Hoofdcategorieën

Microsoft controleert licenties bij downloads van site

Door Martin Sturm, zaterdag 18 september 2004 16:13
Bron: ZDNet, submitter: sunturion, views: 40.790

Op ZDNet is te lezen dat mensen die iets van de site van Microsoft willen downloaden de vraag gesteld kunnen krijgen of ze willen laten controleren of hun Windows-versie legaal is. Deze actie vindt plaats in het kader van Microsofts antipiraterijbeleid en heeft als voornaamste doel om ervaring op te doen met de herkenning en detectie van (il)legale Windows-versies. Het is overigens niet verplicht om aan het onderzoek mee te werken en dit heeft verder ook geen gevolgen voor het verdere gebruik van de site, zo laat een Microsoft-medewerker weten.

Windows licentieMicrosoft is niet in de veronderstelling dat mensen die bewust een illegale Windows-versie gebruiken, mee zullen werken aan het onderzoek. Het hoopt echter dat mensen die een computer hebben gekocht met daarop een voorgeïnstalleerde Windows versie waarvan ze de legaliteit in twijfel trekken, wel zullen meewerken. Wanneer dan blijkt dat het daadwerkelijk een illegale Windows-versie betreft, hoopt het bedrijf uiteraard dat de eigenaar hiervan zal overgaan tot aanschaf van een legale versie. Bezoekers die niet deelnemen aan het onderzoek, of die een illegale Windows-versie blijken te bezitten, zullen tot dusver niet de toegang tot downloads worden ontzegd. Of dit in de toekomst ook zo zal blijven is echter niet zeker en hangt af van de resultaten van deze pilot.

Microsoft hoopt dat 20.000 gebruikers hun Windows-versie zullen laten controleren door de site. Aan de hand van de resultaten hiervan zal dan worden besloten hoe het een en ander in de toekomst zal worden ingezet. Volgens de BSA loopt Microsoft jaarlijks 29 miljard dollar mis door het gebruik van illegale Windows-versies. Het bedrijf voert momenteel een campagne om het illegaal gebruik van Windows te bestrijden. In het artikel wordt niet duidelijk of de legaliteitstest ook in alternatieve browsers werkt zoals Mozilla Firefox of Opera.

Volgende 17:00
Vorige 16:07

Reacties

«  1  2  3  4  5  6  »



M$ sucks !!
welk besturingsysteem gebruik jij dan op dit moment :o

Ach die 23 miljard is waarschijnlijk gebasseerd op dat bellachelijke bedrag van 321 Euro voor een Windows XP professional. En als we dan toch aan het trollen zijn, dat bedrag is bellachelijk hoog voor een OS. In +/- 1996 geven ze het bijna gratis weg (meende iets van 10 piek voor een windows 95) bij nieuwe PC's om OS2 Warp dwars te zitten. Nu vragen ze 60 keer zoveel voor een OS omdat er geen geduchte concurenten meer zijn voor de desktop (althans niet meer waarmee ze op prijs kunnen concureren, tenzij ze geld toe gaan geven).

Stel dat het ze het ooit lukt om alle illegale versies tegen te houden (niet meer updatable b.v. omdat registratie verplicht wordt). Van die 23 miljard zien ze dan nog lang niet alles omdat men dan naar linux distro's overgaat omdat niet iedereen bereid is 300 Euro voor een OS te betalen.

Ik heb wel is mensen gezien die zo'n melding kregen.

.. wel eens...
of
.. wel es...

Ach, het gaat om een proggie wat je kunt downloaden om je systeem te laten sjekken.

De illegalen zullen dat toch niet doen, wat het nut er dan van is snap ik niet, dat zal veranderen wanneer het in een "upgrade of fixpack" zit, ook nog wanneer dit proggie het betreffende programma niet laat opstarten.

Het mooiste zal zijn wanneer alles DRM enabled is, dan zal degene voor de software moeten betalen, of overstappen naar wat gunstigers.

Ik ben die test eigenlijk niet tegen gekomen bij de download center van microsoft.

Tja en stiekem toch een lijst met IP's aanleggen van mensen die niet willen meewerken.

Wel slim bekeken.

wat ben je met een lijst van IP's als deze om de haverklap veranderen ?

wat ben je met een lijst van IP's als deze om de haverklap veranderen ?
Veel breedband aansluitingen hebben semi-static IPAs.

