Hoofdcategorieën

Nieuwe Eee PC-modellen krijgen multitouchpad en bluetooth

Door Olaf van Miltenburg, donderdag 27 maart 2008 08:52, views: 15.837

Asus gaat zijn Eee PC 900 voorzien van bluetooth en een touchpad dat reageert op de bewegingen van twee vingers, zo valt op te maken uit informatie op de website van de FCC.

Terwijl de in oktober vorig jaar geïntroduceerde Eee PC van Asus in Nederland pas halverwege april echt verkrijgbaar zal zijn, komen er steeds meer details beschikbaar over zijn opvolger. Asus bevestigde deze week al dat de nieuwe 9"-Eee PC met een touchscreen wordt uitgerust. Uit informatie die het Taiwanese bedrijf aan de Amerikaanse Federal Communications Commission heeft moeten verstrekken, blijkt het model een geïntegreerde bluetooth-adapter krijgt. Helemaal verrassend is dit niet: bij de Asus-stand op de Cebit in Hannover was al te lezen dat het nieuwe apparaat bluetooth ondersteunde, maar deze vermelding was afgeplakt en een medewerker verklaarde dat de tekst per abuis was toegevoegd.

Daarnaast is inmiddels bekend dat een gebruiker van de Eee PC 900 kan scrollen en bij bepaalde applicaties kan in- en uitzoomen door het touchpad met twee vingers te bedienen. Ook blijkt uit de FCC-gegevens dat de netstroomadapter van de komende notebook een stuk groter gaat uitvallen dan die van de Eee PC 701.

Eee PC 900 touchpad Eee PC 900 intern Eee PC 900 Voorzijde

Volgende 09:13
Vorige 20:25

Reacties

«  1  2  »


In dat bericht wordt nog niet gerept over multi-touch


nee, vanaf een gewone naar een multitouch is niet te doen met een update. of bedoel je het anders?

In dat bericht heeft men het over een touchscreen, niet een touchpad. Dit is nogal een erg groot verschil

Het regent inderdaad Eee op tweakers maar hier zit wel nog eens nieuwe informatie in.

Langs de andere kant is het spijtig dat marketingstrategie zo'n invloed heeft op de pers. Mij beginnen elke dag die berichten over Eee tegen te steken. Ze mogen gerust alles in een brok vrijgeven.

Indeed, maar toch zou ik weleens de discussie willen zien wat er nu zo "killer-product" aan is, behalve dat het een leuk gadget is. Voor serieus werk wil je toch liever naar een 15" (minimaal) kijken? Tenzij het besturingssysteem op een geheel andere manier wordt ingericht. Grappig vind ik het dan ook om te zien dat met de updates, grotere schermen komen...hebben we straks een 15" eee-pc?

En natuurlijk kan je de vergelijking trekken met het gebruik van pda's en dat dit zeker veel meer aankan, maar dan nog...ook een pda is niet prettig werken, daar heb ik nog nooit meer op gedaan dan mail checken en afspraken maken.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold]


Ik zie geen enkele reden waarom je minimaal 15 " zou willen hebben. Als dat zo is, dan zit Apple er volgens jou ook helemaal naast met z'n 13 " MacBook. Ik heb een laptop met een 15.4 " scherm, maar dan wel met een resolutie van 1680x1050. Persoonlijk heb ik veel liever een veel kleinere laptop, zoals de 9 " EEE pc dan m'n 15.4 " van nu... Voor alles wat je op een terminal doet maakt 't niet echt uit hoe groot het scherm is of hoe hoog de resolutie en ik denk dat de iPod Touch ook wel heeft bewezen dat voor veel andere dingen de resolutie/grootte ook niet belangrijk is, maar de interface wel.

Klopt, ik heb de iPod Touch en vandaar dat ik het had over de indeling van het besturingssysteem. Maar ook op de Touch vind ik het erg onprettig om lange mails te typen (typen gaat prima, stand van de handen is minder). De eee-pc zou weleens een beetje hetzelfde probleem kunnen hebben, vanwege de grootte van het toetsenboard, maar ook omdat het systeem dus niet speciaal is aangepast (toch?). Als mens heb ik nog steeds dezelfde grootte van handen en dezelfde ogen, en die vinden een groot toetsenboard en scherm nog steeds een stuk relaxter.

