Hoofdcategorieën
Device Settings

Nintendo maakt winst ondanks matige GameCube-verkopen

Door Harold van der Wal, dinsdag 5 augustus 2003 13:45
Bron: Reuters, views: 1.322

Nintendo heeft over de maanden april, mei en juni 11,45 miljard yen, of 84 miljoen euro, winst gemaakt, zo meldt Reuters. Het is de eerste keer dat het bedrijf kwartaalcijfers geeft en daarom is er geen vergelijking mogelijk met dezelfde periode vorig jaar. Sterke verkopen van de Game Boy Advance (3,2 miljoen stuks) en spellen daarvoor hebben de winst omhoog gedreven. Daarnaast had een zwakke yen ten opzichte van de euro een positief effect op de resultaten. De vraag naar Nintendo's console GameCube werd kleiner en de verkoop van 80.000 stuks viel analisten tegen. Volgens het bedrijf komt dit deels doordat de voorraden in de tussenhandel hoog lagen. Bovendien is er hevige concurrentie van Sony en Microsoft.

NintendoIn totaal werd er voor bijna 84 miljard yen aan producten verkocht, omgerekend zo'n 615 miljoen euro. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, waarover het bedrijf wel verkoopcijfers had, is de omzet met vijf procent gestegen. De introductie van de Game Boy Advance SP was succesvol en een nieuwe serie Pokemonspellen bleek goed te verkopen. Over het gehele jaar verwacht Nintendo 475 miljoen euro nettowinst te maken. Daarbij wordt rekening gehouden met de gebruikelijke topverkopen tijdens kerst.

Volgende 15:09 Microsoft gaat trouwe kopers van Office-suite belonen
Vorige 12:39 AMD introduceert Opteron 246
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  »

Het goede oude nintendo ook heh, oude bedrijven vallen niet zo snel blijkt :)

Dat is wel een geruststelling, maar ze moeten eens leren om wat meer (agressieve) marketing te gebruiken. Want zo zullen ze nooit veel verkopen aan de gc. Ondanks dat het een goed apparaat is met leuke spellen.

Nintendo heeft een goeie nichemarkt weten te veroveren met als specialisme de spelcomputers voor kinderen. Na de ondergang van Sega als hardwaremaker en directe concurrent leek het alsof Nintendo de grote heerser zou worden - maar naast Sony verscheen toen ook ineens Microsoft. Die twee vechten nu om het grote geld van de oudere (18+) gamer terwijl Nintendo de kinderen bij zich weet te houden met Pokemon.

Ze doen het erg goed - behalve Pokemon hebben ze nog veel meer spellen die uitermate geschikt zijn voor de wat jongere gamers. Het succes van hun strategie blijkt ook uit de niet-al-te-hoge verkopen in verhouding tot de concurrentie maar wel stabiele winst - het is relatief rustig in hun hoekje van de markt.

terwijl Nintendo de kinderen bij zich weet te houden met Pokemon.
Oh ja met al die Pokemon spellen op de GameCube of niet?
Even ter informatie:
[*]Er is geen Pokemon op de Gamecube
[*]De games zijn echt niet alleen voor kinderen, dat bewijst het grote aantal volwassenen wel dat vrolijk op een Gamecube speelt. Denk dat je meer 18+ers met een Cube tegenkomt dan dat je 18+ers met een Xbox ziet.

[*]Er is geen Pokemon op de Gamecube
Zeker de laatste reclame niet gezien van Nintendo?

Was die er het vorige kwartaal waar deze cijfers van zijn?
Nee? Okee :>

Dan heb jij niet goed gekeken. Die gaat over een Pokemon spel voor de GBA wat je met de gameboy player ook op de NGC kan spelen. Maar daar gaat niemand speciaal een gamecube voor kopen lijkt me.

Mooi staaltje selectief lezen, dan moet ik maar even duidelijk quoten uit mijn vorige bericht:

Ze doen het erg goed - behalve Pokemon hebben ze nog veel meer spellen die uitermate geschikt zijn voor de wat jongere gamers.

