Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 121 reacties, 37.861 views •
Submitter: Denskie

De retailversie van Windows 7 zal op 22 oktober uitkomen, zo heeft Microsoft bevestigd. Ook zal de softwaregigant kopers die Vista vlak voor de releasedatum van Windows 7 aanschaffen, een gratis upgrade of korting aanbieden.

Computerfabrikanten krijgen vanaf eind juli de beschikking over de afgeronde code. Vanaf 22 oktober komt dan de retailversie beschikbaar, zo heeft Microsoft desgevraagd tegenover Tweakers.net bevestigd. Over prijzen voor de verschillende versies van het nieuwe OS wil Microsoft echter nog niets prijsgeven.

De softwaregigant laat doorschemeren dat personen die kort voor de release van Windows 7 toch Vista aanschaffen, een gratis upgrade krijgen of een korting ontvangen op Windows 7. Mogelijk komt er ook een kortingsprogramma voor gebruikers die nu al Vista op hun pc hebben draaien, schrijft Cnet. Details over deze regeling moet Microsoft nog geven.

Dat Windows 7 voor de kerst zou uitkomen, was al langer bekend, maar het bedrijf hield zich vooralsnog op de vlakte over een precieze releasedatum. Toch liet computerfabrikant Acer onlangs ontvallen dat het een pc met Windows 7 op 23 oktober ging uitbrengen, wat dus een dag na de officiële releasedatum blijkt te zijn.

Reacties (121)

Reactiefilter:-11210105+19+23+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Weet iemand de datum vanaf wanneer je Vista kan kopen + upgradevoucher?
- even zoeken, heb ooit al eens zoiets gelezen.
Gevonden: nieuws: Gratis upgrade naar Windows 7 voor Vista-kopers tot 31 januari 2010
Dat artikel is overigens wel heel erg feit-achtig. Bovenstaand bericht laat wat meer ruimte voor speculatie. Zijn daar redenen voor??

[Reactie gewijzigd door Barleone op 2 juni 2009 23:05]

Ik kreeg gistern van mijn reseller de volgende mail:
Windows 7 Readiness – Vista met vouchers
Vanaf 26 juni 2009 wordt Vista geleverd met een upgrade voucher. Een eindgebruiker kan de voucher inleveren en krijgt dan Windows7 media opgestuurd.
Microsoft moet de regels hiervoor nog bepalen.
De softwaregigant laat doorschemeren dat personen die kort voor de release van Windows 7 toch Vista aanschaffen, een gratis upgrade krijgen of een korting ontvangen op Windows 7. Mogelijk komt er ook een kortingsprogramma voor gebruikers die nu al Vista op hun pc hebben draaien, schrijft
Dus het komt vanzelf wel.

Verder schijnt het dat het gewone volk zal moeten wachten tot begin 2010 voordat Win7 in de winkel ligt.
De eerste pc's zullen van fabrikanten en producenten afkomen van PC's.
De retailversie (die dus in de winkel zal liggen voor het gewone volk) is beschikbaar in oktober, dus niet begin 2010.
In het artikel staat dat de retail versie op 22 oktober op de markt komt. De verschillende PC bouwers kunnen vanaf eind julie beschikken over Win 7.

We zullen zien wanneer het OS in de schappen ligt. Kan ik eindelijk beginnen om mijn PC samen te gaan stellen. Ik wachte op het moment dat Win 7 uit zou komen.
let er dan maar op dat je gekozen hardware driverondersteuning heeft voor 7. Hoewel vista drivers meestal wel werken, zou ik dus maar goed uitkijken
Mijn FFB racing wheel had alleen vista en oudere drivers, maar de vista drivers doen het hier onder Windows 7 build 7127 (x64) prima, zo ook bij een vriend van me met een wifi stickje met vista drivers ;)
Mijn FFB racing wheel had alleen vista en oudere drivers, maar de vista drivers doen het hier onder Windows 7 build 7127 (x64) prima, zo ook bij een vriend van me met een wifi stickje met vista drivers ;)
Hmm, ik heb een Sitecom USB stickje en de drivers wil ie echt niet pakken: geeft iedere keer weer een fout bij het installeren, evenals met de Inprocomm drivers in m'n MSI S270. Ik hoop dat hier nog een oplossing voor komt!
Das vreemd, mijn sitecom stick (die trouwens bagger werkt in Vista) werd direct herkend en hgoefde ik niet apart drivers te installeren.
Sterker nog voordat ik in Windows 7 voor het eerst in logde kon ik al naar een wireless network verbinden.

