Hoofdcategorieën
Device Settings

Nieuwe features van hdmi 1.4-specificatie gepresenteerd

Door Olaf van Miltenburg, vrijdag 29 mei 2009 11:14, views: 28.246

HDMI Licensing heeft bekendgemaakt hoe de hdmi 1.4-specificatie eruitziet. De nieuwe versie van de standaard voor audiovisuele kabels biedt de consument de keuze uit vijf verschillende kabels voor het aansluiten van hdmi-apparaten.

In de hdmi 1.4-specificatie is een extra datakanaal voor ethernet toegevoegd. Het Hdmi Ethernet Channel maakt daarmee ip-diensten met een bandbreedte van 100Mbps mogelijk. Eerder werd al duidelijk dat hiervoor wel nieuwe kabels nodig zijn en dat alleen de duurdere kabels de maximum snelheid ondersteunen. Hdmi-apparaten hoeven door de toevoeging niet meer met een ethernet-kabel op een netwerk aangesloten te worden.

Verder is er een Audio Return Channel toegevoegd, zodat het audio-signaal dat de tv-tuner van een hdtv ontvangt eenvoudig naar een aparte receiver kan worden doorgelust. Ook brengt de nieuwe specificatie ondersteuning voor de '4kx2k'-resolutie van 4096x2160 beeldpunten op 24Hz. Hdmi 1.4 brengt daarnaast ondersteuning voor kleurruimtes die ontwikkeld zijn voor digitale camera's, zoals sYCC601, Adobe RGB en AdobeYCC601. Eerder werd de komst van de Micro hdmi-connector al aangekondigd: deze connectors voor mobiele apparaten zijn de helft kleiner dan standaard hdmi-stekkers en ondersteunen toch 1080p-content.

Volgens HDMI Licensing heeft de consument straks de keuze uit vijf verschillende kabels. Naast de standaardkabels met ondersteuning voor 1080i-beelden komen er High Speed-kabels voor 1080p en hogere resoluties. Daarnaast komen er standaard- en High Speed-kabels met ethernetfunctionaliteit en tenslotte komt er een Automotive hdmi-kabel voor het Automotive Connection System. Dit systeem is speciaal ontwikkeld voor verbindingen in voertuigen en is onder meer beter bestand tegen hitte en vibraties. De nieuwe hdmi-specificatie moet op 30 juni voor iedereen beschikbaar zijn, belooft HDMI Licensing.

Volgende 11:46 Corsair introduceert twee nieuwe voedingen
Vorige 10:45 Microsoft wil Xbox 360-mmog voor 300.000 spelers
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  »

Micro-HDMI gaat wel mooie oplossing zijn voor bijv. smartphones e.d. aan te sluiten.

Nou moeten de smartphone natuurlijk wel een scherm hebben van 1080p, wat me niet logisch lijkt voor een scherm van 3 inch.

Mocht de schermen groter worden dan 10 inch dan lijkt het eerder op een laptop dan een telefoon.

[Reactie gewijzigd door Lazerballz op vrijdag 29 mei 2009 11:25]


Oh wauw.... wat dacht je van dat de smartphone de bron is van de video?

Of denk je dat mensen graag hun blu-ray speler aan hun smartphone gaan hangen...

Sorrie voor de sarcasme....

Mee eens, maar ik denk niet dat de smartphones van vandaag hier al voor geschikt zijn. Maar ik dacht dat er al iets als mini-HDMI was voor HD camera's, of vergis ik me hierin? Uiteraard niet met de 1.4 specs, maar toch...

Zie de specs van de Zune HD, deze heeft een HDMI aansluiting voor het weergeven van HD materiaal op een TV.

dit is niet bevestigt, wel bevestigt is dat er een hdmi outport zit op het nieuwe dock en dat de zune HD daarmee 720p kan afspelen.

Die van vandaag niet inderdaad. Die van morgen (lees: toekomst) wel. Dan kun je toch maar vast beter de verbinding geregeld hebben zodat die dan niet ook nog eens ontwikkeld moet worden.

Stilstand is achteruitgang.

Denk bijv. ook aan camera's in mobiele apparaten (foto's/fimpjes). Wie zegt dat het perse 1080p moet zijn wat er over heen gaat?

Het is je vergeven ;)

Het eerste wat in me opkwam is dat ik zelf me telefoon gebruik om iets af te spelen voor als ik onderweg ben bijv. om iets af te spelen (muziek of video) .Niet om iets erop mee te nemen om het vervolgens aan een tv scherm te hangen.

Nee dat lijkt me niet.

