De Partij van de Arbeid heeft per ongeluk een subamendement van de SGP gesteund dat netneutraliteit inperkt. Het is nog onduidelijk of de fout kan worden gecorrigeerd. Dinsdag stemde de Tweede Kamer over netneutraliteit.
Bij de stemming over de nieuwe Telecomwet maakte de Partij van de Arbeid een fout; de partij stemde per ongeluk voor een subamendement van de SGP en het CDA dat de netneutraliteit inperkt. Als gevolg daarvan heeft nu een kamermeerderheid voor het amendement gestemd: naast SGP en CDA stemden de ChristenUnie en de VVD voor. Het amendement houdt in dat internetproviders op ideële gronden websites mogen blokkeren, hoewel dat dan wel met toestemming van de gebruiker moet gebeuren en het niet moet zijn bedoeld om de isp te bevoordelen.
Het amendement dat netneutraliteit moet garanderen en onder andere door de PvdA zelf is ingediend, is eveneens aangenomen, maar verliest hiermee wel aan waarde. Het is nog onduidelijk of de fout van de PvdA kan worden gecorrigeerd. De partij probeerde de fout direct na de stemming weer ongedaan te maken. De stemmingen zijn nu uitgesteld tot woensdag. De partijen wilden met het amendement voorkomen dat providers de toegang tot internetdiensten zouden mogen blokkeren, vertragen of belemmeren.
Een ander amendement, over cookies, werd eveneens aangenomen. Websites moeten gebruikers nu 'ondubbelzinnig' toestemming vragen voor het plaatsen van cookies die niet noodzakelijk zijn, bijvoorbeeld voor gedragsprofilering, zoals door adverteerders wordt toegepast. Het oorspronkelijke wetsvoorstel sprak enkel van 'toestemming'. De ondubbelzinnige toestemming houdt in dat websites expliciet om toestemming moeten vragen. Brancheorganisaties van adverteers, zoals het IAB, zijn bang dat internetters keer op keer toestemming moeten geven voor het plaatsen van cookies. "Dat belemmert de surfervaring", zegt Joost Phoelich, de directeur van IAB Nederland.
Wat D66 betreft moeten gebruikers eens per jaar toestemming geven voor het plaatsen van cookies. Het IAB waarschuwde dat 'gratis websites onmogelijk zouden worden' door het 'cookieverbod', maar het kan die bewering niet onderbouwen. Phoelich zegt niet te denken dat adverteerders massaal stoppen met het plaatsen van advertenties als de wijziging is doorgevoerd. Bits of Freedom is blij met de wijziging. "Het is positief dat internetgebruikers niet zomaar mogen worden gevolgd", zegt directeur Ot van Daalen van de organisatie.
Overigens geldt het amendement niet alleen voor cookies: in de oorspronkelijke wet wordt gesproken over opslag voor bepaalde doelen in het algemeen. Het verplicht geven van toestemming geldt dus ook voor html5 local storage en Flash-cookies.
Update, 17:00: Waarschijnlijk kan de stemming niet over worden gedaan, aldus een woordvoerder van de Tweede Kamer. Om het amendement ongedaan te maken, zou een motie moeten worden ingediend om de wet te wijzigen.
Ja die providers bestaan. Een voorbeeld is Solcon. Deze geeft klanten de keuze om bepaalde filters in te schakelen (bijvoorbeeld tegen porno), waarna zij die filters toepassen en ook beheren (het is dus geen clientside solution.)Het amendement maakt het mogelijk om ideeele rederen te filteren. Het enige bestaansrecht is dat het een streng christelijke provider mogelijk maakt die Darwin filtert Maar bestaat die providers wel?
[Reactie gewijzigd door Kees_B op 21 juni 2011 23:27]
[Reactie gewijzigd door Faab de nde op 21 juni 2011 18:19]
Wat is hier onduidelijk aan, het is duidelijk dat de abonnee hier zelf de keuze krijgt.tegemoet te komen aan een uitdrukkelijk verzoek van de abonnee om diensten of toepassingen op grond van door de abonnee gespecificeerde ideologische motieven te belemmeren, mits de aanbieder de abonnee voor deze toestemming geen geldelijk of ander voordeel biedt.
