Hoofdcategorieën

Google Street View pakt de fiets

Door Mick de Neeve, dinsdag 19 mei 2009 15:39
Submitter: Henkie-Jan, views: 29.287

Google heeft een driewieler met camera's ontwikkeld om locaties te fotograferen waar de Street View-auto's niet kunnen komen. Het bedrijf wil hiermee niet alleen fietspaden, maar ook toeristische trekpleisters op de gevoelige plaat zetten.

De Google Street View-driewielers zijn uitgerust met dezelfde apparatuur als de auto's waar het bedrijf straatbeelden mee vastlegt. De zogeheten 'Google Trikes' worden aangedreven door een uiterst atletische berijder, zo verzekert het bedrijf, en zullen zo overal kunnen fotograferen waar de Street View-auto's niet kunnen of mogen komen. De fietsen maken hun debuut in het Italiaanse Genua en zullen in de loop van de zomer in het Verenigd Koninkrijk worden ingezet. Google Nederland was niet bereikbaar voor commentaar, dus het is nog onduidelijk of en wanneer de driewieler in Nederland zal opduiken.

In het Verenigd Koninkrijk heeft Google een verkiezing voor de populairste bestemmingen georganiseerd. Er kunnen suggesties worden gedaan voor locaties in vijf categorieën, te weten kastelen, kustpaden, natuurwonderen, historische gebouwen en sportstadions. Samen met de toeristische organisatie VisitBritain zal Google vervolgens de origineelste inzendingen in iedere categorie selecteren, en daar mag het publiek dan op stemmen. De populairste drie bestemmingen in elke categorie zullen als de eerste Britse locaties worden gefotografeerd.

Google Street View-driewieler met berijder
Volgende 15:53
Vorige 14:48

Reacties

«  1  2  3  4  »

Waarom die een helm op heeft snap ik nu niet he. Die fiets staat toch helft van de tijd stil.

Dat lijkt me niet, de auto's maken ook gewoon al rijdend foto's.

Ah dat wist ik dus niet. Ik ging er vanuit dat ze stilstonden bij het foto's maken. (je gaat toch uit van beste kwaliteit foto's). Niet dat hij zo hard kan/gaat dat het bewogen is.

Zo hard zullen ze nou ook weer niet gaan rijden ;)

Sterker nog.. De google streetview auto "filmt" alles en uit die streams worden later de stills gehaald..
One of the many secrets behind their technology is a patented 11 lens camera system that simultaneously takes photos in 11 directions based on a dodecahedron geometry. They capture 30 frames a second of high resolution photography. That's right - we're talking high resolution video in digital 360.

Je verhaal klopt niet, dat patent gaat over Immersive Media, en Google heeft Immersive gedumpt. Meer op Slashdot, met verder interessant leesvoer.

Op de street view foto's zie je ook vaak dat de beelden niet perfect aan elkaar geplakt zijn. Volgens mij gebruiken ze in dat geval een rijdende auto met 'n camera welke rond draait en het beeld daarna aan elkaar plakt.

Die nieuwe camera's zijn veel vierkanter, dus misschien zijn ze van de ronddraaiende camera's afgestapt ;)

Zelfs de meeste 'standaard' digitale camera's (niet spiegel reflex / manual zoom) hebben sluitertijden tot 1/250 sec. Daarmee heb ik probleemloos ventilatoren op de foto gezet waarbij het leek alsof ze uit stonden ('beste kwaliteit', zoals jij zegt). Een fiets die hooguit 30kmh gaat (heeeel athletische berijder :P), moet dus geen probleem zijn. Maar zoals Casaman al aangeeft wordt in de auto alles 'gefilmd', hoogstwaarschijnlijk zit die techniek ook in deze fiets, dan kan je ook de beste stills kiezen.

Dat klopt niet, hier in Amersfoort vorige maand stopte die google auto dus wel om de zoveel meter om de foto's te maken.

Klopt.. de auto's stoppen wel hoor ;) Je hebt ook geen "Vloeiende" beelden in Google Streetview, je hopt van kruispunt naar kruispunt, of in ieder geval met stappen van minstens 5 meter..

de auto's stoppen niet, kijk youtube naar alle beelden van google streetview cars en er is er geen 1 die om de zoveel meter stopt.

ik zie ze zelf stoppen. heleboel keer in een straat.

Let op dat Google niet de enige is die foto's/films maakt.

Cyclomedia is bijvoorbeeld ook zo'n bedrijf die dat doet. Hun camera's hebben een hele speciale fisheyelens waardoor ze 360 graden foto's maken. Softwarematig worden de foto's recht gerekend.

