Hoofdcategorieën
Device Settings

Gearbox: strijd tussen Valves Steam en Microsoft nekt pc-markt

Door Jurian Ubachs, maandag 11 oktober 2010 13:18, views: 26.135

Volgens Duke Nukem Forever-ontwikkelaar Gearbox Software ondervindt de pc-gamingmarkt nadelige gevolgen van de onderlinge strijd tussen Steam en Microsoft. Games for Windows van het bedrijf uit Redmond is een concurrent van Steam van Valve.

GearboxGearbox Software hoopt dat Steam en Microsoft de uitwisselbaarheid tussen beide services zullen verbeteren. "Momenteel is het zo dat een gamer die een bepaald spel in Steam heeft gekocht, niet tegen een andere gamer kan spelen die hetzelfde spel in Games for Windows heeft draaien. Als een derde persoon het spel dan in de winkel koopt, kan hij ook weer niet met de eerste twee spelen", legde Gearbox' hoofd van marketing Steve Gibson uit aan Computer and Videogames op het London Gaming Festival.

Volgens Gibson is de kern van het probleem dat alle partijen zich willen afzonderen, waardoor er binnen het pc-platform nog eens afzonderlijke platformen ontstaan. "Er worden eigen silo's gebouwd. Het is als ontwikkelaar die gewoon wil dat gamers samen kunnen spelen, nu een kwestie van de partijen smeken om alsjeblieft samen te gaan werken. De concurrentiestrijd schaadt de pc-game industrie, en dat is voor iedereen frustrerend", aldus Gibson.

De Texaanse ontwikkelstudio Gearbox Software werkt momenteel voor uitgever 2K Games aan Duke Nukem Forever. Het schietspel, dat in 2011 op de markt moet komen, werd onlangs op de Firstlook in Amsterdam voor het eerst op Europese bodem getoond.

Volgende 13:55 Nokia brengt Symbian^3-toestel C7 uit - update
Vorige 12:50 SpaceShipTwo maakt eerste bemande solo-testvlucht
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  5  »

Eindelijk is iemand die niet de schuld aan piraterij geeft.

Zeg eens eerlijk, heb je ooit een spel niet gekocht omdat je niet tegen mensen op GfWL/Steam zou kunnen spelen?

Er zijn genoeg mensen die CoD MW2 niet kochten omdat het Steam only is.

En er zijn er duizenden meer die het niet kochten omdat het €60 was voor een multiplayerspel dat eens geen aanvaardbare multiplayerondersteuning heeft.

Nu kan je de retail versie van MW2 in Steam activeren, dus de voorspelbare €60 vlieger kan weer de kast in.

Ik heb 'm voor €22 gekocht, legaal. De rest van de CoD's in de zomerdeal.

Toch koop ik hem niet omdat de multiplayer gewoon bagger is.

Echt, het is een mooi spel, en ik heb CoD 4, en 5 en MW1. Maar wat ik allemaal gelezen heb over de MW2 multiplayer perikkelen doet mij het spel niet kopen. Ik wacht wel op een ander (MoH of BlackOps).

[Reactie gewijzigd door BabyXL op maandag 11 oktober 2010 19:22]


Goed dan koop je het niet, gaan jullie hier nu over blijven zagen tot in de eeuwigheid? Voor MW2 zijn er trouwens dedicated solutions.

Soit, nog nooit gemerkt eigenlijk dat er bij Steam restricties waren. Dan koop ik volgende games wel weer gewoon in de winkel.

Goed dan koop je het niet, gaan jullie hier nu over blijven zagen tot in de eeuwigheid? Voor MW2 zijn er trouwens dedicated solutions.
Alleen zijn dat hacked servers, dus of je daar nou wil spelen... ;)

Wat principes zijn snap je niet? Het magische "de consument straf wel af" heeft niet alleen met wel of niet kopen te maken, ook dit - kritiek geven - hoort bij de macht die een consument hoort te hebben.

Je hebt CoD4 én MW1?
CoD4=MW1...

je hebt cod4 en mw1, moet je me dat eens uitlegge.

