De liberalen in het Europarlement willen weten of het opvragen van Twitter-gegevens van betrokkenen bij WikiLeaks niet in strijd is met de wet. Ook willen ze weten of de Amerikaanse autoriteiten Europese privacywetten mogen negeren.
De liberale ALDE-fractie in het Europees Parlement, waarvan onder andere de Nederlandse VVD en D66 deel uitmaken, heeft de vragen woensdagmiddag gesteld. De liberalen willen dat de Europese Commissie met spoed aan de Amerikaanse autoriteiten om opheldering vraagt over het vorderen van de accountgegevens bij Twitter. Ook moet de commissie van ALDE aangeven of er Europese privacywetgeving is overtreden bij het opvragen van de gegevens en of de autoriteiten in de Verenigde Staten die regelgeving mogen negeren bij het opvragen van gegevens van EU-burgers.
Zaterdag werd bekend dat de Amerikanen bij Twitter gegevens hebben gevorderd van verschillende personen die bij WikiLeaks betrokken zijn geweest, waaronder de Nederlandse internetactivist Rop Gonggrijp. Volgens ALDE werpt de afwezigheid van strafvervolging tegen de personen een schaduw over het opvragen van de gegevens. Daarnaast had de Amerikaanse regering betere beveiligingsmaatregelen moeten nemen om het uitlekken van documenten naar WikiLeaks te voorkomen, luidt de kritiek.
Eerder op dinsdag noemde de Nederlandse parlementariër Jeanine Hennis-Plasschaert het opvragen van gegevens al 'heel vreemd', omdat er geen juridische procedure tegen de WikiLeaks-betrokkenen loopt. Naast de gegevens van Gonggrijp zijn ook die van Julian Assange, Bradley Manning en een IJslandse parlementariër bij Twitter opgevraagd. De advocaat van Rop Gonggrijp zei maandag in het tv-programma Pauw en Witteman dat er een 'reële kans op uitlevering' naar de Verenigde Staten bestaat, al is onbekend op grond waarvan dat zou moeten gebeuren.
Ik hoop juist dat de EU hierdoor op zijn soevereiniteit gaat staan en niet meer als een mak schaapje 'ja en amen' zegt tegen alles wat de VS eist.Het is echt alleen voor de vorm. Als het er op aankomt zal de nederland alles steunen wat de USA beslist en meewerken aan dingen als uitleveringen.
[Reactie gewijzigd door Tijger op woensdag 12 januari 2011 22:06]
Alleen omdat de VS vinden dat het een terroristische actie is en de PATRIOT-act er tegen aan willen gooien, wil nog niet zeggen dat de rest van de wereld het daar mee eens moet zijn. Laat staan dat het automatisch conform Europese regels is.En omdat Amerika het een terroristisch iets vind, kan het gewoon over de PATRIOT-act boeg gegooit worden.
[Reactie gewijzigd door Taennyn op woensdag 12 januari 2011 16:48]
... en het promoten van Europese alternatieven.De echte vraag is eerder: Wat kan Europa daar tegen doen? Amerikaanse bedrijven verplichten de dataopslag van Europese inwoners in Europa op te slaan is een theoretische mogelijkheid, zoals Pakistan met Blackberry heeft gedaan.
De VS wil de NAW gegevens van Rop Gonggrijp hebben. Die kan ik zo ook wel vinden met 1 klik op Google, het 'opvragen bij Twitter' is niks anders dan een stukje symboolpolitiek waarmee ze willen zeggen "als we informatie van je willen hebben, dan krijgen we die wel" en daardoor weer de US of A als een grote held afschilderen.Helemaal eens, maar helaas in dit geval, maakt het niets uit dat het een Europeaan betreft.
Amerikaans bedrijf heeft gegevens over een persoon. Amerikaanse overheid wil die informatie hebben. Amerikaanse overheid noemt de persoon een (vermeende) terrorist en je roept gewoon PATRIOT-act. Daarna, all bets are off.