Goed punt, het plannetje met de extra reclame gaat dus niet echt op, aangezien alle vormen hetzelfde moeten kosten.De laatste regel lijkt me ook nog belangrijke "geen geldelijke of ander voordeel biedt'. De ISP mag dus geen korting geven of een ander voordeel, hierdoor zouden ISP deze uitzondering niet kunnen misbruiken.
Vervolgens lees je dat dit voorstel afkomstig is van de SGP.Het amendement houdt in dat internetproviders op ideële gronden websites mogen blokkeren, hoewel dat dan wel met toestemming van de gebruiker moet gebeuren en het niet moet zijn bedoeld om de isp te bevoordelen.
[Reactie gewijzigd door Bonez0r op 21 juni 2011 17:50]
[Reactie gewijzigd door Malarky op 21 juni 2011 23:01]
Momenteel zijn het juist de net-neutraliteit fundamentalisten die hun wil aan andere opdringen. Ik wil zelf kiezen of ik net-neutraal internet wil of niet, dat hoeven zij niet voor me te bepalen.er een handje van om hun eigen ideeën aan anderen op te leggen, die daar helemaal niet op zitten te wachten!
He wat grappig, dat hier ook lezers van joop.nl komen.Als ik PvdA gebash wil zien worden ga ik wel de telegraaf of de elsevier of internet fora lezen.
[Reactie gewijzigd door Gepetto op 22 juni 2011 11:53]
[Reactie gewijzigd door MicGlou op 21 juni 2011 17:53]
[Reactie gewijzigd door evonck op 21 juni 2011 17:19]
Die kwaliteiten zjnj misschien wel nuttig maar zijn geen vereisten voor een politicus.Politici zowel regionaal en nationaal lijken steeds minder competent te worden en wel gescreend op verleden maar niet zozeer op 'vak-intelligentie' en competentie.
Makkelijk te verklaren... de echt competente mensen gaan niet (lang) de politiek in. Het bedrijfsleven is interessanter om een heel eenvoudige reden: daar is veel meer geld te verdienen. Dergelijke idealisme bestaat ook bijna niet meer onder de mensen, politiek is gewoon saai een grijs en de echte idealist gaat daarom tegenwoordig eerder voor internationale actiegroepen en fondsen werken. De enige 'idealist' die ik nu nog ken is juist weer de persoon die voor mij het verst van mijn bed staat, dat is Geert Wilders (alhoewel ik hem ook wel verdenk van puur populisme, hij is lastig in te schatten) Ik ben het met zijn meeste punten vrijwel nooit eens (behalve onderwijs), maar het is wel de man die zijn agenda hanteert en zich niet zo vreselijk laat beïnvloeden door al die incidentenpolitiek wat verder vrijwel ieder politiek kopstuk tegenwoordig beoefend.gewoon in alle rust en puur inhoudelijk veegde hij de vloer aan met hun incompetente en slecht doordachte vragen. Soms waren het niet eens vragen maar beweringen. Waarop hij laconiek en correct antwoordde: U doet nu een bewering, wat is uw vraag eigenlijk.
Politici van deze generatie, sterker nog partijleiders, liepen met schaamrood op hun kaken terug naar hun plaats.
Ze werden puur op politieke compententies op hun nummer gezet.
Niet met opzet maar door hun eigen onkunde in zowel inhoud als formuleren/debateren.
Mijn punt:
Bovenstaande gebeurtenissen zijn illustratief voor hoe 'kundig' onze politici en partijleden tegenwoordig zijn.
De PvdA probeerde dit onmiddellijk te corrigeren, maar dat lukte niet. Vandaar dat de stemming een dag is uitgesteld.Ik denk dat we "per ongeluk" met een grove korrel zout mogen nemen, wie komt dit nu tegen?
De stemming is toch al voorbijVandaar dat de stemming een dag is uitgesteld.
[Reactie gewijzigd door alt-92 op 21 juni 2011 16:35]
Niet iedereen volgt de politiek op de voet, en ik moet zeggen dat ik het zelf (toch wel met politieke interesse) dit ook gemist had.Als je een beetje goed had opgelet
[Reactie gewijzigd door poepkop op 21 juni 2011 19:41]
Wat toch geen ommezwaai blijkt te zijn. Maar de PvdA maakt het zo niet duidelijker, ze hebben blijkbaar moeite de juiste koers te kiezen. Intern zal het wel niet lekker zijn daarzo, maar gelukkig hebben ze Job, die is goed in het binden van mensenNee eerlijk gezegd geloof ik niet dat dit een vergissing was, ik zie dit meer in de context van de recente ommezwaai van de PvdA over het wetsvoorstel over onverdoofd ritueel slachten.