Hier op het werk, zie ik mensen met de 13" Macbook werken (ze vinden het prima dat wel), maar dan wel voorover gebogen. Als ik erachter zit, kan ik niet zeggen dat ik het lekker werken vind, dan ben ik toch blij met m'n desktop van 20". Het is maar wat je gewend bent natuurlijk, maar hoe kleiner hoe beter kan ik zeker niet beamen.

Ik persoonlijk vind een 17"laptop veel te groot, 15,4 " vind ik eigenlijk precies goed! Voor al je dagelijkse werkzaamheden (van typen, surfen tot games ed).
Maar ik zou liever toch voor een 11" gaan of iets dergelijk! Kun je ook nog prima op typen (als je goede res. hebt) af en toe een game werkt ook nog wel lekker, surfen natuurlijk ook niet te klagen!
Maar een 9", moet ik toch overwegen, ook al vind ik de mobiliteit wel supercompact! Dat zou voor mij dan ook iets zijn om hem te halen. Lekker in de bus/trein, onderweg, bij vrienden, buiten. Maar ik snap alleen niet waarom ze er geen 10" instoppen :? De ruimte is er wel, ok misschien de prijs verhouding gaat omlaag en verbruikt ietsje meer stroom... Maar voor de rest?

ik vind het wel degelijk een heel interessant product. Ik heb nu een laptop met een 15" scherm voor een beetje casual internetten op de bank. Dat ding staat op de leuning (brede rechte leuning van de bank) wordt niet continue gebruikt. Ik zou deze al wat oudere laptop graag vervangen door zo'n EEE pc. Gewoon omdat je voor het casual internetten helemaal niet zo'n groot scherm en laptop nodig hebt. Gewoon een lekker klein ding, maar wel met toetsenbord.

Precies mijn punt dus. Casual surfen is prima en ik doe hetzelfde op m'n iPod Touch, werkt heerlijk. Maar dat noem ik dus niet werken, ik bedoel het gebruik van een office-pakket voor dagelijks gebruik enzo.

"Killer product" is misschien wat sterk uitgedrukt. Het is inderdaad deels een gadget, maar vergeet niet de lagere prijs en de draagbaarheid. Verder heeft niet iedereen behoefte aan minimaal 15" laptop. Hierdoor gaat de draagbaarheid en ook de prijs omhoog. Dit product is ook niet op de markt gezet voor "serieus werk" als hoofddoel. Dat er nu grotere schermen ook wordt aangeboden is misschien deels om het aanbod te verbreden. Verder maak je het apparaat in zijn geheel niet groter (Misschien wel iets zwaarder, ok). Met een 15" EEE PC zullen ze een doel van het EEE concept missen: de draagbaarheid zal omlaag gaan.

Het "killer" gehalte zit hem voor mij in het "klein" en draagbaar zijn.
Voor serieus werk wil ik inderdaad een "grote" pc met dito scherm en tikplank, maar die sleep je niet zo makkelijk mee, zelfs niet als die vermond zijn als 15" (of zelfs 17") sjouwcomputers laptops (al wil ik zo'n ding liever niet op mijn schoot hebben:)

De schermgrootte is een persoonlijke afweging, zelf vind ik 7" net wat te mager maar 9" lijkt mij 'ideaal' voor zo'n pctje.
Ik wil ze eerst wel eens zien maar ik denk dat ik al verkocht ben!
En binnenkort nog meer keuze als andere fabrikanten hun eigen variant in de markt zetten... :-)

een woord: prijs

Dit is geen laptop voor mensen die er de heel dag op gaan werken, maar voor mensen die weinig eisen van een computer. Of omdat ze geen Tweaker zijn, maar alleen af en toe wat browsen en mailen. Daarvoor voldoet zo'n spotgoedkoop gevalletje ook wel.
Verder wordt hij veel gebruikt door mensen die, net als jij een PDA maar onhandig vinden, maar eigenlijk ook niet veel meer nodig hebben. Op zo'n Eee gaat het lezen van je mail en het maken van afspraken toch nog wel wat fijner, en als het moet kun je er nog serieus op werken, in tegenstelling tot je PDA, waarop het eigenljik niet te doen is om meer dan een paar regeltjes tekst te schrijven.

Ze mogen gerust alles in een brok vrijgeven.
Gaven 'ze' maar informatie vrij. Zoals duidelijk in het artikel wordt vermeld is deze informatie afkomstig uit bij de FCC ingediende documenten. Hier zit dus niets geen marketingafdeling achter.

multitouchpad != touchscreen
dat is het nieuws dus.

al ben ik wel benieuwd of ze hiervoor geen patentklachten krijgen van apple aangezien zij dit ook hebben.