Voorbeelden: Zelda, Pikmin, Smash Bros., Luigi's Mansion, Mario Sunshine, etc.

Oh en ik ben het ermee eens dat de wat ouderen er ook mee spelen. Zelf ben ik een grote Nintendo-fan terwijl ik toch al behoorlijk wat jaartjes 18+ ben. Maar dat neemt de algemene trend, die uiteindelijk de grote cijfers bepaald, niet weg.

De discussie of er meer 18+'ers met een XBox of een GameCube zijn ga ik niet aan, daar zijn tenslotte cijfers van: dit fiscale jaar 5,6 miljoen voor Nintendo en 9 miljoen voor Microsoft. Zelfs bij een 50/50 verdeling van oude en jonge kopers loopt MS daar op termijn dus weg, maar ik denk eerder dat vooral de XBox veel populairder (relatief) is bij de oudere gamers.

Voorbeelden: Zelda, Pikmin, Smash Bros., Luigi's Mansion, Mario Sunshine, etc.
Dan moet je die games toch echt eens serieus gaan spelen, want ze hebben absoluut geen kinderachtige gameplay, Mario Sunshine gaat echt niet helemaal uitgespeeld worden door een jochie van een jaar of 6.
Ze zien er misschien wel liev en schattig uit maar onder die deken van 'kiddyness' schuilt een totaal niet kinderachtige gameplay. Misschien niet helemaal wat de gemiddelde 17 jarige direct aan zal spreken, die games met bloed enzut op het eerste gezicht leuker zal vinden, maar na een uurtje spelen zullen de meesten toch wel hooked zijn :)

Maar dat is mijn punt dus juist. Het gaat er niet om of ze geschikt of leuk of interessant voor oudere gamers zijn, het gaat erom dat ze qua marketing gericht zijn op kinderen.

volgens mij maak je hier de fout dat je cellshaded = kiddy neemt

ik kan je zeggen dat ik die typische nintendo games VEEL vaker speel dan mijn xbox games met hoog "realisme"

de matige gamecube verkoop is misschien wel gevolg van al die domme geruchten afkomstig van mensen die nog nooit een Gamecube gezien/getest hebben, dat het een kiddy console zou zijn...nuja..ik kan maar een ding zeggen, je kan een game pas beoordelen als je het daadwerkelijk gespeeld hebt en niet afgaat op de graphics/eerste indruk alleen

je kan een game pas beoordelen als je het daadwerkelijk gespeeld hebt en niet afgaat op de graphics/eerste indruk alleen

Misschien moet je dat eens aan die guppies bij Nintendo vertellen, dan kappen ze misschien met het maken van spelletjes die er uitzien alsof ze voor de leeftijd van 6 tot 12 jaar gemaakt zijn.

Ook al zijn die gamecube spellen tof en goed en helemaal toppie, zolang ze eruit zien als my first pony meets barbie in wonderland zullen ze 't afleggen tegen spellen zoals Splinter Cell op de PS2/Xbox. Gewoon omdat het laatste de gemiddelde 18+er veel meer aanspreekt als een italiaanse dwerg op een driewieler.

De fout ligt niet bij Jeroen, de fout ligt bij de marketing afdeling van Nintendo. Als je wilt verkopen aan 18+ers zul je er toch een 18+ uiterlijk en imago aan moeten koppelen.

CrewOne, volgens mij ligt de fout bij jou. Ik raad je aan de spellen ff te bekijken zelf voor je hier loopt te blaten :Z

Splinter Cell is er trouwens ook op de Cube. Metal Gear komt trouwens ook, en 5 resident evil's zijn er al. Verder zit mario ook niet op een driewieler.
Crash Bandicoot is ook een kiddy character, daar heb ik echter nog nooit iemand over horen zeuren. Metroid Prime heeft de beste graphics/gameplay combinatie die ik in tijden heb gezien, maar daar hoor ik niemand over.

Er zitten op GoT in het Gamecube topic trouwens meer 18+'ers dan kinderen.

Er zitten op GoT in het Gamecube topic trouwens meer 18+'ers dan kinderen.

