jonge zeehondjes die gered moeten worden, het heeft te maken met de Apple gebruiker die zijn prachtige apparaat nog even liefdevol streelt. Maar de werkelijkheid erachter is veel killer en harder. Jammer genoeg. Want het kan een stuk beter, als je anderen ook wat gunt. En de kans bestaat zelfs dat dit Apple uiteindelijk meer kost dan oplevert. Jammer.

[Reactie gewijzigd door Magalaan op 27 december 2011 20:53]

Mooi geschreven. Zelf heb ik nooit iCare erbij genomen omdat ik vertrouwen heb in de producten van apple. In de afgelopen 4 jaar heb ik volgende producten van apple gehad:
  • iPhone 3G (deze werkte na 3 jaar nog steeds goed en heb ik zelfs nog in bijna-perfecte staat kunnen verderverkopen bij de overstap naar mijn iPhone 4S)
  • Macbook Pro (deze heb ik nu ondertussen 3 jaar, en hij is een keer gevallen. Als een andere laptop zo'n val gemaakt zou hebben gemaakt zou hij stuk geweest zijn. Maar nee, deze werkt ondertussen - ondanks de deuk - nog altijd even goed. Na al die jaren nog steeds geen spijt)
  • iMac (zelfde verhaal)
  • Time machine (omdat het over back-ups gaat zet ik de backups maandelijks ook nog eens op een andere schijf)
Ik ben het er dus volledig mee eens dat het een extra service is van apple die eigelijk niet nodig is in de meeste gevallen, maar wanneer je het toch nodig hebt kan je er mee gebaat zijn.

Anderzijds zou het beter in het verkoopsmodel van apple passen om zelfs langer garantie te geven op hun producten, ze zijn naar mijn ervaringen zeer robuust. Het blijven echter machines, dus er kunnen altijd wel exemplaren tussen zitten met een productiefout.

Maar ik vind niet dat apple nu afgestraft moet worden op de kortere garantieperiode. Als je gaat kijken wat ze al gedaan hebben in het verleden kan je stellen dat apple hier zeer flexibel mee om durft springen:
  • Vijf jaar oude iPods, dus ver buiten de garantie, worden nog probleemloos door apple omgeruild voor nieuwe modellen omdat er een batterijprobleem is (http://www.zdnet.be/news/...ano-ook-door-nieuw-model/)
  • Eén keer heeft een kennis van mij het volgende voor gehad: zijn iPhone werkte niet meer toen hij in Amerika op reis was. Hij is een apple-store binnen gegaan, en zonder problemen is zijn apparaat vervangen voor een nieuw model (dit zou in onze controle-maatschappij jammer genoeg niet zo makkelijk gaan, daar blijkbaar wel). Blijkbaar zijn er vele mensen met deze ervaring als ik enkele fora mag geloven.
  • Ikzelf heb het ook al meegemaakt. Ik had een dure app in de app-store gekocht maar dit bleek toch niet als gewenst te werken. Volgens de gebruiksvoorwaarden zou ik van apple geen geld terug gekregen hebben. Ik heb toch geprobeerd en heb een formulier ingediend. Uiteindelijk heb ik zonder problemen na 2 dagen mijn geld terug gekregen, ik kreeg zelfs nog excuses omdat ze niet binnen de 24u geantwoord hadden.
  • ...
Ik heb als apple-gebruiker eerder het gevoel dat apple hun gebruikers, in tegenstelling tot MIJN ervaringen met microsoft, vertrouwt en vaak uitzonderingen durft maken op hun regels. Natuurlijk is er hier sprake van wederzijds vertrouwen, als je hier misbruik van gaat maken zal het natuurlijk niet zo blijven verlopen. Ik denk dat de regels eerder zo streng zijn om misbruik tegen te gaan, maar mijn ervaringen leren me dat dit niet zo zwart-wit bekeken moet worden.
Het gaat volgens mij om het idee dat consumenten die in de EU wonen recht hebben om minimaal 2 jaar garantie op een product. En dat Apple (resellers, deze hebben hier het meeste marge op) je graag wil laten betalen voor de extra garantie.

Ik vind de boete dan ook meer dan terecht ook andere merken moeten de wetten van de EU naleven (ook deze doen dat lang niet allemaal).

[Reactie gewijzigd door Gamebytes op 27 december 2011 21:22]

Dit is een factual anecdote. Jouw persoonlijke ervaring is goed en daar kan iedereen enkel blij om zijn.

Echter werd beslist dat Apple wetten met de voeten treed en er moelijk omheen te praten is dat ze dit doen door consumenten te misleiden en de wettelijke voorziene garantie te verzwijgen.

Heel het anti/pro apple verhaal gaat aan mij voorbij, maar het is opvallend hoe weinig kritisch apple fanaten zijn voor de goederen en diensten die ze afnemen bij Apple.
5 jaar oude ipod omruilen heeft simpel te maken met de amerikaanse claim cultuur. het is goedkoper om ze te vervangen.

Oververhitting -> lees vlam vattende apparatuur staat natuurlijk niet in de beperkende voorwaarden dus kassa in amerika.

Ikzelf heb sinds kort bijzonder slechte ervaringen met Apple & garantie. Een 1.5 jaar oude ipod touch werd in de windel aangezien voor een ouder model (kan gebeuren). Er werd mij verteld dat Apple maar een half jaar garantie geeft en dat dat in lijn is met nederlandse/europese wetgeving.

Dat deze europese wetgeving niet van kracht is in Nederland klopte nog, maar dan citeren uit een witte klapper dat je maar een half jaar hebt betekend gewoon dat Apple zulke rommel maakt dat ze niet durven te geranderen dat het na een half jaar redelijkerwijs nog kan werken. In nederland is er namelijk per categorie van apparaten een redelijke garantietermijn (waat Apple zich niet aan stoort).

Vervolgens wordt mij meegedeeld dat ik beter een nieuwe kan kopen omdat dat goedkoper is (ja we hebben het over een ipod touch 3 met 32GB dus ergens tussen de 300 en 400 euro). Het alternatief was met een advocaat terugkomen.

Emails sturen naar het dichtsbijzijnde Apple repair center helpt ook niet, geen reactie.
Dit alles terwijl Steve Jobs je indringend aankijkt vanaf de cover van z'n boek.
Ik denk dat deze mensen juist erg blij zijn als anderen hen deze macht toedichten want dat maakt het allemaal zo veel gemakkelijker. Ze doen juist hun uiterste best om hun kwetsbaarheid te camoufleren. Want in werkelijkheid is het zo dat als de massa begint te schuiven geen een machthebber nog controle er over heeft. Zelfs de meest solide systemen komen dan aan het wankelen.
Het bewijs dat dit het geval is kun je op het moment al een jaar lang live zien in de Arabische landen. Daar is de massa ook begonnen met schuiven, en dictaturen die al 20, 30, 40 of zelfs meer jaren overeind stonden zijn omver gegooid of minstens aan het wankelen gebracht.

Ik vraag me af wat er gebeurt als de hel losbreekt in China, Noord-Korea, Rusland, en veel andere landen. Het zijn wellicht niet direct dictaturen, maar wel corrupte en controlerende overheden....
iCare... Ik kan me de conversatie in de MediaMarkt nog herinneren, 3 jaar terug.

Vroeger (~2007-2008) had ik geen wrok tegen Apple; ik heb zelfs een iPod 6 Gen met 80GB opslag, en heb zelfs lang de nukken van iTunes verdragen (totdat FooBar de iPod opeens ging ondersteunen) omdat het nu eenmaal de enige MP3-speler was met >64 GB opslag.

Mijn houding tegenover Apple veranderde in 2008, veroorzaakt door een Apple demonstrateur bij de MediaMarkt. (Zo'n gast in een zwart T-shirt met "Demonstrateur" erop gedrukt en een Apple logo erop. Hij was blijkbaar niet van de MediaMarkt, want ik heb hem verscheidene keren horen zeggen: "Dat kunt u beter aan de mensen van de MediaMarkt vragen.") Sindsdien zie ik ook in toenemende mate mensen die Apple-producten schier heilige onfeilbaarheid lijken toe te kennen, iets wat mij ontzettend ergert. Het blijft immers "maar" een computer. Opgebouwd uit goede componenten, maar zoals elk electrisch apparaat kan het zeer zeker wel stuk.

Ik was op zoek naar een laptop (die Windows kon draaien), en scherm- en bouwkwaliteit en betrouwbaarheid waren daarbij het meest belangrijk.

"Kan ik die MacBook Pro ook met een mat scherm krijgen?"
- *steekt de verkoper een heel verhaal af waarom een glanzend scherm beter is, en waarom ik echt geen mat scherm zou moeten willen.*
"Ik heb net mijn vorige laptop verkocht omdat hij een glanzend scherm had. Het spiegelt teveel."
- *Begint die verkoper te bazelen dat Apple alleen de beste onderdelen in hun notebook gebruikt en dat glanzende schermen nou eenmaal beter zijn*

Dude... snap je het niet ofzo? Ik wil geen glanzend scherm. Nou ja, volgende vraag.

"Die laptop moet zeer betrouwbaar zijn. Heeft Apple onsite service?"
Antwoord: "Dat heeft een MacBook Pro niet nodig."

Eh... wat?

- "Nou, een MacBook gaat vanwege de kwaliteit toch nooit stuk."

Gast. Het is een laptop die 5 dagen per week, 10 uur per dag wordt meegesleept in de trein enzo. Alles kan kapot. Wat zijn de mogelijkheden qua garantie?

- "Als hij kapot gaat (wat toch niet gebeurt), dan kunt u hem hier komen afgeven en wordt hij binnen 2 weken door Apple gemaakt."

2 WEKEN ?! Ik heb dat ding nodig voor mijn werk. Dat zou betekenen dat ik een backup moet kopen. Hebben jullie geen uitgebreide garantie?

- "Ja, we hebben iCare. Dan heeft u 3 jaar pick-up and returngarantie."

Dat kostte zo rond de 300 euro, uit mijn hoofd, voor de 15 inch MacBook Pro.

Ik ben uiteindelijk maar voor de DELL Latitude gegaan, met vergelijkbare specs, voor dezelfde prijs, waarmee ik standaard van 3 jaar on-site service was voorzien. (En het werkt, gezien ik een half jaar terug belde voor een defect toetsenbord, dat inderdaad de dag erna voor 12:00 vervangen was.) Ik heb de garantie van die notebook pasgeleden van 3 naar 5 jaar verlengd voor 140 euro. Ik kan dus nog tot januari 2014 vooruit met dat apparaat.

Als ik een product koop ter waarde van 1500+ euro, dat zichzelf in de markt zet als een "premium product", dan verwacht ik "premium service", zowel van de verkoper (via de wet) alsook vanuit de fabrikant (vanuit principe).

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 28 december 2011 00:30]

Ik vind die tekst meer zeggen over de verkoper dan over apple zelf. Met mijn kennis van zaken had ik die verkoper met zijn verkoopspraatjes zo onder tafel kunnen vegen.

Het hangt inderdaad veel van de verkoper af. Zo heb ik al vele malen een heel goede verkoper gehad in een switch-shop die echt klantgericht werkte en probeerde het beste product zo goedkoop mogelijk voor de klant te vinden.

Eén keer had ik echt een irritante verkoper die alles beter wist en van alles probeerde aan te prijzen om zoveel mogelijk te verkopen. Ik heb hem toen met mijn achtergrond volledig ontmaskerd en onder de tafel geveegd. Jammer dat er zo'n verkopers zijn, hopelijk heeft hij iets aan mijn preek overgehouden en een andere manier van verkopen aangenomen.