Heb je het geprobeerd met de Windows 7 drivers zelf of heb je de sitecom CD/Drivers gebruikt?
Een oplossing via wie?

Gewoon zelf alvast gaan zeuren bij MSI of Sitecom dat je nieuwe drivers wil voor Windows 7. Met wachten ga je namelijk niets bereiken.
Mijn HP Photosmart 2575 weigert helaas de Vista x64 drivers te installeren. ('This setup program requires Windows Vista x64 or higher')
Printen werkt overigens wel gewoon als je de ingebouwde Photosmart 2600 drivers van Windows 7 gebruikt maar helaas werkt scannen niet...

Voor de volledigheid; dit is dus een HP issue en absoluut niet de schuld van MS ;)

[Reactie gewijzigd door Tomba op 3 juni 2009 18:38]

Zo wil hier Epson PrintCD niet werken met de Vista Drivers (wel schuld van MS) en met Epson's driver (XP) zijn volgens Vista 'compatibility issues'. Met Vista driver kan gewoon printen in principe wel maar eenmaal de printer herkend en gekoppeld aan de Viesta driver zal hij die ook gebruiken als de Epson-driver installeerd.
Het hele gebeuren met het driver certification program wat in Vista zo fout liep heeft als gevolg dat in Windows 7 er nu dus een hoop drivers goedgekeurd zijn. Er zitten sinds de tijd dat Vista meeloopt een hoop drivers in Windows Update.
let er dan maar op dat je gekozen hardware driverondersteuning heeft voor 7. Hoewel vista drivers meestal wel werken, zou ik dus maar goed uitkijken
Als Linux gebruiker vind ik het erg grappig dat je tegenwoordig met windows op moet letten of je hardware er wel op ondersteund wordt, terwijl het altijd de windows fanboys zijn geweest die onzin uit liepen te kramen over de "slechte" driver ondersteuning van Linux :+
Nouja overdrijven is een kunst maar je moet natuurlijk altijd opletten dat als je een nieuw os installeerd dat nog net nieuws is al je hardware ondersteund wordt. Het is gewoon vaak zo dat hardware fabrikanten linux vergeten (erg kwalijk) maar het is natuurlijk ook vaak zo dat voor een os wat er net is de oude drivers nog niet zijn geupdate.

Verder kan ik wel zeggen dat 99,9% van de drivers die onder Vista werken perfecto werken onder Windows 7, het zijn net die paar gekke drivertjes die niet willen.
Als je het apparaat in de laatste vijf jaar hebt aangekocht, en het is niet al te exotisch, mag je er toch echt wel bijna zeker van zijn dat het in Vista ondersteund is, hoor...
Nou ja, mijn Canon scanner heeft het nooit gedaan op Linux, op Vista ook niet meer trouwens. Canon maakt er gewoon geen driver meer voor, einde verhaal. Ok het is nog een scanner op de parallele poort, dus dat laatste snap ik wel. Maar, gezien het Linux verhaal (geld ook voor veel printers) nooit meer Canon randapparatuur voor mij dus. De camera's mischien wel, maar toch liever Pentax (en uiteraard mijn mechanische Pentacon 6TL).
Heb sinds en paar dagen build 7137 draaien op 2 PC's en een laptop in zo'n homegroup netwerkje en ik kan niet anders zeggen dan: Chapeau!
Nooit een groot MS fan geweest, maar dit ziet er allemaal veelbelovend uit!
(Als ik denk aan het geklooi met de diverse RC's van Vista, hebben ze daar in Redmond zeker veel opgestoken)
Al dat gezeur over dat mensen die nu al een aantal jaren vista hebben gebruikt nu toch nog gratis de upgrade willen hebben.
Ik ga nu toch ook niet bij adobe klagen dat ik een gratis upgrade wil van mijn oude CS2 pakket naar het huidige CS4? Oh en gelijk nog even een gratis versie. En als we toch bezig zijn, van fifa 08 naar fifa 09. Is toch van de zotte dat EA een wanproduct als fifa 08 levert en jaar erna een stuk beter doet met 09.
Yess, hopelijk zijn we dan eindelijk eens van dat fossiele en afzichtelijke Windows XP af.

Ik ben trouwens benieuwd hoe Vista wordt met SP2. Het lijkt me logisch dat het qua snelheid dan ook in de buurt komt van Windows 7, aangezien het dezelfde kernel is.
Het is niet dezelfde kernel. In Windows 7 wordt weergegeven 6.1 terwijl mijn Vista SP2 6.0.6002 heeft.
We named it Windows 7 from the beginning, it wasn’t even marketing that originally chose that brand, it was our internal “code name.” The builds were versioned at 7.0. It broke compatibility for too many apps/drivers, so we changed the versioning APIs to report 6.1 to reflect the level of compatibility that should be expected by pre-existing software.
offtopic:
@bluesman: SP2 van Vista heb ik de RTM-versie van, dus gewoon vrijwel identiek aan de gereleasde US-versie, die draait ook vrij goed op mijn U.S. Vista Ultimate - ook in het Nederlands, maar verwacht maar niet dat het direct snelheidswinst oplevert. Uiteindelijk blijft het wel stapelen op een bepaalde basis snelheid, met die SP's. Wel is fijn dat bij een clean install van de Vista SP1 DVD, ik nu alleen de SP2 hoef te installeren en de Dutch languagepack en dan heb ik zo goed als alles bij elkaar up to date.

[Reactie gewijzigd door Escovan op 3 juni 2009 13:17]

Aha, dat wist ik niet. Interresante info. Maar de kernel is wel zwaar gebaseerd op die van Vista, niet?

Hoe bevalt SP2 (je draait de beta neem ik aan?) trouwens? Is het vlotter dan SP1?

[Reactie gewijzigd door bluesman op 3 juni 2009 11:42]

Yep, men gaat eigenlijk verder met ontwikkelen van de volgende versie van Windows. Er wordt op een moment gezegd dit is de Vista RTM branche, er wordt een splitsing gemaakt voor Windows 7 en Server 2008 R2 en voor Vista SP1. Deze lopen parallel en de aanpassingen worden als nodig gemerged met andere branches.
Zelfde geld ook voor Windows 8, is men nu al mee begonnen en loopt parellel aan Win7 op dezelfde codebase.

Er worden uiteraard wel veel wijzigingen gedaan etc.
SP2 hoeft helemaal niet beta te zijn, hij is al een tijdje uit nu he :P
>.< en dan wil ik net van de zomer een nieuwe pc aanschaffen. (En ja, ik ga niet voor een schamele korting eerst nog eens Vista erbij aanschaffen). Dan doe ik het wel eventjes met een crack aangezien de officiŽle beta dan ook niet meer te downloaden is *sigh*
Als je een MSDN-account hebt kan je 'm misschien al in de zomer downloaden :)
Net alsof dat niets kost.
Dat is niet het issue. Sedative wil blijkbaar een nieuwe PC met 7. Dat kan niet, en dus gaat hij even illegaal afwachten totdat 7 wel beschikbaar komt. ;)
tenzij je hem zelf zal samenstellen zal je moeilijk een pc vinden zonder OS vrees ik... Of ligt dit in Nederland anders?
Je kunt hier bij sommige computerwinkels gewoon een OS-loze box kopen. Meestal assembleert de betreffende winkel zelf dergelijke systemen en kun je aangeven dat je er geen OEM licentie bij hoeft, scheelt ook iets in de prijs. Voor zover je een van de grote OEMs koopt, zit er meestal automatisch wel Windows bij. (Dell, P&B, Acer, HP etc)

Maar goed, ik weet al wat ik voor mijn verjaardag ga kopen dus, een Windows7 licentie, komt wel een week na mijn verjaardag, maar ik heb geduld, de RC draait ook nog zeker tot maart zonder problemen. ;)

@Rizon: Waarom klagen als je bij de betere PC zaak in goed overleg sowieso wel een OS-loos systeem kan kopen? Niet overal hoef je moeilijk voor te doen ;)

[Reactie gewijzigd door Escovan op 3 juni 2009 08:57]