BlackOps heeft bijna identieke multiplayer. Snap ook niet zo goed wat precies jouw probleem is met multiplayer, werkt allemaal prima hier :?

Het irritanste aan de MW2 multiplayer is dat er geen goede server is.

Alles is matchmaking, dus alle maps, alle soorten personen en geen admins.

Ik wil zelf kunnen kiezen welke maps ik speel, met wie ik die speel (yay admins) en dus zo min mogelijk cheaters (soms is er misschien geen admin online).

Daarnaast kan je dan sorteren op ping, ook niet onbelangrijk, en als iemand disconnect dan is er geen host migration nodig.


Zelf ben ik een groot fan van de CoD series, maar na MW1 is het alleen maar berg afwaarts gegaan. Zelf heb ik mij het meest vermaakt met CoD1 en 2 om eerlijk te zijn, maar MW1 heeft zeker ook flink wat uurtjes gedraait hier. Bij MW2, door de slechte MP, was ik er na 10 uur wel klaar mee.

Nu kan je de retail versie van MW2 in Steam activeren, dus de voorspelbare €60 vlieger kan weer de kast in.
Sterker nog, je moet MW2 in Steam activeren, want het is een Steamworks game, zoals al eerder aangegeven door jslavenburg. Nogal wiedes dus, dat je het 'kon' activeren... ;)

Maar eigenlijk is MW2 juist een slecht voorbeeld voor dit bericht. F1 2010 zou een beter voorbeeld zijn. Dit is een game die ook te verkrijgen is op Steam en ook nog eens werkt met Games for Windows Live.

En waarom is steam only ineens een probleem? Zeker als MP spel zie ik het probleem niet.

Voor mij is het geen probleem, alleen zijn er genoeg mensen die Steam onhandig willen, of koppig genoeg zijn om het niet willen te gebruiken.

waarom is steam een probleem>? omdat ik met MW2 voordurend in de lobby eruit vlieg: could not connect to steam, steam disconnected etc. en dat is waarom ik nu ga voor MoH Tier ipv black ops, en geloof me ik heb MW2 grijs gegamed, maar qua MP is het gewoon geen waar voor je geld

Dat lijkt me eerder een probleem met Modern Warfare 2 dan met Steam. Ik heb jarenlang op hoog niveau competities gespeeld in Counter Strike (Source) en heb nooit maar dan ook nooit connectie problemen gehad met Steam.

Ik vind het een perfect systeem, je games worden automatisch gepatched... Mac versies zijn (in ieder geval bij de door Valve gemaakte games) gratis erbij inbegrepen en je savegames worden ook nog eens cross-platform geshared.

Daar komt nog bij dat het beveiligingsmodel van Steam prima en niet irritant werkt, in tegenstelling tot bijv. een SecuROM beveiliging welke eerder gedrag vertoont van een virus dan van een beveiliging.

Tja, leuk. Dat was echter de vraag niet.

ehm ja. kijk maar's naar startcraft daar werden zelfs door dezelfde distribeuteur verschillen gemaakt in regios. da's pas echt belachelijk.

Absoluut, ik baal er soms van dat spellen steam only zijn. Het evt. belemmerende MPaspect ervan zou mij inderdaad weerhouden om een spel aan te schaffen.

Omgekeerd, stel dat een game-ontwikkelaar echt een goede Mp game ontwerpt en het vervolgens voor elkaar krijgt om het vanuit ten minste 2 van de 3 bovengenoemde partijen te laten distrubueren en draaien, reken maar dat het zeer goed verkocht zal worden.

Dus niet alleen de game-ontwikkelaar maar ook de verschillende partijen als microsoft en steam zullen er meer aan verdienen dan. Meer mensen zullen het kopen en o.a. via hen.

[Reactie gewijzigd door evonck op dinsdag 12 oktober 2010 08:10]


Ja, maar hij geeft de schuld aan iets waar ik me totaal niets bij kan voorstellen? :?

