Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 43, views: 17.234 •

Amazon heeft de productpagina voor zijn nieuwe e-reader, de Kindle DX, online gezet. De vergrote reader kan gesubsidieerd via grote dagbladuitgevers worden geleverd, maar Amazon is ook partnerschappen met boekenuitgevers aangegaan.

Het scherm van de Kindle DX is met een diagonaal van 9,7" flink groter dan dat van zijn voorganger, de Kindle 2, die het met 6" moest doen. De vergroting lijkt een handreiking aan de traditionele gedrukte media, en dan met name dagbladen: het apparaat kan dan ook tegen een gereduceerde prijs gebundeld met krantenabonnementen worden aangeschaft. Het apparaat beschikt over ingebouwde 3g-functionaliteit, waarmee boeken snel kunnen worden binnengehengeld; volgens Amazon binnen ongeveer zestig seconden. De nieuwe reader heeft daarnaast ingebakken pdf-ondersteuning. Amazon stelt dat er met de Kindle DX tekst worden gelezen zonder dat er moet worden gezoomd of gescrold. De grootte van pagina's wordt automatisch ingesteld, en ze roteren net als op de iPhone automatisch met de reader mee.

Amazon Kindle DX De nieuwe Kindle heeft een scherm zonder backlight met een resolutie van 1200x824 pixels en 16 grijstinten. Daarmee kan in het zonlicht worden gelezen, maar in een duistere kamer zal net als bij een boek de schemerlamp aan moeten. De reader meet 26cm bij 18cm en is 0,85cm dik, en heeft 3,3GB voor de gebruiker beschikbare storage aan boord - een toename van 2GB ten opzichte van de Kindle 2. Het apparaat beschikt over navigatieknoppen aan de zijkant en qwerty-toetsen onderaan, en heeft zoals de eerdere versie een ingebouwde voorleesfunctie.

Amazon levert het apparaat net als zijn voorganger met een wholesale-abonnement van Sprint, waarbij deze telco een vast bedrag van Amazon per verkocht apparaat krijgt om de downloadkosten te dekken. Mogelijk gaat er ook een bedrag naar Sprint wanneer er betaalde content wordt gedownload maar geheel duidelijk is dit niet.

Amazon is samenwerkingsverbanden aangegaan met de New York Times, de Washington Post en de Boston Globe, die de reader gesubsidieerd kunnen gaan slijten samen met elektronische krantenabonnementen - onder meer in gebieden waar de papieren krant niet wordt bezorgd. Om de aantrekkelijkheid voor studenten te vergroten zijn er ook partnerschappen met drie academische uitgevers, te weten Cengage, Pearson en Wiley. Vijf universiteiten zullen de reader het komende academische jaar gaan uittesten, meldt Reuters. Het is nog onduidelijk welke andere uitgevers met Amazon gaan samenwerken om het 489 dollar kostende apparaat aan de man te brengen, en hoeveel er bij gesubsidieerde verkoop van de prijs afgaat. Ook is nog niets bekend over lanceerplannen buiten de VS. Voor de Kindle DX kunnen op dit moment pre-orders worden geplaatst, het apparaat wordt in de zomer gelanceerd.

Amazon Kindle DX

Reacties (43)

Hopelijk gebeurt dit ook in Nederland. Samenwerkingsverbanden met universiteiten. Maar goed tegen die tijd studeer ik waarschijnlijk niet meer helaas.

Eigenlijk meot er snel 1 standaard komen voor E-books zodat de gebruiker zelf kan kiezen welke apparaat aan te schafen.

[Reactie gewijzigd door appie2003 op 6 mei 2009 21:30]

Lijkt mij dat daar al genoeg standaarden voor zijn. Kan gewoon in .PDF .PS of .RTF of de nieuwe open office formaten.

Een notebook tablet als Gigabyte's M912 of M1028 lijkt mij veel bruikbaarder dan een E-book.

Het is wel raar dat schoolboek nog nauwelijks in PDF formaat zijn te krijgen. Hiermee zou de overheid toch honderden miljoenen kunnen besparen.

[Reactie gewijzigd door tHe_BiNk op 6 mei 2009 21:41]

je hebt duidelijk nog nooit een ebook reader in je handen gehad die gebruik maakt van e-inkt :)

een notebook tablet gebruikt een backlight. Backlights zijn vermoeiend voor de ogen, lcd schermen zijn moeilijk te lezen in de zon.

