Hoofdcategorieën
Device Settings

Canonical geeft Ubuntu 11.10 vrij

Door Dimitri Reijerman, donderdag 13 oktober 2011 19:51
Submitter: Haranaka, views: 42.375

Canonical heeft de final van Ubuntu 11.10 vrijgegeven. Versie 11.10, die codenaam Oneiric Ocelot draagt, heeft een verbeterde Unity-interface en enkele nieuwe applicaties. Ook zijn er ARM-uitvoeringen, zowel voor de desktop als voor servers.

De Unity-interface, die in versie 11.04 werd geïntroduceerd, is volgens Canonical in Ubuntu 11.10 gebruiksvriendelijker geworden. Er is zowel een 2d- als een 3d-uitvoering van Unity beschikbaar, waarbij laatstgenoemde gebruik maakt van gpu-versnelling. Canonical heeft in Unity, dat is gebaseerd op Gnome 3, ook enkele cosmetische aanpassingen doorgevoerd, evenals het stroomlijnen van de menustructuur. Gnome 2 is niet meer opgenomen in deze versie.

Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot - Unity-gui Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot - Unity-gui Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot - Unity-gui

In plaats van Evolution is Ubuntu 11.10 uitgerust met de e-mailclient Mozilla Thunderbird. Ook Firefox 7 is aanwezig. Geheel nieuw in Ubuntu is de backuptool Déjà Dup. Canonical heeft daarnaast het Software Center flink verbouwd en naar eigen zeggen gebruiksvriendelijker gemaakt.

Ubuntu 11.10 ondersteunt multiarch, waardoor op een 64bit-uitvoering van het OS probleemloos 32bit-software geïnstalleerd kan worden. Daarnaast heeft Canonical enkele experimentele ARM-uitvoeringen uitgebracht, evenals een Server-editie met een aantal nieuwe tools voor cloud computing.

Inmiddels is Canonical begonnen met het opstellen van de plannen voor Ubuntu 12.04. Deze Long Term Support-release moet in april 2012 uitkomen en zal drie jaar ondersteund worden. Ubuntu 12.04 heeft alvast codenaam Precise Pangolin gekregen.

Volgende 00:24 Tweede Kamer wil 'ict-brandweer'
Vorige 16:20 Netcraft: het web telt meer dan een half miljard sites
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  5  »

Mooi alleen jammer dat veel van de updates geen impact hebben op mijn xubunutu

wees blij; want ubuntu zelf is een drama na mijn upgrade, dus ik denk er heel erg over na om naar xubuntu te gaan

Nooit upgraden. Altijd opnieuw installeren. Updaten werkt voor geen kut met ubuntu in mijn ervaring. Ja, het werkt wel. Maar altijd gedonder.

heh?
Ubuntu (net als debian), is in het algemeen probleemloos te upgraden, zelfs EOL(end of life zoals de 7.04) releases, ook al moet je dan je apt.sources aanpassen (archive.ubuntu.com), bij zelf gecompilede software zal je soms door "missing dependencies" opnieuw moeten compileren, maar in 99,5% vd gevallen is het geen probleem, (heb hier een 11.10 ge-upgraded van 11.04 en die weer van 10.10 <- 10.04 <- 9.10 <- 9.04 ).
Kijk alleen uit als je de nvidia drivers bij downloads.nvidia hebt gehaald, daar is tegenwoordig een ppa repo voor. (had een cuda driver draaien voor blender.. en moest opniew de driver installeren, met modprobe hoef je niet te rebooten, maar tis wel makkelijker met een reboot (moet je toch om de nieuwe kernel te installeren) )
Ik ben d'r iig blij mee (ook al heb ik thuis nog een 10.10 draaien vanwege gnome2, vindt de interface voor thuisgebruik wel lekkerder werken )

(update :)
hier de nvidia repo instructies
sudo apt-add-repository ppa:ubuntu-x-swat/x-updates
sudo apt-get update
sudo apt-get install nvidia-current

[Reactie gewijzigd door zeduude op vrijdag 14 oktober 2011 08:30]


Je snapt dat je het beeld dat Linux alleen iets is voor nerds en niets voor 'normale' gebruikers hiermee bevestigt? :)

Wanneer je als gewone gebruiker na alle lovende verhalen over de gebruiksvriendelijkheid van Ubuntu in de computerbladen over gaat en je loopt bij de eerste update tegen dit soort problemen aan, dan heeft Windows er weer voor jaren een trouwe aanhanger bij.

Windows is uiteraard ook niet zonder problemen (afhankelijk van je gebruik zal je met Windows zelfs tegen meer problemen aanlopen). Veel van die problemen zijn echter 'vertrouwd' in de zin dat de meeste gebruikers inmiddels weten hoe die weer op te lossen zijn. Verder zijn veel problemen in Windows relatief makkelijk op te lossen door een iets gevorderde gebruiker of een handige buurjongen/ familielid/ collega. De kans dat je een handige buurjongen/ familielid/ collega hebt die weet hoe je een probleem in Linux op kunt lossen is behoorlijk klein.

Windows upgraden van XP -> Vista->W7 is ueberhaupt niet mogelijk (met behoud van geinstalleerde programma's), dus wat dat betreft is het bij Ubuntu inderdaad moeilijker.