[Reactie gewijzigd door Lazerballz op vrijdag 29 mei 2009 11:54]


Ik gebruik mijn N95 toch regelmatig op "het werk" aan de grote LCD

geen HD misschien, maar wel 'kijkbaar' voor de gemiddelde serie / comedy.

TV out inpluggen, en klaar

Voor dat soort dingen gebruik ik een laptop. nu moet ik er wel bij zeggen dat mijn werkgever me een laptop heeft gegeven om op te werken.

[Reactie gewijzigd door Lazerballz op vrijdag 29 mei 2009 13:47]


want? Je hebt niet alleen hdmi input, ook hdmi output.

Aangezien er dus ook 100mbit ethernet doorheen kan, is syncen straks natuurlijk wel erg snel. MP3's over knallen gaat dan ook wel lekker snel. Of je speelt wat muziek af op je set via je phone..

Inderdaad, maar ik vrees dat de modale consument door het bos de bomen niet meer gaat zien en dus opgescheept zit met een hoop verkeerd aangekochte kabels.

Ik dacht dat standaarden er waren omdat het standaarden waren en de mensen het leven gemakkelijker te maken. Nu blijkt dat je binnen een bepaald type product ook nog eens substandaarden krijgt. Lijkt me een beetje zijn doel voorbij geschoten. Hadden ze nu de moeite gedaan in het begin een goede kabel te ontwikkelen dat alles aan kan dan kunnen we inderdaad van een standaard spreken. Scart DAT is nog eens eens standaard, dat werkt altijd. Dat kun je binnenkort van HDMI niet meer zeggen ...

Dat noemen ze vooruitgang.
Je kan nog steeds je oude kabels op je HDMI 1.4 aansluiting gebruiken (zonder ondersteuning voor de nieuwe technologieën zoals ethernet etc ...).
Je kan ook je HDMI 1.3 apparaten op je HDMI 1.4 TV gebruiken.
Je kan zelfs je HMI 1.4 apparaten gebruiken op je HDMI 1.3 TV, indien dat apparaat natuurlijk geen ethernet over HDMI vereist.

Dus genoeg backwards compatibility lijkt me.

Verder is SCART nu niet meteen de handigste oplossing ... ooit al een TV moeten aansluiten aan een VCR die op de plank ONDER de tv stond ? Haal je klokboor van een goeie 5cm maar al boven om je kast even te ruïneren.

Nah ... geef mij maar HDMI dan.

Met de technologische vooruitgang en de stijgende vraag naar mobiliteit, kan ik ook HDMI mini alleen maar toejuichen.
Ipv je foto's van de vakantie op je kleine mobieltje te laten zien ... sluit'm aan op je tv en geef een perfecte slideshow aan de hele familie.
Of sluit je mobieltje aan op een projector om je slideshow te geven ... niets zo lastig om heel je laptop af te breken voor een meeting waar je enkel een presentatie moet geven van 10 min.
Of waarom geen filmpje meenemen naar vrienden en'm daar aansluiten op de TV.
In plaats van je draagbare HD mee te nemen, op de laptop aan te sluiten en de laptop op de tv ...

En waarschijnlijk is dit slechts een kleine greep uit de mogelijkheden ervan.

Oh ja ... en om nu meteen een scart aansluiting op m'n smartphone te willen ... klinkt me wat raar.

"Verder is SCART nu niet meteen de handigste oplossing ... ooit al een TV moeten aansluiten aan een VCR die op de plank ONDER de tv stond ? Haal je klokboor van een goeie 5cm maar al boven om je kast even te ruïneren."

da's natuurlijk onzin. Ja, de SCART *plug* is een gigantisch ding.. maar die kabel viel nog wel mee. Beetje snugger bedrijf bedenkt dan wel dat je die 2 wel eens los van elkaar zou kunnen koppelen; en ziehier: http://www.tvcables.co.uk...detachable-scart-plug.jpg

Verder is er natuurlijk altijd vooruitgang, maar laten ze die vooruitgang dan meteen bedenken. gewoon het aantal leads/pins verdubbelen en telkens als er behoefte is aan een extra PIN, deze gewoon in gebruik gaan stellen voor die toepassing in de standaard.

connectors, plugs, kabels, etc. hoeven dan niet steeds opnieuw ontwikkeld te worden, en de consument is met 1 kabel voor de komende 10-20 jaar klaar.

@Nullius: Dit is dus gewoon onzin.. We zijn nu in 2009.
In 2003 waren de HDMI 1.0/1.1 kabels dé kabels.
De standaard bestaat pas sinds 2003.