CycloMedia is het zelfde als Google Street View, alleen bestaat het al veel langer. Die heb ik ook wel eens hier voor de deur zien stoppen. Die van Google heb ik nog niet gespot.

En zij zijn nou net wel degenen die tegenwoordig met video ipv foto's werken.

Cyclomedia is NIET hetzelfde als Google Street View (het is geen Google-bedrijf), maar het is wel waar dat materiaal van Cyclomedia wordt gebruikt door Google Street View.

Ze zijn niet hetzelfde inderdaad. Ik heb van allebei auto's zien rijden in onze buurt. De Google auto is een Opeltje met alleen een camera op het dak, Google logo op de zijkant en verder niks bijzonders. De Cyclomedia heeft behalve een camera ook een boel knipperende lichten achterop.

Je zou dus denken dat de Google auto gewoon doorrijdt en dat de Cyclomedia steeds stilstaat (en daar dus de waarschuwingslichten voor heeft die de Google auto niet heeft...)

Jongens toch de auto's stoppen NIET. Denk je nu echt dat ze op alle stukken snelweg en provinciale weg (op de linkerbaan :P) gaan stilstaan? Dat men in de stad toch meestal stapvoets moet rijden lijkt me logisch, maar helemaal stil doet men alleen waar mogenlijk in bijzondere gevallen, bijv als er net veel hinder op de foto zou zijn. Als men dit continu zou doen was het onnodige verkeershinder en creeren van gevaarlijke situaties, een artikeltje 5 dus. Dan waren nu alle Google medewerkers hun roze papiertje kwijt ;)

[Reactie gewijzigd door davidov2008 op dinsdag 19 mei 2009 18:49]


dat ze stoppen om de zoveel meter klopt helemaal niet... Hier in broek in waterland reed paar weken terug zo'n google wagen en die reed gewoon met een km of 50 door alles heen...

Misschien was zijn rolletje vol en had hij haast omdat de winkel bijna dicht ging?

Mischien was z'n vrouw zwanger en wilde hij er op tijd bijzijn met z'n auto om het vast te kunnen leggen :P

Huh, hoe doen ze dit op de snelweg dan?

EDIT: ah ... Torrentus heeft een grapje gemaakt.
dus sorry :P, want ik dacht dat je "waar de Street View-auto's niet kunnen komen" niet hebt gelezen.

[Reactie gewijzigd door Dark Angel 58 op woensdag 20 mei 2009 08:59]


de auto's van cyclomedia stoppen inderdaad elke 5 meter.

Geen idee of google hen inhuurt, heb wel eens een google achtige auto (met hogere camera) gezien,maar dat was op de snelweg

Volgens mij zijn de streetview auto's echt te herkennen aan de Google stickers op de zijkanten. Zelf heb ik er een gespot in Wenen en een vriend van mij in Amsterdam. Beide hadden ze googlestickers :)

Idd die heb ook een paar keer in de buurt zien rijden maar volgens mij zaten daar stickers van gemeente amersfoort op. die staat even stil en draait zijn camera en rijd weer een stukje verder

Bij ons (Woerden) gebruikt de woningsverhuur stichting ook van dit soort auto's om foto's te maken bij aangeboden huurwoningen. Die staat ook altijd even stil dan.

Nee hoor, als je op Google Maps Streetview kijkt zie je (check bv. Erasmusbrug) dat de auto's die achter/zijkant van de wagen van Google rijden op elke foto aan de achterkant van de foto staan. En die zal echt niet elke 5 meter stoppen omdat Google zonodig een foto moet maken.

ook al rijd hij die helm lijkt me alsnog onnodig, je moet ten eerste wel heel erg stom zijn om om te kieperen met een 3 wieler en om nou een aanrijding te krijgen met zown gevaarte.. ;/

D'r zit wel wat gewicht in die camera's daar boven (zwaartepunt is hoger), hij zal wel eens een heuvel of hobbel tegenkomen, en 'better safe than sorry' - als hij een ongeval krijgt, zou Google moeten dokken.

Het kan natuurlijk ook gewoon verplicht zijn daar hè..

Zal het niet gewoon iets zijn van Arbo? Oftewel, leuke Europeese regelingen die de helm verplichten tijdens werk?

Dat is in sommige landen verplicht

Niet in engeland weet ik uit ervaring, maar in tegenstelling tot hier vind men het daar wel heel normaal dat je een helm op hebt bij het fietsen



deze moet je niet bij het station neerzetten denk ik

Misschien is het wat hard om zo'n suggestie te maken voor de beste man, maar je hebt zeker wel een punt. Die camera's zijn goud geld waard volgens mij en een fietser als deze ziet er toch wel heel wat kwetsbaarder uit dan een auto. Ook vraag ik mij af of je niet bijv. mensen zal krijgen die de fietser gaan lastig vallen, vooral omdat ze niet op de foto willen komen te staan.