[Reactie gewijzigd door Stoney3K op woensdag 12 januari 2011 18:36]
[Reactie gewijzigd door Fallen Angel op woensdag 12 januari 2011 17:49]
Dan breid je de landjesmentaliteit dus uit naar het globale internet, en mag ieder land straks een 'internet-douane' (meer een landelijke firewall) op gaan zetten die bepaalt welke data WEL en welke data NIET het land uit gaat.Nee, je moet denken aan gescheiden diensten, Europese gebruikers op Europese servers en Amerikaanse gebruikers om Amerikaanse, en misschien dat een hoop andere landen ook eigen servers gaan eisen. Leuk voor je privacy, maar je kan ook niet meer met je tante in de VS chatten.
Het is overigens een wijdverbreid misverstand dat ambassades kleine stukjes grondgebied van de betreffende staat zijn die door de gaststaat zijn afgestaan. Ze genieten slechts onschendbaarheid maar zijn nog steeds grondgebied van de gaststaat. Wie bijvoorbeeld in de Nederlandse ambassade in Parijs een moord pleegt, heeft deze op Frans grondgebied begaan en zal dan ook naar Frans recht worden vervolgd. Uiteraard zal de moordenaar pas kunnen worden gearresteerd door de Franse politie wanneer de Nederlandse ambassadeur hen toestemming heeft gegeven de ambassade te betreden.
Dat is nou een van de redenen waarom de EU is opgericht. Een land in Europa heeft economisch/politiek/militair te weinig gewicht om tegen Amerika of Rusland (en in de toekomst misschien ook India en China) in te gaan.Op het gebied van privacy ben je beter af met de EU dan Nederland blijkt weer.
Dat klopt, dat wil niet zeggen dat een individueel geen vragen mag stellen aan de VS. Rop Gonggrijp is uiteindelijk een Nederlands staatsburger.Dat is nou een van de redenen waarom de EU is opgericht. Een land in Europa heeft economisch/politiek/militair te weinig gewicht om tegen Amerika of Rusland (en in de toekomst misschien ook India en China) in te gaan.
Wilders zit als gedoogpartij in deze regering. De regering is verantwoordelijk voor hun inwoners. Het lijkt me duidelijk dat de brand in Moerdijk veel onrust veroorzaakt. Pas vandaag is er iemand van de regering aanwezig. Dat is niet Wilders.Wat heeft Wilders, of de huidige regering nou in hemelsnaam met Moerdijk te maken?
Over BLATEN gesproken zeg...
Ik zeg ook dat je beter af bent met de EU dan de Nederlandse regering in deze.En btw, in Nederland zou er al lang een telefoontap op die Ron Gonggrijp geplaatst zijn, ipv dat justitie zich beperkt tot wat twitter informatie.
Dus beter af in Nederland?
Doe je ogen eens open!
[Reactie gewijzigd door fsfikke op woensdag 12 januari 2011 16:45]
En waarom denk je dat Engeland hem met een enkelband in een luxe landhuis houdt met alle denkbare gemakken?Julian Assange is ook nergens voor aangeklaagd, toch loopt hij nu rond met een electronische enkelband en wordt om zijn uitlevering gevraagd.
[Reactie gewijzigd door ruurd v. op woensdag 12 januari 2011 16:50]
[Reactie gewijzigd door fsfikke op woensdag 12 januari 2011 16:56]
[Reactie gewijzigd door trisje op woensdag 12 januari 2011 22:31]
[Reactie gewijzigd door web_wil op donderdag 13 januari 2011 11:13]
[Reactie gewijzigd door trabbit op woensdag 12 januari 2011 20:31]
[Reactie gewijzigd door fsfikke op woensdag 12 januari 2011 16:43]
[Reactie gewijzigd door whatdoesitwant op woensdag 12 januari 2011 22:21]
Op dit item kan niet meer gereageerd worden.
Populair: Asus Samsung Mobiele telefoons Laptops Apple Sony Games Microsoft Consoles Microsoft Xbox One
© 1998 - 2013 Tweakers.net B.V. Contact Over Tweakers Jouw privacy Algemene voorwaarden Cookies
Tweakers wordt uitgegeven door De Persgroep en wordt gehost door True