Verder is apple-care iets wat meestal (er zijn uitzonderingen) te veel kost en totaal onnodig is. ;)
Ik vind die tekst meer zeggen over de verkoper dan over apple zelf.
Uiteraard, maar het lijkt erop dat Apple dit soort mensen meer en meer begint aan te trekken de laatste jaren; mensen die het hebben van een Apple-apparaat als "doel" zien, in plaats van als een middel om dingen voor elkaar te krijgen, en het product verheerlijken als onfeilbaar, onaantastbaar en zonder zwakke plekken.
Dus je hebt een hekel aan Apple omdat de verkoper een n00b was ;)
Het [willekeurig ding]-evangelist zegt genoeg denk ik.
Lastig altijd, dat Google Translate... :)
Apple heeft nooit fatsoenlijke support gehad, ze hebben er ook vroeger weinig om gegeven, maar omdat ze zo'n klein marktaandeel hadden, hoorde je er bijna niemand over. Pas vanaf het moment dat ze iets succesvoller zijn geworden met hun telefoons in Europa, waar de consumentenbescherming flink beter is dan in de US, is er pas aandacht voor.

Er lopen meerdere Europese onderzoeken naar de praktijken van Apple en ze hebben al redelijk wat boetes gehad in verschillende lidstaten, maar aangezien die boetes nogal laag zijn en de winstmarges van Apple onvoorstelbaar hoog, voelen ze er niets van.
Dit hoort niet bij Apple. Er zijn nog weinig bedrijven die service naar de consument nog echt serieus nemen. Goed, klanten zijn over het algemeen lastig, maar dat komt deels ook door het feit dat in principe het eerste antwoord nee is.
Daarom is er de wetgeving. Apple staat niet op zichzelf: in feite zou elke webshop die pixelgarantie aanbiedt een boete moeten krijgen: pixelgarantie (tot 2 weken) heb je namelijk ALTIJD als je iets via internet koopt: de wet koop op afstand geeft de consument het rechtde aankoop binnen 2 weken te ontbinden.
Aleen pixelgarantie zal waarschijnlijk weer net iets anders in elkaar steken (bijvoorbeeld de verzendkosten worden betaald) zodat het appel met peren vergelijken is. Maar zoals appels en peren beide fruit is, zo blijft pixelgarantie oplichting.
MITS je de verpakking niet opent.

En aangezien je de verpakking sowieso moet openen om te kunnen zien of er dode pixels zijn kan de winkelier het weigeren.

In dat geval kan je de pixel garantie bij de fabrikant eisen.

Een winkelier hoeft een gebruikt product niet terug te nemen.
Onzin. De wet Koop op Afstand geeft je juist expliciet het recht om een product eerst te bekijken/ beoordelen. Als dat betekent dat de verpakking open moet heb je daar het volste recht toe. Zie bijvoorbeeld hier: http://blog.iusmentis.com...ijn-en-geen-zichttermijn/

Dit geldt uiteraard alleen bij online verkoop. Bij verkoop in een 'normale' winkel is ruilen altijd een gunst.

[Reactie gewijzigd door BelovedMonster op 27 december 2011 14:47]

Dat is ook wat ik weet. eldt bij online verkoop en producten gekocht aan de deur en via telefoon.
Een webwinkelier moet een gebruikt product binnen 7 dagen dus wel terugnemen.
Dit is je evaluatieperiode die in de wet is opgenomen. Er is hier geen grijs gebied.
14 dagen, dat is door Neelie Kroes deze zomer doorgedrukt. En het wordt langer als de consument niet of slecht wordt ingelicht.
Dit is onzin. Je mag de verpakking wel openen:
Als u iets koopt op afstand, hebt u een bedenktijd van 7 werkdagen. Binnen deze tijd bepaalt u of het product u bevalt of niet. Daarvoor mag u het product uit de verpakking halen. Het is daarbij wel de bedoeling dat u de verpakking zo veel mogelijk heel laat. Maar de verpakking moet dan wel makkelijk te openen zijn. Als u het terugstuurt, moet u het wel weer netjes inpakken.

Als je het in de winkel koopt, dan mag je hem ook gewoon terug brengen. Wederom is hier de medewerking van de winkelier een pre, anders moet je weer je gelijk gaan halen.

[Reactie gewijzigd door DutchBreeze op 27 december 2011 14:47]

Als je het in de winkel koopt, dan mag je hem ook gewoon terug brengen. Wederom is hier de medewerking van de winkelier een pre, anders moet je weer je gelijk gaan halen.
Winkel hoeven niks terug te nemen, alleen webwinkels of postordebedrijven en alle het andere wat valt onder kopen op afstand zijn verplicht producten zonder rede van opgaven terug te nemen. Gewone winkels hoeven iets wat ze verkocht hebben niet terug te nemen, als ze dat doen is dat puur service. Gekocht is gekocht bij gewone winkels.

De verpakking is niet jou probleem als ze die zo maken dat je het stuk moet maken om het product te kunnen bezichtigen, want bezichtigen en beoordelen dat is de rede dat je het terug mag sturen binnen 7 dagen omdat je het product fysiek in je handen moet mogen houden voordat je het koopt. In winkel kan je het product dus bekijken, aanraken en dus beoordelen , webwinkel niet. En je hebt immers niet het product gekocht om de verpakking te beoordelen maar het product wat erin zit.

CD, software, DVD, etc zijn uitgezonderd van deze regel, met nog een aantal producten.
Voor als je 't online koopt:

Nee hoor, alleen CD's/DVD's/software is dat zo.

De Wet Koop op Afstand geeft je een uitprobeerrecht: je mag het uitpakken en aanzetten, aandoen of omdoen (maar niet indoen, vanwege hygiëne) zodat je kunt zien wat je hebt gekocht en of dat bevalt. Je moet zorgen dat de verpakking en het product niet nodeloos beschadigd raken, want daarvoor moet je een schadevergoeding betalen.

http://blog.iusmentis.com...ijn-en-geen-zichttermijn/

[Reactie gewijzigd door Tjark op 27 december 2011 14:47]

lulkoek

Je mag het product gewoon in gebruik nemen.
En dat kan niet zonder openen.

De termijn is trouwens 7 dagen, geen 2 weken.
@Miser

lulkoek

Je mag het product niet in gebruik nemen, je mag het uitproberen of hij aan de verwachtingen voldoet.

Het termijn is trouwens 7 werkdagen, ingaand de dag nadat je het pakketje ontvangen hebt. Dit komt bijna neer op "2 weken"
Je mag het product niet in gebruik nemen, je mag het uitproberen of hij aan de verwachtingen voldoet.
En hoe kun je het uitproberen zonder het te gebruiken?
@Carbon:
Er is wel een verschil in (al weet ik niet welke termen er zijn gebruikt om dit juridisch vast te leggen). Zo mag je het niet te intensief gebruiken: als je online een biertap koopt mag je er wat biertjes uit tappen en zonder opgaaf van reden terugsturen, maar je mag het niet intensief op grote feesten gebruiken en daarna nog terugsturen. Dan is het namelijk geen "uitproberen" meer te noemen.
De boetes zijn op het moment niet het probleem voor apple, de slechte publiciteit wel.
BS.

ik heb een 24" instap-imac gehad, met schermproblemen. Nadat het apparaat 3 keer bij een servicecenter is geweest en het probleem niet kon worden verholpen, heb ik een nieuwe 27" (medium level: i5 + 1 TB chijf + ATI 4850) imac teruggekregen. Hoezo geen service?
Een beetje een zijspoor van het topic, maar een apparaat dat 3 keer met hetzelfde defect terug moet, dat vind ik dus eigenlijk slechte service.

Als het apparaat stuk is dan verwacht ik dat het servicecenter het in één keer goed oplost. Ze moeten zelf beoordelen of het probleem kan worden verholpen, dit testen, en zo nee meteen een nieuwe aanbieden in plaats van nog 2 keer het service proces in gang te zetten. Je mag toch wel verwachten dat ze die kennis er ervaring in huis hebben.

3 keer afspraken maken, 3 keer transporteren, 3 keer door het reparatieproces heen, 3 keer terug brengen, 3 keer ongemak van een niet werkend apparaat, wellicht 3 keer frustratie. Erg inefficiént en tijd en geld verslindend.
Vraag is natuurlijk; had je wel of geen applecare en hoe lang had je het apparaat al?
Nooit fatsoenlijk? kerel ik kreeg een gloednieuwe iPad gewoon hop omdat het randje een beetje loszat...
En hoe vaak heb je gebruik gemaakt van hun support?
Kom eens met feiten uit eigen ervaring
Ooit wel eens met apple Nederland gebeld? De meest dramatische klantenservice die ik ooit heb meegemaakt. Een of andere simpele ziel die je echt voor geen meter wenst te helpen nadat je een half uur in de wacht heb gestaan. Vervolgens heb ik met de VS gebeld, en daar waren ze bereid me te helpen. Zelfs al was ik dan een Europeaan. Ik weet niet hoe het zit in Nederland met Apple en hoe hard ze op kwaliteit worden gecontroleerd door de VS maar het is bepaald niet representatief voor een merk dat zich als een A merk in de markt wenst te zetten. Dat ze het niet zo nauw nemen met garanties enzo is echter een veel bredere praktijk in Nederland. Zie ook Dixons en andere zaken die garantie proberen te verkopen, in plaats van het gewoon te geven op basis van de wet.
Waarom zou je met Apple Nederland bellen dan, men heeft in Nederland geen Apple Store waar je naartoe kan dus alles gaat via de website en retailers, bij die retailers en de site kan je zaken vrij goed regelen in het algemeen.

En inderdaad, dit is iets wat vele zaken doen, simpelweg om meer geld in het laatje te krijgen. Overigens vind ik wel dat je met AppleCare nooit gezeik hebt en met de wet wel, want bedrijven geven dan vaak lang niet thuis.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 27 december 2011 14:06]

Apple support Nederland zit tegenover MS Support Nederland. Ik heb voor de laatste gewerkt, mijn teamleader destijds had het Apple project opgezet. Mensen werden in 3 weken klaargestoomd om Apple producten te supporten, over het algemeen zonder enige voorkennis van apple producten of computers in het algemeen.

Dat betreft dan wel de 1e lijn, op de 2e lijn zaten dan wel mensen met meer verstand van zaken. De 1e lijn heeft inderdaad vooral als taak mensen een Applecare pakket aan te smeren. Mensen worden er ook beloond/afgerekend op hoeveel Applecare pakketten ze aan klanten hebben verkocht. Zo vertellen tenminste de mensen die ik ken die voor Apple support gewerkt hebben het.
Volgens mij zit Apple Support voor heel Europa gewoon in Cork, Ierland en niet in Nederland
Apple support zit inderdaad voor Nederland in Cork. Ik heb er zelf nog gezeten. Advies, niet gaan werken, je word belazerd!
Dat zal de 2e lijn zijn, ik heb iemand gekend die daar gezeten heeft inderdaad, maar het zit al een jaar of 5 bij Teleperformance in Maastricht. Zat destijds op de 4e verdieping, tegenover Microsoft. I kid you not.
Apple support Nederland zit tegenover MS Support Nederland. Ik heb voor de laatste gewerkt....
Apple, Microsoft, HP en Canon zitten nu zelfs naast elkaar / onder elkaar in hetzelfde gebouw. Toen ik zelf nog voor een bedrijf werkte dat de IT voor helpdesks regelde kwam ik nogal eens op die afdelingen.