Een verkoper die zelf assembleert zou nogal een ezel zijn om dan Windows op te zetten als de klant het niet wilt.
Ik had het over de grote OEM's zoals Dell, HP, Sony, ... waar je ook steeds je gelijk zal krijgen. Je moet gewoon voor jezelf durven en willen opkomen, anders zien ze je niet lopen tussen de 6.5miljard mensen :)
In BelgiŽ en Nederland kan je gewoon beginnen klagen dat je de pc zonder OS wilt + de prijs van het OS terugkrijgen. Doen ze nog steeds liever dan geen pc te verkopen :)
Je kan er tijdelijk de RC opzetten. Zo heb je al een Win7 om ervaring op te doen.
Wat Blokker_1999 zegt, de RC kon ik zo downloaden van msdn. Dus voor dat win7 uitkomt kan je ff de RC draaien ;)
Even voor de duidelijkheid :P Ik meen dat je de RC maar kon downloaden tot 5 juni en het daarna ook maar afwachten is. Registreren moet allemaal via internet gebeuren dus een cd 2x gebruiken is er volgens mij ook niet bij.

En waarom wordt hier aangenomen dat ik mijn eigen PC niet kan assembleren? 8)7
Core i7 of de AMD phenom II 955, ik ben er zelf nog niet uit waarop ik het systeem ga baseren.
het was al langer bekend dat w7 in oktober zou komen althans heb het tijdens een training gehoord van microsoft
de prijs van de OEM versie zal wel weer iets omhoog gaan microsoft kennende
launchprijs zal veel in de buurt komen van vista launch kwa prijs

[Reactie gewijzigd door qonstant op 3 juni 2009 00:10]

Is het dan niet slimmer om gauw voor de relase vista te kopen zodat je gratis kan upgraden naar windows 7? lijkt me goedkoper
In principe klinkt het goedkoper, twee OS-en voor de prijs van minder dan twee OS-en. Maar dan moet je dat wel maar net zo kunnen gebruiken en ik vermoed dat in de licentie van een upgrade er hier wel rekening mee is gehouden en dat je officieel de ene versie niet mag gebruiken zonder de ander. Dus dan zou je er op een legale manier niks mee opschieten??

Maar dit is giswerk alhoewel het me logisch lijkt.
Inderdaad, bij een 'upgrade' naar windows 7 doe je afstand van je vista-key, zo was het in elk geval toch met XP: Je kreeg als het ware rond de 75 euro korting wanneer je je XP-licentie inruilde bij de aankoop van een vista-licentie.

Meer ontopic: W7 draait ook hier supergoed op main rig, wel af en toe wat errors maar nooit pertinent terugkerende foute.. Tot zover een goed OS en ik denk dat MS zelf maar wat bij is dat ze ook van Vista af zijn. Er is veel over gezegd en geschreven en losstaand van het feit of Vista echt slecht was zullen ze in elk geval blij zijn deze pagina om te slaan..

Na ME kwam tenslotte ook XP :)
Dat is sneller dan verwacht hoop dat ze de buggs hebben opgelost want ik krijg hem nogsteeds niet stabiel met me geluids kaart wat oorspronkelijk een Vista bugg is.

op me asus eee werkt het wel lekker
Ben benieuwd. Maar voor zover ik momenteel van Windows 7 gezien heb geloof ik niet dat Windows 7 wel echt een succes gaat worden. Ik vermoed dat ze het voornamelijk weer zullen hebben van de pc-bundel-verkopen

[Reactie gewijzigd door Darude1234 op 3 juni 2009 00:33]

Nou ik zit nu onder Windows 7 en het is een hele verbetering tegenover Vista, heel wat dingetjes zijn wat beter uitgewerkt en werken sneller. Zelfde verhaals als met ME / XP ;)
Ik begrijp je reactie volkomen. Het is dat ik graag de early-adopter uithang als het om MS-producten en -diensten gaat, maar in het begin had ik ook wel zoiets van..
OK.. en dit moet ik leuk vinden? Ik denk bijvoorbeeld aan aero peak, terwijl ik in vorige windows versie altijd met ťťn muisklik mijn gewenste venster op de taakbalk opende. Jammer dat dat nu meer tijd kost.
Ik weet dat je dat uit kan zetten en old-fashioned kan gebruiken, maar ik probeer te wennen aan de nieuwe manier

[Reactie gewijzigd door Barleone op 3 juni 2009 00:58]

