Gerucht: iPhone van 2017 heeft glazen ontwerp en amoledscherm

De iPhone van 2017 krijgt naast een amoledscherm een glazen ontwerp, zo beweert een analist die in het verleden vaak vroegtijdig juiste informatie had over onaangekondigde Apple-producten. Apple maakte in het verleden al twee smartphones met glazen achterkant.

Analist Ming-Chi Kuo spreekt over een 'all glass enclosure' voor de iPhone, schrijft 9to5 Mac, vermoedelijk omdat aluminium nu in gebruik is voor veel meer smartphones. Vooral Chinese fabrikanten passen aluminium toe op zelfs de goedkoopste modellen, die minder dan een kwart kosten van wat een iPhone 6s kost. Daardoor voelt aluminium niet meer als 'modern en fris', schrijft de site.

De iPhone 4 uit 2010 en 4s uit 2011 hebben een glazen achterkant, in combinatie met een metalen strip rond de zijkant. De toestellen daarvoor waren voorzien van een kunststof achterkant, terwijl Apple vanaf de iPhone 5 over is gegaan op metalen behuizingen.

De iPhone van 2017 zou bovendien de eerste zijn met oledscherm. Apple zou daarvoor al een deal hebben gesloten met Samsung. Daarmee lijkt het erop dat grote veranderingen aan de Apple-smartphone op zich zouden laten wachten tot volgend jaar. Op de varianten voor 2016 lijkt de dubbele camera op de 'iPhone 7 Plus' tot nu toe de meest spectaculaire wijziging, schrijft 9to5 Mac. Het ontwerp lijkt verder zo goed als ongewijzigd.

Oud concept van ontwerper Martin Hajek

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

18-04-2016 • 07:17

225

Reacties (225)

225
210
136
3
0
12
Wijzig sortering
Het lijk me sterk dat dit daadwerkelijk in 2017 gaat gebeuren, gezien Apple's verleden. Sinds de 3G kwam er altijd een s versie van het vorige toestel. Dus 2016, of 2018, lijken mij betere kandidaten voor een ontwerp wisseling.
Alleen is dat geen wetmatigheid maar een keuze van Apple. Intel heeft ook jarenlang vastgehouden aan een Tik-Tok strategie en die nu laten gaan. Waarom zou Apple dan moeten vasthouden aan zijn # gevogld door #S strategie?

Vind het, gegeven de naamgeving van andere productgroepen binnen Apple (denk iPad), net knap dat ze het bij de iPhone al zo lang volhouden om een redelijk consistente benaming te houden, iets wat ze met de SE gebroken hebben.
Je had ook al de 5C serie bijv. De SE doet niet af aan de normale [X] en dan [X]S edities. Het is meer een toevoeging op de product lijn.

Maar het klopt, Apple probeert zonder echt met iets nieuws te komen toch meer markt te pakken (logisch) die 't voorheen niet bediende (wat lager segment).
Je merkt ook al dat, geholpen door Intel natuurlijk, dat bijv. de macbooks, en met name de pro serie al jaren een beetje aanrommelt met slappe updates met inconsistente releases over verschillende versies van de MB Pro waardoor 't overzicht ook niet meer zo duidelijk is.
Sowieso liggen de Macbook, Air en Pro serie eigenlijk behoorlijk dicht bij elkaar en zijn niet meer zo duidelijk als voorheen.

We zullen wel zien wat Apple doet. Het is minder voorspelbaar en consistent als pak 'm beet 2 jaar geleden in ieder geval. Ik wacht al even op de MBP met Skylake, maar dat laat ook nogal op zich wachten. Nadat ervoor de updates ook al tegenvielen omdat Broadwell niet (goed) geleverd kon worden o.a.
wauw een oled scherm .... ik kan alleen maar zeggen, appel gebruikers, dit is iets waar jullie veel te lang hebben op moeten wachten en waar jullie ogen enorm veel plezier aan zullen beleven.

Toen ik voor het eerst een toestel met amoled had wist ik meteen dat ik nooit nog een toestel met lcd wou hebben omdat de kwaliteit gewoon zoveel beter is, je kan het vergelijken met Plasmaschermen van vroeger, maar dan wél met hoge resolutie en haarscherpe letters.
Het contrast is gewoon énorm, zwart is echt zwart en niet meer een donkergrijze tint door het backlight, en bovendien kan je met oled ook in daglicht énorm goed zien wat er op het scherm staat, zelfs in direct zonlicht. Ook heb ik de indruk dat de kleuren veel feller kunnen gaan dan bij lcd, al heb ik mijn scherm zo ingesteld dat de kleuren er niet vanaf spatten zoals je soms wel eens leest, omdat ik dat niet echt natuurlijk vind, maar de kleuren zijn nog wel steeds levendiger als ik vergelijk met de foon die ik ervoor had met een super-lcd scherm, bloemen zijn qua kleur niet meer van echt te onderscheiden, iets wat ik op lcd's nog wel steeds heb. en jah, oled heeft geen last van vervorming bij het kijken onder een hoek (behalve mss als je ver boven de 100% gaat en echt schuin over het randje naar je foon kijkt, maar zo schuin kijk ik echt nooit naar m'n scherm, zelfs niet als we met drie of vier naar de foon kijken terwijl hij op tafel ligt ofzo...
Ik heb liever geen amoled eigenlijk...
Het zijn prachtige schermen, maar dat is Retina ook.
Het probleem met Amoled voor mij is dat het subliem is voor donkere kleuren, vooral zwart weergave dus, maar het imho minder presteert bij wit en dan ook keer accu gaat zuipen.

Voor films en gamen is het absoluut superieur, maar voor browsen e.d. vind ik het geen toegevoegde waarde hebben en juist een nadeel.
LCD en Amoled hebben beiden hun voor- en nadelen.
Anoniem: 696390 @bogy18 april 2016 14:49
Mwa als iPhone gebruiker zit ik echt niet te wachten op AMOLED. Je hebt soms echt burn in niet normaal. De galaxy s6 van m'n moeder ook. Moest na 1 jaar compleet nieuw scherm in omdat menu en toetsenbord gewoon het het scherm gebrand waren.

Nee hoor doe mij maar lekker LCD.
Mwa als iPhone gebruiker zit ik echt niet te wachten op AMOLED. Je hebt soms echt burn in niet normaal. De galaxy s6 van m'n moeder ook. Moest na 1 jaar compleet nieuw scherm in omdat menu en toetsenbord gewoon het het scherm gebrand waren.
Het kan zijn dat dit dan om een uitzondering ging, of een productiefout is geweest.
Persoonlijk heb ik andere ervaringen. Mijn Galaxy S II (één van de eerste met een 'Super AMOLED Plus' scherm) heeft daar over een periode van 4 jaar nooit last van gehad. En ondanks de lagere resolutie heb ik daar meer moeite om de pixels te zien dan bij mijn huidige Lumia 640 met LCD scherm, waarbij ze nog net niet oplichten onder een kleine hoek.

Persoonlijk zie ik AMOLED dan ook als een mooie verbetering t.o.v. LCD.
Anoniem: 696390 @Raventhorn18 april 2016 15:14
Google staat vol met burn in verhalen. M'n galaxy note 3 was ook een drama na anderhalf jaar. Het is een bekend issue van AMOLED.
En mijn S2 na 5 jaar met ruim 5000 uren SOT heeft geen enkele zichtbare burn in, zelfs bij egale weergave van 25% grijs en dat is worst case scenario....