Zoals farlane hierboven ook aandraagt is upgraden bij Windows helemaal niet fatsoenlijk mogelijk!

De problemen die zeduude hierboven aandraagt zijn omdat hij zelf wat custom zaken heeft toegevoegd, de 'normale' gebruiker waar jij over spreekt zal dat niet doen en zal dus ook geen problemen hebben bij het upgraden van het OS. Verder overigens zelf ook nooit problemen gehad bij het upgraden van Debian en Ubuntu distributies.

Je hebt wel gelijk wat betreft het vinden van hulp in de naaste omgeving bij problemen met Linux, maar ik vermoed wel dat de hulp online hiervoor veel beter is dan bij Windows problemen.

Ik snap wat je beloeld, maar voor een 'normale gebruiker' zal het in de meeste gevallen (d'r zullen d'r altijd wel een aantal gevallen zijn waar t niet zo is) dus meevallen,

een normale gebuiker zal de drivers van ubuntu gebruiken, en niet zelf "wget http://urldownloadtarbal -> tar xvfz xxx.tar.gz ./cd xxx ./configure && make && make install" doen.

M'n moeder draait ubuntu en heeft al meerdere dist-upgrades doorgelopen, de update-manager popt vanzelf open, en 2x per jaar is er een balkje die aangeeftdat er een nieuwe versie van ubuntu is... en nee ze is geen power user... (d'r problemen waren vooral installatie van silverlight omdat d'r sites waren die t nodig vonden... mono zuigt, maar t werkt wel.. ).
Sinds ze over is op ubuntu, zijn de telefoongesprekken een stuk minder technisch, op z'n hoogst een naam van bepaalde software om bijv video bewekingen mee te doen...
En ze heeft iig geen problemen meer met virussen verstuurd per mail, drivers die niet werken, blauwe schermen etc etc...

[Reactie gewijzigd door zeduude op vrijdag 14 oktober 2011 10:08]



Gast?

ja dat doet ze wel.... met een dv cam en bijv openshot is t niet zo moeilijk :
http://www.youtube.com/watch?v=CqbLeg6E-BU
zelfs voor thuisgebruik ja....

sry voor de verwarring idd tis moonlight, mono is t projekt voor c#..

Helemaal mee eens.
Heb al verschillende linuxen gedraaid, en zo lang ik tijd om te tweaken heb gaat het goed. Heb trouwens ook nog nooit een systeem direct na de update werkend gezien. Iedere nieuwe kernel bij mij resulteerde in een dode pc.
Maar bij gebrek aan tijd, val ik terug naar win32. Problemmen op deze platform zijn meestal al bekend en oplossingen staan al klaar op net. Niet dat het voor linux minder info is, maar het is altijd opnieuw uit te zoeken wat er aan de hand is.

En ik ben geen Windows liefhebber. Het is gewoon op sommigen momenten wat praktischer. IMHO

Jeemig, wat voor exotisch platform moet jij dan wel hebben.
Heb al sinds jaar en dag diverse Laptops, Desktops en nu ook netbooks op Ubuntu, en nooit een centje pijn.
Het enige dat in het begin nogal lastig was waren de drivers voor broadcom wireless chipsets etc. maar dat is al enige tijd een non issue.
Eén van de laptops een Acer 9502 heeft een X700 van ATI, deze werkt feilloos met de opensource drivers, dit is de enige laptop waarbij de speciale knoppen voor email etc en de mediaspeler knoppen niet werken. Volume is wel weer functioneel.
Zelfs m'n Zortac met nvidia chipset werkt als een tierelier.
Ik weet dat enkele TVtuner/webcam combinaties niet werken. Ofwel de webcam doet het of de tv tuner. Maar dat is niet zo'n ramp vindt ik.
Alle platformen konden tot nu toe perfect geupgrade worden.

En dat noem je probleemloos? :D ;)

Over de GUI: Vormgeving voelt ondanks de 3D uitvoering van Unity gedateerd.

Multiarch is een welkome verbetering. Toch ben ik benieuwd of er geen performance verschil zit tussen 32 bit en 64 bit. Had gisteren een apps die effe hing, maar misschien was dat tijdelijk.

Hetzelfde geldt voor windows, heb ik vaker gelezen. De term upgraden kan hier ook betekenen dat ze een nieuwere versie gebruiken.

Ook hier een slechte upgrade, blijft hangen in boot met vage foutmeldingen. Ik heb geen zin meer in dat gezeik, nu ook de laatste Ubu PC (laptop) overgezet op Mint. Heerlijk, dat is toch wel een stuk gepolijster EN draait lekker Gnome 2.32

Zolang er geen fatsoenlijke RadeonHD drivers geleverd worden laat ik Linux links liggen. Vind het niet erg om een beetje te knutselen, maar zaken als hardwarematige playback van MKV files moeten out-of-the-box werken.

Dit is ook écht de enige reden waarom ik Ubuntu niet als standaard OS gebruik; de rest werkt allemaal perfect (en vele malen sneller dan Windows 7).