Ik ben fervent PC gamer en actief Steam gebruiker. Prima platorm, nu het werkt. Dat was wel eens anders. Maar ik koop ook nog steeds games in de winkel of via internet, fysieke retail verpakkingen. Mijn vrienden ook. En vooralsnog kan iedereen gewoon met elkaar spelen! Bad Company 2 bijvoorbeeld, sommige hebben dat op steam maar ik heb hem gekocht in de winkel. OK, via Steam kan je makkelijk joinen maar dat kan ook gewoon in-game.

Ik zie Steam als iets dat PC gamen juist beter maakt, voor zowel de gebruikers (lage prijzen en makkelijk installeren/updaten) als de ontwikkelaars (goedkoop platform, goede regulatie en minder illegale copies).
Ik zie niet hoe MS hier mee concurreert, ze zouden er juist aan mee moeten helpen. EA en Activision zijn ze voorgegaan.

Games for windows is Steam maar dan door Microsoft gemaakt (en heel veel slechter), dat is wat gearbox bedoelt met concurren.

Opzich begrijp ik Microsoft wel een beetje. Op de Xbox krijgen ze ook nog eens geld voor de spellen die via XBLA worden verkocht dat willen ze ook op de PC. Alleen op de PC is de grootste speler Steam en die verkopen zelfs crossplatform met Mac en binnenkort PS3 support. Dus probeert Microsoft Steam er uit te concurreren en proberen ze elk van elkaar exclusives te veroveren en vooral niet te integreren.

Helaas hebben wij als consument helemaal niets aan dit alles en zouden we veel liever hebben dat alles gewoon transparant werkt en je altijd "join friend" kan kiezen ongeacht steam, box of Games for windows koop.

Gevalletje "When two elephants fight, the grass suffers"

Ik merk wel degelijk dat het uitmaakt of een gamer in Steam speelt. Een spel als Company of Heroes bijvoorbeeld. Hier wijte ik dat eerst aan het spel en de routerinstellingen e.d. Maar dan zou ik met een tiental vrienden niet ineens wel een verbindingen moeten kunnen maken. Deze zitten met een enkele uitzondering allemaal op Steam bleek toen. Onderling hebben zij nergens last van. Ik ben toen zelf ook maar op Steam overgestapt....

[Reactie gewijzigd door millenarian op maandag 11 oktober 2010 14:53]


Precies, maar je kan gewoon overstappen, dus snap ik het probleem niet.
Overigens is er nu een gratis versie van CoH, dus daar heb je het hele gezeik met Steam of WinLive niet ;)

Precies, maar je kan gewoon overstappen, dus snap ik het probleem niet.
Het probleem is dat het niet 'gewoon werkt' maar dat je Steam nodig hebt, wat niet iedereen wil.

In mijn ervaring was Steam een flinke resource hog die het booten van je pc met minuten kon verlengen. (En nee, dat lag niet aan de specs)
Daarnaast was het ook niet altijd te bereiken, en zeker niet het meest stabiele stuk software. Ook meerdere malen problemen gehad met online gamen via Steam, waardoor het van mij niet meer hoeft...

nou ik ben beta user van het eerste uur bij steam, en heb nog nooit minutenlang hoeven te wachten op het laden van steam of mijn boot met minuten verlengd er door.
dat het niet altijd even stabiel is geweest kan best kloppen in bepaalde situaties.
maar anno 2010 is het toch een redelijk goed systeem waar concurrenten zoals games for live niet aan kunnen tippen

Ik gebruik ook Steam, maar heb sinds ik het gebruik gewoon uitgevinkt dat het opstart met Windows want dat vind ik helemaal niet nodig. Totaal geen last dus dat het resources gebruikt, alleen wanneer ik een spel wil spelen. En dan loopt het ook gewoon goed (bij mij althans).

Dat ligt dan aan de implementatie van het multiplayer-gedeelte, dat hebben de makers van "Bad Company 2" zelf gebouwd. In de SteamWorks SDK zit al deze netwerk-support al geintegreerd, zodat je als developer je hier niet meer druk over hoeft te maken, maar dan zit je dus gebonden aan de Steam-community. Je kunt de netwerk-portie van je code dus ook zelf schrijven en zo echt platform-onafhankelijk maken omdat je dan buiten het hele Steam-framework om communiceert. Het is de keuze van de ontwikkelaar. Geen omkijken naar networking-code en dus sneller klaar OF zelf implementeren, later klaar zijn maar wel platform-onafhankelijke producten aan kunnen bieden. Zelf maak ik het liefst ook alles zo onafhankelijk mogelijk. Juist om de beschreven situatie te omzeilen.