Ahhh, right, dus alle PC's die achter die ene router hangen ( da's het einge IP dat ze te zien krijgen ), hebben allemaal een illegaal OS ............

En dat terwijl er voor ruim 90% van de machines die hier privé gebruikt worden toch gewoon een licentie aanwezig is.


Als MS alle illegale versies werkelijk zal gaan blocken, krijgt I.R. Overclocked naar mijn meing gelijk. Die mensen die nu niet betalen, zullen niet ineens wel gaan betalen en dat zal zeker Linux een flinke boost geven.

sterker nog: laat je ene legale pc de key checken en de rest kan ook downloaden :) ik denk niet dat het per IP gaat...

sterker nog: laat je ene legale pc de key checken en de rest kan ook downloaden ik denk niet dat het per IP gaat...
Of je leest gewoon eerst het artikel even? Er staat duidelijk in dat het downloaden NIET geblokkeerd zal worden voor mensen met een illegale versie.

Ik wordt een beetje moe van dit soort berichten.

Nergens is vermeld dat Microsoft doet hetgeen jij zo maar even uitblaat.

Zo maar aantijgingen doen schijnt toch maar te kunnen vooral als het om Microsoft gaat. Ik hoop werkelijk dat iedereen eens wat meer met nuances gaat reageren.

Excuses voor een beetje geprikkelde reactie maar ik wordt moe van al die kortzichtige en complot reacties.

Heb je een vermoedde dat iets gebeurd, doe onderzoek, kom met argumenten en bronnen. Dan krijgt je reactie ineens ook meerwaarde.

Volgens de BSA loopt Microsoft jaarlijks 29 miljard dollar mis door het gebruik van illegale Windows-versies
Blijft leuk zo'n ongefundeerde uitspraak. Als iemand XP illegaal draait terwijl hij 2000 bij z'n PC kreeg, dan had ie vast niet XP gedraaid als ie er niet zo gemakkelijk aan kon komen.

Maar dan loopt MS de aankoop van die licentie nog wel mis...

Als mensen die licentie nooit zouden kopen dan lopen ze het ook niet mis. Als je XP niet zou kunnen gebruiken zonder officiele licentie zouden ze wel bij windows 2000 gebleven zijn, en dus maakt het voor Microsoft dus niet uit of XP illegaal of niet gebruiken.

Dat is nou net de grap: Je hebt absoluut een geldige licentie nodig om over te stappen naar XP. Die mooie 5x5 lettercombo geeft de software aan dat jij over een licentie beschikt. En dan moet je hem ook nog eens registreren na zoveel dagen bij Microsoft.
Als je dan een of andere hack loslaat om toch naar XP te kunnen, loopt MS dus wel degelijk licentie inkomsten mis.

* 786562 egeltje

Als je dan een of andere hack loslaat om toch naar XP te kunnen, loopt MS dus wel degelijk licentie inkomsten mis.

Volgens mij begrijp je niet wat hij bedoelt: hij zegt dus dat iemand juist NIET een hack gebruikt om XP te kunnen gebruiken. Hij blijft z'n LEGALE win2000 gebruiken die hij netjes betaald heeft bij aankoop van z'n pc. Hij stapt, omdat het niet illegaal te krijgen is bv, dan niet over XP EN koopt het ook niet. Dus verliest MS niets.

Als illegale windows versies niet meer mogelijk zouden zijn, zou het best kunnen dat de windows / linux gebruikers een stuk dichter bij elkaar komen te liggen. Daardoor kan Microsoft wel eens veel meer geld verliezen...

Ik denk niet dat dat waar is. Microsoft heeft er niets aan als je een illegale versie gebruikt. Alleen nadeel. Je kost namelijk bandbreedte die je gebruikt voor updates of support.
Als je dan Linux gebruikt hebben ze geen last van je.

Want als ik jou redenering goed begrijp stel je dat Microsoft meer aan een illegale klant heeft dan aan geen klant.

Dat ben ik dan niet met je eens. Als ik woning verhuurder ben heb ik liever geen huurder dan een niet betalende huurder. En het zou mij een worst wezen of die niet betalende huurder dan iets anders doet (huis kopen of bij iemand anders in)

MS heeft inderdaad meer aan een illegale klant dan aan geen klant. Ook een illegale klant helpt mee om de dominatie Windows positie te (proberen) handhaven. En op die wijze brengt zelfs een illegale windows user geld in het laatje van MS.

