Valve voegt bots toe aan Team Fortress 2

De bots die Valve voor Left 4 Dead gemaakt heeft, worden ook toegevoegd aan schietspel Team Fortress 2, zo heeft ontwikklaar Valve besloten. Een test met de bots loopt al, al begrijpen ze het doel van het spel nog niet helemaal.

Ontwikkelaar Valve is gestart met het testen van bots in de shooter Team Fortress 2. Er is nog geen interface waarmee bots kunnen worden opgeroepen, maar wie wil kan bots aan het spel toevoegen met een console command. De uitleg over de in te voeren commands is terug te lezen in een blogposting van de ontwikkelaar. Voorlopig zijn de bots alleen te gebruiken in drie King of the Hill-maps. De kunstmatige intelligentie van de bots is nog niet af. Ze reageren alleen op wat een menselijke speler zou kunnen zien en horen. De bots hebben bovendien een menselijke reactietijd en een vergelijkbare onnauwkeurigheid bij het richten van schoten. Toch snappen ze het spel nog niet helemaal: de huidige bots begrijpen nog niets van het stelen van een vlag en het bezet houden van posities op de kaart. Valve hoopt dat echter wel toe te voegen.

Valve kwam op het idee om bots toe te voegen aan Team Fortress 2 na het succes van Left 4 Dead, waarin het kunstmatige spelers had ingebouwd. TF2 is volgens de ontwikkelaar ook zeer geschikt om bots aan toe te voegen en dus wordt er achter de schermen bij Valve al een jaar geëxperimenteerd met kunstmatige intelligentie in TF2. Het is nu tijd om de test uit te breiden en de TF2-spelers erbij te betrekken. Valve vraagt dan ook uitdrukkelijk om problemen met bots te melden.

Team Fortress 2

Door Paul Hulsebosch

Redacteur

23-12-2009 • 09:08

79

Lees meer

Team Fortress Free to Play
Team Fortress Free to Play Video van 24 juni 2011
Valve kondigt nieuwe Steam-client  aan
Valve kondigt nieuwe Steam-client aan Nieuws van 24 februari 2010
Video's Left 4 Dead 2
Video's Left 4 Dead 2 Nieuws van 27 juli 2009
Valve  vindt games te duur
Valve vindt games te duur Nieuws van 20 februari 2009

Reacties (79)

79
77
40
0
0
0
Wijzig sortering
Ik kan enkel concluderen dat het toevoegen van bots als reden heeft dat het spel TF2, NU AL doodbloed.
Reden voor bots is gewoonweg dat er geen spelers zijn.
Blijkbaar is het dus ook niet meer de €15,- waard. Tegen bots spelen is gewoon te kansloos (met de huidige bots, met slechte technieken.)

[Reactie gewijzigd door Limaad op 22 juli 2024 23:14]

Dan ken jij TF2 niet. Als iets spring levend is, is het Team Fortress 2 wel. De levendige community komt door o.a. nieuwe updates maar ook aanbiedingen e.d. Volgens de TF2 blogpost hebben ze de bots puur toegevoegd om voor hun zelf te experimenteren met kunstmatige intelligentie.

[Reactie gewijzigd door Ywa op 22 juli 2024 23:14]

mee eens, tf2 is springlevend.
ik speel het regelmatig op wat servers met mensen die ik ken die eigenlijk regelmatig te vol zijn....op die servers zouden we helemaal niet met bots willen spelen...waarom zou je als er genoeg mensen zijn die joinen...

bots in tf2 vind ik eigenlijk niet zon geslaagd plan, zodra ze de hoek omlopen kun je al merken of het een bot is of niet...spel tactiek is vaak snel te herkennen.
17,255 spelers die het spel aan het spelen zijn op het moment van schrijven, vind ik niet echt doodbloeden. http://store.steampowered.com/stats/
Bullshit, als je TF2 had zou je zulke onzin niet verkopen: iedereen die het spel speelt zal beamen dat je binnen de 20seconden op een goedgevulde server zit.
Vorige week was het de week van "soldier vs. demo". Er zijn ongeveer 6,5 miljoen demo's omgebracht door soldiers, en 6,4 miljoen soldiers door demo's.