Er gaan ook vaak genoeg mensen van de Apple Support naar die van Microsoft en andersom, voor het geval je je het afvraagt :P

edit: Deze vier zitten in Nederland trouwens.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 28 december 2011 00:01]

Dat is op Papendorp in Utrecht toch? Fietste altijd langs dat gebouw op weg naar mijn werk een paar gebouwen verder.
Nee, dit dus, zoals Neko Koneko zegt:
Het zit al een jaar of 5 bij Teleperformance in Maastricht. Zat destijds op de 4e verdieping, tegenover Microsoft. I kid you not.
Of dit nog steeds het geval is weet ik niet, want ik ben de laatste jaren niet meer bij dat bedrijf over de vloer geweest gezien ik ondertussen al lang een andere functie buiten de helpdeskbranche heb :)
Ah, teleperformance maastricht, dat zei ie ook echt 1 minuut voordat ik op post klikte blijkbaar :P
Dat maakt deze discussies zo lastig, iedereen spreekt uit eigen ervaring. De twee keer dat ik aanspraak moest doen op garantie voor m'n macbook waren alletwee na 1 jaar (snoertje vd voeding geknakt en accu met te lage capaciteit) en in beide gevallen ben ik echt top geholpen. Bellen naar Apple, code gekregen en met die code naar de winkel om een nieuwe voeding en later accu op te halen.
De vraag is dan of dat was mét AppleCare, of zonder. Dat is namelijk een wereld van verschil...
Daar betaal je namelijk een hoop geld voor iets waar je wettelijk gezien al recht op hebt, dus dan mogen ze ook wel zorgen dat het verdomde goed geregeld is. Dan nog moet het niet gezien worden als "extra" garantie (die je al hebt, al zegt Apple van niet), maar als extra service.
Hier vergelijkbare ervaringen met die van DCBJ, in alle gevallen zonder AppleCare.
Idem hier. 2 x een defect en snel opgelost. Één maal een defecte DVD-drive. Kon ik na een afspraak direct bij een bedrijf welke voor Apple reparaties doet wachten op de reparatie. Oh ja, zonder AppleCare.
In principe maakt applecare of niet niet uit, alleen al dan niet in support maakt uit. Eerste jaar dus sowieso supported, daarna heb je of Applecare of je hebt van Apple NL wettelijk gezien helemaal niets en je moet aankloppen bij de winkelier. Soms willen ze dan nog steeds wel je helpen, maar in principe hoeven ze dat niet.
Je hebt ten dele gelijk dat applecare niet uitmaakt, die heb je pas nodig na de minimale garantie periode.
De winkelier heeft jou het product verkocht, bij elk probleem is hij/zij degene die je support moet geven. Hoe zij het verder regelen dat voor jou een zo snel mogelijke herstelling van je product doen, is hun probleem. Als Apple in dit geval maar 1 jaar garantie geeft, dan komt het tweede jaar voor rekening van de winkelier. Na die twee jaar is het in Nederland zo dat je op basis van product een levensverwachting mag hebben. Voor a-grade producten langer dan voor b-grade, Ook hier kan je na 2 jaar en 1 maand niet voor het hele (reparatie) bedrag een rekening krijgen, maar moet je winkelier ook een gedeelte op zich nemen.

Zodra je het product direct bij Apple koopt, mag je in het bovenste verhaal winkelier vervangen door Apple.
Bijzonder, meestal is een geknakt snoertje een probleem dat ontstaat door 'verkeerd gebruik'. Waar geen garantie op zit. Netjes dat je een nieuwe voeding kreeg.
Niet als je ziet dat de kabels eigenlijk niet stevig genoeg zijn. Ze hebben namelijk geen fatsoenlijke trekontlasting. Als zo'n kabel bij normaal gebruik binnen de garantieperiode stukgaat, dan is er iets mis met het product. Een aantal kennissen van mij kregen voor dat probleem het deksel op de neus bij Apple.
Dat idee had ik ook, maar op aanraden van de winkel gewoon toch Apple gebeld (zonder Apple Care overigens) en het probleem uitgelegd. Ik bedoelde overigens hiermee niet te zeggen dat de service van Apple top is, maar uit te leggen dat ervaringen verschillen en dat het niet erg nuttig is om algemene uitspraken te doen over service op basis van je eigen ervaringen.
De enige "garantie" die dixons probeert te verkopen zijn uitbreidingen van de standaard garantie.

Dus een verzekering tegen val- stoot- & waterschade, plus eventueel diefstal. Hiervoor betaal je de eerste twee maandelijkse betalingen in de winkel, waarna je maandelijks betaald voor de verzekering. Wil je er vanaf kun je ten alle tijden even opbellen naar een nummer dat op je polisblad staat waarna het per direct word stopgezet.

Voordeel is ook nog dat je niet maar een deel van de kosten terugkrijgt maar hetzelfde product of gelijkwaardig. De meeste mensen gaan er zelfs nog op voorruit.

Ik kan het weten, heb er 2 jaar gewerkt en heb zelf al veel profijt gehad van deze verzekering (laptop thuis gestolen, telefoon in de wc laten vallen).
Zie ook Dixons en andere zaken die garantie proberen te verkopen, in plaats van het gewoon te geven op basis van de wet.
Ik snap je punt,.. alleen je voorbeeld is nu net slecht gekozen. Dixons verkoopt een verzekering tegen vallen stoot- en waterschade en geen verlenging van de fabrieksgarantie waar jij op doelt.
Applesupport is volgens mij altijd al bijzonder slecht geweest dus echt inzakken is niet echt sprake van.
Maar we moeten ook niet gaan doen alsof het een exclusief probleem is van Apple. Elk weldenkend mens,
en daar gaat 9 van de 10 keer mis,
klant moet weten dat Apple een vrij exclusief product is in Europa, en dat de bijbehorende support daarmee ook niet de creme de la creme kan zijn.

Je zou denken dat wanneer je een vrij duur product aanschaft je dat in overweging zal nemen, maar blijkbaar is dat bij veel mensen niet het geval.

Probeer hiermee Apple niet vrij te pleiten,
maar de meeste producten van Apple zijn gedeeltelijk mode-accessoires en jammer maar helaas gaat het hier wel om electronische producten met software. Soms zijn die doa, soms hebben ze updates nodig etc.
Heb je geluk dan kun je het bij een telefoonzaak doen, maar dan heb je geen garantie meer, anders moet je naar aangewezen dealer gaan en/of opsturen.
klant moet weten dat Apple een vrij exclusief product is in Europa,
Vandaar dat het hier sterft van de iPods. iPhones, iPads en ander iSpul
Apple is al lang niet meer "exclusief" in de zin dat er maar weinig van verkocht worden.
en dat de bijbehorende support daarmee ook niet de creme de la creme kan zijn.
Juist van een "exclusief" product verwacht ik heel veel van support.
" klant moet weten dat Apple een vrij exclusief product is in Europa"
Dat willen gebruikers misschien geloven , maar wat is er nu exclusief aan apple?

"Je zou denken dat wanneer je een vrij duur product aanschaft je dat in overweging zal nemen, maar blijkbaar is dat bij veel mensen niet het geval."

Als ik en duur exclusief product zou kopen , dan verwacht ik ook dat er een creme de la creme service bijzit.
Aah dus daar halen al die voorspellers hun info vandaan!

Ik vind het hele apple echt triest. De telefoon is mooi/handig maar je wordt echt moe van apple vind ik.
oh jee... een boete van 900.000 euro... hoeveel meer zullen ze er aan hebben verdient vraag ik me dan af?

op deze manier heeft men ook geen rede om het aan te passen, het blijft toch wel winstgevend.
Ze gaan 400,000 iphones per DAG maken in 2012! Tel maar uit :)
400.000 iPhones per dag?
dat komt neer op 146.000.000 telefoons per jaar, 146 miljoen, dat is ongeveer net zo veel als dat er tot nu toe zijn gemaakt bron.
en het marktaandeel van de iPhone neemt ondertussen af. zie daarvoor bijgaande tweakers.net link
Geen idee waar die 400.000 vandaan komen, maar dat het marktaandeel zakt maakt weinig uit in opbrengst natuurlijk, ze verkopen namelijk nog steeds meer dan welk voorgaand jaar dan ook.
Behalve dat klanten nu (een deel van) hun geld terug kunnen vragen, al dan niet via de rechter. Hoewel deze boete niet hetzelfde is als een rechtzaak, geeft deze boete wel een goede indicatie van hoe zo'n rechtzaak af zou lopen.

Hopelijk hebben een aantal klanten het lef om de rechtzaken aan te spannen om zo jurisprudentie op te bouwen.
Wil zo'n boete werkelijk effectief zijn zou er gewoon een 0 achter het bedrag moeten. Overigens zijn er een paar mensen in m'n omgeving wiens Macbook het na een jaar Hardware matige problemen ging vertonen, en dan praat ik vooral over beeldscherm defecten. reparatie (vaal rond de 800 euro) daarvan kost dan bijna net zoveel als een nieuwe macbook.
Wil zo'n boete werkelijk effectief zijn zou er gewoon een 0 achter het bedrag moeten.
Die nul kan erachter komen als andere EU landen dezelfde aanklacht indienen.
oh jee... een boete van 900.000 euro... hoeveel meer zullen ze er aan hebben verdient vraag ik me dan af?

op deze manier heeft men ook geen rede om het aan te passen, het blijft toch wel winstgevend.
Geef een hogere boete en ze rekenen het vrolijk naar de klant, geef ze geen boete en ze gaan er vrolijk mee door... grote corporaties lijken immuun voor de wet?

Misschien een handelsverbod instellen voor een periode van x weken?
Je vergeet dat de klant al heeft betaald voor deze boete.. Bovendien komt apple op deze manier telkens negatief in het nieuws, dat is een stuk meer waard dan een bedrag van nog geen miljoen.

typo....

[Reactie gewijzigd door Darkstone op 28 december 2011 23:51]

Ik las laatst dat het marktaandeel in EU helemaal niet zo geweldig was voor de Iphone, een stuk minder dan in de US.

Als ze de Iphone nog duurder maken, dan prijzen ze zich definitief uit de markt.

Ik bedoel

Vergelijk

Oh en dan nog even een kaartje bij de HTC en ik begrijp maar niet hoe Apple hiermee wegkomt. Ik ging er altijd vanuit dat de service dan ontzettend goed zou zijn van Apple, maar daar zit het hem ook niet in dan.

Ik zal het wel nooit begrijpen :)
Volgens de consumentenbond was de Samsung Galaxy S2 ook beter als de apple telefoons, daarom probeert Apple die ook via de rechter van de markt te krijgen.
Tsja, de consumentenbond... :)
900.000 blijft veel geld. Of je nu 1 miljoen (geen bron, is maar om een voorbeeld te maken) per dag binnen harkt of niet. Ik sta niet graag ineens een dagsalaris af. Ja, wereldwijd verdienen ze wel meer, maar wereldwijd kunnen ze nog meer boetes krijgen.

Bovendien zullen boetes voor herhaling steeds hoger worden, dunkt mij.
nettowinst 2010 was 6 miljard dollar, pakkembeet, 4,5 miljard dollar. gaan we van 200 werkdagen uit, dan 'harken' ze 22,5 miljoen euro per dag aan winst binnen. Boete van 900.000 euro is dan 4% van wat ze per dag verdienen. reken je het om naar je eigen salaris van bv 2000 euro netto per maand, dan krijg je een boete van wel 4 euro! nou, dat doet pijn!

met een immens eigen vermogen doet die boete geen pijn... de imagoschade daarentegen is vele malen groter!
waarom zou een boete van 900.000 euro laag zijn?
wat zou volgens u een correcte boete zijn en waarop zou dat bedrag dan gebaseerd zijn?
Het is niet omdat apple wereldwijd miljarden verdient dat het in italië een boete moet krijgen van miljarden om iets bijkomstig als een verkeerde voorstelling van een optionele garantieregeling die door een kleine minderheid van de Italiaanse klanten genomen werd.