@dmt:
Dan ben ik het niet met jou eens...
Bij software heb je mensen nodig die je product gebruiken. Veel jongeren downloaden bv. Photoshop en Windows XP Pro. Als ze dan in een bedrijfssituatie komen, en hebben een besturingssysteem nodig of een fotobewerkingspakket, hebben die natuurlijk een lengte voorsprong omdat je het programma al kent, hoewel je de kennis illegaal hebt opgedaan. Dat is gewoon klantenbinding. MS Office wordt ook in vele gevallen illegaal gebruikt, dat komt ook door de prijs van alles (zeg nu zelf: voor normale mensen is dat niet te betalen en ze promoten hun Studenten-versies niet genoeg) dus downloaden/kopiëren de mensen maar en zo krijgt Microsoft vat op de markt door bv. documentstandaarden. Het gaat hier echt niet enkel om winst/verlies maar ook om bekendheid en marktbezetting. Als je mensen massaal zonder Windows zal zetten, zullen er twee soorten zijn:
a) mensen die alles willen opvangen en dus mensen helpen over te stappen naar Linux of tenminste Linux bekendmaken als desktop-systeem
b) mensen die gaan zoeken 'Free Windows' en die op informatie van groep a komen.

Natuurlijk krijgt Microsoft nog een deel van de gebruikers terug, omdat die niet weten wat het allemaal is en gewoon Windows gaan kopen als dat op het scherm komt, in principe kan MS het spel evengoed spelen als veel andere (lugubere) softwarehuizen die zogezegd iets nakijken op je computer en dan zeggen dat er iets niet klopt (bv. banners die veiligheid van je verbinding in vraag stellen, sites die zogezegd je pc controleren op spyware om zo hun eigen product te verkopen, ...)

Je vergelijking met huizenverhuur gaat niet op: als een huis ingenomen is door een niet-betaler, dan kan het niet ingenomen worden door een betaler en dus maakt de verhuurder geen winst. Microsoft heeft geen x producten te kopen, maar verkoopt enkel de rechten op het gebruik ervan in principe (en natuurlijk een doosje, papiertje, cd/dvd; maar bij een illegale versie krijgen zij die kosten niet). Dit is net hetzelfde verhaal als bij muziek: iedereen zegt diefstal. Broodroof is het wel, maar door te downloaden zorg je er niet voor dat er 1 kopie minder verkocht kan worden aan iemand die wel wilt betalen (ik ga er hier natuurlijk van uit dat je het niet zou kopen als je het download, bv. Photoshop, veel mensen hebben het wel staan; maar het is gewoon zo duur dat je het normaal niet zou kopen)

en als jij de enigste bent in de wereld die woningkjes verhuurt en die voor BELACHELIJK hoge prijzen verhuurt en ook nog eens zo stinkend rijk bent dat je al geen wc papier meer koopt, dan gaan er dus mensen je pand kraken en lekker daarin wonen. en dan komt de politie (stichting brein :r)achter die mensen aan enz en het schiet maar allemaal niet op enz..
en op een dag was je zo leuk monopolie aan het spelen met je kinderen totdat je een uitnodiging kreeg van de rechtbank om uit te gaan leggen waarom je producten zo duur zijn, en toen stuurde je een legioen advocaten (lord sauron met zn leger) erop af.

ach tis hopeloos dit, ms moet gewoon goedkoper worden |:(.

Als illegale windows versies niet meer mogelijk zouden zijn, zou het best kunnen dat de windows / linux gebruikers een stuk dichter bij elkaar komen te liggen. Daardoor kan Microsoft wel eens veel meer geld verliezen...
Linux in zijn huidige vorm zal niet zo veel meer windows gebruikers winnen. Uit het oog moet niet worden verloren dat Linux nog steeds voor een doorsnee computergebruiker moeilijk te gebruiken is.

moet je de updates wel willen ik block ze aan alle kanten krijg er alleen maar nog meer gelazer door.

precies als ze xp-pro gaan verkopen voor 50 ¤ ga ik er meteen 3 halen voor mijn pc's maar wijger er in toraal nu bijna 400 ¤ voor neer te leggen.
zelfde als office 3002 kost ook niet niks als je exel powerpoint en frontpage erop wil hebben.
dan zou je voor 3 pc's met windows erbij al meer als 1200 ¤ kwijt zijn.
dat vind ik toch te veel van t goede.

Drie woorden: Linux met OpenOffice.