Ja, heel dood ;)
Ja hoor, Valve is al een jaar bezig met het testen van de bots, en het uiteindelijke releasen van de betabots is een teken dat het spel plotseling stervende is 8)7 Heel Steam was overbelast door het laatste gratis weekend TF2.

Omdat iedereen zijn eigen servertje kan opzetten, kunnen bots een mooie aanvulling zijn. 4 botjes in een lege server kunnen een startende server zonder spelers heel goed helpen. In je eentje naar een lege server gaan, dat doen er niet veel. Met wat botjes komen er vanzelf mensen bij.

Moet wel zeggen dat ik dit spel nog speel omdat het een multiplayer is, het is niet de bedoeling dat die bots veel gebruikt worden, hooguit om servers te seeden. Hopelijk houden de server administrators dit in hun achterhoofd, en geeft Valve ze de mogelijkheid om dit te doen. Een onderscheid in de server list tussen gewone spelers en bots lijkt me ook handig, is toch niet hetzelfde.
Het is gedeeltelijk waar. TF2 is alive and kicking as we speak, maar ik denk dat Valve hier inspeelt op mogelijke achteruitgang van actieve TF2 spelers.
Wat een onzin :D Zijn nog hardstikke veel servers vol met mensen.
Btw als een bedrijf bots toevoegd dan betekend niet dat er niemand speelt... Ze zijn nu aan het experimenteren, kan altijd nog geen bots toevoegen aan je server B)
Maar waarom willen ze bots toevoegen eigenlijk? Dat kan toch niet alleen gebaseerd zijn op het 'succes' in L4D. Is het zo dat de servers zo leeg zijn?
omdat er vraag voor is vanuit de community misschien? Servers zijn niet altijd even vol, of zitten vol met mensen die niets van teamwork kennen of willen kennen. De bots spelen tenminste wel als een team. Ook is het voor nieuwe spelers soms lastig om zich ff in de pubs te begeven en kan het handig zijn wat eerst te leren spelen tegen bots. De bots draai je trouwens nog altijd beter op een aparte dedicated server, op listen servers zijn de bots enorm zwaar.
Servers zijn niet altijd even vol, of zitten vol met mensen die niets van teamwork kennen of willen kennen. De bots spelen tenminste wel als een team.
Dat zie ik dus echt niet gebeuren. Ik weet niet of je TF2 zelf speelt, maar teamwork is in TF2 best belangrijk en ik zie een bot nog niet zo slim zijn dat 'ie een sentry van zijn teamgenoot gaat beschermen tegen spies. Daar komt best wat gevoel en ervaring bij kijken en dat valt nauwelijks te programmeren. Of een medic die zichzelf moet beschermen ten koste van anderen: in ongeveer elke shooter zijn bots soms slecht in dekking zoeken en in TF2 is er soms al helemaal weinig dekking dus ik zie het best voor me dat een medic-bot zichzelf heel gemakkelijk af laat maken. Of een übercharge gebruikt op een moment dat dat dus niet hoeft, terwijl je daarmee normaal een verdediging kan doorbreken. Of het leukste nog: waar zal een engi-bot zijn sentry neerzetten? :P één metertje scheef en je hele sentry doet niks meer.

Ja, misschien voor nieuwe spelers wel leuk (al is slim en tactisch zijn ook een belangrijk aspect van TF2 en dat leer je er niet mee). Mijn broer die al jaren geen shooters meer gespeeld had wilde het ook eens proberen maar kon de chaos echt niet gemakkelijk overleven :P

[Reactie gewijzigd door bwerg op 22 juli 2024 23:14]

Ik speel tf2 regelmatig, zeg maar 2-3 keer per week, en er is geen tekort aan spelers op het moment.
However, ik geloof dat Valve hier inspeelt op mogelijke achteruitgang van TF2 waar niet genoeg spelers online zijn. In dat geval kan je gewoon TF2 spelen met de bots.
[lame]
TF2 gratis??
[/lame]