Ik veronderstel dat de Italiaanse autoriteiten in hun onderzoek en beslissing alles - en dat is veel meer informatie die wij hebben - tegen elkaar hebben afgewogen om dan tot een billijk besluit te komen.
Ik wacht nu op de reactie van Apple waarbij ze Italie voor het gerecht dagen, omdat zij met die garantiewetgeving inbreuk maken op het patent op garantie van Apple.
/applesarcasme

[Reactie gewijzigd door stefanass op 27 december 2011 13:31]

Hij is leuk. (althans dat vind ik)
Tsja dat het appeltje niet meer helemaal heel was wisten we natuurlijk al langer. Wat vooral jammer is dat de gewone consument welke geen inzicht heeft in de garantieregeling hier de dupe van is. Natuurlijk valt de consument dit te verwijten, maar zelfs als de consument op de hoogte is kan je moeilijk met een wetboek naar de Applestore gaan om de verkoper met zijn "neus in de feiten te drukken" als deze weigert je te geven waar je recht op hebt.
Tsja dat het appeltje niet meer helemaal heel was wisten we natuurlijk al langer. Wat vooral jammer is dat de gewone consument welke geen inzicht heeft in de garantieregeling hier de dupe van is. Natuurlijk valt de consument dit te verwijten, maar zelfs als de consument op de hoogte is kan je moeilijk met een wetboek naar de Applestore gaan om de verkoper met zijn "neus in de feiten te drukken" als deze weigert je te geven waar je recht op hebt.
Je kan wel met je advocaat in diezelfde winkel verschijnen en éisen dat ze je hardware kosteloos repareren of vervangen...
Ik heb eens in een winkel gestaan mét wetboek in de hand en te horen gekregen "het spijt me, het is toch ons bedrijfsbeleid dus het gaat niet gebeuren".
Dit geldt voor heel veel bedrijven, ik heb nog nooit geen gezeur gehad met het schermen van die 2 jaar garantie.
Ik heb eens in een winkel gestaan mét wetboek in de hand en te horen gekregen "het spijt me, het is toch ons bedrijfsbeleid dus het gaat niet gebeuren".
Toen heb je ze toch maar even voor de rechter gesleurt? :)
Dat is zo ongeveer wel wat ik zelf heb gedaan.

Mijn iPod classic ging na een jaar en twee maanden kapot (reageerde niet meer op knoppen, werd niet meer herkend door m'n iMac). Volgens de Applestore Amersfoort had ik slechts één jaar garantie, dus pech. Defect laten onderzoeken en voor eigen rekening laten fixen kon natuurlijk wel (voor 80 euro per uur).

Na een uitzending van Tros Radar, waarin Apple toegaf dat de garantietermijn twee jaar was, ging ik nogmaals naar de Applestore. Maar die weigeren nu botweg een reparatie onder garantie uit te voeren, o.a. omdat (hou je vast!!) de iPod beschadigd / bekrast is. Door deze beschadiging is de iPod niet meer te "refurbishen". Op mijn vraag hoe dat dan moet met gegraveerde iPods bleef het stil.....

Conclusie: Apple houdt zich willens en wetens nog steeds niet aan de wet. Apple zal aan mij geen cent meer verdienen, ik koop nooit meer iets van hen. En dat terwijl ik nu een iMac, twee Mac Mini's, twee iPods en twee iPhones heb.
Er zijn (nog) geen Apple Stores in Nederland. Het moet dus een Apple Premium Reseller zijn geweest en zover ik weet hebben die niets met Apple te maken.

Neemt niet weg dat Apple zelf slecht met garantie omgaat.
Precies, evw had dus met Apple contact moeten opnemen.
Nee dat had hij niet. Hij moet zijn garantie gewoon kunnen claimen bij de winkel waar hij het product gekocht heeft. Die winkel mag het dan verder fijn met Apple uitvechten.
Dat wel, maar hij claimed dat het met Apple dan te maken heeft, hetgeen niet het geval is dus.
De winkel waar je een product hebt gekocht is ook verantwoordelijk voor de afhandeling van de garantie. Een verkoper mag je niet zonder meer verwijzen naar een fabrikant. Je koopt het product en hebt daarmee een overeenkomst met de verkoper, niet met de fabrikant van het product.

Dat de fabrikant de verdere afhandeling van garantiegevallen op zich neemt doet hier niet aan af. Dat is iets tussen verkoper en fabrikant. Ook het feit dat je zelf rechtstreeks bij een fabrikant terecht zou kunnen voor garantie is niet van belang. Dit laatste is slechts een service van de fabrikant en ontslaat een verkoper absoluut nog niet van zijn verplichtingen als verkopende partij.

Het was dus evw goed recht om zijn garantie te eisen in de winkel waar hij het product had gekocht.
Natuurlijk is dat z'n recht, en zo zou het ook goed moeten gaan. Echter het is niet goed gegaan, wat de schuld van de winkel is maar hij geeft Apple zelf de schuld.
Volgens vgoenewold kan het een oplossing zijn om direct contact op te nemen met Apple.
Het probleem is dat vele winkels gewoon verkopen.

Als winkels gewoon zouden eisen van fabrikanten dat ze dezelfde garantie krijgen als ze hun klanten moeten geven dan is het probleem zo opgelost. Of het verkoopt niet meer of het gaat gewoon allemaal goed.

Winkeliers nemen nu het risico, waar dit natuurlijk OOK voor de fabrikant, zo niet meer voor de fabrikant moet zijn.
Er zijn maar heel weinig mensen die weten dat een Apple Premium Reseller niets met Apple te maken heeft. Bijna iedereen ziet zo'n winkel als officieel Apple winkel die alles met Apple van doen heeft.
Het boeit ook niet of het "echt" apple is of niet, zoals hierboven al gezegd, je regelt je garantie bij de winkel waar je je apparaat koopt.
Dat zij dan problemen krijgen met apple is niet jouw probleem.
Er zijn (nog) geen Apple Stores in Nederland. Het moet dus een Apple Premium Reseller zijn geweest en zover ik weet hebben die niets met Apple te maken.
Aangezien Apple de enige is die een retailer als Apple Premium Reseller aan kan wijzen hebben ze dus wel degelijk met Apple te maken. Van een APR kan je dus ook verwachten dat hij volgens de voorwaarden van Apple werkt, en zien als verlengstuk van Apple.
Vrijwel dezelde ervaring!

Je moet gewoon een nieuwe kopen, dat is goedkoper dan de reparatie (hou din zon 300-400 euro voor een ipod touch, belachelijk dus).

Gelukkig heb ik minder Apple spulllen.

Bij Lenovo was het precies andersom, keurig 3 jaar op een laptop en zonder enig gezijk bij het dichtbijzijnde repair center gratikosteloos gerepareerd.

Bij dit soort garantie is het zo dat de winkel/repair center de reparatie declareert bij Apple. Dus als ze officleel erkend zijn als Apple repair center zijn maakt het niet uit of ze van Apple zelf zijn of niet.
Nou, ik hoop dat ze in Nederland ook zo'n rechtszaak beginnen erover. Al denk ik wel dat er dan meerdere fabrikanten aangeklaagd kunnen worden. Philips adverteert ook overal met 1 jaar garantie (terwijl ze een Nederland bedrijf zijn!!). Een consument die niks van die wettelijke garantietermijn af weet, koopt gewoon extra garantie die bij veel bedrijven (zoals Dixons) wordt aangeboden bij het kopen van elektronica.
Philips verkoopt zelf niet aan consumenten, en die 1 jaar is dus fabrieksgarantie. Daar is niks mee mis. Het is de winkel (Dixons) die aan de langere periode zit. Zij zijn dan ook fout bij het verkopen van extra garantie.
In tegenstelling tot Philips is Apple naast fabrikant ook verkoper, en in die rol zijn ze fout bezig.
Dat is niet helemaal waar. Je kan gewoon bij phillips op de site spullen kopen.
Shop.philips.nl
Philips verkoopt ook rechtstreeks aan consumenten: shop.philips.nl
Zoals al wordt aangegeven verkoopt philips ook direct aan consumenten en hierdoor zijn zij dus ook gebonden aan de wettelijke garantie. @kstang80 , je mag als consument ook wel een beetje je best doen hoor, niet alles moet er met de paplepel in gegoten worden. Je stelt hier wel erg duidelijk je - ongefundeerde - menig ten toon..

En dan ga ik niet eens beginnen over dat je lang niet altijd recht hebt op die "wettelijke garantie" maar alleen recht hebt hierop indien er een geval van non-conformiteit zich voordoet
Ongefundeerd is hij niet, de Dixons die maakt jou wijs dat je 1 jaar garantie hebt en geeft als advies dat je bij hun een garantie kan afsluiten voor extra jaren. Dat heb ik vaker gehoord in de winkel bij het kopen van elektronica. Zulke wettelijke bepalingen worden door normale consumenten kenbaar gemaakt, alleen als je lid bent van de consumentenbond of goed op internet zoekt, dan weet je dat pas.
Philips verkoopt niet direct aan consumenten, er is wel een website waarbij de verkoop wordt uitgevoerd door een bedrijf genaamd Philips Online Shop. Dit is dus niet Koninklijke Philips Electronics NV zoals Philips officieel heet. Nu zal de een alle aandelen van de ander bezitten, maar het zijn nu eenmaal verschillende bedrijven en die kunnen verschillende regelingen hanteren.

Verder heb je overigens gelijk, sterker nog, onder wettelijke (Nederlandse) garantie valt geen arbeidsloon, administratiekosten en verzendkosten, fabrieksgarantie bevat deze doorgaans wel.
Ongeveer hetzelfde dus als de Apple centers in Nederland...
Zien er ongeveer uit als een Apple store maar is het niet.
klopt wat je zegt vele praktijken hier waar je verzekeringen bij aafsluit voor je mobiele telefoon.

Neef van mij was de telefoon stuk meende beeldscherm zonder rare dingen binnen een maand. Heeft stampij liggen maken in de winkel omdat ze nee zeiden en je geen verzekering hebt. Tja hij was niet stom en zij dat iedereen genaaid wordt met die domme verzekeringen (garantie die ze eigenlijk al hebben gewoon extra betalen)wil niet zeggen dat ik dat doe.

5 min kon hij op klein kantoortje komen ja je hebt gelijk telefoon opgestuurd naar de fabrikant en binnen 5 dagen weer een nieuwe met excuusbrief.

dan kan het op eens wel.
De telefoonverzekeringen zijn voor andere zaken, zoals bv je mobiel in de wc laten vallen, scherm kapot gestoten etc. Die4 zaken vallen natuurlijk buiten de garantie. Als je scherm kapot gaat valt dat natuurlijk gewoon onder de garantie, tenzij de fabrikant waterschade claimt, dan ben je alsnog de lul. In dat geval werkt de verzekering natuurlijk wel.
Nou, ik hoop dat ze in Nederland ook zo'n rechtszaak beginnen erover. Al denk ik wel dat er dan meerdere fabrikanten aangeklaagd kunnen worden. Philips adverteert ook overal met 1 jaar garantie (terwijl ze een Nederland bedrijf zijn!!). Een consument die niks van die wettelijke garantietermijn af weet, koopt gewoon extra garantie die bij veel bedrijven (zoals Dixons) wordt aangeboden bij het kopen van elektronica.
Zoals aangegeven in meerdere posts, dat is de garantie die Philips geeft als producent.
Op de webshop van Philips zelf staat in het document met garantie voorwaarden gewoon 2 jaar omdat ze dan ook de reseller zijn en dus de wettelijke garantie termijn voor consumenten moeten eerbiedigen.
Prima, pak ze maar aan. Zo zijn er trouwens wel meer bedijven die de EU regels wtb garantie totaal negeren. Maak eens een wall of shame oid ergens en benoem dan ook de bedrijven die wel een goede garantie regeling hebben. Zo heb ik er positieve ervaringen met Dell die zelfs buiten de officiële 2 jaar nog iemand langs stuurde. (die trouwens ook maar zeggen dat je 1 jaar garantie heb, tenminste een paar jaar geleden was dit wel zo)
Wat loopt iedereen toch altijd over de garantietermijn bij Apple, kijk eens naar HP, Dell, Asus e.d. Allemaal fabrikanten die ook maar 1 jaar leveren, maar daar hoor je ook nooit iemand om zeiken. Jammer dat Apple altijd het zwarte schaap is.
Fout, deze zullen dat ook nooit zo adverteren. Wat de fabrikanten doen is die geven je je wettelijke garantie, en dan 1 jaar "speciale service" garantie, dus herstelling aan huis en dergelijk.
Deze fabrikanten proberen je dan ook niet je garantie te verkopen die je bij wet al hebt, dat is wat Apple deed. Als een andere fabrikant dit doet hangt hij ook.
Je hebt wel gelijk, maar volgens mij is dat 'fabrieksgarantie' en volgens mij is die helemaal niet verplicht. Jij gaat een overeenkomst aan met een verkopende partij, welke normaal gesproken niet de fabriek/HP is, maar bijvoorbeeld een Mediamarkt. Mediamarkt moet dan die 2 jaar garantie geven, terwijl HP dat niet hoeft te doen.