Edit: ik snap trouwens niet dat mensen wel honderden euro's uitgeven aan overkill hardware, maar als het dan op het OS aankomt gaan zitten vitten over de prijs, terwijl dat op z'n minst even belangrijk is voor de werking van je PC. Het komt bij mij over alsof je een auto koopt en dan klaagt over de prijs van het driemaandelijkse onderhoud.

@computerjunky: Mensen zoals jij zouden ze aan alle kanten moeten blocken met je niet updaten. Het zijn juist mensen zoals jij waar gelazer door komt. Krijgen we zometeen weer een sooi virus mail en spam omdat jij weer een of ander virus binnen hebt omdat je vind dat je "gelazer krijgt" wanneer je je systeem update.

Als er dus 29 miljard aan omzet wordt misgelopen door MicroSoft dan steekt iemand anders dat geld in zijn zak.
Anders zou het geen misgelopen omzet zijn.
Blijkbaar zijn er piraten die miljarden verdienen aan de verkoop van illegale copietjes van Windows.

Niet behaalde winst is ook mislopen van inkomsten. De consument die XP niet koopt steekt dat geld dus eigenlijk in z'n zak waardoor het diefstal is ...

Niet zozeer dat iemand anders het geld in ze zak stopt, maar het daar houdt ;). Als jij geen Windows koopt loopt Microsoft geld mis, omdat jij het geld in je zak houd.

edit:
Spuit 11 |:(

Ja, en er zijn ook duizenden mensen (waaronder ikzelf) die de mogelijkheid hebben om voor 20 euro (via school (surfspot)) Windows XP te kopen. (Dat hebben ze waarschijnlijk niet meegerekend)

die prijs hoort standaard te zijn niet alleen voor studenten.
andere mensen kunnen het net zo krap hebben.

die prijs hoort standaard te zijn niet alleen voor studenten.
andere mensen kunnen het net zo krap hebben.
Er zijn ook mensen die geen nieuwe Fiat Panda kunnen kopen. Ik vind dat die ook 40 euro moeten kosten. Eigenlijk vind ik dat een privevliegtuig dan ook 60 euro moet kosten, want anders kan niet iedereen het kopen. D'r is ook nog ergens zoiets als 'productieprijs', 'research en development', 'winstmarges' etc.

Oftewel: denk ff na :z

als je zelf een beedje gaat rekenen kan je al wel bedenken dat daar niks van waar is.

ga ervan uit dat ze op een xp pro 110 ¤ pakken.
reken maar is uit hoeveel er per jaar volgens hun niet verkocht zouden worden maar dus gedownload/gekopieerd. dat zijn aardig wat exemplaren.
complete onzin dus!!!

huh ???!!

:? :? :? :? :? :?

als je 110 ¤ omzet hebben op 1 xp pro wat volgens mij al hoog is betekend dat dat ze normaal dik 260 miljoen exemplaren meer zouden verkopen.
dat vind ik een beedje erge groodheidswaanzin.

zoveel zullen ze echt niet verkopen bovenop de normaal verkochte exemplaren

ik weet niet hoeveel % er ilegaal xp draait en hoeveel % legaal maar 260 miljoen exemplaren vind ik een beedje veel

en dan te bedenken dat ze waarschijnlijk niet eens 110 ¤ per cd krijgen dus zullen het er og veel meer zijn dan 260 miljoen

Je moet even niet WINST en OMZET verwarren.

Een licentie Windows XP kost je pak 'm beet ¤400,- (omzet dus). In jouw voorbeeld heb je het over ¤110,- winst.

Reken het nu nog eens uit...

ik had t opgevat als gemiste omzet maar alsnog als t winst is is t ook een hoop

Misschien hebben wij hier nog 5800 legale XP licentiesnummer die we niet gebruiken. :z

hoopt het bedrijf uiteraard dat de eigenaar hiervan zal overgaan tot aanschaf van een legale versie
En als je nou een PC hebt gekocht met daarbij een windows. Je merkt dat ie illegaal is? Dan ga je toch terug naar de winkel en niet klakkeloos een nieuwe kopen!

edit: kwoot toegevoegd

ieder software bedrijf ondervindt nadeel van illegale versies maar als ms er iets aan probeert te doen is het weer doelloos.

ieder software bedrijf ondervindt nadeel van illegale versies maar als ms er iets aan probeert te doen is het weer doelloos.
Dat is volgens mij niet waar.
Autocad is bijvoorbeeld zo'n applicatie waarvan je als softwarehuis niet kunt verwachten dat de thuisgebruiker het pakket zal kopen. Van de zakelijke gebruikers kun je dat wel verwachten.
Als je dan zorgt dat de gekopieerde versies na een jaar na uitgifte niet meer werkt, krijg je de thuisgebruikers zover dat je telkens de nieuwste versie hebt. Hiermee dwing je de zakelijke gebruiker om frequent te upgraden, omdat anders sommige documenten niet meer op de zaak gelezen kunnen worden.