Zegt niet veel, op GoT zitten sowieso meer 18+ers dan kinderen.

De discussie of er meer 18+'ers met een XBox of een GameCube zijn ga ik niet aan, daar zijn tenslotte cijfers van: dit fiscale jaar 5,6 miljoen voor Nintendo en 9 miljoen voor Microsoft. Zelfs bij een 50/50 verdeling van oude en jonge kopers loopt MS daar op termijn dus weg, maar ik denk eerder dat vooral de XBox veel populairder (relatief) is bij de oudere gamers.
Je hebt niet goed gelezen bij de cijfers. Inderdaad gaat het bij de cijfers van Nintendo om 1 fiscaal jaar maar bij de cijfers van Microsoft gaat het om de aantallen vanaf de lancering:
Mitch Koch, vice president of retail sales for Microsoft's games division, said the company has sold 8 million Xbox units to date. With the holiday sales season over, Microsoft expects to sell about a million more by the end of the company's fiscal year June 30.
De cijfers zoals ze zijn:
Globally, Microsoft has reported Xbox sales of 9.4 million units -- 6.2 million in North America, 2.2 million in Europe, the Middle East and Africa, and one million in Asia, including Japan.

Sony Corp 6758.T has the lion's share of the video game console market. It said in March it had shipped a total 51.2 million units of its blockbuster PlayStation 2 console worldwide with 1.27 million sold in Asia since its March 2000 debut.

Nintendo Co Ltd 7974.OS said in March it had shipped a total of 9.55 million GameCubes since the console was launched in late 2001.
bron

Het verschil tussen Xbox en GameCube is klein (let wel, de GC cijfers zijn van maart terwijl de XB cijfers van 17 juli zijn, verschil is dus groter dan 150 000) maar de GameCube heeft dus wel degelijk een voorsprong op de Xbox.

crazzy harry
weet jij het verschill tussen ''shipped'' en "sales"?

microsoft heeft er 9,4 miljoen verkocht

en gamecube heeft er 9,55 verscheept(dat betekent dat er zoveel in winkel vitrines zijn beland, die hoeven nog niet verkocht te zijn)

En dat is dus juist wat de GameCube nekt. Het idee dat een cube voor kinderen is en de PS/2 en XBox voor volwassenen.

Oorzaak? Volgens mij het design van de GameCube.

Een PS/2 en een XBox zijn zwarte dozen die er wat stoerder uitzien dan de GameCube.

Overigens zijn veel van die zogenaamde kinderspelletjes retemoeilijk en voor een gemiddelde basis scholier niet echt uit te spelen.

Hoe "nekt" het Nintendo als ze winst maken?

Omdat Nintendo verlies maakt met de Gamecube, als ze met de consoles willen doorgaan zullen ze dat toch echt moeten veranderen. Nintendo kan niet altijd de verliezen opvangen met de winsten die ze met de handhelds maken, dat zou erg ongezond zijn voor het bedrijf.

MS maakt ook nog steeds verlies met het hele Xbox verhaal, alleen hebben die een enorme bult geld om nog jaren zo door te gaan, net zo lang tot bijvoorbeeld Nintendo geen vut meer heeft. Dus moet Nintendo gewoon het imago verbeteren, op die manier kunnen ze op den duur weer winst maken met de consoles.

Overigens heeft de Gamecube ook serieuze games, zoals The Matrix en dat soort games, alleen het imago is dus het probleem en dat zullen ze o.a. met reclame moeten veranderen.

Omdat het er nu uit ziet dat ze de oorlog om de next-gen consoles niet bepaald aan het winnen zijn.

Ze kunnen dat nu nog hebben door de hoge gameboy sales maar ook daar komen concurrenten. Sony komt binnenkort al uit met zo'n ding en ook Microsoft heeft aangegeven dit over een paar jaar te gaan doen.

Omdat Nintendo verlies maakt met de Gamecube
Da's nou het leuke, omdat iedereen weet dat Microsoft en Sony verlies maken op iedere console die ze verkopen, gaan ze er maar vanuit dat dat bij Nintendo ook zo is. Fout! :)

Nintendo maakt winst op iedere single console die ze verkopen.

overigens heeft Nintendo ook nog wel een bak met geld liggen van de voorgaande jaren, toen ze alleen sega als echte concurent hadden, dus Nintendo zal het echt wel een tijdje uit kunnen zingen zo.