Het ziet er heel leuk als je als developer de mooie features ziet staan van de SteamWorks SDK (zoals de netwerk-support bijv. "Ow mooi, dan hoef ik dat niet meer zelf te doen!"), maar uiteindelijk sluit je er een toch weer een portie klandizie (en andere technische mogelijkheden) mee buiten.

Aan de andere kant bespaar je ook enkele weken aan ontwikkeltijd, waardoor je spel goedkoper kan worden of je eerder winst maakt. Het ligt er dus maar net aan hoe graag je steamonafhankelijk wilt blijven als ontwikkelaar.

Wat ik dan niet begrijp is dat je verschillende versies uitbrengt met verschillende netwerkcode. OF je maakt het zelf, OF je maakt het niet zelf, niet allebei, of zelfs dubbel (GfWL en Steam).

bij bad company 2 alleen weken last gehad van het "could not connect to EA", reden voor mij om nooit meer een EA game te kopen.

Het gaat ook ergens anders over gok ik, ik heb ook geen problemen met het spelen van games tegen mensen welke deze op steam hebben gekocht (of niet), ik neem aan dat het vooral een beperking is van games welke binnen de windows live omgeving zitten? (klinkt wel weer als iets wat microsoft zou doen: afschermen en incompatible maken)

Als je een Games for Windows Live game koopt op steam krijg je gewoon beide overlays en dergelijke.

Werkt dus prima samen, of je dit wilt als gebruiker is natuurlijk weer wat anders. Zelf vind ik steam fijn werken en van mij hoeft dat hele GfWL gebeuren dus niet.

Maar het probleem wat gearbox aanhaalt lijkt niet te bestaan in mijn ervaring.

Ik zie Steam als iets dat PC gamen juist beter maakt, voor zowel de gebruikers (lage prijzen en makkelijk installeren/updaten) als de ontwikkelaars (goedkoop platform, goede regulatie en minder illegale copies).
Zolang de prijzen over het algemeen duurder zijn dan in de winkel, noem ik dat nog geen voordeel. Al zijn sommige aanbiedingen op Steam altijd érg interessant! Mooie (en imo tevens de kracht) van Steam is dat je geen omkijken meer hebt naar updates / patches. Ook het joinen van vrienden in jouw buddylist is erg fijn. Al werkt dat voor zover ik weet voor BC2 dan weer niet naar mijn weten.

Dat is niet eens het enige probleem.
Ik moest een server implementatie maken voor een grote game zodat statistieken via Steam konden worden opgehaald.
Maar ja, ik gebruik GNU/Linux en er is totaal geen Server API voor Steam (zelfs niet voor Windows OS).
Dus moesten we alsnog een eigen server maken en game statistieken ook zelf bijhouden buiten de standaard Steam om.

Het is een zooitje!

[Reactie gewijzigd door DJMaze op maandag 11 oktober 2010 13:39]


Klopt, maar scheint inmiddels gefixt te zijn. Heb het zelf nog niet geprobeerd maar je schijnt met HLX stats nu een heel eind te kunnen komen

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er een game is waarbij je niet tegen elkaar kunt spelen omdat iemand wel of geen steam versie heeft...

Zelf heb ik bijvoorbeeld GTA IV via steam, maar windows live start ook gewoon op ivm de multiplayer. Sterker nog steam komt met een popup met instructies hoe en onder welke code je de game kunt registreren bij live.

Wellicht mis je de handige friend invites van steam maar dit is natuurlijk zelden de enige manier om een multiplayer game te starten.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op maandag 11 oktober 2010 13:21]


Ik herinner me de titel niet maar er was idd een game die dit 'probleem' had, of iig met de Steam vs Retail versie (was het niet Victoria 2 oid?).