De vroegere marktleider op textverwerkingsgebied, Word Perfect, is zo groot geworden doordat iedereen het thuis ook gebruikte en de gemiddelde thuisgebruiker heeft echt niet alle software legaal.

Voor Windows geldt volgens mij hetzelfde.
Doordat zoveel thuisgebruikers het pakket relatief makkelijk kunnen krijgen.
Door de activatie vanaf Windows XP, denk ik dat het aantal verkochte producten wel wat is gestegen, maar niet echt noemenswaardig. Dat geeft dus aan dat ze eigenlijk al op een soort maximum zitten van het aantal verkochte producten.
Wanneer ze het te goed gaan beveiligen, zal een hoop mensen geen windows meer gebruiken en zullen mensen minder geneigd zijn het aan te schaffen, omdat het "niet meer de standaard is"

Ik denk dat ze dus nauwlijks meer windows pakketten zullen verkopen dan nu het geval is.
Ze zullen met dergelijk acties als deze hooguit de allerlaatste twijfelaars overhalen een pakket te kopen, maar wanneer ze de kopieerders echt gaan aanpakken, zullen ze inkomen verliezen en nog veel erger marktaandeel.

thuiskopieerders zijn dus echt niet zo slecht voor de software producent als dat ze willen doen geloven.

De illegale handelaars daarentegen zijn een stuk vervelender, daar die wel klanten afpakken die bereid zijn om het product te kopen.
Ik vermoed dat deze actie van MS dan ook mede bedoeld is om een indicatie te krijgen van de aantallen illegaal verkochte software.

Maar met de WP licentie mocht je hem thuis gebruiken als je op je werk een licentie had... dat is met windows en acad wel even anders natuurlijk.

Maar eh, die legale thuiskopie heh, die mag je dus niet updaten?

En wat doet de winkel dan?
Die is dan verplicht een LEGALE versie erbij te voegen: Microsoft blij en de koper blij

Je moet je PC wel bij een heel duistere zaak kopen, willen ze er geen legale windows bij doen. :?

Zo'n soort zaakje als "Ah... breedbandje!", "...rode dropveter bij de rode... ik zie jou twijfelen!!..." :)

@-=bas=-:
Het gebeurd vaak genoeg dat een computer boer er even een illegale versie van XP op zet hoor. Dat zijn vaak de computer boeren van op de hoek.

Ik zou nooit een losse windows kopen. Een OEM+harde schijf is veel goedkoper dan een losse retail! :( |:(

DSP windows XP Home + hdd 40 gb = 130 + 60 = ¤ 190
retail windows XP Home = ¤ 270

voor dat geld kan je een 200 GB HDD erbij kopen. Microsoft, wat is hier het idee achter? :z

Je kan WindwowsXP Pro. oem los kopen voor 125 euro.
Dat is wat ik gedaan heb.

Een OEM versie mag enkel verkocht worden samen met een nieuwe computer... niet los dus. Ik weet niet wie je dit verkocht heeft, maar als MS erachter komt is hij nog niet thuis.

Er zijn veel on-line shops die oem versies los verkopen.

... maar dan heb je nog steeds geen legale licentie...

Er zijn winkels waar je oem versie kan kopen als je bijv. daarbij een moederbord of een harddisk koopt.

Is dit dan wel legale licentie?

Waarom niet?

Als ik mijn eigen systeem bouw met onderdelen van winkel A, waarom zou ik dan het dubbele moeten betalen voor m'n Windows vergeleken met het kopen van een pc, gebouwd door winkel A, waarbij Windows pre-install is?

Oem versie wordt alleen verkocht samen met een nieuwe computer wordt er gezegd.
Als je alleen één onderdeel met de oem versie koopt dan is dat geen bewijs dat je een nieuwe computer koopt.