Je hebt je zeker nooit verdiept in de gemiddelde computerbehendigheid van de gemiddelde basisscholier van tregenwoordig.

In de meeste spellen zullen ze jou met 1 hand verslaan namelijk........heb ik me al erg vaak over verbaasd!

Is wel logisch hoor trouwens:

Mamma, mag ik een nieuwe game voor mijn gamecube? Nou vooruit dan,maar dan de komende 4 maanden niks meer hoor!

Een 18+ er koopt gewoon elke 3 weken een spel en is nooit zo getraind als een jongere gamer!

Jeroen, je leest je bron niet goed (en hij is ook verwarrend). news.com.com vergelijkt de jaar-verkoop van Nintendo (5.6 mln) met de installed base van Microsoft na 't afgelopen financiele jaar. Nintendo verkocht in 't voorgaande fiscale jaar 4.6 mln Cube's, en zou dus ca. 10.2 mln installed base aan Cubes hebben. Dat klopt ook beter met 't verhaal dat MS en Nintendo nek aan nek gaan.
Overigens moet je beide getallen met een korreltje zout nemen: zowel MS als Nintendo hebben de neiging de consoles die bij groot- en detailhandel op voorraad staan als verkocht te rekenen. Een bekende truc is dan om in 't eerste jaar vooral veel voorraad op te bouwen in de saleschain (eventueel tegen latere betaling door de groothandel), zodat je installed base groter lijkt.

Sega's ondergang????
Mag ik je er even aan herinneren dat er geen sprake is/was van ondergang...sega heeft zich gewoon teruggetrokken dat is nogal een verschil met ondergang.

Ze hebben inderdaad een mooie gedeelte van de markt veroverd, maar tevreden zijn ze er denk ik absoluut niet mee.
Het doel voor Nintendo is niet om een specifieke markt aan te boren maar de markt van 6 tot 30+ te bereiken, dat lukt duidelijk nog niet. Mede door het imago van kiddie games (niet helemaal onterecht, maar zeker ook niet terecht) breken ze niet door bij de grote markt voor 18+
De gamecube heeft een laag marktaandeel en bereikt door de strategie eigenlijk geen specifieke doelgroep.

De GBA SP bereikt daarintegen iedereen en daar verdient Nintendo het geld mee waarmee ze uiteindelijk goed in de (non portable) Console markt kunnen blijven.

Wisselende succesen dus, maar volgens mij niet echt tevreden gezichten ondanks de winst

Sinds de Nintendo Gamecube voor 199,- euro inclusief Zelda of de Gameboyplayer wordt verkocht vliegen de cubes de winkel uit. De Gameboyplayer is nu al een groot succes en zal voor nog meer mensen een goede reden zijn om de Cube te kopen.
Soul Calibur zal in September gaan duidelijk maken welk systeem het meest geliefd bij de consument is.In Japan werden er al bijna net zoveel Soul Caliburs voor de Cube verkocht als voor de PS2, dit terwijl er tien keer zoveel PS2 consoles verkocht zijn in Japan.
De X-box versie van deze topper verkocht overigens nauwelijks in Japan.

De Gameboyplayer is nu al een groot succes en zal voor nog meer mensen een goede reden zijn om de Cube te kopen

Nog steeds zijn de sales van de GameCube heel minimaal vergeleken bij de Ps2 en XBox.
En die zitten ook niet stil.
De X-box versie van deze topper verkocht overigens nauwelijks in Japan.
Relatief gezien zijn er ook praktisch geen XBo-en in Japan (ik schat zo'n 120.000 tov een paar miljoen GC's en 14 miljoen PS2's volgens cijfer van vorig jaar)
Dus dit zegt niets in het voordeel van de GC tov de XBox.