Games voor Windows Life komt op mij niet over als een gelijkwaardig platform als Steam overigens, ik vind Steam vele malen gebruiksvriendelijker en heb er ook tientallen games op :)

Ik heb in ieder geval nog nooit meegemaakt dat ik niet met vrienden kan spelen omdat we via andere programma's het spel spelen/opstarten.

Stel dat het bij bepaalde spellen zo is moet dat zeker worden aangepast, een spel is een spel, welke aanbieder dan ook.
Verder vind ik steam alleen maar top, makkelijk al je spellen kunnen downloaden op verschillende locaties. Sinds ik steam gebruik heb ik dan ook alles gekocht wat ik speel.

Misschien dat ze het volgende bedoelen:

De ontwikkelaar InfinityWard (Call of Duty Modern Warfare 2) lijkt bijvoorbeeld meer op de massa te mikken dan op de die-hard gamers door niet langer gebruik te maken van public servers, inplaats daarvan is het gehele serverbeheer nu in handen van de ontwikkelaar en hebben zij een autobalance systeem geimplementeerd waardoor de kans dat jij tegen een gelijkwaardige tegenstander speelt groter is (ook prettiger voor de grote massa). Wil jij nu toch samen met je vrienden spelen kan dit binnen het Steam platform d.m.v. een friend invite, je komt dan samen in een lobby en kan vanuit daar weer gebruik maken van het autobalance systeem dat ervoor zorgt dat jij op een server wordt gekwakt samen met je vrienden.

Nu kan ik me voorstellen als Microsoft een gelijkwaardig idee gebruikt dat je niet langer elkaar kan uitnodigen binnen een game, wanneer je niet op een identiek platform zit.

Maar als ontwikkelaar kies je toch welk platform je implementeert en dus dwing je iedereen op hetzelfde platform. Je implementeert GfWL of Steamworks, zonder steamworks kan je game nog steeds in de steamstore komen alleen geen saves in de cloud, geen achievements en het makkelijk joinen van een vriend die hetzelfde speelt gaat dan niet.

Deze functies (behalve cloud saves, volgens mij heeft GfWL dit (nog) niet) werken dan weer wel via GfWL. Daarnaast hou je ook met een GfWL game gewoon de mogelijkheid voor de steam overlay en dergelijke.

Het enige probleem is dat je dus voor beide een account nodig hebt en beide software pakketten geinstalleerd moet hebben (zowel steam als de GfWL clients).


Als het niet zo werkt, dan is iemand (bij de devs) niet goed bezig.

Maar als ontwikkelaar kies je toch welk platform je implementeert en dus dwing je iedereen op hetzelfde platform.
Persoonlijk lijkt me dat een ontwikkelaar alleen maar geïnteresseerd is in het verkopen via alle mogelijke kanalen en daarbij zoveel mogelijk winst te generen. Dat jij daardoor wordt beperkt in je vrijheid nemen ze maar voor lief..

Ja maar als je dus voor GfWL kiest kan je nog steeds je game verkopen op steam, alleen gebruik je dus geen steamworks. Hierdoor moet de gebruiker dan 2 keer inloggen om te spelen. Zie DiRT 2, GTA4 en ga zo maar door.

De game is dus alsnog te koop door alle verkoop kanalen, maar het online gedeelte gebruikt 1 platform.

Sol Survivor is er een. Als je hem via Steam koopt kun je alleen met/tegen andere Steam gebruikers spelen. Het spel wordt ook verkocht via een ander platform en daar geldt dezelfde regel: je kunt alleen tegen spelers die het spel via dat platform hebben aangeschaft spelen. Dat het zo werkt is logisch, immers wordt de netwerkfunctionaliteit van het platform gebruikt, maar het is wel heel vervelend.

Dit ligt waarschijnlijk eerder aan het feit dat de game is gemaakt door 4 vrienden dan aan steam/impulse. Hij staat bij beide platformen dan ook als indie game vermeld. Lijkt me dan ook een uitzondering en geen goed voorbeeld voor de stelling uit het nieuwsbericht.