Oem versie wordt alleen verkocht samen met een nieuwe computer wordt er gezegd.
Als je alleen één onderdeel met de oem versie koopt dan is dat geen bewijs dat je een nieuwe computer koopt.
Een OEM licentie hoef je niet aan te schaffen bij een nieuwe pc.
Je kan hem ook aanschaffen bij een Harde Schijf of Mainboard. Het staat zelfs in de licentie voorwaarden van Microsoft.
Je moet echter de sticker op de kast plakken van de computer waar je het HD of mainboard in plaatst.

Het andere grote verschil tussen OEM en Retail versie zit hem in de support.
Bij de retail levert Microsoft in principe de support, verwacht er echter niet te veel van, en bij de OEM dient de verkopende partij de support te leveren.

tja, aan de ene kant slim, en ik geef ze groot gelijk, illegaal gebruik van je product moet je gewoon aanpakken. Alleen de kritische updates kunnen door mensen met een illegale versie niet gedownload worden straks. (als ze dit door gaan ontwikkelen, wat me zeer waarschijnlijk lijkt.) dus blijven die computers een gevaar voor de "gemeenschap" Dat je dx9 nu niet kan krijgen geeft niet, dat staat overal op internet, maar beveiligingsupdates niet echt.

En wat als je als vriendekijke behulpzame buur wat downloads en updates op je eigen linux bakkie van de MS site wil trekken ? Kan dat ook niet meer ?

Beveiligingsupdates worden nu ook als .torrent aangeboden dus dat boeit niemand wat..

Ik vraag me af wat MS wil hiermee ?

Dat maakt de text wel duidelijk en is vrij simpel. Mensen die niet zeker weten of ze een legale versie hebben daar zekerheid in geven, in de hoop dat ze een legale aanschaffen indien van toepassing.

Hier is het opzich wel goed geregeld, als je een pc koopt in een winkel heb je bijna altijd een legale versie. Maar dat is in andere landen niet zo, daar is het illegale gebruik ook nog veel hoger.

Mee eens, mijn schoonvader heeft een 56k verbinding en ik een 4096k ADSL.... Grote Windows updates (vanaf 5MB), moet ik dus voor hem downloaden anders is hij uren bezig.

Ik heb tot Windows 98 legaal gekocht (al dan niet met PC (oftewel OEM)). Inmiddels heb ik een legale SUSE Distrobutie thuis (SUSE Prof. 9.1) staan, maar werk daarnaast met een partitie W2k van het werk.

Trouwens momenteel zie ik steeds vaker dat je zelfs geen OEM-versie meer krijg maar een recovery CD waarbij een pre-installed Windows-versie op een E-partitie klaar staat die dan over je C-partitie wordt heen geschreven. Je krijgt alleen nog een Windows Licentie en een home-made recovery CD. Mocht je een echte nieuwe installatie willen doen dan kan dat niet eens.

29 miljard misloopt, ja ja....ik denk eerder dat MS nooit zo groot zou zijn geworden zonder piracy.

precies, het is geen publiek geheim dat ze het zelf in het begin van ms aangemoedigd hebben, dussssss

het is helaas niet het begin denk ik

Verkeerd uitgangspunt; Kan je nagaan hoe groot Microsoft was geweest als er geen piraterij was...

helemaal niet. de PC home bussines is juist geboomed omdat er zovel software "niet gekocht" wordt. niemand geeft 1500 euro en meer uit aan iets dat niet gebruikt kan worden zonder er regelmatig nog eens extra forse bedragen voor neer te tellen.

MS en heel de IT sector zakelijk en ammusement, hebben er wel bij gevaren, dank zij piracy.

Het is en blijft een manier om goed te praten dat er gestolen wordt...

Het is en blijft een manier om goed te praten dat er gestolen wordt...
En dat is de manier om corporate greed goed te praten? MS moet niet zeuren: ze maken woeker winsten. 80% van een office of windows is winst.
Die stoppen ze in Xboxen en Mediaplayers om daar concurenten van de markt te drukken.. [goed recht daar niet van]..

Als er 1 bedrijf is dat niet zielig is, dan is het MS.

Helemaal niet.
Ik ken niemand (!) die thuis een legale versie van Windows heeft. Zakelijk gezien zijn ze allemaal in orde, maar als windowsgebruiker van het eerste uur heb ik enkel (!) de "gratis versie van kantoor" gezien.

En ga mij nou niet vertellen, dat dat toen al illegaal was; MS vond het prima, omdat mensen zo voor MS kozen, thuis. En dát heeft ze geen windeieren gelegd.