De groep die het geld heeft voor dit soort asociaal dure games zijn toch de 18+ doelgroep. Pappa en mamma kopen heel wat minder voor hun kids met Gamecubes.

Ik las laatst iets dat me wel opviel, was een review van Sonic Adventure op de GC. Dit spel is al eens eerder uitgebracht op de dreamcast en zag er toen beter uit. Laat naar mijn mening toch duidelijk zien dat Nintendo het niet op specs gooit zoals Sony en Microsoft, maar vooral op playability.

Laat naar mijn mening eerder zien dat het gewoon een slechte poort is.
Aangezien de GameCube technisch superieur is aan de Dreamcast en PS2, en dit ook laat zien met games als Metroid.

" De groep die het geld heeft voor dit soort asociaal dure games zijn toch de 18+ doelgroep. Pappa en mamma kopen heel wat minder voor hun kids met Gamecubes."

Ten eerste zijn de meeste games op de Cube ongeveer 8 euro goedkoper dan op de PS2 en de Xbox.
Ten tweede moet je maar eens gaan kijken wat een dagje Efteling met de kinderen tegenwoordig kost, dan is een nieuw spel een stuk goedkoper en gaat het nog langer mee ook.

Ze hebben 800.000 stuks verkocht niet 80.000! bron

Het is wel 80.000 is op Yahoo nu ook verbeterd , er blijken gigantische onverkochte voorraden te zijn .
Die 80.000 is dus wat Nintendo heeft geleverd aan de handel , niet verkocht .
Geen best bericht !

Vraagje:

Halen ze de winst uit de games, uit de cube, is een van beiden danwel allebei te duur?

Martijn

Ze maken afaik winst met de games én de Cube (Grootste winst komt uit de games though).

De Gamecube en haar games zijn allebei goedkoper dan de Xbox/PS2. Dus dat zal het wel niet zijn medunkt :P

Nintendo heeft een heel trouw publiek dat vaak al vanaf de NES een Nintendo heeft en de bekende Nintendo spellen speelt. Hierdoor zal Nintendo de 30+ markt vanzelf bereiken en heeft die al gedeeltelijk bereikt.
Verder is Nintendo de enige spelcomputer waar ook vrouwen en meisjes mee spelen. Dit in tegenstelling tot de PS2 en vooral de Xbox die toch vooral speelgoed voor grote jongens zijn.

Mee eens,
ik koop ALTIJD Nintendo gewoon omdat me dat erg goed bevalt (sinds de NES ben heb ik nog nooit geen problemen gehad met N software en hardware)

Zeker nu de 3e partijen ook games voor de kubus mogen (en gaan) maken. Want dat is eigenlijk (samen met de dure cardridge) de rede dat de N64 flopte.

Bovendien wil ik games als Mario en Zelda spelen en dat heb je alleen op het Nintendo platvorm.

De Nintendo 64 is niet geflopt.

Hij is 6 jaar lang te koop geweest er zijn hinderden spellen voor verschenen en er is gewoon dikke winst op gemaakt. Ook hebben we analoge bsturing en force feedback aan de Nintendo 64 te danken, iets wat iedere console tegenwoordig heeft.

De Sega Saturn en Nintendo Virtual Boy zijn wel geflopt.

Ik zeg niet dat de N64 een slecht apparaat was. Ik had er immers zelf ook een :)

Ook voor de 'standaard' vorm van de consoles moeten we de N64 bedanken.

Misschien dat flop een te groot woord is, maar de N64 heeft de verwachtingen in cijfers echt niet waar kunnen maken..... helaas

Valt wel mee met de cijfers van de N64 hoor, deze is namelijk vaker over de toonbank gegaan dan de SNES, welke over het algemeen bekend staat als zeer succesvol. :)

Dat klopt, er zijn ook 18+ gamers die niet houden van het fps genre, en veel vrouwen behoren tot die groep. De spellen op de X-Box zeggen mij helemaal niets, de spelen op de Cube zien er dan misschien kinderachtig uit, maar ze blijven leuk.
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 15:09 Microsoft gaat trouwe kopers van Office-suite belonen
Vorige 12:39 AMD introduceert Opteron 246
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011