Overigens schijnt er wel een workaround te zijn dmv joinen via ip (al dan niet in combinatie met vpn software). Heb toevallig sol survivor zelf via steam gekocht maar ken niemand op impulse dus heb het niet kunnen testen :+ .

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op maandag 11 oktober 2010 13:42]


Dat het zo werkt is logisch, immers wordt de netwerkfunctionaliteit van het platform gebruikt, maar het is wel heel vervelend.
Dat het zo werkt lijkt logisch, maar niet in de ogen van de klant. Die wil namelijk graag spelen tegen een vriend die hem via dat andere kanaal gekocht heeft en maalt niet om de concurrentie tussen beide netwerken.

[Reactie gewijzigd door CptChaos op dinsdag 12 oktober 2010 12:41]


Ik wordt helemaal gek van GTA IV ik moet Steam en Game for Windows aanhebben en ook nog eens rockstar social club. Dat zijn alweer 3 lagen met prut die ik niet veel gebruik. EN daaronder draait de game bagger en beroerd, goh raar toch...

Offtopic:

GTA4 staat bekend als een van de vele crappy console ports.. Gevolg van piraterij? Wie zal het zeggen..

sorry hoor, maar het spel draait prima. ondanks alle lagen van " prut"

wees blij dat de game industrie er nog is, ondanks alle pirraterij.

sorry hoor, maar het spel draait prima. ondanks alle lagen van " prut"
Dat de game daar minimaal een quadcore voor nodig heeft laat je zeker even buiten beschouwing? ;) Ik weet niet hoe dat statistisch gezien zit, maar iets zegt mij dat het meerendeel nog op dual core CPU's zit.

Ik weet niet of je het weet, maar het spel draait prima op dual-cores. Het draait gewoon goed (zeker wel met console-quality) op mijn laptop van 680 euro. (Ik geef de prijs ter indicatie van de snelheid van de laptop)

Op mijn laptop van 2300 euro draait het echt bagger.

Dat deze laptop al wat ouder is, een hele sneller processor maar een niet-zo-snelle videokaart, lijkt me meer van belang dan de prijs.

GTA keerde al ruim voordat het piraterij excuus werd gebruikt de windows markt de rug toe (gta2 was de laatste fatsoenlijke gta op windows), ze hadden tpen al wel door dat de casual game markt meer geld oplevert voor minder werk.

Net zoiets met Street Fighter IV.. had destijds nog geen current-gen console, dus aangeschaft op Steam bij release (nadat ik de torrentversie al een maand had kunnen spelen..) Moet ik uiteindelijk insignen bij Steam én Games for Windows Live, maar werkt het online gebeuren alsnog voor geen meter.. :/

Weg met die troep en laat pc gamers gamen zoals het altijd geweest is 8)7
Wij vinden onze vrienden wel zelf en hebben daar geen steam of windows live voor nodig :)

Dankzij steam heb ik toch aardig wat games betaalbaar kunnen kopen, o.a left 4 dead 2 (5 euro), gta iv (7,50), mw2 (29). Ze hebben regelmatig weekend acties met 60%+ korting en free to play weekends waardoor je een full game als demo kunt spelen.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op maandag 11 oktober 2010 13:24]


Als je Steam in 2004 gebruikte was het brak
Steam draait al sinds 2008/2009 als een zonnetje . Ook vaak leuke aanbiedingen en het werkt gewoon perfect. Helemaal geen lag of veel geheugen gebruik :)

Ik heb in die periode veel met games via Steam gespeeld (Counter Strike bijvoorbeeld), ook toen Steam nog 'in de kinderschoen' stond en heb er weinig echt grote problemen mee gehad. Ja, er was wel eens wat maar waarmee is dat tegenwoordig niet..?

In ieder geval maakt Steam online gaming een stuk makkelijker en vooral toegankelijker voor de wat minder onderlegde pc gamer. Dat was in 'the early days' al zo en heb er veel gebruik van gemaakt omdat het zo handig was je maatjes op te zoeken.