Het is dus pertinente onzin om aan te komen zetten met 'n non-sense excuus als: "vooruitgang" terwijl er gewoon glasvezel is gegooid worden & daarvan is al 'n tijdje bekend dat ze snel zijn.
inderdaad 'n paar extra pinnetjes & dat "vooruitgang" noemen terijl het enkel en alleen 'n verkapte manier van CEC voledig doorvoeren is.
Glasvezels "puur natuur" kunnen nl. ook gewoon in 'n tv geduwd worden hoor; mits daarvoor de aansluiting beschikbaar gesteld zou zijn, maar nee... ;)
Geld-verslaafde bedrijven hè. euhh, machtshebbers.

[Reactie gewijzigd door rj1093 op vrijdag 29 mei 2009 15:44]


Mijn mening is dat HDMI een enorme klote oplossing is.
Het idee is allemaal leuk bedacht, maar de mechanische uitvoering is zeer ondoordacht en niet van deze tijd.
Ten eerste is de maximale lengte om volledige 1.3 ondersteuning te halen zeer moeilijk en alleen met hoge kosten te realiseren. Een CAT 6 STP kabel zou hier veel beter voor voldoen de bandbreedte is voor ethernet geschikt voor 10Gb en dat is veruit meer dan voor HDMI nodig is, dus bandbreedte genoeg.
Verder is de huidige HDMI connector niet geschikt om de vaak zware kabels mechanisch voldoende te ondersteunen. Ik heb nou al meerdere redelijke high-end installaties (bijv. de Denon AVP-A1HD met POA-A1HD) gezien en mee gewerkt en HDMI is een afbreuk aan de kwaliteit van dit soort apparatuur. Gelukkig zijn er technieken om HDMI 1.3 compleet via standaard glasvezel en het HDCP deel via standaard cat 5e utp te transporteren. Dit maakt afstanden van tientallen meters mogelijk zonder enig kwaliteits verlies. Dit in tegenstelling tot de high-end HDMI kabels waarvan veel leveranciers niet kunnen garanderen dan de volledige HDMI 1.3 standaard nog gehaald wordt op afstanden van meer dan 15m. of langer.

Mijns inziens hadden ze beter een ronde mulitpins connector met contact punten zoals de nieuwe Intel CPU's deze hebben en vervolgens een locking mechanisme zoals dit met BNC het geval was kunnen gebruiken. Hierin kun je een ronde kabel, welke veruit het makkelijkst te trekken is in muren, goten of wat dan ook, het best afmonteren en dit zit ook muurvast en het chassis van een apparaat wordt voor gebruikt om mechanische krachten op over te brengen ipv. dat de connector dit allemaal te verwerken krijgt.

Tevens ben ik van mening dat huidige ICT transport protocolen, bijv. TCP/IP met een vorm van IPsec als HDCP beveiliging gebrukt hadden kunnen worden om de Audio/Video content te transporteren. Op deze manier kun je je content ook makkelijk over een home media netwerk transporteren. Je hebt alleen dure switchen nodig, maar zodra iedere toekomstige tv of media speler een 10G ethernet aansluiting krijgt, worden deze technieken heel snel heel goedkoop en heeft iedereen er baat bij.
De vorm van IPsec moet wel anders zijn dan in de PC wereld gebruikt wordt of de certificaten moeten door een centrale instantie worden beheerd om zo te zorgen dat je niet even een servertje op een mirror poort van een switch hangt en zo complete blurays oid kan kopieren.

SCART is inmiddels een (ver)oud(erd)e standaard. Het is alleen te gebruiken voor analoog signaal, geen HD, geen 5.1 geluid. Dus af en toe is er een nieuwere standaard nodig met nieuwe mogelijkheden. Een nieuw kabeltje, op het moment dat je je een apparaat koopt dat dat kan gebruiken, lijkt me geen enorm probleem.
PS. Er waren/zijn ook verschillende SCART aansluitingen/kabels waar je de mist mee in kunt gaan. (wel of geen: RGB, Y/C, stereo geluid) en niet volledig bedrade kabels (video only, audio only). En er zijn zeker ook uitbreidingen op de SCART bedacht die er niet vanaf het begin in zaten (gebruik van "data bus", widescreen switching, S-VHS return).
Gewoon een gevalletje van vroegah was het betah :Y)

De HDMI kabels die ik gebruik lopen naar beeldschermen en niet naar mn router. Wat zouden toepassingen voor het ethernet gebeuren kunnen zijn?

Wat zouden toepassingen voor het ethernet gebeuren kunnen zijn?
Set-top boxes e.d. ? plug je ethernet in je receiver en al je apparatuur (TV met DLNA, media player, etc) heeft netwerk.