Ebooks kennen dat probleem niet. Het heeft de eigenschappen van gewoon papier. Leesbaar in fel zonlicht, niet leesbaar in het donker. En bij de duurdere modellen kun je er zelfs op schrijven en zijn de notities gewoon mee te exporteren naar je pc.
Tevens kun je uren op een ebook lezen (mijne houdt het een kleine 700 pagina omslagen vol, kleine week gebruik in mijn geval), terwijl een notebook na 4 uur wel leeg is. En als je er veel op leest, je ogen hebben er nauwelijk last van.

En dan hebben we het nog niet gehad over het gewicht en afmetingen tussen een ebook en een notebook tablet :)

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 6 mei 2009 21:52]

Ben het met je eens dat een tablet zeker nadelen heeft tov Ebooks, gewicht, scherm en gebruiksduur. Maar deze zullen steeds kleiner worden tov van Ebooks, dus waarom naast je netbook weer met een extra apparaat sleuren? Zeker op een school of werkplek waar je toch 'altijd' je laptop/netbook/tablet bij je hebt.

Sommige netbooks kunnen nu al 10 uur mee, sommige netbooks wegen nog geen 1kg, en --toekomstige-- OLED schermen zullen beter zijn voor je ogen.

Snap niet dat mensen met nog een apparaat gaan lopen sleuren, en een gesloten systeem binnenhalen, waardoor je in de toekomst weer je boeken niet kan lezen, doorzoeken, etc..

[Reactie gewijzigd door tHe_BiNk op 6 mei 2009 22:30]

Moeten de netbooks nog even omgezet worden naar tablet versies..
en ik moet nog ergens vinden hoe een oled scherm zich houdt in de felle zon.

Overigens heb ik niet de Kindle, maar de laatste Sony PRS-700 (daarvoor een PRS-505 gehad). Deze kan ook ePub (open formaat) aan, naast het sony formaat en PDF formaat.
Dus mijn boeken kan ik in de toekomst nog wel lezen :)

Overigens is het sony formaat ook open, alleen zijn gedownloade boeken uit de bookstore van sony meestal voorzien van DRM.

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 6 mei 2009 22:37]

Ik denk dat op den duur netbooks een pijnlijke dood sterven, en internet naar de ebooks komt. Als je meer wil kunnen dan een ebook kan, dan moet je terug naar je desktop, want een laptop of iets vergelijkbaars zal altijd verslagen worden door een eATX mobo met 8 cpu's en 16 stripjes ram en een 1000w psu :)

Open formaten zijn iets voor microsoft, dus als die nou gewoon geen ebook uitbrengen en de andere fabrikanten (sony, amazon/kindle .. e.d.) gewoon bij open formaten blijven zal de toekomst heerlijk vrij zijn :Y)

Hoop dat OLED schermen net zo fijn zijn als e-ink. Gelukkig klinkt de technologie me als muziek in de oren, want naar verluidt is het inderdaad een vooruitgang!

Nu nog hopen dat we over 10 jaar geen kindle met Windows XP krijgen..
Microsoft heeft al tig jaar een eigen e-book bestandsformaat, namelijk .lit (dat inderdaad niet open is, maar de eigen formaten van Amazon en Sony zijn ook niet open, zoals jij lijkt aan te geven).
PDF is vrij onhandig voor eInk apparaten. Je kan het maar op 1 grootte goed gebruiken, aangezien het papierformaat in het document gebakken zit. RTF heeft het nadeel dat het erg simpel is, je kan weinig fancy dingen ermee. Over PS durf ik weinig te zeggen, maar ik had altijd het idee dat dat erg grote bestanden oplevert.

Ze zijn al wel aan standaarden aan het werken overigens. Een veelbelovende standaard (in mijn ogen) is ePub, gezien het niet van een bedrijf is (open standaard).
En daarom kun je dingen om verwedden dat Amazon hier geen ondersteuning voor gaat inbouwen. Ze hebben tenslotte al een eigen reflowable bestandsformaat met DRMsupport (never mind dat het qua handigheid en functionaliteit als het gaat om het opmaken van boeken etc. zwaar inferieur is aan ePub), en, belangrijker: als de Kindle DX ook ePub support zou hebben zouden klanten klanten niet langer gedwongen zijn hun boeken te kopen bij Amazon, omdat ePub ook bij andere winkels kan worden verkocht (terwijl niemand anders een licentie heeft op die Mobi-implementatie die in de Kindle zit).

[Reactie gewijzigd door foppe-jan op 6 mei 2009 22:34]

Je schijnt mobi op je kindle te kunnen lezen met een Hack, helaas niet out-of-the-box. Klopt overigens wat je zegt idd.
Zover mij bekend ontlopen PS en PDF elkaar niet zo heel erg: PDF is een subset van PS maar heeft een gestandariseerd bestandsformaat en andere font-handling. PDF is ontzettend schaalbaar (alles is vector gebaseerd) tenzij je PDF verkeerd gegenereerd is (alles als bitmap). RTF is behoorlijk rijk: als je je Word document als Word 6 exporteert is het RTF (met een .doc extensie). RTF kent vrijwel alle constructies van een gemiddelde tekstverwerker (dingen als OLE embedding etc. lukken niet, maar dat wil je ook helemaal niet).

Ik ken ePub niet, maar afgezien van het open zijn van het formaat weet ik niet wat het op PDF/PS of RTF toe zou moeten voegen.

Edit: even bijgelezen over ePub: doe mij maar RTF! ePub is HTML + DRM in een zipfile. Dat wil je toch helemaal niet!

[Reactie gewijzigd door latka op 6 mei 2009 23:01]

ePub = xml (zeker geen html, xml en html hebben vrij weinig met elkaar te maken mocht je dat niet weten) met optionele DRM, jij hebt een rare pagina gelezen ;) Weinig mis met xml toch?
http://www.openebook.org/

[Reactie gewijzigd door Pozo op 6 mei 2009 23:14]

PDF is inderdaad wel vector based, maar dat wil niet zeggen dat reflow goed mogelijk is. PDF is net als PS voornamelijk handig omdat het een vaste layout garandeert, onafhankelijk van hetgene wat je gebruikt om het weer te geven of te printen. Het formaat van de "pagina's" in de PDF ligt dus vast, de regeleindes liggen vast, de positie en layout van tabellen ligt vast en ga zo maar door.

Die vaste layout is niet iets wat je wil in een universeel formaat voor eBooks, omdat niet elke reader dezelfde resolutie/schermgrootte heeft. De layout moet juist flexibel zijn, zodat het op elk scherm goed te lezen is en dat is nou precies wat je met HTML wel redelijk goed kan doen ;)
PDF deelt alleen hetzelfde imaging model, maar verder zijn er weinig overeenkomsten tussen PDF en PS. PS is een programmeertaal, PDF een stapel statische objecten (met forms kun je wat klungelen in javascript voor de content van form fields, maar daar houdt het wel op).

De andere overeenkomst is de font-handling btw. PDF ondersteunt er wel wat meer, maar Type1, Type3, Type42, CID fonts etc. worden door beide hetzelfde afgehandeld.

Dat ePub klinkt mij ook niet goed in de oren. Ik vind PDF, (open- en microsoft-) office en webformaten voldoende.
En vervolgens weer vele boekenschrijvers, drukkers en leveranciers zonder werk :+
Verschuiven van problemen heet dat...
En dus daarom maar niet meer vooruit gaan in de techniek? Als dat een argument zou zijn, dan was jij nog steeds een boer die op het land werkte voor alleen wat groente voor je eigen gezin.
Je vergeet houthakkers van bomen, zagers van bomen, en truckchauffeurs van bomenvrachtwagens. :) Het is toch wat die vooruitgang
En vervolgens weer vele boekenschrijvers, drukkers en leveranciers zonder werk
Ik wist niet dat dit de Kindle al zo slim is dat hij zelf boeken schrijft.....
Tja, het punt is vooral dat er gewoon niet of nauwelijks lesboeken te krijgen zijn (en in nederland plegen die in het eerste jaar nog wel eens in die niet-engelse taal te zijn).
Maar goed, deze reader ondersteunt alleen highlighting van passages in het eigen, DRM-beladen formaat.
PDF kan wel worden gelezen, maar kan niet worden onderstreept/gehighlight etc, dus ik hoop wel dat de kopers een zeer goed geheugen hebben als ze PDFs willen lezen op dat apparaat, maar ik kan (als student) toch echt niet zonder de mogelijkheid te kunnen onderstrepen/schrijven in boeken..
Het gebrek aan die mogelijkheid, de hogere prijs van de boeken (omdat je niet kunt doorverkopen), en het gebrekkige aanbod lijkt dit me toch een moeizaam project maken.