[Reactie gewijzigd door thekip]


En dat niet alleen, de gestures zijn ook precies het zelfde.. inclusief het scrollen

tja, hoe ga jij het anders doen? En die gestures bestonden al lang voor Apple met zijn multitouchpad.multitouch screen kwam.

alweer iemand die denkt dat Apple alles bedacht heeft...

Gestures bestaan al lang voordat Apple ze toepastte.

De mensen van Asus hebben echt een gat in de markt gevonden. Er zijn zeer veel mensen die niet echt nood hebben aan een echte full-size laptop. Het is beter voor dit soort mensen om een desktop te kopen en dan voor de weinige keren dat ze eens mobiel een pc nodig hebben een Eee-PC kopen. Perfect voor een presentatie, of om mee te nemen op vakantie om in contact te blijven met het thuisfront of om foto's op over te sluizen als het geheugenkaartje van je camera vol is. Dit zou wel eens sterk kunnen knagen aan het marktaandeel van de gewone full-size (15-inch) laptops.

Voor zo'n presentatie heb je een punt, maar de rest kan je ook prima op nog kleinere apparaatjes doen. Echt werk doe ik dus veel liever op 15" of meer.

Dat is wel een kwestie van persoonlijke voorkeur denk ik.

Zelf werk ik hier op een 17" laptop met een resolutie van 1920x1200. 90% van de tijd heb ik twee schermen tegelijk naast elkaar open.

Voor de mensen die het gros van de tijd géén dubbele schermen nodig hebben is deze resolutie dan ook flink overbodig, een laptop met een 9" schermpje en een resolutie van 1024x768 heeft vrijwel dezelfde dot-pitch als mijn laptop en ik kan me dan dus ook goed voorstellen dat daar prima op te werken valt (op het relatief kleine toetsenbord na, maargoed niet iedereen tikt ellenlange verslagen ;))

Ik ken al een aantal mensen die hun dagelijks werk doen op een 12.1" laptop (resolutie 1280x800) en die er zéér tevreden mee zijn, het enige nadeel is dan de prijs. Als je een typische huis-tuin-en-keuken laptop wilt hebben voor een leuke prijs die uiterst mobiel is, denk ik dat je bij de EEE-pc aan 't goede adres bent :)

Wat is echt werk?? Dat kan voor jou heel iets anders zijn dan voor iemand anders. Ik zou op deze Eeepc prima echt werk kunnen doen. Ik heb weleens standby diensten voor m'n werk, om niet aan huis gebonden te zijn, heb ik dus de behoefte aan een lichte kleine laptop.

Ik heb niet meer nodig dan een ssh client om m'n werk te kunnen doen.

Kortom voor mij is dit ding prima om "echt" werk op te doen, voor iemand anders misschien weer niet. Je opmerking over "echt" werk vind ik daarom erg kort door de bocht.

Waar jij begint over een 15" scherm om echt werk op te kunnen doen, ken ik mensen die daar ook over beginnen te zeuren dat dat te klein is.... Er zijn mensen die bv. mobiel aan video bewerking moeten doen, dit wil je ook weer niet op een 15" scherm... Wil hiermee alleen maar ff duidelijk maken dat het sterk afhankelijk is van wat voor werk je doet.

[Reactie gewijzigd door gsmurf]


Ja, klopt, heb je zeker een punt. Ik bedoelde ook meer het gebruik van een Office-pakket, of het intensief zoeken op Internet in combinatie met andere programmatuur of programmeren of... you name it. Applicaties waar je geconcentreerd lang achter zit dus. En foto- en videobewerking is wat ik doe en inderdaad, daar heb ik een 24" voor. Vandaar dat ik minimaal 15 aangaf. Voor zaken van 10" en minder, zie ik alleen toepassingen als ssh clients, servers (ofwel programma's waar je niet de hele tijd naar hoeft te staren), beetje surfen, casual dingen... en dat is leuk, heb je soms meer kracht voor nodig dan een pda, maar als dat het enige is...de meeste mensen willen dit ding volgens mij als een vervanger van de laptop en dat zie ik er gewoon niet in.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold]