Jarenlang zeggen mensen al, dat juist de gratis variant van MS thuis, de reden is dat ze 90% van de markt hebben kunnen innemen. Is dat een fabeltje? Nu ze 90% hebben, willen ze de thuisgebruiker óók laten dokken.

Daar pas ik voor.
Kom nou!

Logisch dat dit een keer zou gaan gebeuren.

Wat ik me echter afvraag is of hackers en bouwers van key generatoren dit niet gaan uitbuiten om eens te kijken welke keys door MS nu als legaal, en welke als illegaal worden bestempeld :)

Of andersom, dat Microsoft een database aanlegt van de keys die veel illegaal gebruik kennen, om dan:

- Degene die deze key oorspronkelijk (legaal) heeft verkregen, eens goed op de rooster te leggen;

- Degenen die deze key gebruiken bepaalde (bijvoorbeeld de niet-kritische patches*) downloads te ontzeggen.

Als ze de actie werkelijk bedoelen zoals ze die nu beschrijven, vind ik het een positief initiatief.

( * ) : Als ze illegale gebruikers kritieke patches ontzeggen, gaan er veel PC's zo lek als een mandje op het internet rondzwerven, spam en wormen rondsturend... Da's niet positief voor MS :)

Het lijkt mij gewoon een testfase, wat we uiteindelijk gaan krijgen is hoop ik een totaal verbod op downloads als je geen legale windows versie hebt, want daar heeft Microsoft toch het volste recht op?

Niet dat ik de dure licenties van Microsoft goedkeur, maar ik vind wel dat ze mensen mogen weigeren die geen legale versie van windows hebben.

En over die gemiste inkomsten wil ik eigenlijk geen woord vuil maken, want je kan nu eenmaal nooit bewijzen dat mensen al van plan waren dat pakket te kopen, als ze het niet ergens konden downloaden.

wat we uiteindelijk gaan krijgen is hoop ik een totaal verbod op downloads als je geen legale windows versie hebt, want daar heeft Microsoft toch het volste recht op?
Hmm, enkele weken geleden zou ik het volledig met je eens zijn maar nu interesseert het me geen zak meer wanneer ik van grote bedrijven iets download en zonder licentie gebruik. Dat geldt zowel voor de grote (!) software partijen danwel voor plaat en film maatschappijen.

De rede daarvan: ze zijn te groot aan het worden. Ongezond groot. Ik koop van kleine bedrijven alle plezier software maar zodra ze een psychologische grens doorbreken dat ze te groot zijn (tja, dat bepaal ik zelf) dan download ik het spul met crack.
Ik erger me mateloos aan de arrogantie van grote bedrijven, enkeling uitgezonderd. Ze zijn te log, hebben te veel macht en willen alleen maar meer domineren. Voorbeelden te over,.

Tja, mod me maar down

Leuk he? Zelf rechtertje spelen...

Ik ben totaal geen fan van MS. Ik hekel hun software en de praktijken die ze er op nahouden vaak zelfs. Echter ben ik wel van mening dat als je het gebruikt, je het maar betaald. Ik vind het echt van de zotten dat iedereen maar denkt dat als ze het ergens niet mee eens zijn ze het maar illegaal kunnen gebruiken (niet alleen software en games, ook muziek, dvd's, etc).

Als je vindt dat ze te groot zijn, gebruik dan linux of koop een Mac, maar ga niet goedpraten dat je aan het stelen bent.

Dat ben ik wel met je eens!
Grote bedrijven willen dan nog meer winst maken. En dat willen ze zovaak dat ze zelf ook eigen rechtertje spelen. Op zich niet erg, tenslotte is het hun eigen code (of media) maar wel arogant gedacht. Je benadeeld altijd je legale gebruiker (product activering en cd beveiligingen).

Vaak vallen bedragen ook erg hoog uit in persoonlijke omzet-verlies onderzoekje.

quote: "want je kan nu eenmaal nooit bewijzen dat mensen al van plan waren dat pakket te kopen, als ze het niet ergens konden downloaden."


heb je er toch een woord over vuil gemaakt...

is het niet zo dat onlangs dat alle grote DoSS attacks veroorzaakt worden door windows systemen? dat windows een gevaar voor het internet-wezen op zich is als deze niet constant up to date is? wat als je alle illegale versies doss zombies worden en op z'n tijd ingezet worden om de root servers eruit te drijven of als spam-servers te gebruiken? ik denk dat microsoft juist een zeer grote verantwoordelijkheid heeft en ook een groot belang heeft in juist het welzijn van alle windows systemen. legaal of niet. niet alleen vanwege de kwaliteit van het internet-gebruik op zich maar ook qua PR. wat als bekend wordt dat MS weigert updates vrij te geven en dat daardoor specifieke backbones uitvallen? of dat juist de zombies ingezet worden om MS sites te doss'en?