[Reactie gewijzigd door foppe-jan op 6 mei 2009 21:57]

Hopelijk zijn ebooks goedkoper als ik een pdf aanschaf zou het niet mooi zijn als die dezelfde prijs als de papieren versie heeft.. highliten is leuk, opschreven werkt beter!
Dit zal dan ook wel per student erg verschillen, heb nimmer geschreven of een aantekening in een boek gemaakt tenzij dit nodig was om incorrecte informatie te corrigeren.
Voor een prijs van 489 dollar vind ik dit wel een verrektes duur boekje.
Vraag me af of een netbook niet interresanter is qua opties en prijs.
maar goed het energie verbruik zal er wel na zijn.
Jammer, dat McGraw-Hill en Elsevier niet worden ondersteund als uitgever. De meeste boeken komen van hun. Kan ik straks niet mijn Neural Science, Physiology en Anthropology boeken lezen.

Verder moet de Kindle zo snel mogelijk naar Europa komen ;)
Ik vind het een mooi apparaat, alleen wel jammer dat het een DRM ondersteunend apparaat is. Je hebt dus kans dat je al je boeken kwijt gaat raken mocht Amazon hier ooit mee stoppen.

Zo is het bijvoorbeeld mogelijk voor uitgevers om dmv DRM de voorleesfunctie uit te schakelen, omdat dit auteursrechten zou schaden.

Voor iedereen die geintsresseerd is, op de site van de Electronic Frontier Foundation kan je veel over de kindle en de beperkingen die het betalende gebruikers oplegt vinden:

http://www.eff.org/search?text=kindle&page=1
Je kunt je books wellicht op de scanner leggen, en je het met ocr weer een leesbaar , bewerkbaar tekstdocument.

Dan alleen nog een dingetje erbij met een timer oid om het knopje in te drukken voor de volgende pagina (van lego kun je alles maken ;-) ) en je hebt een drm-ed ebook copieer.
Is het niet duidelijk om te zeggen: met 25 cm scherm?
(ongeveer dan)

Dat geeft gelijk aan dat het een vrij fors scherm is zonder hoofdrekenen.
De nieuwe Kindle heeft een scherm zonder backlight met een resolutie van 1200x824 pixels en 16 grijstinten.
Nou kun je er ook kranten op bekijken met, zoals op de foto onder de tekst, zwartwitfoto's.
Zijn foto's met slechts 16 grijstinten niet onduidelijk? Amazon zelf meld met die 16 grijstinten haarscherpe foto's te kunnen weergeven.
Ik snap het niet helemaal geloof ik.

Excuses, bedenk me nu net dat je met dither bijvoorbeeld een aantal tussen tinten kunt vormen. Bedacht het me ineens toen ik een gif-afbeelding maakte met photoshop. Zie ook deze site over de grijstinten van de Kindle. Nog steeds niet superscherpe foto's, maar uiteraard prima te bekijken op zo'n Kindle.

[Reactie gewijzigd door Nicked op 7 mei 2009 00:41]

Dit lijkt mij echt een heerlijk product.

Ten eerste alleen al om de voor de hand liggende reden dat je nu een flinke bibliotheek kwijt kan op je nachtkastje, of zelfs onder je kussen.

Ten tweede moet ik als student ook redelijk veel losse documentjes van < 5 pagina's (opdrachten, aanvullende literatuur, roosters, etc.) uitprinten. Deze niet ik dan per document aan elkaar met als gevolg meerdere bundeltjes papier en dat is nogal onoverzichtelijk.

Om deze zelfde reden lijkt mij dit ook geschikt voor kantoorgebruik. Veel mensen drukken documenten af om het maar 1x te lezen en daarna weg te gooien (vanaf het scherm leest niet lekker). Bespaart je als bedrijf kosten voor papier, inkt en de tijd die werknemers kwijt zijn om af te drukken.

En natuurlijk wordt het milieu minder belast.

Kortom een mooi product, waarvan ik hoop dat het snel massaal in gebruik genomen gaat worden.