Maar laten we de eigen n=1/n=2 ervaringen even in perspectief plaatsen. Samsung heeft alleen in Q3 2015 al zo'n 79 miljoen AMOLED verscheept. Dit jaar zijn er rond de 1 miljard op de markt. Google "AMOLED burn in" levert zo'n 188k hits, "LCD burn in" 428k hits en bijvoorbeeld "6S dead pixels" 243k hits. Met andere woorden, het lijkt bij normaal gebruik (niet te verwarren met gebruik als ware het een winkel demo...) een beperkt probleem te zijn, minder groot dan bijvoorbeeld dode pixels bij een 6S...

We hebben het hier dus over behoorlijk volwassen technologie. Dat zal Apple ook niet ontgaan zijn, evenmin als het feit dat naast de welbekende voordelen, de prijs intussen ook onder die van LCD's voor smartphones begint te duiken. Dat is met name interessant als je de >30% marges wil blijven handhaven, iets wat voorheen moeilijker was geweest met AMOLED (scherm is nog steeds de duurste component) in iPhones.

[Reactie gewijzigd door Jortio op 29 juli 2024 13:27]

Ondanks dat ik oled schermen mooi vind, die in zekere zin superieur zijn aan LCD:
- Hoger kleurbereik,
- Geen backlight bleeding!
- Dieper zwart in het donker,

Houd je argument weinig steek:
"s6 burn in" levert 550k aan hits op. Het is maar net welke zoekterm je er op nahoudt. de meeste "niet" tweakers hebben geen idee wat voor type scherm ze hebben, wat AMOLED of LCD is, en ook niet dat het probleem van plaatselijk minder felle pixels door intensief gebruik "burn in" heet.
Het argument dat de meeste mensen niet weten wat voor type scherm ze hebben, verandert an sich nog weinig zonder te weten of dat invloed heeft op de representativiteit. Met andere woorden, als voor beide type schermen een vergelijkbaar percentage dat wel weet, verandert dat niet zoveel aan de resultaten. Sowieso t/m de S4 zat er in elk geval een mega screencover op het toestel vers uit de doos, die geen misverstand liet bestaan over het type scherm, als de klant het marketingmateriaal had gemist....

Burn in is in het algemeen bij het publiek ook geen onbekend fenomeen, aangezien het al decennia lang bestaat bij o.a. T.V's (al tijdens het CRT tijdperk) en monitors.

Maar om je tegemoet te komen heb ik even wat algemener gezocht...
"Samsung Galaxy display problem": 2,5 miljoen hits (de oudere goedkopere Galaxy telefoons hadden LCD's, dus daar zit zelfs nog flinke vervuiling van de statistieken tussen).
"Apple iPhone display problems": 50 miljoen hits.

Iets gerichter op model...
"Galaxy S6 display problem" : 536k hits
"iPhone 6 display problem": 10,1 miljoen hits

Zelfs uitgaande van een optimistische 10:1 verkoop ratio tussen de iPhone 6 en S6, zijn er relatief blijkbaar meer klachten te vinden over bijvoorbeeld de LCD in een de iPhone 6 dan het AMOLED paneel in de S6.

En om je lijst met voordelen van AMOLED wat completer te maken:
  • betere kijkhoeken door veel minder verlies aan helderheid en contrast onder een hoek
  • betere zichtbaarheid in direct zonlicht door hoger contrast
  • veel duidelijker en dus rustiger voor de ogen in het donker door behoud contrast bij extreem lage helderheid
  • lokaal "aan" of gebruik pixels mogelijk, zonder verlies energie bij overige pixels
  • snellere reactietijd mogelijk (voordeel o.a. bij VR)

[Reactie gewijzigd door Jortio op 29 juli 2024 13:27]

Je kunt practisch iedere Samsung phone zonder modificatie, std. de kleur verzadiging tunen. De 'basic' setting is veruit de meest natuurgetrouwe weergave van kleuren die je krijgen kunt (zie onafhankelijke display review sites) maar niet iedereen houdt van zo'n relatief flets ogend scherm.
Het is geen wetmatigheid, maar dat zijn de geruchten van een analist evenmin. Apple test een groot aantal verschillende ontwerpen en ik vind het knap van Kuo dat hij nu al exact weet wat er in 2017 gaat gebeuren. Kuo is zo'n geweldige analist volgens verschillende sites, maar wanneer je al zijn suggesties op een rijtje zet, dan valt het allemaal erg tegen. De rapporten van analisten komen op mij vaak over als een verzameling van geruchten.
Wat denken de kenners van de mogelijkheid, dat er in 2016 geen iphone 7 meer gaat komen, maar pas in 2017? Met de komst van de SE in 2016, de iphone 7 uitstellen tot 2017?

Wat denken jullie?
Natuurlijk niet, de iPhone is het belangrijkste product van Apple, die gaan ze natuurlijk niet nog een jaar zonder upgrade laten zitten. De kans daarop is 0%.
Of juist wel, en dan weer een verkooprecord neerzetten omdat dan veel meer mensen tegelijk willen upgraden. ;)
Al bestaat er een verhoogd risico op overstap naar Android/WP, maar denk eerlijk gezegd dat dat risico niet zo heel groot is om er als Apple zijnde bang van te worden.
Ik heb het niet eens zozeer over de concurrentie, maar de verkoopt daalt gewoon snel na de lancering van een nieuw vlaggenschip.
Ja meestal bij de numerieke versies. Het OLED scherm zou ik nog geloven, maar ik denk niet dat ze de behuizing aanpassen voor een S versie. Als ze weer glas gaan doen, wordt dat dit jaar bij de iPhone 7 en die volgend jaar aangevuld met een OLED scherm in de 7S.
Aan de andere kant is de iPhone dan wel "precies" 10 jaar oud. Dus dan mag je ook wel een beetje afwijken van het tik-tak release.
Dat mag, maar ik hoop het niet.
Apple zal toch ook wel doorhebben dat 2-jarige contracten en dus een lifecycle van 2 jaar per iPhone een soort van standaard is?!
Met het iPhone subscriptie model dat ze aan het pushen zijn in de States verandert dat nu ook snel. Ieder jaar een nieuwe.
Zou dat zo'n vaart lopen?
Ik meen me te herinneren dat Cook tijdens de laatste earnings call zei dat het 'enorm aansloeg', maar heb geen idee van de exacte cijfers.
Snap ik, maar het is gewoon raar om van een S versie ineens een heel andere iPhone te maken. S staat altijd voor een interne upgrade, en soms een enkele feature zoals Touch-ID. Lijkt me heel bijzonder als ze nu een iPhone 7 doen die gewoon hetzelfde is als de 6(S) en dan bij de iPhone 7S een design change.
Soms een enkele feature? De s staat juist voor features. De reguliere modellen zijn totaal niet vernieuwend. 4s naar 5? 0.5 inch scherm erbij. 5s naar 6? 0.7 inch scherm erbij. De 4s was dacht ik de 1e iphone met een dual core processor, de 5s had 64 bit en touch id, de 6s 3d touch. De vernieuwing zit juist in de s modellen, niet in de reguliere. Ik heb me destijds kapotgelachen om de 6, wat eigenlijk een 5s was met een wat betere cpu, niet meer, niet minder, maar toch ongelooflijk goed verkocht door de extra schermgrootte.
Ik doel meer op de S toont altijd wel één nieuwe feature (buiten sneller + meer geheugen, waar de S voor staat), de numerieke wijziging is altijd een cosmetische wijziging.