[Reactie gewijzigd door poepkop op 21 juni 2011 19:40]
En hoe gaan we dat een jaar lang onthouden? Ik zou zelf een cookie gebruiken, maar als de gebruiker dit niet toestaat wordt dit toch vrij lastig lijkt mij ...Wat D66 betreft moeten gebruikers eens per jaar toestemming geven voor het plaatsen van cookies.
Niks mis mee toch? Ik kies er zelf voor om me te laten 'beperken' door een dergelijke provider.Het amendement houdt in dat internetproviders op ideële gronden websites mogen blokkeren, hoewel dat dan wel met toestemming van de gebruiker moet gebeuren.
[Reactie gewijzigd door Ikke_Niels op 21 juni 2011 16:14]
[Reactie gewijzigd door LOTG op 21 juni 2011 16:16]
Eens. Tegelijk moet het mogelijk zijn om dit als service te kopen, zodat je het niet zelf in hoeft te stellen.Waarom zou een internet provider dat voor jou moeten beslissen? Als je zo graag beperkt wil worden, dan kun je daar zat filters voor installeren.
Hypocrisie ten top, men mag volgens sommige Christenen niet werken op Zondag, maar men verstookt wel elektra op die Zondag, want daar hoeft zeker niemand voor te werken.Ook het feit dat het niet werkt op zondag zou hij wel degelijk waarderen. (Ze hebben telefoon, maar die nemen ze niet op op zondag. TV hebben ze daar niet, want dat is zondig.)
Waarom zou de overheid moeten beslissen wat voor een dienst ik af neem?Waarom zou een internet provider dat voor jou moeten beslissen? Als je zo graag beperkt wil worden, dan kun je daar zat filters voor installeren.
Of je kiest voor een ISP die een dergelijke filtering als dienst levert (FilterNET, wie kent 'm nog? ).Waarom zou een internet provider dat voor jou moeten beslissen? Als je zo graag beperkt wil worden, dan kun je daar zat filters voor installeren.
Het is ook meer voor die filternet ISP die ooit door de EO is opgezet. Die blokkeert o.a. porno en andere - voor Christenen - ongewenste sites. (op expliciet verzoek).[...]
Niks mis mee toch? Ik kies er zelf voor om me te laten 'beperken' door een dergelijke provider.
Nee want dat mag niet volgens het subamendement.. En dan natuurlijk net 5 euro goedkoper
[Reactie gewijzigd door Floor-is op 21 juni 2011 16:12]
Nee, de implicatie is dat een filter mag, als de gebruiker zelf daar expliciet om verzoekt. Dat is om ISP's die een filter dienst aanbieden aan hun klanten ( om kinderen en zichzelf te beschermen tegen ongewenste zaken als porno), die ruimte te gunnen om hun diensten voor te zetten.De implicatie is echter dat een filter mag en dat maakt het hele stuk over netneutraliteit weer wankel. Waar zijn we toch mee bezig?
De Tweede Kamer stemt niet met knopjes, maar met handopsteking. Het is ook niet zo dat 20+ verkeerd gestemd heeft, want er wordt per fractie gestemd, tenzij iemand individuele ("hoofdelijke") stemming aanvraagt. Alle fractieleden steken weliswaar de hand op, maar de voorzitter telt enkel de fracties. Voor de stemmingen worden over het algemeen even alle leden opgetrommeld die zelf vrij weinig van het onderwerp afweten. Ze volgen bij de stemming gewoon de persoon die de debatten over het onderwerp heeft gevoerd. De stemmingen verlopen in een hoog tempo, waarbij de amendementen en subamendementen achter elkaar per nummer worden opgenoemd. Het is best begrijpelijk dat iemand de tel kwijt raakt en dus inderdaad verkeerd stemt.Het is onbegrijpelijk dat een hele partij, met toch zeker 20+ man in de tweede kamer allemaal op het verkeerde knopje weet te drukken.