Meer informatie:
http://www.consuwijzer.nl...reparatie_nu_zelf_betalen
http://www.consuwijzer.nl...bjectid=9517&type=pdf

[Reactie gewijzigd door thof1 op 27 december 2011 13:41]

Imo een erg makkelijke statement.
Ja andere bedrijven hebben soortgelijke garantietermijnen het wezenlijke verschil is dat Apple actief hun Applecare pushed om extra te verdienen over hetgeen wat wettelijk niet eens nodig is. Iets wat andere bedrijven niet actief doen zij het dat je wel extra garantie kunt kopen met additionele services.
Het is niet zozeer dat Apple altijd het zwarte schaap is, maar dat Apple bij mijn weten de enigste is die actief pushed. Verder komt Apple heden ten dagen vaak negatief in het nieuws omdat ze aan alle fronten actief rechtzaken starten of worden gedaagd. Dit doen alle bedrijven onderling voordat tweakers er was. Ik denk dat hier ook het grote verschil is in het absurde dat Apple probeert te verdedigen soms zelfs met manipulatie. Dankzij deze actiefs positioneerd Apple zichzelf dan ook als het zwarte schaap. Niets mee mis maar dit krijgt steeds meer een 'wie de bal kaatst' gehalte.
Apple is zelf en, zelf alleen, verantwoordelijk voor hun beleid.
Dat eventuele anderen dezelfde praktijken hanteren is toch geen excuus om wat Apple doet minder erg te maken?

Ook als dit soort praktijken van anderen naar voren komen, zal daar waarschijnlijk net zo negatief op gereageerd worden als op deze "overtreding" van Apple.
Ben wel benieuwd naar je bewijzen rondom het "misleiden" van HP, Dell, Asus e.d. of naar bewijzen van het feit dat ze buiten 1 jaar geen garantie accepteren.
PS, vermoedens zijn geen bewijzen.

[off-topic]Ik krijg soms bij mensen het "leave Apple alone!"-idee. Apple is niet heilig en doet ook genoeg dingen verkeerd (en ja, ook andere bedrijven doen niet altijd alles goed, maar dat is totaal niet relevant in dit verhaal)[/off-topic]
Zoals ik al eerder meldde in reactie op kstang80 is 1 jaar fabrieksgarantie geen enkel probleem. Voor zover ik weet heeft is van jouw lijstje alleen DELL ook zelf verkoper, en die is wel fout bezig als deze te weinig garantie geeft.

[Reactie gewijzigd door Robtimus op 27 december 2011 13:46]

Wat loopt iedereen toch altijd over de garantietermijn bij Apple, kijk eens naar HP, Dell, Asus e.d. Allemaal fabrikanten die ook maar 1 jaar leveren, maar daar hoor je ook nooit iemand om zeiken. Jammer dat Apple altijd het zwarte schaap is.
Onzin..kijk eens op de fora van TROS Radar oid, daar vind je genoeg klachten erover...Apple is enkel de eerst die onderuit gehaald wordt.... da's nu de remmende voorsprong waar men het weleens overheeft: je staat vooraan en het meest in de picture, dus zal men ook 't eerst bij jou/over jou gaan klagen....
Ja want een forum voor klachten is het beste beeld om te zien wat mensen er in het algemeen van vinden..
Asus levert prima 2 jaartjes... Nog nooit problemen mee gehad. en die adverteren dat trouwens ook netjes zo ;-).
Wat heeft de gedupeerde klant eraan, het geld gaat naar de overheid. Het zou een recht moeten zijn om je geld volledig, met rente terug te krijgen zonder tussen komst van een rechter.
Mee eens. Iedereen die heeft betaald en dus benadeeld zijn zouden gewoon gecompenseerd moeten worden. Apple houd toch alles bij dus dat moet makkelijk voor ze te achterhalen zijn
Dan krijg je de ene cent terug van de prijs van applecare die je bestaande rechten dupliceert (reparatie bij leeftijd van 12-24 maanden in de winkel waar het apparaat is aangeschaft) en de rest van de prijs is voor de stukken van Applecare die wel gewoon meerwaarde leveren -- leeftijd van 24-36 maanden (voor Macs), en dekking wereldwijd in iedere apple retail store en in iedere apple premium reseller.
Ik geloof dat je als klant nu zelf een civiele rechtszaak kan starten. Je bent dan aardig gesterkt door deze uitspraak. Of je kan het met meerdere klanten doen, dat doen ze veel in Amerika dacht ik.
Stel dat mijn Apple Macbook Air het nu naar 1,5 jaar begeeft. Geen gebruikersfout, gewoon een hardwarematig falen wat ook binnen het jaar gerepareerd zou zijn. Ik stel Apple op de hoogte van dit feit en vraag ze het product naar Europees geldende garantietermijnen te repareren. Zij doen dit niet en ik stel hen vervolgens schriftelijk in gebreke. Wat zijn mijn kansen in een zaak? Ik als thuiswonende student met wat rechtskennis en de wet en jurispudentie aan mijn kant tegenover een dergelijke gigant. Zijn er zaken van particulieren bekend die het alleen geprobeerd hebben?

Wat overigens wel leuk is, is dat een winkel je nooit kan verplichten je bon te tonen om aanspraak te maken op garantie en je ook niet kan dwingen een tegoedbon aan te nemen. Als je zulke dingen denkt mee te maken kan het slim zijn direct de relevantie wetsartikelen onder de neus van de verkoper te duwen. Mocht dat niet baten, op Internet kun je eenvoudig vinden hoe je een verkoper op de wettelijk juiste manier in gebreke stelt. Dat zal zeker bij kleine winkels, moeten werken. Eveneens dat veel webshops je direct doorverwijzen naar de fabrikant, je kunt ze wettelijk dwingen zelf voor een oplossing te zorgen. Lukt dat hen niet, kun je hen dagen voor bijvoorbeeld het plegen van wanprestatie.

[Reactie gewijzigd door Malarky op 27 december 2011 13:45]

Ik denk dat als je dreigt met een rechtzaak je je laptop wel binnen de wettelijke termijn gerepareerd zult krijgen. Wat hier gebeurde was het omgekeerde, ze verkochten de mensen garantie waar ze wettelijk gezien al recht op hadden.
Netjes oplossen is het eigenlijk al niet meer als je een brief moet schrijven naar het hoofdkantoor.

Dat kan natuurlijk liggen aan de ervaringen die de winkel met Apple heeft of aan de winkel, dat is namelijk onmogelijk om voor mij te beoordelen. Echter is het wel vreemd dat het vaak moeilijk was om garantie van Apple producten te krijgen. Na de verschillende Kassa uitzendingen schijnt het overigens wel beter te zijn geworden.

Apple care in ieder geval nooit aanschaffen tenzij ze je kunnen vertellen wat de meerwaarde is.
Je kunt het beste gewoon Apple Care aanschaffen, dat heb ik ook gedaan voor mn mac book pro. Het moederbord ging na 2 1/2 jaar kaduuk en iets eerder had ik al last van een ratelende fan en dat is allemaal, zowel moederbord als fan, kostenloos vervangen. Ik ben erg te spreken over deze service.

Apple Care moet je voor het verstrijken van de garantietermijn van 1 jaar aanschaffen het goedkoopste kun je dat online doen via ebay.

Het scheelt echt een hoop kopzorgen!
Het hele punt is nou dat Apple wettelijk verplicht is om de reparatie kosteloos uit te voeren zonder dat je Apple Care aanschaft!
Dat is dus niet waar, of op zn minst heel schimmig. Geen enkele fabrikant is daartoe verplicht. Daarom kun je beter de Apple Care erbij nemen, dat scheelt een hoop gedoe en ik ben geen jurist.

Vandaar dat ik er bewust voor kies om wat meer te betalen zodat je in elk geval weet waar je aan toe bent. De kostprijs heb ik er met een nieuwe fan en nieuw motherboard echt wel uit hoor.

Sowieso is zelf repareren van een laptop geen optie dus ik adviseer altijd iedereen om Apple Care aan te schaffen bij een Apple laptop. Ook in het tweedehands circuit betaalt de Apple Care zich terug omdat je meer geld kunt krijgen voor een tweedehands laptop met een onderhoudscontract zoals Apple Care.
Dus in dit artikel:

APPLE LICHT KOPERS OP MET VERKOPEN APPLECARE.

1 scroll lager, door Boksbeugel:

KOOP APPLECARE, HET IS DE BESTE KOOP DIE JE KAN DOEN

Sorry, maar _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Dat is een mening. :) Ik ken genoeg mensen die prima te spreken zijn over Applecare.

Ik zelf heb ook Applecare op sommige van m'n apperaten. Bijvoorbeeld op m'n Macbook pro, omdat 1 van de features van AppleCare is dat ie bij iedere Apple toko in het buitenland gerepareerd wordt. Dat is als je vaak reist best een boeiende feature. Daarnaast is het ding zakelijk aangeschaft, en dan heb je sowieso maar zeer beperkte garantie.
@Relief2009

Ik wel, ik had Apple Care nodig. Want het moederbord ging meer dan 2 jaar na aanschaf kapot en dan geeft het consumentenrecht _zeker_ geen thuis.

Begrijp niet dat mensen het niet begrijpen :/

[Reactie gewijzigd door boksbeugel op 27 december 2011 14:24]

Wees nou gewoon eerlijk en geef toe dat je bent opgelicht. Leuk wat je allemaal hebt, maar Apple Care had je niet nodig!
Ik heb Applecare zeker wel nodig als ik in het buitenland zit, het ding stuk gaat, en ik NU een reparatie nodig heb.

Bovendien, zoals ik al zei: het ding is zakelijk aangeschaft. Dan heb je sowieso geen enkel recht op de termijnen die consumentenrecht je geeft.

M'n AppleTV daarentegen is particulier aangeschaft, daar zit dan ook geen Applecare op, omdat dat niet nodig is.
Heb je überhaupt wel gelezen wat er in het artikel staat?
Volgens de EU regels heeft de fabrikant zich gewoon te houden aan 2 jaar fabriek garantie en dient hardware problemen die NIET door user error zijn ontstaan KOSTELOOS te repareren. Dat dit in de US niet zo is en ze hier weg komen met 1 jaar betekent niet dat het een grijs gebied is. Alles wat geïmporteerd wordt naar de EU en daar verkocht wordt via de fabriek / producent dient aan de 2 jaar regel te voldoen!
Met Apple Care heb je recht op 3 jaar totale garantie. Dus het is niet zo dat je niet extra's krijgt. Bovendien is het 2e jaar wettelijke garantie op zn minst nogal schimmig, je zult er veel moeite voor moeten doen bij reselllers enzo. Je wordt dan met het kluitje naar het riet gestuurd en krijgt allerhande vervelende vragen waarbij je bijvoorbeeld moet aantonen dat het een "productiefout" is.

Met Apple Care loop je hier nooit tegenaan, alles wordt kosteloos gerepareerd. Ik ben er zeer over te spreken.
Dus je wilt zeggen dat omdat de wettelijke verplichte garantie nauwelijks gegeven wordt (wat illegaal is op zich), je beter geld kan geven aan een quasi zelfde garantie? |:(

Ok, het is 3 jaar ipv. 2 jaar, wat voor sommige mensen net beter uitkomt. Maar in principe zou je enkel voor dat derde jaar moeten betalen aangezien je op de 2 eerste jaren gewoon wettelijk recht hebt.

Daarnaast moet jij niet aantonen of het een productiefout is, maar moeten zij aantonen dat het een user error is.
Daarnaast moet jij niet aantonen of het een productiefout is, maar moeten zij aantonen dat het een user error is.
niet waar, kijk maar eens bij mycom.nl: http://www.mycom.nl/Garantie.aspx
Na de fabrieksgarantie periode, maar binnen de gemiddelde gebruiksduur, dient u aan te kunnen dat het apparaat op een normale manier gebruikt is.
Wanneer de kosten voor reparatie niet in verhouding staan tot de vervangingswaarde, dan krijgt u een vervangend product. Na 3 reparaties binnen 6 maanden aan hetzelfde defect volgt er automatisch omruil.
Je kunt beter safe dan sorry zijn. Je zegt heel stellig dat zij het moeten aantonen en niet jij en kijk eens wat er in die garantie regeling staat?

Zou je niet beter ophouden met je hoofd tegen een muur aan te bonken? :P

En daarnaast heeft een extra jaar garantie zonder gedoe met aantonen of het een usererror is of niet gewoon waarde. Basta. Ik heb peace of mind en 500 euro verdiend met Apple Care!
Natuurlijk heeft Icare ook voordelen. Daar gaat het echter niet om: Icare is te duur en ze trekken de klanten een extra poot uit; daar gaat het om!

Dat jij en enkele andere het het geld waard vind, dat kan. Neemt niet weg dat Apple zeer in hun nopjes is met zulke trouwe en vrijgevige klanten. Dit, terwijl ze bewust de wettelijke bepalingen vaak aan hun laars lappen.

Slaap lekker :-)
Je moet niet vergeten dat Nederland de Europese richtlijn betreffende wettelijke garantie eigenlijk ruimer dan 2 jaar geïmplementeerd heeft in het Nederlands recht. Aangezien het om een richtlijn gaat zal de consument zich eerst op de Nederlandse wet kunnen beroepen. In mijn geval heb een product van Apple bij de Apple Online Store aageschaft, waardoor Apple zowel verkoper als fabrikant is. Stel dat mijn Samsung SSD het 3e jaar defect raakt, waar Samsung zelf 3 jaar garantie op geeft, dan kan ik Apple wel degelijk in gebreken stellen. De schijf die Apple mij levert beantwoordt niet aan de verwachtingen die Apple bij mij heeft geschapen met het verkopen van een kwaliteitsproduct. Als ze niet eens hun gebruikte onderdelen zolang werkend kunnen garanderen als de oorspronkelijke fabrikant dat wel doet schieten ze tekort.

Dat het met Apple Care direct kosteloos wordt gerepareerd mag ook wel voor het schandelijke bedrag van 249 euro. Als je eerst de consument warm maakt met een prachtig stevig kwaliteitsproduct, waar dan natuurlijk wel een prijskaartje aanhangt, maar vervolgens met een torenhoge garantieprijs aankomt (Toshiba en Asus bijvoorbeeld zijn vele malen goedkoper) klinkt dat niet erg overtuigend. Alsof de Apple producten ten opzichte van andere merken het bij bosje opgeven en de prijs daarom zo hoog moet zijn.

Nee wat mij betreft neemt een weldenkend mens uit principe al geen Apple Care, waarnaast het ook nog eens een keer wettelijke onzin is. Tenzij je heel graag de die verlengde telefonische technische ondersteuning wil. De eerste 90 dagen heel wat keren dat nummer gebeld, maar vrijwel geen 1 medewerker weet wat zinnigs over iets als Boot Camp te zeggen, sommigen hadden er zelfs nog nooit van gehoord.
Niet de EU regels, maar de italiaanse implementatie daarvan. De EU regels zijn slechts richtlijnen (nu ja, richtlijnen waaraan je als land verplicht moet voldoen. Maar dat maakt het nog niet rechtsgeldig).
Eer je aanspraak kan maken op een EU-regel moet je het wel heel bont maken...
Bij een leeftijd van apparatuur van 2.5 jaar wordt met applecare gerepareerd, en zonder mag je een nieuwe laptop aanschaffen. Ook onder europese wet. De wettelijke rechten die een consument heeft onder het conformiteitsbeginsel dupliceren maar heel beperkt de extra rechten onder Applecare.
Het is fijn voor Apple dat de Boksbeugel zo braaf luisterd naar wat Apple zegt en niet doorheeft dat hij al per wet standaard recht heeft op Apple Care...

Vooral blijven kopen! Apple is heel blij met je!
En ik ben heel blij met Apple, win-win :)

Waarom kopzorgen over de garantie van je laptop als je met Apple Care gewoon recht hebt op reparaties? Het werkt echt probleemloos. Je hoeft ook nooit te bewijzen dat het een fabrieksfout is ofzo, het wordt gewoon kosteloos gerepareerd. Onderdelen en arbeid.

Ik zie niet in waarom mensen die can of worms die consumentenrecht heet openen terwijl er voor een klein beetje geld een Apple Care contract kan worden afgesloten die je peace of mind geeft. Sommige mensen zoeken de problemen op denk ik wel eens. Penny-wise Pound foolish...
Dus jij betaalt meer geld voor niks, omdat je dan niet je recht hoeft te halen?

Dit is toch gewoon oplichting van Apple... en jij slikt het als zoete koek! Zo blij ben je dat je meer mag betalen. :?

Echt... ongelooflijk wat een Stockholm-complex...
Nee, dus, na 2 jaar heb je met Apple Care ook nog recht op reparatie. Dat is bij dat schimmige consumentenrecht zeker niet zo. Daarnaast hoef je niet aan te tonen dat het een productiefout is. Kapot = Kapot en met Apple care wordt het zonder mokken perfect gerepareerd. Ook kun je een product met Apple care onder gunstiger condities verkopen op de tweedehands markt omdat de koper weet dat er garantie op zit.

Ik vraag me af hoe dat werkt bij een tweedehands niet apple care artikel minder oud dan twee jaar. De meeste tweakers zullen er dan wel van uitgaan garantie te hebben op zon tweedehands artikel. Maar het is superschimmig allemaal. Apple Care haalt die schimmigheid weg en geeft dus peace of mind naast de andere hierboven al aangehaalde voordelen.

[Reactie gewijzigd door boksbeugel op 27 december 2011 14:12]

Ik vraag me af hoe dat werkt bij een tweedehands niet apple care artikel minder oud dan twee jaar. De meeste tweakers zullen er dan wel van uitgaan garantie te hebben op zon tweedehands artikel. Maar het is superschimmig allemaal. Apple Care haalt die schimmigheid weg en geeft dus peace of mind naast de andere hierboven al aangehaalde voordelen.
Ook op artikelen die je van iemand anders hebt gekocht geldt nog steeds de garantie. Zo schimmig is dat niet niet. Overigens, is het de fabrikant (Apple) die het schimmig maakt of niet? Apple (en andere fabrikanten) houden zulke regels bewust schimmig of misleiden consumenten, juist omdat ze liever garantie los verkopen.
Het zou uiteraard via de wet moeten werken, maar ik snap hem wel... hoe vaak heb jij dat recht op een normale en snelle manier zonder gezeik gehaald bij een bedrijf? Precies.
Het gaat erom dat je iets koopt waar je sowieso al recht op hebt. Je betaald er dus gewoon dubbel voor. Als je geld zat hebt prima, maar ik vind 't imho niet slim om je als consument zo te laten belazeren.
Hoezo? Na 2 jaar vervalt je schimmige standaard EU garantie sowieso, Apple Care gaat dus nog 1 jaar door, in totaal 3 jaar. zie hier:

http://www.apple.com/support/products/mac.html

Dus get your facts straight zou ik zeggen.

Al is het lastig om de feiten van het consumenten recht duidelijk te krijgen en misschien nog wel lastiger om aan te tonen dat het een productiefout is die onder dat consumenten recht valt.

Apple Care heb je er zo weer uit. Veel consumenten zoeken de problemen juist op door altijd voor het goedkoopste te gaan. Penny wise Pound foolish noem ik dat.
Het probleem is dat je betaalt voor de periode van 1 tot 3 jaar, maar de periode 1 tot 2 jaar zou je niet voor moeten betalen omdat die wettelijk al geregeld is.

Gezien jij het leuk vindt om Engelse quotes te gebruiken, heb ik er ook 1 :)
" t's a free ride when you've already paid"
Ja, maar die wettelijke regeling is op zn minst onduidelijk, heb jij daar al eens gebruik van gemaakt?

Dan nog, in het cruciale 3e jaar ging mn mobo kapot. Wetgeving had mij 500 euro gekost. Apple care leverde 750-250 euro op.

Kun jij mij praktijkvoorbeelden geven van je wettelijk geregelde consumenten recht? Ik vertrouw dat voor geen meter namelijk. Better safe than sorry :)
Voor elke Apple iCare gebruiker die er gebruik van maakt, zijn er tien die dat niet nodig heeft; Kassa!
Behalve dat AppleCare een veel grotere dekking geeft dan het conformiteitsbeginsel. Met het conformiteitsbeginsel aan de hand kun je bij de winkel waar je het apparaat hebt aangeschaft claimen. Als deze nog bestaat en niet failliet is. Met Applecare kun je claimen bij Apple en al zijn vertegenwoordigers wereldwijd. Dat is een aanmerkelijk verschil.
Neemt niet weg dat Apple het in de markt zet als dé garantie en in de meeste gevallen alle medewerking weigert als je géén AppleCare hebt. Dat is niet omdat het schimmig is, maar uit onwil. Het is een aanvulling op je gewone garantie. Als je dan doet alsof iemand die dat pakket niet neemt geen rechten heeft ben je gewoon fout bezig als bedrijf.

Als ze eerlijk en transparant willen zijn noemen ze het beestje bij de naam en is het 1 jaar extra garantie, bovenop de reguliere 2 jaar, met daarnaast garantie op gebreken die niet aantoonbaar bij het product liggen.
Toevallig recent bij de MM gezien, koop je een zekerheidsplan, heb je ook je dekking bij vochtschade e.d. als je die wilt hebben. Daarnaast je gebruikelijke garantie. Zelfde idee, maar wordt toch heel anders in de markt gezet, nietwaar?

De MyCom hier in de buurt geeft gewoon 3 jaar garantie op alle notebooks, ik hoop dat meer zaken dat ook (gaan) doen. Ik denk dat dit soort bedrijven dan vanzelf wel erachter komen wat de consument wil.