Youtube op je tv.
Uiteraard zijn er nog tal van andere mogelijkheden, tv over ip, noem het maar op

(beetje spuit 11 :p... wat ^^ Aaargh! ook zegt!)

[Reactie gewijzigd door JanvD op vrijdag 29 mei 2009 11:21]


Wat voor apparaat speelt dat youtube dan af op je TV? Je router? Of doet je TV het zelf? Waarom dan niet alleen een netwerkkabel?

[Reactie gewijzigd door Edmond Dantes op vrijdag 29 mei 2009 11:23]


Je TV zelf, het voordeel is dus dat er maar één Ethernet kabel naar je Multimedia installatie hoeft, en van daar uit alleen nog maar HDMI kabels naar alle randapperatuur (TV, DVD, HTPC, Blu Ray (Live!) etc.etc.) Anders zou je naast de al bestaande HDMI kabel ook nog ethernet kabels naar al je apparatuur moeten leggen :)

Je kan dus straks via je router Youtube op je TV kijken.

[Reactie gewijzigd door Torrentus op vrijdag 29 mei 2009 11:28]


Als je TV het zelf doet, dan heb je dus ook de audio/video verbinding niet meer nodig, maar alleen de netwerkverbinding. En ethernetkabels hebben we al. Wat is het nut van een audio/videoverbinding tussen je TV en je router als je TV zelf de audio en video genereert uit de netwerkdata?
Anders zou je naast de al bestaande HDMI kabel ook nog ethernet kabels naar al je apparatuur moeten leggen
Ik leg geen HDMI kabel van mijn router naar mijn apparatuur, ik leg een HDMI kabel tussen mijn apparatuur en mijn TV.

[Reactie gewijzigd door Edmond Dantes op vrijdag 29 mei 2009 11:34]


Met HDMI 1.3 zou je ethernet naar je tv, versterker en bluray speler trekken en een audio kabel vanaf de tv naar de receiver (retour). En HDMI tussen bluray en versterker + tv en versterker.

Met HDMI 1.4 hoef je alleen ethernet naar je versterker, en HDMI tussen bluray en versterker + tv en versterker.

Mijn versterker speelt muziek en kan ik besturen via tcp/ip. Bluray haalt extra's van internet. Verder zie ik nog mogelijkheden voor NMT's en STB's.

[Reactie gewijzigd door |sWORDs| op vrijdag 29 mei 2009 11:40]


Er zijn ook versterkers die in 19"racks gezet kunnen worden & geen HDMI nodig hebben voor dit soort onzin hè?
HDMI 1.4 is & blijft niet anders dan 'n verkapte wijze om meer geld te verdienen.
Zoiets als 'n wii-mote waar je vervolgens 'n "motion-plus" accessoire aan moet smijten.

@Torrentus: wow, score geen ethernet kabels.. 1Gb/s kabel heeft op kortere afstand beter yields hoor.
Glasvezel heeft op goede kwaliteit zelfs tot 50Km behoorlijke kwaliteiten.

Waarom toch geloven/mee doen aan in die marketing onzin? (omdat 't inmiddels ingeburgerd is?)

Bijvoorbeeld je TV zelf? niet alleen youtube, kijk naar philips en samsung, die hebben al best veel spullen voor netwerk. (waaronder divx decode in de tv, rss feeds, twitter...)

Als je meerdere internet enabled devices onder je tv hebt staan, kan het een hoop kabels schelen.
Ethernet naar je tv en dan meteen ook internet op je hd-recorder, playstation, xbox, wii en htpc hebben.

* Roland Witvoet zou persoonlijk liever zien dat hdmi over ethernet zou gaan, menig huis heeft al een heel utp netwerk liggen, maar wie gaat er nu ook nog een hdmi-netwerk aanleggen?

Een TV die zelf automatisch zijn eigen firmware download. M'n huidige TV heeft al een Ethernet aansluiting, en download als deze is aangesloten op Internet automatisch deze firmwar

KISS!

Dit wordt echt een drama om begrijpelijk te houden voor de gemiddelde consument... Hou het gewoon bij de HighSpeed met Ethernet, zodat iedereen dezelfde kabels heeft. Geen gedoe...

[Reactie gewijzigd door woekele op vrijdag 29 mei 2009 11:18]


Daar ben ik het helemaal mee eens! Ze brengen toch ook niet voor elke mogelijke resolutie een andere videokabel uit? Ik ruik geldklopperij!

ja hoor! eindig je zinnen met een punt! anders lijkt het zo vreemd!