Je kan ook gewoon over stappen op Nvidia... kun je alle distro's proberen ;)

offtopic:
Ik wilde zeggen: dat is de enige reden dat ik Radeon links laat liggen, maar ik heb begrepen dat Radeon onder Linux tegenwoordig wel goed te doen is.

Ten eerste gebruik ik al jaren ATI/AMD omdat de prijs/prestatieverhouding veel beter is dan bij nVidia. Daarnaast gaat het om een laptop met Turion X2 M520 / RadeonHD 4650 en een HTPC met AMD Fusion APU. Succes met de GPU vervangen, slimmerik. En nee, er past geen losse videokaart in de HTPC.

Ik ga toch niet op compleet andere hardware overstappen omdat er geen fatsoenlijke Linux-drivers zijn ? Dan blijf ik wel met Windows 7 werken.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op vrijdag 14 oktober 2011 14:16]


Moet zeggen dat de drivers die ATI levert (de propritary, FGLRX drivers) opzich wel goed werken, vooral in 3D doeleinden maar HD films en zo werken ook goed hier.

Ik heb uren zitten prutsen en compilen maar er is niet naar te kijken. Uiteindelijk kon ik HD films redelijk bekijken omdat mijn CPU al het werk deed en dus constant 100% belast was.

Zolang het bij Linux niet minstens zo gemakkelijk is om hardwarematige GPU versnelling aan de praat te krijgen dan bij Windows, laat ik het achterwege.

waarom compilen? gebruik de ingebouwde tool? En als die niet werkt download de binaries gewoon van AMD.com? Is even makkelijk/moeilijk als op Windows.

Voor mij wel op mijn Xubuntu servertje...... Weet niet precies wat er zoal echt anders is want op het eerste gezicht (buiten wat upgrades van versies) lijkt veel hetzelfde. Een punt wat nu goed werkt is samba, ik had ook nog een NAS draaien op mijn netwerk en na de upgrade is deze WEL benaderbaar en zijn al mijn samba shares zonder problemen benaderbaar.

Voor deze versie werkt het soms wel en soms niet als mijn NAS aan stond, nu werkt het als een zonnetje zonder problemen!!!

Ik ben er blij mee dus :)

Ik hou van ubuntu , echt met heeeeel mijn hart. maar dat UNITY oh my god. dat is gewoon zo crap / traag en werkt voor geen meter.

back to xfce / gnome zonder unity plz !

multiarch is wel een erg goede zaak , maakt het makkelijker met integreren

Unity is idd echt vreselijk... ik heb het toen even getest maar was er al snel klaar mee..

Dat had ik met 10.10 ook, met 11.04 heb ik het weer geprobeerd en ben Unity blijven gebruiken. Het werkt anders maar niet verkeerd. In 11.10 is het nog weer beter geworden.

De traditionele gebruikers interface heeft z'n langste tijd gehad, ook Windows 8 zaagt met Metro aan de poten van die GUI die z'n oorsprong heeft in Windows 95.

Misschien is er ook weer een nieuwe kans voor Next Step, die nieuwe interfaces doen me er in elk geval aan denken.

Maar gelukkig heb je bij Ubuntu, anders dan Windows, de keuze.

Aanvulling: Ik draai Unity 2D op een oude Fujitsu Siemens Lifebook C1020 Pentium 4 2200 MHz laptop (geen 3D met een on-board S3 ProSavage DDR kaart) en dat gaat als de brandweer. Misschien een tip.

Edit: Ben weer bij de tijd :-)

@KaptKoek Ubuntu 10.10 was de eerste voor de aparte editie voor Netbooks. Draaide nog niet op die S3 graphics laptop want was alleen 3D. Sinds 11.04 bestaat de speciale Netbook editie niet meer.

[Reactie gewijzigd door pe1dnn op donderdag 13 oktober 2011 20:38]


Volgens mij loopt jouw kalender een jaartje achter. Lijkt me dat je het over respectievelijk 10.10, 11.04 en 11.10 hebt. Versie 11.04 (ookwel Natty Narwhal) was namelijk de eerste Ubuntu met Unity interface.

niet helemaal, ubuntu netbook remix was er al in 10.10, met unity als ik het goed heb

UNR heeft in 2008 al op mijn EEEPC gedraaid. Ik ben er alleen vrij snel weer van af gestapt. Vond het destijds net te zwaar.

Dit :)

In het begin kreeg ik ook een beetje horrorgevoelens van Unity maar wat mij betreft mag het blijven en doorontwikkeld worden!

Ik vind het, na het een tijdje gebruikt en ingericht te hebben, eigenlijk wel verrekte handig werken :).

'Helaas' hebben we sinds kort een MAC Mini in de huiskamer en vind ik het persoonlijk heerlijk dat we nu ook weer MS-Word en andere Windows/Mac only software kunnen gebruiken dus voorlopig zal ik Ubuntu alleen nog op de netbook gebruiken. Maar zelfs op MAC heb ik de dock nu links gezet :D

Het is idd gewoon een andere manier van werken maar maakt veel efficienter gebruik van het scherm. Vooral verticaal houd je een bak ruimte over.