@Boksbeugel: ik ben prima geinformeerd. Ik vind het geen probleem dat ná de initiële garantietermijn de klant een reëel stuk van de reparatiekosten draagt (hoewel ik het met je eens ben dat de term garantie dan niet helemaal correct is voor het derde jaar, meer tegemoet komen aan de richtlijnen die vaak gehanteerd worden dat de termijn die je er gebruik van hebt gemaakt van de economische levensduur af wordt gehaald en als percentage van de reparatiekosten geld). Het zijn die eerste jaren die de crux vormen in bovenstaande discussie, niet het laatste.

Als bij mijn laptop in het tweede jaar mijn mobo kapot was geweest was dat 0 euro geweest, bij jou 250 euro, en bij iemand die hem bij een Apple reseller had gekocht zonder AppleCare was het maar zeer de vraag geweest of het 0 euro was geweest, en hoeveel moeite het had gekost om het niet zelf te hoeven betalen. Dat is de kern van het probleem. Mijn vrienden en collega's hebben helaas niet de goede ervaringen van DCBJ (zie onder). Als mijn toetsenbord het in het derde jaar begeeft kost het pakweg 75 euro, bij jou 250 euro. Het loont zich pas bij een erg dure reparatie (mobo, scherm) in het derde jaar, en niet bij een reparatie in het tweede jaar.

Een bedrijf hoort gewoon goede garantie te verlenen, voor mij is dat het maken of breken van de betrouwbaarheid van een merk. Mijn Canon digitale camera van op dat moment 5 jaar oud (en het betrof gewoon een goede compactcamera, geen professionele apparatuur) werd gewoon kosteloos gerepareerd toen die het begaf (ik heb wel de verzendkosten voor het opsturen betaald). Doet het nu nog steeds prima, en dat is alweer 3 jaar geleden. Volgende keer overweeg ik zeer zeker een camera van dat merk (sterker nog, een tijd geleden voor mijn pa een nieuwe gezocht en bij de keuze tussen twee gelijkwaardige toestellen toch voor de Canon gegaan...).

@ boksbeugel: ik ben erg blij voor je dat je met jouw kapotte mobo geld bespaard hebt door daar tevoren 250 euro in te steken. Mijn Vaio is nu 3,5 jaar oud, doet het prima, is nooit kapot geweest en heeft mij dus 0 euro gekost vanaf de aanschaf. Maakt dat het de betere optie? Nee, want beide zijn incidenten. Tegenover jou staan waarschijnlijk een hoop mensen die behoorlijk wat geld hebben gestoken in iets dat ze niet nodig hebben gehad, of maar voor een fractie van het bedrag. Dat heet een verzekering, en is niet iets dat je moet verwarren met garantie.

[Reactie gewijzigd door Masterlans op 27 december 2011 16:54]

@Masterlans

Ik heb geen ervaring met onwil van Apple, omdat ik Apple Care aangeschaft heb. De service die ik daarmee ervaren heb is subliem; ik ben er oprecht zeer tevreden over en heb veel geld bespaard.

Bij mycom moet je na 2 jaar (bij een laptop, soms eerder!) reparatiekosten gaan betalen zie tabelletje hier:

http://www.mycom.nl/Garantie.aspx

Dus bij Mycom had ik voor mn defecte mobo (750 euro) in jaar 3, 500 euro moeten betalen! Voor Apple Care was ik slechts 250 euro kwijt. En die 250 euro was volgens mij nog minder omdat ik het op ebay kocht.

Zie je nu dat Apple Care ook hier weer toegevoegde waarde heeft op de eigenlijk best wel goede (ahum) garantie van Mycom?

Dit soort nuances ontgaan vrijwel iedereen, wat zijn de consumenten toch allemaal slecht geinformeerd!

@masterlans

1e jaar is ook volledig gedekt door Apple, alleen een harddisk kapot in het 2 jaar is gedekt door mycom en niet door standaard Apple garantie.

pak je de eerste 3 jaar mycom garantie en vergelijk je dat met 3 jaar Apple Care dan nog komt Apple er beter uit omdat je bij mycom in het 3e jaar voor elke reparatie 66% van de kosten moet aftikken.

Echt dat Apple Care wordt door de meesten hier grof onderschat, net zoals je zelf ook moet hebben toegeven dat je de 3 jaar garantie van mycom overschatte. :)

@masterlans

Fijn dat je vaio het nog steeds doet! natuurlijk is dat te prefereren boven het inroepen van garantie! Het is mooi als het kosteloos en vlot gerepareerd wordt maar beter is natuurlijk altijd nog voorkomen ipv genezen.

Ook al was ik zeer tevreden over de uitvoering van de mobo reparatie onder Apple Care je bent je computer toch een paar dagen kwijt.

Van te voren weet je natuurlijk nooit of je het garantierecht gaat uitoefenen.

Over het algemeen adviseer ik echter mensen wel Apple Care af te sluiten zeker voor laptops.

[Reactie gewijzigd door boksbeugel op 27 december 2011 17:12]

Waarom is dat nodig, ik kan zo snel de link niet vinden, maar volgens mij is het gewoon in Nederland zo dat je de verwachte levensduur garantie hebt.

De link naar hoe lang de verwachte levensduur is kan ik zo snel niet vinden, bij notebooks was dat geloof ik 5 jaar (of 4). Dit staat ergens op consuwijzer.

Extra garantie is eignelijk nooit nodig, behalve om geen lastige zaken met de winkel te hebben. Maar het recht op garantie heb je meestal toch.
Als je in de reaktie van mij boven je kijkt zie je dat het niet zo is. Sla de garantieregeling van Mycom er maar op na, dat is een implementatie van het garantiegebeuren waar zoveel onduidelijkheid over is.

http://www.mycom.nl/Garantie.aspx

Daar zie je dat de verwachtte levensduur van een laptop door mycom op 3 jaar wordt geschat. De fabrieksgarantie van een laptop is maximaal 2 jaar. Je zit dus met een hiaat van 1 jaar. De mycom regeling is dat reparaties in dat derde jaar voor 66% voor rekening van de consument komen.

Mijn situatie: macbook pro, vervangend mobo reparatie in 3e jaar; totale kosten 750 euro.

mycom: 500 euro aftikken graag.
apple: 250 euro Apple Care, en als er weer een probleem is repareren wij dat kosteloos waar u bij mycom weer 66% van de reparatiekosten moet aftikken!

Duidelijker kan ik het niet zeggen jongens! :)

[Reactie gewijzigd door boksbeugel op 27 december 2011 16:21]

Maar als het moederbord binnen twee jaar kapot was gegaan:
mycom.... helemaal niks
apple: 250 euro aftikken graag...
Hoezo? Na 2 jaar vervalt je schimmige standaard EU garantie sowieso, Apple Care gaat dus nog 1 jaar door, in totaal 3 jaar. zie hier:

http://www.apple.com/support/products/mac.html

Dus get your facts straight zou ik zeggen.
Dus je betaald je blauw voor 1 jaar extra.
Het BW (burgelijk wetboek) is gewoon duidelijk hoor. Hebben we niets vaags uit de EUSSR voor nodig.
[...]


Dus je betaald je blauw voor 1 jaar extra.
Het BW (burgelijk wetboek) is gewoon duidelijk hoor. Hebben we niets vaags uit de EUSSR voor nodig.
Nee, is goedkoper dan meebetalen aan de reparatie. Zie reakties elders.
Gaan apple producten dan zo vaak kapot dat die 16 tot 25% extra kosten voor elk apparaat nodig zijn?
Uiteindelijk is applecare een sorry verzekering, een verzekering voor rechtsbijstand en voor een gerust gevoel. Echter als die honderden euro's werkelijk zo vaak goed besteed zijn als sommigen hier melden, stel ik vragen bij de kwaliteit van apple producten.
Fly-guy: flauw, alles gaat stuk. Ik vertel je toch niks nieuws dat in Apple computers dezelfde intel en nvidia/ati shizzle zit als in andere laptops? Zeker de nvidia gpu's zijn berucht.
Sorry jongen. Vaak gaan dingen niet stuk en heb je voor noppes 250 euro "afgetikt".
Jij hebt er toevallig profijt van gehad, tien anderen niet. Met zijn elven hebben jullie 2750 euro "afgetikt". Zo moet je kijken, en niet alleen naar je eigen, beperkte omgeving.
Waarom kopzorgen over de garantie van je laptop als je met Apple Care gewoon recht hebt op reparaties?
Omdat je dus veel extra geld betaalt voor iets waar je al recht op hebt, duh... het jammere is dat er een hoop consumenten zijn die zich liever dom houden en als een schaapje dat geld betalen.
Nee dus, zie verder mijn reaktie op TERW_DAN die maakt ongeveer dezelfde inschattingsfout.
Ik zie niet in waarom mensen die can of worms die consumentenrecht heet openen terwijl er voor een klein beetje geld een Apple Care contract kan worden afgesloten die je peace of mind geeft. Sommige mensen zoeken de problemen op denk ik wel eens. Penny-wise Pound foolish...
Ff bij een reseller gekeken, maar "AppleCare voor 15 of 17 inch MacBook Pro +¤ 349,00" is niet "een klein beetje geld". Da's bijna 16% van het aankoopbedrag.

Kijk je naar een 'Air' dan is het nóg meer... 26% van de aanschafprijs.
AppleCare voor MacBook Air, MacBook of 13 inch MacBook Pro +¤ 249,00

Je zou haast met je mac gaan voetballen als je na 2,5 jaar nog geen gebruik gemaakt hebt van je Apple care voor dat geld ;)

En écht goedkoop zijn die dingen niet, dus had je toch iets meer mogen verwachten van Apple wat garantie betreft. (zoals WD/Seagate, gewoon 3-5 jaar garantie)

Edit: Zoeken naar de knop "garantie" is nutteloos gebleken. De reseller geeft (per product) aan dat er 1 jaar (of minder) garantie op zit. Dus ook deze NL-reseller gaat de fout in.

[Reactie gewijzigd door LooneyTunes op 27 december 2011 14:51]

Kijk het is simpel. Kun je zelf een mobo repareren in je macbook? Neen, dat gaat je niet lukken.

Ik had na 2 jaar (dus na die fantastische en officieel geldende europese garantie regeling :D) een mobo malfunction. Daar had ik dus 750 euro reparatiekosten voor kunnen aftikken. Dus pak je dan 500 euro winst.

Daarnaast heb ik de andere voordelen al uitvoerig toegelicht in de reacties hierzo, dus daar begin ik maar even niet over.
Kijk het is simpel. Kun je zelf een mobo repareren in je macbook? Neen, dat gaat je niet lukken.
Lukt je ook niet met een willekeurig Asus bord of harde schijf. Of ga jij alle SMD-componenten doormeten?
Ik had na 2 jaar (dus na die fantastische en officieel geldende europese garantie regeling :D) een mobo malfunction. Daar had ik dus 750 euro reparatiekosten voor kunnen aftikken. Dus pak je dan 500 euro winst.
Nee dus. Je mag (en de wet doet dat ook) er van uit gaan dat een moederbord langer mee gaat dan 2 jaar. Dus valt de reparatie gedeeltelijk onder garantie. Dus hadden de kosten verdeeld moeten worden tussen de verkoper en de koper.

Jáááren geleden een Bosch wasmachine, van (toen) 8 jaar oud, de trommel laten vervangen (lekkage op een las). Ik hoefde alleen maar de trommel te betalen. Bosch nam de arbeidstijd/ kosten voor zijn rekening. Zo hoort het.

[Reactie gewijzigd door LooneyTunes op 27 december 2011 15:30]

Zie de Mycom regeling hierboven.

Komt er op neer dat ik met de gratis mycom regeling uiteindelijk 2x zoveel geld was kwijtgeweest aan een mobo transplant in jaar 3. Apple Care deed het dus goedkoper en je wordt als een normale klant behandeld door het Apple Care Centrum.