En dat er 5 kabels zijn betekent niet dat je 5 kabels moet kopen. De High Speed kabel koop of krijg je als je 1080P (en hoger) hebt. De mini kabel koop of krijg je als je je smartfoon als HD speler gebruikt. De auto kabel gebruik je als je een HD set in je auto hebt. Wat is daar geldklopperij aan? SCART en composiet kan geen HD aan, is niet geschikt voor in de auto's, en is maar in één formaat en aldus niet geschikt voor bijvoorbeeld telefoons - heb je dat liever?

Hoe bedoel je, Donald Duck doet dat dus nooit. Alhoewel dat wel een vreemde eend is. Ik vind dat intGod correct gebruik maakt van de leestekens in de twee uitroepen en enkele vraag.

Maar ontopic noem jij daarna precies op waar het origineel over ging; dit snapt mijn moeder niet als ze bij de media markt een kabel gaat uitzoeken. Bovendien zal hara gedachte zijn "ooh, dat highspeed hoeft voor mij niet" en moet ze laterna alsnog een kabel gaan kopen als dat wel nodig was. Waarom niet gewoon alles highspeed als dat kan met die bewuste connector... Ik denk dat je beter de kabels een beetje duurder kunt maken als er daarmee minder varianten verschijnen, wellicht kan er dan nog een paar cent vanaf vanwege de grotere productieaantallen en het wegvallen van een hele andere variant (wat mee weegt in prijsbepaling)

Betere kabels zijn over het algemeen al een beetje (veel) duurder, kijk maar eens bij de bouwmarkt, de audiozaken en zo.

Dat dit voor de gemiddelde consument verwarring oplevert ben ik met je eens.
Maar ik denk dat er voorlopig nog heel veel mensen zullen zijn die vinden dat de hoeveelheid kabels voor hen geen verschil zal maken. Minder kabels? Och...

Bij ons zal het ook nog een tijdje zo zijn. Internet gaat naar de mediaspeler (en de wii). That's it.
Bij heel veel mensen is er geen versterker die iets met internet kan, de meeste apparaten zullen van een generatie zijn dat dat nog helemaal gee issue was.
Dan krijg je dus een audiokabel van de tv naar de stereo (hdmi? niet nodig, kan ook met optisch of digitaal), een hdmi (coax, svga, scart, whatever) van de mediaspeler naar de tv en een hdmi (coax, svga, scart, whatever) van de BR / HD / DVDspeler naar de tv... :)

Dat een kabel duurder is wil niet zeggen dat die beter is.

@Papa Roach, Misschien een NetwerkPrinter ? Of een MultiMediaBox?

[Reactie gewijzigd door deeltje op vrijdag 29 mei 2009 11:18]


Die zullen dan zelf nog steeds een aparte netwerkverbinding nodig hebben. Waarom zou ik een netwerkverbinding tussen een multimediabox en een televisie nodig hebben? Ik heb een audio/video verbinding tussen een speler nodig, en een netwerkverbinding tussen de speler en de router. En waarom zou ik een netwerkprinter op m'n tv aansluiten? Wat is daarop te zien?

Misschien is daar wel helemaal niets op te zien.
Wellicht is de opzet om later te eisen dat apparaten een verplichte verbinding met internet te geven, of anders stoppen met functioneren. Zo kan een licentie gecheckt worden of een anti-tamper maatregel naar alle apparaten in de keten doorvoeren, met doel een volledige controle van de gehele AV keten.

Die zullen dan zelf nog steeds een aparte netwerkverbinding nodig hebben. Waarom zou ik een netwerkverbinding tussen een multimediabox en een televisie nodig hebben? Ik heb een audio/video verbinding tussen een speler nodig, en een netwerkverbinding tussen de speler en de router. En waarom zou ik een netwerkprinter op m'n tv aansluiten? Wat is daarop te zien?
D'r zijn TVs met internetfuncties (informatie over films binnenhalen, widgets, nieuws, youtube, twitter, of internet TV en video-on-demand). Je kunt dan een ethernetkabel aan je TV hangen, maar je kunt ook gewoon je media center PC aan ethernet aansluiten en van daaruit een HDMI kabeltje naar je TV aanleggen. Minder kabels, meer lol.

Vijf verschillende kabels. Het wordt er niet overzichtelijker op.

helemaal mee eens. Toen ik het las dacht ik "kan het niet gewoon allemaal op 1 kabel". Dat vind ik nou een groot nadeel (wat velen ook weer een voordeel vinden) van de technologie die zo snel gaat: je krijgt steeds meer keuzes uit bepaalde producten. 5 verschillende kabels die allen eigenlijk 1 hoofddoel hebben: beeld en geluid overbrengen. Zeker de voor de ouderen worden dit soort praktijken erg vervelend.