Wel ironisch, je noemt net de 5S > 6 als vernieuwing, maar later lach je de 6 weer uit ... 8)7
Dat is een beetje selectief gekozen. De iPhone 4 was de eerste met een retina scherm (echt een fijne upgrade) en de iPhone 5 bracht een groter scherm en een lightning connector. Ook beiden fijne features. De iPhone 5S was een goede upgrade (touch ID en 64-bit). Maar de 6S upgrade is toch echt een stuk minder. 3D touch zit vrijwel niemand op te wachten. Zelfs op fansites (zoals One More Thing) zijn ze er kritisch over.

De mobiele telefoon heeft zijn grootste groeispurt heeft gehad en is nu volwassen. Alleen op gebied van snelheid en camera zijn er op dit moment nog wat relevante verbeteringen. De snelheid is alleen ook van de oudere toestellen goed genoeg (als je geen spelletjes speelt). Een betere camera is altijd fijn, maar voor mij niet genoeg om elk jaar een duur toestel voor aan te schaffen.
Nou... Ik ben anders echt heel blij dat ik geupgrade heb van 6 naar 6S.
Meer ram is merkbaar, betere camera, het toestel is ook merkbaar sneller, TouchID is vele malen sneller; en ik vind 3D Touch na er aan gewend te zijn geraakt echt geniaal. Gebruik het verschrikkelijk vaak, vooral in Safari, Mail, WhatsApp en op het homescreen voor quick launch features.

De 6S is eigenlijk wat ik had gewild dat de 6 was. :P
Hu maar jij ziet geen design verschil tussen de 4s en de 5 en je ziet ook geen verschil tussen de 5s en de 6?
Naar mijn weten is elke keer het design zowel van buiten als van binnen op de schop gegooid wanneer het nummertje omhoog ging, en stond de S voor interne/hardware updates.
Het houdt een keer op natuurlijk. Of verwacht jij over een jaar of tien de iPhone 13S?

Apple zal op een gegeven moment stoppen met nummeren.
Ik denk dat het straks gewoon 'iPhone' wordt. Of net als de MacBook:

iPhone (model A1688, late 2016)
Dat dacht ik ook met de iPad Air, maar die hebben ze toen toch iPad Air 2 genoemd. En nu heb je ook alweer verschillen met die Pro...
Maar waarom een S versie? Doordat er 2017 staat als gerucht en in 2017 de 7s komt?
De iPhone 6s is er al, de opvolger wordt de 7.Veelal zien we veranderingen in het uiterlijk wanneer het nummertje omhoog gaat: iphone 3 -> iphone 4 -> iphone 5 -> iphone 6 -> iphone 7 met glazen achterkant.
Naar mijn weten zal de iPhone 7 na de zomer komen en daar verwacht ik het nieuwe design.
Maar goed indien we naar Apple kijken en het uitmelk gedrag, kan het goed zijn dat we bij de iPhone 7 een nieuw design krijgen zonder glas, en de 7s met glas.
Momenteel zie je ''geen'' verschil tussen de iPhone 6 en de iPhone 6s wat voor veel mensen een reden zal zijn om niet de 6s te pakken, want andere zien het verschil niet wanneer je ermee belt.
De iPhone 7 zal dus weer gaan verkopen omdat die anders is dan de iPhone 6/6s en de iPhone 7s zal dan weer verkopen omdat die glas aan de achterkant heeft wat de iPhone 7 mist. Zo zien mensen dat jij de 7s hebt tijdens het bellen en niet de ''oude'' iPhone 7..

Haha het kan alle kanten opgaan, ik ben benieuwd. Wel altijd leuk die vroege geruchten over een nieuwe iPhone, had wel gedacht dat dit een beetje voorbij zou zijn.
Je zegt eigelijk wat ik ook al zei, het nieuwsbericht gaat over een glazen iPhone 7 (S?) met OLED scherm. Het kan prima zo zijn dat ze het nieuwe design dit jaar bij de iPhone 7 introduceren, en dat volgend jaar bij de S-versie een OLED scherm erin komt.
Ja precies, naar mate ik erover aan het type was merkte ik al dat het alle kanten op kan gaan.
Eerst verwacht je dat de iPhone 7 met dit design gaat komen, van de andere kant indien je naar het uitmelken kijkt is de iPhone 7s weer logischer. We gaan het zien :D
Ik denk niet dat de OLED scherm met de 7S komt.

Als er een OLED scherm komt zullen ze die al in de 7 stoppen.
Hoeft niet, ze hebben bij de 6S ook een ander scherm erin geplaatst, met 3D-Touch. Anders had ik het ook niet verwacht.
Maar OLED is dunner dus het heeft een redesign nodig, ook zal het electrisch anders werken en heb je dus een andere printplaat en een redesign nodig om het een en ander te laten passen.

Het is gewoon een compleet andere techniek, ze kunnen niet zomaar een scherm vervangen in hetzelfde behuizing.
Bij de S is het wel vaker gekomen dat de behuizing aan de binnenkant veranderd. Vrijwel altijd zelfs. De buitenkant is altijd gelijk gebleven, behalve bij de 5S. Daar kwam een metalen randje om de home-knop voor Touch-ID.

Dus in feite zou het kunnen, de binnenkant kan gewoon een 'overhaul' krijgen en de buitenkant blijft nagenoeg gelijk.
Ja alleen de scherm kan meer veranderingen vergen dan simpelweg een andere printplaat.

De zijkante van de telefoon hebben dan waarschijnlijk ook een andere afdichting nodig.

Bovendien heeft OLED ook meer last van vocht en moet het waarschijnlijk beter geseald worden.
Dat zal niet zo'n ramp zijn, gezien de iPhone tegenwoordig flinke seals aan boord heeft waardoor het theoretisch zelfs kortstondige onderdompeling aan moet kunnen; maar zeker tegen een regenbuitje kan.

iFixit kwam daar bij stomtoeval achter, die wisten niet wat ze zagen bij de teardown. :P En Apple houdt rustig hun mond, want die willen niet claimen dat er ook maar een stukje waterdicht is.
Nou ik denk dat veel mensen een iPhone kopen voor het premium gevoel, het design. Indien ik aan mijn zusje vraag waarom heb je een iPhone 6 dan is het gelijk: ziet mooi uit (haar goed recht, ze werkt hard genoeg om zo'n spullen te mogen kopen).
Natuurlijk zijn er ook mensen die een iPhone kopen om de functionaliteit, bijvoorbeeld het syncen onderling met een macbook en etc. Maar het gros koopt (denk ik..) een iPhone voor het design.
Je koopt een iPhone in ieder geval niet meer voor de snelheid of de camera kwaliteit, iets waar ze ''vroeger'' wel een grote voorsprong mee hadden. De reden waarom ik een iPhone 6 nam was vanwege de accu en de doorverkoop prijs.