Ik verwacht dat er dan in de buurt wel een auto rond rijd die de fietser in de gaten houd. Het is toch vooral om locaties vast te leggen waar je niet met de auto komt.

De fietsen maken hun debuut in het Italiaanse Genua [...]
De kans is dus groot dat deze foto in Italie gemaakt is.
Maar of het nu wel of niet verplicht is, er zijn mensen zat die het gewooon uit preventieve gronden een helm opzetten!
En als deze foto uit de States komt, kan ik het mij al helemaal wel voorstellen dat ie een helm op moet.
Als ie om wat voor reden dan ook zijn kop stoot tegen die paal kan ie een lekker belachelijke claim indienen voor de nodige miljoenen dollars.
Daar zal Google ook niet veel zin in hebben.

Maar ja, 't blijft een Amerikaans bedrijf. Daar doen ze al bijna een helm op en kniebeschermers om als ze gaan hardlopen. En het moet natuurlijk wel een beetje profi overkomen, óók voor paranoïde amerikanen.

Uhh, Nederland is 1 van de weinige landen waar de fiets helm niet is verplicht.
Fietsongevallen
Medisch behandelde letsels
160.000
SEH-behandelingen
68.000
Ziekenhuisopnamen
8.800
Overledenen
190


Medische behandelingen
Fysiotherapeut
300.000
Specialist, poli
210.000
Huisartsenbehandeling
150.000
De ongevallen in USA zijn vele malen minder. Ze zijn ook in NLD bezig met de fietshelm te verplichten (sowieso kinderen).

Ze zijn ook in NLD bezig met de fietshelm te verplichten
Dat zou passen in de nieuwe Nederlandse norm: betutteling. Maar in tegenstelling tot privacy, auteursrechtwetgeving, paddo's etc ga je hier wel breed maatschappelijk protest krijgen omdat mensen dat echt een aantasting van hun vrijheid vinden.

Je vergeet wel dat Nederland een echt fietsland is, terwijl dit in de VS totaal niet het geval is. In Vlaanderen gaat gemakkelijk 1/2 van de scholieren met de fiets naar de middelbare school, in de VS gaat iedereen met de bus of vanaf hun 16 met hun eigen wagen.

Is dat ongevallen per inwoner of ongevallen per km?
Volgens mij staat nederland namelijk aan de top qua kilometers fietsen pp, in tegenstelling tot de VS.

Ik wou zeggen, als amerikanen al fietsen (wat aan de meeste niet is af te zien) zal het wel in de stad zijn waar het uber gevaarlijk fietsen is 8)7

Dat komt doordat in de VS fietsen alleen kinderspeelgoed of fitnessapparaten zijn. Fietsen voor praktische doeleinden vind je er nauwelijks. Dus de bijbehorende ongelukken ook niet.

De ongevallen in USA zijn vele malen minder. Ze zijn ook in NLD bezig met de fietshelm te verplichten (sowieso kinderen).
Joh. In de USA wordt ook veel minder fiets gereden dan in NL. Hier zijn meer fietsen dan mensen, om maar eens wat te noemen...

Aantal ongevallen/km zijn juist veel lager in Nederland.
» http://www.cyclehelmets.org/1079.html

Mooi grafiekje :)
Een van de geciteerde studies is ook wel mooi :[url=http://injuryprevention.bmj.com/cgi/content/abstract/9/3/205][/url]
The likelihood that a given person walking or bicycling will be struck by a motorist varies inversely with the amount of walking or bicycling.
<snip>
This result is unexpected.
Duidelijk niet een Nederlandse studie, ik denk dat iedereen hier kan bedenken dat fietsers OVERAL vandaan kunnen komen en er nog rekening mee houden ook.

Dat een fietshelm veiliger zou zijn is een fabeltje. Het is inderdaad waar dat je bij een aanrijding minder kans hebt op een hersenletsel, maar de kans op een aanrijding is wel een stuk groter...en met een helm heb je nog steeds evenveel kans om in een karretje ofzo te belanden.

Bovenstaande verzin ik hier niet; dit is onderzocht door een Britse prof in Londen (zie Google). Hij gaf als mogelijke verklaring dat dit komt doordat autobestuurders onbewust fietsers met een helm als professioneler beschouwen (wat vaak niet is: helmen worden vaak gebruikt door kinderen en mensen die bang zijn op de fiets) en daarom minder afstand houden bij het voorbijsteken.