Om maar te zwijgen van het feit dat je binnenkort apparaten krijgt die je niet eens op je 1 jaar oude televisie zult kunnen aansluiten :(

Dat werkt prima, je mist alleen wat nieuwere functionaliteit, maar reken maar dan er ook een losse utp aansluiting op zit. Qua kabels komen er wel weer verloopstukken.

Ik denk dat het wel meevalt; namelijk:
  • Een mini-naar-normaal kabel voor mobiele aparatuur, zoals camcorders en de Zune HD/
  • Normaal-naar-normaal voor backwards compatibility en non-netwerk aparatuur
  • Ethernet-extra kabels voor nieuwe aparaten, deze zijn dus de duursten, en zul je duidelijk alleen gebruiken om 1.4 apparaten met 1.4 apparaten te verbinden. Er staat nergens dat de plugs anders zijn, dus dikke kans dat een 1.3 kabel er ook op werkt, alleen dan heb je geen audio-back en ethernet over dezelfde kabel.
  • Automotive kabels, die zal de consument dus eigenlijk nooit van zijn leven zien. Denk eerder aan auto mediaspelers en navigatie aparatuur op hetzelfde scherm (wat steeds meer TV eigenschappen krijgt). Misschien ook nog voor de DVB-S/T2 tuner in de TV.
  • Een micro-naar-normaal kabel, de mini standaard bestond al, micro is nieuw.
Zoals je ziet hebben ze allemaal een specifiek doel, en ik kan nergens iets vinden over nieuwe connectors, en aangezien HDMI (backwards)compatibiliteit als een streven heeft, gok ik ook dat dat niet gebeurt, hooguit wat extra 'top' polen die niet storen met de 1.3 kabels voor ethernet, net zoals USB3 ook extra polen heeft maar ook nog met USB2 stekkers kan praten, die gewoon geen contact maken met de extra polen.

Ik denk dat deze standaard upgrade erg makkelijk is, namelijk het hele doel van HDMI was om een DVI-kwaliteit verbinding te hebben terwijl het allemaal op 1 kabel ging. In europa waren we verwend door SCART, maar dat is lang niet overal zo. Nu TV's steeds slimmer worden, en steeds meer apparaten met het internet (willen) praten, is de 1.4 standaard erg leuk.

Hoewel ze nu nogal schaars zijn, zie je toch steeds meer TV's die ook op internet kunnen, en DLNA ondersteunen. BluRay Profile 2/Live eist ook al een ethernet aansluiting, en veel mensen kopen tegenwoordig ook zo'n radio die over internet muziek afspeelt. Hoewel die vaak van WiFi gebruik maken, is er natuurlijk niets wat ze tegenhoud om Ethernet te gebruiken. En dan begin ik nog niet eens over de gameconsoles.

Heel ideaal: één ethernet kabel naar de woonkamer >
Verbind die met de HTPC die aan boord een videokaart heeft met 1.4 ondersteuning >
Verbind de HTPC met een 1.4 kabel met je (DLNA) TV >
Verbind die TV met een nieuwe HDMI 1.4 BlueRay speler >
UPC mensen hebben het maar moeilijk met PC-based DVB-C kaarten, dus vanaf de TV Tuner gaat een HDMI 1.3 kabel naar de TV.

Alles heeft maar één plug, maar wat met 1.4 aangesloten heeft krijgt ook ethernet, omdat de nieuwe ATI Radeon HD 6200 IGP op de 980G chipset (I R NOSTRADAMUS K?) kaarten met HDMI 1.4 gelijk een ingebouwde switch hebben die ethernet doorsluizen!

Klinkt dat makkelijk? Per apparaat maar één kabeltje, terwijl je nu bij een soortgelijke HDMI 1.3 setup een switch achter je PC moet bouwen, en audio-back kabels nodig hebt.
edit:
Bedankt, Soldaatje, tuurlijk gaat die 1.3 kabel van de Tuner (bijv. UPC Box) naar de TV

[Reactie gewijzigd door Umbrah op vrijdag 29 mei 2009 12:30]


Ja, nu alleen nog een hoge resolutie van die dingen af.. want anders heeft het niet heel veel zin ;)

Edit: Shit, verkeerde niveau gereplyd ;)

[Reactie gewijzigd door Torrentus op vrijdag 29 mei 2009 11:24]


5 verschillende kabels . maakt het niet overzichtelijker. zeker niet voor de gewone consument.