Ik ben dan wel benieuwd naar de verkoopcijfers van de iPhone 6s vergeleken de iPhone 6. Mijn vermoeden zegt dat de iPhone 6 veel vaker verkocht is dan de iPhone 6s (mede dankzij het design die onveranderd is), dit terwijl de 6s wel beter is qua hardware.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 29 juli 2024 13:27]

Even afgezien of de glazen achterkant nou fijn is ja of nee (ik vind van niet ivm grip), zie ik dat de lens gelijk is aan de body! Dat is wel heel fijn.
Waarom zou de grip op glas minder zijn dan die op metaal? Beide kunnen glad zijn. Vooral dat glimmende metaal wat voor telefoons wordt gebruikt is vaak net zo glad als glas.
Mijn ervaring is juist dat vingers (zolang ze niet super droog zijn) net iets beter op glas blijven hangen dan op metaal. Ik heb zelf nog een 4S en de grip is prima.
Waarom zou de grip op glas minder zijn dan die op metaal? Beide kunnen glad zijn. Vooral dat glimmende metaal wat voor telefoons wordt gebruikt is vaak net zo glad als glas.
Mijn ervaring is juist dat vingers (zolang ze niet super droog zijn) net iets beter op glas blijven hangen dan op metaal. Ik heb zelf nog een 4S en de grip is prima.
Als eigenaar van een Sony Xperia z3 compact met glazen achterkant heb ik ervaren dat de gladheid in het dagelijks gebruik meevalt. Het is op momenten zeker glad in het begin moest ik er aan wennen. Wanneer je handen en het scherm wat vet zijn heb je prima grip, wat bij normaal gebruik heel gewoon is. Maar wanneer je bijvoorbeeld gedoucht hebt (en je handen goed droog zijn) voelt de telefoon weer een stuk gladder. En dat is nu juist het gevaar met deze telefoons, vaak zijn ze helemaal niet glad maar af en toe vergis je je daarin en blijkt het toch erg glad te zijn. Ik vind het erg mooi, maar doordat het soms toch erg glad is is het ook niet altijd even praktisch. Daarnaast merk ik dat de telefoon op sommige tafels zo soepel beweegt dat het lijkt alsof hij zweeft, daar waar een telefoon zonder glas meer aan het glijden is. Ik was eerst ook bang voor krassen, maar dat valt me erg mee. Ik ben dan ook voorzichtig met mijn telefoon en heb tegenwoordig een extra case om de telefoon zitten waardoor ik minder bang ben hem te laten vallen of glijden. Glas associeer ik immers snel met breekbaar.

[Reactie gewijzigd door Zenomyscus op 29 juli 2024 13:27]

Glas associeer ik immers snel met breekbaar.
Glas aan de voorkant (logisch natuurlijk) en glas aan de achterkant = twee keer meer kans dat je glas moet vervangen als ie een keer stuitert. Ik zie de reparatiewinkels al in de handen wrijven bij dit bericht.
En dan (laten we er gemakshalve vanuit gaan) besluit Apple dus dat glas een premium gevoel geeft aan de telefoon.. gaan mensen een foeilelijk hoesje eromheen doen om de premium look te beschermen. Ik vraag me af wat Jonathan Ive er van vindt, dat mensen hun mooie gelikte Iphone vaak verbouwen tot een of ander Caterpillar telefoon.
Ja dat is gewoonweg een nadeel van telefoons.. Je hebt ze zo goed als dag en nacht bij je en gaan om de havenklap je jas/broekzak in en eruit, kans op schade is dus inderdaad redelijk groot bij telefoons.
Maar ik vind wel dat je veelal voor de iPhone wel zeer strakke hoesjes hebt, indien je een slank ''silicone'' hoesje neemt en aan de voorkant een protector van glas dan ben je redelijk safe.

Mja indien de iPhone 7/7s straks met het design de achterkant meepakt dan wil je dat deze ook te zien is, en dat wordt dan veelal moeilijk met een cover, tenzij die doorzichtig is..

Persoonlijk vind ik om deze reden het design ook steeds minder belangrijk, je ziet het 9 van de 10x niet omdat er een hoes/cover of wat dan ook omheen zit. Doe je dit niet dan ga je balen indien er krassen / barsten komen.

Voorheen was ik wel een liefhebber van de iPhone, werkte altijd snel en goed en de accuduur vond ik zeer goed. Het design was ook altijd wel ''uniek'' wat het geheel gewoon compleet maakte.. Maar wat ik ook zeer belangrijk vond was de prijs bij het verkopen, ik hou er wel van om regelmatig (1 of 2x in het jaar) van telefoon te switchen (hoewel dat sinds de iPhone 6 ook niet meer van toepassing is). De prijzen waren altijd goed wanneer ik hem wilde verkopen.. Echter indien je nu bijv op vraag en aanbod hier kijkt dan barst het van de iPhones die verkocht worden. De verkoop van mijn oude iPhone 6 ging al niet lekker ondanks dat die als nieuw was (krasvrij etc). De vraag lijkt een stuk minder maar het aanbod is gewoon giga (alsof iedereen er vanaf wilt) waardoor je hem niet meer voor een goede prijs kan verkopen.

Stel die kost 600 nieuw en jij zet hem te koop voor 500, komt daarna iemand die 490 wilt, en zo gaat het door.. Indien je nu een iPhone 6 te koop ziet staan voor 450-500 weet je gewoon dat die gene dat geld niet gaat krijgen.

Over het repareren, tsja het valt allemaal wel mee denk ik.. Indien je de prijzen van iPhone reparaties ziet, dat is helemaal niks vergeleken bijv Samsung, Sony enzovoort. iPhone's zijn qua onderdelen veelal de goedkoopste telefoons die er zijn. Stel het glas kan vervangen worden zonder dat de gehele unibody vervangen dient te worden dan zal het een reparatie van een paar tientjes zijn, in ieder geval geen reden om hem niet te kopen.
Waar ik me wel zorgen over zou maken is het amoled scherm, indien die barst ga je betalen. Daar waar de iPhone schermen nu gewoon goedkoop zijn zal dat met de amoled niet het geval zijn.
Ja dat is gewoonweg een nadeel van telefoons.. Je hebt ze zo goed als dag en nacht bij je en gaan om de havenklap je jas/broekzak in en eruit, kans op schade is dus inderdaad redelijk groot bij telefoons.
Het klopt dat een telefoon veel te verduren krijgt, maar dat is geen argument voor een kwetsbaar ontwerp.

Als voorbeeld, mijn oude galaxy s2 is een keer face-down een geasfalteerde weg afgestuiterd. Op een paar deukjes in de opstaande plastic rand rond mijn scherm, geen schade. Dat trucje hoef je niet te herhalen met een s7 edge bijvoorbeeld.
Ja ach mijn vriendin had een s2 die viel op de grond tijdens uitstappen van m'n auto. Totaal niet hoog maar het scherm was kaduc. Mijn s6 edge is (helaas) al 2x gekletterd en geen krasje te zien.
Is gewoon pech hebben op dat gebied, maar goed een achterkant van glas verhoogt natuurlijk wel de kans op pech.
Oftewel indien je met zo'n iPhone geen hoesje wilt gebruiken: zeer voorzichtig zijn. En dat is natuurlijk moeilijk met een product die je dag in dag uit bij je hebt.
Houden we er wel even rekening mee dat iedere telefoon in de Xperia Z series standaard met kunststof screenprotectors wordt geleverd die bijna perfect aansluiten op de randen van het toestel?

Waar jij dus spreekt over glas, is dat niet het materiaal waar je vingers contact mee maken. En dat verklaart dus ook waarom het niet glijdt.

Om het even te testen heb ik zojuist een testje gedaan met een iphone 4, 4S, 5 en 6 plus. Van de 4 en 4S is de achterkant van glas en zonder screenprotector. Van de 4 is de voorkant met screenprotector. De 5 en 6+ zijn uiteraard van metaal en hebben geen protectie achterop.

Ik heb de toestellen getest op relatieve gladheid door ze op drie vingers te leggen en mijn hand langzaam naar buiten te kantelen. Dit steeds met twee toestellen tegelijk. Doordat ik de hoek bij beide toestellen ongeveer gelijk houd, kan ik wat zeggen over de verschillen die ik zie.

De glazen toestellen blijven namelijk significant langer plakken en zo voelt dit ook. De glazen achterkanten van de 4 en 4S trekken wat meer aan je huid. Met screenprotector erop werd dit alleen maar erger en bleef het toestel op ongeveer 80 graden hangen aan mijn hand en daarna klapte hij om (gleed er dus niet af).