Apple Care:
250 euro
reparatie mobo door erkend Apple Service Centre: gratis

Mycom:
0 euro garantie kosten
reparatie mobo door erkend Apple Service Centre: 66% van 750 euro = 500 euro

verschil: 250 euro, Apple Care is 250 euro goedkoper en ondersteund ook nog eventueel extra problemen. Bij mycom blijf je je scheelbetalen aan reparaties er iets niet werkt in jaar 3. Zo hoort het niet.
Sterker nog, als Mycom de wet daadwerkelijk honderd procent zou implementeren dan zouden ze tussen 12 en 24 maanden ook gewoon 1/3 bijdrage kunnen vragen in de kosten. Dat ze tot de volledige 2 jaar 100% dekken is al een gunst. Dat hoeft in Nederland niet (en in veel andere landen zoals Duitsland is 2 jaar met 100% de regel en houdt het na 2 jaar gewoon op).

[Reactie gewijzigd door Jasper Janssen op 28 december 2011 13:03]

26% van de aanschafprijs betalen voor een jaartje extra garantie? Bizar.

Ik snap sowieso nooit dat mensen in dat soort extra garantieregelingen tuinen. Je kunt toch op je klompen aanvoelen dat dat uiteindelijk alleen maar geld kost? Waarom denk je dat ze zo happig zijn om je die zooi aan te smeren?

Maar goed, het is net als met een gokmachine. Iedereen weet dat een doorsnee snackbar zo'n beetje draait (draaide) op de omzet van de gokmachines, maar toch zijn er altijd weer mensen die er geld in gooien. Het enige verhaal waar je ze dan over hoort is dat ze die ene keer (uit honderd pogingen) een keer 25 euro wonnen.
Het is dus alleen echt prijzig als je computer het na 3 jaar nog volledig doet. Dit is met mijn Macbook pro nu net het geval, dus ja die 250 Euro is voor mij weggegooid geld geweest. Maar als ik ook maar iets zou hebben gehad afgelopen jaar, dan haal je die kosten er vrij snel weer uit. Het is in dat 3e jaar dan ook meer een verzekering dan een garantie.
" Ik zie niet in waarom mensen die can of worms die consumentenrecht heet openen terwijl er voor een klein beetje geld een Apple Care contract kan worden afgesloten die je peace of mind geeft. "

Omdat je hier eigenlijk helemaal niet hoeft voor te betalen.
Applecare biedt wat aanvullende features waar je niet standaard recht op hebt. Bovendien geld voor bedrijven weer een ander verhaal.
Een bedrijf neemt de kosten gewoon zelf. Kosten die je zelf kunt dragen heeft geen enkel nut om je voor te verzekeren. Op de lange termijn ben je dan altijd meer geld kwijt.

Maar mocht je je willen verzekeren dan neemt een bedrijf een elektronica verzekering. Dan zijn gewoon alle apparaten verzekerd en tegen een veel gunstiger tarief dan als je elk apparaat vie tich tussenpersonen bij een winkel of leverancier gaat verzekeren.
ik kan zat bedrijven, groot en klein, die applecare hebben genomen. Alleen sluiten die een grotere koepel overeenkomst af met Apple, en niet per device. (google heeft zo'n deal bijvoorbeeld, dat is de grootste corporate/enterprise klant van Apple)
Nee hoor. Apple care geeft 3 jaar. De wet 2 jaar + gedeeltelijk vergoeding naar rato van de economische levensduur. Bij een notebook is dat (hoe onbegrijpelijk ook), slechts 3 jaar.

Dus een na 2,5 jaar kapotte logic board geeft je recht op een gedeeltelijke vergoeding van de reparatie. Ik denk dat je dan wel een groot gedeelte zelf moet betalen, aangezien er slechts nog maar 6 maanden levensduur is en de eerder 30 maanden heeft het wel goed gewerkt. Voor wasmachines (levensduur a 8 jaar) is dit natuurlijk anders.

btw: ik zou een mediamarkt extra garantie/verzekering erbij afsluiten, dekt meer (oa waterschade etc) en kost minder dan een applecarepakket.

[Reactie gewijzigd door Gosat op 27 december 2011 14:38]

Bah wat is het toch een schimmig ding dat consumenten recht volgens de wet. Dit is alleen maar weer een extra reden om voor helderheid en Apple Care te kiezen.

Ook in jaar 3 krijg je alle kosten vergoed. Heb het dit jaar aan den lijve ondervonden met een macbook pro eind 2008 die onder Apple Care kosteloos een moederbord vervanging is ondergaan.

En geen gezeur gehad met aantonen dat het een productiefout is enzo. Supertevreden over.
Mag ook wel, ze verdienen dik aan dit soort "service" contracten. Jij hebt er toevallig baat bij, genoeg anderen niet die dus geen aanspraak maken op de "care". Dat is het grote manco uit jouw betoog; je kijkt alleen vanuit jouwe bril. Apple niet, die denkt in grote getallen en grote massa's. Die Icare vergoeding dekt ruimschoots de kosten die ze eraan kwijt zijn, het is gewoon een ordinaire winstpoot.

Enne, wetgeving is helemaal niet zo schimmig. Er is maar 1 geldig wetsartikel, voor alle Nederlanders ipv. een duizendtal "fabrieks"garantie en winkel-voorwaarden die ALLEMAAL ondergeschikt zijn aan de wet.

Scherm ermee bij een geschil, de wet en vele winkeliers zullen dan al ras hun "huisregeltjes" inslikken. Zo simpel is het.
Die Icare vergoeding dekt ruimschoots de kosten die ze eraan kwijt zijn, het is gewoon een ordinaire winstpoot.
Natuurlijk! Dat is bij ieder bedrijf zo, en iedere verzekering. geen enkel bedrijf bestaat er om er niet beter van te worden onder aan de streep.

Ik heb baat bij een Applecare contract, maar verreweg de meeste consumenten wellicht niet. Ieder moet 't lekker voor zich uitzoeken.
Enne, wetgeving is helemaal niet zo schimmig.
Nou, lees die wet nog maar eens goed door dan, want zo helder als jij ons wil doen geloven is die helemaal niet. Er zitten nogal wat variabelen in verwerkt, die het geheel wat bewerkelijker maken voor de consument.
Ehm, sorry. Het gaat gewoon om een produkt wat je koopt, waar je gewoon een bepaalde service bij behoort te krijgen die ook nog eens wettelijk is vast gelegd.

Wat ze doen is de pot dubbel uitmelken met hun "service produkt" bovenop een produkt, waarvoor je al bepaalde rechten hebt. Dit is geen verzekeringsbedrijf, toch? Dit is een bedrijf, die produkten verkoopt, fysieke produkten.

Als ze niet de service kunnen verlenen op hun produkt, vragen ze gewoon te weinig geld.
Verhoog de verkoopprijs, hou je aan de wettelijk garanties en schap die icare onzin. Je kan het ook als koppelverkoop zien bij wijze van.

Je snapt duidelijk niet waar ik op doel. Nogmaals, dit is geen verzekerings bedrijf!
Die verkoopt? ehh , ja, uitsluitend verzekeringen.

Als een bedrijf fatsoenlijke service verleend, zijn al die icare/service contracten voor de consument helemaal niet nodig. Het is de "goedkope" houding van deze bedrijven dat er wettelijk dingen zijn vastgelegt. En zelfs dan lappen ze die regels aan de laars en/of geven misleidende info aan hun klaten. En dat zou je niet moeten willen, op zijn minst zou je eerlijke info mogen verwachten.

De wet is vrij duidelijk over de eerste twee jr. Dat is duidelijk. Precies, voor het gemak koop jij je verantwoordelijkheid af. Daar wil jij iig grof voor betalen, want je kan lullen als brugman; dit soort garanties zijn duur en staan niet in verhouding met de gemaakte kosten.
Ach, zolang ze jou maar zonder gezeur helpen, nietwaar ?
Dit is dus precies waarvoor Apple de boete heeft gekregen.
Stel dat mijn Apple Macbook Air het nu naar 1,5 jaar begeeft. Geen gebruikersfout, gewoon een hardwarematig falen wat ook binnen het jaar gerepareerd zou zijn. Ik stel Apple op de hoogte van dit feit en vraag ze het product naar Europees geldende garantietermijnen te repareren. Zij doen dit niet en ik stel hen vervolgens schriftelijk in gebreke. Wat zijn mijn kansen in een zaak? Ik als thuiswonende student met wat rechtskennis en de wet en jurispudentie aan mijn kant tegenover een dergelijke gigant. Zijn er zaken van particulieren bekend die het alleen geprobeerd hebben?
Je kansen zouden vrij hoog moeten zijn, de vraag is of je adem lang genoeg is(of je buidel diep genoeg) om een meerjarig traject in te gaan om je recht te krijgen...
Ik zou wel tevoren al laten weten dat je van plan bent om de door jou gemaakt kosten op hen te verhalen.
Je kunt eventueel ook nog laten doorschemeren dat je bij een uitspraak in jouw voordeel daar goed de publiciteit mee te zoeken. Maakt het voor anderen die met dat probleem zitten beduidend makkelijker om naar eerdere uitspraken te verwijzen...
Link naar de relevante wetsartikelen dan aub. ?

Want ondanks dat de bron zeer betrouwbaar lijkt staat er bijvoorbeeld ook dat ik de klant niet door mag verwijzen naar de fabrikant terwijl dat uiteraard wel mag.

Als de klant hier echter niet mee akkoord gaat zal je het inderdaad wel zelf verder op moeten lossen, maar niet mogen doorverwijzen is natuurlijk onzin.
Overigens zijn er winkels in Nld waar je gewoon wel 2 jaar garantie op Apple producten krijgt, zoals bijvoorbeeld MediaMarkt. Daarnaast heb ik begrepen dat Mycom zelfs 3 jaar garantie biedt zonder meerprijs.
Overigens zijn er winkels in Nld waar je gewoon wel 2 jaar garantie op Apple producten krijgt, zoals bijvoorbeeld MediaMarkt. Daarnaast heb ik begrepen dat Mycom zelfs 3 jaar garantie biedt zonder meerprijs.
Bij Apple zelf (online shop op apple.com dus) ook hoor.
Bij MediaMarkt krijg je maar 3 maanden garantie op je accu, want dat is een accesoire. Heeft me 120 euro gekost.
Geldt dat ook voor een accu die ingebouwd zit en niet door de gebruiker, zonder dat de garantie vervalt, te verwijderen is? Bijvoorbeeld bij een Macbook of een iPod.
Yep, de accu zat in een MacBook toen ik deze kocht.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 27 december 2011 16:41]

Maar de MacBook heeft een verwijderbare accu. Moderne Apple designs niet.

Overigens hebben accessoires precies dezelfde regels als het hoofdapparaat -- alleen stelt MediaMarkt dus dat de te verwachten levensduur van een accu 3 maanden is. Dat is stupide, en slaat nergens op, maar dit is wat ze doen en dat is wat je in je rechtzaak zal moeten aannemelijk maken.

Overigens: De eerste 6 maanden ligt de bewijslast bij de verkoper.

[Reactie gewijzigd door Jasper Janssen op 27 december 2011 18:48]

Als je toch over de mediamarkt begint. De levensduur van een product is bij hen wel vastgesteld. Raar alleen dat dit een directe relatie heeft met het aankoopbedrag.
elke ¤100,-- meer is een jaar erbij zeg maar. Alsof je met een grote goedkope tv minder lang doet dan met een kleine dure, of andersom.
https://service.mediamark...3449e786cc4abdc8f3c456000
1 2 3 ... 7