Tenzij je weer een hoop vensters had openstaan en deze dus gegroepeerd werden, dan had je ook 2 muisklikken nodig en moest je soms zelfs gaan gokken welk venster je net nodig hebt. Ik vind de nieuwe taakbalk net geweldig. Je pint er zoveel programmas op als je zelf wilt en met de jump list kan je direct naar een recent bijhorend document.
Dat was het eerste wat ik bij een verse install uitzette ;)
Gegroepeerde vensters kon ik niet zo waarderen. Aero Peek heeft trouwens wel als je teveel schermen (bv. IE-tabs) open hebt staan. Gelukkig heb ik dat nog maar 1 keer meegemaakt, dus het loont de moeite niet om het uit te zetten. :O
Dan moet je eens wat meer rondkijken op internet. Zowat iedereen is enorm enthousiast over Win7
Inderdaad en ik kan dit ook persoonlijk onderschrijven. Ik gebruik WIndows 7 RC (gewoon build 7100) op mijn laptop (eigenlijk vanaf de dag dat hij uitkwam) sinds ik het crashen van mijn Vista installatie zat was. (Achteraf vermoed ik dat het image van HP gewoon brak was, een of andere plugin die niet lekker werkt) Ik heb nu iedere dag op mijn werk het gevoel dat ik me aan het behelpen ben ! Areapeak, jumplists, het weer wat versnelde startmenu en ook de nieuwe startbalk werken echt een stuk lekkerder :P
Daarnaast voelt mijn laptop ook nog eens sneller aan dan de desktop op mijn werk, Tis dat ik geen beta OS op mijn werkPC zet want anders wist ik het wel :P
(Ter info; Windows 7 op een HP Compaq 6710b laptop met Intel Penryn 2,1GHz, 4 GB geheugen en 250GB 7200 rpm disk. VIsta op een HP DC7700 met een Core2Duo E6300 (1,86GHz) met 4 GB geheugen en 2x 250 GB 7200 rpm in RAID1 op een Areca 1200. Geinstalleerde software is vergelijkbaar)

Aanvullng; overigens draai ik zowel Vista als 7 in de x64 versie.

[Reactie gewijzigd door Tomba op 3 juni 2009 18:55]

Niet als flame bedoeld: Maar zijn dat de mensen die nu Vista gebruiken of ook de mensen die momenteel op XP werken? Dat is namelijk wel een verschil. In het eerste geval kan ik het me wel voorstellen.

Ik heb Windows 7 ook een paar dagen getest en ik moet zeggen, het werkt beter dan Vista, dat ontken ik niet, maar er nog steeds zoveel dingen in die naar mijn mening minder prettig werken dan dat ze in XP deden.

Maar als je een paar voorbeelden wilt hebben:
- Het control panel is op zijn zachtst gezegd een onoverzichtelijk bende geworden.
- Het is allemaal nog steeds stukken trager dan XP. Ik vind dat een besturingssysteem zich primair moet richten op het snel en stabiel draaien van applicaties en niet op het hoe maken we het zo mooi mogelijk, daar kan ik altijd zelf een applicatie voor installeren als ik dat wil.

Positief vind ik dan weer wel Media Player die een stuk overzichtelijker is geworden alhoewel sommige functionaliteiten vaak nog wel diep verborgen zitten. En ook vind ik het goed dat ze UAC versoepeld hebben door een mate van strengheid aan te kunnen geven maar het idee op zich wel behouden hebben in Windows 7, want het idee was op zich goed alleen in Vista ietwat overdreven uitgevoerd.
Ik moet zeggen dat ik momenteel best te vreden ben met Vista. Bij mij loopt het allemaal heel stabiel en Vista voldoet volledig aan mijn eisen. Ik vraag me af of het interessant genoeg is om over te stappen op Windows 7 als je momenteel Vista draait.
Alleen al voor de jumplists ga ik mijn laptop van een upgrade voorzien. Als student kan ik via surfspot windows altijd voor bijna niets aanschaffen :). Ik draai momenteel ook naar tevredenheid op Vista, maar heb ook met Win7 getest op dezelfde laptop en zodra ik bezig ben met verslagen e.d. werkt het gewoon veel fijner. Daarbij heb ik 300MB extra RAM tot mijn beschikking en voelt Win7 sneller aan. Als je weinig echt "werk" verricht maar de PC meer voor de fun gebruikt zie ik de meerwaarde van WIn7 boven Vista niet.