Waar ik minder enthousiast over ben is de Gamespy Comrade, dat heb ik nooit vertrouwd al weet ik niet zo goed waarom. Het zal wel aan de -spy- in de naam liggen denk ik.

[Reactie gewijzigd door sleezball op maandag 11 oktober 2010 13:48]


Die mag je weleens uitleggen. Ik heb bij MW2 steam voor het eerst gebruikt, omdat het jammer genoeg verplicht was. Steam voegde helemaal niks toe voor mij. Multiplayer wordt er niks makkelijker en ook niet toegankelijker door. Het betekend alleen dat steam steeds weer moet updaten, dat je computer als niet onderlegde pc gamer weer trager opstart omdat hij standaard steam erbij gooit en als je het niet uitzet en je drukt perongeluk op verkeerde key combinatie dat hij steam over je spel heen gooit.

En makkelijker wordt het er echt niet van. Het is net als in elk ander spel voor multiplayer: open het spel, klik op multiplayer, klik op play. Heeft steam helemaal geen enkele invloed op en lijkt mij niet echt rocket science. En voor vrienden heeft elk spel wel een eigen mogelijkheid die toe te voegen in een lijstje.

Dus nee ik heb Steam nooit gebruikt toen het nog in de kinderschoenen stond en alleen recente ervaring en ben er alles behalve blij mee, ik zie geen enkel voordeel ervan in behalve als online winkel. Nou ja dat je gekochte spellen nog kan downloaden als de DVD een rukke installer heeft die niet werkt (kuch: MW2). Maar dat kan ook zonder steam (zie SC2+elke MMO). En als online winkel moet je het echt puur voor de budget games doen want verder zijn ze belachelijk duur.

[Reactie gewijzigd door furby-killer op maandag 11 oktober 2010 14:32]


ze zijn (tegenwoordig) idd een beetje aan de hoge kant. Niet duur, want zoveel duurder als de lokale boer zijn ze niet. Maar waar ze wel heel goedkoop in zijn, dat zijn hun acties, heb overlaatst nog alle cod's buiten mw2 voor een eitje gekocht. Sinds ik steam heb, koop ik veel meer legaal dan dat ik ooit zonder steam zou gedaan hebben.

Wellicht komt dit doordat je blijkbaar je games niet samen met vrienden speelt. Bij mw2 is het ideaal dat je van te voren een party kunt vormen om daarna samen aan de slag te gaan. Bij andere games, zoals bijvoorbeld left 4 dead 2 (welke ook steam gebruikt), is het toch net alemaal wat lastiger. Je moet dan een server vinden die je allebei ziet en er moet voldoende ruimte zijn.

De toevoegde waarde van steam is wat mij betreft het friends invite systeem (en de eerder genoemde weekend deals/online keys).

Alhoewel de problemen door compatibiliteit vervelend zijn vind ik het te ver gaan om te zeggen dat het de PC- markt nekt. Het is K met P voor spelers, dat dan weer wel.

Sorry hoor, maar dit klinkt als onzin. Welke game is nu gebonden aan alleen windows for live? Alsof de multiplayer op de steam of microsoft servers draait.

Genoeg games die alleen met games for windows live online te spelen zijn (dirt2, f1 2010, gta4, warhammer 2, enz). Eigenlijk is elke moderne games for windows live titel alleen te spelen na aanmelding bij games for windows live.

Correct (hoewel om te zeggen bijna elke moderne game is ook erg overdreven), maar deze games kan je alsnog op steam kopen ook en vanuit steam starten en dan multiplayer spelen. Inclusief steam overlay etc.

GfW & Steam mogen lekker afsterven. Als downloadwinkel is het leuk, maar het moet niet iets aan de software zelf veranderen, dat zou nergens op slaan.

GfW & Steam mogen lekker afsterven. Als downloadwinkel is het leuk, maar het moet niet iets aan de software zelf veranderen, dat zou nergens op slaan.
het is de keuze van de ontwikkelaar om Steam te integreren in het spel.

Maar laat games voor windows maar lekker sterven dan. Microsoft heeft de PC compleet links laten liggen toen ze xbox gingen doen. Tot bleek dat Valve daar wel veel geld aan ging verdienen. Toen wilden ze toch ook die taart erbij hebben.