Ik denk ook dat dit persoonlijk is. Ikzelf gebruik een 12,1" laptop voor mijn studie en ik vind dit prima werken, al zit ik er bijna nooit meer dan 2 uur achter elkaar op te typen. Voor mij is een kleine laptop veel handiger, op school loopt iedereen rond met een 17" en blijven ze maar klagen over het gewicht en de grootte van de laptoptas.. Dan kijken ze wel raar als ik mijn laptop in de laptoptas als bescherming in m'n eastpak rugzakje prop en er daarbij nog meer boeken in krijg dan zij in hun laptoptas naast de laptop kwijt kunnen :P. Het langere werk doe ik dan wel thuis achter een desktop met een fatsoendelijk toetsenbord, maar dat doet de rest ook omdat een laptop gewoon bagger typt. Ik ben het er wel niet mee eens dat een Eee-PC geschikt is voor studenten, in ieder geval niet de linux variant. Je hebt vaker bepaalde programma's nodig die alleen op windows werken. Misschien dat 9" voldoende is voor XP, maar het lijkt me toch een beetje klein. Het lijkt me wel geweldig om een beetje te surfen op de bank, te msnen, misschien om een filmpje te kijken in de auto.. Ik was al aan het kijken om de 7" variant te kopen, maar ik denk toch dat ik even wacht tot er meer bekend is over deze :).

Ik ben het er wel niet mee eens dat een Eee-PC geschikt is voor studenten, in ieder geval niet de linux variant. Je hebt vaker bepaalde programma's nodig die alleen op windows werken.
Dat ligt er maar aan waar je studeert. In de afgelopen 3 jaar heb ik exact 1 keer software nodig gehad die niet onder Linux draaide, en dat ging toen om bepaalde specialistische features van Excel die toen nog niet werden ondersteund door OpenOffice (en toevallig wel sinds versie 2.4 :)

Voor de duidelijkheid, ik studeer Kennistechnologie, wat een mix van wiskunde, informatica en kunsmatige intelligentie is, en betekent dat je een paar uur per dag achter een computer zit. Niet dat die Eee daar geschikt voor is, maar Linux op zich wel.

Ik ben vrij zeker dat mensen dan liever even naar een internetcafé gaan of een extra geheugenkaartje kopen dan een volledige laptop.

Zelfs ik ga geen honderden euro's uitgeven voor zo'n zaken te doen. En op vakantie moet je je dan ook nog eens constant zorgen maken of het niet wordt gestolen.

Omdat de EEE pc vrij goedkoop is hoef je je lang niet zo veel zorgen te maken als wanneer je een 10 " laptop van bijvoorbeeld sony of Toshiba meeneemt...

Multitouch en bluetooth zijn mijns inziens een stuk nuttiger dan een touchscreen.

Voordeel van multitouch is dat je t soms redelijk brakke 'virtueel scrollen' niet meer hoeft te gebruiken, of de (met een touchpad hoogst irritante) gewone scrollbalkjes.

Voordelen van bluetooth hoef ik waarschijnlijk niet meer op te noemen, maar ben wel blij dat t er standaard inzit, kan ik snel belangrijke sms backuppen als mn telefoongeheugen weer eens volzit (toch wel 3x per maand Onbeperkt SMS :D )

Touchscreen lijkt me persoonlijk nogal brak gaan werken, ten eerste omdat je constant je scherm omver zit te duwen, of nog erger je Eeepc van schoot (ja ik weet t touchscreen != pushscreen maar toch) en in mijn ervaring werkt touchscreen lekkerder als t scherm onder een kleinere hoek dan 45 graden staat, of als t met je duim te bedienen is (á la iTouch)

Waarom hebben die dingen toch 'altijd' zo'n dikke rand om het scherm??? Dr kan makkelijk nog wel een inchje bij... Nu doen ze me meer denken aan de learning-laptops die je bij Bart Smit kan kopen voor de kids ;(

De EEE pc 701 was min of meer net zo groot maar dan met een 7 " scherm, dus je kan je voorstellen dat de rand daar een stuk dikker was. Deze rand is niet dun, maar ook zeker niet dikker dan die van een gemiddelde andere laptop. De kans is overigens groot dat net als bij de 701 er in de rand wat dingen weggewerkt zitten, zoals de antennes voor wifi.

Touchscreen, GPS, Bluetooth, multi-touchpad, ...
Ik vrees toch een beetje voor de prijs :?

Het lijkt me zalige gadget, maar ik dacht dat ze een goeikope UMPC zouden maken, het ziet er naar uit dat het een mobiel datacenter gaat worden }>

Nu enkel nog een sim-kaartje en telefoonfuncties en ik ben een (heel) erg gelukkig man :*)

[Reactie gewijzigd door Mushu]


De EEE-pc is toch al een tijdje beschikbaar in de pricewatch? Of valt dat bij jou ook onder 'import'?