Sinds wanneer is het een hype om bots weer in te voeren?
Ik kan me nog de tijd herinneren van de bots uit Wolfenstein ET en Unreal Tournament en Tactical Ops AOT..... irriteerde me kapot aan die dingen....
Ben je in een fight komt er een bot uit je team die sprayed even zn wapen leeg ongeacht of jij er tussen staat of niet.... of granaten gooien op plekken/momenten waar het niet moest....

de AI moet nu dan wel echt goed doorontwikkeld zijn dat dit niet meer gebeurd wil dit een succes worden voor aanvulling bij de middel gevulde servers....
daarnaast bij de grote servers zal het niet ingezet worden en de kleine server kan het misschien wel ingezet worden maar er is geen lol aan om alleen bots en 1 echt player kapot te schieten....
Gelukkig is er in TF2 geen friendly fire dus de bots zullen alleen zichzelf afmaken.

Maar ja, daardoor kan je team ook verliezen als je meer bots hebt. Dus als ze maar goed aangeven waar de bots zitten (zal de game wel een tag 'bots' hebben) vind ik het prima, zoek ik de niet-bot servers wel uit.
Volgens mij is friendly fire iets dat je per server kan aan/uit zetten.
Ik kon nou niet echt zeggen dat die L4D bots zo geweldig waren. Ik kan me ook best voorstellen dat ze de regels van het spel niet kennen aangezien ze daar niet voor gemaakt waren.

Misschien als ze er wat werk insteken dat het wat word.
Anoniem: 196662 @LOTG23 december 2009 10:51
'K vond de bots in L4D eigenlijk nog doenbaar, op gevaarlijke punten kon je ze even voor laten lopen zodat jij niet altijd alle damage neemt.
Bij L4D2 vind ik ze nutteloos om op die manier te gebruiken. Ze zijn enkel nog nuttig op hordes.

In het algemeen ontbreekt er in beide games gewoon een optie om de leidende member te wisselen zodat iedereen eerste aanvallen verspreid heeft. Beetje zoals een waaier in het wielrennen.
Ik weet niet of ik er nou blij van moet worden. Het is gewoon een online shooter, een geweldig spel naar mijn mening. Bots zijn het laatste wat word gemist in dit veel gespeelde spel. Ik hoop dat het goed zichtbaar is in het server overzicht hoeveel mensen en bots er in zitten. Wat mij betreft mogen ze doorgaan op de karakter upgrades :D
Ze moeten alleen de engi nog dus die zullen ze echt niet vergeten ;) al mag dat van mij ook snel gebeuren want daar was ik juist het meeste op aan het wachten.
Anoniem: 294537 23 december 2009 10:00
Goed nieuws! Valve blijft echt veel nieuwe content in TF 2 steken! De oorlog tussen demo en soldier zijn net gedaan! En dankzij de oorlog hebben de demo en soldier een pak nieuwe wapens! Ik kan echt niet wachten op de upgrade voor de engineers!

Ik ken eigelijk echt geen andere shooter dat zo blijft upgraden... gratis nieuwe wapens, maps etc... bij de meeste games moet je extra betalen als je nieuwe content wilt.

Valve gaat zo te zien wel nog een hoop werk hebben om de bots duidelijk te maken wat ze moeten doen... zeker voor sommige custom made maps is het zelfs voor de mensen even zoeken wat ze moeten doen... zeker voor de surfmaps.

En over dat gratis? Dit weekend had je gratis kunnen spelen, maar dat is inmiddels al afgelopen. En dood is TF2 zeker niet! Dan moet je de stats maar eens opzoeken van de oorlog tussen soldier en demo... die duurde geloof ik maar 1 week en er zijn meer dan 900.000 Kills geweest alleen maar door die twee!
900.000 kills is nog zeer licht uitgedrukt :D

Elke zijde heeft meer dan 6 MILJOEN kills gehaald, dus dat is meer dan 12 MILJOEN kills over een week. Alles behalve dood zou ik denken :) Het is ook zeker niet zo dat de servers leeg zijn (integendeel zelfs tijdens de laatste update).