Laat MS lekker console games maken. dan bestiert Valve de PC/Mac markt wel.

Ik wist niet dat dit zo ging.
Zo zorgen ze helemaal voor verdeeldheid binnen de PC-Community.
Ronduit schandalig dat je als je met vrienden dezelfde game online wilt spelen iedereen de game bij één (van deze drie) aanbieder(s) moet kopen omdat je anders niet samen kunt spelen. 8)7

Wel, zo erg is het nu ook weer niet.
Voor zover ik weet heb je meestal niet veel keuze als het echt tot verdeeldheid zou zorgen, dan ben je namelijk vaak gewoon vast aan steam. (Wel, in die fase zitten we nu toch)

Het vervelende is natuurlijk wél dat er verschillende van deze services bestaan waardoor je als gamer na een tijdje bijna voor elk spel wel iets apart moet launchen voor de online content/multiplayer.

Edit: Verduidelijking

[Reactie gewijzigd door moegie op maandag 11 oktober 2010 13:34]


Ik vind het sowieso onzin dat als ik GTAIV online wil spelen dat ik dan vast zit aan "games for windows LIVE" O.I.D.

Ik begrijp sowieso niet dat je een spel op beide platformen uitbrengt. Het blijft beide op de PC draaien, het is niet zo dat de een op de PS3 draait en de ander op een xbox 360. Wat is dan npog het voordeel?

edit: Aah, de moderator nazi's zijn weer lekker bezig ;)
Voor de duidelijkheid: Als een publisher de schuld van incompatibiliteit bij de download platformen neerlegd is de vraag waarom hij dan sowieso twee verschillende platformen gebruikt een terechte en een relevante.

Dat is hetzelfde als een trein fabrikant die een trein voor smal spoor en normaal spoort maakt en dan de rail beheerders er de schuld van geeft dat zijn treinen niet onderling uitwisselbaar zijn op de verschillende sporen.

Het leven is kiezen (maar voor Gearbox lijkt het vooral dat men ipv kiezen liever wil klagen. Is niet voor het eerst dat ze met totaal overbodig commentaar richting Steam komen)

[Reactie gewijzigd door Omega Supreme op maandag 11 oktober 2010 16:25]


waarom je in de - gemod wordt ... :?

maar in mijn optiek heb je volkomen gelijk - ik weet ook niet wat ik lees maar ben blij dat ik de pc game markt ben gestapt als ik dit zo lees.... DAMN ... waarom zo moeilijk doen?

meer winkels = grotere afzetmarkt

Dat is dus maar de vraag. Bij Fysieke winkels zal dit zeker zo zijn, omdat je anders geografisch niet iedereen zal bereiken.

Beide van deze platformen zijn echter voor iedereen gratis te installeren/gebruiken. De fabrikant heeft dus alleen het nadeel van het ondersteunen van verschillende platformen als hij daar voor kiest.

Deze problemen zijn er dus alleen voor bedrijven die niet kunnen kiezen en gigantisch falen in het programmeren van hun multiplayer gedeelte.

Overigens kan je Battle.net aan dit lijstje diensten toevoegen, maar dan exclusief voor Blizzard games.

Het klopt wel een beetje en zelfs niet alleen betrekking met Microsoft en Steam, ik heb namelijk als voorbeeld ff , laatst Burnout via steam gekocht maar kan dus totaal niet inloggen met mijn EA account in het spel om multiplayer te doen! |:( Blijkt nadat ik ff op internet rondgezocht had dat veel meer mensen hier last van ahdden en dat het nog steeds niet werkt.....

Dat ligt aan de ontwikkelaar en niet aan Steam of Valve. Ontwikkelaars moeten zelf de binaries up-to-date houden met niet-Steam versie.

Overigens gaat dit erg weinig fout.
«  1  2  3  4  5  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 13:55 Nokia brengt Symbian^3-toestel C7 uit - update
Vorige 12:50 SpaceShipTwo maakt eerste bemande solo-testvlucht
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011