Overigens heb ik net gedouched en zie ik condensvorming op de buitenkant van de toestellen ontstaan (deze staan allemaal uit behalve de 6+). Een klein beetje condens zorgt voor meer grip, maar als je het wat meer hebt dan wordt het juist een grote glijboel.
Ik heb echt precies het tegenovergesteld haha. Ben van de 4 naar de 6 gegaan.
Vergeet ook niet dat de 4(s) lekker dik is en dat dat sowieso beter in de hand ligt.
Ik vind de 6 wat dat betreft ook echt te dun. Maar juist vanwege het allu glijd deze niet uit mijn handen.
Het is een mockup, een door van "gemaakt ontwerp" gebaseerd op wat geruchten.

Tot nu toe is in ieder geval elke 2 jaar het ontwerp gewijzigd. (De non S versie gaf een wijziging in ontwerp, en de S was een betere versie van de voorgaande.)

Als ze in 2017 het ontwerp aanpassen, dan wijken ze van dit schema af. Als de de voorgaande iteraties doortrekt zal je dit jaar een ontwerp wijziging hebben.
Apple is al een beetje aan het afwijken van dit release schema sinds de 5c en nu de SE.
Als het echt sjiek en praktisch moet dan vind ik dat Apple een soort van lederen zijkant zou moeten gaan gebruiken. Dan heb je een luxe uitstraling, maar ook een fijne grip. Om eerlijk te zijn vind ik de iPhone 3G nog altijd het fijnste toestel om vast te houden, ondanks dat het een plastic toestel was. De iPhone 5/5S vind ik te scherp door het metaal en die voelt veel fijner met een cheap-ass bumer (die je elk jaar moet vervangen). Een iPhone 6/6S heeft bijna geen grip, waardoor ik steeds het gevoel heb dat ik hem laat vallen.
Daardoor voelt aluminium niet meer als 'modern en fris', schrijft de site.

Is het dat ooit geweest dan? Ik ga toch voor een modern materiaal als polycarbonaat. Mijn vorige telefooncase (Chinees budgetmodel) had zo'n aluminium design, binnen no time een en al krassen en deuken..
Volledig mee eens. Ik vind polycarbonaat meer premium.
Anoniem: 696390 @enomiss18 april 2016 14:59
Het is en blijft plastic. Ik betaal liever 700 euro voor een metalen smartphone dan een stuk plastic
Altijd zo denigrerend, waar is dat nou voor nodig?

Een stuk plastic? Dat moet je ook niet vergelijken met een metalen smartphone maar met een stuk metaal :)
Het is en blijft metaal. Kan ik net zo goed zeggen. In de middeleeuwen en ver daarvoor had men dat al. Hoogwaardig polycarbonaat is een product van de ver doorontwikkelde mens. Het is letterlijk in elk opzicht een beter materiaal voor de behuizing van een telefoon. Schock absorptie, krasbestendigheid, bereik, en kan nog wel even doorgaan. Dat jij denkt dat metaal meer premium is komt omdat jij plastic associeert met goedkope plastic verpakkingen. Het ligt meer aan jouw 'gevoel' dan aan de werkelijkheid. Veel producten hebben er geen baat erbij om ze van metaal te maken. Een telefoon is zo een product. Het slaat werkelijk nergens op, om er een metalen behuizing omheen te doen. Het is echt prehistorisch eigenlijk.
Bauxiet (hieruit wordt aluminium gewonnen) is een van de meest voorkomende mineralen in de aardkorst, niet bepaald speciaal. Neem titanium: veel harder en ook veel sterker. Aan aluminium legeringen is echt niets premium, Aluminium soort 3-3.5 op de Mohs (hardheid) schaal (Titanium 6.0 en Diamant 10.0) en is niet krasbestendig. Het is vooral goed verkrijgbaar, goedkoop en door beschikbare legeringen tegenwoordig ook makkelijk te frezen.
Mooi wikipedia artikel :)
Het lijkt me niet bepaald eerlijk om je mening over aluminium uitsluitend te vormen op basis van je ervaringen met goedkope Chinese brol (waarmee ik niet zeg dat ie geen goede specs kan hebben overigens). Ik ben zelf ook niet helemaal gek van aluminium in de telefoonbehuizing, maar de behuizing van een iPhone is allicht net wat kwaliteitsvoller.

Zelf ben ik ook tevreden met polycarbonaat (Lumia 640). Maar dat moet iedereen maar voor zichzelf uit maken denk ik zo.
Heb ook ervaringen met de iPhone 6, zonder een hoesje wil je die gewoon niet gebruiken. Je hebt veel eerder een krasje in geanodiseerd aluminium dan in polycarbonaat. Ik geef toe dat aluminium wel premium aanvoelt, maar als je het graag mooi wilt houden moet je wel een hoesje gebruiken. En dan heb ik toch liever het polycarbonaat van mijn Lumia 1520. :)
Anoniem: 696390 @matroosoft18 april 2016 14:58
mwa ik heb al bijna 2 jaar een iPhone 6 plus zonder hoesje en ik heb geen krassen hoor. Misschien eens stoppen met je telefoon en schuurpapier in een broekzak te vervoeren
Een geanodiseerde aluminium toestel heeft echt wel een andere duurzaamheid dan het eerste de beste Chinese toestel. Dat is niet te vergelijken. Ik vind metaal vooral koud, glad en als de hoeken niet afgerond zijn ook scherp aanvoelt. Plastic voelt gewoon prettiger. Het hoeft er voor mij niet heel duur uit te zien. Als het maar prettig in gebruik is...
Sorry, misschien is dit een hele domme vraag, maar is een telefoon (volledig) van glas niet heel erg breekbaar? Ik heb natuurlijk wel eens van gorilla glass gehoord, maar ik dacht dat er nog steeds behoorlijk wat gebroken schermen voorkwamen, dus wordt dat met een volledige glazen behuizing niet alleen maar veel erger? (Ik heb geen iPhone, mijn ervaring beperkt zich tot tweemaal gebroken scherm op een Samsung.)
Dat is wat ik mij ook afvroeg... Als je hoort en ziet hoeveel mensen er met een gebroken scherm rondlopen... Ik zou gelijk een bumpercase om dat ding heen doen en wat heb je dan aan een glazen toestel?
Ik vraag me vaak af waarom de fabrikanten van telefoons geen opening (of een soort lipje) aan een van de hoeken (onderkant van de telefoon zou dan het handigst zijn ivm bediening) waar een soort safety rope (of denk bijvoorbeeld aan de Bunjee (www.mybunjee.com) aan bevestigt kan worden zodat als het toestel uit je handen valt deze niet op de grond terecht komt ....
Dit is wellicht estetisch ietsjes minder maar het zal velen een zucht van verlichting laten slaken als deze toch uit de handen glipt ..