Zeur modus
wat ik wel weer stom vindt is de volgende opmerking: Eerder werd al duidelijk dat hiervoor wel nieuwe kabels nodig zijn en dat alleen de duurdere kabels de maximum snelheid ondersteunen. waarom spreken over de duurdere kabels in mijn ogen zegt prijs niet zoveel zoiets kan je toch veel beter in kwaliteit uitdrukken ''Alleen de kabels van betere kwaliteit ondersteunen de maximale snelheid''

Prijs zegt net zo min iets over features als kwaliteit. Je kunt ook kwalitatief hoogwaardige kabels hebben die geen ethernet ondersteunen.

Hoeft niet om de kwaliteit te gaan. Ethernet is een extra functionaliteit dus de kans is groot dat die kabel fysiek anders is.

Want? het is toch gewoon allemaal compatible? Je kijkt naar de aansluiting van beide apparaten en zoekt de kabel die erbij die past. Als je dat als consument niet kunt begrijpen wordt het tijd voor wat professionele begeleiding.

Niet dus want de goedkopere kabel past ook en ziet er aan de buitenkant hetzelfde uit.
Dit is een ideale manier om meer te gaan vragen. Een kabel die wel highspeed en alle functies ondersteund maar goedkoper is (merkloos) zal worden afgeraden ten koste van een dure merkkabel (die mischien geen highspeed ondersteunt). Dit is straks het ideale middel om de onwetende gewone consument te beduvelen.

je kunt een hdmi kabelkopen voor nog geen 10 euro en een voor rond de 80 euro. (ik noem naar een verzonnen voorbeeld van "high end" media markt kabels) Bij analoge audio kabels kan kwaliteit van kabels beter geluid betekenen, maar digitaal is digitaal

ze zijn exact het zelfde, en de enigste meerwaarde is de kwaliteit van de materialen, want de functie en snelheid en kwaliteit van het signaal is precies het zelfde.

nu willen ze dure kabels rechtvaardigen door extra functionaliteit (dit is al het 2de artikel waar over dure kabels gesproken wordt zonder dat die kabels een naam hebben)

Moet het apparaat waar de kabel naar toe gaat dit ook niet snappen? Wordt dit opgelost dmv een firmware update voor het desbetreffende apparaat? Of is het puur hardwarematig? Dus als je een HDMI 1.3 apparaat hebt, heb je simpel gezegd, dikke pech?

Ja want de netwerkinterface moet wel op een manier naar de HDMI-poort gaan, in plaats van een losse Ethernet aansluiting.

Alle nieuwe functies zullen het daar niet op doen, de oude functies werken prima.

100Mbps is wel een beetje achterhaald. Ik doe het wel met een losse netwerkkabel. Voor minder dan 1Gbps wordt hier niets meer aangesloten.

Die 5 verschillende kabels voelt trouwens wel als een toerijking aan producenten om toch maar onderscheidt te kunnen maken op de markt van hdmi kabels.

[Reactie gewijzigd door Sparks.nl op vrijdag 29 mei 2009 11:31]


Streaming players hebben niets aan meer dan 55 Mbit.

De gewone gebruiker heeft niet meer nodig dan dan 640kb

die 1Gbps komt met HDMI 1.5 die natuurlijk dan weer voor nog veel meer geld kan worden gekocht.

De bedragen die voor kabels worden gevraagd zijn vaak sowieso een beetje overdreven. Doet me denken aan de begintijd van de printers waarbij je 60-70 gulden voor een suf printerkabletje moest betalen.

Ik vond HDMI altijd zo sterk vanwege zijn eenvoud. Alles kon via één kabel lopen en je was eindelijk af van de verschillende kabels: RGB, Coax, Component, Composiet. Nu gaan ze verschillende varianten op de markt brengen wat het nu niet echt duidelijk maakt voor de consument en dat zal afbreuk betekenen voor de naam.

In het vorige nieuwsbericht over HDMI (nieuws: Hdmi Ethernet Channel vereist nieuwe kabels) werd het datakanaal ook al door meerdere tweakers als onnodig beschouwd. Want door 1.4 moeten er allemaal nieuwe kabels in huis komen want 1.4 is niet backwards compatible. Daarnaast is 100Mbit tegenwoordig niet zo heel bijzonder meer omdat CAT5E en CAT6 veel gebruikt wordt waardoor 1Gbit al mogelijk is. En door het datakanaal in de HDMI-kabel te stoppen raak je geen kabels kwijt want je hebt er net zoveel nodig.