Wat volgens deze prof *wel* zou helpen is het dragen van een pruik met lange haren...dan maar een pruik gaan verplichten? :-D Mij lijkt het gewoon beter om veilige fietspaden te maken (zoals in Nederland; niet zoals vaak in Vlaanderen) en door auto´s te maken die veiliger zijn voor de zwakke weggebruiker.

die man doet het voor zijn werk, mischien dat de werkgever verplicht is zijn personeel te beschermen en dus dat een helm verplicht is.

Waarom zou de fiets stilstaan? Ik neem aan dat hij onder het fietsen foto's maakt. Anders duurt het wel erg lang.

Omdat het in veel landen buiten Nederland verplicht is om een helm op je hoofd te hebben als je op de fiets zit :)

Dat is waarschijnlijk voor de verzekering dat die aan moet.

Neehoor, hij stopt niet om te fotograferen lijkt me. Maar dan nog is de helm wel een beetje overdone.

Leuk idee verder. Nog even en we hoeven echt niet meer naar buiten om alles te kunnen zien. Ze kunnen VR nu wel nieuw leven inblazen, kunnen we site seeing vanuit de huiskamer doen.

De foto's worden gewoon rijdend gemaakt. Net zoals de auto's van Google hun foto's maken. Die gaan ook niet op de snelweg om de 5 meter stilstaan om een foto te maken hoor.

En dat is inderdaad de reden dat de snelweg niet gefotografeerd wordt ;)

Hahaha.. ze stoppen wel, heb ze zelf gezien hierzo (Toevallig ook amersfoort).. ;)

De snelweg wordt niet gefotografeerd? Echt wel!
Kijk maar eens op de A10 in Amsterdam met Google Street View! =]

Hmm. Die auto was gewoon aan het rijden hoor toen ik op de foto werd gezet. Daarnaast mag een voertuig niet onnodig het verkeer hinderen. Als zo'n google auto om de x meter stil moet staan om foto's te maken dan had google vast wel een mooi boekje met allemaal gele briefjes verzameld ;)

Daarnaast de camara's hebben een vrij hoge sluitertijd en een goede beeldsensor. een foto kan dus al rijdend genoeg licht opvangen om een mooie scherpe foto's te maken al rijdend. ;)

Dan was dat geen Google auto, maar een ander survery bedrijf (in opdracht van de gemeente).
Google auto's rijden en mogen niet stoppen. (on-nodig verkeershinder).

In tegenstelling tot wat de rest zegt zou ik toch denken dat hij om de zoveel meter stil zal gaan staan om een foto te maken. Een fiets is een stuk minder consistent in snelheid dan een auto, en hij zal ook wel op wat minder vloeiende stukken weg gaan fietsen - veel trillingen = slechte(re) foto.

Maar wat is dan de sluitertijd van zo'n camera. Die zal toch wel veel hoger liggen dan de beweging van een kuiltje lijkt mij.

Helm is volgens mij verplicht tegenwoordig op de fiets in Engeland.

Het gevaar zit in een klein ritje :).

Ooit van de ArboWet gehoord? Grote kans dat dit verplicht is vanuit het bedrijf..

http://nl.wikipedia.org/wiki/Arbeidsomstandighedenwet

Die helm is om hem te beschermen tegen al die mensen die er niet van gediend zijn om op google te verschijnen :)

Volgens ligt dat voornamelijk aan de wetgeving of wat gebruikelijk is in dat land.

Nederland is een land waar fietsen met een held niet verplicht is. In andere landen kan het zijn dat het verplicht is of gewoon als normaal wordt beschouwd. Dus of hij nu stil staat of fietst, dat hij een helm draagt is best begrijpelijk.

het lijkt me relevanter dat het een driewieler is, met een gooie driewieler val je niet om. en aangezien je zeer zichtbaar bent, omdat je alleen maar overdag fietst en een enorme paal op je fiets hebt staan, en daarnaast ook nog niet zo snel rijdt, krijg je niet zo snel een botsing. Blijft nog over over-hangende-takken en meteorieten |:(

Google visits Little Britain? 8-)

Denk ik niet, snelwegen staan er ook gewoon op. Daar is stilstaan een beetje link :P

heeft hij nou de ketting eraf? }>

Inderdaad, of hij mag uhm wel een keer spannen.

edit, nope ligt er echt af 8)7

[Reactie gewijzigd door Hoeloeloe op dinsdag 19 mei 2009 15:49]


nee, het tandwiel zit in het midden van de as. voor de rest hangen we wat Kabels(1?) naast..