Ik moet zeggen dat onder Wine ms office zeker prima werkt, niks te klagen. Dus wat dat betreft niet echt een probleem lijkt me. Dus je kunt je mac mini weer verkopen :p

Nou, probleemloos is dat zeker niet hoor. Ik draai Office 2007 onder Wine, maar heb toch geregeld een crash, menu's die weer inklappen net als je bij een item bent om te selecteren en nog andere issues. Er is wel mee te werken (en zelfs met al die issues is het 10x zo goed als LibreOffice), maar niet helemaal zoals jij zegt ;)

Maar gelukkig heb je bij Ubuntu, anders dan Windows, de keuze.
Valt wel mee dacht ik.
Uiteraard heb je niet de keuze van window mangers, desktops als binnen *nix maar als jij terug wil naar de klassieke windows gui dan kan dat nog steeds.
Uiteraard is dan de logische structuur niet helemaal hetzelfde, maar het uiterlijk is de classic gui.

Bij Windows 8 krijg je ook de keuze tussen de 'klassieke' GUI en Metro.
Alleen op tablets krijg je alleen de Metro interface. (Al zal er wel een hack komen om ook de 'normale' interface op een tablet te krijgen.)

Vreemd, Unity heeft mij juist over de streep getrokken om Windows te verlaten. Ik vind Gnome zo'n nerdy interface.

Unity heeft mij over de streep getrokken om na enkele jaren Ubuntu toch maar over te stappen op SuSE, met veel plezier.
Yast(configuratiesysteem SuSE) is ook een goede reden opzich, windows domein joinen inclusief cached credentials met een paar klikjes met 'native' tooling in plaats van de overduidelijk third party meuk in Ubuntu, heerlijk...
Gnome vind ik niet 'nerdy' persoonlijk, dat vind ik de meeste van die extreem lightweight interfaces wel, gnome is gewoon transparant/sliding en hip. Wel extreem gebruiksvriendelijk.

en dan te bedenken dat unity niet meer is dan een simpele shell replacement en een compiz plugin en de rest is gewoon gnome.

Zoals MacOS X gewoon FreeBSD, maar dan met een "eenvoudige" GUI-replacement is? En daarmee dus bijna net zo nerdy? Een andere shell is echt een wereld van verschil: de meeste consumenten zullen het verschil tussen een ander besturingssysteem en een andere grafische schil niet zien.

voor de gene die een installatie willen uitvoeren via een usb stick, mogelijk krijg je de volgende foutmelding: (indien via unetbootin, create-usb geinstalleerd)

'An attempt to configure apt to install additional packages from the CD failed."

dit omdat de filestructuur op je usb anders is dan apt verwacht). om dit te verhelpen voer je voor de installatie 't volgende commando in een terminal:

sudo rm /usr/lib/ubiquity/apt-setup/generators/40cdrom

enjoy!

De launchpad bug heeft nog een toevoeging gekregen die ik zometeen zal verifiëren:
Create the files as they are expected:

To resolve this, simply copy the contents of filesystem.squashfs on the iso into the usb stick. Luckily the parts it is reading from this appear to be just apt config files so the fact that you lose symbolic links or permissions on a FAT32 usb stick shouldn't matter.

On your current Linux installation: (If you don't have one you could use a live cd off a different usb stick)
1. Create USB stick.
2. Type in a terminal:
sudo mkdir iso
sudo mkdir source
sudo mount -o loop pathtoiso/ubuntu-10.10-desktop-amd64.iso iso
sudo mount -t squashfs -o loop iso/casper/filesystem.squashfs source
sudo cp -pLr source/* pathtomountedusbstick
De door Himlims_ gepostte oplossing geeft bij sommigen in een later stadium een probleem. Zit je overigens op windows en wil je toch gebruik maken van de in deze post beschreven optie kan je filesystem.squashfs ook met 7zip benaderen en uitpakken in je usb root.

Ik heb eerder op deze website gezegt dat ik Unity niets vind. Maar toen ik kort geleden weer even terug moest naar gnome 2.x kwam ik er achter hoe relaxed Unity is. Zoveel sneltoetsen om van te voorschijn te halen, te switchen van vensters en bureaubladen.

Veel klikkers vinden Unity niks, eerst ik ook niet maar toen ik in de gaten kreeg dat het keyboard gebruik zoveel simpeler is ben ik gaan doorzetten.
De muis gebruik ik nog maar zelden voor selectie en programma's, eigenlijk alleen nog maar bij het gebruik van een programma. Scheelt enorm met RSi.

RSi, dat is de Racing Sport injection versie van Ubuntu? ;)

Ik snap je problemen met Unity wel... maar aangezien Kubuntu 'niet mijn ding' lijkt te zijn, en Xubuntu het 'net niet helemaal' is voor mij draai ik nu weer gewoon Ubuntu met Gnome, maar zonder Unity.

Dat kan vrij makkelijk in 11.04 als je wat configuratiebestanden toevoegt in '/usr/share/xsessions' en '/usr/share/gnome-session/sessions'... ( moet nog even testen of het hetzelfde werkt in 11.10, maar ik verwacht van wel). Zelf gebruik ik nu Avant-window-navigator als vervanging van de oude vertrouwde gnome-panel.

Kan nog gemakkelijker, bij je inlog scherm Gnome,Xfce,.... of wat dan ook kiezen :)
Kijk maar eens goed, als je op een user geklikt hebt ;)

Je kan de GUI toch gewoon bij het inloggen kiezen? Zodra je je naam en wachtwoord hebt ingetypt staan onderaan de opties welke GUI je wil. Standaard is dezelfde als je vorige sessie. Je hoeft echt niet in configuratie bestanden te grutten.

Edit: Zie net dat het Oneiric Ocelot iets anders gaat, daar staat een tandwieltje op je login venster waar je kan kiezen. Is de keuze te beperkt dan gewoon de gewenste pakketten installeren!

[Reactie gewijzigd door pe1dnn op donderdag 13 oktober 2011 20:23]


@wica/pe1dnn

Een andere desktop environment kiezen kan inderdaad gewoon bij het inloggen...(onder voorwaarde dat je die geinstalleerd hebt natuurlijk) maar waar het mij om ging is dat ik Gnome wilde blijven gebruiken, maar dan zonder Unity of Gnome shell. Dat krijg je (bij mijn weten) niet voor elkaar zonder een paar configuratiebestanden toe te voegen.

Bij mij neemt die altijd de laatst gekozen omgeving.

na 20 minuten in unity te klooien heb ik besloten om het nooit meer te gebruiken :\ geef mij maar gnome. ik ben wel een paar keer erop terug gevallen en beetje bij beetje leer je hoe het moet en dan is het best wel handig en sneller qua productiviteit vergeleken met Gnome, alleen moet je wel weten wat je wilt doen en hoe die taak/app heet.

Dat is eigenlijk geen argument; als Unity je niet bevalt ben je waarschijnlijk uitstekend in staat het eruit te slopen. Ik bedoel, dat is toch zo'n groot argument omtrent Linux? Voor de normale gebruiker brengt Unity Ubuntu to par met Windows en OS X, of doet in elk geval een serieuze poging.

je hoeft er niets uit te slopen, je kiest gewoon een andere desktop environment bij het inloggen, verder lagen veel van de DE's natuurlijk al lang up to par met windows en osx, ik durf zelf te stellen dat unity in veel opzichten een stap terug is.

echter, als het weer een paar zieltjes wint dan maakt me dat weinig uit, het mooie is dat niemand gedwongen wordt in een bepaald interface keurslijf als je voor linux kiest.

Je hebt 11.10 niet geprobeerd? Het is echt niet traag meer, ik had hetzelfde 'trage' Unity op 11.04, maar dat is nu compleet verdwenen. Ik heb een Turion64X2 laptop met nvidia kaartje, en het werkt nu lekker soepel.

Nu ga je naar xfce toe, maar die zal ook ooit wellicht een nieuwe interface introduceren. Wordt het dan Lubuntu? En als die een nieuwe interface introduceert maar naar knoppix?

Volgens deze redenaties wordt Windows 8 een disaster. Mocht je Microsoft aandelen hebben verkoop ze dan gauw.

Ziet er supermooi uit! Ik vraag me altijd alleen af waarom bijvoorbeeld ik als normale gebruiker over zou stappen op Ubuntu? Zijn er grote pluspunten die voor niet-tweakers ook interessant zijn?

hangt ervanaf wat voor operating system je nu gebruikt.

Zit je op een Mac dan is ubuntu altijd een goede overstap. heb je windows 7 etc . dan kan het beetje wennen zijn om over te stappen op een linux distro , zou je dan aanraden om even naar de ziron OS (based on debian/ubuntu) te kijken.

das echt voor starters.

Je bedoelt zeker Zorin OS?

edit:

Als je het eerst in Windows wilt installeren om hem iets verder uit te testen:
http://www.ubuntu.com/download/ubuntu/windows-installer

[Reactie gewijzigd door Technerd op donderdag 13 oktober 2011 20:11]


hangt ervanaf wat voor operating system je nu gebruikt.

Zit je op een Mac dan is ubuntu altijd een goede overstap. heb je windows 7 etc . dan kan het beetje wennen zijn om over te stappen op een linux distro , zou je dan aanraden om even naar de ziron OS (based on debian/ubuntu) te kijken.

das echt voor starters.
Voor windows gebruikers is kde het makkelijkst, voor OSX inderdaad gnome..

Het hangt er heel erg van af. Speel je games? Nee. Niet naar Ubuntu gaan.

Als je je pc alleen gebruikt als waar het ooit voor bedoeld is (een veredelde tekstverwerker) plus wat internet, kun je het proberen.

Mijn ouders gebruiken al een hele tijd Ubuntu, met veel plezier.

Of Unity echt iets voor je is, dat kan ik niet zeggen. Ik ben er geen fan van, maar er zullen genoeg zijn die het wel mooi vinden. Ik zou zeggen, download de CD en doe eens een paar dagen de live-versie proberen.

Bevalt het? GAAN!
En anders.... sjah, raad eens? ;)

*Have you moo'd today?*
}:O

Ziet er supermooi uit! Ik vraag me altijd alleen af waarom bijvoorbeeld ik als normale gebruiker over zou stappen op Ubuntu? Zijn er grote pluspunten die voor niet-tweakers ook interessant zijn?
Het grootste pluspunt voor mij was dat je updates op automatisch kan zetten. Dat geldt dus voor álle updates van álle programma's. Iets wat mij in windows altijd mateloos irriteerd (die pop-upjes in de rechter benedenhoek die continue aandacht vroegen). Ook heb je geen last van virussen en hoef je je dus ook geen zorgen te maken over virusscanners of firewalls die je moet installeren of bijhouden.

Als laatste vind ik het heerlijk dat vrijwel alle software geïnstalleerd kan worden vanuit het software center (een soort App store van Ubuntu). Gewoon selecteren en op Installeren klikken.

Voor mij is het gewoon een systeem met minder "hassle". Zodra je eenmaal gewend bent heb je nog zelden "gezeur", iets wat ik met Windows continue had. Ubuntu werkt gewoon voor mij, in plaats van andersom.. :)

Ik heb het 4 jaar geleden op een laptop voor m'n moeder gezet, een antieke P3. M'n moeder heeft twee digitale linkerhanden. Ik heb haar met een boel problemen moeten helpen, maar nooit met problemen die met de computer zelf te maken hadden.
Twee grote voordelen van Ubuntu (of elke andere linux distro):
- het blijft gewoon werken. Geen virussen en herinstallaties
- het werkt zonder problemen op een computer van 5 jaar oud. Met een beetje moeite ook op een 8 jaar oude computer.

Probeer hem hier uit online (html5!)

www.ubuntu.com/tour

Overigens zijn de geluiden over Unity erg positief. Ze schijnen vooral de interface goed te hebben afgewerkt zowel visueel als het vrijmaken van bugs.

I take it back, Unity is cool: http://lunduke.com/?p=1985

[Reactie gewijzigd door Pindamann op donderdag 13 oktober 2011 19:58]


Die tour is echt geniaal. Nog nooit zo'n vette HTML5 applicatie gezien!
Ongelooflijk wat je daar toch mee kunt bereiken. Top!

Ik zit zelf ook nog met open mond te kijken. Echt heel knap. Zo strak en goed uitgewerkt.

Ja, maar je kan bijvoorbeeld nog niet de terminal openen en commando's daarin uitvoeren. Da's toch zonde. Ook kun je windows niet resizen.

Tja, commando's uitvoeren in de terminal in een html demo-tour lijkt me ook wat ver gezocht. Uiteindelijk is zo'n tour bedoelt voor mensen die een eerste kennismaking willen met het systeem, niet voor mensen die er zo vertrouwd mee zijn dat ze meteen Linux-commando's willen gaan invoeren.. :)

Voor de rest. Inderdaad briljant gemaakt die html5-tour! Ik begrijp ineens hoe Tizen (nieuw mobiel OS wat werkt met apps op basis van html5) een toekomst kan hebben!

[Reactie gewijzigd door kramer65 op donderdag 13 oktober 2011 20:27]


Als je de tour weer opent in Firefox binnen de tour, gaat het mis met de layout.

Bij mij gaat het met Chrome prima! Ik heb nu ubuntu in firefox in ubuntu in firefox in ubuntu in firefox in ubuntu in Chrome.

Soort Inception op je pc :+

Nee het is ook een demo..
Want er moet natuurlijk wel een OS achter zitten. Zoals hier http://bellard.org/jslinux/ veel plezier

[Reactie gewijzigd door daft_dutch op donderdag 13 oktober 2011 21:44]


Die tour is echt wel goed :o en unity is echt wel gelikt.

Na even testen dacht ik: het Google Chrome idee :-D. Toen bleek echter dat je bij de iets serieuzere dingen een mededeling krijgt dat het slechts een demo is. Toch netjes gedaan!

Gaaf. In 2009 ben ik overgestapt van Windows naar Ubuntu. Dat heeft me een jaar gekost, maar ik ben er erg blij mee: Open-source spreekt me erg aan.

Het versiebeheer-beleid van Canonical spreekt me erg aan: Elke half jaar een nieuwe versie, en eens in de twee jaar een LTS-versie. Bij klanten installeren we altijd LTS-versies, zeker voor servers, en soms voor desktops van klanten, gebruiken we de actuele versie. Wat een verschil met Windows: In geloof dat wereldwijd XP nét een fractie minder wordt gebruikt dan Windows 7, terwijl XP meer dan 10 jaar oud is.

Zo maar even kijken of het wat is... Ubuntu heeft t voor mij toch beetje verpest vorige keer met UNITY.

Dat Multiarch klinkt erg positief, misschien dat flash dan eindelijk wel geinstalleerd wil worden :)

Ik zie even niet goed in wat Multiarch is want ik heb altijd 32-bit software kunnen draaien op welke Linux distro dan ook, zolang de kernel maar 32-bit executables ondersteunt. Hiermee dus ook Flash (en Skype in een verleden), tevens heeft Flash tegenwoordig een 64-bit versie.

Dusver was het niet echt "multi"-arch, maar meer "1.9"-arch. De enige keuze is (was) of alleen 32-bit, of 64-bit met wat extra speciale 32-bit packages. Oorspronkelijk was het idee dat er maar een paar van die 32-bit packages nodig zouden zijn en alleen in een korte overgangstijd. Ik noem het "speciale" packages omdat je niet de gewone 32-bit packages kan installeren, maar alleen versies die gemaakt zijn voor 64-bit systemen.

Ik schrijf wel 32/64-bit maar eigenlijk is het meer. De ARM-versie van een package installeren op je x86-systeem gaat niet.

Het nieuwe systeem lost al deze dingen op en geeft de flexibiliteit om zoveel architecturen te installeren als je wil. Je kan nu ook gaan denken over schijven die op bootable zijn op verschillende soorten processoren.

Ben inmiddels Oneiric Ocelot aan het installeren na eerst de Beta gebruikt te hebben op 1 systeem.

Ongetwijfeld zullen er lovende woorden worden gesproken. Ben echter benieuwd of de final ook nog steeds de afschuwelijke Ask.com zoekmachine heeft. Ik vond de overweging al onbegrijpelijk en misselijk makend na alle toolbar terreur van die club, maar blijkbaar denkt Canonical er anders over.

Wel vond ik in de Beta's Unity weer verbeterd ten opzichte van Natty Narwhal. Ook de keuze voor Thunderbird juich ik van harte toe, heb daar al goede ervaringen mee en verdient het om de default mailer te zijn.

Edit: Gelukkig, de final versie heeft weer gewoon Google als zoekmachine in Firefox en geen Ask.com zoals in de Beta.

[Reactie gewijzigd door pe1dnn op vrijdag 14 oktober 2011 00:00]


Heb al met de Beta gespeeld maar vind Unity niet bepaald handig, Gnome3 eigenlijk ook niet dus ben een trots Kubuntu gebruiker, kan nu niet op Kubuntu vanwege de Win 8 Developer Preview ;) Maakt me ook niet zo veel uit, heb de laatste versie van Silverlight nodig om op het Magister te komen (digitale agenda en meer van die dingen die sommige scholen gebruiken) Moonlight is hopeloos verouderd dus ik ziet sowieso al vast aan Windows als ik het Magister wil gebruiken en dat is dus wel zo handig ;)

Wow dat is echt slecht dar zo'n digitale agenda gebaseerd is op silverlight. Je wil toch juist dat zoiets op elk systeem benaderbaar is? Geef dan niet de schuld aan moonlight maar aan het feit dat die zooi op silverlight werkt..

En je zegt dat het handig is dat je vast zit aan windows?
Vast zitten is helemaal niet handig...

Op elk systeem benaderbaar? Maar, iedere computer draait toch Windows? Silverlight is gratis, en tja, dat het niet werkt op nerd-systemen, jammer dan. Wij hebben geen nerds op school, dus het werkt.

(helaas denken veel software-ontwerpers nog steeds zo, en die instelling, van mensen die beter moeten weten, belemmert Linux. Zie ook bug #1 in Ubuntu)

Zoals Ubuntu altijd is wanneer het geen LTS betreft: Buggy en vooral gericht op uiterlijk.
Laatst een vriend geprobeerd over te halen naar Linux te gaan toen zijn Win7 installatie stukging; Ubuntu 11.04 geinstalleerd. Ik kreeg een rood hoofd van schaamte toen alles bleef crashen en bepaalde features gewoon ontbraken.
Zelf heb ik in de periode van 8.10 nog last gehad van een memory corruption bug in een van hun patches die ze gewoon botweg weigerden te fixen (betreffende commit droppen in de volgende release en nooit backporten)

Voor mij is het altijd 15 minuten hoopvol proberen en dan maar snel terug naar mijn Arch+XFCE installatie. GNOME 3.2 is nog stabieler dan Canonical's werk.

TL;DR: Ik heb een gefundeerde haat jegens non-LTS releases.

[Reactie gewijzigd door Cilph op donderdag 13 oktober 2011 20:05]


Ik herken je punt. Ik was een tevreden gebruiker van Ubuntu 10.04, en toen 10.10 uitkwam kon ik niet wachten het te installeren. Het was echter een compleet rommeltje van X-crashes en andere zaken die niet werkten. Gelukkig is het ook duidelijk dat 10.10 geen LTS (Long Term Support) release was, en dus wat experimenteler. Sindsdien ben ik weer terug bij 10.04 LTS en het werkt heerlijk.

Ik heb gewoon besloten bij LTS te blijven. Als 12.04 uitkomt upgrade ik wel weer (ben erg benieuwd naar Unity), en daarna wacht ik weer rustig op 14.04. Uiteindelijk wil ik gewoon een computer die consistent werkt en waarop ik productief ben.

Voor de rest kan ik iedereen Ubuntu aanraden. Nadat je gewend bent (en dat duurt echt niet lang), werkt het als een trein.

Ik heb zelf ook de stabiliteit nodig, maar ik ga doorsnee wel mee met de releases.
Echter kijk ik wel een tijdje de kat uit de boom bij een nieuwe release.

Met 11.10 ga ik even spelen in virtual box en wanneer ik het stabiel genoeg vind de upgrade (waarschijnlijk over 1 maand)

[Reactie gewijzigd door hackerhater op donderdag 13 oktober 2011 21:50]


In een virtual box is hij eigenlijk altijd stabiel, het gaat juist om specifieke hardware

Een Ocelot is inderdaad een kleine kat. Nu moeten niet alle OS-fabrikanten namen van katachtigen gebruiken.

In mijn ervaring is het het beste om bij een nieuwe release (zelfs bij LTS) een of meer weken te wachten. In de eerste paar dagen worden er een stortlading aan nieuwe bugs gevonden en opgelost, en daarna is het meestal al snel clear sailing.

De eerste LTS versie was 6.06 en ik vond de versies daarvoor echt niet buggy. Die liepen als een speer. Het enige dat er ontbrak was NTFS-ondersteuning, maar dat was geen probleem want FAT32 voldeed prima (had nog geen dvd-iso's). Daarna is het voor mij voornamelijk bergafwaars gegaan. Enkel U-lite en Masonux konden me eniszinds bekoren, de rest was te traag, te omvangrijk en teveel bloat. Als Gmail-gebruiker heb ik geen behoefte aan een e-mail client en zo zijn er nog wel een half dozijn pakketten die ik niet hoef.

Volgens mij ben jij danook niet echt een standaard computergebruiker. Als jij een systeem wil hebben wat zo summier is als Ubuntu was ten tijde van 6.06, dan lijkt me Arch-linux meer wat voor jou. Ubuntu, is toch wat meer voor de gebruiker die gewoon alles voor zich geregeld wil hebben (hoor ik zelf ook bij) ipv zelf te veel te moeten doen.

Kan zelf ook Archlinux aanraden; Ik val er altijd op terug na een rondje distrohopping. Arch is wat je er zelf van maakt. 99% als er iets niet werkt is het je eigen schuld en weet je hoe je het moet fixen. Complete transparantie van je systeem.

De latere versies van Ubuntu zagen er ook prima uit maar ze waren gewoon veel te traag voor wat destijds mijn pc's waren: een Celeron 466 met 128MB ram, later 192MB, een Duron 850 destijds met 384MB ram, later 512MB en nu 768MB ram en een Pentium III (1Ghz) met 384 en later 512MB ram (meer ondersteunde de mobo-chipset niet). Met 6.06 ben ik dan ook overgestapt op Xubuntu maar versie 8.04 daarvan trokken ze ook niet meer. Fluxbuntu geprobeerd en toen kwam ik uit op Ubuntulite->U-Lite, in 2009 bij Masonux.

C.T.Mason is inmiddels gestopt met Masonux, U-Lite zit nog steeds op 0.8 (=8.04). Onder Masonux kon ik echter niet printen, bij U-lite ben ik daar nooit aan toe gekomen. Later heb ik WattOS noggeprobeerd maar deze en andere LXDE-versies bevallen me toch niet zo. Lubuntu is ook niet zo licht.

Op de P4 @3Ghz 768MB ram heb ik laatste keer Edubuntu geïnstalleerd (ook vanwege de educatieve pakketten voor mijn zoontje). Die liep daarmee echter regelmatig vast. (Inloggen vanaf screensaver duurde langer als de time-out van diezelde screensaver). Inmiddels is de P4 weg (al staat de Duron 850 nog in een hoekje) Voortaan is de desktop een notebook.

Arch (rolling release) heb ik recentelijk wel overwogen naast Gentoo (on-the-fly-compilatie) en plain Debian (Crunchbang sprak me niet aan, OpenGEU vond ik buggy). Het probleem is echter dat ik niet meer de tijd heb om zelf veel te doen, vrouw en kind vragen ook aandacht. Ik moet gewoon een werkend systeem hebben zelfs installeren van extra pakketten kan maar mondjesmaat.

Bij bovengenoemde Edubuntu betekende het toevoegen van LXDE-Desktop dat er twee screensavers actief waren, configuratieschermen elkaar in de weg zaten, inlog-opscherm vol onbruikbare opties, en de menu's overvol en onoverzichtelijk. Toevoegen Compiz maakte het nog erger.

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op dinsdag 18 oktober 2011 13:27]


Ik ben zelf ook een LTS fan, heb vrolijk en trots 10.04 draaien maar hou ervan en wil toch altijd elke versie uit te proberen.
Mijn ervaring met Unity in 11.04 was triest, maar gelukkig was alles snel weer terug gezet en DAT is de 1 van de vele redenen waarom ik jaren terug ben overgestapt, je kan 'te aanpassen zoals je wilt :)

Ik laat mijn laptopje lekker op 10.10 draaien, Unity & Gnome 3 zijn niet mijn ding. :(

Ik laat mijn laptopje lekker op 10.10 draaien, Unity & Gnome 3 zijn niet mijn ding. :(
Dan loop je straks potentieel ook security updates mis. 10.10 is geen LTS versie volgens mij. Niet het slimste om te besluiten volgens mij.

[...]


Dan loop je straks potentieel ook security updates mis. 10.10 is geen LTS versie volgens mij. Niet het slimste om te besluiten volgens mij.
loopt april 2012 dus nog wel ff.
had vandaag nog een zootje security updates op 10.10

[Reactie gewijzigd door demilord op donderdag 13 oktober 2011 21:17]


Je kunt ook gnome3 draaien in classic interface... Is ook de 2d faalback-modus.
«  1  2  3  4  5  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 00:24 Tweede Kamer wil 'ict-brandweer'
Vorige 16:20 Netcraft: het web telt meer dan een half miljard sites
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011