[Reactie gewijzigd door Hanzo op 29 juli 2024 13:27]

Ik zou dat zeker prettig vinden! Vooral als je toestel ook als fototoestel gebruikt en je over een reling o.i.d. hangt :p
Same here, zou gewoon standaard op alle toestellen moeten zitten zoals een reserveband bij de auto.
Anoniem: 280673 @Hanzo18 april 2016 11:19
Of een Kensington Lock bij een laptop/PC.
Ja er zijn vele voorbeelden hierbij te bedenken ...
Zoiets als bij de Sony Ericsson Xperia Active uit 2011?
http://tweakers.net/produ...y-ericsson-xperia-active/
hahahaha zo zwaar en groot bedoel ik het echt niet ... zou teveel afdoen aan het ontwerp/design ... nee bijvoorbeeld gewoon 2 kleine gaatjes van een paar mm diameter op een afstand van bijv. 5 mm van elkaar die onderling met elkaar verbonden zijn (dus met een middenstukje ertussen) waardoor je er een touwtje door kunt halen die je weer aan bijvoorbeeld je jas or aan een sleutelcord kunt bevestigen.
Dat was vroeger echt razendpopulair :)
Denk dat de smartphones tegenwoordig hier helaas geen marge meer voor hebben.
Geen marge meer hebben om een paar gaatjes in de behuizing (mal) te maken van een paar milimeter doorsnede elk? Ik denk niet echt dat dat de kosten zijn ...
Ik bedoel geen marge in de zin van kosten; maar in de zin van ruimte om het nog in het design te verwerken zonder afbreuk te doen aan stevigheid e.d.. ;) Daar zit echt vrijwel 0.0 marge in bij die dunne telefoons.
Dan had ik het toch goed begrepen ..vandaar dat ik de hoeken (met name de onderste 2 hoeken van de telefoon) daarbij aangaf.

Zie hiervoor (met dank!) de foto van BadWampa:
https://www.telefoonabonn...okia-lumia-1020-kopen.jpg

[Reactie gewijzigd door Hanzo op 29 juli 2024 13:27]

Ja, maar die telefoon heeft daar dus blijkbaar wél marge voor.
Neem een iPhone, dat is superdun aluminium in een superdun toestel; die heeft daar dus géén marge voor. Snapje?
Het hoeft natuurlijk niet om gaatjes alleen te gaan als er geen ruimte aanwezig is, het zou ook op een andere manier opgelost kunnen worden door bijvoorbeeld een klein dun metalen lipje op een van de hoeken (dat ingeschoven in het toestel blijft als het niet wordt gebruikt) waar je iets aan vast zou kunnen maken wat voorkomt dat het toestel valt... (de helft van de dikte van het metaal van een kleine paperclip zou al voldoende zijn (maar dan in roestvaste uitvoering) want een telefoon weegt opzich niet veel.
De Lumia 1020 had zo'n soort uitsparing en bij de camera grip zat een leren koordje wat je daardoor kon doen. Heeft m'n telefoon meerdere malen gered! :)
Waarom is zoiets dan nu nog niet standaard op alle telefoons vraag ik me dan nog steeds af ...... zo moeilijk lijkt me zoiets niet te implementeren in de behuizing .. kan de mensen een hoop leed besparen ...
Ja zeker, snap het ook niet. Zeker niet als je ziet hoe die uitsparing verwerkt was, heel subtiel: https://www.telefoonabonn...okia-lumia-1020-kopen.jpg
Ja dat is precies wat ik bedoelde in mijn betoog voorheen ... bedankt voor de foto !
Ik zag bij de iphone 4 inderdaad ook vaak mensen lopen met een gebarsten achterkant. Toch vind ik dat nog steeds een van de mooiste iphones. De 5 is ook nog wel mooi, maar met de 6 zijn ze helaas echt dat premium gevoel een beetje verloren..
Maar is mooi belangrijker dan sterk/stevig?

Ofja; ik heb een Nexus 6P in donker aluminium, mooi hoor. Zit toch een bumper rond. Weg mooiheid. Dus wat is 't nut?

Er zijn inderdaad veel mensen die zonder case rondlopen. Ik vraag me dan altijd af 'waarom?' - tuurlijk heb je niet de intentie om dat ding te laten vallen, maar toch gebeurt het. En tuurlijk issie mooier zonder case, maar om hier nu extra risico door te lopen..? Mij niet gezien. Want alssie gevallen is, denkt men er dan nog zo over: 'wat issie toch mooi zonder case (en met gebarsten scherm)' - lijkt me niet.
Dr iPhone 4 en 4S hadden al een sandwich design van glas en metaal, ik heb er nooit problemen mee gehad, anderen wel, sowieso zijn dat nog de mooiste iPhone's.
Als Apple een nieuwe iPhone zou uitbrengen die teruggrijpt naar het 4/4S-design, dan zou dat een mooie telefoon opleveren. Vind dat één van de mooiste mobiele telefoons ooit, naast de Galaxy Edge varianten en de P8. Hoe minimaler, hoe beter ;)
Sowieso vind ik de iPhone 6 heel prettig qua model, als dit een beetje 'gemerged' wordt naar de 4(S) variant dan zie ik dat wel goed komen voor de iPhone 7.
Ja dat lijkt me een beetje common sense.

De glazen Iphones van het verleden waren koploper schadegevalletjes onder de smartphones. Sowieso nooit begrepen waarom glas 'premium' is, of waarom het als case van een mobiel toestel moet dienen, maar kennelijk is dat besef niet bij iedereen ingedaald.

Het is net als aluminium cases totaal zinloos en functieloos, maar wel veel schadegevoeliger dan kunststoffen.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 29 juli 2024 13:27]

Het is net als aluminium cases totaal zinloos en functieloos, maar wel veel schadegevoeliger dan kunststoffen.
Metaal buigt, glas breekt, kunststof kan buigen, maar ook breken. Geef mij toch maar metaal in dat geval. Daarnaast vind ik persoonlijk metaal prettiger aanvoelen dan kunststof, ook prettiger dan carbon (ik heb metalen lenzen, kunststof lenzen, een carbon statief en een kunststof telefoon (Lumia 820)).
Ligt volledig aan jezelf. Ik persoonlijk laat nooit m'n telefoon vallen. Tegenover mij zit iemand die z'n peperdure s6 edge sinds het begin al 4 keer hard heeft laten vallen. Tuurlijk bestaan er ongelukken maar het is wat mij betreft een kwestie van 'consumeer' gedrag zoals m'n opa het beschreef.
"maar het is wat mij betreft een kwestie van 'consumeer' gedrag zoals m'n opa het beschreef."

Ik ben super zuinig op mijn spullen, tot frustratie van sommige mensen om mij heen. Maar toch is het voorgekomen dat toen ik mijn huidige toestel net een week had deze uit mijn handen glipte. Sterker nog het gebeurd mij regelmatig dat het ding uit mijn handen glipt.
Je opmerking over 'consumeer gedrag' vind ik dan ook regelrechte onzin. Je kan nog zo zuinig zijn op je telefoon.. een ongeluk zit in een klein hoekje.
Toch ligt dat aan de persoon. Ik heb mijn huidige telefoon al bijna 3 jaar. Toch heb ik hem pas 2 of 3 keer laten vallen. Dan kun je nog steeds pech hebben dat hij na 1 keer al barst, maar meestal kan een telefoon wel wat hebben. Zeker met een hoesje eromheen.
Dat brengt me op het feit dat ik niet snap waarom ze zoveel moeite doen voor een premium look. Ik ken niemand die een €500 + telefoon gebruikt zonder hoesje.
Ik heb mijn iphone 6 als vanaf launch zonder hoesje op wat krasjes( door sleutels in de broekzak) na ie zo goed als nieuw.

Ik ga absoluut niet zuinig om met mijn spullen maar toch heb ik nog nooit een gebarsten scherm gehad. Waarom een mooi toestel kopen en er niet van kunnen genieten? Ik snap dat het zuur is als ie breekt maar dat heb is dan ook deels aan jezelf te verwijten.

ja het kan ook een ongeluk zijn waar je zelf niets aan kan doen, maar als jij je toestel goed vasthoud kan er eigenlijk niets gebeuren. Tenzei je, zoals tegenwoordig niet meer ongebruikelijk is, gaat lopen met je telefoon en berichtjes versturen waardoor je niet meer zo goed oplet. Tsja dan is de kans een stuk groter dat het mis gaat.
Ik heb mijn telefoon pas 1x laten vallen in het jaar dat ik hem heb, dat wil zeggen, afgezien van wanneer hij 20 cm valt op een tafel of zo. En meteen was het scherm kapot. Het was 's ochtends vroeg en ik ben geen ochtendmens. Ik ben extreem voorzichtig met mijn telefoon, leg hem behalve thuis ook nooit ergens op tafel. Maar toch gebeurt het ook mij.