TF2 blijft 1 van mijn favoriete games en dat heeft zeker veel te maken met de constante updates en het harde werk dat ze er blijven instoppen. Het is dan misschien niet gratis, het is zijn geld MEER dan waard !
Hmm...

Ik denk dat deze bots het spel een stuk minder leuk gaan maken.
Een online "shooter" is niet gemaakt voor bots.
Je zal nu ook niet het idee hebben van "Ha, eindelijk, hem heb ik gekilled", want het is toch maar een bot.

Ook vraag ik me af of ze ons, of elkaar gaan healen als medic. Ze gaan denk ik ook meteen übercharge gebruiken, en het lijkt me echt helemaal niks!

Achja, we zien wel wat ervan gaat komen. Hopelijk niet zo'n flop als de Singleplayer van Battlefield 2, daar deden bots ook al niks.
Je vergeet misschien dat battlefield 2 een hele andere ontwikkelaar heeft.
Anoniem: 318625 @R3NC0N23 december 2009 11:10
unreal tournament bots zouden het wel leuk maken :D
Ik denk niet dat "...deze bots het spel een stuk minder leuk gaan maken".
Het is en blijft een keuze....wil je bots dan zet je die aan en anders speel je gewoon door zoals je gewend bent.
Valve is wel een van de koplopers wanneer het aankomt op kunstmatige intelligentie in videogames. Nu kan je wel zeggen dat "oh maar de AI in FEAR / MW2/etc is veel beter", maar die hoeft maar rekening te houden met een beperkte omgeving en ze cheaten vaak als de nete. Valve's bots gedragen zich veel meer als spelers en kunnen met praktisch elke omgeving omgaan waar een menselijke speler zich in kan bewegen :)

@iedereen: de bots zijn meer bedoeld als experiment, niet om in serieuze games deel te laten nemen.

[Reactie gewijzigd door Joerdgs op 22 juli 2024 23:14]

Niet vergeten dat de Source engine geprezen is om de goed werkende AI. Iets wat vooral in Left 4 Dead goed zichtbaar is.

En je kan de TF2 bots ook al werkend krijgen in andere maps (ook custom KotH maps). Kwestie van navigatie-commando starten, waarbij berekend wordt waar bots kunnen lopen e.d. Als dat klaar is, is de map meteen vrij goed werkend met de nieuwe bots. Maar de bots snappen control points e.d. helaas nog niet.
Als Valve nou eens een goede bot interface hadden aangeboden, waren er allang bots geweest voor verscheidene mods.. jammer, sinds de Source engine is het een ramp op Bot gebied.
Bots UI is nog in otwikkeling. Momenteel moet ja alles via command line invoeren maar het komt....ik schat bij volgende update heb je een mooie bots ui.
Ik doel niet zozeer op een UI om bots te spawnen. Ik doel op een technische interface (code). Sinds de release van Source en HL2 (eerste) + CSS, zou men al een Bot Interface aan gaan bieden. Bij Valve hecht men meer prioriteit aan zaken die direct geld opleveren. Jammer, want de Bot community heeft zeker HL1 en al zijn mods haar leven verlengd (is mijn overtuiging).
Anoniem: 332739 23 december 2009 09:33
inderdaad geen gratis game maar wel een van de beste in zijn soort. er zijn al momenten geweest dan deze game voor 2,50 euro te koop was, er zijn gratis weekenden geweest maar het is toch echt niet gratis. de aanvulling met bots zou een uitkomst kunnen bieden voor mensen die even willen kunnen oefenen zonder dood te gaan. er was al eerder een testmap uit waarin simpele bots zaten die eigelijk alleen vooruit liepen achteruit, springen en opzij gaan. ik hoop echter niet dat dit online bots zijn, want dat zou het behalen van achievements nog makkelijker maken en er zijn al genoeg mensen die in een achievement server gaan zitten omdat ze te lam zijn om er moeite voor te doen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.