Niet dat ik de dure licenties van Microsoft goedkeur, maar ik vind wel dat ze mensen mogen weigeren die geen legale versie van windows hebben.
En ik ben computermonteur en heb geen legale windowsversie (draai linux) dus kan ik dan geen windows pc's updaten. Gevolg: Verlies klanten waardoor ik inkomsten misloop :r
Oplossing: ik moet van iedere windows een licentie aanschaffen anders kom ik niet bij de updates? :(

En dan wordt ik boosjes, want ik moet wel eens vaker updates downloaden en installeren voor klanten die zelf maar een dailup modempje bezitten. ¤ 252,70 voor XP home en ¤ 321,19 voor XPpro zie ik niet zo zitten.

Gebruik je hun keys toch gewoon? Als zij hun updates willen, geven ze hun legale key maar...

Daat heeft MS ook het volste recht op! Alleen is het wel zo dat de illegale versies dan een gevaar zouden kunnen vormen omdat die nooit gepatcht zijn!

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de actie wel goed vind, maar aan de andere kant... het komt de veiligheid niet ten goede én ik denk dat er ook wel veel legale gebruikers zijn die de illegale versie draaien.
Ik kan me voorstellen dat je 2 PC's hebt en 1 licentie wel genoeg vind. Ook heb je dan geen last meer van product activering...

Ook weer zoiets, als ik Linux Distro koop mag ik heb op zoveel PC's zetten als ik wil. Als ik thuis 3 PC's heb moet ik van Microsoft voor elke PC een eigen Licentie kopen, maar ik ben maar 1 persoon ??? (3x OEM > ¤ 300, Linux kost in geval SUSE Pro ¤ 89,-)
Ergens krom...

Helaas geldt dit ook nog eens voor alle software denk aan MS Office, AntiVirus (Norton, Trend, McAfee), tekenpakketten (Photoshop e.d.) en games. Oftewel als thuis gebruiker wordt ik uitgemolken. Stel voor de fun bouw ik een netwerkje om 1 tegen 1 te gamen, moet ik kopen 2 PC's, 2x Windows, 2x AntiVirus, 2x game. Dan ben ik aan software ongeveer evenveel kwijt als aan de hardware...

Ik heb geen legale Windows, de Microsoft site beweert van wel. Ik vraag me dus nu reeds af in hoeverre de resultaten van deze test "correct" gaan zijn.

Even voor de dumbs (mij dus) hoe kun je die check uitvoeren? Op de windowsupdate.com gaat het bij mij iig niet


"The Windows validation process has determined that you are running genuine Microsoft Windows."

Terwijl ik toch echt een van het net geplukte serial gebruik.

Haha. Ik krijg een melding "Unable to Automatically Validate Windows".
Dan moet ik op een knopje drukken en zie je een 'manual' om je reg key sticker op je pc te vinden en of je dan handmatig de key wil intypen. Dacht het niet...
(En ik heb overigens een legale versie).

De argumenten waarom je die check moet uitvoeren zijn (voor mij) op zijn zachtst gezegd niet bepaald overtuigend:

-Greater reliability
-Faster access to support
-A richer Windows experience

lachen man, mijn linux is een legale windows |:(

volgens mij werkt hun test helemaal niet...

En wat voor obscure backdoor zit er nu weer in Windows dat ze kunnen detecteren wat voor OS je draait? Of proberen ze dat uit de Browser ID te halen...??

Je moet een ActiveX installeren om de check te kunnen draaien.

Je moet een ActiveX installeren om de check te kunnen draaien.
In dat geval kan onderstaande quote uit het artikel ook aangepast worden, ActiveX werkt immers alleen in IE.
In het artikel wordt niet duidelijk of de legaliteitstest ook in alternatieve browsers werkt zoals Mozilla Firefox of Opera.
«  1  2  3  4  5  6  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 17:00
Vorige 16:07
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van:

21:05 Nieuws