Dat is helemaal niet onduidelijk. Er kan enkel gestemd worden met ja en nee over het wetsvoorstel, inclusief de amendementen. Het reglement van orde dat de 2e kamer bindt staat niet toe dat de beraadslaging tussen het stemmen over de amendementen en het stemmen over de gehele wet wordt heropend. De stemmen over de amendementen kunnen niet teruggedraaid worden. Partijen zullen in fractieberaden moeten beslissen of ze akkoord kunnen gaan met de wet, zoals die er nu ligt, inclusief aangenomen (sub)amendementen. Uiteraard kunnen partijen besluiten de wet af te stemmen en een nieuw wetsvoorstel indienen met dezelfde inhoud, behalve het amendement. Ik denk niet dat zoiets gaat gebeuren.Het is nog onduidelijk of de fout van de PvdA kan worden gecorrigeerd.
http://www.tweedekamer.nl...april_2011_118-220034.pdf2. Heeft een lid zich tijdens het stemmen bij handopsteken vergist, dan kan hij deze vergissing slechts herstellen tot de Voorzitter de uitslag heeft vastgesteld. Bemerkt hij zijn vergissing eerst later, dan kan hij na afloop van de stemming wel aantekening vragen, dat hij zich heeft vergist; in de uitslag van de stemming brengt dit echter geen verandering
[Reactie gewijzigd door doeternietoe op 21 juni 2011 16:46]
Nee, dan moet je maar opletten wat je doet. Stemmen is stemmen. Ik mag bij de 2e kamer verkiezingen ook niet achteraf zeggen: ik heb me vergist, ik wilde helemaal niet op <whowever> stemmen.Het zou van de zotten zijn als een fout er op deze manier doorheen gaat. Je moet ook nog 1 minuut nadat je gestemd hebt achter je stem staan. Dit is ondemocratisch.
Zoals doeterniettoe al zei, de stemmingen verlopen in een hoog tempo. Je hebt hooguit paar seconden, zoals ook wel in het filmpje op dumpert van de stemming te zien is.[...]
Je hebt bij zo'n stemming heus wel een paar minuten de tijd om je stem te corrigeren.
Heerlijk toch, een partij die echt naar zijn achterban luistert en daar rekening mee houdt. Jammer dat het zo zeldzaam is dat je het als een bijzonderheid ziet.Ook de enige reden waarom ze uiteindelijk niet voor zijn.
Zolang websites met instemming van de gebruiker geblokkeerd worden, zie ik niet direct het probleem. Enige risico is dan misschien dat internetproviders goedkopere abbonementen nog steeds kunnen invoeren, waar dan bijvoorbeeld video wordt geblokkeerd. Als dit gebeurt zal het hele netneutraliteitbeginsel in het gedrang komen, wat mij enorm zonde lijkt.Het amendement houdt in dat internetproviders op ideële gronden websites mogen blokkeren, hoewel dat dan wel met toestemming van de gebruiker moet gebeuren.
e. tegemoet te komen aan een uitdrukkelijk verzoek van de abonnee om diensten of toepassingen op grond van door de abonnee gespecificeerde ideologische motieven te belemmeren, mits de aanbieder de abonnee voor deze toestemming geen geldelijk of ander voordeel biedt.
Korting, juistem. Korting geef je ten opzichte van een abbonnement dat níet gefilterd wordt, maar wat als ze überhaupt niet zo'n abbo aanbieden? Daar zal KPN geen traan om laten, daar wilden ze toch al van af..."Om te voorkomen dat oneigenlijk gebruik gemaakt wordt van deze uitzonderingsbepaling mag de aanbieder voor de overeengekomen blokkering van bepaalde diensten en toepassingen geen kortingen of andere voordelen bieden. Dat voorkomt situaties waarin een aanbieder «korting» op het abonnement biedt in ruil voor een verzoek om concurrerende diensten te blokkeren."
Oftewel, het initiatief moet bij de eindgebruiker liggen en niet bij de ISP. Dat video-blokkerende abonnement is dus ook niet in lijn met dit amendement. Zoals JDVB boven al aangeeft komt dit amendement van de SGP en is de achterliggende gedachte waarschijnlijk dat men geen porno wil of op zondag geen internet.uitdrukkelijk verzoek van de abonnee
Op dit item kan niet meer gereageerd worden.
© 1998 - 2013 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl • Hosting door True