Lijkt wel zo, maar ik denk dat het niet zo is. Er lijkt een bijzonder soort aandrijving op te zitten met een extra as en tandwielen. Anders zo de ketting te lang worden naar de achteras.

Ben wel benieuwd wat voor apparaatje hij op zijn stuur heeft zitten. Google maps? :P

Wanneer zou de eerste beroving plaatsvinden?

(geheid dat je dan op de foto staat :p)

Ik wilde al net zeggen dat Amsterdam niet echt een geschikte plek is voor dit project. :+

Haha ja inderdaad.. dat ding heb je zo, lijkt mij :+ Niet echt veilig ;)

Veel mensen met een gestolen fiets doen aangifte en verwachten er verder niet veel meer van terug te zien, sommige mensen doen zelfs helemaal geen aangifte. Wat denk je dat Google zou doen?

Ik denk dat als ze je pakken ze geen spaan van je heel laten (juridisch gezien), dat opblazen en de media in slingeren. Vooral in de VS. Ik denk dat de meeste mensen het dan wel laten om zo'n fiets te stelen als er in de krant staat: "Google klaagt fietsendief voor 350.000 euro aan". Dit geeft natuurlijk het welbekende afschrikkingseffect.

Ze zorgen dat als iemand op "fietsendief" zoekt in hun zoekmachine jouw foto het eerste resultaat is wat ze laten zien.

Zelfs als 'ie gejat wordt, kunnen ze vást de positie van de fiets op afstand achterhalen. Er zit immers toch een GPS-apparaat aan boord om de foto's te geo-taggen. :)

De zogeheten 'Google Trikes' worden aangedreven door een uiterst atletische berijder, zo verzekert het bedrijf, en zullen zo overal kunnen fotograferen waar de Street View-auto's niet kunnen of mogen komen.
Moet ook haast wel, dat weegt volgens mij wel wat... :P

De auto's waarmee Google rondrijdt zijn toch wel van degelijk formaat (waardoor ook de camera redelijk hoog op de auto zit), iets waardoor je toch al snel situaties krijgt waarbij de bus niet in de kleinere straatjes danwel plekken komt. De fiets zal nog dit jaar worden ingezet in Engeland, vermoedeling begin van de zomer.

De fiets zelf, zoals de zien op Gizmodo, is zeker wel weer een typisch herkenbaar Google product. Met acht camera's op de bovenkant van de fiets, iets wat op een motor lijkt en een patchkast voor de opslag is het in iedergeval functioneel te noemen!

De streetview auto die ik heb zien rijden was anders een hele bescheiden Opel Astra of zelfs Corsa. Aan de fiets te zien is er ook niet belachelijk veel apparatuur voor nodig dus een busje lijkt me nergens voor nodig!

Dat busje dient om de fiets in te zetten; of denk je dat die jongen van Amerika naar Engeland fietst... Of gewoon van Heathrow naar hartje Londen?

Lijkt me toch handiger hadden ze daar en klein motortje op geplaatst, die kan dan meteen ook voor stroom zorgen.

Misschien zit er stiekem wel een klein motortje ingebouwd zodat het een atletische rijder lijkt :p

Mmh lijkt me dat de voorste camera een grote dodehoek heeft door de bestuurder.

Slim van google om voor de auto onbereikbare delen van de steden doormiddel van deze fietsen te fotograferen

Geniaal ding. Ik denk alleen wel dat dit erg leuk zal zijn voor de fietser als hij in een stad/dorp komt waar nogal veel heuvels/bergen zijn. Ik kan me goed voorstellen dat zo'n fiets met uitrusting nogal veel weegt. Kan je nagaan hoe zwaar het is zo'n ding een heuvel op te fietsen...

is goed voor je beetje bewegen ;)

Die camera staat lager dan op de auto's, veel lager volgens mij. Gaan we dan nu met Google Street View inconsistentie krijgen omdat de camera's op verschillende hoogtes zitten? Dan komen dingen ineens wel raar over.

Die statiefkolom ziet er uitschuifbaar uit :)

Ik denk dat hij eerder kan inschuiven dan verder uitschuiven. Als je kijkt naar de kabels die naar boven lopen, die zitten op hun maximale lengte. Ze zitten vastgebonden met tie-wraps aan het frame, dus er kan ook nergens meer lengte vandaan komen.

Nee, gewoon een aparte street view voor fietsers en dergelijke. En wellicht is de hoogte niet zo'n groot probleem en kan je met mooi stitch werk uit de voeten?
«  1  2  3  4  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 15:53
Vorige 14:48
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: