Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 73, views: 16.406 •

Sony introduceert een draadloze Dualshock 3-controller voor zijn PlayStation 3. Opvallendste toevoeging aan de nieuwe controller is de aanwezigheid van rumble. Deze trilfunctie was al beschikbaar op oudere versies van de PlayStation en concurrerende consoles, maar ontbrak nog op de PS3.

Bij de introductie van de PS3 kreeg Sony al veel kritiek toen bleek dat de rumble-functie in de nieuwe console niet aanwezig was. Om een einde te maken aan deze kritiek, en aan zijn achterstand op de concurrentie, introduceert Sony nu de Dualshock 3. Vanaf november is de controller in Japan te koop. Europa en de Verenigde Staten moeten geduld hebben tot de eerste helft van volgend jaar.

Sony PlayStation 3's SixAxis-controllerTot nu toe heeft Sony geen PS3-games uitgebracht die overweg kunnen met rumble. De fabrikant kondigt daarom ook meteen aan dat diverse bestaande spellen, waaronder Heavenly Sword, MotorStorm en Resistance: Fall of Men, geschikt zullen worden gemaakt voor de trillende controller. Gebruikers kunnen hun spel via een update geschikt maken voor de rumble-functie. Ook nog te verschijnen games als de Fifa-reeks, Metal Gear Solid 4, Assassin's Creed, Enemy Territory: Quake Wars Activision en Devil May Cry 4 krijgen rumble-ondersteuning.

Aanvankelijk claimde Sony dat de trilfunctie op de Sixasis niet mogelijk was omdat deze zou conflicteren met de nieuw ingebouwde bewegingssensor. Ook stelde de fabrikant dat force-feedback niet next-gen zou zijn, om zo het ontbreken van rumble te verdedigen. Naar verluidt was een verloren rechtszaak tegen Immersion over gepatenteerde technologie de werkelijke reden dat de trilfunctie bij de introductie ontbrak. Nadat het juridische geschil werd opgelost, doken er al geruchten over de mogelijke komst van rumble voor de PS3 op - die met de aankondinging van de Dualshock 3 nu dus worden bevestigd.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (24)

Reacties (73)

Waren er al spellen dan voor de 6axis-functie?

edit; ah enkele spellen maar... Dan kunnen ze beter aan bovenstaande lijstje (in artikel) dat toevoegen ipv rumble, liever beide.
T Lukt Nintendo ook om alle spellen speelbaar te maken met de wiimote. Iemand enig idee waarom Sony achterblijft?

[Reactie gewijzigd door poor Leno op 20 september 2007 10:48]

Lair. Waarschijnlijk nog wel meer, maar ben even te lui om verder te zoeken.
Bijna iedere game heeft wel iets van sixaxis besturing in zich. Optioneel of verplicht.
o.a. MotorStorm, Fantastic Four, Warhawk maken gebruik van de sixaxis
Het hele doel van de Wii is de alternatieve besturing, er worden gewoon geen games voor gemaakt waarbij je niet zwaaiend door de kamer hoeft te lopen. Ontwikkelaars gaan bij de Wii niet zitten denken "hoe kunnen we deze game besturen met een zwaaistok?", maar vragen zich af "wat is leuk om te doen met een zwaaistok?".
Voor de Wii zijn ondertussen ook traditionelere spellen verkrijgbaar hoor ;)
Bovendien is het bij heel wat spellen de bedoeling dat je de Wii-mote kantelt en gebruikt als "normale" controller...
Wat een marketingmachines zijn het toch ook. "Trillen is niet meer van deze tijd, dat hebben we wel gezien" . Even later was het " onmogelijk met de tiltfunctie". We weten allemaal dat het een geldbesparings kwestie was. En nu een paar manden later dan toch trilfunctie. Alsof het revolutionair is... (eerder noodzaak, botsen was nooit zo emotieloos :) )
Het was geen geldbesparingskwestie, maar een patentgeschil. Ik geef toe, ze adverteerden het als zijnde 'het is niet meer van deze tijd, SIXAXIS is het tegenwoordig', maar Sony was gewoon nog bezig met de rechtzaak.

[Reactie gewijzigd door FL!PNEUS op 20 september 2007 10:43]

Door het patentgeschil was het natuurlijk wl een geldbesparingskwestie: ze wouden gewoon de licentie niet betalen (die andere bedrijven wl betaalden).
De patentkwestie kwam gewoon op een ongelukkig moment. Hoe onzinnig een patent ook is, je kunt niet zomaar je productielijnen stil leggen om ondertussen het patent te gaan aanvechten. Het kwam net op een moment dat Sony kan zeggen "dan maar even geen trilfunctie, maar onze nieuwe console moet in productie".
Inderdaad triest om te zien hoe zo'n bedrijf zijn klanten bedot met smoesjes. Nog triester om te zien dat mensen gewoon keihard in die smoesjes trappen!

Sony weet goed dat bijna iedereen die een SIXAXIS heeft nu 1 of meer Dualshock 3 gaat kopen.

De marketing van Sony mbt. tot de PS3 heeft mij doen beslissen er geen te kopen, alhoewel het grafisch zeker beter gaat worden dan X360 en Wii bijelkaar, wacht maar af.

[Reactie gewijzigd door blueskin1978 op 20 september 2007 10:45]

Je hoeft niet af te wachten. Grafisch kun je ze al perfect vergelijken. XBox360 en PS3 zijn elkaars gelijken. Wii hangt er ergens onderaan bij mij maar heeft een aparte gadget.
Als je een PS3 koopt weet je wat erbij zit. De kans is altijd aanwezig dat ze later dingen toevoegen aanpassen. Zo komt bij de 360 ook een nieuwe versie met HDMI-uitgang en 65nm.
Is wel beetje normaal niet? De dingen die je bij de 360 noemt zijn evoluties naarmate de technologie beschikbaar wordt. In dit geval zitten ze bij Sony gewoon te zeggen dat het niet kan en wanneer ze hebben afgedokt is het plots mogelijk.
HDMI en/of 65nm chips veranderen echter niks aan de games (lees: gameplay), wel of geen rumble doet dat zeker wel.. Ik vind dat nogal een belangrijk verschil..

Ik ben dan ook benieuwd of Sony nog wat gaat doen voor al die mensen die voor die tijd al een PS3 gekocht hebben en ook zo'n DualShock 3 willen b.v. tegen inruil van een rumbleloze Sixaxis.. Sony een beetje kennende vrees ik van niet, dus dat wordt weer 50 euro (want dat gaat de DS3 vermoedelijk kosten) extra uitgeven voor iets wat je eigenlijk al had moeten hebben bij de aanschaf van je PS3.. En het maakt je 'oude' Sixaxis zonder rumble ook meteen waardeloos, want niemand gebruikt die natuurlijk nog zodra ze een DS3 hebben..

Maargoed, goed dat er alsnog rumble komt ook voor de PS3.. Want het voegt zeker wel wat toe aan de gameplay van games.. Een FPS of racegame met of zonder rumble is een wereld van verschil..
Inderdaad triest om te zien hoe zo'n bedrijf zijn klanten bedot met smoesjes. Nog triester om te zien dat mensen gewoon keihard in die smoesjes trappen!
Nou, het was zo'n doorzichtige smoes dat ik denk dat er weinigen waren die daar intrapten. Nintendo lukte het met de Wii remote en die was ook nog eens kleiner en had een ingebouwde speaker. :)
De marketing van Sony mbt. tot de PS3 heeft mij doen beslissen er geen te kopen, alhoewel het grafisch zeker beter gaat worden dan X360 en Wii bijelkaar, wacht maar af.
Eerst zien, dan geloven. De vorige generatie werden er ook allerlei spectaculaire verschillen beloofd tussen de verschillende consoles, maar uiteindelijk had ieder van de drie zo zijn grafische toppers. De Wii doet natuurlijk niet aan HD, maar tussen de PS3 en de 360 verwacht ik weinig significante verschillen.
@beantherio: op papier heeft de PS3 meer kracht dan de XBox360 en het lukt de PS3 natuurlijk om meer data op een schijfje te proppen. Het is dan ook de verwachting dat de PS3 in 2010-2012 de XBox 360 gaat overtreffen. Tegen die tijd is de XBox 360 echter al 5 jaar op de markt, dus kun je evenzo verwachten dat Microsoft komt met een opvolger voor de XBox 360 die de PS3 er weer uitblaast.
volgens mij is er geen enkele serieuse gamer die sony geloofde toen ze riepen dat het een Last gen feature en een not compatible whit the 6axis verhaal ophielden.

En volgens mij zijn er nog weinig "gewone" consumenten die een PS3 hebben gekocth gezien de prijs van dat ding draait het nu op nerds en Gamefreaks...

* 4play bedoeld met nerds mensen die zo idolaat zijn van hun merk dat 600 euro voor een console geen probleem is.
Een goede ontwikkeling; dit voegt, aan een toch al slecht verkopende console, een goede meerwaarde. (als je het mij vraagt)
Trillende controller voegt echt gigantisch veel toe ja :/

Ik merk als ik geconcentreerd aan het gamen ben eigenlijk niks van die rumble. Weinig spellen maken er goed/ leuk gebruik van.
Dat dacht ik eerst ook.
Toen ik het uit ging zetten merkte ik al snel dat het toch echt toevoegt aan de beleving.

Vooral Horror en Race spellen worden vrij emotieloos zonder rumble IMO.
Het is de minst verkochte console van de huidige 3, maar gerekend vanaf de launch dag, is het volgens mij vergelijkbaar met de 360 (dus zeg maar de 360 een jaar terug).

En dan te bedenken dat de 360 een jaar lang de enige next-gen console was en in de huidige markt de Wii natuurlijk veel verkopen naar zich toe heeft getrokken.
Volgens mij zit de Wii momenteel bij veel gezinnen stof te happen. Mijn broer heeft hem bij de launch direct zo een console gehaald. En binnenkort komt hij mij ook joinen in het online geweld van de 360. (Hij wacht eerst nog op de hdmi-versie met Halo3)

Het doelpubliek voor de Wii is groter, daarom haalt deze ook meer verkopen binnen. Maar als je gaat zien naar de games-lineup, moet je toch toegeven dat je beter af bent met een "echte" next-gen console...
Klopt wel. Ik verbaas me eigenlijk hoeveel wii's er wel niet op marktplaats staan. Met als standaard reden: in opwelling gekocht, nieuwe is er een beetje vanaf en wordt te weinig gebruikt. Ik zie het ook veel gebeuren met dingen als dansmatten of thuistapsystemen. Wii valt ook precies in het rijtje: leuk voor een feestje maar weinig aan zonder vrienden en een krat bier...
Hoe vooroordeelbevestigend is het dan om te zeggen dat het maar goed is dat je voor de 360 en de PS3 geen vrienden nodig hebt? :Y)

[Reactie gewijzigd door Zyppora op 21 september 2007 11:35]

Spellen voor de sixaxis functie...Warhawk, Lair...ja dus :)

Bovenstaande was eigenlijk reactie op poor Leno....is alleen in de hoofdthread gekomen.

Ben wel blij dat de trilfunctie erin komt. Niet zozeer voor de trilfunctie maar meer voor het gewicht. Vind de controller nu eigenlijk veel te licht.

[Reactie gewijzigd door alwinus op 20 september 2007 12:22]

Lekker... Sony sprokkelt zijn console bij elkaar, steeds functie toevoegingen die erin in het begin niet in zaten. Hier baal je ook van als je net een PS3 hebt aangeschaft, want je koopt een console omdat je van het gezeur van upgraden af wilt zijn wat bij pc games wel steeds vereist is.
Welke "professionel" maakt de PvE bij Sony?!
Nou ben ik geen fanboy ed... ben het ook met je eens dat ze steeds dingen toevoegen om het plaatje compleet te maken.. Alleen bij Xbox is dit probleem nog veel groter!

Ik noem een HD-DVD spelen (ala veel geld) en een hard disk... Iedereen heeft het over het prijsverschil tussen xbox en ps3, maar reken maar eens uit wat een xbox360 kost met een hd-dvd speler... juist, net zoveel als de PS3
Maar, ik wl helemaal geen HD-DVD afspelen! Dus ik bespaar me die 180 euro gewoon. En ik heb al sinds het begin van het Xbox 360-tijdperk de 20 gB harde schijf, en ik heb nog nooit problemen gehad met te weinig schijfruimte. Demo's die ik download gooi ik weg als ik het spel leuk vind, maar ook als ik het spel goed vind (want dan koop ik het spel gewoon). Het enige dat dus ruimte in beslag neemt zijn de savegames, de thema's en gamer pictures. Dan heb je aan 20 gB meer dan zat ruimte.
Jij wil geen HD-DVD afspelen? dus een game die op HD wordt uitgebracht weil jij niet spelen? Of moeten gamemakers zich maar beperken tot 1 dvd? of , nog erger, verschillende versies van hun game gaan uitbrengen? (1 op 4dvd's, voor consoles zonder harddisk, 1 op HD voor consoles zonder harddisk, 1 op 5dvd's, voor consoles met harddisk, 1 op HD voor consoles met harddisk.) Voor je het weet heb je zoveel afhankelijkheden dat het net een PC is: je weet als programmeur nooit op wat voor hardware jouw software gaat draaien en de combinaties zijn eindeloos dus je kunt ook niet alles testen.

imho zou een platform zo min mogelijk van configuratie moeten wijzigen.
de 360 gaat geen spellen op hd-dvd uitbrengen alleen films en spellen met meerdere dvd's zijn er al ik noem blue dragon als voorbeeld 3 dvd's.
Ik heb daar geen probleem mee doet mij aan final fantasy 7 denken de goede oude tijd.
Voordeel is dat ik dan een keuze heb. Ik hoef geen blueray of hd-dvd en kan dat geld dus in me zak houden.
Ik vindt de vergelijking niet terecht. Bij de PS3 gaat het om veel elementairdere onderdelen dan bij de 360. De HD DVD-drive van de 360 is niet belangrijk voor het spelen van games maar rumble op de PS3 is iets dat al een decenium een standaard is voor consoles.
Ik hoop dat dit niet in de 'famous last words' categorie gaat vallen voor je.
Pfff, MGS4 zonder rumble zou echt jammer zijn geweest.

MGS (1) t/m 3 maken zoveel gebruik ervan, en het voegt daardoor ook echt iets toe aan het spel.
Hier een voorlopige lijst van de huidige games die rumble (gaan) ondersteunen. Dat is dus bijna alles wat al uitgekomen is. Voor een aantal games moet speciaal een patch uitkomen maar het lijkt erop of dat de meeste games het standaard al ondersteunen.

Ik vraag mij wel af of dit 'standaard' rumble is zoals in de dualshock of dat ze de nieuwe Touchsense hebben geimplementeerd?
Zoals ik wel eens meer lees op fora wachten sommige mensen met kopen van nieuwe consoles en gelijk hebben ze :O

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Samsung Gamecontrollers Smartphones Processors Sony Microsoft Games Apple Consoles Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013