Mijn volgende telefoon wordt de Motorola die je van een betonnen trap kunt gooien zonder dat het scherm breekt, de Moto X Force:
https://www.theguardian.c...sted-to-destruction-video
"Ik ken niemand die een €500 + telefoon gebruikt zonder hoesje."

Bij dezen! Aangenaam ;)

Nee serieus. Ik heb zoveel geld neergeteld voor een telefoon en met het uitzoeken vooral ook gegeven naar looks. Een telefoon mag er voor dat geld ook best goed uitzien. Ik ga er dan geen lelijk hoesje omheen doen. Vind dat zo raar.
Mij ken je natuurlijk niet, maar ik heb een €600+ (destijds) telefoon die ik zonder hoesje gebruik. Sony Z3.

Je koopt een premium telefoon ook mede voor de premium look, dus ik snap dan ook niet waarom mensen er een hoesje om heen doen. ''blijft hij langer mooi'', ja leuk maar daar zie je niks van met een hoesje er om heen. En na een jaar of 2 verkoop je hem of leg je hem in een lade. Vriend van mij heeft de zelfde telefoon en die heeft een lelijk zwarte rubberen ''hoes'' er om heen. 8)7
Toch krijgt hij het telkens voor elkaar dat dat ding stuk gaat...

Ik heb hem in totaal 2x laten vallen, 1 daarvan was best heftig maar zie je vrij weinig van. Voor de rest ziet mijn toestel er nog bijna als nieuw uit. Ik moet wel zeggen dat ik voor en achter van dat harde dikke folie erop heb zitten, wat goed helpt en je amper wat van ziet. Dat raad ik dan ook ieder aan ipv van een lelijk hoesje.
Ik heb geen hoesje want anders past mijn 6 niet in de BMW cradle. Na 1 week door onhandigheid, nadat ik uit de auto was gestapt met teveel spullen in mijn handen, uit mijn hand geglipt en op een grintpad gevallen en er een klein hoekje buiten het zichtbare scherm was weggebroken. Na pas 1 jaar het scherm laten vervangen. Dit is de eerste keer na 4,4S en 5 dat dit gebeurd is. Zorg er wel voor dat ik hem niet in een broekzak stop waar ook sleutels in zitten. Is nog wel vaker bij vooroverbukken uit een borstzak van mijn overhemd gevallen maar altijd zonder schade.
Anoniem: 280673 @sun000018 april 2016 11:27
Op mijn Moto G, €170, ben ik ook niet echt zuinig. 2 Keer laten vallen zonder problemen. Heb er geen hoesje om. Nadat ik de sleutels een keer bij de telefoon had meegenomen zit er 1 klein krasje op. Vind ik niet echt een probleem. Hij is nu bijna 2 jaar oud en denk dat hij nog wel 2 jaar mee gaat.
Het grootste probleem is hoe hij valt. Had een N95 die vriendinlief van een metertje of 6 hoog van een ballustrade af liet knikkeren...
Kapot? Het batterijklepje a 7,95 incl. verzending. :P

... Een maand erna. Toestel glipt uit d'r hand boven een tafel, echt nog geen 10CM erboven; heel lullig tikje kreeg ie, maar viel wel op het scherm.
Kapot? Hele lcd uitgescheurd.

Nu was het voordeel van die Nokia's dat t ff 6 torx schroefjes losdraaien was, voor 35 euri een nieuw shermpje bestellen en erin prikken; maar dat gaat nu niet meer. :')

Anyway, het ligt er maar aan hoe ie valt. Net als dat iemand een sprong uit een vliegtuig met een kapotte parachute heeft overleefd (kans is astronomisch trouwens :P), maar iemand die van de laatste trede van een trap uitgleid z'n nek breekt en ter plekke dood is...
Hier nog iemand. Ik heb dan wel een Huawei P8 van 235 euro (actie), maar ga dat prachtige minimale alu en glazen design niet in een hoes stoppen ;)
Ik heb kinderen...
Mijn soy experia Z3c is nog steeds in prima staat hoor, je moet er gewoon niet mee gooien en voorzichtig mee zijn. Ik gebruik geen hoesje.
@SanderV
Zeker geen domme opmerking. Ik heb zelf een Sony Xperia Z3 en die was binnen een week, zonder laten vallen al spontaan gebarsten. Da's overigens allemaal netjes opgelost !

In elk geval zijn zulke toestellen mooi maar inderdaad erg gevoelig voor breuk. Die van mij zit dan ook permanent in een hoesje, wat ik bij mijn Galaxy S(1) nooit heb gebruikt. Van al die pracht zie je dus weinig.

Maar hoewel ik zelf geen fan ben van Apple zou ik zeker niet te vroeg roepen. Wellicht geven zij er een hele mooie draai aan (ingieten in Gorrilla glass of zoiets).
De volgende is van volledig glas omdat men de 6s te glad vond:
https://twitter.com/JonyIve/status/721752828549574658

[Reactie gewijzigd door Whatson op 29 juli 2024 13:27]

Er staat met koeienletters "PARODY" bij dit twitter account.
Een iPhone dient dan ook simpelweg om te gebruiken en niet om ermee te gooien 8)7 Logisch dat het design op het oog gericht is en niet op valbestendigheid. Elke smartphone is breekbaar, afhankelijk van hoe hij valt. Maar gebruik het niet om Apple / iPhone te bashen. En nee, ben geen Apple-fanboy want heb geen Apple-apparaten.
Niets logisch aan. Een auto is ook primair gemaakt om te rijden en niet om te botsen. Het is gewoon belachelijk dat mensen zulke slechte ontwerpen accepteren omdat het er maar 'mooi' uit moet zien. Stel jij valt met de fiets, dan ben je blij als je nog kan bellen en dat je telefoon niet meteen kapot is.

[Reactie gewijzigd door enomiss op 29 juli 2024 13:27]

Een auto heeft overigens bumpers en crashzones en balken in de deuren. Met een crash wordt echt al we rekening gehouden. Die telefoons mogen echt wel wat minder fragiel.
Precies. Het gaat helemaal nergens meer over. Telefoons worden gezien als mode items. Ze doen er nog net geen diamantjes op plakken. Ze worden zo mooi gemaakt dat ze zo fragiel zijn als de pest en iedereen hem in een hoesje moet duwen. Vervolgens zie je de telefoon helemaal niet meer. Waar is de ontwerp logica. 8)7
Stel je voor men gaat supermooie auto's maken van glas en vervolgens moet iedereen een soort van autohoes kopen om nog veilig rond te kunnen rijden.

[Reactie gewijzigd door enomiss op 29 juli 2024 13:27]

Ben het met je eens, overal zie je telefoons met gebroken schermen. Valt alleen wel op dat ik iPhone's toch het meest zie met een kapot scherm. Ik laat ook wel is me telefoon vallen, maar Idd door de juiste smartphone keuze kan je dat al beperken.
Ik denk dat de Apple fans jouw 'ervaring' niet delen (vandaar de lage score). Maar wat betreft het kiezen van een apparat heb je natuurlijk gewoon gelijk. Er zijn apparaten die enkel mooi zijn en er zijn apparaten die gemaakt zijn om een stootje te verdragen.
Die "vele" (is subjectief) gebroken iPhone schermen die jij tegenkomt kan ook gewoon aan de leeftijdsgroep van de gebruikers liggen. Bij mij op school zie ik ook heel veel (imo) kapotte schermen. Van alle merken. Vrijwel exclusief bij de studenten en niet bij de medewerkers.
Je stelt eerst de vraag of ze breekbaar zijn.. Gooit random percentages zonder onderbouwing en sluit af met een conclusie dat de ontwerpen waardeloos zijn.. Haha

Ot: Ik denk dat alle SmartPhones tot op zekere hoogte wel breekbaar zijn. Zo is mijn stevige lumia 920 gebarst, mijn plastic Nexus gescheurd en mijn iPhone 4+5 nog in goede staat. Verschild per persoon hoe je er mee omgaat en uiteraard het gebruik van cases en bumpers.
Doe je goed een L920 kapot krijgen. Ik heb er een 3 jaar gehad. Minimaal 50x op beton laten vallen. Niets aan de hand. Maar je kan natuurlijk altijd pech hebben.

[Reactie gewijzigd door enomiss op 29 juli 2024 13:27]

Anoniem: 221563 @enomiss18 april 2016 08:49
Je krijgt een -1 omdat je 'feiten' uit de duim zuigt en je alleen maar aan het klagen om het klagen bent. Dat voegt niets toe aan de discussie.
Ik wil wel eens statistieken zien
Waar komt je 75% dan vandaan?

En wat heeft je smartphone keuze met een kapot scherm te maken? Ze hebben allemaal glazen schermen, dus wat bedoel je precies?
Aluminium is niet meer "modern en fris". Wat een rare opmerking. Het is nog steeds hetzelfde low-cost materiaal als 5 jaar geleden.
Waarom heeft een dure iphone "low cost" materiaal nodig?
Geen idee. Maar ik weet wel dat aluminium niet is veranderd, maar wel de zienswijze van Apple op aluminium.

Er wordt nu gezegd dat ze iets anders willen omdat andere fabrikanten ook aluminium gebruiken. Rare redenering. Apple gaat immers Amoled gebruiken, en dat doen andere fabrikanten al veel langer. Oogt Amoled dan weer wel "modern en fris"?

Hol marketing geneuzel.
Anoniem: 382732 @andreetje18 april 2016 10:32
Sinds wanneer is een opmerking van een Tweakers reageerder marketing? Overigens gaat marketing een stuk verder dan waar jij aan denkt bij de kreet marketing. Opstellen van functionele en niet-functionale product requirements is 1 van de eerste stappen van marketing.
Wat is daar nou raar aan? Elk bedrijf zoekt toch naar een USP (unique selling point). Als Apple wat moois uit glas weet te maken, hebben ze dat imo.
Winstmarge vergroten.
Dan waren ze wel afgestapt van unibody producten. Dat is nl. relatief duur t.o.v. andere ontwerpen.
Er gaan al jaren geruchten rond over een glazen iphone!
Btw Nokia had al een glazen N8 gemaakt in 2008 ;)
Maar is die ook op de markt gekomen? De N8 is toch als aluminium unibody verkocht geweest uiteindelijk.
Klopt glazen was een prototype maar zag er wel goed uit :)
Maarja is Ming-Chi Kuo niet net een hagel patroon?

Hij roept honderd keer wat en dan zit er vanzelf een keer een treffer bij.
Oneens, meestal zit hij behoorlijk goed.
Wellicht hebben we het hier over een iPhone, die volledig uit een scherm bestaat? Apple heeft met 3D Touch een technologie die de homeknop kan vervangen en zodra de vingerafdrukscannertechnologie in het scherm kan worden verwerkt zie ik geen reden voor een homeknop. Dan zou een iPhone die volledig uit een scherm bestaat kunnen en volledig glazen behuizing ook iets logischer zijn.
Haha. Ja zoiets! Maar dan wel zonder het ringetje op het scherm graag ;)
Geeft Apple bij het gaan gebruiken van OLED schermen toe, dat de Retina schermen inferieur zijn aan de OLED schermen die Samsung al jaren gebruikt? Of hebben de OLED schermen volgens Apple nu pas de kwaliteit die zij geschikt zien voor de iPhone?
Als ik nu overigens naar de smartphones kijk, beginnen ze idd steeds meer op elkaar te lijken, komen er nog maar weinig echt schokkende grote wijzigingen en lijkt de smartphone redelijk af. Ik begrijp dat je als Apple, die al jaren haar klanten blij maakt met features die ik al in mijn Nokia N73 had, op een gegeven moment gewoon niet meer weet wat je je "zombie" klanten nog moet bieden en dat je dan overstapt van Retina naar OLED, maar is er dan helemaal geen enkele R&D medewerker bij Apple of Samsung die iets heeft verzonnen, wat weer een revolutie kan veroorzaken in de smartphone markt?
Off topic:
Ugh, Nokia N73. Slechste telefoon ooit en de reden waarom ik afgestapt was van Nokia naar Android. Best decision ever.
De n73 kon nooit langer dan 30s een signaal vasthouden waardoor bellen extreem moeilijk was. Het smart gedeelte deed het overigens wel goed afgezien van de connectiviteits problemen. Verschillende rma's gedaan en toestel kwam altijd met een factory reset terug zonder dat het probleem was opgelost. Baaaadd Nokia.
En ik was niet de enige, er was een hele Kassa aflevering gewijd aan de dubieuze kwaliteit van de n73. Wat ging er fout Nokia?

On topic: Apple bewaart de meeste nieuwe features voor de S-versie. De numerieke upgrade gaat meestal over een kleine spec bump en redesign.

[Reactie gewijzigd door parryfiend op 29 juli 2024 13:27]

Ik heb andere ervaringen met de N73, maar dat terzijde. Het viel me op dat mensenmassa's vind in de rij stonden toen de iPhone 4 uitkwam met een flitser (had ik op de N73), eindelijk een soort van Multitasking (had ik op de N73) en een frontcam (had ik ook op de N73) en nu gaan ze straks bij de iPhone die in 2017 uit gaat komen verblijdt worden met een OLED scherm die ik ook al in mijn HTC Desire had die in 2010 uitkwam.

Hoe dan ook ik mis een echte knaller, zoals de eerste iPhone was. Dat was echt een revolutie. Nu zie ik soms features etc. toegevoegd worden, die al jaren gemeengoed zijn bij andere leveranciers. Ik verwacht van een toestel dat 700euro+ kost wel echt een revolutie.
Voor €700 krijg je gewoon een hi end toestel van Apple, net zoals bij elke andere fabrikant. Qua features is Apple mijn inziens al lang niet cutting edge meer, die badge gaat naar MS en Canonical voor hun werk aan Windows Continuum en Ubuntu Convergence.
Cutting edge betekent helaas ook work in progress, hun mobiele OS'en draaien nog lang niet zo stabiel als iOS en Android. Het wordt even afwachten hoe de nieuwe releases van hardware en software worden dit jaar.

Maar misschien lopen we te hard voor op de feiten. Wellicht verrast Apple wel met nieuwe features in de iPhone7.

Off topic:
Smart gedeelte van de N73 was goed, veel plezier gehad met scummvm en snes emulators op de N73. Ik was verbaasd dat ik oude pc en console spellen erop kon draaien.
Er moet een nieuw ontwerp komen dit jaar. Zo niet, dan zal Apple dit bikkelhard in de omzet terugzien. Ik denk dat het gewoon 2016 wordt. Mogelijk dat de 7s een OLED scherm krijgt, zoals 3D touch ook in een s werd ingevoerd.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.