Kan niet wachten op een opvouwbare variant :)
Kan niet wachten op een opvouwbare variant :)
Die zijn al lang ontwikkeld, oprolbaar en in kleur maar we moeten eerst dit even uitmelken :

http://www.readius.com/

Deze had al uit moeten zijn maar Philips heeft wat vertraging opgelopen. Verder zal dit ook in een mobiele telefoon variant uitkomen :

http://www.pocketinfo.nl/...met-oprolbaar-scherm.html

Er komt nog zat mooie techniek aan maar het gaat traag, gecalculeerd, om investeringen terug te verdienen :)
Je moet je wel realiseren dat amazon so far weigert om mappen te ondersteunen in de Kindle, dus alle bestanden staan in dezelfde folder. (Serieus. Ook met 4000 bestandjes.)
jammer dat amazon geen ideal of paypal heeft.
dan hadden ze elk jaar op ongeveer 500 tot 2000 euro per jaar van mij kunnen rekenen...

ik heb te vaak problemen met credit-cards online gehad, die dingen krijgen ze gewoon nooit veilig!
Het is eerder jammer dat Amazon deze kindles helemaal niet naar het buitenland stuurt. Anders had ik er al lang een gehad!
Wij hebben een Amerikaans kantoor en ik heb vandaag een Kindle DX besteld... ik ben zeer benieuwd :9

Ik heb al een paar jaar een irex iliad (ietsje kleiner, scherm is 768 x 1024 en bij de kindle dx is dat 824 x 1200) en gebruik die dagelijks, ePaper leest echt heerlijk.

Alleen, mijn iliad begint te slijten -hij heeft tegenwoordig al diverse grijze strepen in het scherm die niet meer weggaan- en ik heb totaal geen vertrouwen in de support van irex, wil dat niet eens proberen (de eerste, enige en wat mij betreft laatste keer dat ik support van ze had was niet zo'n super ervaring). Dus de nieuwe kindle komt als geroepen. Het is ook het eerste model kindle met native pdf-ondersteuning en laat ik nou al mijn boeken in pdf hebben...

Ik weet dat de wireless natuurlijk niet gaat werken buiten de VS, maar er zit ook een usb-kabeltje bij (ook al handiger dan bij de iliad die met een kromme externe kabelconverter werkt en niet vanuit usb opgeladen kan worden)
Ik vind de resolutie nog steeds te laag om een volledig boek/tijdschrift te vervangen. Om de scherpte en detail van drukwerk op dat formaat iet of wat degelijk te benaderen, heb je echt minstens dubbel zoveel pixels nodig.
Ik heb recentelijk een CyBook Gen3 aangeschaft.
Voor de lol dit ding eens meegenomen naar de bieb en daar naast een paar boeken gehouden die er ook opstaan.
Naast het feit dat het papier van de doorgaans te veel gelezen boeken in de bieb vergeeld was en je de authentieke papiergeur/geur van de duizenden mensen die het voor je hebben gelezen mist. Zie ik qua contrast/scherpte weinig tot geen verschil met een boek en het e-inkt scherm van mijn cybook.
De lay out en dergelijke is dan weer niet te vergelijken. daarbij komt dat de boeken die ik lees weinig tot geen plaatjes hebben.....
Vanzelfsprekend is er op de Amazon Kindle DX nog heel veel aan te merken, maar gezegd moet worden dat Amazon met deze ePaper-apparaten wel een enorme grote stap voorwaards heeft gezet. Het succes van deze apparaten heeft er nu al toe geleid dat er vele verschillende "vergelijkbare" apparaten op de markt zijn gekomen of gaan komen.

Voor mij persoonlijk is vooral de ondersteuning voor het PDF-formaat doorslaggevend, aangezien je voor dat formaat enorm veel kunt krijgen.
Amazon heeft ze wel bekender gemaakt. Maar is een relatief 'late' speler op de ze markt. Voordat de Kindle er was waren er an verschillende Sony's, Cybooks en Hanlins.
(Ik heb mijn Cybook al ruim anderhalf jaar). Bovendien is het nadeel van de Kindle dat het via 'Whispernet' werkt en dat is dus alleen in de VS. Ze negeren dus 96% van de wereldbevolking. Nu geloof ik direct dat een arme boer in Malawi niet zit te wachten op zo'n ding, maar ze negeren Europa ook volkomen. En die markt is groter dan de VS en dan heb je nog de 'rijke' Aziatische landen. Ook hebben ze voor een afwijking gekozen op het min of meer standaard ebook formaat PRC.

In Europa heb je veel meer aan Cybook, BeBook of sinds een paar maanden Sony. Dan heb je ook nog wat garantie en een benaderbare winkel

[Reactie gewijzigd door Ortep op 7 mei 2009 09:41]