Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 52, views: 11.333 •
Submitter: Rutix

Gameontwikkelaar Crytek gaat zijn CryEngine 3 gratis beschikbaar stellen voor niet-commercieel gebruik. De gratis ontwikkelkit zal regelmatig van updates worden voorzien om zo gelijk te blijven aan de versie die Crytek zelf gebruikt.

Crytek logo (27 pix)Crytek hoopt met het beschikbaar stellen van de sdk het gebruik van zijn engine te vergroten. Ontwikkelaars kunnen de engine en bijbehorende sdk gratis downloaden, maar mogen geen geld vragen voor de games die ermee gemaakt worden. Als een project uiteindelijk wel commercieel wordt aangeboden dan zal een licentie afgenomen moeten worden.

Volgens Crytek is de sdk niet alleen geschikt om mods van bestaande games te maken, maar zijn alle benodigde tools aanwezig om een volledig nieuw spel van de grond af op te bouwen. De sdk is 658MB groot en kan op de site van de CryDev-community gedownload worden.

CryENGINE 3 sdk CryENGINE 3 sdk CryENGINE 3 sdk CryENGINE 3 sdk CryENGINE 3 sdk CryENGINE 3 sdk

Reacties (52)

ben erg benieuwd waar de fantasie rijke hoofden mee zullen komen met behulp van dit pakket.
Goede zaak. Als developer altijd wel geinteresseerd in nieuwe SDK's. Thuis ook vaak even proberen of het wat is en of het interessant is om naar te kijken, maar zodra je dan leest dat je een SDK moet kopen probeer je het niet zo maar even uit.

Dit zal er voor zorgen dat in ieder geval veel hobby programmeurs er wel even naar gaan kijken en wellicht word het dan ook meer gebruikt buiten prive. (Dit geld natuurlijk niet specifiek voor deze SDK, maar is bij veel van toepassing)
Naja, als je er prive ervaring mee krijgt en op den duur een spel wil gaan ontwikkelen, dan kies je natuurlijk wel voor deze engine.
Perfecte manier om marktaandeel te veroveren in de indie markt, en als een spelletje een hit wordt, dan wordt dat vrijwel automatisch een grotere studio die met jou product gaat werken.
Ja of zoals verderop iemand meld, dat met een gratis game je tegenwoordig ook goed veel geld kan verdienen d.m.v. reclames, etc. Game geef je dan gratis weg, dus ook geen licentie kosten...
Dat is niet helemaal waar, als je inkomsten uit reclames krijgt dan is dat dus commercieel gebruik.

Free to play is ook een commercieel scenario. Jij verdient er geld op, hoe je dat doet dat maakt niet uit.
En als je donaties ontvangt van tevreden gebruikers? Of als je een website host en daar wat banners plaatst die de kosten/onderhoud van de website betalen (en een beetje extra zakgeld)? Is dat dan commercieel gebruik? Ik vind die scheidingslijnen altijd wat vaag...
De scheiding is heel duidelijk, je moet het product gratis verspreiden.
Dit betekend dat consumenten je game altijd gratis moeten kunnen downloaden.

Dit staat los van de site waarop je het verspreid (met die site kan je geld verdienen dmv reclames) zolang iedereen het maar gratis kan downloaden
Uhmm, nee dus, de licentie die bij deze SDK behoort geeft expliciet aan dat deze niet commercieel gebruikt mag worden, dat betekend dus ook GEEN reclameinkomsten op je site die rondom deze game gebouwd is.
Waarschijnlijk zijn er net als bij Epic met hun UDK verschillende licentiemogelijkheden.

Je moet gewoon heel goed de voorwaarden doorlezen voordat je die 'commercieel' wilt gaan gebruiken..
Grappig. En sites als Filefront/IGN/Gamershell die dit als download aan bieden, als de mod gratis downloadbaar is? :)
had zeker niet verwacht dat crytek hun top-of-the-line engine zou open zou neer zetten....
heel zullen veel hobby en programmeurs veel plezier aan hebben..
ben inderdaad erg benieuwd wat de "fantasie rijke hoofdjes" hiermee gaan doen.
Tja, als Epic dat al geruime tijd doet, waarom niet?
Leuk voor Ubisoft, kunnnen ze FarCry tenminste weer in volle glorie gaan maken. Jammer dat de Dunia Engine zo onderpresteerde in FC2. (ik bedoel natuurlijk wel incluis licentie)

@hieronder: ik suggereer dat Ubi een licentie moet nemen zodat ze FC in ere kunnen herstellen. Dat heeft alles met deze nieuwspost te maken! :Y
offtopic:
Ik ben overigens erg benieuwd hoe FC3 gaat presteren qua sfeer t.o.v. FC1)

[Reactie gewijzigd door Barleone op 19 augustus 2011 18:43]

huh? wat heeft dat hiermee te maken? Ubisoft zal gewoon een licentie hebben/moeten kopen als zij een FarCry willen gaan maken op basis van de CryEngine..
Hier zit ik al een tijdje op te wachten. Mensen kunnen nu hele mooie projecten verwachten (niet alleen binnen gaming)

Super!
Zo afgaande op de screenshots is het een zeer compleet pakket en is vrijwel alles mogelijk. Maar ik denk dat er weinig bedrijven/mensen zijn die een volledig spel gaan maken zonder daar aan te willen verdienen. Daar gaan vele maanden, zo niet jaren aan ontwikkeling in zitten en daar wil je echt wel wat voor terug zien. Kon niet zo snel vinden hoeveel een licentie kost, maar dat zal niet weinig zijn.
Je kan natuurlijk nu wel eerst proberen of je idee haalbaar is, als privepersoon, en later altijd nog upgraden.

@hieronder: da's natuurlijk ook een optie, 'De Blob' is wel Nederlandsche trots op dat gebied denk ik, maar er zullen vast meer voorbeelden zijn :P

[Reactie gewijzigd door JapyDooge op 18 augustus 2011 11:06]

Niet alleen als prive,
ik zie ook een mogelijkheid voor studenten om een afstudeerprojectje te maken op basis van deze engine.
Dat is inderdaad waar, maar door de SDK vrij beschikbaar te stellen stimuleer je natuurlijk wel mensen om er zo maar even naar te kijken. Dit kan uiteindelijk wel je afzet markt vergroten, ook al is het maar voor kleine games...

Hangt natuurlijk wel van licentie model af of het ook mogelijk is voor kleinere games deze engine te gebruiken qua prijs.
is toch juist een mooi model.. maak een game geef het uit en al blijkt het populair te zijn kan je een licentie afnemen en er geld mee verdienen.

Je maakt er iedergeval geen verslies mee (alleen tijdsverlies)
Tijd is geld, al werk jij aan iets heb je alsnog geld nodig :P Tenzei je het echt voor je lol doet natuurlijk maar wanneer je een indie bent oid dan is werken zonder inkomsten gewoon verlies draaien :P
En hoe wil je geld verdienen als je de game eerst al helemaal gratis lang hebt weggeven? Denk toch niet dat mensen daarna nog jouw game gaan kopen zodra jij een licentie zou hebben..
Wat ik me nou afvraag.

Kun je er ook zelf objecten in aanmaken? Bijvoorbeeld zelf iets tekenen of invoegen en je niet verplicht bent alleen objecten uit de engine te gebruiken.

Zo niet, dan gaan alle spellen toch op elkaar lijken.
Ik kan mij niet inbeelden dat je er geen modellen in kunt laden.
Meer zelfs, ik dacht ergens anders gelezen te hebben dat er standaard geen modellen in deze sdk zitten?
Hier gaat zeker gebruik van worden gemaakt. Genoeg mensen die games willen maken puur voor de hobby en er geen geld voor willen hebben. Genoeg manieren om geld te verdienen aan een free game (reclame website etc,).
Als jij specifiek voor de game een site bouwt met veel reclame dan valt dat dus onder het commercieel gebruik en zul je dus EEN licentie moeten aanschaffen..
Lees dus voordat je iets publiceert (of ermee begint) goed de voorwaarden door.
Ik denk dat Crytek de hete adem voelt van Unity. Die hebben ook een gratis versie en het grootste voordeel is dat je een project kan compilen voor zowel Windows als OS X. Met extra licenties kan je ook compilen voor Android en iOS.

http://unity3d.com/

[Reactie gewijzigd door magnifor op 18 augustus 2011 11:03]

Unreal heeft hun engine ook gratis (onder voorwaarden natuurlijk) uitgebracht. Dus Unity3d is niet hun enige concurrent. De concurrentie doet het dus al langer. Unreal staat echter de ontwikkeling van betaalde games toe. Je hoeft pas te gaan betalen vanaf het moment dat het spel meer dan een bepaald bedrag heeft opgeleverd.

Link: http://udk.com/
De UDK heeft als beperking dat je niet de core mag benaderen (de code bijvoorbeeld) die, als je echt helemaal los wilt gaan met Unreal Engine, je al een licentie moet afnemen. Crytek kiest voor: Hier is alles, veel succes. Als je het daadwerkelijk wil verkopen, dan spreken we elkaar wel.

Hierdoor zijn via Crytek veel meer mensen denk ik veel meer aan het werk met Crytek (waaronder dit persoontje ;) ) als mensen die minder te besteden hebben (indie, die hoeven alleen maar tijd te besteden voordat ze moeten betalen, onderzoekers voor bijvoorbeeld serious games).

Haha Rutix, we dachten hetzelfde ;)

[Reactie gewijzigd door Strikeman225 op 18 augustus 2011 11:33]

Ja. Maar Unreal geeft geen toegang tot de code base. Terwijl CryEngine3 free SDK dat nu wel doet en volgens mij was met Unity3D dat ook mogelijk met C#. UDK free SDK is zover ik weet nog altijd UnrealScript en een sandbox editor.
Unity3D heeft geen source access maar gewoon userscripts, in C#, Boo of JS.
Zal ik je dan maar uit je droom helpen?

If you want to move your game onto platforms other than PC, or you need access to CryENGINE 3 source code, please contact Crytek to find out more about our licensing for Independent Studios.

ofwel je hebt net zoveel toegang tot de sourcecode als bij Epic's UDK..
bijna goed. Zolang jij je spel gratis verspreid (zonder vorm van commerciel gewin, zoals ingame reclame), dan mag dat zonder licentie..

Wil jij jouw game bv aanbieden voor geld, dan betaal je in iedergeval 100 euro, daarmee mag je tot nettowinst van zo'n $50.000 je game zonder royalties verkopen, DAN moet je een eenmalig bedrag neertellen van $2500 en mag je tot $60.000 je game verkopen tenge 0% royalties, vanaf $60.000 moet je (ik meen) 25% royalties betalen over je nettowinst, tot een bedrag van meen ik $250.000, daarna ben je verplicht om een full commercial licentie te nemen en dat gaat dus in overleg.
Netjes dit... UDK kun je al belachelijk veel mee (code daargelaten), maar met de Cryengine kun je ook ontzettend veel...
Weet je dan ook of er veel verschil tussen UDK en deze engine zit? Begin namelijk net UDK te leren, maar als er meer mogelijkheden/betere interface in deze engine zit kan ik beter voor de crytek gaan.
Nou, aangezien de industrie nog steeds op dit moment meer de UnrealEngine gebruikt is het verstandiger om bij de UDK te blijven. Zelf weet ik uit ervaring van het team waarmee ik gewerkt hebt dat ze indertijd naar de CryEngine2 waren overgestapt maar inmiddels toch weer terug zijn omdat er veel problemen waren. MAAR! dat wil niet zeggen dat de huidige CrySDK niet enorm verbeterd zou zijn. Wat ik zelf wel erg cool vindt (maar niet in deze gratis SDK zit) is dat je in realtime je wijzigingen die je doet kunt bekijken op zowel de xbox360 als PS3..
Nice!!!
Duidelijk kijken of ik wat leveldesign kan doen voor een mod ^^
Wat ook wel genoemd mag worden is dat de commerciŽle licentie een royalty-only licentie is waarbij Crytek 20% van de verkoop krijgt. Dus als je game geen succes is ben je geen bakken met geld aan de licentie kwijt :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013