De enige zinvolle toevoeging tot nu toe vind ik de micro-HDMI. Door zo'n kabel te maken kunnen ze de strijd aan gaan met micro-USB waardoor HDMI mogelijk ook geïntrigeerd kan worden in mobiele telefoons, multimedia spelers en dergelijke. Moge de beste winnen op dat gebied want concurrentie is natuurlijk nooit slecht.

Je raakt een kabel richting bijvoorbeeld je TV kwijt. Omdat die vaak in het zicht loopt is dat een belangrijke winst. Verder zou je straks een receiver aan internet kunnen koppelen, om vervolgens de TV, Settop box en Bluray speler via HDMI van ethernet en dus internet te voorzien. Dat scheelt je dan toch weer 2 ethernet kabels, zelfs wanneer de receiver zelf de internetverbinding niet gebruikt.
Of in het simpelste geval een Bluray speler die zelf toch al internet heeft en dit kan delen met de TV zonder dat de TV ook een eigen netwerkkabel moet hebben. Ik zie er het nut wel van in ieder geval, in de woonkamer is iedere kabel minder er weer een.

[Reactie gewijzigd door Bas van der Doorn op vrijdag 29 mei 2009 11:52]


Je vergeet daarbij heel even dat je dan je huidige TV, Blueray-speler, TV-box en receiver weg moet gooien omdat die allemaal geen HDMI 1.4 ondersteunen.

Je hebt gelijk dat je één kabel minder naar je TV hebt lopen. Maar het ethernet moet wel ergens vandaan komen. Waar je nu 1 kabel hebt van de COAX-aansluiting naar je TV-box (antenne), één HDMI-kabel van TV-box naar je TV en één kabel van je router naar je TV. In de nieuwe situatie als alles 1.4-proof is heb je één kabel van je COAX-aansluiting naar je TV-box, één HDMI-kabel van TV-box naar je TV en één kabel van je router naar je TV-box.

Met andere woorden, de setup verandert iets maar het aantal kabels dat je nodig hebt blijft ongelijk omdat er op dit moment geen Ethernet > HDMI kabel of Ethernet + HDMI > HDMI 1.4 kabel bestaat.

Maar die komt er natuurlijk wel, omdat er vraag naar is.

Ik denk dat ze de consument wel wat beter hadden kunnen voorlichten, dan was een hoop onduidelijkheid mbt kabels en stekkers compatibiliteit weggenomen.

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op vrijdag 29 mei 2009 12:39]


dan gaan we maar hopen dat je router goed beveiligd is en er dus niet 100 virussen op je hdd recorder komen te staan.

Je krijgt zo mss wel minder kabels maar steeds meer apparatuur in de kamer staan wat dus weer voor meer kabels zorgt. probleem is nu aan het verschuiven.

Het wordt tijd dat htpc's gewoon in de winkel te koop komen. de meeste tweakers kunnen wel een soort van htpc of redelijke htpc in mekaar draaien. Maar voor goed geluid en beeld heb je vaak meer nodig:
+ big ass tv
+ HTPC uiteraard
+ digitale ontvanger
(+ eventueel oude videorecorder,, nostalgie enz.)
(+ een versterker voor stevig geluid)

- dvd speler kan wel weg met een htpc
- radio kan nu ook prima via digitale tv dus geen setje meer voor nodig
- cd speler kan weg of rippen en digitaal of afspelen via bluray speler in htpc
- (hdd) recorder hoeft in principe ook niet meer met tv kaart


Daarbij moet een htpc in mijn visie de volgende opties hebben:
- alle schijfjes spelen, bluray (hd-)dvd, cd.
- (draadloos) internet
- minimaal 5.1 aansluitingen hebben op externe geluidskaart of echt goede onboard
- igp die 1080p goed kan afspelen eventueel wat spelletjes aankan
- minimaal 2 hdmi 1.3 > aansluitingen
- IR ontvanger ingebouwd
- low power cpu
- 4 gig ram
- snel, simpel en klein media center os
- ruimte voor minimaal 1 liefst 2 hdd.
- minimaal 4 usb aansluitingen
- digitale geluidspoort
- stil zijn dus op exhaustfans na passief
- eventueel cardreader
- display
dan is het htpc naar boxen voor geluid hdmi naar tv voor beeld + geluid voor gewone tv enz.
Eventueel de digitale poort voor geluid naar je versterker en dan naar de boxen.

Micro HDMI is net als USB, er is Micro USB, en Mini USB. SD kaarten hetzelfde verhaal :). Mini HDMI bestond al, er kumt nu Micro HDMI bij.
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 11:46 Corsair introduceert twee nieuwe voedingen
Vorige 10:45 Microsoft wil Xbox 360-mmog voor 300.000 spelers
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011