De nieuwe EEE-pc is ergens "deze zomer" beschikbaar voor zover ik begrepen heb, in hoeverre deze dan ook in Nederland beschikbaar komt weet ik dan weer niet :)
Expanding the Eee PC Family
ASUS has made several innovative improvements with the next generation of the Eee PC – dubbed the Eee PC 900. These new technologies will bring about a brand new concept for Internet access with 1G of memory, larger storage of up to 12GB, and wider 8.9-inch screens. These new Eee PCs will cost 399 Euro each, and will be available in summer this year – to select countries on the first wave of launch. All of these new models will be Windows ready, and will provide users with a chance to enjoy a brand new PC experience while on the go.
bron
edit:
Quote toegevoegd

[Reactie gewijzigd door Huppie]


Nu enkel nog een sim-kaartje en telefoonfuncties en ik ben een (heel) erg gelukkig man

Daarom zit er dus Bluetooth op, dan kan je gewoon via je telefoon (die toch iedereen in zijn zak heeft) internetten. Anders moet Asus een hele 3g module inbouwen, wat slechter voor de accu en duurder is, en bovendien moet de gebruiker dan duo-sim gaan werken. Via de telefoon is veel handiger, zo merk ik in de praktijk.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid]


Kijk, dat zijn nu interessante ontwikkelingen. Nu nog een GPS module erin en het ding kan in de backpak mee op een hike tocht. Route plannen gaat een stuk fijner op een 9 inch scherm dan op zo'n pietepeuterig handheldje (laatste is dan wel weer handig tijdens het lopen etc.), maar ik ben verkocht. Nu nog een interessante prijs..... :P

GPS kan je er zelf inmaken. Kost niet eens zoveel als je een cheapo ontvanger op ebay koopt.

http://beta.ivancover.com...Upgrades#GPS_with_antenna

Zoals eerder gemeld op tweakers.
nieuws: Techneut opent wiki met mods voor Eee PC

[Reactie gewijzigd door pasz]


Wat me verbaast is dat niemand hier zich afvraagt wat voor touchpad het is. Synaptic maakt al jaren touchpads met two-finger-scrolling ondersteuning, ALPS doet precies hetzelfde (Apple gebruikt die van Synaptic voor zo ver ik weet). Nou is two-finger-scrolling al een hele vooruitgang en de andere bewegingen die hier te zien zijn kunnen helemaal goed van pas komen op een klein apparaat, maar is het echt multi-touch zoals Apple een multitouch touchpad heeft? Bij de Apple touchpad kan je net zoals bij de iPod Touch (zelfde broadcom chip voor het touch-gedeelte) op zo veel plekken tegelijk aanraken als je wilt. Een Synaptic touchpad met ondersteuning voor two-finger-scrolling is echter niet veel meer dan dat, het geeft nog steeds niet de mogelijkheid om onbeperkte multitouch operaties te herkennen. Het mooiste is natuurlijk als dit onbeperkt multitouch is, zoals bij Apple, omdat het zo veel extra mogelijkheden geeft. Een aantal acties die je normaal met het toetsenbord of via `onhandige' muisbewegingen doet kunnen zo een stuk eenvoudiger worden gemaakt.

Wat ikme afvraag is wat er extra speciaal aan deze laptop is, dubbele touchpad is geinig. Maar zitten er verder nog dingen aan die hem een goede laptop maken? Hij ziet er wel vrij licht uit.

Hij vrij licht, ultra mobiel, redelijk snel, alle office gerelateerde zaken kan je er prima mee doen, alswel internetten/e-mailen en muziek luisteren. Daarnaast heeft het apparaat nog wel een redelijke gebruikersduur. Als dat je definitie van notebook/laptop is (het is iig mijne ;)) dan is dit een mooi apparaat. (hoewel ik mijn 12"notebook toch fijner vind).

Eee PC in plaats van zo'n GR die ik op de middelbareschool had lijkt mij ideaal. Daarnaast vind ik de aangekondigde blauwtand voor de eee een goede toevoeging. IPV een duur systeem voor in de auto zometeen gewoon navigatie email, eigenlijk alles op de EEE :)

Ik zeg top product geniaal gevonden omdat het een soort kruising is tussen laptop en pda.

Keep up the good work ;)
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 09:13
Vorige 20:25
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: